Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 13:11
zonneschijn schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 13:17:
Ik heb een vraag over het streamen van muziek en video naar een TV mbv een DSx09. Is het zo dat de DS209 video formaten die niet door de TV ondersteund worden converteerd naar iets wat wel door de TV afgespeeld kan worden? Of heb ik daarvoor nog een ander apparaat nodig tussen de NAS en de TV (zoals bv de WDTV live)?
Op dit moment sluit ik een een USB drive aan op mijn TV om muziek en video of te spelen. Formaten die mijn TV niet kent stream ik mbv TVersity op mijn laptop. Ik ben dus op zoek naar een makkelijkere oplossing en een Synology NAS lijkt mij wel een mooi apparaat hiervoor.

Bedankt voor jullie hulp.
Welke aansluitingen heb je dan op de TV, alleen USB (en gebruik je die via de laptop) of ook een RJ45 aansluiting. De synology kun je alleen via het netwerk benaderen en dat zal hoogst waarschijnlijk niet lukken via de TV en zul je toch een mediaplayer nodig hebben om te streamen vanaf de NAS.

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-08 13:34
Unne Offerse schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 13:43:
[...]

Welke aansluitingen heb je dan op de TV, alleen USB (en gebruik je die via de laptop) of ook een RJ45 aansluiting. De synology kun je alleen via het netwerk benaderen en dat zal hoogst waarschijnlijk niet lukken via de TV en zul je toch een mediaplayer nodig hebben om te streamen vanaf de NAS.
Mijn TV (Philips 32PFL9603) heeft een RJ45 aanluiting (maar ook WiFi) en ondersteund DLNA net als de DS209. Daarom hoop ik dat ik alle door de NAS ondersteunde formaten (waaronder ook MKV) op mij TV kan bekijken zonder dat daar nog andere apparatuur voor nodig is. De TV zelf ondersteund minder formaten dan de DS209.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-07 01:22

Kiswum

Gadget reviewer

zonneschijn schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 14:24:
[...]

Mijn TV (Philips 32PFL9603) heeft een RJ45 aanluiting (maar ook WiFi) en ondersteund DLNA net als de DS209. Daarom hoop ik dat ik alle door de NAS ondersteunde formaten (waaronder ook MKV) op mij TV kan bekijken zonder dat daar nog andere apparatuur voor nodig is. De TV zelf ondersteund minder formaten dan de DS209.
Ik heb zelf ook een recente tv van Philips en een 209+. De tv zelf kan geen MKV en ISO bestanden aan, dit is de reden waarom deze niet te openen zijn.
Video_TS bestanden worden wel afgespeeld, maar dit is allemaal zonder ondertiteling. De Tv's van nu zijn daar denk ik net iets te beperkt voor.
Als je de volle functionaliteit wilt voor films dan zit er momenteel niets anders op dan een HTPC of Mediaspeler toe te voegen.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathieuh
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-09-2023
de synology kan die formaten niet omzetten voor je en als je tv die formaten ook niet ondersteunt (zelf heb ik een ds209+II icm een 32pfl9604 en die kan mkv bestanden niet afspelen). je zult dus een andere oplossing moeten zoeken. een media speler of een htpc bijvoorbeeld. Deze kunnen veel meer dan de tv zelf en hebben een mooiere interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-08 13:34
Mathieuh schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 14:34:
de synology kan die formaten niet omzetten voor je en als je tv die formaten ook niet ondersteunt (zelf heb ik een ds209+II icm een 32pfl9604 en die kan mkv bestanden niet afspelen). je zult dus een andere oplossing moeten zoeken. een media speler of een htpc bijvoorbeeld. Deze kunnen veel meer dan de tv zelf en hebben een mooiere interface.
Ok, dus je kunt alleen de formaten streamen die door je TV worden ondersteund. Wat doet dat lijstje ondersteunde formaten in de specs van de Synology er dan nog toe? Of moeten zowel de NAS als de TV een formaat ondersteunen voordat je het kunt streamen?

Ik denk dat ik dan eerst een WDTV live ga aanschaffen zodat ik in ieder geval zo goed als alles kan afspelen vanaf een USB drive, en dan later nog een NAS erbij voor de centrale opslag en het streamen naar de WDTV live. Of is dit ook niet de goede oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
Harmen schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 14:27:
Mn hibernate problemen heb ik deels kunnen oplossen.
Het uitzetten van de dhcp server (die in van mn router) loste het hibernate probleem op.

Nu nog kijken of hij ook hibernate met squeezecenter aan.
Probeer de volgende oplossing mocht hij niet hibernaten.

Update, eerst gaat disk 2 slapen.... paar minuten daarna disk 1. :) _/-\o_
Toch nog even een vraag ! Welke router heb je ? En ik neem aan dat je NAS een fixed IP heeft ?
Ik gebruik thuis DHCP zou jammer zijn als ik die moet uitzetten om te zorgen dat de NAS doet hibernaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-09 15:12

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

loyske schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 15:07:
[...]

Toch nog even een vraag ! Welke router heb je ? En ik neem aan dat je NAS een fixed IP heeft ?
Ik gebruik thuis DHCP zou jammer zijn als ik die moet uitzetten om te zorgen dat de NAS doet hibernaten.
Heb een ZyXEL 2602 van Telfort.
Gebruikte het dhcp deel toch niet, dus dacht ik laat ik het maar eens uitschakelen.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathieuh
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-09-2023
zonneschijn schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 15:05:
[...]

Ok, dus je kunt alleen de formaten streamen die door je TV worden ondersteund. Wat doet dat lijstje ondersteunde formaten in de specs van de Synology er dan nog toe? Of moeten zowel de NAS als de TV een formaat ondersteunen voordat je het kunt streamen?

Ik denk dat ik dan eerst een WDTV live ga aanschaffen zodat ik in ieder geval zo goed als alles kan afspelen vanaf een USB drive, en dan later nog een NAS erbij voor de centrale opslag en het streamen naar de WDTV live. Of is dit ook niet de goede oplossing?

Dat lijstje doet er niet echt wat toe, dat is het lijstje dat hij via de dlna server kan verzenden geloof ik. Het beste wat je kunt doen is via het protocol: SMB connecten, dat is het protocol dat windows ook gebruikt en bied een goede snelheid en ondersteuning. Je moet gewoon een mediaspeler hebben die de bestanden die jij wilt gaan afspelen ondersteunt en via SMB verbinding kan maken met de synology, dan werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martk2280
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:48
ronnie_dutch schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 06:55:
[...]

heb je ook gedacht aan je firewall van de synology?
open disk station manager
ga naar netwerkservices en kies voor firewall
daar moet je ook nog de bittorrent poorten openzetten
Ik heb inmiddels de bittorent poorten opengezet in de firewall ( dit had ik ook nog niet gedaan :? ), maar helaas de downloads blijven op nul staan ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie_dutch
  • Laatst online: 28-04-2023
martk2280 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 18:15:
[...]

Ik heb inmiddels de bittorent poorten opengezet in de firewall ( dit had ik ook nog niet gedaan :? ), maar helaas de downloads blijven op nul staan ;(
als alles open staat, en goed staat, dan torrent verwijderen en opnieuw aanmaken in de DL director.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie_dutch
Unne Offerse schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 08:53:
[...]

Ik gebruik een AC Ryan PlayOn als mediaplayer om direct vanaf mijn DS209+ te streamen. Dit werkt perfect en ook voor ISO's, mits ik niet via NFS maar via gewone shares de NAS benader.
Mijn advies: Probeer het eens zonder NFS!
Ik heb samba geprobeerd, maar helaas.

