Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 18:38:
" Staat in de Extras-devel... moet je misschien nog even aanzetten in je Toepassingsbeheer."

Als je het aan de praat krijgt hoor ik het graag!

ik was te snel!

heb hem zelf al aan de praat !!

FOUTJE
thanx marc,leuk progje- mussorgsky..werkt perfect
Graag gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heeft iemand de kpn settings voor het programmaatje fmms (waarmee je mms-jes kunt versturen), apn gegevens accepteert hij niet, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3sm0dr0mic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-01 10:59
Als ik programma's installeer zet hij deze per default in mijn telefoon (werk?) geheugen. Nu geeft de telefoon aan bij het installeren van een nieuw programma dat het geheugen vol is. Hoe kan ik de programma's niet in het telefoon (werk) geheugen maar op de 32GD intern installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddebraak
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-01-2024
D3sm0dr0mic schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:58:
Als ik programma's installeer zet hij deze per default in mijn telefoon (werk?) geheugen. Nu geeft de telefoon aan bij het installeren van een nieuw programma dat het geheugen vol is. Hoe kan ik de programma's niet in het telefoon (werk) geheugen maar op de 32GD intern installeren?
heb je programma's uit de extras devel geïnstalleerd? deze zijn vaak de oorzaak van de volle rootfs. op maemo.talk zijn veel adviezen te vinde, heb er zelf geen ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-03-2021
Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 16:19:
heeft iemand de kpn settings voor het programmaatje fmms (waarmee je mms-jes kunt versturen), apn gegevens accepteert hij niet, bedankt
Kijk eens of deze werkt, de instellingen worden op de iphone gebruikt voor MMS
http://www.maemoworld.nl/?p=245

[ Voor 7% gewijzigd door lexi1986 op 10-01-2010 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil heel graag N900 eff opnieuw installeren, als ik firmware er opnieuw opgooi, wordt die dan gelijk geformatteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 20:12:
Ik wil heel graag N900 eff opnieuw installeren, als ik firmware er opnieuw opgooi, wordt die dan gelijk geformatteerd?
Nee je moet ook het geheugen leeg maken zie hier het stukje:

http://wiki.maemo.org/Upd..._.26_Flashing_your_device

Flashing the eMMC in the N900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3sm0dr0mic
  • Laatst online: 26-01 10:59
teddebraak schreef op zondag 10 januari 2010 @ 19:16:
[...]

heb je programma's uit de extras devel geïnstalleerd? deze zijn vaak de oorzaak van de volle rootfs. op maemo.talk zijn veel adviezen te vinde, heb er zelf geen ervaringen mee.
was idd vanuit de extra's devel, zal ook ff op maemo kijken, thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand enig idee wat de command is om een map via X Terminal te verwijderen?

Ik weet dat je met mkdir een nieuwe map aanmakt en met rm bestanden verwijdert, wat overgins niet werkt om een map te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

rm -r <map>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er een mogelijkheid om je video's te sorteren in mappen?

Ik heb via Massaopslag wel verschillende mappen gemaakt maar hij schijnt ze niet te herkennen in de Mediaspeler modus. Ik kan ze wel sorteren op datum of catogorie maar verder niets.

Alleen het mapje "Films" herkent hij (misschien omdat hij dit als een "officieel" mapje herkent o.i.d.) maar alle andere mappen herkent hij niet. Hij plakt dus alle films e.d. gewoon onder elkaar.

In bestandsbeheer heeft hij ze wel gewoon mooi per map gesorteerd. dus hij zou ze in principe wel moeten herkennen.

hoe zit dat?

alvast bedankt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2010 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na ruim 1,5 jaar enorm tevreden de Iphone 3G te hebben gebruikt, heb ik nu toch ook de N900 sinds 2 dagen in mijn bezit en moet ik tot nog toe concluderen dat een aantal dingen niet zoals gehoopt werkt:

- Touchscreen: reageert veel slechter dan mijn oude Iphone 3G. Scrollen gaat stroever, bladeren gaat niet altijd vloeiend. Het komt dikwijls voor dat ik meerdere malen ergens op moet klikken voordat ik respons krijg. Bovendien MOET je voor sommige handelen echt de stylus gebruiken(kleine touch buttons). Daarnaast is zoomen zonder multi-touch lastig. Vaak selecteer je met double tap een link terwijl je alleen wilt zoomen. Het cirkeltje draaien is al helemaal een omslachtige handelen. Capacitief was hier een veel praktischer oplossing geweest denk ik.

- Email: e-mail instellen gaat redelijk goed (4 accounts), maar het systeem wordt enorm traag bij het controleren/syncen van bv. mijn gmail inbox. Ook dit werkt lang niet zo soepel als op mijn 3G. Je wilt gewoon snel je nieuwe e-mail lezen/checken of door je inbox browsen zonder tegenstribbelen/wachten op laden...dit is niet echt het geval. Typen daarentegen is wel een verademing (want per slot van rekening ben ik overgestapt van een Iphone naar de N900 vanwege vooral het fysieke toetsenbord). Het toetsenbord reageert erg vlot en voelt goed solide aan.

