HJHiaatje schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 21:55:
Hallo Allen,
Nu al een tijdje op zoek naar een nieuwe telefoon. De N900 was eigenlijk van mijn shortlist af vanwege de accuduur en de angst dat het af en toe wel eens irritatie kan geven, (Had ik vroeger ook met Linux distributies, daar ik geen Linuxexpert\commandline wizard ben)
Echter, geen enkele huidige telefoon voldoet aan wat ik er van vraag, dus toch wat vraagjes waarop ik geen antwoord kan vinden.
Accu:
Op Nokia.nl zie ik bij de accessoires geen accu staan. Is de accu snel te swappen\hotswappable? Is er wel een sterkere accu te verkrijgen?
Ik ben zekers geen poweruser, maar wil wel een weekend weg kunnen zonder lader!
Gesprekskwaliteit:
De Tweakers.net review zegt dat deze minder is dan de N97. Kan iemand zeggen hoe erg het verschil is of hoe de gesprekskwaliteit zich verhoudt tot de blackberry bold 9700?
Calender:
Op youtube een filmpje bekeken over de calender, Daar de nieuwe telefoon ook mijn Palm T|x moet vervangen is dit voor mij een belangrijk item. Het maken van een custom repeat setting was echter niet mogelijk. Is deze optie inmiddels wel beschikbaar? De filmpjes over de calender betroffen namelijk filmpjes uit oktober 2009.
alvast bedankt!
Nokia BL 5J origineel €13,60 incl verzenden
Nokia BL 5J namaak €3 incl verzenden.
Ik zou voor de originele gaan denk ik.
(uiteraard) niet hot swappable, vervangen is klepje los, accu eruit wippen, nieuwe erin. In 5 seconden gepiept, maar je moet de tel dus wel uitzetten. Er zijn (nog) geen sterkere accu's, misschien dat er speciale op de markt zijn die 10% langer meegaan, maar zonder uitstulping (en dus een speciale achterkant) is er niet veel winst. Ik heb nog geen dikke accu gezien, maar ben ook niet op zoek geweest.
Stroomverbruik: Ik kan er 5 uur mee uithouden, ik kan er 3 dagen mee uithouden. Bij de meeste mensen gaat de accu zeker een dag mee, met (licht) gebruik. Een weekend is ook te halen, maar alle antenne's/randapparatuur kosten eenmaal stroom, bij ieder toestel.
Gesprekskwaliteit: uitstekend (maar dat is heel persoonlijk).
Ik ben verwend geweest met een N95 8GB, waar ik zelfs in de herrie met afsluitende oordopjes uitstekend gesprekken mee kon voeren: Ik was goed te verstaan en de ander was goed te horen.
Nu: idem (dus je bent goed te verstaan in luidruchtige omgevingen), al is het volume-management soms wat lastig.
Kalender:
Je kunt dingen elke dag/werkdag/week/maand/jaar herhalen. Wil je iets elke dag doen, maar 1 dag niet, zoals elke vrijdag pokeravond behalve in de vakantie, dan kun je (helaas) die dagen niet handmatig excluden, maar moet je twee keer een reeks herhalingen maken.
Alle opties:
Je kunt een titel geven, de locatie opgeven, een begindag en einddag, met een begintijd en eindtijd (resolutie 5 minuten).
Je kunt de gebeurtenis periodiek herhalen (tot een einddatum) met de eerder gegeven opties.
Je kunt aangeven in welke kalender je dat doet (standaard heb je de N900 kalender en een privé kalender), je kunt een alarm instellen (0, 5 en 15 minuten van tevoren).
Als laatste kun je nog een (uitgebreidere) beschrijving toevoegen.
Daarnaast kun je ook alarmen instellen. Je kunt verschillende tijdstippen aanmaken met de dagen waarop hij moet afgaan. Zo gebruik ik 4 verschillende tijdstippen voor 6 weekdagen.