Verwijderd schreef op zondag 28 maart 2010 @ 11:17:
[...]
Bedankt voor je reactie! Fijn om te horen dat het gewoon mogelijk is om OPENTTD te spelen op de N900, Transport Tycoon Deluxe was toch een van de eerste spellen waar ik echt helemaal gek op was.
Toch nog even een vraagje betreft het installeren van OPENTTD, is het zo eenvoudig als ik denk dat het is... Surf ik met mijn N900 naar de onderstaande link:
http://maemo.org/downloads/product/Maemo5/openttd/
Klik ik daar op ''install'' en dan installeert het zichzelf? Ik ben op het gebied van Linux / Maemo echt een vreselijk Noob, dus mijn excuses als het een vraag is die heel erg simpel is. Geldt deze installeerprocedure voor alle (stabiele) programma's op de maemo.org site waarbij een install button aanwezig is? Als het programma geïnstalleerd is, kan ik het dan ook weer gewoon verwijderen via toepassingsbeheer? Ik hoop dat het zo is... ik zag namelijk ook een NES en een GBA emulator er tussen staan.
Nog een vraagje, al vanaf dat ik weet dat ik een N900 ging aanschaffen ben ik opzoek gegaan naar een goede SNES emulator, ik heb hier de volgende link over gevonden:
http://emo185.blogspot.com/2010/02/n900-guide-on-how-to-download-install.html
Voor dat ik iets ga doen... klopt dit allemaal? Ik zie namelijk dat er in deze handleiding twee keer een repository wordt toegevoegd, andere links over de DrNokNes emulator voegen er maar één toe? Ook heb ik op andere sites iets gelezen over Transmission... daar wordt in deze handleiding ook niets mee gedaan... Vandaar mijn vraag, klopt het allemaal of is er een andere manier die beter is? Zijn alle repositories eigenlijk wel zo maar te vertrouwen? Op de maemo.org site kwam ik namelijk een andere repository tegen voor de DrNokNes emulator (
http://maemo.org/packages/view/drnoksnes/ ). Is het verstandiger één van die repositories toe te voegen?
Weer veel vragen... ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,
Golivier
Op een install link klikken doet niets anders dan het downloaden van een klein tekst bestand met daarin de naam van het programma en in welke repository het te vinden is. vanwege de .install extensie wordt automatisch de de applicatie manager geopend en het programma geinstalleerd. Als het programma in een repository staat die nog niet aan je lijst van repositories is toegevoegd, dan zal de applicatie manager eerst vragen of je deze wilt toevoegen. Wees hier heel erg alert op! Ik zou alleen de repositories van Maemo.org toevoegen, en niet zomaar vreemde anderen.
In de applicatie manager kan je inderdaad geinstalleerde programmas ook makkelijk weer verwijderen. Meestal werkt dit vlekkeloos, maar als het om experimentele apps uit bijvoorbeeld de extras-devel repo gaat kunnen er problemen voordoen. Maak van extras-devel zo min mogelijk gebruik als je nog erg nieuw bent met de materie.
De term repository is de standaard benaming bij linux gebruikers, maar Maemo gebruikt de naam Catalogus. Dit is hetzelfde.
Volgens mij staat DrNokSNES in de officiele Maemo.org extra-devel repositiry.
Op een gegeven moment was er sprake van dat Nintento niet zo blij was met de emulators, toen zijn ze tijdelijk verwijderd om de juridische status te onderzoeken. Er bleek geen probleem en alle emulators zijn nu weer terug . Overigens zijn ze maar heel kort weg geweest (2 weken ofzo), en zijn ze door hun eigen developers gepulled in goed overleg met Nokia, voor zover ik heb begrepen.
Maar omdat gebruikers toch deze emulators wilde hebben zijn er alternatieve repositories opgezet. Op het forum van maemo zie je daar nog veel links naartoe. Die zijn niet meer nodig. Gewoon extras-testing en extras-devel toevoegen en downloaden.
Alleen de gewone extra repository (ook wel maemo.org genoemd) is echt "te vertrouwen". Maar ook daar krijg je een disclaimer bij elke app die je installeert. De software uit de testing en de devel repository kunnen nadelig uitpakken voor je apparaat en wellicht een reflash noodzakelijk maken.
Maar al deze repositories worden bijzonder veel gebruikt, dus als er kwaadwillende software tussen zit dan zal dat snel aan het licht komen. Als je andere repositories toevoegt doe dat dan alleen als je de aanbieder vertrouwd.
Als je meerdere repositories toevoegt waar een applicatie inzit, dan verschijnt enkel de laatste versie in de app manager. Daarom is het verstandig om extras-devel standaard op disabled te zetten en alleen tijdelijk te activeren als je een applicatie wilt hebben die nog niet is opgewaardeerd naar "extras-testing" of "extras".
Als die aan staat, dan installeer je namelijk de niet-stabiele devel versie van de app uit extras-devel, en niet de "gewone" uit bijvoorbeeld "extras".
applicatie ontwikkeling gaat een beetje als volgt:
-eerste verschijnt je app in de "extras-devel" repository. Deze versies worden vaak geupdate en bevatten nog heel veel bugs of niet complete features of werken soms helemaal niet.
-Als een versie wat getest is en geen grote problemen kent gaat deze naar de "extras-testing" repository.
Dit kan je zien als een soort beta test fase. Gewone gebruikers geven hier vaak feedback op de applicatie.
Ondertussen is de ontwikkelaar vaak ook al bezig met de volgende versie die dan weer in "extras-devel" verschijnt, meestal met toegevoegde functies.
-Eventuele bugs worden uit de versie uit extras-testing gehaald en de applicatie verschijnt in de "extras" repository. Nu kunnen alle eindgebruikers van je app genieten.
Verder heb je de ovi repository, en eventuele eigen repositories van software ontwikkelaars (Joikusoft bijvoorbeeld, en vroeger ook Mozilla, maar die zit nu in de ovi repository). Deze zijn meer bedoeld voor betaalde apps, maar de meeste ontwikkelaars van applicaties hebben ook hun eigen development repository, omdat het nog wat sneller gaat dan de extras-devel repo. Maar dat is meestal nog veel experimenteler.
Ik zou afraden zomaar repositories toe te voegen. Ik heb het zelf niet getest, maar volgens mij is het bijvoorbeeld heel eenvoudig een app te maken die elke nacht om een uur of 3 je telefoon een duur 0900 nummer laat bellen. Als iemand denkt dat hier een beveiliging tegen is ingebouwd, dan ben ik heel benieuwd hoe dat in zijn werk gaat en zie ik graag linkjes. Ik denk namelijk zelf dat dat niet het geval is, en volgens mij is het hoe dan ook heel makkelijk te omzeilen.
Transmission is gewoon een bittorrent client. Dat heeft opzich niets met DrNokSNES te maken. Veel mensen downloaden wel hun roms via bittorrent, maar dat is altijd makkelijker via je gewone PC lijkt me zo.
Transmission zit ook gewoon in de repositories (in extras volgens mij). Werkt op zich wel, maar heeft een hoge CPU belasting, en vreet daardoor batterijen.
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 28-03-2010 13:42
]