Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:50
kmf schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 10:34:
Mijn DS409 hangt regelmatig (om de zoveel dagen). Reageert niet op ping, ssh, smbd, etc.
Enige manier om het weer te laten lopen is hem te restarten (reageert dus wel op shutdownknop)

Debug-info opgestuurd naar synology. Antwoord is: sabnzbd en transmission nemen zoveel geheugen op dat zelfs swap vol is geraakt. Geadviseerd om die progs niet te gebruiken en enkel de standaard DL-manager te gebruiken.

Geen optie dus. Dan maar een beetje opletten met wat je download. Enorme par/repair veroorzaken de problemen. Dus bestanden van rond de 20GB.

*ik betwijfel wel hun uitleg. Want in de log staat het volgende
code:
1
..

Er is toch nog genoeg swap? Free swap: 507652kB
Ik denk niet dat SABnzbd echt de oorzaak is. En ik neem aan dat 20 GB niet één bestand is, maar de totale download?
Nu moet ik zeggen dat ik op mijn DS209 nog geen grote downloads heb gedaan (Rond de 10 GB maximaal) en heb geen enkel probleem ondervonden met SABnzbd en/of de DS209.
Synology zal dit natuurlijk zeggen omdat ze SABnzbd zelf niet ondersteunen, "dus" ligt het daaraan.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

catchingfire schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 08:57:
[...]

Een collega heeft onlangs een 409 gekocht en is daarop aan het sabnzbd'en met een stuk of 4 connecties en daar doet de CPU 't op z'n sloffen.
Ok thanks, vandaag is hij verstuurd dus hopelijk kan ik aankomende zaterdag tussen het studeren door een beetje het ding verkennen ;)
kmf schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 10:34:
Mijn DS409 hangt regelmatig (om de zoveel dagen). Reageert niet op ping, ssh, smbd, etc.
Enige manier om het weer te laten lopen is hem te restarten (reageert dus wel op shutdownknop)

Debug-info opgestuurd naar synology. Antwoord is: sabnzbd en transmission nemen zoveel geheugen op dat zelfs swap vol is geraakt. Geadviseerd om die progs niet te gebruiken en enkel de standaard DL-manager te gebruiken.

Geen optie dus. Dan maar een beetje opletten met wat je download. Enorme par/repair veroorzaken de problemen. Dus bestanden van rond de 20GB.

*ik betwijfel wel hun uitleg. Want in de log staat het volgende
Hmm zulke grote bestanden download ik meestal niet maar wat ik me afvroeg was vooral of die wel het aantal connecties en volle snelheid aan kan. Mijn newsserver doet namelijk 20 threads en 100Mbit (50Mbit effectief omdat ik geen 100/100 glasvezel abbo heb) en ik las hier in het forum al dat bij de 209+ je een max van 10 threads hebt maar die kon dat niet helemaal trekken. Nu heeft de DS409 wat meer power maar kan deze zo'n snelheid wel goed aan?

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonstra
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-03-2021
Ik heb nog geen ervaring met streamen naar Xbox. Gaat waarschijnlijk wel komen :)

Ik heb ook de DS209 aangeschaft i.c.m. twee Samsung Spinpoint HD103UJ schijven. Ik heb deze in RAID1 staan en haal hiermee een up en download snelheid van 10MByte p/s. Heb de DS209 dan met een crosscable direct aan mijn laptop hangen.

Had dit eerst via mijn KPN Experia Box maar dan haal ik maar 3MByte p/s.

Je zegt dat snelheid van en naar pc prima is. Welke snelheid behaal jij?
Striker2k2 schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 12:36:
Ik gebruik de xbox1 om te streamen vanaf de ds209.
Nu kom ik er net achter dat DVD iso's haperen.
Dus ik doe wat tests via fxp en wat blijkt:

Van xbox naar ds209:
Transferred 1 file totaling 1.06 MB in 0.47 seconds (6,938.6 KB/s)

Van ds209 naar xbox:
Transferred 1 file totaling 1.06 MB in 2.09 seconds (567.9 KB/s)

Hoe kan dat??? Van/naar pc zijn geen problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 22:57

RMX

Binnenkort ben ik ook trots eigenaar van een DS-409.

Echter, rest mij nog 1 vraag:

Mijn ouders hebben een winkel, en de DS-409 komt thuis te staan.
Is het mogelijk om via de software ook een backup te laten maken (+- 8 MB Backup) vanaf een externe locatie op de DS-409 ?
_/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door RMX op 13-10-2009 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:04
Ik gebruik meestal http://www.educ.umu.se/~cobian/cobianbackup.htm.

Werkt voor mij erg goed.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX

RMX

Dankje!
Maar dit werkt niet direct samen met de DS409 ?

Edit: Het probleem is dus dat de externe pc niet in hetzelfde netwerk hangt, als thuis..
Of maakt dit niks uit ?

[ Voor 18% gewijzigd door RMX op 13-10-2009 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06-2024
ramonstra schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 22:58:

Ik heb ook de DS209 aangeschaft i.c.m. twee Samsung Spinpoint HD103UJ schijven. Ik heb deze in RAID1 staan en haal hiermee een up en download snelheid van 10MByte p/s. Heb de DS209 dan met een crosscable direct aan mijn laptop hangen.

[...]
Hoe regel jij je backup, toevallig via usb? Ben heel benieuwd wat de gehaalde snelheid is.
Volgens smallnetworkbuilders haalt de 209 met backup via usb naar ntfs slechts 8.6 mb/sec.
Als je elke keer 500 gig wil pompen doet ie er 16 uur over...... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03:43

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Ik heb sinds een kleine week een Synology DS209+II in combinatie met 2 x WD10EADS (1TB) in raid 0, en ben langzaamaan alle mogelijkheden aan het uitzoeken en benutten. Maar al sinds dag 1 stel ik iets vreemd vast.

Als ik vanop mijn MBP verbinding maak met mijn NAS via SMB dan verloopt alles vlotjes. Doe ik hetzelfde via AFP dan duurt het bijna 10 seconden om de verbinding tot stand te brengen. Iemand die hier ook last van heeft/had?

Verder wil ook het afspelen van muziek op mijn NAS in iTunes niet erg vlotten. Op het moment dat ik een nummer selecteer moet ik gewoonlijk meerdere seconden wachten waarbij de "strandbal" verschijnt en waarna het dan begint af te spelen. Ik maak daarbij geen gebruik van de iTunes-server omwille van het ontbreken van bepaalde features (rasterweergave en cover flow) in iTunes maar heb mijn mp3-bestanden handmatig aan de library toegevoegd.

Als ik bij het tweede probleem tijdens het wachten iStat Pro tevoorschijn haal dan zie ik dat er wordt gedownload (gewoonlijk net iets meer dan 1MB/s, naar het einde toe stijgt het naar hooguit 5MB/s). Van zodra de muziek begint te spelen wisselt het af tussen 0 en zo'n 67KB/s. Het lijkt mij dus dat iTunes het nummer pas begint af te spelen nadat het volledig gedownload is. Ik zou eens moeten testen of dit probleem zich nog steeds voordoet als ik mijn MBP met mijn netwerk verbind via kabel want misschien is het wel gewoon mijn draadloos netwerk die niet zo goed presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Laatst online: 08:04
RMX schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:37:
[...]

Dankje!
Maar dit werkt niet direct samen met de DS409 ?

Edit: Het probleem is dus dat de externe pc niet in hetzelfde netwerk hangt, als thuis..
Of maakt dit niks uit ?
Maakt niet uit: ik hem op de router poort 21 en 20 (voor FTP) doorgezet naar m'n ds. Vervolgens kan ik vanaf extern op de ftp een backup plaatsen. Zorg er wel even voor dat je in de instellingen de ftp-toegang beperkt tot alleen het ip-adres waar je de backup vanaf maakt. :)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
fanatic_david schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 23:48:
Ik heb sinds een kleine week een Synology DS209+II in combinatie met 2 x WD10EADS (1TB) in raid 0, en ben langzaamaan alle mogelijkheden aan het uitzoeken en benutten. Maar al sinds dag 1 stel ik iets vreemd vast.

Als ik vanop mijn MBP verbinding maak met mijn NAS via SMB dan verloopt alles vlotjes. Doe ik hetzelfde via AFP dan duurt het bijna 10 seconden om de verbinding tot stand te brengen. Iemand die hier ook last van heeft/had?

