- iRacing profiel | Ryzen 7700x | 4070 | 32GB DDR5 | -
Ik heb dat ook in begin gehad; naar bleek was het de batterij die heet werd, ik
heb toen het zekere voor het onzekere genomen en de batterij vervangen.
Sindsdien is hij niet meer zo heet geworden; zelfs niet met FMTX-FMBooster-FMzender als
bron een videofilm ipv audio, hij wordt wel warm maar beslist niet heet.
Verwijderd
Door meer dan 3 posts terug te lezen.RSD1982 schreef op maandag 05 april 2010 @ 20:01:
Waar vind ik die bestandjes die ik moet toepassen om 'm over te klokken.
De batterij duur lijkt onverandert door de 900 mhz overclock.
13:00 heb ik hem van de lader gehaalt, toen circa 3 uur muziek laten afspelen, en een half uur via fm transmitter. Een uurtje gesurft op wifi en volle brightness, apps geinstalleerd en hij heeft nog circa 40% over om 20:30
Worden alle apps gewist als je je N900 flasht? (Ik neem aan van wel)Verwijderd schreef op maandag 05 april 2010 @ 20:29:
[...]
Door meer dan 3 posts terug te lezen.
De batterij duur lijkt onverandert door de 900 mhz overclock.
13:00 heb ik hem van de lader gehaalt, toen circa 3 uur muziek laten afspelen, en een half uur via fm transmitter. Een uurtje gesurft op wifi en volle brightness, apps geinstalleerd en hij heeft nog circa 40% over om 20:30
Oh dat is wel mooi jaSander-B schreef op maandag 05 april 2010 @ 20:52:
Nee, al je apps/instellingen/berichten/telefoonnummers blijven intact.
Voor de zekerheid maak ik toch maar een back up van mijn contactpersonen etc.
Nu heb ik de flasher geinstaleerd. In cmd sta ik in de map van de flasher. Als ik de volgende commando intik
C:\Program Files\maemo\flasher-3.5>flasher-3.5 -k zlmage-800mhz -f -r
Krijg ik de volgende melding:
flasher v2.5.2 (Sep 24 2009)
zlmage-800mhz: No such file or directory
wat doe ik fout ?
Je moet je image niet opslaan als txt maar gewoon zonder extensie, dus zImage-800mhz ipv zImage-800mhz.txtDewaterweg schreef op maandag 05 april 2010 @ 21:09:
Ik ben heel erg onbekend met het flashen van de N900. Ik heb het volgende bestand gedownload (http://www.saunalahti.fi/crailt/zImage-800mhz). Als ik hem opsla slaat die het op als txt document. Ik sla hem trouwens op in C:\Program Files\maemo\
Nu heb ik de flasher geinstaleerd. In cmd sta ik in de map van de flasher. Als ik de volgende commando intik
C:\Program Files\maemo\flasher-3.5>flasher-3.5 -k zlmage-800mhz -f -r
Krijg ik de volgende melding:
flasher v2.5.2 (Sep 24 2009)
zlmage-800mhz: No such file or directory
wat doe ik fout ?
Hij staat nou gewoon als bestand in windows. Krijg nog steeds no such file meldingDevrim schreef op maandag 05 april 2010 @ 21:11:
[...]
Je moet je image niet opslaan als txt maar gewoon zonder extensie, dus zImage-800mhz ipv zImage-800mhz.txt
Edit:
Ik probeer een xp-pc ik zie dat als ik bestanden opsla in de maemo map ze niet zichtbaar zijn als ik naar de desbetreffende map navigeer. Heel raar!
[ Voor 20% gewijzigd door Dewaterweg op 05-04-2010 21:21 ]
in je cmd.exe venster moet je ook eerst dit intypenDewaterweg schreef op maandag 05 april 2010 @ 21:17:
[...]
Hij staat nou gewoon als bestand in windows. Krijg nog steeds no such file melding
cd C:\Program Files\maemo\flasher-3.5
Daarna zou het gewoon moeten werken
[ Voor 45% gewijzigd door Devrim op 05-04-2010 21:21 ]
ja ik zit in de map van de flasher!Devrim schreef op maandag 05 april 2010 @ 21:21:
[...]
in je cmd.exe venster moet je ook eerst dit intypen
cd C:\Program Files\maemo\flasher-3.5
Daarna zou het gewoon moeten werken
Verwijderd
Hangt er van af.Sander-B schreef op maandag 05 april 2010 @ 20:52:
Nee, al je apps/instellingen/berichten/telefoonnummers blijven intact.
Bij het flashen naar een snellere kernel gebruik je het -k commando zodat alleen het kernel gedeelte geflashed wordt, voor een echte reflash gebruik je -f, dan ben je je instellingen, en aps ook kwijt, je hebt weer gewoon de standaard desktops en je wifi/mail moet je opnieuw instellen.
Als je op je n900 zelf een backup maakt dan sla je juist al deze dingen ook op.
Na een flash kan je desgewenst ook nog eens het eMMC flashen, dan ben je alles kwijt wat je geinstalleerd hebt maar ook al je fotos, documenten, muziek etc.
EDIT:
persoon hierboven, je kernel staat in de map maemo, je flasher in de map maemo/flasher-3.5
Ze staan dus niet in dezelfde map, dan vindt hij ook niks nee.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2010 21:56 ]
Ik gebruik win 7 64 bit.
Het heeft met de handtekening certificatie te maken van de drivers. Heb Win 7 al geboot zonder drivers verificatie o.id. maar helaas niks. Kan Win 7 Ultimate dit eventueel wel? Met Xp modus?
Of is hier een ander omweggentje voor??
Ik heb XP gebruikt van een andere laptop.
Gelukt op 900Mhz nu
[ Voor 11% gewijzigd door RSD1982 op 05-04-2010 22:41 ]
volgens mij is het gelukt had het programmatje opnieuw geinstaleerd. En toen ik me telefoon opnieuw opstarte moest ik tijd/datum opnieuw instellen.Verwijderd schreef op maandag 05 april 2010 @ 21:51:
[...]
