Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vndk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:42
job schreef op woensdag 08 december 2010 @ 21:28:
Mijn 110j doet er minder dan een minuut over en daar is 1,4GB van de 2GB bezet. De hoeveelheid data lijkt me dus niet een maatstaf, ook omdat het opstarten niet korter of langer duurt dan voorheen.
Kan je eens in de eventviewer kijken of je rare dingen tegenkomt?
Eventviewer ?
Kan ik die in het menu van de NAS vinden of moet dat handmatig ?
i.i.g. bedankt!
Speedfightserv schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 09:22:
[...]

Probeer eens sabnzb te deinstalleren. dan de opstart tijd testen. het moet niet langer dan 2 min duren. Daarna weer sabnzbd installeren. Het kan zijn dat iets tegen een timeout aanloopt. bijvoorbeeld een oude nzb die is blijven hangen.
ga ik ook ff proberen.
Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 15:18

Jaspertje

Max & Milo.. lief

OK, ik heb een uitdaging waar ik niet helemaal uitkom: Ik wil graag meerdere mappen in meerdere backup's naar een externe NAS backuppen, echter kan ik als eenmaal één van de submappen geselecteerd heb geen andere submap meer selecteren: Ik heb hier al mijn foto's uit 2000 gebackuped:
Afbeeldingslocatie: http://www.jasperheus.nl/foto1.png
Als ik dan een tweede backup probeer aan te maken, dan kan ik de hele map "Homes" al niet eens meer kiezen:
Afbeeldingslocatie: http://www.jasperheus.nl/foto2.png

Is er een mogelijkheid om dit wel voor elkaar te krijgen, want ik heb niet echt zin om elk jaar een volledige backup te versturen van alle foto's (die gaat ruim over de 50 Gb) en moet naar mn ouders met 100 kb/ps dat duurt eeuwen :)

Natuurlijk ook nog even de specs: DS210j met DSM 3.0-1354

[ Voor 3% gewijzigd door Jaspertje op 10-12-2010 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

waits schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 14:53:
[...]

Heb je hier wat aan?
Algemeen:
http://www.synology-forum.nl/viewtopic.php?f=97&t=5290
Specifiek voor een TWG870 (dus 192.168.1.0 even vertalen naar IP adres van jouw router):
http://www.synology-forum.nl/viewtopic.php?f=46&t=5361
Dank voor deze link! Ik heb de poorten geforward en nu viel er meer leven te bekennen toen ik mijn ip + poort invoer in de browser. Alleen, ondanks dat ik voor zowel config scherm als filestation https gebruikte, waarschuwde firefox bij het maken van de verbinding dat de boel onbeveiligd was. Ik neem dan aan dat dit over het certificaat gaat en dat mijn verbinding wel veilig is?

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
@Jaspertje: Volgens mij is het idee dat je eerst een volledige backup maakt over het LAN, dus dan moet je de DS van je ouders thuis hebben. Vervolgens doe je verdere incrimentele backups via het WAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Ik wil mijn 2.2 versie DS209+ upgraden, maar ik kan niks vinden over hoe "gevaarlijk" het updaten van de firmware is op de synologysite.

Kan ik beter eerst naar versie 2.3 en dan naar 3 gaan? Kan dat in één keer? Is een configuratiebackup compatible tussen deze versies?

Ik ga er vanuit dat ik de belangrijkste bestanden toch wel even moet backuppen, maar ik zou wel balen als ik daarna alles opnieuw moet instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:03
catchingfire schreef op donderdag 09 december 2010 @ 07:26:
Ik heb een DS409+ en had daar 2x1.5TB en 2x2TB schijven in een RAID5 opstelling en 1 volume van 4TB. De afgelopen dagen heb ik de 1.5TB schijven een voor een vervangen (middels repair volume) door nieuwe 2TB schijven. Nu dus 4x2TB, met als doel ~5.5TB capaciteit te krijgen.
Echter, ik had verwacht na het repairen ergens een expand volume knopje te zien om gebruik te kunnen maken van de nieuwe schijfcapaciteit.. maar helaas, er is geen expand knopje. "Beheren"/"Manage" bij opslagbeheer is ook grijs.
Iemand wellicht een tipje voor mijn probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Behalve dan dat je het op mobiele apparaten kunt gebruiken; wat is het voordeel van FileStation boven gewoon inloggen in de Gnome-achtige UI en daar de bestandsbrowser openen?

Enne, nog een stomme vraag, maar ik heb zo'n alias aangemaakt voor mijn IP-adres zodat ik zeker weet dat ik die niet ga vergeten, maar het gebruiken van alle verschillende doeleinden van je NAS komt dus neer op het onthouden van de desbetreffende poorten.. ? 5001 voor UI, 7001 voor filestation, 9200 voor sabnzbd... niet dat ik niet onthouden kan, maar toch. :)

[ Voor 51% gewijzigd door Murk op 10-12-2010 21:36 ]

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

Murk schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 21:30:
Behalve dan dat je het op mobiele apparaten kunt gebruiken; wat is het voordeel van FileStation boven gewoon inloggen in de Gnome-achtige UI en daar de bestandsbrowser openen?
Ik vind filestation vooral handig om een stukje beheer te doen.
Bijv veel data verplaatsen kan zolang je op dezelfde volume blijft sneller dan via bijv samba.
Als je van share naar share moved binnen windows, kost het de tijd die het ook zou kosten als het bestand kopieeren. Met filestation duurt zo'n operatie dan maar een paar seconden of minder.
Als je wel veel dataverkeer gaat genereren is filestation ook handig. Je zet dan al je acties in een queue en kan de pc weer uitgooien. Zo kan je zelfs terabytes kopieeren en gewoon af en toe inloggen om te kijken of het al klaar is.
Ook vind ik het handig om file en folder rechten in te stellen.
En ik val er nog wel eens op terug als bij een klant ftp weer eens dicht staat. Meestal kan ik dan nog wel via http(s) bij filestation en kan zo nog downloaden en zelfs uploaden.

Voor 'gewoon' gebruik, gebruik ik geen filestation maar gewoon samba of nfs en ftp voor wat automatiseringsdingetjes.

[ Voor 12% gewijzigd door ZaZ op 10-12-2010 22:53 ]

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:09
theMob schreef op donderdag 09 december 2010 @ 18:34:
[...]