Misschien voor de nieuw lezers even mijn vraag als herhaling:

Ik gebruik de tvix voornamelijk om films af te spelen die in dvd formaat als iso staan opgeslagen, alleen de iso die op de synology staan worden niet afgespeeld. Probleem…

Wat heb ik gedaan:
Ik heb de juiste folders aangemaakt op de syno, NFS ingesteld en toegang verschaft aan het IP adres van de TVIX.
Ik kan de syno benaderen vanaf de TVIX , ik kan de bestanden zien die op de share staan, daaruit concludeer ik dat de toegang en rechten op de syno goed staan.

Nu lees ik in andere berichten dat de Syno als HD formaat .EXT3, en dat die geen bestanden groter dan 4gb aankan. In pirncipe heb je daar NFTS voor nodig ( dat had ik vroeger toen mijn pc als server gebruikt werd) maar dit word weer niet ondersteund op de syno.

Maar in de andere berichten lees ik weer dat gebruikers met succes een TVIX (6500) gebruiken icm een synology.

Kunnen jullie mij helpen om de Syno als sharedisk te laten fungeren voor mijn TVIX zodanig dat ik mijn 4,3 GB iso’s (hier zit dus de map VIDEO_TS in) kan afspelen?

Zou het bijkvoorbeeld helpen als ik de HD eerst koppel aan mijnj pc, daar een deel van de partitie EXT3 als NFTS indeel? Kan de syno hier wel mee omgaan of ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

EXT3 kan zeker wel bestanden groter dan 4GB aan, FAT32 en FAT16 kunnen dat niet.
Zou wat zijn zeg dan kon ik het overgrote deel van mijn filmcollectie er niet eens op kwijt ;)

Anyways hoezo werkte Samba shares niet? Dat is nog wel het makkelijkste om in te stellen.
Instellingen: Guest user aan zonder pass (heb ik zelf alleen lees rechten gegeven), Local Master Browser aan en shares aanmaken. Wist het zelf ook in het begin niet zo precies hoor maar zelf wat ik de guest user vergeten want ik kon niet inloggen met mijn CFULLHDMA :)

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie_dutch
psychoclown schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 20:00:
EXT3 kan zeker wel bestanden groter dan 4GB aan, FAT32 en FAT16 kunnen dat niet.
Zou wat zijn zeg dan kon ik het overgrote deel van mijn filmcollectie er niet eens op kwijt ;)

Anyways hoezo werkte Samba shares niet? Dat is nog wel het makkelijkste om in te stellen.
Instellingen: Guest user aan zonder pass (heb ik zelf alleen lees rechten gegeven), Local Master Browser aan en shares aanmaken. Wist het zelf ook in het begin niet zo precies hoor maar zelf wat ik de guest user vergeten want ik kon niet inloggen met mijn CFULLHDMA :)
ga ik nu gelijk doen
maar moet wachten tot dat gtst afgelopen is :X

wat is de Local master browser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

ronnie_dutch schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 20:12:
[...]

ga ik nu gelijk doen
maar moet wachten tot dat gtst afgelopen is :X

wat is de Local master browser?
Simpel gezegd: Als je dat aanvinkt dan weet de NAS dat het de 'server' binnen het netwerk is en houdt de netwerkbronnen bij.
Moet je aanvinken en staat onder het vinkje van Samba sharing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie_dutch
psychoclown schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 20:22:
[...]

Simpel gezegd: Als je dat aanvinkt dan weet de NAS dat het de 'server' binnen het netwerk is en houdt de netwerkbronnen bij.
ah bon.
de browser staat aan.

denk je niet dat over samba het langzamer en schokkerig beeld oplevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie_dutch
psychoclown schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 20:22:
[...]

jahoeoeoeo...... _/-\o_

hij doet het, precies zoals je gezegd heb guest aan zetten, over samba en draaien.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

ronnie_dutch schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 20:31:
[...]

ah bon.
de browser staat aan.

denk je niet dat over samba het langzamer en schokkerig beeld oplevert?
Nee hoor Samba shares is hartstikke snel :)
ronnie_dutch schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 20:38:
[...]

jahoeoeoeo...... _/-\o_

hij doet het, precies zoals je gezegd heb guest aan zetten, over samba en draaien.....
Mooi zo ;)
Scheelt je weer wat pruts werk want ik was daar 2 weekenden mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie_dutch
psychoclown schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 21:45:
[...]

Nee hoor Samba shares is hartstikke snel :)

[...]

Mooi zo ;)
Scheelt je weer wat pruts werk want ik was daar 2 weekenden mee bezig.
Hartelijk dank voor je hulp.
*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martk2280
Het werkt, eindelijk lopen de downloads! jij ook bedankt Ronnie_dutch! gaat de nas nu normaalgesproken in hibernate als de downloads afgerond zijn, kan je dit ergens instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 13:35
Sinds gisteren heb ik een ds110j staan. Ben 't ding nog aan het ontdekken. Waar ik nu tegenaanloop en niet 123 wat over kan vinden is het beperken van de bandbreedte van het download station.

Ik voer een nzb in en 't kastje staat z'n uiterste best te doen. Dat doet 'ie zo goed dat er voor gewoon surfen vanaf de pc's in mijn netwerk wat weinig bandbreedte overblijft. Is dit ergens in te stellen?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 12:35
Wijnands schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 10:41:
Sinds gisteren heb ik een ds110j staan. Ben 't ding nog aan het ontdekken. Waar ik nu tegenaanloop en niet 123 wat over kan vinden is het beperken van de bandbreedte van het download station.

Ik voer een nzb in en 't kastje staat z'n uiterste best te doen. Dat doet 'ie zo goed dat er voor gewoon surfen vanaf de pc's in mijn netwerk wat weinig bandbreedte overblijft. Is dit ergens in te stellen?
je kunt bij torrents instellen wat je maximale upload en download mag wezen, tenminste dat is bij mijn 207+.voor nzb kun je bij mij niets instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil een DS110J aanschaffen maar ik had eerst nog een vraag over de mogelijkheid van het aansluiten van een printer op deze NAS. Ik heb een HP LaserJet 4MP parallelle printer (met LPT1 poort), welke ik heb voorzien van een Eminent EM1118 USB to parallel converter (zie link). Deze kan ik dan aansluiten op de USB poort van mijn PC, Windows installeert het stuurprogramma en hij is te gebruiken.

Is deze printer via deze verloopkabel ook als netwerkprinter aan te sluiten op de DS110J ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:02
Ik heb SABNZB geïnstalleerd en daar kun je per periode een download limiet instellen. Bij mij download ie overdag langzamer dan 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Dat is wat ik zoek. Is het dan ook via die webinterface die je er standaard bij krijgt te bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Laatst online: 24-07-2024
Wat gebruik je, de ingebouwde Download manager of SABnzbd? Laatste is trouwens een aanrader als het gaat om nieuwsgroepen op je Syno :)

* aramdin wenst Wijnands nog de beste wensen :)

[edit]
Zat nog 1 pagina terug te lezen lol

[ Voor 11% gewijzigd door aramdin op 07-01-2010 12:20 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 17:10

headout

Oi oi!

SabNZB heeft zijn eigen webinterface. Daar valt o.a. een limiet in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie_dutch
psychoclown schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 20:00:

en toch werkt het niet helemaal naar mijn zin.
eerst had ik de config :
shares config op tvix stond op NFS
de daadwerkelijke share stond op mijn pc op zolder.
daar had ik iso's op staan.
wanneer ik beneden een iso starte op mijn tvix werkte het als een zonnetje.

nu heb ik de share config op de tvix op samba gezet.
de share staat op mijn syno.
de tvix begint wel af te spelen, maar alleen maar tot het menu, wanneer ik de film wil starten dat stagneert hij.
wanneer ik echter een VIDEO_TS map open en daar de IFO start dan loopt de film wel.