Hangt er van af.
Bij het flashen naar een snellere kernel gebruik je het -k commando zodat alleen het kernel gedeelte geflashed wordt, voor een echte reflash gebruik je -f, dan ben je je instellingen, en aps ook kwijt, je hebt weer gewoon de standaard desktops en je wifi/mail moet je opnieuw instellen.
Als je op je n900 zelf een backup maakt dan sla je juist al deze dingen ook op.
Na een flash kan je desgewenst ook nog eens het eMMC flashen, dan ben je alles kwijt wat je geinstalleerd hebt maar ook al je fotos, documenten, muziek etc.
EDIT:
persoon hierboven, je kernel staat in de map maemo, je flasher in de map maemo/flasher-3.5
Ze staan dus niet in dezelfde map, dan vindt hij ook niks nee.
welk programma gebruiken jullie om daad werkelijk jullie clock snelheid te controleren?
Verwijderd
EDIT @ KC27
Dankjewel, dit is precies wat ik al dacht dat fout ging, helaas krijg ik dezelfde foutmeldingen als ik het probeer vanuit /home.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2010 23:21 ]
Ik zag in je post dat je probeert te compileren in /home/user/MyDocs.
Maar dat gaat jammerlijk mislukken omdat /home/user/MyDocs is geformatteerd als FAT32 en dat filesysteem kent geen linux-rechtensysteem zoals ext3. Voordeel van FAT32 is dat het makkelijk deelbaar is met andere (windows)-machines.
Voor compileren (programma met exec-rechten) zul je dus (via ssh) terecht moeten in rootfs (zou ik niet doen, want daar is het al dringen) of in /home. Die is bij mij geformatteerd als ext3-systeem en daar heb ik nog 1,7 GB vrij van de 2 GB. Dat zal bij jou niet veel anders zijn?
[ Voor 3% gewijzigd door KC27 op 05-04-2010 23:04 ]
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Dat zal dan natuurlijk in idle stand zijn geweest. Als de N900 stressed 8 uur op 10% zou gaan zou dat echt geweldig zijnatoombom schreef op maandag 05 april 2010 @ 23:27:
10% batterijverbruik in ongeveer 8uurtjes, niet slecht.
Aan een video heb je niet zoveel, je moet het gewoon zelf zien. Het loopt gewoon net ff iets lekkerderRossi schreef op maandag 05 april 2010 @ 23:56:
Zou iemand die de N900 op 900mhz heeft draaien, hiervan een filmpje willen maken? Ben heel benieuwd hoe soepel hij precies loopt!
Ben blij te lezen dat batterij verbruik geen issue is... dat was het enige wat mij nog terug hield.
Eigenlijk zou ik gewoon moeten wachten op PR 1.2... want dan gaan we het pas echt merken denk ik.
Las dat de browser bijvoorbeeld een flinke speed boost gaat krijgen in PR 1.2 qua renderen. En dan nog eens die overclock erbij!
EDIT: Zelf dan ook maar de stoute schoenen aangetrokken en de N900 naar 900mhz gegooid. Het lijkt nu allemaal een stuk soepeler te gaan als ik het filmpje terug kijk. Morgen met daglicht en flink wat heen en weer pannen nog eens proberen. Batterij gaat wel errug hard als je even gaat stress testen met veel applicaties open en dingen doen tegelijk.
[ Voor 32% gewijzigd door Darkwolf_1982 op 06-04-2010 01:36 ]
Verwijderd
Hier kan je daarvan een video bekijken:Rossi schreef op maandag 05 april 2010 @ 23:56:
Zou iemand die de N900 op 900mhz heeft draaien, hiervan een filmpje willen maken? Ben heel benieuwd hoe soepel hij precies loopt!
http://maemo-freak.com/in...00-overclocked-up-to-1ghz
Echter dat overclocken is niet zonder risico:
Anyway, if you are a professional who doesn't care about battery life and you plan to overclock your phone then you must know standard overclocking side effects such as reduced battery life, increased pocket warmth, occasional freezing, not to mention it could radically reduce the life of your CPU
Verwijderd
Beetje het standaard verhaaltje bij overclocken he. Alleen als je gewoon je verstand verbruikt is er niets aan de hand. De fabrikanten verkopen meestal dezelfde chips ook gewoon als een duurder model hoor ('overclocked' dus), en heb jij ooit gemerkt dat een duurder model minder lang mee gaat? Of de chip nou 25 jaar of 24 jaar mee gaat, ik denk niet dat je de N900 dan nog gebruikt.Verwijderd schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 02:00:
[...]
Hier kan je daarvan een video bekijken:
http://maemo-freak.com/in...00-overclocked-up-to-1ghz
Echter dat overclocken is niet zonder risico:
Anyway, if you are a professional who doesn't care about battery life and you plan to overclock your phone then you must know standard overclocking side effects such as reduced battery life, increased pocket warmth, occasional freezing, not to mention it could radically reduce the life of your CPU
Warmer worden kan bijvoorbeeld wel (kijk maar naar videokaarten), maar ik betwijfel of dat bij de N900 cpu het geval is (het vermogen zal toenemen van 1 naar 1.2 watt? compleet verwaarloosbaar vanuit thermisch oogpunt dus).
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2010 08:25 ]
Wat wel een feit is, is dat NSU je hardware niet meer herkent, zodat je niet meer kan updaten. Onduidelijk is of updaten middels OTA wel mogelijk is.Verwijderd schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 08:20:
[...]
Beetje het standaard verhaaltje bij overclocken he. Alleen als je gewoon je verstand verbruikt is er niets aan de hand. De fabrikanten verkopen meestal dezelfde chips ook gewoon als een duurder model hoor ('overclocked' dus), en heb jij ooit gemerkt dat een duurder model minder lang mee gaat? Of de chip nou 25 jaar of 24 jaar mee gaat, ik denk niet dat je de N900 dan nog gebruikt.
Warmer worden kan bijvoorbeeld wel (kijk maar naar videokaarten), maar ik betwijfel of dat bij de N900 cpu het geval is (het vermogen zal toenemen van 1 naar 1.2 watt? compleet verwaarloosbaar vanuit thermisch oogpunt dus).
