Mijn situatie is als volgt:
Ik heb een D-Link DIR-635 router (geen gigabit dus) en een Sony Vaio FZ-21M laptop. Voor opslag en backups (en eventueel als downloadserver) wil ik een 110j met 1,5 TB aanschaffen. Deze wil ik echter wel draadloos kunnen benaderen op mijn laptop aangezien ik de dradenboel zo laag mogelijk wens te houden (110j zal bedraad aan de router komen te hangen).
(De 210j heeft het voordeel van RAID, maar is mij eigenlijk iets te duur. Bovendien kan ik de belangrijkste data backuppen op een portable USB HDD. Als iemand mij echt kan aanraden toch een 210j te overwegen dan hoor ik dat ook graag!).
Kan iemand mij vertellen in hoeverre dit toereikend zal zijn om bijv. dvix/xvid en 720p mkv's opgeslagen op de NAS draadloos af te spelen op mijn laptop (en middels s-video op mijn tv)? Ook het draadloos streamen van muziek naar itunes moet mogelijk zijn.
Kleine toelichting: de laptop en router staan normaal gesproken in dezelfde ruimte, ca. 4 meter uit elkaar. Soms zal ik de laptop ook op de slaapkamer gebruiken, 1 verdieping hoger, echter het gebruik in de woonkamer is wat uiteindelijk het belangrijkste is. Het WLAN is wireless-N (gedeeld) (dus theoretisch 300Mbps).
Ook ben ik geïnteresseerd in snelheden voor (draadloos) lezen en schrijven en de maximale downloadsnelheid (bedraad aan router) die ik ongeveer zou kunnen behalen met bittorrent/nieuwsgroepen en de 110j.
Pas in de toekomst zal er misschien een mediaplayer ala popcornhour komen zodat er bedraad gestreamed kan worden, maar dat kan nog wel even duren. Om alvast op de toekomst voorbereid te zijn: is in die situatie gigabit vereist of is 100Mbps ook afdoende (ook voor HD content zoals bluray's).
In ieder geval wil ik de komende tijd nog mijn DIR-635 (100Mbps) en draadloze FZ via S-video gaan gebruiken. De maximale snelheid is geen pré, minimaal te gebruiken voor het door mij gewenste gebruik wel.
Daarom vraag ik jullie advies/ervaringen voordat ik deze NAS aanschaf!
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 26-01-2010 17:48
. Reden: spelfout en duidelijker ]