De tvix kan wel iso af spelen wat dat had ik in mijhn originele setup.

eigenlijk is alles hetzelfde behalve samba vs nfs.

vraagt blijft dus staan.. is eer iemand die een tvix icm syno iso af kan spelen?
zoja
wat is dan de configuratie en instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-09 15:12

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heb nog een klein hibernate vraagje.
Klopt het dat disk 2 eerder in slaap stand gaat dan disk 1?
Bij mij zat er wel 5 tot 10 minuten verschil in.

Hibernate staat ingesteld op 20 minuten.

[ Voor 13% gewijzigd door Harmen op 07-01-2010 12:51 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Insgelijks. Ik ga vanavond even rommelen ermee. Zal kijken of ik binnenkort ook 's een review van de ds11o eruit kan rammelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Positief, denk dat je daar aardig wat mensen mee kan helpen, NAS zit in een "gewild segment"

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
hmm...

Ander iets, ik zit nog te twijfelen wat handig is om met de mp3 collectie te doen. In de folders van die media server douwen of gewoon in een normale samba share. Ik heb 100+gb van dat spul en tot nu toe heb ik alleen mediaplayer gevonden wat echt de media server lijkt te snappen en die is niet zo briljant met echte bergen mp3's.

Nu heb ik alles lokaal staan en met mediamonkey ontsloten wat goed bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:01
Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:01:
Ik wil een DS110J aanschaffen maar ik had eerst nog een vraag over de mogelijkheid van het aansluiten van een printer op deze NAS. Ik heb een HP LaserJet 4MP parallelle printer (met LPT1 poort), welke ik heb voorzien van een Eminent EM1118 USB to parallel converter (zie link). Deze kan ik dan aansluiten op de USB poort van mijn PC, Windows installeert het stuurprogramma en hij is te gebruiken.

Is deze printer via deze verloopkabel ook als netwerkprinter aan te sluiten op de DS110J ?
Ik heb zelf een HP Laserjet 6P met parallelle poort via een USB-parallel convertor aangesloten op mijn synology CS 407 en dat werkt perfect! 8)
Je moet er uiteraard wel nog voor zorgen dat je de juiste drivers installeerd en hem als netwerk printer geinstalleerd krijgen. Daarvoor heb ik gewoon de help gevolgd die te vinden is in de web management UI bij de printer sectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martk2280
Ik snap er echt niks van, nu blijven de downloads weer op 0 staan..ik vind het ook echt omslachtig om eerst de torrent link te moeten opslaan en vervolgens de torrent link (bestand) weer te moeten zoeken en plaatsen in de download redirector. kan je niet de download redirector als standaard programma instellen voor torrents?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie_dutch
martk2280 schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 17:13:
Ik snap er echt niks van, nu blijven de downloads weer op 0 staan..ik vind het ook echt omslachtig om eerst de torrent link te moeten opslaan en vervolgens de torrent link (bestand) weer te moeten zoeken en plaatsen in de download redirector. kan je niet de download redirector als standaard programma instellen voor torrents?
helaas dat kan niet.
je zou wel de torrentlink oppakken en droppen in je Dl , maar dat werkt alleen bij public trackers.

bij private tracker zit aparte gegevens die bij de private tracker hoort en worden alleen meegenomen als je daadwerklijk het bestand opslaat en dus niet dropped in je box.

en automatsch kan helaas niet, want de DL director is geen geinstalleerd programma en bestaat dus niet in windows en is dus niet aan een extensie te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een vraag over Data Replicator3 (DR3).

Ik wil de DS209 vooral gebruiken voor back-ups. Dit kan met Data Replicator zo te zien.
Ik krijg het echter niet voor elkaar om iets naar de DS209 te back-uppen.

Mijn setup:
DS209 met 2xsamsung F1 1,5TB in raid 1
Router (Belkin N1 Vision)
Laptop (XPS M1530) Win7 ultimate, HDD 350GB->waarvan +/- 220 GB gebruikt.
Zowel wireless als bedraad via router

Ik open DR3 en de DS209 wordt gevonden. Ik heb een map aangemaakt met de naam Back-up XPS.
Deze kan ik selecteren.
Dan selecteer ik de mappen voor de back-up. (Ik heb allerlei mappen geprobeerd zowel grote als kleine mappen).
Dan kies ik voor direct back-uppen. DR3 lijkt dan wat te gaan doen en geeft geen foutmelding maar zegt gewoon 0 bestanden gekopieerd.

- Hoe krijg ik Back-up werkend?
- Hoe lang duurt een Back-up van bijvoorbeeld 30GB bijvoorbeeld?

- De vraag is al eerder gesteld dacht ik, maar is er ook een soort synchronisatie tool? Dus dat ik mijn laptop
bij aanmelding kan laten synchroniseren?
Dan vergeet ik nooit te back-uppen en houd ik toch mijn lokale bestanden, maar thuis werk ik dan vanuit het
netwerk.

(gaat voorlopig nog te ver voor mij denk, want de meest simpele dingen heb ik nog moeite mee nu, zoals PMS op de DS209, portforwarding etc...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannieboy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-08 17:16
Heb sinds twee dagen ook een Synology NAS thuis, de ds409+. Met twee 1,5 TB samsung Ecogreen in basic.
Eerst veel research gedaan, naar zelfbouw mogelijkheden van een NAS, maar uiteindelijk na de vele positieve reacties gegaan voor de Synology. Ik heb er nu toch wel een beetje spijt van, maar misschien na jullie hulp anders >:)

Twee problemen:

1)
Heb ook last van een trage back-up/netwerk overdrachtsnelheid. Vooral te wijten aan de relatief trage wireless verbinding, op 1 of rare manier zakt mijn wireless-n verbinding naar 54 Mbps. Logischerwijs duurt het overzetten daardoor ook uren. Ongeveer 70 GB in 6 uur.

2)
Heb deze NAS vooral voor twee dingen gekocht: back-up van belangrijke data en als mediaserver voor de PS3.
Vooral de laatste valt me tegen (of ik zit verkeerd te kijken), normale .avi files die wel via een disk op de PS3 werken, worden op volume 1 herkend als incompatible data. Had juist begrepen dat met de nieuwe firmwares zelfs mkv bestanden konden worden afgespeeld? gelezen op internet en mij verteld in een compu-shop (alternate). Was mijn perceptie verkeerd OF doe ik iets verkeerd in de instellingen? 8)7 Moet de transcode instellingen bijvoorbeeld in de mediaserver juist uitgeschakeld worden?

Ik heb nog de garantie om het te retourneren (heb alle verpakkingen nog). Mocht de NAS echt geen trek hebben de PS3 te voeden, dan gaat ie terug en bouw ik zelf een NAS.