Verder wil ook het afspelen van muziek op mijn NAS in iTunes niet erg vlotten. Op het moment dat ik een nummer selecteer moet ik gewoonlijk meerdere seconden wachten waarbij de "strandbal" verschijnt en waarna het dan begint af te spelen. Ik maak daarbij geen gebruik van de iTunes-server omwille van het ontbreken van bepaalde features (rasterweergave en cover flow) in iTunes maar heb mijn mp3-bestanden handmatig aan de library toegevoegd.

Als ik bij het tweede probleem tijdens het wachten iStat Pro tevoorschijn haal dan zie ik dat er wordt gedownload (gewoonlijk net iets meer dan 1MB/s, naar het einde toe stijgt het naar hooguit 5MB/s). Van zodra de muziek begint te spelen wisselt het af tussen 0 en zo'n 67KB/s. Het lijkt mij dus dat iTunes het nummer pas begint af te spelen nadat het volledig gedownload is. Ik zou eens moeten testen of dit probleem zich nog steeds voordoet als ik mijn MBP met mijn netwerk verbind via kabel want misschien is het wel gewoon mijn draadloos netwerk die niet zo goed presteert.
Heb jij trouwens geen last van LLC issues? Die WD serie staat er inmiddels om bekend, je moet even kijken in het syno forum > forum.synology.com

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amelandbor
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-07 18:09
Vandaag ook de DS-409 besteld. Nu is alleen de vraag hoe ik die het beste kan gaan inrichten. In eerste instantie komen er 2 schijven in te zitten van 1 en 1,5 TB.

Wordt gevuld met:
- Films en series (voor de Asrock)
- Muziek (130 GB, belangrijke data)
- backup van belangrijke data op PC's

Iemand een idee hoe ik dit het beste kan inrichten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

aramdin schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 13:52:
[...]

Heb jij trouwens geen last van LLC issues? Die WD serie staat er inmiddels om bekend, je moet even kijken in het syno forum > forum.synology.com
Ik ben niet helemaal op de hoogte van het issue dat jij aanhaalt, maar het lijkt mij niet dat ik er last van heb:

Disk 1:
Power_On_Hours: 71
Load_Cycle_Count: 31

Disk 2:
Power_On_Hours: 70
Load_Cycle_Count: 37

De enige waarden die er met kop en schouders bovenuit steken zijn die voor Spin_Up_Time: 3400 voor disk 1 en 6358 voor disk 2. Ik weet niet in hoeverre deze (ab)normaal zijn maar ik ga proberen er rustig bij te blijven. Gewoon backups voorzien en voor de rest hebben de schijven 3 jaar fabrieksgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Wie kan mij vertellen hoe ik met het KAD-netwerk verbind in de Emule-client op mijn Synology 109? De ingebouwde help zegt er niets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 09:51

LieveNiels

On Fire

Even een vraag voor DS-109j bezitters:

Ik ben van plan om deze te gaan kopen, voornamelijk voor het nachtelijke binnenhalen van Usenet bestanden. Nu is mijn vraag of dit instap model een beetje snelheid heeft. Hoeveel tijd heeft dit apparaat nodig om bijvoorbeeld 4gb aan data de parren en unrarren? Het maakt me niet uit als het langer duurt dan op de gemiddelde pc, maar waar moet ik aan denken? Nachtje downloaden = hele dag parren en rarren?

[ Voor 5% gewijzigd door LieveNiels op 15-10-2009 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
Hele dag zal wel meevallen, maar ik ga er wel van uit dat het langer duurt dan de DS209, gezien de DS109 maar 128 MB geheugen heeft.
Tijden die ik getest heb met een DS209: Nakebod in "Het grote Synology topic deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:47
LieveNiels schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 14:35:
Even een vraag voor DS-109j bezitters:

Ik ben van plan om deze te gaan kopen, voornamelijk voor het nachtelijke binnenhalen van Usenet bestanden. Nu is mijn vraag of dit instap model een beetje snelheid heeft. Hoeveel tijd heeft dit apparaat nodig om bijvoorbeeld 4gb aan data de parren en unrarren? Het maakt me niet uit als het langer duurt dan op de gemiddelde pc, maar waar moet ik aan denken? Nachtje downloaden = hele dag parren en rarren?
Als hij ong hetzelfde is als de 108j.

450Mb dl met de ingebouwde downloader, afhankelijk hoe beschadigd gaat het parren in een 10-tal minuten gebeurd zijn, uitpakken kan je een minuut of 20 kosten , ligt eraan hoeveel files er in die rars zitten. En las je kastje dan bezig is met wat anders duurt het allemaal wat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveNiels

LieveNiels

On Fire

Nakebod schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 14:51:
Hele dag zal wel meevallen, maar ik ga er wel van uit dat het langer duurt dan de DS209, gezien de DS109 maar 128 MB geheugen heeft.
Tijden die ik getest heb met een DS209: Nakebod in "Het grote Synology topic deel 2"
De DS109 heeft 128MB en 1.2Ghz processor, de DS109j waar ik naar zit te kijken heeft 32MB en een 266mhz processor, dat baart mij dus enigszins zorgen. De DS209 uit jouw test (Hulde voor het vergelijkingsmateriaal ;) ) heeft 256MB en een 1.2Ghz processor (Bron).

Dus de DS109j moet het doen met 1/6 van het geheugen en 1/8 van de processor van een DS209. Mijn boeren logica zegt mij dat de DS109j 7 keer langzamer is dan een DS209.

Met jouw testresultaten in het achterhoofd zou ik dus moeten rekenen op 2000 seconden Par-check en 5500 seconden uitpakken voor een bestand van 4,37GB. Dat komt dus neer op 2 uur zonder repair. Dit is dus verre van optimaal als je 'even snel' iets wilt hebben :/ .

Maarja, aan de andere kant heeft hij maar 26Watt nodig voor de klus en als ik dit ding zo instel dat hij 's nachts bezig is dan heb je ook geen last van deze traagheid. Ik ben me er trouwens van bewust dat als ik sneller wil, ik niet voor een dubbeltje op de eerste rang moet gaan zitten. Dit apparaat is volgens mij de goedkoopste mogelijkheid om een NAS te runnen met Sabnzbd functionaliteit (Zit ik er naast, dan hoor ik het graag) en daar gaat het mij om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sthony
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-07 17:47
Goede morgen,
Ik wens een Synology aan te schaffen en dacht via de pricewatch te bestellen maar wanneer ik op Pixmania klik en vervolgens naar België ga kost de synology 65 euro duurder :( wat toch wel serieus veel is.

http://www.pixmania.nl/nl...re=tweakers&CodePromo=oui

Dus 2 vraagjes:
Iemand een ideetje rond die prijsverschillen of kent iemand een Belgische shop die de Synology aan een goed prijsje verkoopt...

alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Sthony op 16-10-2009 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
Oh wacht, je zei DS109J, dacht DS109.
Daar durf ik dan geen inschatting voor te gaan maken, zoals je al zei heeft die een magere CPU en weinig geheugen.
De J-series zijn imho meer puur als NAS bedoeld, en heel misschien als simpele webserver. Downloaden zelf kost niet zoveel CPU kracht, dus dat moet ook wel lukken, maar par/unrar is een CPU en memory intensief proces. Misschien dat die info wel op de Synology forums te vinden is.

Persoonlijk zou ik dan overwegen om alleen te downloaden, en par/rar via de PC te doen.
Of je geeft ~80 euro meer uit voor een DS109, en er is meer snelheid beschikbaar, waardoor deze waarschijnlijk dichtbij de DS209 kan komen qua performance. (CPU is hetzelfde, memory dus minder. Geen idee hoe hij precies t.o.v. de DS209 presteert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX

RMX

Sthony schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 08:33:
Goede morgen,
Ik wens een Synology aan te schaffen en dacht via de pricewatch te bestellen maar wanneer ik op Pixmania klik en vervolgens naar België ga kost de synology 65 euro duurder :( wat toch wel serieus veel is.

Dus 2 vraagjes:
Iemand een ideetje rond die prijsverschillen of kent iemand een Belgische shop die de Synology aan een goed prijsje verkoopt...

alvast bedankt.
Ik heb toevallig gisteren de DS409 bij CDROM Land te Breda besteld ?

Aangezien je in Belgie woont, en waarschijnlijk het ding zsm in huis wilt hebben, kunt u toch naar Breda reizen ?

Indien dat niet mogelijk is:
Ik heb hem gisteren besteld, na 1 klein uur kreeg ik melding dat hij verzonden was!
CDRom Land was het goedkoopste en stond boven Pixmania!
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Sthony schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 08:33:
Goede morgen,

Dus 2 vraagjes:

alvast bedankt.
Lees voortaan eerst de reviews over winkels, dan zie je dat pixmania niet zo best eruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sthony
maartend schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:17:
[...]