Doe er dan ook gelijk twee DX510's bij en vijftien 3TB schijfjes :P

Ik begin al aardig achter te lopen met mijn DS508 :( Maar ja, werkt prima, dus geen excuus om geld uit te gaan geven...
Ik heb een tijdje geleden mijn DS508 tweede hands gekocht en ben er tevreden over.
De snelheid was niet zo heel belangrijk. Het ging meer om de mogelijkheid van de raid functies.
Momenteel heb ik 3 schijven in raid 5 en 1 schijf heb ik er in zitten zonder raid functie. Gewoon als opslag van niet belangrijke documenten en foto's.
Downloaden doe ik via de pc en het quickpar en urar ook.
Heb geen spijt van de aankoop.
Zoek nu alleen nog een handig backup programma.
Iets in de geest van: Kopie van bepaalde mappen op de pc naar de nas.
Indien er iets word verwijderd op de pc ook uit de map op de nas verwijderen maar op de nas niet weggooien maar kopieren naar een andere map die niet in de backup meedoet. Dus bestand wat op de nas stond kopieren naar zoiets als een prullenbak waar je het ook eventueel weer kan uithalen.
Iemand een idee welk programma dit zou kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 19:21
[b]Murk schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 21:30:

Enne, nog een stomme vraag, maar ik heb zo'n alias aangemaakt voor mijn IP-adres zodat ik zeker weet dat ik die niet ga vergeten, maar het gebruiken van alle verschillende doeleinden van je NAS komt dus neer op het onthouden van de desbetreffende poorten.. ? 5001 voor UI, 7001 voor filestation, 9200 voor sabnzbd... niet dat ik niet onthouden kan, maar toch. :)
Ik heb verschillende subdomeinen aangemaakt voor de ui en filestation, dan hoef je ook geen poorten meer te onthouden

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds gistermiddag heb ik een DS211j.
Hiermee wil ik de bestanden van verschillende pc's/laptops met elkaar synchroniseren.

Hoe kan ik dat het beste doen?
Ik zit aan het volgende te denken:
Van iedere pc een backup maken op de NAS, waarbij datareplicator ervoor zorgt dat de nieuwste versies steeds worden gebackupd.
Op iedere pc een netwerkschijf maken die verwijst naar de backup van een andere pc op de NAS.

Maar nu heb ik ook 2 pc's die exact dezelfde data zouden moeten bevatten (vaste pc en een mini laptop als reserve). Dus dat 1 fysieke versie bestand op beide locaties kan worden benanderd, aangepast, opgeslagen en vervolgens op de andere kan worden geopend. Hoe kan ik dat doen? Want dat gaat d.m.v. de backup strategie helaas niet werken...

Ik kan het in de manuel bij backup en "Toegang tot bestanden van overal" ook niet direct vinden.

Dit zou behalve voor documenten eigenlijk ook voor emails (windows mail) moeten gaan werken, maar daarvoor is de emailserver van Synology zelf misschien ook wel geschikt, moet ik me nog even in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 10:12:
Hiermee wil ik de bestanden van verschillende pc's/laptops met elkaar synchroniseren.

mike123 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 00:10:
[...]

Zoek nu alleen nog een handig backup programma.
Iets in de geest van: Kopie van bepaalde mappen op de pc naar de nas.
Indien er iets word verwijderd op de pc ook uit de map op de nas verwijderen maar op de nas niet weggooien maar kopieren naar een andere map die niet in de backup meedoet. Dus bestand wat op de nas stond kopieren naar zoiets als een prullenbak waar je het ook eventueel weer kan uithalen.
Iemand een idee welk programma dit zou kunnen?
Jullie moeten eens naar SyncToy kijken, gratis van Microsoft. Daarmee bewijzen ze dat ze wel degelijk kunnen programmeren >:)

link: http://www.microsoft.com/...D0592D8C52&displaylang=en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 10:12:

Ik zit aan het volgende te denken:
Van iedere pc een backup maken op de NAS, waarbij datareplicator ervoor zorgt dat de nieuwste versies steeds worden gebackupd.
Op iedere pc een netwerkschijf maken die verwijst naar de backup van een andere pc op de NAS.

Maar nu heb ik ook 2 pc's die exact dezelfde data zouden moeten bevatten (vaste pc en een mini laptop als reserve). Dus dat 1 fysieke versie bestand op beide locaties kan worden benanderd, aangepast, opgeslagen en vervolgens op de andere kan worden geopend. Hoe kan ik dat doen? Want dat gaat d.m.v. de backup strategie helaas niet werken...

Ik kan het in de manuel bij backup en "Toegang tot bestanden van overal" ook niet direct vinden.

Dit zou behalve voor documenten eigenlijk ook voor emails (windows mail) moeten gaan werken, maar daarvoor is de emailserver van Synology zelf misschien ook wel geschikt, moet ik me nog even in verdiepen.
Als het toch dezelfde bestanden zijn, waarom benader je ze dan niet vanaf de synology zelf, ipv te willen synchroniseren?

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat die mini ook is om mee tenemen op vakantie/auto etc. Dan heb je niet altijd internet om bij de NAS te kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 19:46
Kan ik een volle schijf van een D210J zomaar verplaatsen naar een DS211?

Heb zojuist 1 2TB schijf leeg weten te krijgen, die gaat zo in mijn DS211.
De andere 2TB is echter helemaal nokkie vol.
Als ik dan via lan moet doen, dan duurt dat nog wel even vrees ik.
Daarom wil ik de schijf er direct inprikken, ben dan wel bang dat de DS211 de schijf wil initialiseren en vervolgens leeggooid?

edit:
Per ongeluk verkeerde schijf erin gestopt.
Disk1 heette namelijk Volume2 :/
Hij heeft inderdaad geinitialiseerd, en vervolgens nieuwe DSM erop gejaagd.
Data is er op blijven staan en direct gedeeld voor de standaard user.

[ Voor 23% gewijzigd door Sinned123 op 11-12-2010 15:05 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Sinned123 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 13:38:

edit:
Per ongeluk verkeerde schijf erin gestopt.
Disk1 heette namelijk Volume2 :/
Hij heeft inderdaad geinitialiseerd, en vervolgens nieuwe DSM erop gejaagd.
Data is er op blijven staan en direct gedeeld voor de standaard user.
whoehoei, kom je goed mee weg....

Had je 'm in de DS210j als los volume geconfigureerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mensen met ervaring van vervangen van de Fans? Ik heb een Ds209j en de fan ratelt flink. Hij staat dan wel in de berging maar toch wil ik graag een stillere. Gewoon zelfde maatje kopen en gaan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:15

wontcachme

You catch me? No you wont

Okasha schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 20:03:
Mensen met ervaring van vervangen van de Fans? Ik heb een Ds209j en de fan ratelt flink. Hij staat dan wel in de berging maar toch wil ik graag een stillere. Gewoon zelfde maatje kopen en gaan toch?
Hier met een DS207+ wel. Ik heb er naderhand een stillere ingezet (met wat lagere toerental ook). Werd iets warmer, maar niet veel.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:59

Exirion

Gadgetfetisjist

Iemand met een DS211 die kan vertellen of het geheugen gesoldeerd of in een socket zit? En indien dat laatste, wat voor geheugen erin gaat? :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Laatst online: 16-07 19:12
Exirion schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 22:01:
Iemand met een DS211 die kan vertellen of het geheugen gesoldeerd of in een socket zit? En indien dat laatste, wat voor geheugen erin gaat? :)
Gesoldeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:21

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Even een domme vraag tussendoor: Ik heb sinds kort een nieuw stil systeem met een ssd en denk erover m'n bulkdata in iets als een DS211j ofzo te gooien. Dat wordt dan de disk waarnaar ik foto's scan en wat m'n dataschijf wordt voor photoshopwerk enzo. Gaat dat snel genoeg zijn, of moet ik toch ook maar een Spinpoint F4 in m'n werkmachine hangen en dat laten syncen over het netwerk? Ik heb verder alles bedraad op gigabit ethernet, jumboframes enabled. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
wontcachme schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 20:08:
[...]