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Sannieboy schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 09:24:
2)
Heb deze NAS vooral voor twee dingen gekocht: back-up van belangrijke data en als mediaserver voor de PS3.
Vooral de laatste valt me tegen (of ik zit verkeerd te kijken), normale .avi files die wel via een disk op de PS3 werken, worden op volume 1 herkend als incompatible data. Had juist begrepen dat met de nieuwe firmwares zelfs mkv bestanden konden worden afgespeeld? gelezen op internet en mij verteld in een compu-shop (alternate). Was mijn perceptie verkeerd OF doe ik iets verkeerd in de instellingen? 8)7 Moet de transcode instellingen bijvoorbeeld in de mediaserver juist uitgeschakeld worden?
De NAS is geen mediaplayer en streamt alleen de videofiles naar je PS3 die vervolgens het werk moet leveren. Ik heb geen PS3 maar een 'gewone' mediaplayer dus ik kan op dat gebied niet verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannieboy
Ja dat begrijp ik, maar de NAS kan wel als mediaserver fungeren. Maar begrijp ik het nou goed: .mkv bestanden worden alleen herkend als je mediaspeler (in mij geval de PS3) het ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Sannieboy schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 10:01:
Ja dat begrijp ik, maar de NAS kan wel als mediaserver fungeren. Maar begrijp ik het nou goed: .mkv bestanden worden alleen herkend als je mediaspeler (in mij geval de PS3) het ondersteund?
Ja dat klopt maar de 'mediaserver' is alleen een UPnP manier om te streamen.
Zoals ik al zei heb ik geen PS3 maar als je even googled kom je al snel tegen dat de PS3 geen mkv files kan afspelen. Op usenet zie je ook altijd 'speciale' PS3 versies (MPG) van HD films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Otherside1982 schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:59:
[...]

Ik heb zelf een HP Laserjet 6P met parallelle poort via een USB-parallel convertor aangesloten op mijn synology CS 407 en dat werkt perfect! 8)
Je moet er uiteraard wel nog voor zorgen dat je de juiste drivers installeerd en hem als netwerk printer geinstalleerd krijgen. Daarvoor heb ik gewoon de help gevolgd die te vinden is in de web management UI bij de printer sectie.
Thanx ! Kep de DS110J nu maar besteld ook......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannieboy
psychoclown schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 10:13:
[...]

Ja dat klopt maar de 'mediaserver' is alleen een UPnP manier om te streamen.
Zoals ik al zei heb ik geen PS3 maar als je even googled kom je al snel tegen dat de PS3 geen mkv files kan afspelen. Op usenet zie je ook altijd 'speciale' PS3 versies (MPG) van HD films.
Ok, maar hoe zit het dan met de avi-bestanden die wel via de blu-ray speler van de PS3 werken en niet via de NAS? Ik krijg namelijk bij alle avi's incompatible data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Sannieboy schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 10:53:
[...]

Ok, maar hoe zit het dan met de avi-bestanden die wel via de blu-ray speler van de PS3 werken en niet via de NAS? Ik krijg namelijk bij alle avi's incompatible data
Hmm daar heb je wel een punt.. Misschien iets heel simpels maar heb je UPnP op de PS3 aangezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannieboy
Ja, maar ik had ook alle transcoding settings aangezet. Ik zal dat proberen uit te zetten. Het overzetten van de bestanden heb ik met jumboframes aan en 9000 setting gedaan. Verder geen drastische dingen, behalve dat ik ook de schijven geshared heb in my computer op de pc.
Kan het aan de firewall settings van de router liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Volgens mij moet je de transcoding dingen uitzetten. Verder is het helaas zo dat de PS3 geen MKV bestanden kan afspelen, daar is hij helaas te traag voor (kost veel cpu power).

Niet vergeten dat je switch/router wel de jumboframes moeten ondersteunen. Probeer ook nog eens om 1 van die avi bestanden te copyen naar de HDD van je PS3 en kijk wat er dan gebeurd, dat kan je ook een stapje verder helpen tijdens het troubleshooten.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De ps3 heeft zat spierballen om te decoden. Het is gewoon een bewuste keuze van Sony om dit formaat niet te ondersteunen. Het is immers gewoon een container voor meerdere codecs alleen dat met minimaal commerciële support en dat is de crux. Wil je ze afspelen dan moet je ze gewoon even converteren met mk2vob naar een vob file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nou, dankzijn de tips hier lekker lui gedaan en Merty's sanzbd package geinstalleerd. Installatie stelt niets voor en het werkt inderdaad een stuk mooier dan de standaard functionaliteit. Ik heb 'm gelimiteerd op 300kb en nu kan ik nog gewoon surfen en toch komen m'n downloads vlot binnen. Combineer dit met een sanzbd plugin voor firefox en downloaden wordt wel heel makkelijk.

De multimedia mogelijkheden testen staat voor komende week op mijn programma.Dit weekend ga ik de mailserver overzetten van m'n linuxbakje naar de synology. Wel heb ik tijd gevonden om een eerste versie van een review te schrijven.
productreview: Synology Disk Station DS110j review door Wijnands

Al met al, heel fijn produkt voor een zeer prettige prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shokupan
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08 23:33
Sannieboy schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 10:53:
[...]

Vaak helpt het opnieuw indexeren van de media bestanden hiertegen. Dit is te doen via de Management pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje: ik kan een 207+ voor 125 van iemand overnemen. Nu zoek ik een nas voor mijn windows 7 laptop, mijn vista pc en nog xp laptop. Daarnaast moet ik er ook films, foto's en muziek naar de Playstation 3 kunnen streamen. Voor de toekomst zou ik graag ip camera-beelden opslaan.

Vraagje aan jullie experts ;) Moet ik de 207+ overnemen of is er voor een vergelijkbare prijs een betere keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Kan iemand mijn probleem met DataReplicator3 nog beantwoorden? Mij lukt het nog steeds niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw2010
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-09 12:40
Ik kom ergens niet uit. Ik heb de ds409+ en heb hier al mijn mp3 bestanden in de music map gezet. Vervolgens de itunes server ingeschakeld en nu staat de muziek gedeeld in de lokale itunes client op mijn laptop en imac. Afspelen gaat prima, echter kan ik nu geen nummers meer aanpassen.

Toen ik de muziek op een externe harde schijf had staan en deze aan mijn imac (of laptop) koppelde dan kon ik de bibliotheek gewoon aanpassen. Ik heb nu bijv. een cd gedownload waarbij de artiestnaam niet goed staat. Dit kan ik nu niet meer aanpassen vanuit itunes.

Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik wil voorkomen dat ik eerst lokaal moet downloaden (lees laptop), vervolgens de id3tag in tunes (lokaal) gaan aanpassen en vervolgens de muziek moet uploaden naar mijn Nas.

Ik wil juist downloaden met de Nas (NZB werkt echt super) en vervolgens de CD's in de music map verplaatsen waarbij ik ergens nog de mogelijkheid moet hebben om de nummer informatie (artiestnaam, jaar. album art etc) aan te kunnen passen.

Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelos
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
mw2010 schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 23:02:
Ik kom ergens niet uit. Ik heb de ds409+ en heb hier al mijn mp3 bestanden in de music map gezet. Vervolgens de itunes server ingeschakeld en nu staat de muziek gedeeld in de lokale itunes client op mijn laptop en imac. Afspelen gaat prima, echter kan ik nu geen nummers meer aanpassen.

Toen ik de muziek op een externe harde schijf had staan en deze aan mijn imac (of laptop) koppelde dan kon ik de bibliotheek gewoon aanpassen. Ik heb nu bijv. een cd gedownload waarbij de artiestnaam niet goed staat. Dit kan ik nu niet meer aanpassen vanuit itunes.

Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik wil voorkomen dat ik eerst lokaal moet downloaden (lees laptop), vervolgens de id3tag in tunes (lokaal) gaan aanpassen en vervolgens de muziek moet uploaden naar mijn Nas.

Ik wil juist downloaden met de Nas (NZB werkt echt super) en vervolgens de CD's in de music map verplaatsen waarbij ik ergens nog de mogelijkheid moet hebben om de nummer informatie (artiestnaam, jaar. album art etc) aan te kunnen passen.