Vooralsnog vind ik de huidige snelheid van mijn N900 nog steeds bevredigend.
En anders las ik iets over het handmatig flashen en wat dat betreft ben ik erg blij dat ik een EEE PC heb met Windows XP!
Verwijderd
Darkwolf_1982 schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 11:35:
Is het hardware ID met een stock kernel flash niet meer te herstellen dan?
En anders las ik iets over het handmatig flashen en wat dat betreft ben ik erg blij dat ik een EEE PC heb met Windows XP!
bron: http://talk.maemo.org/sho...hp?p=594200&postcount=309If and when you get angry of the OC kernel. Here is how to flash back the original nokia built kernel.
Code:
sudo gainroot
apt-get install --reinstall kernel kernel-flasher
reboot
Verwijderd
En om de juiste firmware informatie te weergeven:
Ik ben ondertussen weer terug gegaan naar stock speed en kijk het allemaal even aan. De snelheidswinst is er overduidelijk, vooral merkbaar met emulators, laden van webpages (gebeurt letterlijk in 1 sec.) etc. Maar ik wacht even PR 1.2 kijken wat dat te bieden heeft met improvement en wacht even de overclock ontwikkelingen verder af.I managed to restore mine. It was "apt-get install --reinstall mp-fremantle-generic-pr" followed by a reboot.
Edit: it might also be mp-fremantle-003-pr or something else depending on your firmware variant
dpkg -l |grep mp-fremantle (om te zien welke firmware versie er draait)
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2010 13:17 ]
Verwijderd
Nou, ik heb m'n N900 nu ruim anderhalve week, en ik kom nog niet voorbij een dag zonder de oplader aan te raken. Ook heb ik niet voor een standaard Nokia DC6 autolader gekozen, maar heb eentje gevonden van Samsung met iets meer amperage (700mA ipv 550mA). Die Nokia DC10 was mij net ff te duur en onhandig qua vormgeving.KC27 schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 10:16:
Bij mij gaat een batterij nu twee dagen mee: gemiddeld gebruik: mailen (ieder half uur mail ophalen), browsen(ca 1 uur per dag), een paar widgets (Foreca, dataplan, kalender).
Het is weliswaar mijn eerste smartphone en ik ben er over het algemeen best wel tevreden over. Maar ik kijk wel uit naar ontwikkelingen voor een langere batterijduur, zoals zonnecellen of een zwaardere Nokia batterij ipv de standaard 900mA voor de N900.
Iemand zoiets al tegengekomen?
Heeft Nokia geen locatie waar ze dit soort producten of accesoires aankondigen?
Ik ben ook op zoek naar een app waarmee de geluidskwaliteit geregeld kan worden, een equalizer app. Iemand zoiets al tegengekomen?
[/edit]
Maar misschien ben ik ook een beetje ongeduldig
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2010 17:55 ]
De standaard batterij, de BL-5J, heeft 1320 mAh, geen 900 mAh.Verwijderd schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 16:25:
[...]
Nou, ik heb m'n N900 nu ruim anderhalve week, en ik kom nog niet voorbij een dag zonder de oplader aan te raken. Ook heb ik niet voor een standaard Nokia DC6 autolader gekozen, maar heb eentje gevonden van Samsung met iets meer amperage (700mA ipv 550mA). Die Nokia DC10 was mij net ff te duur en onhandig qua vormgeving.
Het is weliswaar mijn eerste smartphone en ik ben er over het algemeen best wel tevreden over. Maar ik kijk wel uit naar ontwikkelingen voor een langere batterijduur, zoals zonnecellen of een zwaardere Nokia batterij ipv de standaard 900mA voor de N900.
Het is enigszins onbekend dat je accu nog moet "leren". Ik red met het grootste gemakt enkele dagen. Maar dan doe ik er weinig mee. De truc is er achter te komen welke activiteiten de meeste energie kosten. Je kunt je voorstellen dat als je via bluetooth verbonden bent met een andere unit, aan het navigeren bent met GPS aan, verbinding met internet terwijl je belt en de FM-zender gebruikt voor muziek, dat het verbruik HARD achteruit gaat. Je kunt al wat dingen voorkomen, zet bij instellingen je GSM-modus op GSM ipv op 3G of Dua;. Zorg ervoor dat je internetverbinding niet continu aan staat of dat er geen applicaties draaien die continu dataverkeer creëren. Dat scheelt in verbruik. De ervaringen zijn gemengd hier, maar ik merk dat over het algemeen het gebruik in de loop der tijd geen issue is, tenminste, ik hoor nauwelijks iemand nog klagen.
vrede in rust
Normaal gesproken zou ik nu onder de 50% batterij zitten, (telefoon sinds 9 uur vanochtend van de lader af) maar met wifi uit zit ik nu nog op 72%. Ohja, met de 900MHz overclock trouwens
Verwijderd
Dan zal ik mijn gezond verstand gebruiken, want zo professioneel ben ik nog niet als beginnende linux gebruiker en zal het hier gesuggereerde "beetje standaard verhaaltje" in maemo-freak.com over overclocken toch maar niet met een korreltje zout nemen.patrickt35 schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 10:10:
[...]
Wat wel een feit is, is dat NSU je hardware niet meer herkent, zodat je niet meer kan updaten. Onduidelijk is of updaten middels OTA wel mogelijk is.
Vooralsnog vind ik de huidige snelheid van mijn N900 nog steeds bevredigend.
Een app genaamd symfonie heeft een ingebouwde equalizerVerwijderd schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 16:25:
[...]
Nou, ik heb m'n N900 nu ruim anderhalve week, en ik kom nog niet voorbij een dag zonder de oplader aan te raken. Ook heb ik niet voor een standaard Nokia DC6 autolader gekozen, maar heb eentje gevonden van Samsung met iets meer amperage (700mA ipv 550mA). Die Nokia DC10 was mij net ff te duur en onhandig qua vormgeving.