- Mediaspeler: tsjah, dit is denk ik nog wel mijn grootste teleurstelling. Alhoewel ik hoge verwachtigen had met een max opslag van 48/64 GB valt de mp3 functie toch tegen. De Ipodfunctie van de 3G gebruikte ik erg veel en dan is het toch wennen om naar een mediaspeler van Nokia over te stappen. Bovendien worden vele mp3 tags/cover art etc. niet overgenomen terwijl deze wel kloppen in je Itunes. Ander minpunt is dat playlists maken/syncen een lastig verhaal is. Je kunt niet even snel een nummer toevoegen aan een bepaalde playlist. Ik ben nu aan het rommelen met DoubleTwist en Songbird om Itunes te importeren/playlists te syncen, maar tot nog toe weinig positiefs.
USB massa opslag functie werkt wel erg goed en kopieert vlot heen en weer. Nadeel is dat er geen structuur in je bibliotheek is aan te brengen op deze manier, want de N900 maakt van al je muziekbestanden op zowel je geheugenkaart als intern N900 geheugen 1 virtuele map.
Ook is zoeken naar een nummer lastig. Je kunt namelijk niet op trefwoorden zoeken, maar alleen op exacte artiestnaam/titel. Stel ik zoek naar een nummer van Michael Jackson en ik typ alleen ' Jackson' in, krijg ik geen resultaat(misschien Jackson 5, maar niet Michael) Je moet je zoekterm dan met ' Michael' beginnen.

- Internet: je mag van iets wat een internettablet wordt genoemd toch wel wat verwachten lijkt me. Helaas is mede door het resistive touch screen het browsen toch een wat minder soepele ervaring dan op Iphones Safari. Ook de flash ondersteuning is niet je van het. Je kunt inderdaad youtube filmpjes laden zoals op je desktop, maar zodra je ook maar iets scrollt tijdens de playback hapert je hele systeem. Bovendien wordt lang niet elke flashsite ondersteund en flash games spelen kun je al helemaal vergeten.

- Portait mode: alleen aanwezig bij bellen. Erg vervelend, maar dit schijnt (grotendeels) opgelost te worden bij een volgende FW update. Vooralsnog moet je dus vrijwel alles in landscape doen.

Uiteraard heb ik de telefoon nog niet lang genoeg kunnen testen om een eerlijk definitief oordeel te kunnen geven. Ik post mijn bevindingen dan ook alleen om mensen die twijfelen over een N900 en ook van een Iphone 3G of misschien zelfs 3GS komen een eerlijke gebruikerservaring te geven. Natuurlijk zijn er ook functies waarover ik wel te spreken ben zoals de widgets, game emulators, fysieke toetsenbord, camera, contactpersoonopties en tweakability, maar vooralsnog is mijn eerste indruk niet erg positief en neig ik terug te gaan naar mijn 3G of een 3GS aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-10 14:38
Vond je het touchscreen zo slecht? Ik heb gisteren 5 minuten mogen spelen met de N900 van een vriend van mij en binnen een paar minuten had ik zowel het toetsenbord als de touchscreen onder de knie. Je surft zo van de ene naar de andere website en zelfs de kleine buttons van/boven Tweakers.net (bovenaan de site) zijn met de duimen gewoon goed te bedienen. Ook secundaire functies als het systeemmenu bedienen (om bv plaatjes op te slaan) of links openen in een nieuw venster ging prima. Ik was na vijf minuten spelen toch behoorlijk enthousiast geworden in ieder geval en heb nergens de stylus gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddebraak
Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 22:17:
Na ruim 1,5 jaar enorm tevreden de Iphone 3G te hebben gebruikt, heb ik nu toch ook de N900 sinds 2 dagen in mijn bezit en moet ik tot nog toe concluderen dat een aantal dingen niet zoals gehoopt werkt:

- Touchscreen: reageert veel slechter dan mijn oude Iphone 3G. Scrollen gaat stroever, bladeren gaat niet altijd vloeiend. Het komt dikwijls voor dat ik meerdere malen ergens op moet klikken voordat ik respons krijg. Bovendien MOET je voor sommige handelen echt de stylus gebruiken(kleine touch buttons). Daarnaast is zoomen zonder multi-touch lastig. Vaak selecteer je met double tap een link terwijl je alleen wilt zoomen. Het cirkeltje draaien is al helemaal een omslachtige handelen. Capacitief was hier een veel praktischer oplossing geweest denk ik.
Ik kan me voorstellen dat het wennen is, ik zoom altijd met de fysieke volumeknoppen. dubbelklikken en ronddraaien werkt niet zo handig idd.
- Email: e-mail instellen gaat redelijk goed (4 accounts), maar het systeem wordt enorm traag bij het controleren/syncen van bv. mijn gmail inbox. Ook dit werkt lang niet zo soepel als op mijn 3G. Je wilt gewoon snel je nieuwe e-mail lezen/checken of door je inbox browsen zonder tegenstribbelen/wachten op laden...dit is niet echt het geval. Typen daarentegen is wel een verademing (want per slot van rekening ben ik overgestapt van een Iphone naar de N900 vanwege vooral het fysieke toetsenbord). Het toetsenbord reageert erg vlot en voelt goed solide aan.
hier heb ik nooit last van, maar misschien komt het door de omvang van de accounts? ik heb relatief weinig mail in mn gmail staan. normaal gebruik ik een exchange server en dat werkt prima.
- Mediaspeler: tsjah, dit is denk ik nog wel mijn grootste teleurstelling. Alhoewel ik hoge verwachtigen had met een max opslag van 48/64 GB valt de mp3 functie toch tegen. De Ipodfunctie van de 3G gebruikte ik erg veel en dan is het toch wennen om naar een mediaspeler van Nokia over te stappen. Bovendien worden vele mp3 tags/cover art etc. niet overgenomen terwijl deze wel kloppen in je Itunes. Ander minpunt is dat playlists maken/syncen een lastig verhaal is. Je kunt niet even snel een nummer toevoegen aan een bepaalde playlist. Ik ben nu aan het rommelen met DoubleTwist en Songbird om Itunes te importeren/playlists te syncen, maar tot nog toe weinig positiefs.