Lees voortaan eerst de reviews over winkels, dan zie je dat pixmania niet zo best eruit komt.
hey Maartend, Ik weet het maar hun magazijn is op 10 km en heb er al positieve ervaring mee.
@RMX thanks voor de tip, maar het is toch ruim 100 km tot Breda en je weet maar nooit dat ik de garantie nodig heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Sthony schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:39:
[...]

hey Maartend, Ik weet het maar hun magazijn is op 10 km en heb er al positieve ervaring mee.
@RMX thanks voor de tip, maar het is toch ruim 100 km tot Breda en je weet maar nooit dat ik de garantie nodig heb...
Hmm als ik op die link klik krijg ik toch gewoon de normale prijs namelijk 359 dus ik zie het probleem niet zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-07 10:51

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik ging voor de grap eens een SMART test uitvoeren op mijn 2 HD's in mijn 209 en de tweede schijf zegt dat ie de geschiedenis test niet goed kan uitvoeren.
Nu staat dus de status op 'Abnormal' maar alle SMART waardes zien er normaal uit.
Kent iemand dit probleem?

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sthony
:-) Als belg wordt ik doorverwijzen naar de Belgische site
psychoclown schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:45:
[...]

Hmm als ik op die link klik krijg ik toch gewoon de normale prijs namelijk 359 dus ik zie het probleem niet zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveNiels

LieveNiels

On Fire

Nakebod schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 09:06:
[...]
Persoonlijk zou ik dan overwegen om alleen te downloaden, en par/rar via de PC te doen.
Of je geeft ~80 euro meer uit voor een DS109, en er is meer snelheid beschikbaar, waardoor deze waarschijnlijk dichtbij de DS209 kan komen qua performance. (CPU is hetzelfde, memory dus minder. Geen idee hoe hij precies t.o.v. de DS209 presteert)
Die 80 euro meer voor een 109 zit er helaas niet in, het gaat gezamelijk gekocht worden en een 109j was het max haalbare voor dat geld. Heb het Synology forum er even op nageslagen, maar wat ik daar kan vinden zijn eigenlijk alleen maar slechte ervaringen op het gebied van 109j als downloadstation. Downloads moeten stop zetten voor meer par/rar snelheid, lage download snelheden en zeer lange par/rar tijden. Kijk, het maakt me niet uit als het langzaam gaat, als het maar werkt. Ik krijg alleen het idee dat tijdens par/rar het gewone NAS verkeer er ook onder gaat lijden en dat is not done. Het moet gezamelijke opslag worden voor 3-4 personen en als par/rar ervoor kan gaan zorgen dat er mensen haperende xvid's gaan krijgen dan valt de ideale situatie van NAS+Usenet nog niet binnen ons budget.

Ik hou het allemaal nog even open maar ik denk dat het budget meer neigt naar een simpele NAS oplossing :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
LieveNiels schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 14:44:
[...]

Die 80 euro meer voor een 109 zit er helaas niet in, het gaat gezamelijk gekocht worden en een 109j was het max haalbare voor dat geld. Heb het Synology forum er even op nageslagen, maar wat ik daar kan vinden zijn eigenlijk alleen maar slechte ervaringen op het gebied van 109j als downloadstation. Downloads moeten stop zetten voor meer par/rar snelheid, lage download snelheden en zeer lange par/rar tijden. Kijk, het maakt me niet uit als het langzaam gaat, als het maar werkt. Ik krijg alleen het idee dat tijdens par/rar het gewone NAS verkeer er ook onder gaat lijden en dat is not done. Het moet gezamelijke opslag worden voor 3-4 personen en als par/rar ervoor kan gaan zorgen dat er mensen haperende xvid's gaan krijgen dan valt de ideale situatie van NAS+Usenet nog niet binnen ons budget.

Ik hou het allemaal nog even open maar ik denk dat het budget meer neigt naar een simpele NAS oplossing :/ .
Ik heb een 108j en wat ik merk met het bekijken van films is dat deze niet stotteren ook al ben ik nog met andere zaken bezig op dat ding. Maar parren vertraagt wel vet als ik dl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Laatst online: 18-07 15:16
Ik ben ook van plan een NAS aan te schaffen. Ik ging eerst voor de Synology DS209+II omdat deze Squeezecenter nog en beetje lekker kan laten draaien. Na een tijdje nadenken neem ik toch maar een goedkopere NAS een een Asrock ION pc'tje voor Squeezecenter. Dit presteert toch een stuk beter vermoed ik, en het biedt ook nog eens veel meer mogelijkheden.

Nu dacht ik aan de DS209, maar nu brengt Qnap net de nieuwe TS-210. Lastig, lastig. Ik ben benieuwd wat dat verschil in processorpower voor invloed heeft op de prestaties (puur read/write en bediening). Ik wacht even op een review voor ik die keuze maak. Mocht iemand er eentje tegenkomen: graag link!

[zelfde post als in NAS-topic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Sthony schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 13:23:
:-) Als belg wordt ik doorverwijzen naar de Belgische site

[...]
Hmm ik ook hoor en ook als ik voor Nederlands kies. Anyways 359 is de normale prijs voor de DS409, als de site op en francais staat kost die inderdaad 424 :)

Zo net mijn NAS ingesteld en een beetje mee zitten spelen. Ben nooit echt heel thuis geweest in netwerken opzetten en dergelijke maar vooralsnog weet ik mijn weg te vinden.
Wel heb ik iets raars gezien, daarnet de firmware geupgrade zodat ik ook DSM 2.2 heb maar nu als ik inlog zie ik DSM 2.2 staan maar ga ik naar bijv. Shared Folders staat erboven in weer DSM 2.1... Is dit een bug of ligt dit aan mij? Upgrade is goed verlopen..

-edit-

Nevermind nu geeft de NAS wel het goede nummer aan.
Wel heb ik nog een vraag, ik heb mijn NAS aan het netwerk hangen en een beetje zitten spelen met de users/groups en shared folders. Dat doet het allemaal prima en ook ftp is erg makkelijk in te stellen :)
Maar mijn mediaplayer, CFH (Conceptronic CFULLHDMA), ziet de shares niet alleen de shares die beschikbaar komen met Mediaserver ingeschakeld.

Wat is handig om te doen?
Ik wil de bestanden benaderen via de CFH en pc's maar ook moeten ze makkelijk beschikbaar zijn via FTP.

[ Voor 26% gewijzigd door psychoclown op 16-10-2009 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sthony
psychoclown schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 16:50:
[...]

Hmm ik ook hoor en ook als ik voor Nederlands kies. Anyways 359 is de normale prijs voor de DS409, als de site op en francais staat kost die inderdaad 424 :)
Hey psychoclown, zou je de Belgische URL kunnen posten het lukt me niet......
Alvast bedankt.

[ Voor 65% gewijzigd door Sthony op 17-10-2009 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Zo'n DS209J, kan ik daar 2 USB Disks aanhangen ?
Zo ja (of maar 1) : kan ik deze gebruiken als Time Machine share voor Apple ?

Oh ja : het gaat trouwens om 2 aparte apple devices : 1 imac en 1 macbook ...

[ Voor 24% gewijzigd door Dieter op 17-10-2009 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
  • Laatst online: 08-07 11:32
ramonstra schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 22:58:
Ik heb nog geen ervaring met streamen naar Xbox. Gaat waarschijnlijk wel komen :)

Had dit eerst via mijn KPN Experia Box maar dan haal ik maar 3MByte p/s.

Je zegt dat snelheid van en naar pc prima is. Welke snelheid behaal jij?

[...]
Ik haal met de pc zo'n 30MB upload via ftp en 70MB download.
Heb de ds209 wel aangesloten via een gbit switch.
FXPen van xbox naar ds209 ook max van de 100mbit nic, zo'n 10MB. Alleen ds209 naar xbox dus maar 400-500kb p/s. Heel frustrerend. Synology support kan ook niets betekenen.

Ik heb trouwens ook last dat disk1 niet in hibernation gaat als de webstation aanstaat + mysql. De ds209 probeert hem wel uit te schakelen, maar iets heeft hem schijnbaar nog in bezet. Iemand anders ook last hiervan?

[ Voor 22% gewijzigd door Striker2k2 op 17-10-2009 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-07 23:34
Nog 2 nieuwtjes van Synology;
Synology® Releases October Peripherals Update with Four Newly Supported Hard Drives
http://www.synology.com/enu/news/2009/10.07_support.php

Synology® iPhone Application DS audio 1.1 is Now Available on Apple® App Store
http://www.synology.com/enu/news/2009/10.05_support.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-07 13:24

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Ik heb 2 vragen over mijn ds-107, beide zit ik al een tijdje over te denken, maar ik kom niet tot een antwoord.