Iemand zoiets al tegengekomen?
Heeft Nokia geen locatie waar ze dit soort producten of accesoires aankondigen?
Ik ben ook op zoek naar een app waarmee de geluidskwaliteit geregeld kan worden, een equalizer app. Iemand zoiets al tegengekomen?
[/edit]
Maar misschien ben ik ook een beetje ongeduldig
Heeft ook diverse andere handig functies (zoals afspelen van een map etc.)
Verwijderd
Ik had inderdaad eens zo'n battery graph applicatie geïnstalleerd en je kon inderdaad zien dat het lijntje bijna verticaal naar beneden liep als ik alles tegelijk aan had staanNas T schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 18:02:
[...]
De standaard batterij, de BL-5J, heeft 1320 mAh, geen 900 mAh.
Het is enigszins onbekend dat je accu nog moet "leren". Ik red met het grootste gemakt enkele dagen. Maar dan doe ik er weinig mee. De truc is er achter te komen welke activiteiten de meeste energie kosten. Je kunt je voorstellen dat als je via bluetooth verbonden bent met een andere unit, aan het navigeren bent met GPS aan, verbinding met internet terwijl je belt en de FM-zender gebruikt voor muziek, dat het verbruik HARD achteruit gaat. Je kunt al wat dingen voorkomen, zet bij instellingen je GSM-modus op GSM ipv op 3G of Dua;. Zorg ervoor dat je internetverbinding niet continu aan staat of dat er geen applicaties draaien die continu dataverkeer creëren. Dat scheelt in verbruik. De ervaringen zijn gemengd hier, maar ik merk dat over het algemeen het gebruik in de loop der tijd geen issue is, tenminste, ik hoor nauwelijks iemand nog klagen.
Ook wel eens leuk om te proberen; wie krijgt een volle accu het snelst leeg
De geo tagging functie is er spontaan mee opgehouden.
Onder settings bij Location staat alles wel aan. Dus heb de vinkjes uit gezet. Save. Terug en weer aangezet. Save.
Maar helaas. No dice! Ook een reboot heeft niet geholpen.
De GPS unit zelf werkt prima, daar het met Availability geactiveerd word en natuurlijk met Mobile Maps en Sygic.
En dat als deze alleen idle is?Raz- schreef op woensdag 07 april 2010 @ 11:39:
Hmm de 800mhz oc trekt mijn batterij nu in een halve dag leeg, vanavond eens kijken waarom. eigenlijk geen tijd en zin om alles te reflashen.
Gisteren was ik redelijk onder de indruk vanwege het feit dat de volume output vrij hard stond en ik een complete film erop heb zitten kijken via een speaker systeem.
Voor dat ik ging kijken was er een of twee streepjes af. Na het kijken was de accu pas op de helft.
De film was langer dan 90 minuten.
Zelf draai ik sinds maandag avond op 900mhz en alles verloopt soepeltjes.
[ Voor 6% gewijzigd door Darkwolf_1982 op 07-04-2010 12:40 ]
Verder heerlijk. Bij mijn iPhone neemt het onscreen toetsenboard altijd de helft van het scherm in beslag, maar hier kan je gewoon met 100% van het grote scherm genieten.
jep 2 keer gebeld, ongeveer 20 minuutjes en een half uurtje die zijn ook te zien, rond de 80% en rond de 50%Darkwolf_1982 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 12:39:
[...]
En dat als deze alleen idle is?
Gisteren was ik redelijk onder de indruk vanwege het feit dat de volume output vrij hard stond en ik een complete film erop heb zitten kijken via een speaker systeem.
Voor dat ik ging kijken was er een of twee streepjes af. Na het kijken was de accu pas op de helft.
De film was langer dan 90 minuten.
Zelf draai ik sinds maandag avond op 900mhz en alles verloopt soepeltjes.

1 en 2 april heb ik sochtens en savonds navigatie gebruikt
3 4 5 april was paasweekend, misschien 1 of 2 sites bezocht
6 april oc gedaan
7 april werkdag niets boeiends gedaan met de telefoon
top laat ook geen rare processen zien.
(een export functie in batt. eye zou vet zijn
[ Voor 6% gewijzigd door Rmg op 07-04-2010 13:30 ]
Dat is ook gewoon zo met dit soort schermen.rob1n schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:18:
Enige wat mij opviel was dat ik soms het gevoel had dat klikken beter ging met mijn nagel dan met mijn vinger.
Zeker geen nadeel IMO maar de meningen verschillen daar behoorlijk over. Ik krijg zelf voornamelijk gezeik vanuit de iphone groep te horen. ^^
idd, ook uit de hd2 hoekCaelorum schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:33:
[...]
Dat is ook gewoon zo met dit soort schermen.
Zeker geen nadeel IMO maar de meningen verschillen daar behoorlijk over. Ik krijg zelf voornamelijk gezeik vanuit de iphone groep te horen. ^^
zelf vind ik een res. scherm echt 100x beter dan een capacitief scherm. probleem is ook dat ik maar hoef te wijzen en die dingen registeren al een touch
Verwijderd
@ShadowVerwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 00:56:
[...]
.
Ook wel eens leuk om te proberen; wie krijgt een volle accu het snelst leegMisschien met overclocked cpu, FM boost, GPS er bij aan, continue max backlight, dat hij het dan nog geen uur uithoudt
Ik denk dat ik dan wel ergens in de top zal eindigen hier.
Internetradio aan, scherm op bijna volle lichtsterkte en dan surfen op het net en hier berichtjes posten. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ikzelf vind de n900 het grilligste toestel wat ik tot nu toe heb gehad qua accuduur.
De ene keer is ie erg snel leeg en dan valt het wel weer mee.