Hier met een DS207+ wel. Ik heb er naderhand een stillere ingezet (met wat lagere toerental ook). Werd iets warmer, maar niet veel.
Weet je nog welke fan je besteld had? hoef ik mn Synology niet open te maken voor onderzoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
catchingfire schreef op donderdag 09 december 2010 @ 07:26:
Ik heb een DS409+ en had daar 2x1.5TB en 2x2TB schijven in een RAID5 opstelling en 1 volume van 4TB. De afgelopen dagen heb ik de 1.5TB schijven een voor een vervangen (middels repair volume) door nieuwe 2TB schijven. Nu dus 4x2TB, met als doel ~5.5TB capaciteit te krijgen.
Echter, ik had verwacht na het repairen ergens een expand volume knopje te zien om gebruik te kunnen maken van de nieuwe schijfcapaciteit.. maar helaas, er is geen expand knopje. "Beheren"/"Manage" bij opslagbeheer is ook grijs.

Wat nu?
Na 3 dagen een teken van leven van Synology-support:
"There is a button [Manage] in [Volume manager] page. You could click it and there will be a option [Expand] and you could click it to expand the volume without losing data. "

Zucht... zoals ik uitgebreid had beschreven en zelfs een screenshot van de situatie had toegevoegd: dat knopje is dus greyed-out/disabled en kan ik dus niet klikken... nog geen steek verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Hillie schreef op zondag 12 december 2010 @ 05:42:
Even een domme vraag tussendoor: Ik heb sinds kort een nieuw stil systeem met een ssd en denk erover m'n bulkdata in iets als een DS211j ofzo te gooien. Dat wordt dan de disk waarnaar ik foto's scan en wat m'n dataschijf wordt voor photoshopwerk enzo. Gaat dat snel genoeg zijn, of moet ik toch ook maar een Spinpoint F4 in m'n werkmachine hangen en dat laten syncen over het netwerk? Ik heb verder alles bedraad op gigabit ethernet, jumboframes enabled. :)
Is snel zat, ik weet niet hoe snel die 211J is maar mijn 410 trekt dit allemaal makkelijk met 3 schijven in RAID5, ik heb ook alleen een SSD in mijn laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:28

timovd

Voorsprong door techniek

@Stefimke, Zoiets had ik een tijdje geleden ook toen ik van 2x 2TB RAID1 naar 4x 2TB RAID10 wilde gaan. Na een paar keer heen en weer gemaild te hebben met screenshots en vervolgens dat ik ze toegang had gegeven om mijn DS e benaderen, kwamen ze er achter dat die stap niet mogelijk was. Je zult dus een back-up moeten maken en met lege schijven de array moeten bouwen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Okasha schreef op zondag 12 december 2010 @ 09:47:
[...]

Weet je nog welke fan je besteld had? hoef ik mn Synology niet open te maken voor onderzoek :)
Dat weet ik niet meer. Is nu al bijna 3 jaar geleden

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deddiekoel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 16:34

Deddiekoel

Gadget nerd

Ik heb een Synology 106e draaien op DSM 3.0. Op zich werkt alles naar behoren maar sinds vrijdag heb ik een Samsung Galaxy S telefoon. Mooi ding, dat ook nog eens via DLNA video kan afspelen. Verbinden met de Synology gaat zonder problemen dus alles lijkt goed!
Mijn probleem is dat ik eigenlijk al mijn content op de externe esata schijf heb staan. Deze content wordt door de mediaserver van de synology alleen niet opgepakt. Is er een manier, behalve de files overkopieren, om de videofiles via de mediaserver beschikbaar te maken? Kan ik bijvoorbeeld een link van de video share naar satashare maken of zo?

Verlanglijstje: Switch 2, PS5 Pro Most wanted: Switch 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Ik hoop op mijn wat mensen met soortgelijke problemen als ik nu heb;

Ik vind de performance van WD 20EARS 2TB in mijn DS110+ zeer traag.
Als ik van de ene map naar een andere op de DS kopieer haal ik max de 2MB/S, dat lijkt mij niet echt normaal?

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/200234/niet%20normaal.PNG

Nu is dit niet altijd zo maar ik heb het nu al heel het weekend ook na een restart.
CPU gebruik schommelt rond de 50%, geheugen rond de 5%.
Bestanden die ik wil kopieeren betreffen .flac files.

Op Synology kwam ik deze thread tegen: http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=7&t=24205.

Maar dat lijkt te gaan tussen client en DS.

Mijn DSM versie is 1354. Ligt dat aan de schijf (lees wat meer algemene problemen over WD EARS) of moet ik dit bij de DS zoeken?
Ik ben niet erg technisch en heb geen terminal kennis met de DS.. maar hoop dat iemand een tip kan geven.

EDIT: oke ik sluit de service van sabnzb en gelijk schiet de snelheid omhoog naar 25MB/s terwijl ik niet eens aan het downloaden was. :/

[ Voor 10% gewijzigd door Beta op 12-12-2010 16:01 ]

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:09
Beta schreef op zondag 12 december 2010 @ 15:51:
Ik hoop op mijn wat mensen met soortgelijke problemen als ik nu heb;

Ik vind de performance van WD 20EARS 2TB in mijn DS110+ zeer traag.
Als ik van de ene map naar een andere op de DS kopieer haal ik max de 2MB/S, dat lijkt mij niet echt normaal?

[afbeelding]

Nu is dit niet altijd zo maar ik heb het nu al heel het weekend ook na een restart.
CPU gebruik schommelt rond de 50%, geheugen rond de 5%.
Bestanden die ik wil kopieeren betreffen .flac files.

Op Synology kwam ik deze thread tegen: http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=7&t=24205.

Maar dat lijkt te gaan tussen client en DS.

Mijn DSM versie is 1354. Ligt dat aan de schijf (lees wat meer algemene problemen over WD EARS) of moet ik dit bij de DS zoeken?
Ik ben niet erg technisch en heb geen terminal kennis met de DS.. maar hoop dat iemand een tip kan geven.
Ik heb geen tip maar wel hetzelfde probleem.
Ik heb 4 WD 20EARS 2TB in mijn DS508 waarvan er 3 in raid 5.
Gisteren had ik met het kopiëren ook dat de snelheid niet boven de 200kB uitkwam. Nadat ik opnieuw had opgestart haalde ik weer een voor mij voldoende snelheid van 37MB.
Dit is zowel met de raid schijven als met de enkele schijf het geval.
Processor en geheugen is nauwelijks belast. Hoe het komt en waar ik het moet zoeken heb ik geen idee van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 19:17
Als je een copie maakt van een map naar een andere map op je DS110+ met Windows copy/paste dan gaat het bestand van je DS110+ naar je PC en dan weer terug.

Het gaat veel sneller als je dit via de Synology filemanager doet.
Dan hoeft je data het netwerk niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Hmm oke bedankt jongens!
Nu is ie trouwens weer traag. Ik ga het voortaan eens via de Syno FM doen want ik wist niet dat het eerst via de PC ging..