USB massa opslag functie werkt wel erg goed en kopieert vlot heen en weer. Nadeel is dat er geen structuur in je bibliotheek is aan te brengen op deze manier, want de N900 maakt van al je muziekbestanden op zowel je geheugenkaart als intern N900 geheugen 1 virtuele map.
Ook is zoeken naar een nummer lastig. Je kunt namelijk niet op trefwoorden zoeken, maar alleen op exacte artiestnaam/titel. Stel ik zoek naar een nummer van Michael Jackson en ik typ alleen ' Jackson' in, krijg ik geen resultaat(misschien Jackson 5, maar niet Michael) Je moet je zoekterm dan met ' Michael' beginnen.
ik luister zelden muziek, dus ik kan je hier niet mee helpen. ik gebruik wel veel de tv-out voor video, en dan staat ook alles een beetje door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-10 19:18
Robkazoe schreef op zondag 10 januari 2010 @ 22:31:
Vond je het touchscreen zo slecht? Ik heb gisteren 5 minuten mogen spelen met de N900 van een vriend van mij en binnen een paar minuten had ik zowel het toetsenbord als de touchscreen onder de knie. Je surft zo van de ene naar de andere website en zelfs de kleine buttons van/boven Tweakers.net (bovenaan de site) zijn met de duimen gewoon goed te bedienen. Ook secundaire functies als het systeemmenu bedienen (om bv plaatjes op te slaan) of links openen in een nieuw venster ging prima. Ik was na vijf minuten spelen toch behoorlijk enthousiast geworden in ieder geval en heb nergens de stylus gebruikt.
ik ben mijn stylus ergens verloren en ik kan niet zoeken op de plaats waar ik denk dat ik hem verloren heb ivm sneeuw.
Morgen maar eens bij Nokia aankloppen want hij zou er natuurlijk niet uit mogen vallen.

Verder nogsteeds 100% tevreden al moet ik van linux nog veel ( lees alles) leren

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb sinds gisteren al 2x keer last gehad van het feit dat ik gewoon niet meer te bereiken ben en ook niet meer kan bellen... De signal bar staat vol bereik met 3g. (Vodafone) Opnieuw opstarten verhelpt het probleem.

Heeft iemand dit probleem ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:50
Wat betreft de N900 mediaspeler die geen tags/album art overneemt: hierbij leg ik voorlopig toch de shculd bij apple, bij mijn weten worden die opgeslagen in de itunesDB, en niet geembed in de file zelf.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-07 16:03
Only.Holoris² :X

Nee grapje ;). Maar ik vind de N900 echt een geweldig toestel en ook het touchscreen werkt perfect, ik heb eigenlijk nooit meer een "miss-touch". Het zal misschien even wennen zijn dat je net even iets anders het scherm aan moet raken, maar achja, niet elke auto schakelt het zelfde. Dit maakt het niet meteen een slechte telefoon/auto.

Wat betreft het e-mail verhaal, bij mij gaat het gewoon vloeiend, geen enkel probleem, nix traag en gewoon volle honderden e-mails per account. Zoekt automatisch om de 5 minuten naar nieuwe e-mails.

De mediaplayer gebruik ik niet, maar ik denk dat er genoeg andere (niet standaard) mediaplayers te downloaden zijn voor Maemo 5 waardoor de 'gebreken' verholpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:45
Imperium schreef op zondag 10 januari 2010 @ 23:27:
Ik heb sinds gisteren al 2x keer last gehad van het feit dat ik gewoon niet meer te bereiken ben en ook niet meer kan bellen... De signal bar staat vol bereik met 3g. (Vodafone) Opnieuw opstarten verhelpt het probleem.

Heeft iemand dit probleem ook?
Ik heb dit (voor zover ik het zelf gemerkt heb) ook een keer gehad. Het lukte me niet een SMS te verzenden en toen testte ik het bellen en dat lukte ook al niet. Bereik was ook vol. Na een reboot was het gefixt. In dit geval was het niet zo erg, maar er zijn natuurlijk genoeg situaties te bedenken waar dit wel degelijk een erg groot probleem kan zijn. Je moet van je telefoon op aan kunnen zolang er bereik is en de batterij niet leeg is.

Verder kan ik melden dat na drie weken gebruik de telefoon bij mij nog erg goed bevalt, maar ik kan me wel deels vinden in de kritiek van sommige gebruikers. Sommige dingen zijn net niet 'af' lijkt het en het vervelende is dat Nokia er niet mee bezig lijkt te zijn. Dan noem ik navigatie (versie van Ovi Maps op de N900 is echt ronduit bagger), frontcamera (fijn dat het er op zit, maar waarom gebeurt er niks mee?), Exchange-synchronisatie (werkt soms niet, vooral agenda geeft problemen. Is voor mij d.m.v. Nuevasync wel opgelost) en er zijn nog wel andere kleine dingetjes.