Verwijderd
ik gebruik deze uitleg (bron: http://talk.maemo.org/sho...hp?p=595582&postcount=774 ):
Flashing using PC:
1. Power off the N900 completely.
2. Hold "u" on the N900's keyboard, while holding, connect it to the PC via USB cable.
3. You will see usb icon on top right of white Nokia screen.
4. Now you can let go of "u" on the keyboard.
5. Now use flasher utility with the kernel file located in the same directory.
flasher-3.5 -k image_file_name -f -R
6. It should take about 1-2 seconds then it'll say Done.
7. Now your N900 will show white Nokia screen. (reboot)
8. At this time, you can pull out the USB cable.
9. N900 should finish booting up if all goes well.
10. Test out your phone as usual. (Apps, browser, camera, phone etc etc)
11. If any abnormal events occur frequently (crash, hang, screen corruption etc), turn it off, flash it to a slower kernel and test again.
note: For Windows7 64bit users, you may need to use WindowsXP mode. (Youtube Tutorial)
EN
Flashing from N900 xterminal: (no need for PC): (source)
* do a backup, have a pc nearby and know you are able to flash the n900 with flasher-3.5 - just in case
0. Launch xterminal app then type sudo gainroot (need rootsh installed)
1. type "softupd -vv -s --local" (thats double v)
2. open new terminal
3. type "flasher --local -f -k <kernel_zimage_file_with_path>"
4. you see the flashing (takes some time)
5. type "sync" to save changes
6. type "reboot" and enter to restart
7. Test out your phone as usual. (Apps, browser, camera, phone etc etc)
8. If any abnormal events occur frequently (crash, hang, screen corruption etc), turn it off, flash it to a slower kernel and test again.
heb beide geprobeerd, maar strand steeds.
Bij de eerste via de PC strand ik bij stap 5.
Ik open de CMD via uitvoeren. daarna typ ik : cd C:\program files\Maemo\flasher-3.5 (hier staan de bestanden: "maemo_flasher-3.5_2.2.5.2.exe" en "zImage-900mhz"
als ik dan de zin "flasher-3.5 -k zImage-900mhz -f -R" typ. gebeurt er helemaal niets.
Bij de versie via Xterminal begrijp ik niet of ik het bestand (en welke) daadwerkelijk op de telefoon moet plaatsen, of dat hij deze via een server importeerd. Ik krijg in ieder geval de text "No such file in directory". dus ik ga er vanuit dat hij op de telefoon moet worden gezet. maar ik krijg het niet voor elkaar dat hij hem ziet.
Zelf gebruik ik het liefst de flash via de PC aangezien deze stappen duidelijker omschreven zijn als die via de Xterminal, maar nog kom ik er niet uit.
Heeft iemand een idee wat ik fout doe?
Krijg je wel te zien dat de flasher op een device aan het wachten is of krijg je een andere melding, maak anders een een screenshotVerwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:06:
Ik probeer mijn N900 te overclocken maar krijg het niet voor elkaar zelfs als ik alle stappen volg..
heb beide geprobeerd, maar strand steeds.
Bij de eerste via de PC strand ik bij stap 5.
Ik open de CMD via uitvoeren. daarna typ ik : cd C:\program files\Maemo\flasher-3.5 (hier staan de bestanden: "maemo_flasher-3.5_2.2.5.2.exe" en "zImage-900mhz"
als ik dan de zin "flasher-3.5 -k zImage-900mhz -f -R" typ. gebeurt er helemaal niets.
Bij de versie via Xterminal begrijp ik niet of ik het bestand (en welke) daadwerkelijk op de telefoon moet plaatsen, of dat hij deze via een server importeerd. Ik krijg in ieder geval de text "No such file in directory". dus ik ga er vanuit dat hij op de telefoon moet worden gezet. maar ik krijg het niet voor elkaar dat hij hem ziet.
Zelf gebruik ik het liefst de flash via de PC aangezien deze stappen duidelijker omschreven zijn als die via de Xterminal, maar nog kom ik er niet uit.
Heeft iemand een idee wat ik fout doe?
Verwijderd
De flasher gedownload vervolgens geïnstalleerd met compatibility mode Windows XP (SP3)
Daarna de Image gedownload en in de directory geplaatst waar de flasher zich bevind.
Nogmaals compatibility mode aangezet (Windows XP (SP3)) op flasher-3.5.exe
Daarna naar cmd.exe gegaan om vervolgens de tutorial te volgen die AlexV12 heeft geplaatst in zijn post.
Verwijderd
Dit is wat ik krijg.. (overigens gaf kreeg ik niet totaal geen bericht in de richting van dat flasher-3.5. niet wordt herkend als.....Raz- schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:11:
[...]
Krijg je wel te zien dat de flasher op een device aan het wachten is of krijg je een andere melding, maak anders een een screenshot

Lijkt wel of ik nog het .exe bestand moet installeren, maar als ik op het .exe bestand dubbelklik krijg ik gewoon een opdrachtprompt waar ik niets in kan typen.
Verwijderd
Probeer eens de zin "maemo_flasher-3.5_2.2.5.2.exe -k zImage-900mhz -f -R"?Verwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:06:
Verwijderd
Als ik mij niet vergis is dat je installer.Verwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:30:
Lijkt wel of ik nog het .exe bestand moet installeren, maar als ik op het .exe bestand dubbelklik krijg ik gewoon een opdrachtprompt waar ik niets in kan typen.
In mijn downloads map heb ik ook maemo_flasher-3.5_2.5.2.2.exe
In mijn maemo/flasher-3.5 map staat flasher-3.5.exe
Ik denk dat je de maemo flasher anders opnieuw moet downloaden.
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2010 15:37 ]
Verwijderd
ook geprobeerd, zelfde verhaal.Verwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:33:
[...]
Probeer eens de zin "maemo_flasher-3.5_2.2.5.2.exe -k zImage-900mhz -f -R"?
@ fabiaZ
dat zal het zijn, maar ik krijg hem niet geinstalleerd dan. Normaal zou je verwachten dat een .exe ook doet wat ie moet doen
ik zou zeggen gebruik tab completionVerwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:30:
[...]
Dit is wat ik krijg.. (overigens gaf kreeg ik niet totaal geen bericht in de richting van dat flasher-3.5. niet wordt herkend als.....