Iemand een tip?
Dit ligt aan iTunes. Die staat het niet toe om de info te bewerken. Ook kan je niet de muziek van een gedeelde map op de iPod zetten. Die moet je eerst dan naar je lokale PC verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-07 08:50
ik zou eventueel de ds109 willen kopen maar heb toch nog een beginnersvraagje.
Ik host een aantal joomla website's en maak hier ook backups van (database en files), deze backups staan op de webruimte en die kopieer ik dan via ftp naar mijn pc.
Is het mogelijk om dit te automatiseren via de nas ?

Ik zit te twijfelen tussen de ds109 of de ds110j?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 12:35
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 19:05:
Vraagje: ik kan een 207+ voor 125 van iemand overnemen. Nu zoek ik een nas voor mijn windows 7 laptop, mijn vista pc en nog xp laptop. Daarnaast moet ik er ook films, foto's en muziek naar de Playstation 3 kunnen streamen. Voor de toekomst zou ik graag ip camera-beelden opslaan.

Vraagje aan jullie experts ;) Moet ik de 207+ overnemen of is er voor een vergelijkbare prijs een betere keus?
Ikzelf heb een 207+, deze kan perfect overweg met mijn windows 7 pc, xp systeem en windows 7 laptop, het streamen naar deze computers geeft ook geen enkel probleem (laptop = draadloos 54g). Ip camera en een playstation 3 heb ik niet, dus kan ik je daar ook niets over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
@mw2010
Hoe heb je de muziek toegevoegd op jouw laptop en iMac? Speel je het af via Shared > Syno of heb je de muziek in je library gesleept via de Finder? Op laatsgenoemde manier moet het volgens mij wel kunnen

[ Voor 6% gewijzigd door aramdin op 10-01-2010 15:33 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martk2280
Hoe kan ik de mappen music,photo,public,video zichtbaar maken op mijn computer? ik heb de synology een stationsletter toegewezen maar als ik die benader zie ik alleen de ''user'' map zonder de hierboven genoemde mappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Heb je geconnect met een user die de benodigde rechten op die mappen heeft?

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martk2280
aramdin schreef op zondag 10 januari 2010 @ 15:33:
Heb je geconnect met een user die de benodigde rechten op die mappen heeft?
Als ik de diskstation benader via de stationsletter die ik hem heb gegeven dan kom ik alleen in de usermap maar ik zie de submappen music, photo enz. er niet bij staan. terwijl als ik kijk bij gedeelde map onder bevoegdheden in de manager staat achter de mappen wel system default shared folder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net een DS110J aangeschaft en kwam het volgende tegen:

Ik heb de Gebruiker Basismap Service ingeschakeld en dan krijg ik een map "home" en "homes".
De map home kan ik gewoon openen maar voor de map "homes" moet ik een gebruikersnaam en paswoord invullen (en als ik admin invul en geen paswoord dan opent ie homes niet). Kan iemand me het verschil uitleggen tussen de map home en homes en weet iemand of ik in de map homes kan komen en met welke gebruikersnaam en paswoord ?

p.s. de map "homes" blijft staan als ik de Gebruiker Basismap Service weer uitschakel (de map home verdwijnt). Klopt dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Unne Offerse schreef op donderdag 17 december 2009 @ 19:57:
Zo, thuis even gekeken en inderdaad moeten constateren dat de schijven niet meer ieder uur opspinnen na het veranderen van de instellingen de de RSS feeds in SABnzbd, zie message log:

Dec 16 20:45:59 scemd: SCEMD: disk 2 wake up from hibernation
Dec 16 22:11:59 scemd: SCEMD: disk 1 wake up from hibernation
Dec 16 22:12:16 scemd: SCEMD: disk 2 wake up from hibernation
Dec 16 22:46:59 scemd: SCEMD: disk 1 wake up from hibernation
Dec 16 22:47:15 scemd: SCEMD: disk 2 wake up from hibernation
Dec 16 23:03:59 scemd: SCEMD: disk 1 wake up from hibernation
Dec 16 23:04:15 scemd: SCEMD: disk 2 wake up from hibernation
Dec 16 23:21:59 scemd: SCEMD: disk 1 wake up from hibernation
Dec 16 23:22:15 scemd: SCEMD: disk 2 wake up from hibernation
Dec 17 00:00:01 scemd: SCEMD: disk 1 wake up from hibernation
Dec 17 00:00:07 scemd: SCEMD: disk 2 wake up from hibernation
Dec 17 13:25:05 scemd: SCEMD: disk 1 wake up from hibernation
Dec 17 13:25:22 scemd: SCEMD: disk 2 wake up from hibernation
Dec 17 17:12:28 scemd: SCEMD: disk 2 wake up from hibernation
Dec 17 17:12:38 scemd: SCEMD: disk 1 wake up from hibernation

Nu hopen dat je dit in de nieuwe versie helemaal uit kunt schakelen, want nu zal de NAS nog 1x per dag onnodig opspinnen. :P
Dit zit er toch al in? Bij config kun je de tijd voor het RSS scannen instellen.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:09
martk2280 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 16:00:
Als ik de diskstation benader via de stationsletter die ik hem heb gegeven dan kom ik alleen in de usermap maar ik zie de submappen music, photo enz. er niet bij staan. terwijl als ik kijk bij gedeelde map onder bevoegdheden in de manager staat achter de mappen wel system default shared folder?
Ik heb zelf deze mappen afzonderlijk als share zichtbaar binnen Windows (en weer niet een stationsletter voor de hele Diskstation). In verkenner gekoppeld via Extra > Netwerkverbinding maken, en dan in de dialog stationsletter en lokatie opgeven \\diskstation\music etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 16:33:
[...]

Dit zit er toch al in? Bij config kun je de tijd voor het RSS scannen instellen.... :)
Ja, dat is het 'm dus. Je moet een tijd instellen en hoger dan 1440 pakt ie niet. Ik had veel liever dat je kon instellen of die een scan moet uitvoeren en zo ja hoe vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Ik heb de DS209 i.c.m. een PS3.
Nou kan ik wel foto's bekijken en muziek beluisteren die de DS209 naar mijn PS3 stuurt, maar bij zowat allem film formaten krijg ik de melding onbekend bestandsformaat. Er is er 1 die het wel doet, maar heel schokkerig. Waar kan dat aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zie in mijn DS209 geen melding langskomen als "SCEMD: disk 1 wake up from hibernation". Kan ik ervan uitgaan dat de disks nooit in slaapstand gaan?

De start_stop_count en load_cycle_count smart status van mijn schijven loopt wel geleidelijk aan op (met de hoeveelheid wat ik ongeveer verwacht). Ik heb de HDD slaapstand op 20 minuten staan, dat zou toch redelijk moeten zijn?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

readytoflow schreef op maandag 11 januari 2010 @ 11:35:
Ik heb de DS209 i.c.m. een PS3.
Nou kan ik wel foto's bekijken en muziek beluisteren die de DS209 naar mijn PS3 stuurt, maar bij zowat allem film formaten krijg ik de melding onbekend bestandsformaat. Er is er 1 die het wel doet, maar heel schokkerig. Waar kan dat aan liggen?
Eigenlijk niet echt het goede topic voor deze vraag.
Over welke bestandsformaten hebben we het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Magic schreef op maandag 11 januari 2010 @ 11:47:
Ik zie in mijn DS209 geen melding langskomen als "SCEMD: disk 1 wake up from hibernation". Kan ik ervan uitgaan dat de disks nooit in slaapstand gaan?

