Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Wat zwoelie zegt, ik heb een DS409+ met 4x Samsung F2 1.5TB schijven, kost je wel een paar ribben, maar je kan even vooruit. Ik gebruik ze in RAID5 modus, waarbij je effectief 4.1TB overhoudt.

Meer info: productreview: Synology Disk Station DS409+ review door aramdin

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06-2024
Ben ook vreselijk jaloers op de setup van aramdin _/-\o_
Maar met zijn setup heb je dus nog niet je backup voor mekaar, misschien dat aramdin ons kan vertellen hoe hij zijn data safe heeft?

Binnetie, het komt allemaal dus weer op de vraag: hoeveel centjes heb je er voor over ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielvdMark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-07 10:27
Hoi, ik gebruik een synology ds109 voornamelijk als downloadstation (sabnzbd) en opslag voor films/muziek etc die ik afspeel via mijn Popcorn/computer.
Ik heb gemerkt dat mijn synology niet (goed) overweg kan met grote downloadtaken (18 gig of groter) downloads worden langzaam, sabnzbd niet goed meer te bereiken etc. Weten jullie of dat met de + versie beter gaat? Ik heb geprobeerd te zoeken maar kan niet zo snel een antwoord vinden.

Alvast bedankt!

Daniel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-07 09:00
Ik heb mijn ds209 nu 6 dagen draaien. Gaat allemaal prima. Alleen heb ik het idee dat sabnzb nu een stuk slomer is dan in het begin. Downloaden gaat nog maar op 1/3 van de snelheid en par'en en rar'en duurt ook langer. Is dit normaal ? Zo ja, moet ik hem dan gewoon opnieuw opstarten ? Vindt het wel raar dan je dan elke week opnieuw zou moeten opstarten ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:48
scorpio schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 09:20:
Heb een eigenaardigheidje geconstateerd, misschien weten jullie het al of nog beter de oplossing
maar ik heb mijn DS209 zo ingesteld dat ie 's nachts uitgaat en 's morgens weer netjes aan.
Doet hij prima 8)

Maar ...ik heb (als ik hem even niet gebruik) de SABnzb (04.12) stopgezet..
Als ik 's morgens in de NAS kijk staat de SABnzb op uitvoeren :?

Het kan dus niet anders dan dat de DS209 bij opstarten dit programma start?!
Ik zag inderdaad hetzelfde met m'n 207+ (afgelopen weekend liggen klooien met sabnzbd die 't niet leuk vond om een package van 16GB te downloaden). Elke keer bij het herstarten van m'n NAS staat sabnzbd "uit". Bugje... (SqueezeCenter package bijvoorbeeld start wel weer automatisch op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
zwoelie schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 20:30:
Maar met zijn setup heb je dus nog niet je backup voor mekaar, misschien dat aramdin ons kan vertellen hoe hij zijn data safe heeft?

Binnetie, het komt allemaal dus weer op de vraag: hoeveel centjes heb je er voor over ?
Mn data staat op 2 plekken, op single disk (gedeelte op mn pc en gedeelte op macbook). De NAS met RAID 5 is mijn backup, waar ik geregeld dus een backup naartoe schrijf.

En ik heb er hard voor gewerkt, dus mag er nu ook trots op zijn O-)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-07 22:40
zwoelie schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 20:30:

Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik heb nog niet echt een budget. Wil ook een stukje toekomst zeker zijn en merk dus dat ik uit mijn DS107+ ga groeien.

Oh Aramdin had zijn antwoord al gegeven. Maar wat zou de kans zijn als ik een DS409+ koop en ik zet deze in RAID5 en ik verlies data? Of ik koop 2x een 1,5 TB en zet er dan een derde schijf van 500 GB in voor backup (is dat mogelijk)? En worden beide schijven als 1 groot station gezien?

[ Voor 21% gewijzigd door Binnetie op 27-10-2009 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5792

zwoelie schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 18:58:
Mijn eerste keus is de 409+ gezien de prijs/kwaliteitverhouding.
Ben thuisgebruiker, opslag, streamen en backup.
Deze nas heeft geen iSCSI wat een alternatief is voor Fibre Channel...en toen snapte ik het niet meer.
:+ Heb ik dit nou nodig of niet?
De 409+ ondersteunt wel iSCSI met de laatste firmware. Of je het nodig hebt bepaal je zelf. Maar aangezien je het niet weet, gok ik dat je het niet nodig hebt :-) Fibre channel is iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Binnetie schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 15:40:
[...]

Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik heb nog niet echt een budget. Wil ook een stukje toekomst zeker zijn en merk dus dat ik uit mijn DS107+ ga groeien.

Oh Aramdin had zijn antwoord al gegeven. Maar wat zou de kans zijn als ik een DS409+ koop en ik zet deze in RAID5 en ik verlies data? Of ik koop 2x een 1,5 TB en zet er dan een derde schijf van 500 GB in voor backup (is dat mogelijk)? En worden beide schijven als 1 groot station gezien?
Als ik het goed heb kan je bij RAID5 1 schijf verliezen. Wat betreft je vraag, als je eerst 2x 1.5TB erin propt en configureerd en daarna pas de 500GB dan heb als het goed is 2 volumes. Als je ze alle 3 tegelijk erin doet dan kan je dat onderscheid niet maken.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

aramdin schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 15:57:
[...]

