Indrukken
Ik wil even een paar ervaringen met de N900 delen. Ik heb altijd Nokia's gehad, de hele serie van communicators. Voor mijn eerste mobiele telefoon had ik een Psion, digital agenda. Prachtige apparaten. Elke keer weer met nieuwe mogelijkheden. Het enige dat ik nog mis van de Psion is de mogelijkheid om het hele apparaat tegelijk te doorzoeken.
Mijn laatste Nokia was de e90. Super degelijk toestel, met alle mogelijkheden die ik nodig had. Enkele zaken die mij heel erg goed bevielen, waren: het toetsenbord, het geluid, het binnenscherm en vooral ook de batterij. Opvallend is ook hoe ontzettend sterk de e90 is. Het toestel is verschillende keren hard op de grond gevallen en zelfs een keer in een wc-pot beland. Geen probleem, het apparaat werkt nog steeds naar behoren en dient nu als mijn reserve telefoon.
Waarom dan toch overgestapt op de N900? Dat komt vooral omdat ik mijn telefoon steeds meer als een mini-laptop gebruik. Binnen- en buitenshuis heb ik altijd toegang tot mijn email en mijn favoriete forums. Met de N900 heb ik direct een groter scherm voor mijn neus. Bovendien is het nieuwe besturingssysteem een verademing ten opzichte van Symbian. Ook navigatiesoftware werkt beter en sneller. En de telefoon heeft een veel snellere processor.
De hoeveelheid software is nu al indrumkwekkend. Het is leuk om spelletjes te spelen. De multimediamogelijkheden zijn geweldig. Gewoon divx-films op de N900 zetten en afspelen! Super. Ook het geluid is prima. Fotograferen en zijn verbeterd tov van de e90. Kortom, de N900 is nauwelijks nog een telefoon te noemen, maar dat wisten jullie al.En ik verwacht dat er snel veel meer software beschikbaar komt door de link met linux.
Verbeterd is de koptelefoon (gewone aansluiting): het geluid is beter en de pasvorm is beter. Wel 'knisperen' de koordjes een beetje tijdens het lopen.
Ook super vind ik de ingebouwde FM-transmitter. Ik woon in Engeland en luister in de auto nu naar de Nederlandse Radio 1. Echt leuk.
En tot slot: ik vind het geweldig dat je websites kunt 'scalen': met de knop aan de zijkant zoom je razendsnel in en uit.
Nadelen
Natuurlijk heeft het apparaat ook nadelen:
- Het allergrootste nadeel: de batterij is heel snel leeg. De e90 kan wel drie dagen met een volle lading, de N900 moet elke dag aan de stekker. Daar komt bij dat de N900 aardig warm kan worden.
- Het toetsenbordje is veel minder goed dan de e90. De bovenste rij toetsen zit te dicht op het scherm en het typen gaat minder gemakkelijk dan op de e90.
- Het luidsprekertje van de e90 is echt super. De N900 klinkt erg blikkerig.
- Ik verwacht dat de N900 minder sterk is: het apparaat voelt minder robuust aan (meer plastic). De tijd zal het leren...
- En het is niet altijd handig om met je vingers het touchscreen te bedienen. Overigens vind ik het wel leuk om met een touchscreen te werken... (dit had ik niet verwacht).
Tot zover mijn eerste indrukken (na ongeveer een maand). Ben ik blij met mijn overstap van de e90? Jazeker, maar de N900 is niet alleen maar rozegeur en maneschijn... Een betere batterij zou fijn zijn (tot die tijd laad ik de telefoon tussendoor zoveel mogelijk op: achter de pc en in de auto).
[
Voor 3% gewijzigd door
stokkom op 07-05-2010 11:52
]