[afbeelding]
edit* het lijkt erop dat de installer package van je maemo flasher gewoon niet goed is gedownload.
dit zijn de files die je in die map zou moeten hebben
1
2
3
4
5
6
| flasher-3.5.exe Help.txt licenses Readme_Maemo_Flasher-3.5.txt unins000.dat unins000.exe |
download en installeer de flasher eens opnieuw, volgens mij heb je nu gewoon de map aangemaakt in je program files en die exe file daar naartoe gekopieerd ofniet
[ Voor 25% gewijzigd door Rmg op 07-04-2010 15:42 ]
Verwijderd
Ik krijg nu dit:

Heb wel zo'n gevoel dat er nog iets fout gaat, want mijn telefoon blijft gewoon op het NOKIA scherm staan met het usb logo rechts boven.
-k vergetenVerwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:45:
jullie hebben gelijk, ik had een slechte installer. heb hem opnieuw gedownload en nu ben ik een stuk verder.
Ik krijg nu dit:
[afbeelding]
Heb wel zo'n gevoel dat er nog iets fout gaat, want mijn telefoon blijft gewoon op het NOKIA scherm staan met het usb logo rechts boven.
er staat ook gewoon dat er een verkeerd argument is geleverd in de tweede regel na je commando he
Verwijderd
helaas doet zich nu het volgende probleem voor:
hij zegt; Suitable USB device not found, wating.
heb m'n telefoon opnieuw aan de usb geconnect, maar geen verschil..
zou dit te maken kunnen hebben met het feit dat ik nu een andere computer gebruik als mijn normale computer (deze is namelijk gestolen
Verwijderd
sluit je toestel af, en hou U ingedrukt wanneer je hem aansluit.Verwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:52:
LOL slecht!
helaas doet zich nu het volgende probleem voor:
hij zegt; Suitable USB device not found, wating.
heb m'n telefoon opnieuw aan de usb geconnect, maar geen verschil..
zou dit te maken kunnen hebben met het feit dat ik nu een andere computer gebruik als mijn normale computer (deze is namelijk gestolen) dus moet ik het wel via een andere doen. Toch ga ik er niet vanuit dat dit een probleem is aangezien ik nooit een cd heb geinstalleerd op de andere computer.
Verwijderd
Edit;
Het is gelukt, Heb het uiteindelijk via een andere computer geprobeerd en het lukte in één keer.
bedankt voor alle hulp!
[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2010 16:08 ]
Dan ben je zeker een Iphone gewend, toen ik voor het eerst een iphone in mijn handen had zat ik met mijn nagel over het scherm te bewegen en gebeurde er niets.rob1n schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:18:
Enige wat mij opviel was dat ik soms het gevoel had dat klikken beter ging met mijn nagel dan met mijn vinger.
Komt door het verschil in scherm: De N900 werkt op druk, de iphone op geleiding. Een nagel drukt goed maar geleidt amper.
Helemaal waarSharkey1802 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 16:57:
[...]
Dan ben je zeker een Iphone gewend, toen ik voor het eerst een iphone in mijn handen had zat ik met mijn nagel over het scherm te bewegen en gebeurde er niets.
Komt door het verschil in scherm: De N900 werkt op druk, de iphone op geleiding. Een nagel drukt goed maar geleidt amper.
Daarnaast heb ik enkel slechte ervaringen met een resistief scherm op een toestel zonder hardware toetsen; het kwam er op neer dat je op een on-screen toetsenboard moest typen met je stylus. Dat probleem is hier niet aanwezig, en ik maak me er dus ook niet zo druk om.
Verwijderd
Het is inderdaad een kwestie van wennen. De n900 is mijn eerste touchscreen telefoon. In het begin gebruikte ik vaak gewoon mijn vingers. Nu betrap ik me er vaker op dat ik de stylus gebruik. Misschien hoor ik daarmee hier tot de minderheid,maar ik ervaar het als zeer prettig om de stylus te gebruiken. Ook gewoon om te scrollen en natuurlijk voor het fijnere werk.rob1n schreef op woensdag 07 april 2010 @ 17:13:
[...]
Helemaal waarDaarom ben ik mij er ook van bewust dat het gewoon een kwestie van wennen is.
Daarnaast heb ik enkel slechte ervaringen met een resistief scherm op een toestel zonder hardware toetsen; het kwam er op neer dat je op een on-screen toetsenboard moest typen met je stylus. Dat probleem is hier niet aanwezig, en ik maak me er dus ook niet zo druk om.
Ik waag me verder niet aan dat overclocken. Het is mij een beetje te riskant. Nokia zou het toestel zelf wel op 900 mHz hebben geclockt als er geen risico op schade was.
Verwijderd
Tuurlijk niet.tahomas schreef op woensdag 07 april 2010 @ 20:21:
Ik hoop dat PR 1.2 snel uitkomt! duurt langer dan verwacht...
Ik waag me verder niet aan dat overclocken. Het is mij een beetje te riskant. Nokia zou het toestel zelf wel op 900 mHz hebben geclockt als er geen risico op schade was.
Met het batterijverbruik van de n900 en de voldoende prestaties op 600 mhz is het alleen maar vervelend voor de gemiddelde gebruiker dat je toestel nog warmer wordt en sneller leeg gaat (wat hij zeker doet als je hem met OC flink gebruikt).
En de chipset in de n900 is ontworpen voor snelheden van 600-1000 mhz.
Dat er veel mensen zijn die niet veel van OC'en afweten en moord en brand roepen bij het idee om hem wat harder te laten lopen, blijkt wel uit de eerste paar pagina's van het topic op maemo talk.
Maar als je onervaren bent met dat soort dingen kun je het sowieso beter laten imho, stock is de n900 ook snel genoeg
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2010 21:48 ]
Verwijderd
Ik heb mijn N900 nu dus op 800mhz overgeclockt, en dat bevalt nu prima. Hij is duidelijk sneller, maar over de batterijduur kan ik nog niets zeggen.
Ik gebruik mijn N900 zo'n 3uur per dag (2x 1,5uur) om muziek te luisteren. Wanneer ik nu muziek luister en verder alleen Conky draai laat Conky zien dat de N900 vrijwel constant op 800mhz draait en soms even op 125mhz.