Als ik het goed heb kan je bij RAID5 1 schijf verliezen. Wat betreft je vraag, als je eerst 2x 1.5TB erin propt en configureerd en daarna pas de 500GB dan heb als het goed is 2 volumes. Als je ze alle 3 tegelijk erin doet dan kan je dat onderscheid niet maken.
Je kan dan toch gewoon Jbod met 2 schijven instellen en de 500GB als basic lijkt me?
Dan heb je volgens mij 1 groot volume en een losse van 500GB.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Oke maar RAID5 werkt niet met 2 schijven (vanaf 3) als ik deze 3 schijven erin prop dan kan ik een RAID5 config maken.
Als ik 2x 1,5 TB erin doe voor opslag (het liefst dat er 1 schijf te zien is met het totale volume van beide schijven) en er 500 GB voor backup doe dan heb ik 2 schijven. 1 schijf voor alle data en de andere schijf is dan de backup van de belangrijkste data. Zo zie ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Binnetie schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 16:01:
Oke maar RAID5 werkt niet met 2 schijven (vanaf 3) als ik deze 3 schijven erin prop dan kan ik een RAID5 config maken.
Als ik 2x 1,5 TB erin doe voor opslag (het liefst dat er 1 schijf te zien is met het totale volume van beide schijven) en er 500 GB voor backup doe dan heb ik 2 schijven. 1 schijf voor alle data en de andere schijf is dan de backup van de belangrijkste data. Zo zie ik dat goed?
Dan zal de max bepaald worden door de schijf met de minste capaciteit en zou je dus effectief 1.5TB hebben waarvan 1TB beschikbaar. Niet echt aan te raden dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dan heb je toch gewoon 3 TB beschikbaar met een losse backup van 500 GB? Alleen is het dan wel als 1 van de 1,5 TB schijven kapot gaat dat je dan al die data van die schjf kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Binnetie schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 16:17:
Dan heb je toch gewoon 3 TB beschikbaar met een losse backup van 500 GB? Alleen is het dan wel als 1 van de 1,5 TB schijven kapot gaat dat je dan al die data van die schjf kwijt bent.
Nee want zoals ik zei gaat Raid(5) uit van de schijf met de minste capaciteit wat in jou geval dus 500GB zou zijn. Voor de 1.5TB schijven rekent de NAS dus ook 500GB en kom je uit op 1.5TB waar dan nog 1/3e vanaf gaat als je ze in Raid5 zet. Kom je dus uit op de 1TB beschikbare schijfruimte.
Of je moet het zo doen zoals aramdin of ik eerder zei: 2x1.5TB Basic (2 schijven)/2x1.5TB Jbod (1 schijf) + 500GB Basic. Staan ze dus alleen niet in Raid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Precies, ik zeg nog even doorsparen (paar biertjes minder p/maand :p) en 2x 1.5TB erbij halen. Of toch maar kiezen voor JBOD/Basic

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Nja anders kan ik beter beginnen met 2x 1TB JBOD en 500 GB als backup. Ik heb nog de schijf uit mijn DS107+ en dan later wat uitbreiden. Dan smeer ik de kosten een beetje uit over een langere periode.

[ Voor 17% gewijzigd door Binnetie op 27-10-2009 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06-2024
Binnetie schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 17:08:
Nja anders kan ik beter beginnen met 2x 1TB JBOD en 500 GB als backup. Ik heb nog de schijf uit mijn DS107+ en dan later wat uitbreiden. Dan smeer ik de kosten een beetje uit over een langere periode.
mijn idee. ;)
Geen idee of je huidige schijf groen is maar al koop je 2x 1 tb groene schijfjes bij de 407 en gebruik je je huidige schijf als backup. Gewoon eerst aankijken hoe snel je collectie groeit.
Voordeel van een 4 bay nas is dat je er bijvoorbeeld een 640 schijf bij kan zetten en zo cheap opslag krijgt.
Veel plezier met de keuze !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astratuner
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:31
Heb ik het goed voor als ik denk dat de NAS de harde schijven kan uitschakelen als het bv xx min niet gebruikt wordt?

Niet zo tof als je zo'n NAS in je kamer hebt staan dat dan constant zit te ratelen en te blazen?

Of is NAS met ssd's dan beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:04
Guys, misschien is mijn vraag niet van toepassing maar. Ik heb mijn Synology DS106 verkocht en nu wil ik de HD die erin zit formatteren en op aanraden van een collega met Eraser volledig wissen, alleen kan dit niet omdat dit geen lokale disk is. Met welke tool kan ik de synology disk volledig wissen, zodat de volgende eigenaar evt. geen data kan terughalen??

Edit: Via Synology Assistant heb ik de disk/nas naar standaard instellingen teruggebracht en is ie nu bezig met formatteren en de *.pat file weer te installeren. Dat neemt niet weg dat ik de disk nog steeds volledig wil wissen..

[ Voor 24% gewijzigd door Eskiya op 27-10-2009 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Astratuner schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 20:03:
Heb ik het goed voor als ik denk dat de NAS de harde schijven kan uitschakelen als het bv xx min niet gebruikt wordt?

Niet zo tof als je zo'n NAS in je kamer hebt staan dat dan constant zit te ratelen en te blazen?

Of is NAS met ssd's dan beter?
Hmm dat zou ik niet zo precies weten maar ik weet wel dat ik mijn DS409 met 2x 2TB schijven erg stil vind.
Stiller dan ik had verwacht maar dat kan misschien ook wel komen om de pc bij mijn moeder erg luidruchtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-07 10:42

Robtimus

me Robtimus no like you

Astratuner schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 20:03:
Klopt, standaard staat deze tijd geloof ik op 15 minuten. De harde schijven gaan in suspend mode en een van de LEDs gaat uit. Zodra je er dan weer bij wilt dan worden ze weer netjes wakker gemaakt.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astratuner
Super goed nieuws!!!

Hoe zit het dan met de geluidsproductie van de fans? ( In die idle/sleep status )

[ Voor 16% gewijzigd door Astratuner op 27-10-2009 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:49
Astratuner schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 20:55:
Super goed nieuws!!!

Hoe zit het dan met de geluidsproductie van de fans? ( In die idle/sleep status )
Stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astratuner
hehe wat ik dan eigenlijk wou weten was of ze dan ook stoppen of bijna onhoorbaar draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:56
Eskiya schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 20:05:
Guys, misschien is mijn vraag niet van toepassing maar. Ik heb mijn Synology DS106 verkocht en nu wil ik de HD die erin zit formatteren en op aanraden van een collega met Eraser volledig wissen, alleen kan dit niet omdat dit geen lokale disk is. Met welke tool kan ik de synology disk volledig wissen, zodat de volgende eigenaar evt. geen data kan terughalen??

Edit: Via Synology Assistant heb ik de disk/nas naar standaard instellingen teruggebracht en is ie nu bezig met formatteren en de *.pat file weer te installeren. Dat neemt niet weg dat ik de disk nog steeds volledig wil wissen..
schijf eruit halen en even in je pc schroeven?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:04
Groentenboer schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 21:25:
[...]

schijf eruit halen en even in je pc schroeven?
Met veel tegenzin uiteindelijk toch maar op deze manier gedaan. Nu is KillDisk Pro bezig met een Gutman erase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
clonedonkey schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 00:36:
Ik heb mijn ds209 nu 6 dagen draaien. Gaat allemaal prima. Alleen heb ik het idee dat sabnzb nu een stuk slomer is dan in het begin. Downloaden gaat nog maar op 1/3 van de snelheid en par'en en rar'en duurt ook langer. Is dit normaal ? Zo ja, moet ik hem dan gewoon opnieuw opstarten ? Vindt het wel raar dan je dan elke week opnieuw zou moeten opstarten ?!
Niemand enig idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-07 18:37
Probeer het eens. Gaat het na een herstart sneller dan ligt het dus daaraan. Overigens zou het niet op moeten treden hoor. Is het niet gewoon je router waarvan de connecties vollopen?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
Hier een screenshot van voor de restart (NAS stond 6,5 dag aan) en na de restart :

voor : http://i38.tinypic.com/2nm0kgn.jpg 1,09GB

Na : http://i35.tinypic.com/2ikfsde.jpg 1,09GB

Is nogal een groot verschil dus ! Iemand enig idee hoe dit kan, en vooral wat ik eraan kan/moet doen ?