De start_stop_count en load_cycle_count smart status van mijn schijven loopt wel geleidelijk aan op (met de hoeveelheid wat ik ongeveer verwacht). Ik heb de HDD slaapstand op 20 minuten staan, dat zou toch redelijk moeten zijn?
Bij mijn DS209: aanzetten en 10 minuten wachten. Dan dooft de STATUS-led. Je kunt het ook voelen aan de behuizing en/of zien aan het opgenomen vermogen van de DS209
Bij mij neemt de DS209 0.6W op als hij "uit" is en 8.8W als hij "slaapt".

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 12:33 . Reden: maakt niet uit of netwerkkabel er in zit... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Unne Offerse schreef op maandag 11 januari 2010 @ 09:32:
Ja, dat is het 'm dus. Je moet een tijd instellen en hoger dan 1440 pakt ie niet. Ik had veel liever dat je kon instellen of die een scan moet uitvoeren en zo ja hoe vaak.
Heb je helemaal gelijk in - feature request sturen naar SAB dan maar...

(BTW: 1440 minuten is 24 uur - dan is er toch geen wake up meer :? of duren jouw dagen langer? :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
psychoclown schreef op maandag 11 januari 2010 @ 11:57:
[...]
Eigenlijk niet echt het goede topic voor deze vraag.
Over welke bestandsformaten hebben we het?
Ja, ik weet niet aan welk van de twee het ligt? Maar bijvoorbeeld AVI een aantal MPEGS en Divx, of van die TS files. Die werken allemaal niet op de PS3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 12:25:
[...]

Bij mijn DS209: aanzetten en 10 minuten wachten. Dan dooft de STATUS-led. Je kunt het ook voelen aan de behuizing en/of zien aan het opgenomen vermogen van de DS209
Bij mij neemt de DS209 0.6W op als hij "uit" is en 8.8W als hij "slaapt".
Hij is bij mij nogal ver weggestopt op zolder, dus ik hoopte dat er een manier was om het te zien zonder fysiek het apparaat in handen te hebben.

Maar als dat de enige optie is dan zal ik de zolder weer eens op :)

op welke tijd heb je die HDD idle timer in dat geval? 10 minuten?

[ Voor 5% gewijzigd door Magic op 11-01-2010 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

readytoflow schreef op maandag 11 januari 2010 @ 13:42:
[...]

Ja, ik weet niet aan welk van de twee het ligt? Maar bijvoorbeeld AVI een aantal MPEGS en Divx, of van die TS files. Die werken allemaal niet op de PS3.
Hoe stream je? NFS/Samba of gebruik je de mediaserver van de NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net een DS110J NAS gekocht en ben een behoorlijke noob op het gebied van aan de gang krijgen van webservers/FTP-servers/etc. Ik weet wel wat het zijn maar om ze nou makkelijk aan de gang te krijgen aan de hand van de zeer beknopte handleiding......Er staat in de manual alleen maar hoe je ze aan moet zettten maar verder gaat het niet.

Weet iemand of er een uitgebreidere handleiding voor een Synology NAs bestaat dan de 68 kantjes die op de installatie-cd staat (meer plaatjes van de diverse modellen dan uitleg van de functie's) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
psychoclown schreef op maandag 11 januari 2010 @ 14:18:
[...]Hoe stream je? NFS/Samba of gebruik je de mediaserver van de NAS?
Via de NAS gewoon... heb verder nergens iets geïnstalleerd. Foto's, muziek en video's staan in de correpsonderende standaard mappen op de NAS. Ik heb
Zoals gezegd, foto's en Muziek werkt wel, video niet.

Ik zie al wel dat DiVX niet ondersteund wordt, maar het meest is AVI of MPEG dat ik tot nu toe getest heb.
Ik zal vanavond eens een AVI en een MPEG vanaf een USB stick op de PS3 proberen af te spelen. Als dat wel werkt, dan moet ik het in de hoek van de NAS zoeken en anders is het toch de PS3.

Is er nergens een duidelijke Nederlandse 'handleiding' over hoe PMS op de DS209 te installeren?
Ik snap helemaal niks van die ARM bootstraps en code en putty sessie of zoiets...
Ik denk namelijk dat PMS op de NAS wel eens de oplossing kan zijn voor het afspelen van media...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 16:30:
Ik heb net een DS110J NAS gekocht en ben een behoorlijke noob op het gebied van aan de gang krijgen van webservers/FTP-servers/etc. Ik weet wel wat het zijn maar om ze nou makkelijk aan de gang te krijgen aan de hand van de zeer beknopte handleiding......Er staat in de manual alleen maar hoe je ze aan moet zettten maar verder gaat het niet.

Weet iemand of er een uitgebreidere handleiding voor een Synology NAs bestaat dan de 68 kantjes die op de installatie-cd staat (meer plaatjes van de diverse modellen dan uitleg van de functie's) ?
Het inrichten van bv een FTP server is een kwestie van de juiste rechten toekennen aan de juiste mappen en personen. Ook niet vergeten de juiste poorten (20 en 21) in je router te forwarden naar je NAS.

Vwb de webserver; als je die aanzet is het eigenlijk alleen nog maar de juiste bestanden naar de map "web" kopibreren en klaar ben je. Hoe een website eruit ziet kun je redelijk eenvoudig googelen.
Dus maak bv een fotoalbum aan met bv. Jalbum (ik roep maar wat). het resultaat werp je in de web map en klaar is Kees. Oh ja, ook hier geldt: juiste poort (80 standaard) in je router naar je NAS forwarden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 17:15:
[...]

Het inrichten van bv een FTP server is een kwestie van de juiste rechten toekennen aan de juiste mappen en personen. Ook niet vergeten de juiste poorten (20 en 21) in je router te forwarden naar je NAS.

Vwb de webserver; als je die aanzet is het eigenlijk alleen nog maar de juiste bestanden naar de map "web" kopibreren en klaar ben je. Hoe een website eruit ziet kun je redelijk eenvoudig googelen.
Dus maak bv een fotoalbum aan met bv. Jalbum (ik roep maar wat). het resultaat werp je in de web map en klaar is Kees. Oh ja, ook hier geldt: juiste poort (80 standaard) in je router naar je NAS forwarden.
Yup...snap ik...zover gaat mijn basiskennis ook.

Maar wat uitgebreidere help dan die in de bijgeleverde manual kan je bij moeilijkere zaken verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 17:49:
[...]

Maar wat uitgebreidere help dan die in de bijgeleverde manual kan je bij moeilijkere zaken verder helpen.
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar wat je bedoelt met 'moeilijkere zaken'?
Als je bedoelt hoe je een site in elkaar moet draaien en dat soort dingen dan kun je dat eigenlijk niet van de Synology manual verwachten omdat dat buiten hun gebied om gaat. Al moet ik zeggen dat dat best makkelijk is nou kon ik wel al het een en ander aan coding en ben ik best bekend met UBB codes van tweakers maar in de kerstvakantie heb ik mezelf grotendeels html en css geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martk2280
Arjan P schreef op zondag 10 januari 2010 @ 21:53:
[...]

Ik heb zelf deze mappen afzonderlijk als share zichtbaar binnen Windows (en weer niet een stationsletter voor de hele Diskstation). In verkenner gekoppeld via Extra > Netwerkverbinding maken, en dan in de dialog stationsletter en lokatie opgeven \\diskstation\music etc.
Ik heb het nu precies gedaan zoals je hierboven beschreef. En de de mappen( met stationletter ) staan nu netjes bij ''deze computer'' maar als ik m'n laptop nu opnieuw opstart dan komt er een waarschuwing dat niet alle netwerk..... niet hersteld kunnen worden, als ik nu vervolgens dubbelklik op een van de mappen ( stationletter ) dan moet ik eerst een naam en wachtwoord invoeren. Is het mogelijk om hiervan een blijvende verbinding te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

martk2280 schreef op maandag 11 januari 2010 @ 18:30:
[...]