[ Voor 3% gewijzigd door Wekko306 op 07-04-2010 22:16 ]
Verwijderd

iemand enig idee wat te doen. om de console uit te zetten oid? heb alle toetsen combinaties geprobeerd.
thanks
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2010 22:54 ]
Verwijderd
Die masterthesis (die in je downloadbalk staat) is niet toevallig: Musici en ondernemerschap?Verwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:45:
jullie hebben gelijk, ik had een slechte installer. heb hem opnieuw gedownload en nu ben ik een stuk verder.
Ik krijg nu dit:
[afbeelding]
Verwijderd
in die afbeelding zie je de downloadbalk helemaal niet. bovendien is dit ook niet mijn pc, dus ik zou het je ook niet kunnen vertellen al was het waar

Helpt dit scherm wellicht voor flashen naar 750 (of 900) mhz?
Geen idee welke ROM je draaiende probeert te krijgen, maar op Maemo talk is er een topic waar een lijst bij gehouden word welke games draaien en hoe goed of slecht.Verwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 22:53:
ik ben aan het proberen om een rom werkend te krijgen mt pcsx. nu lijkt hij te werken. maar als ik de rom opstart blijft hij hangen op een zwart scherm. als ik deze dan afsluit en daarna in het hoofdmenu op "continue" druk krijg ik dit:[afbeelding]
http://talk.maemo.org/showthread.php?t=47937
Oh... en eventjes voor iedereen hier: iemand heeft het spel Frozen Bubble 2 opnieuw gepackaged, maar deze werkt bij mij niet.
De .deb file is via een simpele link zo binnen te halen en dan zou deze te installeren moeten zijn, maar dat is bij mij niet het geval.
Kunnen andere mensen dit voor de grap eens uit kunnen proberen en kijken of het wel lukt?
Volgens Application Manager is deze niet compatible met mijn N900.
http://talk.maemo.org/showthread.php?t=38135&page=4
[ Voor 27% gewijzigd door Darkwolf_1982 op 08-04-2010 10:25 ]
Verwijderd
toetsencombi om door te gaan werkt helaas niet. denk dus dat ie blijft hangen
Verwijderd
Ondertussen werk ik toch al een poosje zeer tevreden met mijn n900 maar één programma mis ik toch echt wel: een full versie van Openoffice of Koffice waarmee je ook je bestanden kan bewerken. Heeft iemand weet van een werkbaar alternatief of een datum waarop iets dergelijks zou uitkomen?
Merci
Freoffice is volgens mij een aangepaste versie van Koffice.Verwijderd schreef op donderdag 08 april 2010 @ 11:23:
Hallo,
Ondertussen werk ik toch al een poosje zeer tevreden met mijn n900 maar één programma mis ik toch echt wel: een full versie van Openoffice of Koffice waarmee je ook je bestanden kan bewerken. Heeft iemand weet van een werkbaar alternatief of een datum waarop iets dergelijks zou uitkomen?
Merci
http://maemo.org/packages/view/freoffice/
Het was nogal traag en schokkerig, maar er is nu een nieuwe versie uit die sneller hoort te zijn. Die is alleen nog niet beschikbaar en is gemaakt voor de nieuwste firmware, die nog niet uit is. Op korte termijn zal het dus wel goedkomen
Voor de tussentijd kan je misschien documents to go downloaden. De trial van 30 dagen is gratis. Nadeel is dat je alleen documenten kan bekijken, en je ze niet aan kan passen, iets wat jij wel wou.
Edit: Trouwens, ik heb hem toch maar overgeclocked naar 800 mHz, maar het voegt weinig toe in mijn opzicht. Ok, soms zijn die animaties wat minder schokkerig, maar verder merk je praktisch niks. De N900 werkt prima op 600 mHz, je hebt haast nooit wachttijd als je een programma start, dus ik zou mensen willen adviseren het goed te overwegen, want de voordelen zijn niet echt heel denderend, en over de risico's hoor ik twee verhalen. Ik denk wel dat het fout kan aflopen, de laptop van mijn broer is ook oververhit geraakt na een overclock van 20%. Eén persoonlijke indruk is natuurlijk niet representatief voor het algehele risicoprofiel, maar dit geeft toch aan dat het wel degelijk fout kan gaan.
Verder vind ik het browsen voor mijn gevoel ook niet echt sneller gaan, dus de voordelen zijn voor mij echt minimaal. Binnenkort even terugclocken
[ Voor 31% gewijzigd door tahomas op 08-04-2010 13:08 ]
Wat mij opviel was dat filmpjes via youtube kijken toch wel een stuk vloeiender gaat met een 800mhz overclock. Nadeel is wel dat hij nu tijdens muziek afspelen ook constant op 800mhz draait, terwijl dat op 600mhz prima werkte.tahomas schreef op donderdag 08 april 2010 @ 12:02:
[...]
Edit: Trouwens, ik heb hem toch maar overgeclocked naar 800 mHz, maar het voegt weinig toe in mijn opzicht. Ok, soms zijn die animaties wat minder schokkerig, maar verder merk je praktisch niks. De N900 werkt prima op 600 mHz, je hebt haast nooit wachttijd als je een programma start, dus ik zou mensen willen adviseren het goed te overwegen, want de voordelen zijn niet echt heel denderend, en over de risico's hoor ik twee verhalen. Ik denk wel dat het fout kan aflopen, de laptop van mijn broer is ook oververhit geraakt na een overclock van 20%. Eén persoonlijke indruk is natuurlijk niet representatief voor het algehele risicoprofiel, maar dit geeft toch aan dat het wel degelijk fout kan gaan.
Verder vind ik het browsen voor mijn gevoel ook niet echt sneller gaan, dus de voordelen zijn voor mij echt minimaal. Binnenkort even terugclocken
Misschien een tip voor mensen die problemen hebben met de standaard batterijduur om eens een underclock te proberen, die max 600mhz draait en idle naar 125mhz gaat. Dan zou de accu toch wat langer mee moeten gaan lijkt mij?