Ik heb er wel vertrouwen in dat de komende update verbeteringen brengt. Mocht dat niet zo zijn, dan wijk ik misschien nog uit naar de Google N1, maar voorlopig ben ik dik tevreden. Ik heb eerder de Google G1 gehad en die had ook echt wel tekortkomingen, maar dat is met de nieuwe Android-versie en snellere processor misschien ook wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorgMan
  • Laatst online: 30-09 21:26
Hmm... Ik heb een beetje een probleem. Ik probeerde een film naar m'n interne geheugen te kopiëren, maar hij blijft aangeven dat er te weinig ruimte voor beschikbaar is. Raar, denkt deze jongen, om vervolgens te checken of het er misschien aan ligt dat hij alles automatisch naar de 2GB van rootfs kopieert. Dit is voor zover ik kon zien niet het geval; heb toch al een album of 6 erop gezet die een gezamenlijke grootte hebben van boven de 1GB; de memory manager meldt dat rootfs nog 1.87GB vrij heeft, dus daar kan het niet aan liggen. Iemand ideëen?

Next: het backuppen van mijn telefoon. Ik vind het raar dat Nokia's eigen PC suite moeite heeft met dingen geregeld krijgen op de N900. Dingen zoals backuppen en tetheren weigert hij gewoon. Iemand ervaring hiermee?

[EDIT] Oh... en ik heb m'n eerste dooie pixel te pakken. Als je het standaard Internet Snelkoppelingen bureaublad hebt, net onder de e van Facebook, midden op het scherm. Het is er gelukkig maar ééntje, denk niet dat ik m daarvoor ga terugsturen...

[ Voor 14% gewijzigd door BorgMan op 11-01-2010 00:38 ]

Bunny scientific facts: Bunnies can't assimilate. BUT THEY CAN DANCE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RayMotix schreef op maandag 11 januari 2010 @ 00:10:
[...]

Only.Holoris² :X

Nee grapje ;). Maar ik vind de N900 echt een geweldig toestel en ook het touchscreen werkt perfect, ik heb eigenlijk nooit meer een "miss-touch". Het zal misschien even wennen zijn dat je net even iets anders het scherm aan moet raken, maar achja, niet elke auto schakelt het zelfde. Dit maakt het niet meteen een slechte telefoon/auto.

Wat betreft het e-mail verhaal, bij mij gaat het gewoon vloeiend, geen enkel probleem, nix traag en gewoon volle honderden e-mails per account. Zoekt automatisch om de 5 minuten naar nieuwe e-mails.

De mediaplayer gebruik ik niet, maar ik denk dat er genoeg andere (niet standaard) mediaplayers te downloaden zijn voor Maemo 5 waardoor de 'gebreken' verholpen zijn.
Tja, ik zeg gewoon wat ik vind en ervaar. Ik hoop andere mensen er mee te helpen. Uiteraard is een nieuwe telefoon altijd wennen, maar ik verwacht van de (dure) N900 die pretendeert alles hetzelfde of beter te doen dan zijn concurrentie toch wel een overall tevreden ervaring te krijgen. En dat heb ik tot nog toe niet door de eerder genoemde aspecten.

Ik weet niet of jij zelf ooit een Iphone 3G(S) in je bezit hebt gehad, maar als je dat gewend bent, dan snap je dat het N900 touch screen gewoon slecht reageert in vergelijking met dat van de Iphone. Als ik de N900 zou vergelijken met bijvoorbeeld de TYTN II die ik voor mijn Iphone had, zou ik ook zeggen dat het touch screen super responsief is. Maar dat is simpelweg niet het geval, ik verwacht erop vooruit te gaan en zo voelt het niet. Om net als jij een mooie metafoor te gebruiken: als je gewend bent een Bentley te rijden, ben je ook niet blij als je vervolgens in een Ford rijdt (waar je nog dik voor betaald hebt ook!).
De miss touches op de N900 komen voornamelijk door het gebrek aan een praktische zoomfunctie. Doubletap geeft misclicks, cirkeltje draaien te belachelijk voor woorden, en de volume toetsen zijn nauwelijks in te drukken met uitgeschoven toetsenbord (en nee, ik heb gemiddelde handen; geen kolenschoppen).

Wat voor emailaccount heb jij? Ook Gmail? Ik heb 2 gmail accounts van elk 1GB en dat duurt gewoon een tijdje voordat die inbox is geladen. En daar erger ik me aan. Bovendien scrollt de N900 vervolgens niet echt soepel door je 1GB grote inbox heen.

De alernatieve mediaplayers zijn er helaas (nog) niet. Laten we hopen dat die wel snel komen, want ik heb net wat gerommeld met DoubleTwist om Itunes playlists te syncen, maar het is nog steeds een rommeltje in mijn N900 bibliotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 00:38:
[...]
Om net als jij een mooie metafoor te gebruiken: als je gewend bent een Bentley te rijden, ben je ook niet blij als je vervolgens in een Ford rijdt (waar je nog dik voor betaald hebt ook!).
Ik denk dat je de Iphone niet mag vergelijken met een Bentley en de N900 niet met een Fordje, beide telefoons hebben hun gebreken waarbij ik, en de meesten in dit topic, de N900 minder gebreken vind hebben dan de 3G(S). Ik kan wel een opsomming geven maar dan wordt het weer meer een iphone bash, ik houd het dus op een paar voorbeelden zoals een betere camera, multitasking, open source..dit zijn de dingen die mij voor de N900 doen kiezen.