Ik heb het nu precies gedaan zoals je hierboven beschreef. En de de mappen( met stationletter ) staan nu netjes bij ''deze computer'' maar als ik m'n laptop nu opnieuw opstart dan komt er een waarschuwing dat niet alle netwerk..... niet hersteld kunnen worden, als ik nu vervolgens dubbelklik op een van de mappen ( stationletter ) dan moet ik eerst een naam en wachtwoord invoeren. Is het mogelijk om hiervan een blijvende verbinding te maken?
Doe jezelf een lol en maak op de NAS een user aan met dezelfde inloggegevens als je windows account(s) :)
Dan hoef je niet te mappen en kun je er altijd bij zonder enig gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 17:15:
[...]........ het resultaat werp je in de map "web" en klaar is Kees.......
Vraagje....ik zie de map web op de NAS staan. Als ik deze aanklik moet ik een username en password intikken. Maar als ik dan admin met mijn paswoord intik of een andere gebruiker die ik heb aangemaakt (met bijbehorend paswoord), dan krijg ik de melding dat ik niet kan inloggen. Vreemd.....iemand een idee hoe dit op te lossen ?

Het zelfde heb ik trouwens bij de map "homes".

Gevonden....bij de users moest ik bij Bevoegdheden Set Up het item web nog aanklikken !

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
martk2280 schreef op maandag 11 januari 2010 @ 18:30:
[...]

Dit kun je oplossen mbv een scriptje met een het NET USE commando.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martk2280
Unne Offerse schreef op maandag 11 januari 2010 @ 19:58:
[...]

Dit kun je oplossen mbv een scriptje met een het NET USE commando.
hoe werkt dit precies :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martk2280
psychoclown schreef op maandag 11 januari 2010 @ 18:39:
[...]

Doe jezelf een lol en maak op de NAS een user aan met dezelfde inloggegevens als je windows account(s) :)
Dan hoef je niet te mappen en kun je er altijd bij zonder enig gedoe.
En dan niet de standaard mappen (music,photo, enz..) gebruiken maar zelf aanmaken? Heeft iedereen hier een andere manier om de diskstation en de mappen te benaderen of snap ik er gewoon niks van.. aub hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Magic schreef op maandag 11 januari 2010 @ 14:13:
[...]

Hij is bij mij nogal ver weggestopt op zolder, dus ik hoopte dat er een manier was om het te zien zonder fysiek het apparaat in handen te hebben.

Maar als dat de enige optie is dan zal ik de zolder weer eens op :)

op welke tijd heb je die HDD idle timer in dat geval? 10 minuten?
Yep, 10 minuten. Je zegt dat de melding SCEMD enz. niet te zien is. Maar waar kijk je dan? In DSM of via bv Telnet direct in de DS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

martk2280 schreef op maandag 11 januari 2010 @ 20:12:
[...]

En dan niet de standaard mappen (music,photo, enz..) gebruiken maar zelf aanmaken? Heeft iedereen hier een andere manier om de diskstation en de mappen te benaderen of snap ik er gewoon niks van.. aub hulp.
Volgende keer even editen ipv te dubbel posten :)

Uhm ja die kun je ook makkelijk zelf aanmaken maar lijkt me niet dat dat perse hoeft.
Als je die user(s) aanmaakt moet je wel even de rechten voor die standaard mappen goed zetten en dan kan je zo naar 'Netwerk' > 'Hoe je je NAs genoemd hebt' > 'Je mappen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
Maak mbv een texteditor een text file aan en geeft die een naam met de extensie ".cmd". Bv "drivemappings.cmd". Geef het volgende op als inhoud van de file:
@echo off
Net Use Z: /DELETE
Net Use Z: \\Diskstation\sharenaam wwww /USER:uuuu /PERSISTENT:YES

Vervang hierin:
Z: door de driveletter die je wilt hebben,
sharenaam door de gedeelde mapnaam,
wwww door het wachtwoord en
uuuu door de gebruikersnaam.

Test het scriptje vervolgens door het te dubbelklikken. Werkt het, zet het dan in de opstartfolder.

That's all.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martk2280
psychoclown schreef op maandag 11 januari 2010 @ 21:03:
[...]

Volgende keer even editen ipv te dubbel posten :)

Uhm ja die kun je ook makkelijk zelf aanmaken maar lijkt me niet dat dat perse hoeft.
Als je die user(s) aanmaakt moet je wel even de rechten voor die standaard mappen goed zetten en dan kan je zo naar 'Netwerk' > 'Hoe je je NAs genoemd hebt' > 'Je mappen'.
sorry voor de dubbelpost.

Inmiddels is het gelukt, gebruik nu de zelfde inlog instellingen als in windows. en de mappen blijven nu ook naar opnieuw opstarten gewoon staan onder netwerk. Thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

martk2280 schreef op maandag 11 januari 2010 @ 22:04:
[...]

sorry voor de dubbelpost.

Inmiddels is het gelukt, gebruik nu de zelfde inlog instellingen als in windows. en de mappen blijven nu ook naar opnieuw opstarten gewoon staan onder netwerk. Thanks!!
Geen dank :)

Yep hij vindt de NAS en je kan er meteen bij omdat je als het ware al ingelogd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martk2280
psychoclown schreef op maandag 11 januari 2010 @ 22:32:
[...]

Geen dank :)

Yep hij vindt de NAS en je kan er meteen bij omdat je als het ware al ingelogd bent.
Ja echt super handig! Nog een vraagje, weet je misschien ook of de synology niet meteen na het installeren al na de 10 min. ingestelde slaapstand gaat? omdat ie misschien nog aan het indexeren ofzo is?? Heb net squeezebox server geinstalleerd en ook meteen even alle plugins behalve datum en tijd uitgevinkt en de updatechecker uitgezet maar hij wil nog niet echt in slaapstand, zijn er misschien bepaalde programma's/app's bv. itunes server, downloadstation, filestation, mediaserver die de diskstation sowieso uit zijn slaapstand houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

Als je 'm als browser master instelt gaat ie ook niet slapen

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

martk2280 schreef op maandag 11 januari 2010 @ 22:56:
[...]

Ja echt super handig! Nog een vraagje, weet je misschien ook of de synology niet meteen na het installeren al na de 10 min. ingestelde slaapstand gaat? omdat ie misschien nog aan het indexeren ofzo is?? Heb net squeezebox server geinstalleerd en ook meteen even alle plugins behalve datum en tijd uitgevinkt en de updatechecker uitgezet maar hij wil nog niet echt in slaapstand, zijn er misschien bepaalde programma's/app's bv. itunes server, downloadstation, filestation, mediaserver die de diskstation sowieso uit zijn slaapstand houden?
Hmm zelf gebruik ik geen squeezecenter maar ik daar hoor ik altijd wel het een en ander over icm hibernaten, heb je het topic al doorzocht? En dan met name in de laatste 10 pagina's is dat terug te vinden als het goed is.
Overigens had ik in het begin ook wel eens problemen met in hibernate gaan maar sinds een maand of 2 doet hij het perfect alleen als er iemand connect aan het internet dan gaat de NAS gelijk weer uit hibernate.
ZaZ schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 00:45:
Als je 'm als browser master instelt gaat ie ook niet slapen
Nee hoor hier staat de NAS uiteraard als Local Master Browser ingesteld omdat ik veel Samba gebruik maar hibernaten doet de NAS gewoon goed.