SmartReflex zou dat moeten doen.
Als je meer over SmartReflex wilt weten kijk dan hier:
Nokia N900 Smartphone Internet tablet
en hier https://bugs.maemo.org/show_bug.cgi?id=7633
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Wanneer ik nog voor de keus zou staan...N900 of HD2.....moeilijk
Verwijderd
aaah, soit dan maarVerwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 23:03:
Ik zou je graag willen helpen maar ik heb werkelijk waar geen idee waar je het over hebt..
in die afbeelding zie je de downloadbalk helemaal niet. bovendien is dit ook niet mijn pc, dus ik zou het je ook niet kunnen vertellen al was het waar![]()
Aaahhhh, zit er op een HD2 ook een x-terminal dan ?? Dat is goed nieuws!
Dus wanneer er op een telefoon geen x-terminal zit, is ie ineens waardeloos?racinfo schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 08:19:
Wanneer ik nog voor de keus zou staan...N900 of HD2.....moeilijk
Aaahhhh, zit er op een HD2 ook een x-terminal dan ?? Dat is goed nieuws!
Ik denk dat je met een HD2 ook genoeg mogelijkheden hebt om mee te stoeien.
Het zijn gewoon twee heel verschillende toestellen, maar daarom is de HD2 niet minder leuk.
Verwijderd
Heb easy debian zelf nog niet geprobeerd. Maar om applicaties te verwijderen ga ik naar toepassingsbeheer in mijn menu.tahomas schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 10:26:
Ik heb easydebian op mijn telefoon geinstalleerd, maar ik ben er toch niet zo blij mee. Ik heb dus besloten het te verwijderen, maar ik krijg dat grote bestand in MyDocs niet weg omdat die map alleen lezen is. Weet iemand hoe ik deze weg kan krijgen? Alvast bedankt!
Daar kies ik verwijderen.
Waarschijnlijk staat daar easy debian tussen.
Klik dat aan en verwijder het zo.
dat wat de poster hierboven zegt, of naar root elevaten en dan verwijderentahomas schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 10:26:
Ik heb easydebian op mijn telefoon geinstalleerd, maar ik ben er toch niet zo blij mee. Ik heb dus besloten het te verwijderen, maar ik krijg dat grote bestand in MyDocs niet weg omdat die map alleen lezen is. Weet iemand hoe ik deze weg kan krijgen? Alvast bedankt!
Verwijderd
Ik zit met het volgende probleem. Iemand heeft gister mijn n900 laten vallen.
Nadat hij met een klap op de stenen terechtkwam functioneert hij niet meer goed.
Bij alles wat ik nu probeer op te starten geeft hij 'interne fout, toepassing wordt afgesloten' aan
of 'onvoldoende geheugen om .... te openen'. Apparaatgeheugen geeft aan dat de totale grootte
van het geheugen maar 455 mb is. M.a.w. het geheugen lijkt in de war naar de klap. Valt er toch
wellicht nog iets te redden,d.m.v. een vernuftige reset misschien? Laat het me aub weten !
je zou kunnen proberen te herflashen als je hem in de update modus krijgtVerwijderd schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 15:11:
Hallo iedereen,
Nadat hij met een klap op de stenen terechtkwam functioneert hij niet meer goed.
Bij alles wat ik nu probeer op te starten geeft hij 'interne fout, toepassing wordt afgesloten' aan
of 'onvoldoende geheugen om .... te openen'. Apparaatgeheugen geeft aan dat de totale grootte
van het geheugen maar 455 mb is. M.a.w. het geheugen lijkt in de war naar de klap. Valt er toch
wellicht nog iets te redden,d.m.v. een vernuftige reset misschien? Laat het me aub weten !
Verwijderd
heb je geprobeerd te flashen, daarbij hoeft de telefoon niet op te starten. Flash eerst de telefoonSW en daarna (zonder boot) de MMC.Misschien dat dat helptVerwijderd schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 15:11:
Hallo iedereen,
Flinke verbetering !
Ben je ouder dan 17 ?Verwijderd schreef op donderdag 08 april 2010 @ 11:19:
Ik was bezig met Thrill kill maar hij blijft hangen op het "warning je moet ouder als 17 zijn om door te gaan" scherm.
toetsencombi om door te gaan werkt helaas niet. denk dus dat ie blijft hangen
Want de N900 controleert dat ook hoor
De betreffende persoon aanspreken, en zijn verzekering laten bellenVerwijderd schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 15:11:
Hallo iedereen,
WA-verzekering dekt schade's toegebracht aan derden.
patrickt35 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 21:53:
Het voegt weinig toe aan dit topic, maar heb een HTC HD2 aangeschaft voor mijn dochter.
Verwijderd
Helaas, ik krijg jammer genoeg dezelfde melding.Darkwolf_1982 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 10:22:
[...]
Oh... en eventjes voor iedereen hier: iemand heeft het spel Frozen Bubble 2 opnieuw gepackaged, maar deze werkt bij mij niet.
De .deb file is via een simpele link zo binnen te halen en dan zou deze te installeren moeten zijn, maar dat is bij mij niet het geval.
Kunnen andere mensen dit voor de grap eens uit kunnen proberen en kijken of het wel lukt?
Volgens Application Manager is deze niet compatible met mijn N900.
http://talk.maemo.org/showthread.php?t=38135&page=4
Ik speelde frozen bubble altijd op mijn n95 8gb.
Frozen bubble 2 is gemaakt voor de nieuwste firmware, PR 1.2. Jullie moeten dus even wachten tot de update komt, dan kunnen jullie hem installeren!Verwijderd schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 19:42:
[...]
Helaas, ik krijg jammer genoeg dezelfde melding.
Ik speelde frozen bubble altijd op mijn n95 8gb.
Helaas komt dit de laatste tijd steeds vaker voor en elke keer de telefoon opnieuw opstarten begint ook vervelend te worden...
Berichten over levertijden horen in [ABO] Nokia N900 Levertijden en Abonnementen topic.