De 3G(S) is meer een 'telefoon', iets wat de N900 als 'extra' functionaliteit heeft naast de vele andere mogelijkheden van een internettablet. Juist door deze vele mogelijkheden en het opensource OS zal de N900 voor de gemiddelde echte 'tweaker' een beter toestel zijn dan de 3G(S). Daarom is de N900 ook nooit als 'smartphone' of 'telefoon' verkocht.
Dit neemt niet weg dat de Iphone gewoon een geweldig toestel is dat meer gericht is op de gewone, trendy gebruiker.
[...]
Wat voor emailaccount heb jij? Ook Gmail? Ik heb 2 gmail accounts van elk 1GB en dat duurt gewoon een tijdje voordat die inbox is geladen. En daar erger ik me aan. Bovendien scrollt de N900 vervolgens niet echt soepel door je 1GB grote inbox heen.
Ik gebruik 1 g-mail account (deze gebruik ik wel niet zeer intensief) en verschillende hotmail accounts. Dit levert echt geen probleem om. De N900 scant om de 5 minuten naar nieuwe e-mails en geeft deze dan ook netjes weer. Het scrollen gaat misschien iets moeizamer als er meer dan 1GB aan e-mails in de inbox staan, maar dit zal hoogstwaarschijnlijk met de nieuwe FW opgelost zijn aangezien het OS volgens de beta-testers "snappier" aanvoelt.
[...]
De alernatieve mediaplayers zijn er helaas (nog) niet. Laten we hopen dat die wel snel komen, want ik heb net wat gerommeld met DoubleTwist om Itunes playlists te syncen, maar het is nog steeds een rommeltje in mijn N900 bibliotheek.
Ik maak niet zoveel gebruik van verschillende media bronnen of het luisteren van muziek. Al zijn er volgens mij toch al verschillende mediaplayers te downloaden in de extra's repositories. Een echt antwoord moet ik je echter schuldig blijven, misschien dat andere media fanatics je hier een beter antwoord op kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchdragon81
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-12-2024
altijd maar het gezeur over een capacitief scherm..... waarom is dit beter? omdat het op lichaamswarmte werkt???

ik heb een telefoon gehad met een cap scherm en het was crappy to the max.... Het was wel geen iphone maar toch...

Om de n900 te vergelijken met de iphone is als een computer vergelijken met een mp3 speler :S

De iphone is een leuk apparaat maar wat voor meerwaarde brengen de gadgets nou eigenlijk? leuk, kijk... me iphone is een bierfles :S

Het scherm van de n900 is gewoon wennen en zeker als je van een iphone afkomt, maar je moet er wel voor openstaan, en dat lijk je me nou juist niet.... Ik denk dat je misschien inderdaad beter voor de iphone 3gs had kunnen gaan, want daar ging je voorkeur al naar uit...

Veel mensen verwachten van de n900 dat het een smartphone is , maar het is een internet tablet met telefoonfunctie. Dit betekend echter niet dat het niet te gebruiken is als telefoon voor de gemiddelde gebruiker..

en de n900 duur? 500 euro voor een apparaat met die functies duur? mmmh oke

Het leuke van het concept is dat 'wij' ,de community, van alles kunnen maken om de n900 te perfectioneren.....

toch?

"Absorb what is useful, discard what is useless and add what is specifically your own"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarmee en hoe syncen/backuppen jullie je toestel? Bevalt dit een beetje?
Ik gebruikte altijd outlook via PC suite op mijn oude N95, maar dit krig ik niet werkend op de n900, en zoals bekend herkent ovi suite hem helemaal niet. Ik heb geen mail for exchange account, aangezien ik eigen baas ben van een eenmans bedrijfje. Op dit moment sync ik hem maar via bluetooth dagelijks met mijn E72, die ik dan backup via Ovi suite.
Hoe bedoel je omslachtig......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 21:39
ik zit ook te wachten op sync functionaliteit. en gisterenavond, voor het slapengaan, zag ik op het net, dat het nu mogelijk zou moeten zijn om met syncevolution alles behalve de tasks te syncen. en misschien zijn die tasks nu ook al syncbaar.

dat biedt dus goede hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er is nu een maemo 5 update, namelijk 1.2009.44-1

geen echte wijzigingen, dus ook niet voor MS Exchange 2003, waarop ik zit te wachten

helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 20:35
Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 09:36:
er is nu een maemo 5 update, namelijk 1.2009.44-1

geen echte wijzigingen, dus ook niet voor MS Exchange 2003, waarop ik zit te wachten

helaas
een update zonder wijzigingen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep doei
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-10 17:22
Gamepie56 schreef op maandag 11 januari 2010 @ 09:40:
[...]

Ja, dat is de nieuwste mode bij Nokia. Hebben ze bij bijvoorbeeld de N95 (8GB) ook gedaan... :?

http://serve.infoteur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-09 17:05

murphsy

Product Monkey

Ik was ook een iPhone naar N900 overstapper (dan wel tijdelijk) en ook ik ervaarde het touchscreen als vele malen slechter. Dit vind ik echt een gemistte kans.

