REDFISH schreef op zondag 16 mei 2010 @ 13:10:
Maar de G20 is als plasma weer veel goedkoper dan de LED Tv's dus je kunt je afvragen of je die extra investering de moeite waard vindt als je het beeld niet mooier vindt.
Zwartwaarden op de Edge LED Samsungs komen aardig in de buurt van de zwartwaarden van plasma's en de G20 in het bijzonder. Je hebt alleen met edge leds dat je niet heel specifiek het scherm kunt dimmen, maar het is toch al best goed. Backlight bleeding blijft aanwezig, maar ikzelf heb dat nooit storend gevonden. Plasma's hebben ook last van floating blacks, wat wil zeggen dat het hele scherm soms oplicht en zwart meer grijs wordt, een vergelijkbaar effect als dynamisch backlight. Dit kan net zo goed optreden in de zwarte balken boven beeldmateriaal.
Ook scoren de samsungs goed op bewegingsresolutie. Een plasma doet dit zonder hulpmiddelen al zeer goed van zichzelf en LCD's laten bewegende beelden nauwelijks goed zien, maar ook hier scoort de Samsung weer aardig met behulp van de 200 hz techniek. Dit heb ik in de winkel ook gezien. Eigenlijk deden de Philipsen en Samsungs het het beste van de LCD/LED tv's.
Plasma's hebben echt veel nadelen, maar leveren op korte termijn beter beeld. Je blijft het risico van image retention houden, waarbij de fosfor laag vaker is aangestraald op een bepaalde plek waardoor je dit blijft zien. Dit schijnt vooral in de eerste 100 uur te kunnen optreden. Je hebt dan ook hele discussies lopen of je de TV de eerste 100 uur überhaupt wel gewoon mag gebruiken. Met zenders met tv logo's en games met Huds en beeldmateriaal dat niet full screen is. Ook verversen plasma's gewoon op 60Hz ipv de geadverteerde 600 of weet ik at hertz dus als je gevoelig bent voor trillende beelden dan zul je dit op een plasma ook zien. Ikzelf zag het niet.
En zo zijn er nog wel wat minder belangrijke nadelen als fosfor lag, waarbij je gele kleuren ziet op donkere vlakken bij snelle bewegingen als er daarna over dat stuk van het beeld een heel licht vlak komt en posterization, waarbij de kleurovergangen bandvorming kunnen laten zien.
Waarom vallen de gewone x000 en x020 modellen niet onder de WK actie? Of zie ik iets over het hoofd?
Net of de LCD's wel ECHT op 200Hz werken. Ook niet, dit zijn allemaal marketingtrucs om de onwetende klant te lokken die alleen naar cijfers kijken. Plasma's hanteren gewoon 100hz, dus ik weet niet hoe je bij 60 hz komt?
LCD's hebben voor mij nadelen die ik veel storender vind dan een plasma. Matige inkijkhoek, inputlag met 200Hz ingeschakeld, verlies in details in donkere gebieden, hard beeld en erg kunstmatig scherp. Lage motion resolution op de Gamemode om de inputlag te verlagen. Kans op artifacts omdat de tv's zoveel technische hulpmiddelen nodig hebben, halo's etc..
Clouding vind ik veel storender dan bijvoorbeeld de fosfor lag die je noemt. Dit heb ik 1 keer gezien bij de film Sin City. Ik kijk amper zulke films en heb het daarna nauwelijks meer waargenomen.
Image retention is er inderdaad, maar of je dat storend vind? Je ziet het alleen als je de tv op een zender zet zonder kanaal (zwart) en dan in een donkere kamer en op 1 meter van de tv gaan staan. Bij normaal gebruik echt geen issue. Of je moet iemand zijn die graag 24 uur naar een stilstaand beeld kijkt. Ik zet de tv dan gewoon uit, maar dat verschilt weer per persoon of je dat doet.
De plasma tv gaat juist mooier beeld geven naarmate hij langer aanstaat. Het issue met de G10 tv's is een fout geweest, maar de nieuwe tv's van Panasonic en Samsung hebben de juiste functie weer onboard dat de spanning geleidelijk wordt verhoogd. Niet met het menselijk oog te zien. De Pioneers deden dit ook, maar dit waren en zijn toch nog steeds de beste tv's ooit gemaakt.
Floating Blacks is iets wat ik nog nooit heb gezien dus dat moet ik nog zelf bekijken. Bij de G10 was het volgens sommige merkbaar, hopelijk bij de V20 niet.
En je geeft aan dat de LED met Edge Lit even goed zwart produceren? LED TV's zoals het zo leuk wordt genoemd is helemaal niets nieuws maar is simpelweg een LCD met LED lampjes als backlight in plaats van CCFL buisjes. De meeste LED LCD's zijn Edge LED wat betekent dat de LEDjes aan de zijkant van het scherm zitten en door middel van een glasvezel het gehele scherm proberen te verlichten. Ik zeg proberen aangezien Edge LED TV's bijna altijd problemen hebben met uniformiteit (het gelijk verlichten van het gehele scherm). Naast Edge LED bestaat er ook direct LED met local dimming, dit betekent dat achter het gehele scherm LEDjes zitten in sectoren van meerdere LED lampjes (64 tot 240 sectoren, uiteraard verschillend per fabrikant en prijsklasse). Direct LED
met local dimming kan individuele sectoren aansturen en dimmen, dit is handig wanneer sommige delen van het scherm fel dienen te zijn en andere delen donker of zwart. Het nadeel hiervan wel is dat met het dimmen details verloren gaan zoals schaduw detail op grote zwarte vlakken. Een ander nadeel is het zogenoemde halo effect waarbij vanwege het relatief lage aantal LED sectoren licht doorlekt wanneer op grote zwarte vlakken iets verlicht dient te worden zoals bijvoorbeeld ondertiteling of aftiteling, dit vanwege de plaatsing en het uitschakelen van de omliggende LED sectoren. Beide problemen worden jaarlijks vermindert door het toevoegen van meer LED sectoren maar zal nooit opgelost worden tenzij er gebruik gemaakt van 100.000+ LED sectoren.
Nogmaals, het blijft persoonlijk wat je betere tv's vind. Er is geen BESTE tv jammer genoeg. Die komt nog wel -> OLED