Alleen nu bedenk ik me net dat bovenstaande situatie bij het connecten wel eens hierdoor kan komen (niet dat ik me er aan stoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

psychoclown schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 00:59:
[...]

Hmm zelf gebruik ik geen squeezecenter maar ik daar hoor ik altijd wel het een en ander over icm hibernaten, heb je het topic al doorzocht? En dan met name in de laatste 10 pagina's is dat terug te vinden als het goed is.
Overigens had ik in het begin ook wel eens problemen met in hibernate gaan maar sinds een maand of 2 doet hij het perfect alleen als er iemand connect aan het internet dan gaat de NAS gelijk weer uit hibernate.

[...]

Nee hoor hier staat de NAS uiteraard als Local Master Browser ingesteld omdat ik veel Samba gebruik maar hibernaten doet de NAS gewoon goed.

Alleen nu bedenk ik me net dat bovenstaande situatie bij het connecten wel eens hierdoor kan komen (niet dat ik me er aan stoor).
Heb het zelf niet zo ingesteld, maar was voor de gein met de settings aan het spelen en op de uitleg aan het klikken (boekje rechts in DSM)
Daar zag ik toevallig dit:

Local Master Browser inschakelen

Disk Station inschakelen als Local master browser. Opmerking: als u deze functie inschakelt, wordt het slaapstandmechanisme van de harde schijf uitgeschakeld.

Dus vandaar... :)

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 17:49:
[...]

Ok, vertel.,................ wat is je probleem, misschien is er een antwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

ZaZ schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 01:16:
[...]

Heb het zelf niet zo ingesteld, maar was voor de gein met de settings aan het spelen en op de uitleg aan het klikken (boekje rechts in DSM)
Daar zag ik toevallig dit:

Local Master Browser inschakelen

Disk Station inschakelen als Local master browser. Opmerking: als u deze functie inschakelt, wordt het slaapstandmechanisme van de harde schijf uitgeschakeld.

Dus vandaar... :)
Hmm grappig die help functie had ik nog niet eerder gezien :)
Alleen wel vreemd dan want bij mij gaat de NAS wel degelijk in hibernate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 09:24:
[...]

Ok, vertel.,................ wat is je probleem, misschien is er een antwoord...
Nog geen problemen tot nu toe, bleek dat er per optie die je links in de Disk Manager selecteert er rechtsboven een help icoontje verschijnt voor dat onderwerp (met info die je niet in de beknopte handleiding vindt). Hiermee kan ik weer verder uit de voeten.

Kep ondertussen SABnzbd, FTP, Webserver en Foto Station aan de gang.....en dat als NAS noob.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2010 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 20:23:
[...]

Yep, 10 minuten. Je zegt dat de melding SCEMD enz. niet te zien is. Maar waar kijk je dan? In DSM of via bv Telnet direct in de DS?
Ik kijk inderdaad via DSM, kan ik ze anders zien dmv de output van dmesg? Dat zal ik dan vanavond even proberen via SSH

[ Voor 6% gewijzigd door Magic op 12-01-2010 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1ste vraagje...

Ik gebruik Disk Manager 2.2 en bij de Help staat dat alleen FAT32 of EXT3 geformateerde externe USB HD's worden ondersteund. Maar in dit forum las ik ook dat NTFS weer wel wordt ondersteund door versie 2.2.
Wie heeft hier ervaring mee ?

2de vraagje...

Als ik een externe USB-schijf aankoppel aan de DS110J kan je deze dan laten uitzetten of in een slaapmodus laten parkeren door de NAS (bijv. na 10 minuten zonder dataverkeer) ? En zodra je hem weer wilt benaderen, dat hij dan weer wordt opgestart ? Dit om slijtage van de USB-schijf en het energieverbruik te minimaliseren. Ik wil namelijk naast de HD in de NAS ook nog een tweede en eventueel derde back-up (USB) schijf aan mijn netwerk hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Magic schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 13:30:
[...]

Ik kijk inderdaad via DSM, kan ik ze anders zien dmv de output van dmesg? Dat zal ik dan vanavond even proberen via SSH
Via DSM zie je dit niet. Ik ben er ook even mee bezig geweest, maar via Telnet kan ik in de logs kijken en daar zie je dat je HDD uit hibernation komt. Let op met SABNZB, Mailstation enz. - die houden je Nas wakker als je instellingen niet helemaal OK zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aleppink
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 15:17
ik heb een probleem met de synchronisatie tussen mijn Synology en XBMC op een mediacenter.

ik heb in XBMC de synology opgezocht d.m.v. uPnP welke ik op de synology heb aangezet.

nu is het zo dat wanneer ik nieuwe content op de synology toevoeg dit alleen zichtbaar wordt als ik handmatig de synology opnieuw laat indexeren. |:(

is het niet mogelijk dat dit automatisch wordt gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:18
Ik heb een DS210j met twee 1,5TB schijven. Ik werk bijna niet met lokale data en heb al mijn foto's filmpjes, etc. op deze schijven gezet. De schijven zijn RAID1 geschakeld, dus beveiligd tegen een defecte schijf.

Wat nu niet beveiligd is, is het pardoes wissen of overschrijven van data. Hiervoor wil ik als extra backup een derde 1,5TB schijf aanschaffen die ik als een externe harddisk aan de server wil koppelen.

Nu wil ik via diskmanager maandelijks een kopie van de server naar deze externe harddisk maken, maar ik kan alleen maar een backup andersom maken, dus via server naar externe harddisk.

Is er een manier om een backup van de server te maken op deze externe harddisk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witteveder
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-08 20:12
aleppink schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 15:09:
ik heb een probleem met de synchronisatie tussen mijn Synology en XBMC op een mediacenter.

ik heb in XBMC de synology opgezocht d.m.v. uPnP welke ik op de synology heb aangezet.

nu is het zo dat wanneer ik nieuwe content op de synology toevoeg dit alleen zichtbaar wordt als ik handmatig de synology opnieuw laat indexeren. |:(

is het niet mogelijk dat dit automatisch wordt gedaan
Hoe voeg je de nieuwe content toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witteveder
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-08 20:12
Ik gebruik regelmatig de USBcopy functie om mijn USB schijf te backuppen.. werkt prima... schijf erin, op knop duwen, uurtje wachten (of korter, geen idee eigenlijk hoe lang) en klaar is ie.

Mijn vraag, kan ik ervoor zorgen dat ie bepaalde mappen overslaat bij het maken van de USBCopy backup? Sommige dir's zijn nogal groot en verlies ervan maakt niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aard01 schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 15:22:
Ik heb een DS210j met twee 1,5TB schijven. Ik werk bijna niet met lokale data en heb al mijn foto's filmpjes, etc. op deze schijven gezet. De schijven zijn RAID1 geschakeld, dus beveiligd tegen een defecte schijf.

Wat nu niet beveiligd is, is het pardoes wissen of overschrijven van data. Hiervoor wil ik als extra backup een derde 1,5TB schijf aanschaffen die ik als een externe harddisk aan de server wil koppelen.

Nu wil ik via diskmanager maandelijks een kopie van de server naar deze externe harddisk maken, maar ik kan alleen maar een backup andersom maken, dus via server naar externe harddisk.

Is er een manier om een backup van de server te maken op deze externe harddisk?
Ik snap je vraag niet helemaal. Je zegt dat je een backup van de server (bedoel je je Synology?) naar de externe schijf wilt laten maken en dan zeg je dat dat andersom niet kan en vertel je precies dezelfde handeling ..?
Pagina: 1 ... 11 ... 66 Laatste

Dit topic is gesloten.