[ Voor 20% gewijzigd door clonedonkey op 27-10-2009 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 22:57

RMX

Al eens geprobeerd om bij Config Article Cache Limit op 70M te zetten ?
De download snelheid verdubbelde bij mij!! (1.9 MB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
Heb ik nu gedaan. Even afwachten dus wat er nu gebeurt. Mocht iemand anders nog opties weten hoor ik het graag !

Ik heb gelijk nog een vraag. Weet iemand een goedkope ip camera die werkt met de DS209 ? Hoeft geen super kwaliteit te zijn is ook alleen voor binnen.

[ Voor 40% gewijzigd door clonedonkey op 28-10-2009 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Voor een familielid ben ik aan het uitzoeken welke NAS handig voor hem is. Aangezien mijn ervaring met de Diskstation DS-207 zeer positief is, zou ik hem graag een Diskstation aanbevelen.
Qua prijs is de DS-109j interessant, maar volgens deze lijst zou hij niet DLNA gecertificeerd zijn. Zit er wel een DLNA server op? Dat heeft mijn DS-207 immers ook, en die heeft vergelijkbare specs, alleen wat meer geheugen (ik heb de zeldzame 128MB versie).

Aangezien hij toch geen gigabit lan heeft, voegt een 1GHz cpu van een DS-109 ook weinig toe lijkt me. Alleen de 32MB geheugen lijkt me iets weinig.
Hij gaat er alleen backups op wegzetten, downloaden en media serveren aan zijn mediaplayer.
Is dat te doen met een DS-109j of moet het dan echt een DS-109 worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Jumbo frames.... ik lees er hier vrij weinig over (2 posts in dit topic). Is het nu aan te raden dit te gebruiken of niet? Ik heb alles wat bedraad is met D-Link Green swtiches achter m'n router hangen, en deze switches supporten het, dus dat zou 't probleem niet mogen zijn.

Ik heb het vroegah eens een keer aangezet op m'n Synology, maar toen ik daarna een directory van m'n PC naar m'n NAS ging syncen met SyncBack vond ie dat elke file "verandert" was... beetje eng, heb het toen maar weer direct uitgezet.

Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astratuner
Ik had eens een vraagje voor de mensen met een Synolgy NAS.

Ik lees van tijd tot tijd dat de power adapter van zo'n NAS apparaat ( zeer ) heet kan worden?

IS dat waar of kan dat geen kwaad eingelijk?

Ook komt er dan een licht zoemende geluid uit de adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Nou ik heb zelf de 109 en bij deze is de adapter handwarm (veel minder warm dan m'n laptop adapter of de router die ernaast staat). En geluid maakt hij al helemaal niet. Maar dan moet ik ook zeggen dat die van mij helemaal geen geluid maakt. (misschien door de laptop HD 2,5"

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 149800 op 31-10-2009 13:11 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Misschien zijn er wat mensen hier die me kunnen helpen.
Sinds kort heb ik mijn CFH (mediaplayer) aan het inet hangen omdat ik nu een NAS bezit, Synology DS409.
Het probleem is alleen dat mijn CFH geen shares ziet behalve als ik de mediaserver op de DS409 inschakel.
Op de PC zie ik de shares wel als ik ze toewijs en dat werkt prima, ook kan ik ze makkelijk benaderen via de browser. FTP werkt ook vlekkeloos en vrienden heb ik ook al een avondje laten testen.
Alleen nou weet ik dus niet waarom de CFH de shares niet ziet, iemand ideeën/tips?

Even op een rijtje:
• DS409, CFH, PC's zijn aangesloten op een 100Mbit router.
• Windows sharing is ingeschakeld en werkt op PC's.
• FTP is ingeschakeld en werkt op de PC's zowel intern als extern.
• DS409 heeft de nieuwste firmware
• CFH heeft de nieuwste officiële firmware, nog niet de nieuwste beta.
• Via de Mediaserver van de DS409 werkt het wel.
• Local Master Browser van de NAS staat aangevinkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-07 15:12
psychoclown schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 20:53:
Misschien zijn er wat mensen hier die me kunnen helpen.
Sinds kort heb ik mijn CFH (mediaplayer) aan het inet hangen omdat ik nu een NAS bezit, Synology DS409.
Het probleem is alleen dat mijn CFH geen shares ziet behalve als ik de mediaserver op de DS409 inschakel.
Op de PC zie ik de shares wel als ik ze toewijs en dat werkt prima, ook kan ik ze makkelijk benaderen via de browser. FTP werkt ook vlekkeloos en vrienden heb ik ook al een avondje laten testen.
Alleen nou weet ik dus niet waarom de CFH de shares niet ziet, iemand ideeën/tips?

Even op een rijtje:
• DS409, CFH, PC's zijn aangesloten op een 100Mbit router.
• Windows sharing is ingeschakeld en werkt op PC's.
• FTP is ingeschakeld en werkt op de PC's zowel intern als extern.
• DS409 heeft de nieuwste firmware
• CFH heeft de nieuwste officiële firmware, nog niet de nieuwste beta.
• Via de Mediaserver van de DS409 werkt het wel.
• Local Master Browser van de NAS staat aangevinkt
Staat je mediaserver aangevink in je NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Yihaaa schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 21:44:
[...]

Staat je mediaserver aangevink in je NAS?
Zoals ik in mijn post zei, 'mijn CFH geen shares ziet behalve als ik de mediaserver op de DS409 inschakel' en '• Via de Mediaserver van de DS409 werkt het wel.
Alleen als ik dat inschakel staan de mappen van de mediaserver op schijf 1 en gezien ik geen Jbod of Raid draai.. kan ik dan wel zelf mijn 'mediashares' maken?
Ik wil namelijk dat de CFH dan mijn beide schijven kan aanspreken, op de een staan films en op de ander staan series :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:11
Over mediaservers gesproken, heeft iemand PS3 Media Server werkend op een Synology?
Ben bang van niet, op PS3 Media Server en Synology forum is er niet zo heel veel over te vinden. :(

Hij start wel (Nadat ik hem op een andere poort dan Synology's webinterface heb gezet), alleen zie hem niet op mijn PS3. Krijg alleen wel een aantal JAVA meldingen, misschien dat JAVA te oud is, toch eens verder in verdiepen morgen.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

Geen enkel probleem hier, krijg netjes op de PS3 de shares te zien en kan de bestanden afspelen vanaf de NAS. Geen portmappings, maar de PS3 staat bij mij wel in de DMZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
Heb je daar een tutorial achtig iets voor, welke stappen enzo?
De PS3 kan wel de standaard mediaserver van de Synology vinden toen die nog aanstond, of mijn PC als daar PS3 Media Server op draait, dus dat is an sich allemaal wel in orde.
Alleen PMS op de Synology dus nog niet helemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

psychoclown schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 22:16:
[...]

