Ik ben ook maar een gewone gebruiker hoor, en heb niet specifiek meer contact met Nokia personeel dan de meeste andere gebruiker.
Goed ik ben bezig met het maken van wat programmatjes en ik heb een redelijk aantal bugs geraporteerd, en ik volg maemo al jaren, toch denk ik dat je mij ook gewoon als gebruiker moet zien.
Of het echt niet mogelijk is om DRM te ondersteunen op een N900 lijkt me heel sterk. Volgens mij zal de hardware van Maemo 6 toestellen bijna identiek zijn, en heeft het puur met software te maken. De OMAP chip in de N900 heeft namelijk gewoon DRM ondersteuning.
Volgens mij heeft dit puur te maken dat Nokia nog niet heeft besloten of ze Maemo 6 (MeeGo) gaan ondersteunen op de N900. Maemo5 heeft geen DRM ondersteuning. Vandaar dat je kan zeggen N900 krijgt mogelijk geen DRM ondersteuning (want mogelijk geen Maemo 6 ondersteuning).
Portrait mode is hetzelfde verhaal. Maemo 5 en het Hildon framework is vanaf het begin voor landscape mode ontwikkeld. Qt is veel flexibeler, en dus zal Maemo 6 dat vermoedelijk wel hebben.
De uitspraak dat Nokia niet kijkt naar de bugjar is volgens niet waar. Op alle bugs die ik heb geraporteerd is gereageerd. De meeste zijn ook reeds in de interne developer builds opgelosd. Het duurt daarna nog wel een tijdje voordat het is opgelost in een release build. Maar in 1.1 was een enkele al opgelost, en een aantal anderen zouden in de komende 1.2 release ook opgelost zijn.
De opvatting dat de n900 een lege shell is waar je afhankelijk bent van 3rd party ontwikkelaars lijkt me ook sterk overdreven. De N900 is naar mijn prima te gebruiken voor de gewone consument. De webbrowser is fantastisch en de VoIP integratie is ook ongeëvenaard. (de grootste plus punten van de standaard geïnstalleerde software naar mijn mening).
Dat Nokia de N900 mondjes maat levert is volgens mij ook niet waar. Ik heb reclames op RTL gezien, en als je in een grote stad de telecomwinkels afgaat, dan is er zeker wel 1 te vinden met een N900 op voorraad (telefoonkopen en belcompany zou ik als eerste bezoeken).
Ik ben wel benieuwd naar reacties van mensen die de N900 binnen een week beu zijn. Ik heb die namelijk nog niet gezien. Ik vraag me echt af waarom. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat ze "niet weten hoe ze ermee om moeten gaan". Dan vraag ik me af met welke delen men niet kan omgaan. "out-of the box" is de N900 echt geen ingewikkeld toestel, en werken alle functies vrij intuïtief (een kleine learning curve als je van iPhone of Symbian af komt). Het is waar dat je de N900 zo ingewikkeld kan maken als je wilt. Maar de basis functies zoals web, email, bellen, chat en voip zijn echt zeer gebruikers vriendelijk.
Ik geef toe dat Nokia misschien te vrij is in haar beleid over development software. Beginnende gebruikers onderschatten zwaar de risicos van het installeren van software uit extras-devel (dat is development repositorie). Als je die repository niet gebruikt, dan is mijn ervaring dat de N900 perfect stabiel.
Met de risicos bedoel ik voornamelijk dat je wat kennis nodig hebt om je toestel te resetten naar fabrieksinstellingen, want dat is niet zo makkelijk als bij Symbian toestellen bijvoorbeeld.
Ik vind het ook erg grappig dat in dit forum bericht het volgende staat:
Ik begin nu toch wel in te zien dat de n900 niet is en zal worden wat ik had gehoopt
Hoe langer ik de N900 gebruik des te meer ik me besef dat dit het ultieme toestel voor mij is. Ik wil zeker niet meer zonder. Helaas moet ik mijn N900 eind april weer inleveren bij Nokia (ik heb een leentoestel gekregen bij de Maemo summit). Stiekem hoop ik natuurlijk dat Nokia nog een mail stuurt met de melding: "je mag het houden", maar tot nu toe is dat niet gebeurd. Maar ik heb al een abonnement + N900 op het oog, dus hoe dan ook blijft de N900 mijn toestel.
Maemo 6 en MeeGo wordt vast ook prachtig, en misschien ga ik na de N900 aanschaf nog upgraden eind van het jaar, maar op dit moment mis ik niet echt iets op mijn N900.
.