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
timovd schreef op zondag 12 december 2010 @ 15:24:
@Stefimke, Zoiets had ik een tijdje geleden ook toen ik van 2x 2TB RAID1 naar 4x 2TB RAID10 wilde gaan. Na een paar keer heen en weer gemaild te hebben met screenshots en vervolgens dat ik ze toegang had gegeven om mijn DS e benaderen, kwamen ze er achter dat die stap niet mogelijk was. Je zult dus een back-up moeten maken en met lege schijven de array moeten bouwen.
You're kidding, right?? Wat is dan het nut van die zogenaamde "expand" functie? 4TB is niet zomaar even te backuppen, laat staan dat je van grotere volumes even een backup zou moeten maken.

Kwam al zoekende naar de 411j twee reviews tegen, eentje ervan is hier al eens genoemd maar ter volledigheid nog even allebei:
http://www.kitguru.net/si...iskstation-ds411j-review/
http://www.overclock3d.ne...nas_ds211_ds411j_review/1

Ik vraag me af hoeveel trager een 411j is in de praktijk ten op zichte van de 409+, die alweer een meer dan een jaar ouder is. De CPU bijvoorbeeld in de 411j is sneller (qua clockfreq dan), en het geheugen in de 411j is wel minder maar wel weer DDR2 tov DDR... Het is wel een leuke budget-oplossing die je om de zoveel jaar nog eens kunt omsteken... een 411+ is nogal aan de prijs (2x zo duur!).

[ Voor 34% gewijzigd door catchingfire op 12-12-2010 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 20:28

timovd

Voorsprong door techniek

@stefimke, Hier de mail
Thank you for waiitng.

I am really sorry for the statement I made previous as I have obtain the wrong information.
I personlly had try and then consult with others and found out that it is not possible to straight upgrade the Volumme to Raid 10.
You will have to backup delete and re-create the volume by those 4 HDDs.
The option will only appear when first create with the 4 HDDs.

I am terribly soory and Hope this helps.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Bierkameel schreef op zondag 12 december 2010 @ 13:39:
[...]

Is snel zat, ik weet niet hoe snel die 211J is maar mijn 410 trekt dit allemaal makkelijk met 3 schijven in RAID5, ik heb ook alleen een SSD in mijn laptop.
Thanks bameel, ik denk dat ik het eens moet proberen. Als het niet echt aanvoelt als een "D: schijf", dan kan ik altijd nog een schijf in m'n pc leggen als werkschijf en dan het netwerkding laten rsyncen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 08:42

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ik ben tegen een heel vreemd probleem aan gelopen... Dit is de situatie:

Ik heb 3 locaties met synology servers (een CS406, CS407 en een DS509+). Nu wil ik dat alle servers naar elkaar kunnen back-uppen.

De volgende back-ups werken

CS406 --> DS509
CS406 --> CS407
DS509+ --> CS406
DS509+ --> CS407
CS407 --> CS406

....Maar back-uppen van CS407 naar DS509+ werkt niet.

Uiteraard alles gecheckt. Porten in de firewall, blocklists, wachtwoorden, alle synology's gereboot, overal de laatst beschikbare firmware in. Niets helpt... Ik heb nog nooit zoiets vreemds gehad met mijn synology's...

Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen of in ieder geval kan zien waar het mis gaat? Een halfslachtige "connection failed" melding geeft niet echt duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:17

St@m

@ Your Service

Hillie schreef op zondag 12 december 2010 @ 21:40:
[...]

Thanks bameel, ik denk dat ik het eens moet proberen. Als het niet echt aanvoelt als een "D: schijf", dan kan ik altijd nog een schijf in m'n pc leggen als werkschijf en dan het netwerkding laten rsyncen ofzo.
Ik haal 40MB/s er naar toe schrijven en 50MB/s er vanaf halen. Voor mij is dat snel genoeg. Ik vind het echt aanvoelen als een D schijf. Je gaat het echt niet merken dat je data niet meer lokaal staat hoor ;)

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-08 15:14
Sinds afgelopen zaterdag behoor ik ook tot de club happy-owners van Synology NAS'en. Ik heb een DS411J aangeschaft met 4x 1,5 TB van Samsung. Heb de boel in RAID 5 draaien en heb effectief 4.2 TB opslag. Gebruik het nu als backupserver en mediaserver wat uitstekend werkt. Ben overigens erg te spreken over DSM 3.0, makkelijk en duidelijk in gebruik.

Schrijven van grote bestanden haal ik goed 40 mb/sec, waar lezen zo'n 60 mb/sec haalt.
Met kleine bestanden haal ik schrijvend 30 mb/sec en lezen 40 mb/sec.

Dit is vanuit Windows 7 getest, dus niet echt een benchmarking gedraait, dat komt nog.

Verder heb ik SABNZBD+, Couchpotato en Sick Beard al volledig draaien, heerlijke applicaties :D
Kortom, uiterst tevreden op dit moment!

"Find what you love and let it kill you"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
catchingfire schreef op zondag 12 december 2010 @ 18:33:
You're kidding, right?? Wat is dan het nut van die zogenaamde "expand" functie? 4TB is niet zomaar even te backuppen, laat staan dat je van grotere volumes even een backup zou moeten maken.
En weer een update van Synology support:
"If you install the 3rd-party software like ipkg, we will first suggest that you make a reset by this way to get a fresh system:

http://forum.synology.com...eset_the_Synology_System"

Sure... dus momenteel ben ik bezig 4TB aan data te backuppen. Hopelijk lukt dit nog deze week (het backuppen), dan zal ik de voorgestelde factory reset eens proberen, maar aangezien ik dan toch al alles gebackupped heb lijkt het me dan net zo handig om meteen voor een format te gaan, aangezien m'n disks dan naar EXT4 gaan wat een zekere performancewinst zou moeten opleveren toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
catchingfire schreef op zondag 12 december 2010 @ 18:33:
[...]
Ik geloof niet dat je van 1,5 naar 2TB kan gaan door al je schijven te verwisselen. Die expand functie is meer bedoeld om je volume uit te breiden met gelijksoortige schijven.

Over die backups, zo'n raid 5 heeft wel dataprotectie maar die is bedoeld dat je door kan werken als er een schijf kapot gaat. Bij grotere problemen kan je makkelijk je hele volume kwijtraken. Ik heb dat een keer gehad toen mijn DS508 de geest gaf; heb nu een refurbished exemplaar gekregen.