Zoals ik in mijn post zei, 'mijn CFH geen shares ziet behalve als ik de mediaserver op de DS409 inschakel' en '• Via de Mediaserver van de DS409 werkt het wel.
Alleen als ik dat inschakel staan de mappen van de mediaserver op schijf 1 en gezien ik geen Jbod of Raid draai.. kan ik dan wel zelf mijn 'mediashares' maken?
Ik wil namelijk dat de CFH dan mijn beide schijven kan aanspreken, op de een staan films en op de ander staan series :)
Ben al een stap verder gekomen, tijdens het studeren door natuurlijk..
Had mijn NAS niet in dezelfde workgroup zitten maar nu dus wel.
Alleen nou zit ik met een volgend probleem, ik heb dus 2 losse schijven erin hangen (geen Jbod of Raid) en beide hebben 1 één share (een schijf voor films en de ander voor series).
Alleen nou ziet de CFH mijn NAS (DS409)maar niet direct de 2 shares en ook kan ik 'erin' komen zonder in te loggen (gebruik de NAS ook als ftp) maar vind de CFH geen video bestanden (omdat ze nog een map lager zitten DS409/HD Movies, DS409/HD Series). Iemand enig idee wat hier fout gaat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astratuner
Nu weet ik dat je ervoor kan kiezen van wanneer om welk tijdstip hij moet beginnen met het downloaden van (een) bestand(en). Maar ik heb nachtsurfen dat actief wordt van 0u tot 10u. In die tijd telt alle download maar voor 50% mee. Stel dat ik 's nachts gerust wil slapen en dat ik hem laat downloaden als ik opsta. (autom.) Kan ik dan die Synology NAS autom. laten stoppen met downloaden om9u59 bv. ? Of is dat niet mogelijk?

En als hij dan klaar is en bv. 15 min. idle staat de draaien, schakeld hij dan autom. uit op energy saving mode?

Voorts wou ik nog 1 die weten en dat was of het ook mogelijk is dat ik met mijn smartphone via het http commando kan verbinden met mijn server om te kijken hoeveel bestanden hij gedownload heeft? Moet ik dan iets op mijn website zetten wat beveiligd is die linkt naar een map op mijn nas? Is dat mogelijk eingelijk? Ik heb het al eens met het ftp commando geprobeerd maar dat wordt helaas niet ondersteund door mijn browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nakebod schreef op zondag 01 november 2009 @ 10:42:
Heb je daar een tutorial achtig iets voor, welke stappen enzo?
De PS3 kan wel de standaard mediaserver van de Synology vinden toen die nog aanstond, of mijn PC als daar PS3 Media Server op draait, dus dat is an sich allemaal wel in orde.
Alleen PMS op de Synology dus nog niet helemaal :)
Ik denk dat ik dan iets anders bedoel. :) Ik gebruik de standaard functionaliteit, en ik heb het idee dat jij een package wilt draaien, de ps3 media server package oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

misschien een hele suffe vraag hoor, maar ik zag dat de ds209+2 een Lan Giga aansluiting heeft. betekent dit dat ie enkel met een 1000 lan structuur aangesproken kan worden? of is dit ook mogelijk met een 100 Lan omgeving/switch/netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:18

wontcachme

You catch me? No you wont

XunFar schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 10:22:
misschien een hele suffe vraag hoor, maar ik zag dat de ds209+2 een Lan Giga aansluiting heeft. betekent dit dat ie enkel met een 1000 lan structuur aangesproken kan worden? of is dit ook mogelijk met een 100 Lan omgeving/switch/netwerk?
Kan ook overweg met 100, alleen zul je niet de maximale transfer snelheid halen.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

wontcachme schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 10:29:
[...]

Kan ook overweg met 100, alleen zul je niet de maximale transfer snelheid halen.
thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
  • Registratie: Oktober 2002
Astratuner schreef op zondag 01 november 2009 @ 14:21:
Nu weet ik dat je ervoor kan kiezen van wanneer om welk tijdstip hij moet beginnen met het downloaden van ...
Ja dat kan allemaal aangepast worden in de management-module van Synology.

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvE
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

DvE

ORA-00000

Ik schrok me rot. Synology wordt nu ook ineens verkocht bij de Mediamarkt (Utrecht).
Prijzen waren volgens mij wel wat hoog (niet echt heel goed opgelet)
Maar er stond geloof ik een DS509+ voor meer dan 800 euro.
Wel leuk als je eerst het product even wil voelen. Is toch altijd een beetje een nadeeltje bij een webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Uiteindelijk is het HDD's inbouwen en de rest vanaf je laptop/pc doen :)

[ Voor 1% gewijzigd door aramdin op 04-11-2009 11:00 . Reden: typo ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DvE schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 20:20:
Wel leuk als je eerst het product even wil voelen.
Zodat je het daarna kunt wegstoppen in de meterkast. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

is het normaal dat ie bij een firmware-update nu ruim al een uur bezig is?
verder vind ik het jammer dat ie geen ext partities herkend (lacie ed mini) als usb aansluiting. hij ziet em als fat met een verkeerde size :/ 16mb ofzoiets.
ik wilde de inhoud van de edmini overzetten via usb 2.0. gaat sneller dan wanneer je de boel (100 gieg) via het netwerk overpompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, dat is niet normaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

hij is nog steeds bezig. met het overzetten van data naar de server.
als ik em nu uitzet gaat de boel vast op stelten lopen. nou ja, stelten lopen, zou wel gaaf zijn. krijgt het beestje ineens pootjes en rent ie de server-ruimte uit.
fock, kan ik straks opnieuw gaan beginnen. gelukkig heb ik wel een backup gemaakt van de instellingen. vraag me alleen af of ie dat dan nog wel pakt als de firmware niet goed heeft gedraaid.