Nadelen N900
  • Geïnstalleerde mediaspelers zijn een doolhof
  • Touchscreen reageert niet optimaal
  • Toestel is groot
  • Maemo community is nog niet zo groot, dus weinig apps
Verder zijn er duidelijke pluspunten aan de N900
  • Multitasking - ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe fijn dit is (en hoe soepel het werkt op de N900)
  • Betere camera
  • Meer mogelijkheden tot het indelen van je startscherm
  • Opensource (al is natuurlijk op dit moment voor de iPhone een stuk meer apps beschikbaar)
  • Uitgebreidere apps - doordat Maemo opensource is kunnen appdevelopers veel meer functionaliteit inbouwen.
  • Geweldig qwerty-toetsenbord
  • Snelle reacties in het OS
Tot nu toe zijn dit een beetje de redenen om wel of niet voor een N900 te kiezen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 21:39
1.2009.44 is de 'update' van week 44 uit 2009. ofwel, de firmware die al op alle telefoons uit de winkel staat.

@allemaal .. het is inderdaad een compile van week 44, maar dus nu pas uitgegeven :P mijn excuses voor de snelle reactie.

[ Voor 36% gewijzigd door DrClaw op 11-01-2010 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjwubs
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-10 18:56
Lijkt erop dat deze update een voorbereiding is voor de echte update:

PR1.0.1 (44-1) is a small update that sets things up so PR1.1 can be pushed through the Application Manager. This update is only intended to allow the PR1.1 to be received OTA.

Bron: http://talk.maemo.org/showpost.php?p=463478&postcount=41

[ Voor 11% gewijzigd door wjwubs op 11-01-2010 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:45
Gamepie56 schreef op maandag 11 januari 2010 @ 09:40:
[...]

Het schijnt vooral een update te zijn als voorbereiding op de grote update die later gaat komen. Dit is dus niet de update met alle grote vernieuwingen waar we met zn allen op wachten. Wat er in deze update in ieder geval vernieuwingen heeft ondergaan is het toepassingsbeheer. Nieuwe icoontjes (yippiee?), maar een praktischere vernieuwing is dat het toepassingsbeheer 'onthoudt' waar je was in de lijst van applicaties nadat je er een geinstalleerd hebt. Dus je hoeft dan niet weer helemaal naar beneden te scrollen.

Verder heb ik ook nog geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lexi1986 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 19:54:
[...]

Kijk eens of deze werkt, de instellingen worden op de iphone gebruikt voor MMS
http://www.maemoworld.nl/?p=245
bedankt lexi1986

maar de apn-instelling "portalmmm.nl" blijkt niet te werken (accepteert deze niet), heb de apn-instelling inmiddels ingesteld op "Mobiele StartSite" en dit zou goed moeten zijn

MMSC-instelling "http://mp.mobiel.kpn/mmsc" is wel goed

echter, geprobeerd te mms-en en krijg de volgende mededeling

Sending failed
Error 113 No route to host
Please make sure APN-settings are correct

ik probeer nog even verder te kijken, alle hulp is welkom

bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke0704
  • Laatst online: 15-01-2010
mijn internet staat stijf vast. zelfs de snelkoppelingen en het kopje web reageert hij niet op terwijl hij toch bereik od wan heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerns
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-10 13:35

beerns

it is I, Leclerc

moet je voor de fun eens bij applicatiebeheer kijken.
Daar stonden alleen de namen vd applicaties (hoofdmode), nu staan daar icoontjes.
Geinig.
zie
http://i48.tinypic.com/14kfqbr.png

Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:19
Na jarenlang Palm, en een aantal jaren symbian (Nokia 5800, E71, Samsung i8910) heb ik sinds kort een iPhone. Ik vond het lang een overgehyped ding voor dummies, maar snap inmiddels het succes. Maar ik ben (nog?) geen iPhone zendeling. Ik zit op dit forum te kijken of de N900 iets voor me is. Wat ik hier lees overtuigt me nog niet. Deze introductie geef ik om mijn onderstaande reactie even in perspectief te plaatsen.
dutchdragon81 schreef op maandag 11 januari 2010 @ 07:26:
altijd maar het gezeur over een capacitief scherm..... waarom is dit beter? omdat het op lichaamswarmte werkt???
Het is mij om het even. Maar mijn ervaring met de iPhone en de Samsung i8910 leert me wel dat een capacitief scherm heeel fijn werkt.

De iphone is een leuk apparaat maar wat voor meerwaarde brengen de gadgets nou eigenlijk? leuk, kijk... me iphone is een bierfles :S
Het succes van de iPhone wordt bepaald door het succes van de iPhone, d.w.z. door de grote aantallen is het voor ontwikkelaars interessant. De bier app is al oud en boeit me totaal niet. Maar er worden wel heeel veel nuttige apps ontwikkeld. Om maar een simpele te noemen: de Teletekst app is werelds. Heb ik nog op geen andere toestel gezien.