1. Ik wil een grotere nieuwe HDD kopen. Nu heb ik een 750Gb, die bijna vol zit en ik ben van plan een 1.5 Tb of 2Tb HDD te kopen. Hoe zet ik die data over? Ik kan de oude HDD niet mijn mijn windows-machine schroeven en dan beginnen met kopieren, door het Linux Filesystem. Andersom hetzelfde probleem. Wie weet een oplossing? Zal het werken als ik de HDD in een externe behuizing met USB-aansluiting stop?

2. De ds-107 is niet de allersnelste, ik gebruik ook nog eens sqeeuzecenter. Als ik bv filmpjes in de photo-station laat converteren is dat natuurlijk even (uurtjes) wachten. Ik zie alleen geen enkele resource op max zit in de resouce manager. De processor zit bijna nooit op 100% als ik kijk, het geheugen heb ik nog nooit boven de 50% zien komen (is dit incl swap-file?), toch is hij echt druk. Ik vertrouw de resource monitor niet helemaal, is er iemand die ook zijn resource manager gebruikt?

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Sthony schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 10:51:
[...]

Hey psychoclown, zou je de Belgische URL kunnen posten het lukt me niet......
Alvast bedankt.
Pixmania DS409 - Belgische pagina
Zet anders eens je DM aan (MyReact > Voorkeuren) dan had ik het hier niet hoeven posten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Laatst online: 13-07 17:29
Help!

Ik heb een vreemd probleem en denk dat het aan m'n net nieuwe DS109 ligt, dus vandaar dat ik m'n vraag hier stel.

Voorheen gebruikte ik een oud PC'tje (passief gekoelde Celeron 500Mhz met Win2000Pro) als fileserver. Via m'n 100 Mbit LAN haalde m'n Popcornhour A100 met gewoon een SMB mapping naar die fileserver mkv's op die op m'n Plasma-TV afgespeeld werden. 720p en 1080p bluray rip mkv's, geen enkel probleem met afspelen.

Nu heb ik afgelopen week een Synology DS109 in gebruik genomen. De directory met films heb ik vanaf die oude fileserver naar de DS109 gekopieerd en geshared. In m'n PCH heb ik de SMB mapping ge-edit zodat die nu naar de DiskStation mapt.

Werkt op het eerste gezicht prima. Kan vanaf m'n PCH bij de films op m'n DS109, en afspelen van 720p mkvs gaat probleemloos. Alleen om de mij onverklaarbare reden spelen 1080p mkvs ineens niet meer! De PCH begint te laden (bufferen) en komt dan weer terug in het menu, waar 720p mkvs wel netjes afspelen.

Het ligt niet aan de PCH, want vanaf m'n oude fileserver spelen diezelfde 1080p mkv's wel gewoon af.
Het ligt niet aan de bitrate, want Constantine 720p met een bitrate van 7724 Kbps speelt wel af terwijl Walt Disney's Pinocchio 1080 met een bitrate van 5933 Kbps niet afspeelt.

De DS109 en die oude fileserver zijn op dezelfde switch aangesloten, dus kan alleen maar bedenken dat het aan de DS109 ligt dat ik ineens geen 1080p kan afspelen op m'n PCH. Misschien een instelling die ik zou moeten veranderen in de DS109 zodat het dan wel werkt? Ik weet echt niet meer!

-----------

Heb het probleem zelf inmiddels opgelost door NFS in te schakelen op de DS109, de share met de films van NFS rechten te voorzien, en op m'n PCH de mapping om te zetten naar NFS. Na rebooten van de PCH kon ik ineens wel weer m'n 1080p films afspelen! :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Haay op 18-10-2009 20:36 . Reden: Oplossing gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Tukk schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 15:33:
Ik heb 2 vragen over mijn ds-107, beide zit ik al een tijdje over te denken, maar ik kom niet tot een antwoord.

1. ...
Ik denk dat het met een oude Norton Ghost wel lukt. Als je aan een simpele Ghost 11 boot CD kan komen (er zijn wel ISO's te vinden via kanalen die ik verder niet zal noemen hier), kun je gewoon een disk-to-disk of partition-to-partition clone maken, dat draait niet onder windows en zou gewoon moeten kunnen, wat voor FS er ook op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
  • Laatst online: 08-07 11:32
Tukk schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 15:33:
http://forum.synology.com..._between_Synology_Systems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-07 13:24

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Geen van de 4 methoden zal bij mij werken.

Ik heb 1 synologysysteem, en een HDD met de data en een nieuwe HDD. Verder heb ik nergens ruimte om 750Gb op te backuppen.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-07 16:27
Ik zit te denken aan een overstap van 207+ naar een 409/409+. Ik gebruik m'n NAS om te downloaden (sabnzbd), squeezecenteren en als server voor documenten, foto's en voor films (veel HD) en surveilllance station met een wireless IP camera.

De 207+ trekt dit qua CPU niet, en de diskcapaciteit loopt ook vol... dus vandaar een 4-bay. De vraag is nu... welke... is die 100 euro meerprijs voor de 409+ merkbaar?

Zorgelijk vond ik dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.techspot.com/articles-info/169/bench/Power.png
Dat is wel een erg fors stroomverbruik idle...

In een andere review lees ik weer:
"The DS-409+ drew approximately 50W at load, but dropped near 20W when fully idle."

Iemand ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

Vanochtend de mail even bekijken en tot mijn schrik zat de hele inbox vol met meldingen van mijn ds209 dat er errors waren met disk 2, lange leve de notifications maar de schijf is nog geen half jaar oud dus wel vreemd. Ik draai in mirroring, juist vanwege dit soort dingen.

De log stond dus ook vol, meldingen over bad sectors. Na een paar uur rebuilden kreeg ik wederom een mail:
Dear user,

NAS has finished checking the consistency on Volume 1. The system is now ready for use.

Sincerely,
Synology Disk Station
Wat ik vreemd vind, is dat de Smart testen (die heb ik even uitgevoerd) aangeven dat er echt iets niet in de haak is met deze schijf. Alleen, als je de smart test information gaat bekijken staat alles op OK, nergens failed/error/oid. De status in smart van deze disk is "abnormal".

Ook apart is dat het volume nog steeds "normal" aangeeft en als je de disk info kijkt zijn ze allebei groen en "normal".

Ik ga zowiezo deze schijf toch vervangen, ik vertrouw het niet, maar ergens zitten wat tegenstrijdigheden lijkt het.

Ik kan nergens terugvinden wat er nu echt aan de hand is met de schijf.

Wordt zowiezo nog een grap, want wat is disk 2 in de behuizing? :?

De log
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fNO2jhvhMLK0CJLGb1b4eG6H/full.gif

Smart Test
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/leZfHHL4qqjhCvMgoLVTIIEA/full.gif

disks in smart
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BZMkRfVZEfAy7FfGXaEvuwZW/full.gif

volume
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/erKbESPtS2zIJRdfjFz5bL7B/full.gif

disk info in smart
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/U6CtIwa5YjbAeVKEDrSDi9DA/full.gif

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 14124 op 18-10-2009 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

@ Gordijnstok: disk 2 is de HDD die gebruik maakt van de aansluitingen met vermelding "Disk 2"? Zo werkt het toch in mijn DS209+II.

Jouw images werken trouwens niet: enkel de url's worden weergegeven. Als ik zo'n url dan in een aparte tab plak levert het een error 403 Forbidden op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb ze verplaatst naar een public map. Ik was ervanuitgegaan dat alle folders die je maakt in je fotogallerij public zijn :) Tukk had me al een message gestuurd met die suggestie :)

Ik las zowiezo nog wel het nodige over SATA bekabeling in de Synology producten op hun forum, dat hier op wordt bespaard en dus de nodige hardware problemen kunnen opleveren. Ik ga dus ook de bekabeling maar eens vervangen door kwalitatiever spul.

Het kan natuurlijk zijn dat ik net een maandagmorgen hardeschijf in mijn systeem had zitten maar je weet maar nooit.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 14124 op 18-10-2009 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Images doen het nog steeds niet, althans niet voor mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
catchingfire schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 17:37:
Ik zit te denken aan een overstap van 207+ naar een 409/409+. Ik gebruik m'n NAS om te downloaden (sabnzbd), squeezecenteren en als server voor documenten, foto's en voor films (veel HD) en surveilllance station met een wireless IP camera.