Zelf heb ik van belangrijke data altijd drie kopieën. Er zitten via een hub drie 2TB WD Essential externe USB drives op mijn NAS aangesloten en ook nog een Addonics drive met twee 8GB Flashkaartjes in RAID1. Op die laatste kopieer ik 4x per dag mijn database, op de anderen 1x per dag de database (dus 4 kopieën totaal van de DB) en incrimenteel mijn gebruikersbestanden. De NAS zelf is al een backup van de bestanden op mijn werkcomputer plus nog wat minder belangrijk spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
theMob schreef op maandag 13 december 2010 @ 18:03:
Ik geloof niet dat je van 1,5 naar 2TB kan gaan door al je schijven te verwisselen. Die expand functie is meer bedoeld om je volume uit te breiden met gelijksoortige schijven.
Tsja, ik ben wellicht naïef dat ik in de plaatjes en guides geloof die Synology zelf maakt:
Afbeeldingslocatie: http://forum.synology.com/wiki/images/thumb/3/38/VerticalExpandRAID.png/750px-VerticalExpandRAID.png
uit: http://forum.synology.com..._Volume_with_larger_disks

Dit geeft mij toch vrij sterk de illusie dat dit geheel probleemloos zou moeten werken. Maar... het werkt dus niet, er valt geen expand-wizard te draaien! Woonden we maar in de US, dan kon er gesued worden :*)
Over die backups, zo'n raid 5 heeft wel dataprotectie maar die is bedoeld dat je door kan werken als er een schijf kapot gaat. Bij grotere problemen kan je makkelijk je hele volume kwijtraken. Ik heb dat een keer gehad toen mijn DS508 de geest gaf; heb nu een refurbished exemplaar gekregen.
Ik begrijp de essentie van backups en dat raid5 geen backup-concept is. Van m'n echte belangrijke data heb ik altijd enkele backup's liggen, maar van m'n >3TB aan verzamelde films en series niet, niet schokkend om dit kwijt te raken, maar leuk is anders. Nu ben ik dus enkele dagen bezig om van NAS->bij-elkaar-gesprokkelde-drives te gaan en vervolgens nog langer om weer van bij-elkaar-gesprokkelde-drives->NAS te schrijven. Snelheid via een gbit switch waar zowel de NAS als een Win7-64bit systeem aan hangen gaat met lezen vanaf de NAS op ongeveer 20-40MB/sec, snap ook niet waarom dat zo traag gaat. Hopelijk gaat 't nog lukken om voor de kerst alles teruggeschreven te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:54
Heb zelf een Ds209 en draai met sabnzb. Ben echter heel benieuws naar die andere twee. Waren die een beetje makelijk er op te zetten? Had je ergens een how to gevonden of zo?

Ben heel benieuwd naar je ervaringen!
M-Opensource schreef op maandag 13 december 2010 @ 07:41:
Sinds afgelopen zaterdag behoor ik ook tot de club happy-owners van Synology NAS'en. Ik heb een DS411J aangeschaft met 4x 1,5 TB van Samsung. Heb de boel in RAID 5 draaien en heb effectief 4.2 TB opslag. Gebruik het nu als backupserver en mediaserver wat uitstekend werkt. Ben overigens erg te spreken over DSM 3.0, makkelijk en duidelijk in gebruik.

Schrijven van grote bestanden haal ik goed 40 mb/sec, waar lezen zo'n 60 mb/sec haalt.
Met kleine bestanden haal ik schrijvend 30 mb/sec en lezen 40 mb/sec.

Dit is vanuit Windows 7 getest, dus niet echt een benchmarking gedraait, dat komt nog.

Verder heb ik SABNZBD+, Couchpotato en Sick Beard al volledig draaien, heerlijke applicaties :D
Kortom, uiterst tevreden op dit moment!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
joppe113 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 10:57:
Heb zelf een Ds209 en draai met sabnzb. Ben echter heel benieuws naar die andere twee. Waren die een beetje makelijk er op te zetten? Had je ergens een how to gevonden of zo?

Ben heel benieuwd naar je ervaringen!
[...]
Tot nu toe erg tevreden, het installeren van Sick Beard en Couchpotato was goed te doen. Al moet je er wel met gezond Unix verstand mee aan de slag.

Sick Beard tutorial:
http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=115&t=27170

En de Couchpotato tutorials
Installeren: http://mar2zz.tweakblogs....n-source-couchpotato.html
Automatisch opstarten: http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=45&t=27931

Let wel op dat je de python2.6 update draait in beide gevallen, staat in eerste artikel uitgelegd.

Kleine waarschuwing, hiergenoemde tutorials heb ik als rode draad gebruikt.. Volg deze niet letter voor letter want lang niet alles zal overeenkomen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
211+ officieel aangemeld op de site van synology

http://www.synology.com/enu/products/DS211+/index.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Laatst online: 23:01

Rhapsody

In Metal We Trust

Weet iemand of en zo ja waarom DSM 2.3 nog wordt meegeleverd ipv de nieuwe DSM 3.0?

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Bij mijn DS110j zat gewoon DSM 3.0.

En indien er wel een oude versie bij zit dan is de verklaring erg logisch lijkt me, aangezien het een dvd is waar het vanaf geinstalleerd wordt.

[ Voor 71% gewijzigd door Murk op 14-12-2010 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 10:51
Ik heb een probleem met sabnzbd en mijn ds201. Hij slaat de files verkeerd op volgens mij waardoor ze ergens belanden waar ik niet bij kan. Ik heb op Volume1 een gedeelde map die "download" heet. Nu heb ik in sabnzbd het volgende ingevuld :

Temp folder:
Volume1/Download/incomplete

Complete foler :
Volume1/Download/complete

Als hij klaar is met downloaden zegt hij dat hij op onderstaande locatie staat :
/var/packages/sab2/target/sab/Volume1/Download/complete/

Heeft iemand enig idee hoe ik dit goed kan instellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:01

lier

MikroTik nerd

clonedonkey schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 15:53:
Ik heb een probleem met sabnzbd en mijn ds201. Hij slaat de files verkeerd op volgens mij waardoor ze ergens belanden waar ik niet bij kan. Ik heb op Volume1 een gedeelde map die "download" heet. Nu heb ik in sabnzbd het volgende ingevuld :

Temp folder:

Complete foler :

Als hij klaar is met downloaden zegt hij dat hij op onderstaande locatie staat :

Geen idee of het je probleem is, maar je DS is in ieder geval hoofdletter gevoelig (heeft mij ook even flink zoeken gekost).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
clonedonkey schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 15:53:

Temp folder:

Complete foler :

Je Synology draait op Unix, wat heel gevoelig is qua benaming. Je hebt geen / voor Volume1 staan, dus nu maakt ie de map Volume1 in je SABNZBD map aan. Zet je folderinstellingen binnen SAB naar de volledige paden en let op de hoofdletters!!! Mijn Volume1 heet namelijk volume1, wat ook weer een verschil is.

Kortom, maak er ongeveer dit van: /Volume1/Download/incomplete/ etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 10:51
Dat was hem thanks !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

M-Opensource schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 16:00:
Je Synology draait op Unix, wat heel gevoelig is qua benaming.
1. Linux is geen UNIX
2. Het is het filesystem dat wel of niet case-sensitive is, en niet het OS

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:35

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er een soort prullenbak in dsm 3.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 21:42:
Is er een soort prullenbak in dsm 3.0?
De CIFS prullenbak bedoel je. En ja, die zit erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
Exirion schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 19:19:
[...]

1. Linux is geen UNIX
2. Het is het filesystem dat wel of niet case-sensitive is, en niet het OS
Ik weet dat Linux geen Unix is, ik was echter in de veronderstelling dat Synology's machines Unix hadden, deze hebben blijkbaar Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wontcachme schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 21:46:
[...]

De CIFS prullenbak bedoel je. En ja, die zit erin
Bedankt, 'k heb het gevonden. Heel erg handig als je ouders ook met je NAS verbonden zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 22:43
Heeft er iemand ervaring met de RSS functie in het downloadstation? Ik snap nog niet helemaal wat er precies wel, of niet mee kan.

Voeg een "willekeurige" HTML link met een aantal files toe, en hij gaat meteen aan de slag met downloaden. Maar wel met een beperkte set; je krijgt niet automatisch nieuwe afleveringen binnen.