EDIT: schermpje afgesloten. nogmaals aangesproken, weigerde; harde reset, en hij doet het weer.
nou ja, hij doet het wel, maar de firmware-update naar 2.2 pakte ie niet. alsof ie de afgelopen 2 uur gewoon patatten aan het bakken was. knut-zooi. nu maar eens kijken hoe of wat ofzo. even eens kijken dan maar. eerst de data overpompen. eens even zien. hoe we de data op dat beestje gaan krijgen. de snelste manier dan. via het netwerk is een bietje traagjes.

[ Voor 35% gewijzigd door XunFar op 06-11-2009 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 15:28

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Synology zal binnenkort met een aantal nieuwe instap modellen komen:Allen voorzien van een 800MHz processor met 128MB 16bits DDR800 geheugen en ondersteuning voor harde schijven met een capaciteit van maximaal 2Tb. Het lijkt er dus op dat deze nieuwe x10-serie van dezelfde hardware als de x09-serie gebruikmaakt, waarbij de cpu ietwat langzamer geklokt is.

De DS-110j zou op 17 november beschikbaar moeten zijn en ongeveer 130 euro gaan kosten (bron).

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:07
Klopt, ik had al gezien bij sommige webshops de 210j te bestellen is. Gezien de specs en prijs toch een aardige upgrade tov de 209j.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
Dan ben ik benieuwd wat de normale DS110/DS210 gaan doen qua specs dan.
Want tot op heden is de J serie leuk, puur als NAS, maar minder voor de extra's, vooral als je wat meer tegelijk wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 17:52

Elwood Blues

87167191

Oei da's wel een flinke vooruitgang van de DS109j naar de DS110j:
Processor van 266 MHz naar 800 MHz
Geheugen van 32 MB naar 128 MB
Opslag van max 1 TB naar max 2 TB
En dat voor dezelfde prijs is zeker niet gek...

Snel mijn ouders uitleggen dat ze mijn DS109j écht nodig hebben als backupstation 8)

[ Voor 17% gewijzigd door Elwood Blues op 07-11-2009 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronn0
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-05 20:43
Ik zit er ook over te twijfelen een NAS te nemen, nu is dit enkel om er wat externe HDD's aan vast te koppelen en er een schijf van een paar GB in te gooien voor de firmware.

Downloaden gaat met SABNZB+, download snelheid bedraagt maximaal 1900kb/s. Ook wil ik in de loop van het jaar alles over laten gaan naar full HD (geen idee hoeveel mb/s er dan over de netwerklijn moet gaan om het soepel te kijken via een netwerk media player).

Omdat ik er verder niet spectaculair veel mee wil gaan doen behalve dat, en het liefst zo goedkoop mogelijk uit ben heeft iemand dan tips?

Zelf had ik inmiddels deze al gezien:
http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=351182

Door het huis ligt een bedraad netwerk, alles met CAT5e kabels, dus daar zou genoeg data overheen moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik merk, na een maand of zo mijn DS409 gebruikt te hebben, dat het qua multitasking echt niet zo goed is.

Als sabnzb en transmission torrent aan de gang zijn, dan gaat het echt ten koste van de throughput van data. Kopieren van grote bestanden gaat dan maar met 10MB/s.

Het gebruik van torrent+nzb samen is ook niet helemaal lekker. Als torrents draaien, dan komt de nzb niet hoger dan 500kB/s. Zelfs met een upload van 70% van de capaciteiten. Op mijn oude server dan is zelfs met 80% upload, de NZB downloads nog met 1MB/s binnen komen. Alleen als torrents helemaal uit staan, dan komt het NZB op 1.5MB/s. Maar de 1.9MB/s heb ik niet meer gehaald.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is een NAS he. Mensen denken dat ze een Core i7 hebben staan die dan ook die performance moet geven.

Als je systeem data moet pompen en tegelijkertijd torrents moet downloaden en parity checks moet doen, tja... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Laatst online: 14-07 23:34
Het is inderdaad een NAS met een ARM of Power CPU. Maar de DS409+ is toch wel een stuk beter voor multi tasking dan de 409.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
abusimbal schreef op zondag 08 november 2009 @ 15:40:
Het is inderdaad een NAS met een ARM of Power CPU. Maar de DS409+ is toch wel een stuk beter voor multi tasking dan de 409.
An sich geinig dat je dat zegt, ik had ergens namelijk juist het tegenovergestelde gelezen.
Alleen kan mij niet meer precies herinneren waar, ik gok als ik even puur naar de plaatjes kijk, pagina 5 en 6, in deze review die dan wel over de DS209 gaat.
The bottom line is that there is suprisingly little performance difference between the DS209+II and confusingly-named DS209. And since the 209 is about $150 cheaper than the 209+II and around $50 less expensive than the previous-generation 209+, it's clearly the smartest buy. The only thing you'll be giving up is the eSATA port. But slower backups may be a small price to pay for big cost savings.
Updated 10/7/2009

Synology had this comment about the performance of the DS209 and 209+II:

The biggest difference is that the DS209+II is made for multi-user environments. The greater pricing for the DS209+II is for the ability for many users to not affect bandwidth. For example, in our testing, 22 clients can be reading/writing consistently to the DS209+II at 2 MB/sec while the DS209 falls to .8 MB/sec when 22 clients perform the same actions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:54
Ben eens benieuwd in hoeverre de 210J in de buurt komt van de 209 qua prestaties. Geen nood om 300 euro te geven aan een 209 te geven als de 210J het even goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
abusimbal schreef op zondag 08 november 2009 @ 15:40:
Ik ben van een 207+ naar een 409+ gegaan en dat is in een woord samenvattend: WAAAAAUW!
Ik draai squeezecenter, sabnzbd, surveillance station op m'n NAS en ik stream er media van. Met de 207+ kon ik ongeveer 1 ding tegelijkertijd doen. Als sabnzbd iets aan het downloaden was (met 450kByte/sec maar liefst, zonder SSL) dan slibte m'n NAS al dicht, >90% CPU load.
De 409+ doet bovenstaande met 2 vingers in z'n neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Martino
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-07 09:40

El Martino

Zo niet, dan toch.

Da's mooi te horen! Op zich trekt mijn 207+ het net, maar het houdt idd niet bepaald over. 409+ maakt bij mij een heel grote kans om begin volgend jaar het plekje van m'n 207+ in te gaan nemen. :)

"To make a bad day worse, spend it wishing for the impossible", Calvin (Calvin & Hobbes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jingaling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-11-2024
Hallo allen,

Na mijn 107+ en een Asus gigabit switchje verkocht te hebben denk ik er ook weer over om een nieuw kastje te kopen. (ligt eraan of het echt noodzakelijk is voor mijn gebruik)
Ik heb nu een belkin N+ modem/routertje met een usb storage aansluiting erop.
Hierop wil ik een pricewatch: Samsung Story Station 1TB Zwart aansluiten.