De 207+ trekt dit qua CPU niet, en de diskcapaciteit loopt ook vol... dus vandaar een 4-bay. De vraag is nu... welke... is die 100 euro meerprijs voor de 409+ merkbaar?

[afbeelding]

"The DS-409+ drew approximately 50W at load, but dropped near 20W when fully idle."

Ik heb geen ervaring met de DS409, maar die idle lijkt me wel vrij hoog ja.
20 watt zou ik wel geloven, misschien dat andere reviews hier melding over geven.
Hou er wel rekening mee dat een HDD snel 10 watt trekt als ie niet helemaal idle is, dus het zou best wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fanatic_david schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 21:59:
Images doen het nog steeds niet, althans niet voor mij :P
Ik heb ea opnieuw gedaan. Nu wel te zien? 8)7 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Anoniem: 14124 schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 22:41:
[...]

Ik heb ea opnieuw gedaan. Nu wel te zien? 8)7 :P
Yep :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
Hai,

De Ds209+II wordt mijn NAs maar heb een vraag over backup.
Ik wil 2x 1,5 tb erin zetten JBOD waarbij 1 als backup gaat fungeren.
Kan ik de 209 zo instellen dat hij na een eenmalige fullbackup hierna elke week een differential backup maakt?
Hiermee blijft alles op 1 schijf passen en is snel klaar.

Iemand hiermee ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

zwoelie schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 15:37:
Hai,

De Ds209+II wordt mijn NAs maar heb een vraag over backup.
Ik wil 2x 1,5 tb erin zetten JBOD waarbij 1 als backup gaat fungeren.
Kan ik de 209 zo instellen dat hij na een eenmalige fullbackup hierna elke week een differential backup maakt?
Hiermee blijft alles op 1 schijf passen en is snel klaar.

Iemand hiermee ervaring?
ja dat kan. doe ik ook

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je als backup gaat doen dan zou ik juist 2 losse schijven, 2 "simple" disks. Bij jbod weet je niet op welke schijf je data komt te staan. het kan dus goed zijn dat je backup op dezelfde schijf staat als je data.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Magic schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 15:57:
Als je als backup gaat doen dan zou ik juist 2 losse schijven, 2 "simple" disks. Bij jbod weet je niet op welke schijf je data komt te staan. het kan dus goed zijn dat je backup op dezelfde schijf staat als je data.
Ja ik heb ze ook in 'Basic' staan.
Dan heb ik bepaalde shares en die worden 2 keer per dag gebackupped naar een hidden folder op schijf 2.
Ruimte vreters zoals films enzo zet ik dan niet in die backup, zodat ik nog wat van de extra ruimte geniet.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Precies, zo heb ik het ook :) Alleen Zwoelie had het over een JBOD structuur. Dat is dus niet praktisch :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
Magic schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 16:12:
Precies, zo heb ik het ook :) Alleen Zwoelie had het over een JBOD structuur. Dat is dus niet praktisch :)
Dank voor deze snelle reactie. :D en ZaZ natuurlijk ook.
Ik dacht dat JBOD 2 aparte schijven moest voorstellen, leermomentje.

Nog 1 vraagje: De 209 regelt alles automatisch. Wordt de backup dan wel zo uitgevoerd dat ik het gewoon onder een Xp machine kan uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Als je wilt dat de backupfolder toegankelijk is als bijvoorbeeld normale netwerkshare, dan kan dat ja.
Zou alleen niet weten waarom je dat zou willen.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
ZaZ schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 16:58:
Als je wilt dat de backupfolder toegankelijk is als bijvoorbeeld normale netwerkshare, dan kan dat ja.
Zou alleen niet weten waarom je dat zou willen.
Edit: inderdaad, waarom zou ik mijn backup folder in het netwerk laten zien.... 8)7 Niet echt familieproof....

Het gaat mij om deze test van smallnetbuilder.
Gruwelijk lange tijd om wat gig over te pompen.

Heb jij NTFS en wat is je tranfersnelheid ongeveer bij backup (intern naar je 2e schijf dus)

[ Voor 13% gewijzigd door zwoelie op 19-10-2009 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

zwoelie schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 19:25:
[...]

Edit: inderdaad, waarom zou ik mijn backup folder in het netwerk laten zien.... 8)7 Niet echt familieproof....
Is dat sarcasme? :) Je hebt de data 2 keer, dus waarom je ook je backup laten zien?
Het gaat mij om deze test van smallnetbuilder.
Gruwelijk lange tijd om wat gig over te pompen.

Heb jij NTFS en wat is je tranfersnelheid ongeveer bij backup (intern naar je 2e schijf dus)
Ik heb geen NTFS (alleen op een externe schijf die eraan hangt, maar nog niets op gemeten)
Ik heb vrijdag, vanwege een probleem een paar posts geleden, mijn hd geformateerd en daarna moest ik dus een nieuwe backup doen.

Mijn backup is ongeveer 400 GB aan foto's en mp3 en wat ISO's
Daar heeft ie 155 minuten over gedaan. Dat is dus van disk 1 naar disk 2 en niet over het netwerk.
Nu heb ik van die Samsung Spinpoint Eco dingen erin van 5400 rpm, dus die zijn ook niet de snelste. Toch viel het me nog alles mee.

Heb er geen nieuwe dingen opgezet de komende dagen erna en hij doet er dan steeds 8 minuten over om te kijken wat de verschillen zijn en of er iets gebackupped moet worden.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmkok
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-12-2024
catchingfire schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 17:37:

[afbeelding]

Ik heb ook zitten dubben tussen de 409 en de 409+. Er zit echter een dusdanig groot snelheidsverschil tussen de types dat ik voor de 409+ gekozen heb. De processor van de 409+ is beduidend sneller vooral wanneer je veel foto's op de NAS wil gaan zetten. Wat betreft het stroomverbruik is het heel simpel. Als je SABNZB draait gaat de NAS nooit de idle mode als je check voor nzb's hebt aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
robmkok schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 23:01:
Ik heb ook zitten dubben tussen de 409 en de 409+. Er zit echter een dusdanig groot snelheidsverschil tussen de types dat ik voor de 409+ gekozen heb. De processor van de 409+ is beduidend sneller vooral wanneer je veel foto's op de NAS wil gaan zetten.
Waar heb je dat dusdanig grote snelheidsverschil waargenomen? Uit de face-to-face review op smallnetbuilder kan ik bijvoorbeeld niet halen dat de 409+ veel sneller is dan de 409, in veel gevallen is ie zelfs trager.

Ik wil idd naast redelijk wat mp3's (~150GB) ook veel foto's (~100GB momenteel) op m'n NAS gaan zetten.
Wat betreft het stroomverbruik is het heel simpel. Als je SABNZB draait gaat de NAS nooit de idle mode als je check voor nzb's hebt aanstaan.
De truuk daarvoor was de nzb-check folder naar een usbshare te laten wijzen waar je een USB-stick in hebt zitten (zo doe ik het nu ook op m'n 207+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Martino
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-07 09:40

El Martino

Zo niet, dan toch.

Precies, hier hetzelfde. Ik heb een oud USB-stickje van 128MB waar de NZB's op terecht komen. Groot zat :)

Alleen heb ik nog steeds hibernate issues, maar dat komt dan weer door Squeezecenter. Overigens speel ik ook met de gedachte om m'n 207+ te gaan vervangen door een 409+ vanwege het feit dat ik 'm voor meerdere doeleinden tegelijk gebruik. Het gaat nu eigenlijk maar net met een forse muziekcollectie. En met een aantal HD-films is het ook snel gebeurd met de beschikbare ruimte...

"To make a bad day worse, spend it wishing for the impossible", Calvin (Calvin & Hobbes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
El Martino schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 08:42:
Precies, hier hetzelfde. Ik heb een oud USB-stickje van 128MB waar de NZB's op terecht komen. Groot zat :)
Precies...
Alleen heb ik nog steeds hibernate issues, maar dat komt dan weer door Squeezecenter. Overigens speel ik ook met de gedachte om m'n 207+ te gaan vervangen door een 409+ vanwege het feit dat ik 'm voor meerdere doeleinden tegelijk gebruik. Het gaat nu eigenlijk maar net met een forse muziekcollectie. En met een aantal HD-films is het ook snel gebeurd met de beschikbare ruimte...
Hij zou eigenlijk toch wel moeten hibernaten als je squeezecenter gebruikt, heb je veel plugins in squeezecenter draaien?