Waarom eigenlijk? Andere programma's (op een PC) kunnen dat wel gewoon. En wat is dan eigenlijk nog de toegevoegde waarde van de RSS functie in DSM3.0 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:53

Patriek

edit koning

Ik heb 'm al vast gehad :D zou 'm graag kopen maar twijfel om zelf een NAS te gaan bouwen op een volwaardig x86 platform (op FreeBSD). Synology levert dan wel een heel compleet en gemakkelijke all-in-one interface aan, maar ik wil nog meer kunnen prutsen en services gaan draaien :)

Trouwens net pas voor het eerst de DS Photo app voor de iPhone gebruikt icm de Audio Station op de Synology; werkt subliem! _/-\o_ nu altijd m'n hele muziekcollectie bij zonder iTunes gedoe.

[ Voor 17% gewijzigd door Patriek op 14-12-2010 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

St@m schreef op maandag 13 december 2010 @ 07:20:
[...]

Ik haal 40MB/s er naar toe schrijven en 50MB/s er vanaf halen. Voor mij is dat snel genoeg. Ik vind het echt aanvoelen als een D schijf. Je gaat het echt niet merken dat je data niet meer lokaal staat hoor ;)
Klinkt perfect, en dat is een DS211 o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:17

St@m

@ Your Service

Hillie schreef op woensdag 15 december 2010 @ 07:43:
[...]

Klinkt perfect, en dat is een DS211 o.i.d.?
DS211J

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
Patriek schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 23:16:
[...]

Ik heb 'm al vast gehad :D zou 'm graag kopen maar twijfel om zelf een NAS te gaan bouwen op een volwaardig x86 platform (op FreeBSD). Synology levert dan wel een heel compleet en gemakkelijke all-in-one interface aan, maar ik wil nog meer kunnen prutsen en services gaan draaien :)

Trouwens net pas voor het eerst de DS Photo app voor de iPhone gebruikt icm de Audio Station op de Synology; werkt subliem! _/-\o_ nu altijd m'n hele muziekcollectie bij zonder iTunes gedoe.
Ik vraag me af of het geheugen uitwisselbaar is. in deze NAS.

Waarom ik niet voor een PC ga is eigenlijk omdat dat ding te veel energie vreet. Zo'n NAS is verrekte handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:54
Bedankt, lijken me echt geweldige programma's. Ik neem aan dat je dsm 3.0 op je synology draait? Ik draai nog met de oude versie onder het motto Het draait goed dus waarom veranderen. Of is de nieuwe versie toch nodig...

Gr Joppe
M-Opensource schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 11:40:
[...]

Tot nu toe erg tevreden, het installeren van Sick Beard en Couchpotato was goed te doen. Al moet je er wel met gezond Unix verstand mee aan de slag.

Sick Beard tutorial:
http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=115&t=27170

En de Couchpotato tutorials
Installeren: http://mar2zz.tweakblogs....n-source-couchpotato.html
Automatisch opstarten: http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=45&t=27931

Let wel op dat je de python2.6 update draait in beide gevallen, staat in eerste artikel uitgelegd.

Kleine waarschuwing, hiergenoemde tutorials heb ik als rode draad gebruikt.. Volg deze niet letter voor letter want lang niet alles zal overeenkomen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
NU.nl zegt dat de adviesprijs 278 euro is. Weet iemand waar je hem voor dat geld kan krijgen? :)

Zie het al.. EX BTW :P

[ Voor 11% gewijzigd door Chadi op 15-12-2010 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexter18
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-08 10:30
Vandaag eindelijk mijn DS110J binnengekregen nu wachten totdat de lieve postbode mijn hd aflevert. Geeft het problemen op de DS110J om sabnzbd+sickbeard+couchpotato te draaien of kan hij dat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w.l
  • Laatst online: 31-05 23:40

w.l

Is het mogelijk om bij een DS211(J) 2 disks te gebruiken zonder raid te draaien? (2 disks met waarschijnlijk verschillende groottes, bv 500GB en 1TB)

Het is iets dat ik niet direct kan terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 23:02
Jup. Je kan gewoon verschillende volumes maken of een JBOD over de disks plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Ik ben het wachten op een oplossing voor m'n niet-te-expanden na plaatsen van grotere drives moe. Heb alles gebackupped en ben nu een factory reset+format drives aan het doen. Het gaat hier om een DS409+ met 4x2TB (volgens de specs kunnen er geen 3TB's in dus dit is qua disk-capaciteit het eindstation).

Wat me hierbij opviel is dat ik moest kiezen tussen SHR (Synology Hybrid RAID, default optie) of gewoon RAID. Ik kan bar weinig vinden over de voor dan wel nadelen van SHR vs. RAID5. Ik heb maar voor SHR gekozen, verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koe161
  • Laatst online: 20:03

koe161

koe(c)

catchingfire schreef op woensdag 15 december 2010 @ 22:04:
Ik ben het wachten op een oplossing voor m'n niet-te-expanden na plaatsen van grotere drives moe. Heb alles gebackupped en ben nu een factory reset+format drives aan het doen. Het gaat hier om een DS409+ met 4x2TB (volgens de specs kunnen er geen 3TB's in dus dit is qua disk-capaciteit het eindstation).

Wat me hierbij opviel is dat ik moest kiezen tussen SHR (Synology Hybrid RAID, default optie) of gewoon RAID. Ik kan bar weinig vinden over de voor dan wel nadelen van SHR vs. RAID5. Ik heb maar voor SHR gekozen, verstandig?
Deze staat wel in de compatibilitylist van de DS409+, lijkt me dus nog niet het eindstation

Brand Model Size Klasse Note
Seagate ST33000651AS 3TB Desktop •Dit model wordt geadviseerd om te worden gebruikt in omgevingen met een gemiddelde termperatuur onder 30 graden Celsius.

Zie link

Er is een tijd van werken en een tijd van genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HofmanJaap
  • Niet online
Ik ben van plan mijn eerste NAS aan te schaffen, nl de Synology DS411 met een raid 5 opstelling van 4x 2TB.
Ik heb altijd begrepen dat een raid opstelling alleen kan als de HDD's identiek zijn.
Wat nu als na bijv. 2 jaar er één defect raakt en deze HDD niet meer op de markt is? Is er toch nog een mogelijk om met een andere type HDD weer de RAID 5 configuratie op te bouwen? Of moet je dan alle schrijven vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verschillende HD's kan gewoon zolang de grootte maar minimaal gelijk is. Zie de RAID-FAQ.

[ Voor 29% gewijzigd door Guardian Angel op 15-12-2010 23:35 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HofmanJaap
  • Niet online
Guardian Angel schreef op woensdag 15 december 2010 @ 23:34:
Verschillende HD's kan gewoon zolang de grootte maar minimaal gelijk is. Zie de RAID-FAQ.
Pff, dat is een opluchting. Dank voor je snelle antwoord. ;)

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:42
Patriek schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 23:16:
[...]

ik kan nog niet uit je post halen of je hem nou wel of niet gekocht heb.
Maar ik kan je zeggen... gewoon kopen! het is echt een top apparaat waarvan je heel lang plezier ga hebben.
ik heb mijn homeserver aan de kant kunnen zetten nu ik dit apparaat heb!