Mijn vragen zijn:

- is de snelheid van het streamen goed veel 720P en 1080P films (ong 8 gig. per film) van HD naar HTPC
- het kopieren van de htpc naar de externe schijf redelijk te doen
- is het verstandig qua hitte, verbruik, en kan hij 24/7 aanstaan zonder probleem

Of wordt het toch weer een echte nas i.v.m het misschien niet kunnen van deze simpele en goedkope oplossing?
En wat is dan een goede keus voor een andere nas liefst 2 bay en ook qua prijs/kwaliteit slimste om aan te schaffen.

Of raden jullie mij een andere externe schijf aan die er misschien beter voor gemaakt is voor mijn doeleinden?

Bedankt voor de reactie's alvast!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
Ik denk dat dit niet echt thuis hoort in het Synology topic ;). Maar misschien kan http://www.smallnetbuilder.com/ je wel verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1538

Ik heb vandaag een DS209+II gekocht en er meteen 2 nieuwe WD´s Caviar Green WD20EADS van 2TB in gehangen.
Alles netjes geïnstalleerd en heb de schrijven in een RAID1 config gezet, wat me een mooie 1,83 TB op volume1 geeft..
Alleen is de DS209+II nu al uren bezig en geeft deze status "re-synchronisatie" en zo te zien gaat ie nog wel een nachtje door.

Kan ik al tijdens dit proces van re-synchroniseren data gaan overzetten naar de NAS of moeten ik wachten tot de teller op 100% staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Anoniem: 1538 schreef op maandag 09 november 2009 @ 23:15:
Ik heb vandaag een DS209+II gekocht en er meteen 2 nieuwe WD´s Caviar Green WD20EADS van 2TB in gehangen.
Alles netjes geïnstalleerd en heb de schrijven in een RAID1 config gezet, wat me een mooie 1,83 TB op volume1 geeft..
Alleen is de DS209+II nu al uren bezig en geeft deze status "re-synchronisatie" en zo te zien gaat ie nog wel een nachtje door.

Kan ik al tijdens dit proces van re-synchroniseren data gaan overzetten naar de NAS of moeten ik wachten tot de teller op 100% staat.
als je voor de quick-optie had gekozen, dan kan je n al beginnen met overzetten ja. Helaas heb je wel de verkeerde HDD gekozen... net als ik...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kmf schreef op maandag 09 november 2009 @ 23:25:
[...]
als je voor de quick-optie had gekozen, dan kan je n al beginnen met overzetten ja. Helaas heb je wel de verkeerde HDD gekozen... net als ik...
Hoezo verkeerd ?
Heb juist de lijst met compatibele harddisks van Synolgy erop nageslagen :|

Western Digital WD20EADS 2.0TB Green Desktop -- Compatible

http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=7&t=9412

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Ik het 't probleem dat als ik iets download met sabnzbd (synology package) en er zit een "vreemd" karakter in (e met een streepje erop ofzo), dan kan ik via windows/mac/file station niks meer met de betreffende file doen. Renamen werkt ook niet. Ik heb de rename-strange-characters optie aanstaan in sabnzbd.

Hoe los ik dit op? Inloggen met ssh? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-07 18:56
Ik ben voornemens een 409+ aan te schaffen, maar ik maak me een beetje zorgen over de max download speeds van de 409+ icm Ziggo AIE extra. Nu op 50Mbps, mijn server trekt dit makkelijk vol. Haalt een 409+ dat ook, of zal het langzamer gaan? En als hij dat nu makkelijk haalt, zijn er al ervaringen met nog hogere snelheden? Zoals bijvoorbeeld de 120Mbps die Ziggo al aan heeft gekondigd voor Q1/2 2010?

Als hij dat niet haalt, naja, dan zal mijn linux server maar een NFS share moeten meppen, en zal de linux doos sabnzbd blijven draaien. Dus er is geen man overboord, maar het zou wel jammer zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-07 18:37
catchingfire schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 14:44:
Ik het 't probleem dat als ik iets download met sabnzbd (synology package) en er zit een "vreemd" karakter in (e met een streepje erop ofzo), dan kan ik via windows/mac/file station niks meer met de betreffende file doen. Renamen werkt ook niet. Ik heb de rename-strange-characters optie aanstaan in sabnzbd.

Hem ik ook een keer gehad, na een herstart kon ik de map wel verwijderen via het file station.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Martino
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-07 09:40

El Martino

Zo niet, dan toch.

catchingfire schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 14:44:

Dat doe ik inderdaad altijd, via ssh er in en dan een rename via command-line. Niet echt ideaal. Wellicht kan het makkelijker maar ik heb nooit de tijd genomen om een beter alternatief te vinden.

"To make a bad day worse, spend it wishing for the impossible", Calvin (Calvin & Hobbes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Anoniem: 1538 schreef op maandag 09 november 2009 @ 23:59:
[...]

Hoezo verkeerd ?
Heb juist de lijst met compatibele harddisks van Synolgy erop nageslagen :|

Western Digital WD20EADS 2.0TB Green Desktop -- Compatible

http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=7&t=9412
ja, die had ik ook gelezen toen ik die HDDs ging kopen. Tot ik later dit subforum tegenkwam, welke tig lagen dieper is verstopt: http://forum.synology.com/enu/viewforum.php?f=124

Wat dus inhoud dat als je de WD gebruikt icm linux en dus ook synology, dat je HDD na een jaar afgeschreven zijn volgens de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-07 18:56
Maar als je het ding niet in standby laat gaan treedt dit probleem niet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

UltraSub schreef op woensdag 11 november 2009 @ 11:19:
Maar als je het ding niet in standby laat gaan treedt dit probleem niet op?
De enige manier om dat probleem te voorkomen, zonder een firmwaretooltruuk, is om je HDD constant in gebruik te nemen. Dus om constant te downloaden met torrents of nzb (torrents is beter, omdat je seed als je klaar bent)

Het is de tijd dat een HDD niks doet tot het in hibernate komt, dat voor de problemen zorgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt de updates.

Ik vind dit toch wel ongelovelijke ruk van Synology.

Ik kan het mezelf licht kwalijk nemen dat ik na uitgebreid de diverse fora gelezen te hebben, er geen weet van had dat mijn Samsung een hibernate problem zou kunnen hebben.