Kun jij overigens nog squeezecenteren als je aan het sabnzbd'en bent? Mijn Squeezebox Classic is nagenoeg onbedienbaar en als ik uiteindelijk iets aan het afspelen hebt hapert het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:33
catchingfire schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 08:51:
[...]

Hij zou eigenlijk toch wel moeten hibernaten als je squeezecenter gebruikt, heb je veel plugins in squeezecenter draaien?

Kun jij overigens nog squeezecenteren als je aan het sabnzbd'en bent? Mijn Squeezebox Classic is nagenoeg onbedienbaar en als ik uiteindelijk iets aan het afspelen hebt hapert het geluid.
Zelf gebruik ik de ingebouwde download optie's ipv externe software. En daarnaast draai ik ook squeezecenter, maar ik heb bijna nergens last van. Af en toe bokt de player wel es, maar das meer vanwege een brakke wireless.

Wat is het voordeel van sabnzb tegenover de ingebouwde software?

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Intheweb schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 09:22:
[...]
Wat is het voordeel van sabnzb tegenover de ingebouwde software?
Kan je automatisch laten checken op NZB, kan unparren en unrarren.

Maar ik gebruik dus ook de ingebouwde, ik zou wel graag een unpar functie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astratuner
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-07 17:42
Maken die NAS apparaten eingelijk veel lawaai als je er HD inzet?

Ik zat eingelijk aan een NAS met SSD's te denken? Gaat ook zeker?

Minder lawaai,
koeler
minder stroom verbruik,
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 12:49
Ik zou je NAS niet naast je hoofd zetten, je hoort de hardeschijven wel draaien.

In mijn 109 zit een Eco Green schijf en mijn NAS wordt echt niet warm. Ik denk dat de kosten van een SSD niet opweegt tegen het geluid wat een normale hardeschijf maakt. Kun je beter aan een plek denken (kamer waar niemand slaapt, of beter, de meterkast) om hem te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
ZaZ schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 22:36:

Mijn backup is ongeveer 400 GB aan foto's en mp3 en wat ISO's
Daar heeft ie 155 minuten over gedaan. Dat is dus van disk 1 naar disk 2 en niet over het netwerk.
Nu heb ik van die Samsung Spinpoint Eco dingen erin van 5400 rpm, dus die zijn ook niet de snelste. Toch viel het me nog alles mee.

Heb er geen nieuwe dingen opgezet de komende dagen erna en hij doet er dan steeds 8 minuten over om te kijken wat de verschillen zijn en of er iets gebackupped moet worden.
Ik sarcastisch? Nee joh.. :+

400 gig in 155 minuten, dat klinkt goed. Ik wil ook die ecoschijven met 5400 toeren erin hebben dus jouw situatie is voor mij een goed voorbeeld.
Maar geen ntfs maar fat? of ext3?

Ben heel benieuwd wat je transfer is als je data via usb of esata laat lopen naar externe schijf.
Mocht op den duur mijn 1,5 tb schijf volraken wil ik er 3 gb opslag van maken en externe backup maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmkok
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-12-2024
catchingfire schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 07:00:
[...]

Waar heb je dat dusdanig grote snelheidsverschil waargenomen? Uit de face-to-face review op smallnetbuilder kan ik bijvoorbeeld niet halen dat de 409+ veel sneller is dan de 409, in veel gevallen is ie zelfs trager.

Ik wil idd naast redelijk wat mp3's (~150GB) ook veel foto's (~100GB momenteel) op m'n NAS gaan zetten.
Voor zover het waar is, en daar ben ik wel vanuit gegaan, staat er onder de Performance tabje van de 409+ op de Synology website een vergelijking met o.a. de 409 en de 409slim. Hieruit volgt duidelijk dat de 409+ sneller draait. Ik heb niet naar andere reviews gekeken moet ik eerlijk bekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.k.dijkstra
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-06 15:13
fiveblades schreef op donderdag 17 september 2009 @ 19:56:
[...]

De meest simpele oplossing is om alle mail van je planet account door te sturen naar je eigen mailserver.
Vanuit je mail client is het dan weer mogelijk om via imap alles te bewerken.
De .pst bestanden kan je niet benaderen / bewerken met je mailserver, dit is puur de opslag van je mail client.
Je kan dus wel al je mail die opgeslagen is in je mail client (data van je .pst) doorsturen naar je mailserver en daar weer indelen en gebruiken als centrale opslag.
Als je dan ook nog je planet smtp server gebruikt heb je alles redelijk transparant denk ik.
Bedankt voor deze mogelijke oplossing. Ik dacht alleen dat het bij planet niet mogelijk was om email door te sturen. Nu heb ik nog een andere vraag. Ik las op het synology forum dat sommige mensen ook xmail+phpxmail werkend hebben gekregen op hun synology.
Zijn er hier ook mensen die dit gedaan hebben? Zo ja wat zijn je ervaringen er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Martino

El Martino

Zo niet, dan toch.

catchingfire schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 08:51:

Ik had er al aardig wat uitgeschakeld, ik moet er nog weer even naar kijken. Na de laatste firmware update heb ik nog geen tijd gehad en is ie volgens mij helemaal niet meer in hibernate gegaan. Van de week hopelijk wat meer tijd en dan zal ik een en ander eens uitgebreid nakijken.

Over het gebruik van de Squeezebox tijdens sabnzbd'en: weet niet zeker of ik dat veel tegelijkertijd gedaan heb eerlijk gezegd. Ik download regelmatig wat, maar zeker niet continu. Kan me overigens wel goed voorstellen dat ie het dan wel te zwaar krijgt. De NAS is ook niet snel genoeg om m'n hele internetverbinding dicht te trekken tijdens het downloaden. Op zich wel prettig trouwens, valt er ondertussen met de overige devices in m'n LAN nog goed te internetten.

"To make a bad day worse, spend it wishing for the impossible", Calvin (Calvin & Hobbes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathieuh
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-09-2023
Ik heb sinds vanmiddag de Synology DS-209+II :D Ben tot nu toe ongelofelijk tevreden. Ben alle bestanden nu aan het kopiëren naar het apparaat en ondertussen streamt hij muziek naar 2 computers via iTunes. Heb alleen een paar vragen:

1. hoelang duurt het eigenlijk voordat ik muziek in b.v. iTunes kan luisteren nadat ik de bestanden naar de "music" map heb geupload? oftwel: om de hoeveel minuten indexeert de DS?
2. is het mogelijk om te zien hoeveel gebruikers er aan het luisteren zijn via iTunes (het geen hier het meest wordt gebruikt) en bijvoorbeeld te kijken welke muziek zij dan luisteren of kan er gekeken worden naar welke film iemand aan het kijken is via de PS3 die we hier hebben?
3. Heeft er iemand ervaring met een e-sata externe harddisk voor backup. Mijn synology staat dan wel in Raid-1, maar je weet maar nooit ;)

alvast bedankt! :D

[ Voor 8% gewijzigd door Mathieuh op 21-10-2009 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
Na een lange tijd ook maar eens een review geschreven: productreview: Synology Disk Station DS209 review door Nakebod

Heb altijd het idee dat ik zoveel vermeld, maar de belangrijke dingen vergeet :+

@Mathieuh

1: Goede vraag eigenlijk, ik heb zelfs het idee dat het handmatig is. Sowiezo vind ik dat indexeren nogal irritant werken.
2: Heb er nooit van gehoord, denk ook niet dat het kan.
3: Geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathieuh
hmm, probeer zojuist via de webinterface een intilligente playlist aan te maken van laatst toegevoegde bestanden en daarna kan ik de iTunes service niet meer aanzetten... :/

edit: na een herstart kan ik weer luisteren, ga nu proberen opnieuw de afspeellijst aan te maken.

Volgens mij heb ik ook gelijk vraag 1 beantwoord :p

zodra ik muziek toevoeg in de "music"-map en ik kijk in de webinterface, staat er onder itunes service dat hij bezig is met het opnieuw indexeren van de muziekbestanden, volgens mij doet hij het dus gelijk.

Ik moet eerlijk zeggen dat het indexeren van mijn collectie (op dit moment: 3205 nummers in verschillende formaten) soms erg lang duurt en soms snel klaar is. ik ga hier nog eventjes naar kijken....

