De vraag is wat Apple bedoeld met hoofdbewoner. Het lijkt mij logisch dat ze hier de mensen onder verstaan die doordeweeks voor hun studie op de campus verblijven en in het weekend gewoon weer thuis zijn. Op moment dat jij als student een volledig huishouden elders voert en dus meer bij je ouders op visite gaat dan ben je geen hoofdbewoner meer en dan geldt die family pack licentie ook niet meer.
Zoefff schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 11:10:
[...]
Ah, op die fiets. Dan heb ik het wellicht verkeerd geïnterpreteerd. Toch vraag ik me af, als je met 10 man in een studentenhuis woont sta je allemaal ingeschreven op hetzelfde adres. Technisch gezien ben je dan volgens mij gewoon een huishouden

Zou je denken ware het niet dat er geen enkele instantie is die dat erkend. Dan val je eerder in de categorie uitwonend (of alleenstaand) met medebewoners. Zo'n studentenhuis is dan geen huishouden.
Maeslant schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 12:45:
Aan de andere kant (nee ik ben geen student) vind ik dat studenten de software die voor een opleiding handig is sowieso gratis moeten krijgen. Het is ook slim van bedrijven om studenten alvast aan hun software pakketten te laten wennen, maar eenmaal verkocht aan een pakket is switchen moeilijk!
Dat krijgen studenten ook, ze noemen het schoolcomputers

Dat die fors in de minderheid zijn, traag of kaduuk is weer een hele andere discussie, het gaat om het idee (ze mogen je namelijk niet verplichten tot de aanschaf van studiemateriaal). Overigens is het voor schoolgaande mensen (dus ook studenten naast scholieren) sowieso al erg mooi geregeld: ze kunnen op school gewoon van de faciliteiten gebruik maken en als ze dat thuis/elders ook willen dan kunnen ze het ofwel gratis via school ofwel tegen een gereduceerd tarief krijgen (en die tarieven kunnen heel erg lucratief zijn).
De pricing van Apple voor wat betreft Snow Leopard zit zo ongeveer op die tarieven voor het onderwijs. Ook een keer leuk dat de rest eens van zulke tarieven mag proeven

Ik vind het van Apple anders een erg goede prikkel om iedereen over te krijgen naar Snow Leopard. Zeker gezien de huidige tijden waarbij men toch wel meer op de portemonnee let. Je bent eigenlijk beter af als student dan als niet-student vandaag de dag (geen studentenkorting, geen OV maar wel zo ongeveer hetzelfde inkomen...).
Verwacht geen wonderen maar Snow Leopard hebben ze grondig onderhanden genomen om de nodige zaken waaronder performance te verbeteren. Er zijn extra dingen als Grand Central en 64 bit toegevoegd/uitgebreid maar daar zul je op je Mac mini niet optimaal gebruik kunnen maken. Grand Central is eigenlijk het enige wat je Mac kan, 64 bit kan namelijk niet vanwege de 32 bit Core Duo en OpenCL is geen mogelijkheid omdat je videokaart er niet voor geschikt is. Daarnaast zijn er nog allerlei kleine dingen aan de GUI gewijzigd zoals een "zet terug" optie voor items in de prullenbak, expose in je dock, verbeterde eject functionaliteit en noem maar op. Wellicht dat juist al die kleine verbeteringen al een reden zijn om te upgraden. Als je het echt om pure snelheid te doen is denk ik dat je eerder wat bedrogen uit zult komen, dan is de aanschaf van een ssd en het maximaliseren van de hoeveelheid geheugen in het ding een beter plan.
De huidige iTunes versie is 32 bit en daar valt niets anders aan te veranderen. Apple kan dat maar op 1 manier wijzigen: heel iTunes opnieuw programmeren of compilen maar dan in 64 bit. Wellicht dat ze dit met iTunes 9 (waar aardig wat geruchten over gaan de laatste tijd) gebeurd. In Leopard zelf zit al de mogelijkheid om 64 bit applicaties te draaien. Als een app die mogelijkheid heeft zal het ook in 64 bit modus draaien en anders wordt het gewoon 32 bit. Met Snow Leopard zal dat niet anders zijn dus wat je apps nu draaien zullen ze ook doen in Snow Leopard. Het kan zijn dat dit in de toekomst nog veranderd omdat de betreffende programmeur de boel heeft omgezet naar 64 bit.
Let overigens bij het backuppen er op dat dingen als data en bibliotheek elders staan, je bent er dus niet met alleen het backuppen van /Applications! Als je het met Time Machine doet heb je er overigens geen omkijken naar. Ik ben overigens hier zelf ook van plan om het e.e.a. opnieuw op te bouwen maar ik weet nog niet zeker wat ik met de apps en de settings doe. Ik denk dat ik eerst maar eens gewoon de apps plus settings middels TM terug laat zetten, mocht dat niet lekker gaan dan kan ik altijd nog weer opnieuw beginnen

Dipsausje schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 19:59:
Ik vraag me toch echt af of de €29 versie echt alleen update voor leopard is, ik weet dat het zo verkocht wordt op de Apple site maar bij mijn bestelling heet deze toch echt 'retail' en er is geen €129 versie. Wat zou betekenen dat je vanaf Tiger altijd de box set moet kopen (Leopard is niet meer te koop, dus die + snow Leopard kan ook niet), op zich een leuke aanbieding, behalve als je geen interesse hebt in iLife en iWork.
Mac Box Set is bedoeld om oudere systemen naar de nieuwste versies van OS X, iLife en iWork te upgraden. Ze zullen nu alleen Leopard eruit hebben geknikkerd en Snow Leopard er voor in de plaats hebben gestopt. Oftewel, het is gewoon exact dezelfde versie als die voor 29 euro. Wat Apple eigenlijk verkoopt zijn licenties, dus een upgrade licentie naar Snow Leopard, etc. Je hebt dus een voorgaande versie nodig qua licentie en dat is er altijd wel want die zit standaard bij een Mac.
[
Voor 8% gewijzigd door
ppl op 25-08-2009 20:05
]