@Jeffreyst:
hoi, ik heb dan wel geen vodafone maar t-mobile, en heb best wel wat tests gedaan om voip aan de praat te krijgen op de n900. het is gelukt, maar super is anders.
t-mobile staat voip toe, en vodafon in principe ook, op z'n grootste bundel dacht ik. maar nu technisch:
* bij 3G of 3.5G heb je sowieso te maken met latency issues. vaak loopt de call nagenoeg synchroon, maar bij vlagen kan er zelfs een lag tot 5 seconden optreden.
* ook de gebruikte codec is van belang. het simpelst is de a-law en u-law .. 64kbit/s audio, met overhead, vereist een 80kbit/s datastroom. als je connectie dat niet trekt, dan heb je gestotter, of lag.
de n900 ondersteunt flink wat codecs: a-law, u-law, (blijkbaar) G.729, iLBC en speex (als je de gstreamer extra codecs hebt geinstalleerd, anders gebruikt hij de verkeerde library). ik weet niet welke codecs 12voip gebruikt, maar G.729 gebruikt 8kbit/s + 16kbit/s overhead, en iLBC 15kbit/s + 16kbit/s overhead. G.729 is trouwens proprietary, zou dus voor betaald moeten worden

Enfin, waar ik heen wil: als je 3G internetconnectie niet de bandbreedte heeft, dan zou je bepaalde codecs uit kunnen schakelen, zodat alleen de anderen overblijven.
Ook kun je eens navragen, of vodafone misschien alle intenetverkeer 'mangled', port 5060 blockt (en misschien heeft 12voip ook een alternatieve port ter beschikking) of zelfs helemaal alle voip packets dropt.
Kun je ueberhaupt aanloggen bij 12voip via 3G (komt het groene balletje tevoorschijn?)