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• theMob
catchingfire schreef op woensdag 15 december 2010 @ 22:04:
Wat ik ervan begrijp is dat SHR een soort automatische stand is, in de zin dat je met twee schijven RAID1 krijgt en als je er dan een toevoegt het volume vanzelf naar RAID5 wordt omgezet. Het blijft dus gewoon RAID.

• Chadi
Speedfightserv schreef op donderdag 16 december 2010 @ 09:03:
[...]

Maar ik kan je zeggen... gewoon kopen! het is echt een top apparaat waarvan je heel lang plezier ga hebben.
Ik ga denk ik toch maar voor de 710+ Of er moet binnenkort een opvolger komen van de 710+.

Als je de 211 met de 211+ vergelijkt is er eigenlijk qua prestatie weinig nieuws.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik sta bijna op het punt om een DS211 te bestellen, maar als ik dit zo lees:

http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=165&t=31299

Klinkt niet echt positief, en op dit moment heb ik nog een NAS die al 4 jaar lang fluisterstil z'n werk doet. Staat in een dressoir in de woonkamer zonder dat ik 'm hoor, en als dat met de DS211 niet kan dan hoef ik 'm echt niet.

Kan iemand iets zeggen over het lawaai dat die Synology apparaten maken?

• Sinned123
  • Laatst online: 07-09 19:46
HofmanJaap schreef op woensdag 15 december 2010 @ 23:30:
Ik ben van plan mijn eerste NAS aan te schaffen, nl de Synology DS411 met een raid 5 opstelling van 4x 2TB.
Ik heb altijd begrepen dat een raid opstelling alleen kan als de HDD's identiek zijn.
Wat nu als na bijv. 2 jaar er één defect raakt en deze HDD niet meer op de markt is? Is er toch nog een mogelijk om met een andere type HDD weer de RAID 5 configuratie op te bouwen? Of moet je dan alle schrijven vervangen?
Ik heb zelf eerder de neiging juist wel verschillende modellen(merken) te nemen.
Als er 1 schijf stuk gaat dan gaan de andere uit de zelfde serie vaak tegelijkertijd.
En dan heb je een probleem met 6TB aan data.
Exirion schreef op donderdag 16 december 2010 @ 17:20:

Klinkt niet echt positief, en op dit moment heb ik nog een NAS die al 4 jaar lang fluisterstil z'n werk doet. Staat in een dressoir in de woonkamer zonder dat ik 'm hoor, en als dat met de DS211 niet kan dan hoef ik 'm echt niet.

Hij maakt beduidend meer lawaai dan de D210J, Hoor een contante zoom.
Deze is voor de woonkamer waar hij nu staat dus te irritant.
Waarschijnlijk gaat ie naar boven, waar het niet uitmaakt.
Andere optie is even kijken of de fan kan omwisselen voor een stiller exemplaar.
Erg zonde voor zo'n duur apparaat, stille fans zijn nauwelijks duurder.

[ Voor 37% gewijzigd door Sinned123 op 16-12-2010 17:29 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• ZaZ
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik heb hier een 209, 209+, 210J, 710+ en die zijn allemaal fluisterstil.
Heb alleen eens mijn 209 eens lawaai horen maken, maar dat was omdat ik vi niet had afgesloten en de terminal wel. Toen ging vi 100% cpu vreten en toen een 2 uur later kreeg ie het warm en ging de fan ineens full speed.
Anders dan die keer nooit gehoord dat de fan hard ging draaien. Je hoort 'm alleen als je met je hoofd ernaast hangt.

Lekker op de bank

• Patriek

Patriek

edit koning

Speedfightserv schreef op donderdag 16 december 2010 @ 09:03:
[...]
Ik had al een DS107+ :) maar die vind ik nu écht te traag worden, ik ga steeds meer services gebruiken, en alles intensiever.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Sinned123 schreef op donderdag 16 december 2010 @ 17:26:
Hij maakt beduidend meer lawaai dan de D210J, Hoor een contante zoom.
Deze is voor de woonkamer waar hij nu staat dus te irritant.
Goed om te weten, thanks :) Misschien ga ik dan toch voor de 209 die niet veel anders is dan de 211. Even veel geheugen, maar dan met een 1.2GHz CPU ipv 1.6GHz.

• wontcachme

wontcachme

Iemand hier al ervaring met de DS411+? Wilde eerst wachten op de DS411, maar dat zal nog ff duren vermoed ik. De DS409 kwam uit in juni en de DS410 in mei, dus zal wel ergens rond die tijd worden voor de DS411

• Rhapsody
  • Laatst online: 23:01

Rhapsody

In Metal We Trust

Ik heb hem in bestelling staan, maar vriend van mij neemt hem voor mij mee. Ik verwacht hem volgende week te hebben. :-)

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:39
Ik heb die van mij vandaag besteld, mogelijk morgen binnen :)

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• Mark-
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-09 08:22
Heb hier ook sinds gisteren een 411j staan zoemen.
4x 1,5TB samsung schijven erin gehangen en hij draait als een zonnetje. Staat nog in de woonkamer maar komt straks in een kast. Apparaatje is fluisterstil!

Alle data van mn linux server (6x500GB mdadm raid5) wordt nu overgekopieerd.
Dan gaan we is sabnzbd+couch+sickbeard installeren. Kijken hoe dat gaat met 128mb geheugen.
Ben ook erg benieuwd naar de audio en photo sharing opties icm met de android apps!

Tot nu toe erg tevreden!

• wontcachme

wontcachme

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Met name het geluidsniveau. Een andere mogelijkheid die ik had was de DS410. Maar mijn gevoel wil dat niet omdat ik dan een model van "vorig jaar" koop 8)7. Wil er natuurlijk wel een flinke tijd mee vooruit kunnen (ook qua updates).

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:39
wontcachme schreef op donderdag 16 december 2010 @ 18:27:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Met name het geluidsniveau. Een andere mogelijkheid die ik had was de DS410. Maar mijn gevoel wil dat niet omdat ik dan een model van "vorig jaar" koop 8)7. Wil er natuurlijk wel een flinke tijd mee vooruit kunnen (ook qua updates).
Precies mijn gedachte, ik kom namelijk van een dode DS409+ af en wil eigenlijk iets sterkers dan dat.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• wontcachme

wontcachme

Rooke schreef op donderdag 16 december 2010 @ 18:41:
[...]

Precies mijn gedachte, ik kom namelijk van een dode DS409+ af en wil eigenlijk iets sterkers dan dat.
Hier een werkende 207+. Perfect ding eigenlijk (op het geluid na). Alleen langzaam :X. En ontzettend vol inmiddels :z

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

MaCk- schreef op donderdag 16 december 2010 @ 18:21:
Ben ook erg benieuwd naar de audio en photo sharing opties icm met de android apps!
Tot nu toe erg tevreden!
Ik heb een 211 en ik stream foto`s en muziek naar m`n HTC Desire HD (waar dus android op draait), en dit bevalt erg goed moet ik zeggen! :)

Alleen is m`n 211 uit het netwerkoverzicht verdwenen, als ik em rechtstreeks aanspreek (\\diskstation) krijg ik netjes al m`n gedeelde mappen te zien.. Op zich niet erg, maar wel rete-irritant. Nog meer mensen hier die dat hebben?