Het leuke van het concept is dat 'wij' ,de community, van alles kunnen maken om de n900 te perfectioneren.....

toch?
Kijk, en dat is nou het eerste argument dat me aanspreekt. Hoe fijn die iPhone ook werkt, je zit toch gevangen in het web van Apple. Een jailbreak lost dat enigszins op, maar ook niet helemaal. De community maakt voor mij het verschil. Dat gold vroeger voor het Palm OS, dat geldt voor Linux (Ubuntu in mijn geval) op de PC en dat kan ook voor Maemo gaan gelden. Ik stap nog niet over, maar zal de ontwikkelingen met interesse blijven volgen.

[ Voor 4% gewijzigd door coenox op 11-01-2010 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb net ook die "week44" binnengehad. beetje vreemd, aangezien volgens de gestelde theorie, de toestellen uit de winkel die al zou moeten hebben?. die van mij is uit week 52..
in elkgeval ben ik er blij mee, want mijn mail begon sinds gister 'hangups' te vertonen......en dat is nu over hoera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
FreddyFish schreef op maandag 11 januari 2010 @ 10:03:
[...]

Het schijnt vooral een update te zijn als voorbereiding op de grote update die later gaat komen. Dit is dus niet de update met alle grote vernieuwingen waar we met zn allen op wachten. Wat er in deze update in ieder geval vernieuwingen heeft ondergaan is het toepassingsbeheer. Nieuwe icoontjes (yippiee?), maar een praktischere vernieuwing is dat het toepassingsbeheer 'onthoudt' waar je was in de lijst van applicaties nadat je er een geinstalleerd hebt. Dus je hoeft dan niet weer helemaal naar beneden te scrollen.

Verder heb ik ook nog geen idee.
Dat die onthoud waar je gebleven was met installeren vind ik echt beter, ik was mijn android telefoon gewend en moet zeggen dat dit eigenlijk wel mijn grootste ergenis van de N900 was iets installeren en scrollen maar weer :P , er word inderdaad gezegd dat dit de firmware is die nodig is voor de grote firmware dus we wachten maar weer braaf af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 10:21
dan snap je dat het N900 touch screen gewoon slecht reageert in vergelijking met dat van de Iphone.
Het touchscreen reageert niet slecht denk ik, maar je vergelijkt nu een typisch verschil tussen een resistief en capacitief scherm.

Een capacitief scherm heeft wat voordelen: lichtere aanraking en multitouch.
Een resistief scherm heeft als voordelen: te gebruiken met een stylus en daardoor nauwkeurige aanrakingen, en doordat je de stylus gebruikt kun je vette vlekken voorkomen.

Je struikelt over de lichte aanraking, omdat je nu wat meer moet drukken. Het touchscreen reageert dus niet slecht, het touchscreen registreert je aanraking niet omdat je dan waarschijnlijk niet hard genoeg drukt.

Wat er nou beter of slechter is, geen idee. Beide technieken hebben zo zijn voordelen en nadelen.
Het grootste verschil zit denk ik dat capacitief multitouch ondersteunt, maar wel vette vlekken heeft.

Dan is de vraag: wat is multitouch waard? Het is zeker makkelijk, vooral bij inzoomen/roteren en allerlei functionaliteit, maar is dat het poetsen waard?

Dat is iets wat ieder voor zichzelf moet beslissen, ik geef lichtelijk de voorkeur (nu) aan resistief, want ik gebruik graag een stylus vanwege de nauwkeurigheid (mogelijkheden qua spellen), en ik vind multitouch op dit moment geen groot genoeg gebrek om continu een vet scherm te hebben.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
[...]

Ik weet niet of jij zelf ooit een Iphone 3G(S) in je bezit hebt gehad, maar als je dat gewend bent, dan snap je dat het N900 touch screen gewoon slecht reageert in vergelijking met dat van de Iphone. Als ik de N900 zou vergelijken met bijvoorbeeld de TYTN II die ik voor mijn Iphone had, zou ik ook zeggen dat het touch screen super responsief is.
Ik kom van de Iphone 3G af en de HTC G1 en moet toch zeggen dat ik het scherm van mijn N900 heerlijk vind, soms gebruik ik inderdaad het stokje maar soms ben ik daar ook erg blij mee met bijv. websites. Het zal toch per gebruiker verschillen en het is ook goed dat je hier schrijft wat jij vind, dit is dan ook niet tegen jouw gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 10:21
Iemand meer info?

Allaboutphones:
"Nokia geeft de eerste update vrij voor de Nokia N900"

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door: joke0704
mijn internet staat stijf vast. zelfs de snelkoppelingen en het kopje web reageert hij niet op terwijl hij toch bereik od wan heeft
Kan wel kloppen ( als je KPN hebt of Hi ), momenteel landelijke storing....

EDIT: dit verklaard trouwens niet waarom de snelkoppeling etc. vast zitten, never mind dus..

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
Zojuist even de update van de 2e batterij test online gezet. Zie http://www.maemoworld.nl/?p=281#more-281 voor het verhaal.

Dit keer de volgende instellingen gebruikt en zie het grafiekje voor de uitslag.

* Brightness op 2
* 3G verbinding hele dag door gehad ( geen 2G )
* Skype,12voip,twitter account uitgeschakeld
* Geen widgets op de desktop
* Ongeveer 1 uur op internet sites gezeten
* Elk uur mail ophalen van 2 accounts

Batterij verbruik N900:
Afbeeldingslocatie: http://www.maemoworld.nl/wp-content/uploads/2010/01/test2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-10 11:39
Updates werken voor mij nu helemaal niet.
Loopt tot halverwege "controleren voor updates"

Het zal wel druk zijn denk ik :)

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Laatst online: 11:50
Uit het artikel van de update:

Een Nokia woordvoerder van Maemo laat via Twitter weten dat het om een kleine update gaat die dingen alvast voorbereid voor nieuwe functionaliteit die later toegevoegd zal gaan worden. Een post op Maemo.org lijkt dit te bevestigen en volgens de post zou deze update een voorloper zijn voor een grote service-update voor Maemo 5 en de N900.

