Cinq-Marquis schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 21:53:
Ik vind die hele hysterie rond de FW PR1.2 toch wat vreemd, de meesten hebben op hun desktop PC windows dat eens in de 5 tot 7 jaar met een nieuwe versie komt, tenzij ze te vroeg uitbrengen , het een flop bijkt (Vi$ta) en dan twee jaar later met W7 komen.
Ja, maar die krijgen wel steeds updates en fixes. Zelfs hele service packs.
Dit is dus geen waardige vergelijking.
Je zou het dus eerder kunnen vergelijken met een service pack en niet een heel OS.
Bij Maemo/MeeGo werkt dat anders, net als bij Linux in 't algemeen, dat zijn roling updates. Iedere dag kan je uit de repo's devil&testing nieuwe versies voor je software downloaden of wachten tot ze voldoende getest en bugfree zijn om in de algemeen repo's te verschijnen.
Er zijn diverse kernels (bv om te overclocken) te downloaden, dus wat zou het ?
Het enige verschil dat ik zie met Linux en Windows is dat Windows updates centraliseert voor haar eigen producten en drivers versus Linux die voor alle geinstalleerde software naar updates zoekt.
Snap ook niet echt wat je hiermee probeert te zeggen i.c.m je "what's the fuss about PR1.2?" argument.
Natuurlijk komt Nokia weer met een nieuwe, verbeterde FW, de meeste desktop distro's doen dat eens in de 6 maanden, voor een mobiel zal dat snellen zijn,. Ik heb de N900 sinds 12 December, begin februari een FW update gekregen en het ziet er naar uit dat de volgende grote PR 1.2 snel zal komen gezien de reeds gelekte versie van een week of 6 - 7 oud...
Inderdaad. Geduld is een schone zaak.
De Nokia N95 had in het begin ook de brood nodige updates nodig en daar zat soms ook een maand of 4-5-6 tussen.
(Zelf was ik een early adopter van dit toestel en wist wel een beetje wat mij te wachten stond met de N900 dus.)
Dus leg mij eens uit wat iedereen hier (en elders) toch loopt te piepen ?
Het is open source, nog gratis ook, dus wat let je om zelf te gaan hacken als het je te lang duurt ?
Omdat sommige mensen verwachtingen hadden die je als klant 600 euro armer maken die vrij realistisch zijn.
Ja, het toestel functioneert niet verkeerd. Maar het is gewoon niet af! Daar kan lang of kort over gediscussieerd worden, maar daar is zelfs de meest positieve reviews op het internet over eens.
Deze trand zie je bij Nokia dus ook bij Symbian toestellen en de Nokia N95 was daar een klassiek voorbeeld van.
En waarom zou ik als klant moeten gaan zitten "hacken"? Leuk voor de kleine dingetjes als je er zin in hebt, absoluut!
Maar PR 1.2 is geen kleine update... we hebben het hier over 300+ (!!!) bugs die van klein tot groot gepaard met allerlei optimalisaties gaan.
Als je de changelog leest bevestigd het alleen maar meer hoe "ziek" onze arme Nokia N900 nog is met allemaal geplaagde kwalen naast de "nice to haves" en heeft de honger naar PR1.2 voor de N900 gebruikers alleen maar groter gemaakt.
De hysterie is dus -naar mijn mening- niet omdat de kwaliteit van de camera iets beter kan, maar omdat er serieuze issues zijn die broodnodig opgelost dienen te worden.
Kan genoeg bugs noemen die mij dagelijks irriteren / hinderen waarvan ik zoiets heb van "Kom op, Nokia! Jammer dit!".
Wat ik al zei: het toestel functioneert opzich goed voor mijn eigen persoonlijk dagelijks gebruik en kan nog even met de gebrekken leven.
Het is dus niet dat ik "hysterisch" ben zoals vele anderen, maar kijk er toch stiekum wel naar uit.
Hoe mensen er niet warm of koud van kunnen worden is mij een raadsel. Die moeten dan toch eens het changelog gaan lezen, want ongetwijfeld hebben ze dit dan nog niet gedaan.