Voor de rest niks te klagen, dus ik ben er tevreden mee :)

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

• Mark-
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-09 08:22
Dat is volgens mij een optie? wanneer je een shared map aanmaakt kan je een vinkje zetten of die gehide moet worden in je netwerk.

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Die optie(s) heb ik ook gevonden.. Maar in het begin kwam gewoon Diskstation (ik heb de standaard naam dus aangepast) in m`n netwerkomgeving tevoorschijn en als je daarop klikte kwamen alle gedeelde mappen tevoorschijn..

En alle mappen zie ik als ik \\diskstation intyp in een adres balk, dus dan heeft het weinig met die optie(s) te maken lijkt me zo :)

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

• JPS
  • Niet online

JPS

Zie ook mijn eerste ervaring met de DS211 (dressoir/woonkamer). Inmiddels staat ie in de meterkast, het lawaai komt door resonantie en is bij mij niet makkelijk te verhelpen. Het kan echter maar zo zijn dat je er eentje hebt die er geen last van heeft.

Het gezoem was bij mij storend genoeg om bij Synology een ticket te openen en hoewel ze aangaven dat het geen bekend probleem was boden ze aan om een nieuwe ventilator op te sturen. Na een week lag er een nieuwe fan in de bus die ik nog moet inbouwen. Service is dus prima, maar ik moet nog bevinden of de resonantie hiermee ook is verholpen.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

JPS schreef op donderdag 16 december 2010 @ 22:01:
Het gezoem was bij mij storend genoeg om bij Synology een ticket te openen en hoewel ze aangaven dat het geen bekend probleem was boden ze aan om een nieuwe ventilator op te sturen. Na een week lag er een nieuwe fan in de bus die ik nog moet inbouwen. Service is dus prima, maar ik moet nog bevinden of de resonantie hiermee ook is verholpen.
Weet je zeker dat die resonanties door de fan komen? De harde schijven, zeker 2 die allebei net niet 100% op hetzelfde toerental draaien, kunnen ook dat soort geluiden veroorzaken.

• Patriek

Patriek

edit koning

^ die goede service kan ik beamen, ze hebben mij ook al eens supersnel een nieuwe adapter toegestuurd (vanuit Taiwan ofzo!) toen tie 't begaf. Zonder gezeur met formulieren, aankoopbewijzen of zelfs retourneren van de oude.

Voor degenen die een sneller systeem zoeken én stil willen (en mogelijk meer eisen); waarom bouw je niet zelf een NAS? Tegenwoordig heb je superleuke mini ITX behuizingen en moederborden, die je zelf kan voorzien van stille fans, precies zoals jij het wilt. Om Linux of freeBSD met alle applicaties zó geconfigureerd te hebben zoals jij het wilt ben je dan wel ff bezig, maar daar ben je tweaker voor toch? :Y) lijkt me zelf wel weer een leuke project om dingen in uit te zoeken.

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:17

Je hoort de DS211 inderdaad. Een zacht gezoem op de achtergrond weliswaar, maar je hoort hem wel. De mijne gaat dan ook naar de kelder binnenkort, want ik vind het te veel geluid voor in de huiskamer.

• Ripley
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-09 22:59
Op KitGuru is een review verschenen van de nieuwe DS211+.

Ziet er goed uit, alleen erg vreemd dat Synology de WOL functie heeft verwijderd. De DS210+ had dit wel. Een stap in de verkeerde richting wat mij betreft.

• JPS
  • Niet online

JPS

Exirion schreef op donderdag 16 december 2010 @ 22:27:
[...]

Weet je zeker dat die resonanties door de fan komen? De harde schijven, zeker 2 die allebei net niet 100% op hetzelfde toerental draaien, kunnen ook dat soort geluiden veroorzaken.
Ja, ook als de schijf hibernate (ik heb er eentje in zitten) is het gezoem hoorbaar.
Veranderen van de 'speed fan mode' (3,5-->2,5 inch) maakte niet uit.

[ Voor 8% gewijzigd door JPS op 16-12-2010 23:32 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ripley schreef op donderdag 16 december 2010 @ 23:05:
Ziet er goed uit, alleen erg vreemd dat Synology de WOL functie heeft verwijderd. De DS210+ had dit wel. Een stap in de verkeerde richting wat mij betreft.
Dit gecombineerd met verhalen over lawaai bij de nieuwe modellen doet vermoeden dat Synology een cost-down heeft gedaan om de winstmarges te vergroten. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Exirion schreef op donderdag 16 december 2010 @ 23:49:
[...]

Dit gecombineerd met verhalen over lawaai bij de nieuwe modellen doet vermoeden dat Synology een cost-down heeft gedaan om de winstmarges te vergroten. Jammer.
Mwa, WOL mag toch niks extra kosten....?

Bij de nieuwe modellen is qua hardware in ieder geval niet geïnvesteerd in innoveren/verbeteren van het ontwerp, er is alleen extra rekenkracht en geheugen toegevoegd voor dezelfde instapprijs. Daarmee is deze modellenreeks een cash-cow en dat mag natuurlijk. De prestaties ten opzichte van de 2010 reeks vind ik door de CPU/memory upgrade wel een interessante sprong vooruit en met de uitstekende DSM 3.0 ben ik zeker blij met de aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

JPS schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 00:10:
Bij de nieuwe modellen is qua hardware in ieder geval niet geïnvesteerd in innoveren/verbeteren van het ontwerp, er is alleen extra rekenkracht en geheugen toegevoegd voor dezelfde instapprijs.
Tja... Ik zie weinig verschil bij de 211 tov de 209. Alleen een wat hoger geclockte CPU, en... meer lawaai :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Een 211+ vandaag opgehaald, welke een paar taken van een aantal Windows servers moet overnemen. De komende dagen configureren. Heel benieuwd hoe zo'n ding zich gedraagt als er constant 20 man toegang tot de bestanden wil.

[ Voor 21% gewijzigd door Malarky op 17-12-2010 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 22:43
Qua geluid heb ik met mijn 210j geen enkel probleem met de fans. Wel met het geratel van de disks. Zolang die idle zijn, hoor ik op 1m afstand nog altijd niet of m'n 210j aanstaat. Echter, als er veel disk activity is, ratelt ie erop los. Zo erg, dat je eigenlijk in de hele kamer (hij staat onder m'n bureau) niet rustig kunt werken.

Gek genoeg hoor ik daar bijna niemand over. Heb ik 'm verkeerd ingebouwd (niet juist bevestigd), zodat er iets kan resoneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 19:55
Bij mijn DS209+II hoor je beiden. Je hoort de fan toch wel degelijk duidelijk draaien, ook op 1 meter afstand. Zodanig dat ik 'm niet in de werkkamer zou willen.

En de harddisks hoor je idd ook. Ik heb een beetje het idee dat dit ook aan de 'goedkope' behuizing van de gemiddelde Synology heeft. Ik heb het idee dat het materiaal het geluid van de koppen te goed doorgeeft.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Pagina: 1 ... 49 ... 66 Laatste

Dit topic is gesloten.