Ik heb net een S.M.A.R.T. test via de Synology web-interface uitgevoerd en bij de 2e schijf knalde die er na minder dan 5 minuten al uit met status "abnormal". Grote kans dat die echt dood is dus. De 4e schijf is onderhand bij 20% en is al een dikke 20 / 30 min bezig. Zeker hard balenJormungandr schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 22:21:
Misschien de schijven eens aan een desktop hangen en daar een check doen? Je kan ook best eens met de WD tool checken. Het zou gigantisch toevallig zijn, maar zeg nooit nooit. Wel hard balen trouwens.
Ik heb juist WD gekocht omdat die redelijk goed waren altijd? Of is dit ook al weer achterhaald? Ik ga de schijfen morgen omdraaien, ben er nu wel even klaar mee (goede tip btw!IceManX schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 22:42:
Switch schijven 3 en 4 eens om. Als schijf 3 dan problemen geeft dan is het de schijf, anders is het de kabel of controller. Idem voor schijven 1 en 2.
Verder is het natuurlijk altijd mogelijk dat 2 van je schijven gewoon DOA zijn zoals Jormungandr al zei. Daarom probeer ik bij RAID systemen tegenwoordig de schijven het liefst bij verschillende winkels te kopen, om te voorkomen dat alle schijven uit dezelfde slechte batch komen.
PSN: Norfirin