[ Voor 70% gewijzigd door Mathieuh op 21-10-2009 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-07 00:41
Mathieuh schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 19:41:
Heeft er iemand ervaring met een e-sata externe harddisk voor backup. Mijn synology staat dan wel in Raid-1, maar je weet maar nooit ;)
Het is al vaak gezegd; RAID1 is geen backup-systeem - het is een redundancy systeem waarmee je bij schijfuitval toch door kan draaien, en ook tijdens het opnieuw opbouwen van de dan nieuw toegevoegde schijf. Als je per ongeluk een bestand of directory wist, ben je die ook binnen RAID gewoon kwijt. Op je vraag heb ik geen antwoord, maar ik heb ook een 209+II en ben hetzelfde van plan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathieuh
oke, maar we hebben hier 3 laptops en 1 desktop, die bestanden staan allemaal lokaal op de harde schijven van de apparaten en ook nog eens gebackuped op de synology die weer in raid 1 staat, het is dus zo dat als een bestand perongeluk gedelete wordt van een van de laptops/desktop dan is hij nog wel terug te halen van de synology. Als een van de backupschijven uitvalt dan is daar dus raid 1 met een gemirrorde schijf. De bedoeling van de e-sata schijf is om ook weer een kopie te zijn van de synology voor het geval beide schijven tegelijk uitvallen, dan is daar dus de e-sata harddisk met nog alles erop ;), de bedoeling is dat iedere nacht de e-sata schijf wordt geupdate zodat hij identiek is aan de synology harde schijven. Dit leek mij wel een goed backup-plan, alleen is er in geval van brand geen externe opslag, maar dat is dan eigenlijk, ja.. heel erg jammer.

De synology wordt tevens gebruikt als mediastreamer, als de muziek en films weg zijn, dat is niet zo een enorm probleem maar de foto's en belangrijke documenten, daar gaat het meer om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
  • Laatst online: 18-07 09:00
Ik heb sinds begin van de week de DS209. Nu zit ik met het volgende probleem. Als ik aan de voorkant een usb hardeschijf aansluit werkt hij prima. Als ik hem achterin een usb aansluiting doe werkt hij niet. Als ik een printer achterin doe dan werkt het wel. Dus het ligt niet aan de usb poorten achterin lijkt me. Wat zou dit kunnen zijn? Als hij achterin zit dan hoor ik ook steeds een vaag geluid. De harde schijf spint op en maakt dan een klik en spint dan down. En zo gaat het heel de tijd door. Ik heb even een filmpje toegevoegd waar je het geluid een beetje op hoort. http://www.videosdelen.nl/share/MVI_1250.AVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Laatst online: 24-07-2024
Voor de geinteresseerden: Ik heb net mn Synology DS409+ review online gezet

productreview: Synology Disk Station DS409+ review door aramdin

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:42

Robtimus

me Robtimus no like you

clonedonkey schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 23:23:
Ik heb sinds begin van de week de DS209. Nu zit ik met het volgende probleem. Als ik aan de voorkant een usb hardeschijf aansluit werkt hij prima. Als ik hem achterin een usb aansluiting doe werkt hij niet. Als ik een printer achterin doe dan werkt het wel. Dus het ligt niet aan de usb poorten achterin lijkt me. Wat zou dit kunnen zijn? Als hij achterin zit dan hoor ik ook steeds een vaag geluid. De harde schijf spint op en maakt dan een klik en spint dan down. En zo gaat het heel de tijd door. Ik heb even een filmpje toegevoegd waar je het geluid een beetje op hoort. http://www.videosdelen.nl/share/MVI_1250.AVI
Het zou een probleem met de voeding kunnen zijn, dat de harde schijf te weinig krijgt vanuit de NAS. Een printer heeft hier geen last van omdat daarbij de USB kabel uitsluitend voor datatransfer gebruikt wordt. Heeft de harde schijf zijn eigen voedingsadapter?

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
Nee heeft geen eigen voedingsadapter het is een WD paspport. Maar als ik hem in de voor ingang doe werkt hij wel. Zou deze meer voeding krijgen ofzo ? Omdat hierbij ook de backup button zit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-07 16:29
Wat merk je in de praktijk van het verschil in snelheid tussen de b.v. CS407e, DS409 en DS409+? Ga je dat al zien in doorvoersnelheid of pas bij b.v. PAR2 reparatie en un-RARen met het gebruik van SABnzbd of het draaien van andere packages?

Ik wil een 4 disk NAS gaan aanschaffen en ik wil geen last hebben van PAR/RAR acties als ik net een 720p of 1080p mkv file aan het streamen ben naar mijn Popcorn Hour 110. Als je prioriteiten kan instellen zou dat al voldoende zijn voor mij. Zolang de doorvoersnelheid maar voldoende is voor HD video streaming maak ik me verder niet zoveel druk om de (doorvoer)snelheid.

Iemand praktijkervaring hiermee of misschien links naar reviews die hier op in gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:42

Robtimus

me Robtimus no like you

clonedonkey schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:15:
Nee heeft geen eigen voedingsadapter het is een WD paspport. Maar als ik hem in de voor ingang doe werkt hij wel. Zou deze meer voeding krijgen ofzo ? Omdat hierbij ook de backup button zit ?
Daar begint het wel op te lijken. Nu weet ik niet of dat aan jouw exemplaar ligt of aan het model zelf, ik heb nml geen passport om mijn 207+ mee te testen.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:10

-Sander-

///M Powerrrrrr

Ik las op het Synology forum dat het vaker voorkomt dat Passports de verbinding verliezen met de NAS, de oplossing daarvoor is de HDD op 2 usb poorten aan te sluiten zodat deze een stabielere spanning krijgt.

Ben zelf ook op zoek naar een andere externe HDD voor mijn 109 want mijn externe 3,5"Maxtor verliest ook telkens de verbinding wat waarschijnlijk aan de voeding ligt. Hij werkt wel zonder problemen op een gewone pc, maar blijkbaar is de NAS wat gevoeliger voor spanningsdipjes ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathieuh
Ben vandaag over gegaan op windows 7 op 1 computer (1 studenten licentie, 17 euro voor w7 ultimate is niet verkeerd :D) maar het leek mij wel aardig om de synology toe te voegen aan de zogenaamde "bibliotheken" van windows 7, daarvoor moeten de bestanden offline beschikbaar worden gemaakt, oftewel: alle bestanden moeten worden gekopieerd naar de PC en dat wil ik juist niet, daar heb ik immers de synology een beetje voor gekocht :P of het apparaat moet worden opgenomen in de Thuisgroep (homegroup). Dat laatste leek mij de beste oplossing.

Ik heb al wat gezocht op internet maar kon niets vinden. Heeft iemand wellicht hier ervaring mee of mooier nog: weet hoe dit op te lossen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-07 23:52
Zag op de website van Synology dat ze binnenkort ook twee nieuwe modellen zullen gaan uitbrengen.

DS210J en DS110j

Zie hier de specs

http://download.synology....DS210j_Data_Sheet_enu.pdf

Denk dat deze wat prijs betreft onder de DS209 wordt gezet. Lijkt mij dat Synology hier een interresant model gaat introduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
In de online admin van de ds209 kan je kiezen of je 2,5" schijven hebt of 3,5". De cooler gaat dan minder snel draaien. Nu heb ik op dit moment 1 3,5" hdd erin zitten. Kan ik de cooler dan op 2,5" instellen aangezien er nu maar 1 schijf in zit ? Of werkt dat niet zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 13:03
nee wat ik heb gelezen (somewher in dit opic ) is dat die 2,5 voor een 2,5 inch harde schijf is (notebook ) tenzij jij je 3,5 inch hd wil verpesten :)

heb ik zelf ook een vraagje !

Ik heb 3 pc's in huis, 1 laptop, 1 via verbinding wlan.. en 1 via stopcontact. Verder een siemens modem van kpn (heb iptv ) gaat toegang tot mijn nas een beetje snel werken , dwz overpompen van bestanden naar de server (fotos enzo ) met een ds109J .. of moet ik doorsparen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
PeterPan schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:29:
Wat merk je in de praktijk van het verschil in snelheid tussen de b.v. CS407e, DS409 en DS409+? Ga je dat al zien in doorvoersnelheid of pas bij b.v. PAR2 reparatie en un-RARen met het gebruik van SABnzbd of het draaien van andere packages?
...
Iemand praktijkervaring hiermee of misschien links naar reviews die hier op in gaan?
Helaas... daar zoek ik ook al lang naar. Alleen een vaag grafiekje op de site van synology zelf waar ze "iets" met 52MB aan foto's doen... maar wat???
Epep schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 13:27:
Zag op de website van Synology dat ze binnenkort ook twee nieuwe modellen zullen gaan uitbrengen.