Maar juist dan als je denk dat de alom bejubelde WD's moet hebben, gaat het weer mis.
Ik heb me vooraf duidelijk ingelezen op de site van Synology en er staat op de wiki page notabene "compatible", dus is het wel een hele begrijpelijke aanname dat als er geen remarks of zo bij staan (deze drive niet in een NAS plaatsen), je vrolijk naar de winkel rent om er meteen 2 te kopen :+

Compatibel is bij mij compatibel. (KUCH, zeiden ze dat ook niet van bijv. blauwe tand?)

Daar zit je dan met 3 drives die het allemaal een beetje doen maar net niet helemaal.

Te koop: 3 zelfstandig perfect opererende hardeschrijfeenheidunitsdoosjes. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-07 13:24

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

kmf schreef op woensdag 11 november 2009 @ 10:46:
[...]

ja, die had ik ook gelezen toen ik die HDDs ging kopen. Tot ik later dit subforum tegenkwam, welke tig lagen dieper is verstopt: http://forum.synology.com/enu/viewforum.php?f=124

Wat dus inhoud dat als je de WD gebruikt icm linux en dus ook synology, dat je HDD na een jaar afgeschreven zijn volgens de specs.
Jemig, mag ik dus ook nog fora door om te bepalen welke HDD ik wil gaan kopen voor mijn uitbreiding naar 1.5 of 2 TB.

Zijn er simpele regels als, koop geen WD en Samsung, om te bepalen welke HDD je het beste kan halen?

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Leuk, ik heb nu net een kwartaal zon 2TB WD schijf. Maar wat ik las is wanneer je je oor erbij houdt, je dan een tikkend geluid hoort. Ik heb hier echter geen last van. Kan nog leuk worden, 2TB backuppen

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

wontcachme schreef op woensdag 11 november 2009 @ 15:00:
Leuk, ik heb nu net een kwartaal zon 2TB WD schijf. Maar wat ik las is wanneer je je oor erbij houdt, je dan een tikkend geluid hoort. Ik heb hier echter geen last van. Kan nog leuk worden, 2TB backuppen
Probeer eens 4TB te backuppen. De reden dus dat ik maar gewoon m'n WD-schijven heb gehouden.... alles overgezet. Wil ik het gaan ruilen, moet ik alle data weer terugplaatsen, wat me weer een week kost..

Dan maar torrents aan houden.

De LCC probleem is dus dat het maar gespecced is op 300k. Alleen gaat het in een linuxserver binnen 1 uur zo 100-1000 start/stops meemaken. Dus heb je pech, is je schijf op na een jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door kmf op 11-11-2009 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Dat is behoorlijk zuur!
Geldt dit alleen voor Samsung en WD Green serie of betreft het alle (Eco) schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

psychoclown schreef op woensdag 11 november 2009 @ 15:12:
Dat is behoorlijk zuur!
Geldt dit alleen voor Samsung en WD Green serie of betreft het alle (Eco) schijven?
Voorlopig WD green series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

kmf schreef op woensdag 11 november 2009 @ 15:15:
[...]

Voorlopig WD green series.
Ok dan zit ik dus voorlopig safe met mijn 2x Seagate LP ST32000542AS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

kmf schreef op woensdag 11 november 2009 @ 15:12:
[...]

Probeer eens 4TB te backuppen. De reden dus dat ik maar gewoon m'n WD-schijven heb gehouden.... alles overgezet. Wil ik het gaan ruilen, moet ik alle data weer terugplaatsen, wat me weer een week kost..

Dan maar torrents aan houden.

De LCC probleem is dus dat het maar gespecced is op 300k. Alleen gaat het in een linuxserver binnen 1 uur zo 100-1000 start/stops meemaken. Dus heb je pech, is je schijf op na een jaar.
Het was toch alleen wanneer die niet in hibernate stond en waneer die niet gebruikt wordt? Want mijne gaat automatisch na 10 minuten slapen, dus is de schade beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

wontcachme schreef op woensdag 11 november 2009 @ 15:19:
[...]

Het was toch alleen wanneer die niet in hibernate stond en waneer die niet gebruikt wordt? Want mijne gaat automatisch na 10 minuten slapen, dus is de schade beperkt.
Je zal toch even in de smart-info moeten kijken naar de LCC waarde. Er zijn ook berichten dat zelfs hibernate niet helpt.

De enige remedie is de widle-tooltje welke niet meer door WD wordt aangeboden. Sterker nog, gebruik je het, dan heb je geen garantie meer 8)7

Voorlopig dus maar gewoon gebruiken met regelmatige backups, en na 2 jaar vervangen door een 3TB set+nas, zo niet rma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

kmf schreef op woensdag 11 november 2009 @ 15:29:
[...]
Je zal toch even in de smart-info moeten kijken naar de LCC waarde. Er zijn ook berichten dat zelfs hibernate niet helpt.

De enige remedie is de widle-tooltje welke niet meer door WD wordt aangeboden. Sterker nog, gebruik je het, dan heb je geen garantie meer 8)7

Voorlopig dus maar gewoon gebruiken met regelmatige backups, en na 2 jaar vervangen door een 3TB set+nas, zo niet rma.
Heb ik gekeken, maar die is gelijk aan de spincount meen ik, dus wat andere mensen ook al melden (dat WD die heeft gelijk gezet aan elkaar).

Dat wordt maar een 2e 2tb schijf kopen van een ander merk en omwissellen. Dan gebruik ik de WD als externe (backup) schijf maar of zoiets en de nieuwe voor data opslag in de NAS. Wil geen 2tb aan bestanden verliezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

kmf schreef op woensdag 11 november 2009 @ 15:29:
[...]

Dat is ook wel vreemd! Weet je toevallig wat de gedachte is achter het vervallen van de garantie icm die tool (zag het op die link van je)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witteveder
  • Laatst online: 08-07 11:02
kmf schreef op woensdag 11 november 2009 @ 10:46:
[...]

Kan iemand bovenstaand probleem in noob taal uitleggen, ik kom niet door dat forum heen, maar heb de 209+II op mijn wishlist staan nl. met 2x 1TB van WD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

witteveder schreef op woensdag 11 november 2009 @ 15:43:
[...]

Kan iemand bovenstaand probleem in noob taal uitleggen, ik kom niet door dat forum heen, maar heb de 209+II op mijn wishlist staan nl. met 2x 1TB van WD...
De WD-schijf is zodanig ingesteld dat deze om de 4(?) secondes z'n naaldje te parkeren om stroom te besparen. Dit was de start/stop count. Nu wordt het de LCC genoemd.
Dit kan ie 300.000 keer doen volgens de specs.

