Hier wil ik toch even op terug komen...
Niet? Dan moet je misschien of beter kijken of is het voor
jou niet schokkend. Maar dat wil niet zeggen dat er voor andere mensen wel zaken in staan die irritant zijn of als schokkend ervaren worden.
Neem bijvoorbeeld deze twee rakkers (data verlies!):
https://bugs.maemo.org/show_bug.cgi?id=9657
https://bugs.maemo.org/show_bug.cgi?id=6882
En zelf irriteer ik mij mateloos (dagelijks) aan bugs als het niet kunnen verwijderen van een mailtje als ik de notificatie aanklik en het mailtje word geopend.
Moet ik eerst terug naar mijn Inbox en vervolgens moet ik het mailtje weer aanklikken om het te kunnen wissen.
Of de font kerning bug in de browser waardoor met zoomen de letters rommelig gaan staan qua spacing, wat vooral met invoer velden zeer irritant is. Zie je meteen niet meer wat je hebt getikt en of er nu daadwerkelijk een dubbele spatie staat etc.
Het toetsel is werkbaar en functioneert, maar dagelijks kom ik (en andere) bepaalde bugs of dingen tegen waarbij je toch duidelijk het gevoel krijgt dat het allemaal iets te gehaast is gegaan allemaal.
Allemaal leuk & aardig en wellicht neemt het enkele zaken weg die mensen misten. Dat is vaak het punt, men had een Symbian, iPhone, Android of wm toestel en daar kon men zo handig xyz doen. Nu werkt het anders en dat vind men moeilijk om aan te wennen, zeker als een functie er nog niet is.
Dat het anders werkt is geen probleem, maar er zijn een aantal simpele zaken die je vandaag de dag gewoon standaard verwacht. Zeker in een high end toestel.
Het verwijt echter dat de software niet 'af' was vind ik onzinnig. Maemo is al jaren oud. Ik denk dat mensen vergeten dat het hier om een miniPC gaat met tel mogelijkheden en niet om een telefoon met PC eigenschappen.
Dat beseffen mensen maar juist al te goed en verwachten dan ook inderdaad een desktop ervaring. Dat is ook de marketing insteek geweest van Nokia zelf.
En de huidige software laat gewoon een aantal steekjes vallen hier en daar en voelt voor veel mensen daarom gewoon niet "af".
Dingen die standaard zijn mogen ook best verwacht worden in zo'n duur toestel die zich profileert als mini PC.