DS210J en DS110j
En blijkbaar dus ook een 410j: http://download.synology....DS410j_Data_Sheet_enu.pdf

Iemand enig idee wanneer deze worden gereleased en of er ook een "gewone" x10/x10+ modellen op korte termijn eraan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
Mijn eerste keus is de 409+ gezien de prijs/kwaliteitverhouding.
Ben thuisgebruiker, opslag, streamen en backup.
Deze nas heeft geen iSCSI wat een alternatief is voor Fibre Channel...en toen snapte ik het niet meer.
:+ Heb ik dit nou nodig of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
Is er een mogelijkheid dat ik met een programma ofzo de nas elke nacht rond b.v. 5uur een ftp kan laten downloaden naar de nas ? Ik heb namelijk bij mijn hosting provider een backup ftp maar heb niet genoeg ruimte om veel dagen te backupen. Nu download ik handmatig 1x in de 2 dagen alle rar files maar zou het makkelijk vinden als er een mogelijkheid is dat de nas dit automatisch doet ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpio
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-07 18:51
Heb een eigenaardigheidje geconstateerd, misschien weten jullie het al of nog beter de oplossing
maar ik heb mijn DS209 zo ingesteld dat ie 's nachts uitgaat en 's morgens weer netjes aan.
Doet hij prima 8)

Maar ...ik heb (als ik hem even niet gebruik) de SABnzb (04.12) stopgezet..
Als ik 's morgens in de NAS kijk staat de SABnzb op uitvoeren :?

Het kan dus niet anders dan dat de DS209 bij opstarten dit programma start?!

To be or not to be - Shakespeare/ -To be is to do - Aristotle/- do bi do bi do- Sinatra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Martino

El Martino

Zo niet, dan toch.

Ben er inmiddels achter dat (in ieder geval een deel van) mijn hibernate problemen veroorzaakt worden door de Last.fm scrobbler plugin in Squeezecenter. Deze opent steeds een bestand, ook als je je Squeezebox uit hebt staan, waardoor hij nooit in hibernate zal gaan als je na het opstarten van de NAS eenmaal je Squeezebox hebt gebruikt. Voorlopig maar uitgezet en nu zien of hibernate weer naar behoren werkt.
clonedonkey schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 21:52:
Is er een mogelijkheid dat ik met een programma ofzo de nas elke nacht rond b.v. 5uur een ftp kan laten downloaden naar de nas ? Ik heb namelijk bij mijn hosting provider een backup ftp maar heb niet genoeg ruimte om veel dagen te backupen. Nu download ik handmatig 1x in de 2 dagen alle rar files maar zou het makkelijk vinden als er een mogelijkheid is dat de nas dit automatisch doet ?!
Daar is crontab perfect voor. Voorbeeldjes hier: http://home.prea.net/book/export/html/40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
zwoelie schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 18:58:
Mijn eerste keus is de 409+ gezien de prijs/kwaliteitverhouding.
Ben thuisgebruiker, opslag, streamen en backup.
Deze nas heeft geen iSCSI wat een alternatief is voor Fibre Channel...en toen snapte ik het niet meer.
:+ Heb ik dit nou nodig of niet?
iSCSI is handig als je met VMware aan de gang wilt of als je om een of andere reden (een deel van) de NAS diskruimte als block device (een soort van virtuele harddisk zeg maar) aan je clients wilt koppelen.
Overigens heeft de 409+ wel iSCSI support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
PeterPan schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 10:38:
[...]

iSCSI is handig als je met VMware aan de gang wilt of als je om een of andere reden (een deel van) de NAS diskruimte als block device (een soort van virtuele harddisk zeg maar) aan je clients wilt koppelen.
Overigens heeft de 409+ wel iSCSI support.
*googled VMware, blockdevice*...wat ik niet snap heb ik dus niet nodig. 8)7 thx !
je hebt gelijk, de 409 heeft het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
zwoelie schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 12:18:
[...]

*googled VMware, blockdevice*...wat ik niet snap heb ik dus niet nodig. 8)7 thx !
je hebt gelijk, de 409 heeft het niet.
Ja hoor, die heeft het ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-07 22:40
Ik bezit een Synology DS107+ met een 1 TB schijf erin. Aangezien ik nu een mediaspeler heb met veel HD materiaal en veel foto's is de schijf te klein geworden.
Ik wil gaan uitbreiden met mijn DS107+, maar wat is nu het beste?

Omdat ik veel data heb wil ik toch ook data gaan backuppen (dat heb ik nu nog nooit gedaan maar ik kies nu toch voor veiligheid).

Wat adviseren jullie? Ik kan op de DS107+ nog extra hardeschijven aansluiten maar is het dan ook mogelijk om een RAID configuratie te maken? Ik lees veel over RAID 5 dat werkt vanaf 3 schijven dacht ik. Stel dat ik nu 3x 1 TB schijf heb, wat is de hoeveelheid data die ik dan kan opslaan inclusief een back?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
In de DS1xx series kan je uberhaupt maar 1 schijf kwijt, dus 3 schijven gaat je nooit lukken. USB schijven zijn geen optie.
Wikipedia: RAID

En daarbij, RAID is geen vorm van backup. Afhankelijk van de RAID vorm die je kiest blijft alles wel gewoon doordraaien zonder dataverlies, maar wil je een backup dan moet je de data toch echt op bijv een externe hdd of tape zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dank voor je antwoord Nakebod. Backup en RAID zijn idd 2 verschillende dingen. Dan zou ik bijvoorbeeld een 2 GB schijf in de DS-107+ moeten zetten en de 1 TB moeten gebruiken voor backup? Ik dacht dat ik wel een extra usbschijf kon aansluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
USB schijven aansluiten kan wel, maar zover ik weet kan je ze dan niet in RAID wilt gebruiken.
En een bijkomend nadeel van USB: het is traag. zwoelie gaf laatst een link naar smallnetbuilder.com met testresultaten met de DS209 en DS209+II.
Een normale NTFS schijf is niet vooruit te branden, ext3 is sneller, maar nog steeds aan de trage kant.

Wil je een redelijk goedkope oplossing, zou ik persoonlijk gaan voor een 2TB schijf in je DS107. (Even checken of die dat aankan)
En als backup schijf je huidige schijf in een externe behuizing steken.
En 1 TB als backup schijf moet imho echt wel genoeg zijn, voor de echt belangrijke data. Films, software en muziek zijn over het algemeen goed vervangbaar, die zou ik zelf niet eens backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Nee dan kan ik beter idd kijken of er een 2 TB in de DS107+ kan en dan een 500 GB er extern aanhangen. Als ik een 2,5 inch schijfje neem is het mooi compact omdat ik alles het liefst mooi bij elkaar heb en mijn backup geen honderden GB's is. Dan verkoop ik de 1 TB aan een collega ofzo.

[ Voor 7% gewijzigd door Binnetie op 26-10-2009 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
Binnetie schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 15:20:
Dank voor je antwoord Nakebod. Backup en RAID zijn idd 2 verschillende dingen. Dan zou ik bijvoorbeeld een 2 GB schijf in de DS-107+ moeten zetten en de 1 TB moeten gebruiken voor backup? Ik dacht dat ik wel een extra usbschijf kon aansluiten...
Zoals Nakebod al aangeeft is backup naar usb vreselijk traag...echt heel erg traag.
Raid is inderdaad geen backup dus of een externe usb of een 2 bay NAS met 2e schijf als backup.
Dan is de 209 een goeie keus qua prijs/kwaliteitverhouding. En een 2e hands synology Nas brengt altijd hier wat op... :9

Ik doe dit met de 409+: ben ik komende jaren zoet mee en kan mijn opslag met relatief goedkope schijven aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ja een NAS met 4 schijven leek mij ook wel wat. Dan kan ik er gewoon mee vooruit. Dan zal ik het liefste in RAID 5 willen werken, dat gebruiken meer mensen. Maar wat doet RAID 5 nu echt, op wiki snap ik de uitleg niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
Binnetie schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 15:59:
Ja een NAS met 4 schijven leek mij ook wel wat. Dan kan ik er gewoon mee vooruit. Dan zal ik het liefste in RAID 5 willen werken, dat gebruiken meer mensen. Maar wat doet RAID 5 nu echt, op wiki snap ik de uitleg niet zo.
Daar kunnen andere hele slimme antwoorden op geven die begrijpbaar zijn.
Wat ik weet is dat het de continuiteit van je data verhoogd, crashed een HD dan bouwen de andere een nieuwe hd weer op. Het kost je wel minimaal 3 schijven, hou hier rekening mee als je schijf 4 wil gebruiken voor backup. En het kost rekenkracht van je device. En je moet gelijk alle schijven kopen...kost duur :+
Pagina: 1 ... 4 ... 66 Laatste

Dit topic is gesloten.