In een linux (dus alle nasjes) wordt om de 5(?) secondes iets gedaan om de HDD weer te gebruiken.

Dat betekent dat LCC heel snel kan stijgen.

Reactie van WD:
Eerste reactie: start/stop count verbergen en/of hernoemen naar LCC toen het bekend werd.
Tweede reactie: tooltje uitbrengen om LCC uit te schakelen.
Derde reactie: tooltje verbieden en gewoon zeggen "niet bedoeld voor linux of NAS-systemen."

Reactie van synology:
HDD werkt zonder problemen. Levensduur van HDD is niet hun probleem. Dus geen probleem.

Klant: nooit meer WD.

Mijn load cycle count (LCC) is volgens de smart info dus 15.000 na 1500 power on uren.
Dit is dus 10/uur. En dat met constant torrents.
dus ik heb nog 27.500 uur te gaan op deze snelheid. Is ongeveer drie jaar. Dus net tijd voor een vervanging.

Bij sommige mensen die niet hun HDD constant laten gebruiken (en niet hibernaten), gaat het met 1000 LCC/uur. En dan is het HDD dus op na een jaar of zo.

[ Voor 16% gewijzigd door kmf op 11-11-2009 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
kmf schreef op woensdag 11 november 2009 @ 16:11:
De WD-schijf is zodanig ingesteld dat deze om de 4(?) secondes z'n naaldje te parkeren om stroom te besparen. Dit was de start/stop count. Nu wordt het de LCC genoemd.

In een linux (dus alle nasjes) wordt om de 5(?) secondes iets gedaan om de HDD weer te gebruiken.

Is dat probleem niet allang verholpen? Ik heb (1) WD20EADS (2TB) in m'n 409+ zitten naast wat Samsung 1.5TB's. De LCC van de WD staat na enkele weken gebruik op de spectaculaire waarde "2".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

catchingfire schreef op woensdag 11 november 2009 @ 16:17:
[...]

Is dat probleem niet allang verholpen? Ik heb (1) WD20EADS (2TB) in m'n 409+ zitten naast wat Samsung 1.5TB's. De LCC van de WD staat na enkele weken gebruik op de spectaculaire waarde "2".
Niet helemaal. Ik heb 4 WD20EADS. 2 van de oudere batch, 2 van de nieuwste batch.
Disk 1-3 hebben nu dus allemaal 15k LCC op 1500 uur.
Disk 4 (die hetzelfde is qua nummer+firmware als disk 1) staat op 20. Hoe dat komt? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witteveder
  • Laatst online: 08-07 11:02
kmf schreef op woensdag 11 november 2009 @ 16:11:
[...]

Reactie van WD:
Eerste reactie: start/stop count verbergen en/of hernoemen naar LCC toen het bekend werd.
Tweede reactie: tooltje uitbrengen om LCC uit te schakelen.
Derde reactie: tooltje verbieden en gewoon zeggen "niet bedoeld voor linux of NAS-systemen."

Reactie van synology:
HDD werkt zonder problemen. Levensduur van HDD is niet hun probleem. Dus geen probleem.

Klant: nooit meer WD.

Mijn load cycle count (LCC) is volgens de smart info dus 15.000 na 1500 power on uren.
Dit is dus 10/uur. En dat met constant torrents.
dus ik heb nog 27.500 uur te gaan op deze snelheid. Is ongeveer drie jaar. Dus net tijd voor een vervanging.

Bij sommige mensen die niet hun HDD constant laten gebruiken (en niet hibernaten), gaat het met 1000 LCC/uur. En dan is het HDD dus op na een jaar of zo.
Bedankt voor de uitleg! :)

Is de boodschap dan eigenlijk, geen WD in synology NAS te stoppen? Hebben andere fabrikanten dit probleem niet of anders opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
Ik heb de indruk dat het nogal "willekeurig" is. De ene heeft geen problemen, de andere dan weer wel. Nuja, ik denk dat ik het er toch ga op wagen met mijn 2 WD10EADS schijven. De oorzaak van die LCC errors is volgens mij ook niet algemeen een linux probleem hoor. Ik draai de schijven atm in een ubuntu zelfbouwnas en merk er niets van.

Mijn DS209+II staat nu op een paar minuten na 24 uur te draaien sinds de inbouw van de 2 nieuwe 2TB WD's

LCC drive1 = 3328
LCC drive2 = 3557

Ik laat em nog eens 24 uur aan staan en dan zal ik me nogmaals melden met een LLC update.

BTW... de reden waarom ik mijn 1,5 TB van Samsung NIET gebruik is vanwege het hibernate probleem.
Guess what, met de WD's gaat ook NIET in hibernate.

Update +10 minutes...
Ik haal ze eruit en ze gaan in de verkoop want ik heb geen vertrouwen in deze jongens.
Wie biedt :-)

Welke 1,5+ TB schrijven werken in RAID1 issues-vrij ?

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 1538 op 12-11-2009 00:37 ]

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:52
Mijn WD10EADS (DS-109+) heeft na 1474 uur draaien een LCC van 261, dus dat is prima.
Helaas staat mijn WD5000AACS (DS-108j) na 11562 uur draaien op een LCC van 153173, dus die gaat niet zo lekker...

Dus wat Jormungandr zegt klopt wel: het is nogal willekeurig; bij 2 schijven van hetzelfde type kan de ene wel problemen hebben, en de andere niet.

Overigens heeft Ubuntu sinds de laatste 3 releases de handige feature dat bij WD-schijven het power-management automatisch op 254 wordt gezet waardoor je dus ook geen LCC-problemen meer hebt.

• caoim
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-07 00:06
Iemand al ervaring met het streamen van muziek met een Synology naar een Sony NAS-Z200iR?

http://www.sony.nl/lang/nl/product/hdd-audio/nas-z200ir

• Jormungandr
Damn Marco, daat gaat het goed gevoel :P. Net voor familie de 109J en de WD5000AACS in bestelling staan. Nuja, we zullen wel zien zeker.

Vandaag even contact gehad met de leverancier van de schrijven.
Via een RMA kan ik deze dingen wel omruilen. Maar voor wat.

Damn, als je je er echt in gaat verdiepen heeft iedere harddisk van1,5 TB en meer wel een issue.

Na de Samsung (hibernate issue) en de WD's (LCC issue) heeft de Seagate van 1,5 TB (ST31500341AS) een "freezing" probleem

Dis nogmaals een oproep aan een ieder die een Synology NAS met 2 drives van 1,5 TB of groter in een RAID1 config heeft draaien... Some me the stuff :) Welke harddisks ?
Pagina: 1 ... 5 ... 66 Laatste

Dit topic is gesloten.