Na de n900 ongeveer een maand in bezit te hebben, even een korte review:
Bouw: ik vind het een degelijk toestel en , jawel , het gewicht vind ik zeer prettig. Hij is een paar keer gevallen op tapijt ( van 1 mtr hoogte) en daar kwam ie zonder schade en krasjes uit...
Ik heb een keer een slok wijn over het toetsenbord gemorst.In de eerste instantie flipte ik aardig maar na het grondig te hebben schoongemaakt is er niets meer van te zien en te merken...
Mijn eerste Nokia had een microfoonprobleem. Een week later had ik een andere. Nooit meer een probleem gehad. Alhoewel ik eens een luie pixel meende te ontwaren vlak onder het menu icoontje linksboven. Die kan ik nu niet meer vinden...
Bescherming: Ik heb nog geen screen protector maar heb nog geen enkel krasje! Ik gebruik wel een hoes van Valenta (zie eerdere post) Deze heeft een rits wat natuurlijk niet een snelle oplossing is (ik laat hem ook open) maar de beschermingsfactor is 100%. Tot iets beters zich aandient...
Software: Ik ben vanaf het begon meteen aan het 'pimpen' geslagen. Dat heb ik trouwens altijd al met mijn telefoons gedaan. En dan bedoel ik in eerste instantie apps en games installeren die ik wil hebben of nodig heb. Verder de desktops inrichten, oa themes uitproberen (kijk eens op
www.n900walpapers.com)
Hier een lijstje van mijn apps/games ( en ja ook uit de devel repository heb ik het eea. Wel na enig onderzoek hier en daar. En vooralsnog geen enkel probleem....)
- Appwatch: ik wil weten wat er nieuw uitkomt vandaar. Ik snap het trouwens nog niet helemaal...
- Ati85: fantastische klonen van de ti-8* wetenschappelijke rekenmachines
- Banner: geinige text scroller
- Canola2 : veelbelovende multimediaspeler
- Conky: System monitor
- Dosbox: App waarmee je dosprogrammas kunt draaien. Nog niet veel mee gedaan...
- Gweled: leuke Bejeweled game
- Kmplayer: goeie mediaplayer met worldtv99 addon (streaming tv!)
- Liqflow: geinige maar tot zover doelloze accelerator app
- recorder: geluidsrecorder
- Scummvm: briljante app om oude LucasArts games te draaien (Nu speel ik Full Throttle en Escape from Monkey Island) Nostalgie!
- Speccy: zxspectrum emulator. Nog een stukje nostalgie
- Sudoku: simpele sudoku game. Kijk uit naar een iets mooiere
- Theremin: muziekinstrument.Wel heel simpel en karig. Ik ben nog op zoek naar muziekproductie apps
zoals BeatEd en Syntrax
- Vgba: gameby advance emulator . Meer nostalgie
- Vim : Text editor in Xterminal. Had ik nodig om een Quakefile te editen. Quake (sdlquake) heb ik er inmiddels weer afgegooid (wel heel vet)
- Watch: horloge op je desktop
- Wormux: Wormskloon. Ook erg nice!
- Xournal: aantekeningen maken met je stylus. Handig
Ik hoop nog steeds op een topic die specifiek gericht is op Maemo5 toepassingen en games. Gewoon een duidelijk overzicht van zowel Ovi als repositories, met reviews en aankondigingen etc.
Ik moet mijn info nu van zoveel verschillende plekken halen..
Verder zoek ik nog steeds naar
- een office app met editmogelijkheden (ook grafisch)
- zoals eerder gezegd, muziekproductie apps zoals syntrax
- nintendo ds emulator
- meer instelmogelijkheden voor de camera
- snap-to-grid optie voor de snelkoppelingen op de desktops
(Hmm toch niet zo kort...)