Dus een paar kleine voorbereidende bugfixes voor de grote update zo te zien.

Mijn N900 heeft zich verslikt in het updaten van de repo's...dus zo nog maar eens proberen

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-10 22:05
Philos31 schreef op maandag 11 januari 2010 @ 12:46:
Updates werken voor mij nu helemaal niet.
Loopt tot halverwege "controleren voor updates"

Het zal wel druk zijn denk ik :)
Heb je de extra's repo's aan staan?
Die had ik aan staan en kreeg na een paar minuten error dat deze niet beschikbaar waren.
Heb deze uitgeschakeld en nu alleen de Nokia Applications en Nokia System Software Updates repo's aan staan.
Lijst update hij in een paar seconde nu en heb een update voor Maemo 5 en Documents To Go Installer.

edit:
Krijg dit bericht bij het updaten:
All applications will be closed during installation and all functions will be disabled (including making emergency calls).
Device will then restart.
Do not use device during this time.
Creating a backup is recommended.
Keuze's Create backup en Continue.
Aangezien ik niks zonder backup op m'n n900 heb staan kies ik voor Continue en begint hij met downloaden.

update:
muziek bleef gewoon spelen tijdens het updaten.
Na de reboot kreeg ik de melding "Operating system successfully updated"
Gelijk een nieuwe update beschikbaar: "ForecaWeather widget"
Alles lijkt nog goed te werken.

update:
Nieuwe catalogue gevonden: Ovi.
Gelijk ga ik naar de link op het desktop, maar deze zegt nogsteeds comming soon.

[ Voor 40% gewijzigd door acemoo op 11-01-2010 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
coenox schreef op maandag 11 januari 2010 @ 10:46:
Na jarenlang Palm, en een aantal jaren symbian (Nokia 5800, E71, Samsung i8910) heb ik sinds kort een iPhone. Ik vond het lang een overgehyped ding voor dummies, maar snap inmiddels het succes. Maar ik ben (nog?) geen iPhone zendeling. Ik zit op dit forum te kijken of de N900 iets voor me is. Wat ik hier lees overtuigt me nog niet. Deze introductie geef ik om mijn onderstaande reactie even in perspectief te plaatsen.

[...]

Het is mij om het even. Maar mijn ervaring met de iPhone en de Samsung i8910 leert me wel dat een capacitief scherm heeel fijn werkt.

[...]

Het succes van de iPhone wordt bepaald door het succes van de iPhone, d.w.z. door de grote aantallen is het voor ontwikkelaars interessant. De bier app is al oud en boeit me totaal niet. Maar er worden wel heeel veel nuttige apps ontwikkeld. Om maar een simpele te noemen: de Teletekst app is werelds. Heb ik nog op geen andere toestel gezien.

[...]

Kijk, en dat is nou het eerste argument dat me aanspreekt. Hoe fijn die iPhone ook werkt, je zit toch gevangen in het web van Apple. Een jailbreak lost dat enigszins op, maar ook niet helemaal. De community maakt voor mij het verschil. Dat gold vroeger voor het Palm OS, dat geldt voor Linux (Ubuntu in mijn geval) op de PC en dat kan ook voor Maemo gaan gelden. Ik stap nog niet over, maar zal de ontwikkelingen met interesse blijven volgen.
Een goede analyse naar mijn mening. iPhone is een prachtig stukje techniek, en voor weinig bellers is het apparaat bijzonder voordelig en makkelijk te koop in Nederland.
Een capacitive scherm werkt zeker goed, maar ik vind het iedere keer weer wennen, omdat ik hoofdzakelijk resistive schermen al meer dan 3 jaar gebruik. Ik heb de gewoonte ontwikkeld om met mijn nagel kleinere dingen te proberen aan te klikken, iets wat helemaal niet werkt op capacitive schermen, vandaar.
Andersom werkt het net zo. Mijn broer gebruikt nu anderhalf jaar een iPhone en die is helemaal niet gewend te moeten drukken op het scherm. Bijna alle negatieve uitspraken over de gevoeligheid van het scherm komen van consumenten die iPhone achtig scherm verwachtten, en vaak nooit eerder een resistive screen hebben gebruikt. Het werkt gewoon anders.

Heel veel van de "apps" in de iphone store zijn eigenlijk niets anders dan een interface naar een webdienst (teletekst, buienrader, uitzendinggemist etc. etc. ). Blijkbaar is op dit moment het gebruik van een eigen interface handiger op een mobiel apparaat dan een shortcut naar de browser om een (mobiele) pagina te bezoeken. Ik vind dat dat meer zegt over de staat van de web toepassing. Maar de app store is zeker 1 van die "killer" functies van de iPhone.

Ik moet toegeven dat ik de laatste jaren hoofdzakelijk Nokia toestellen heb gebruikt, maar ik staar me daar echt niet blind op. Ik heb ook enkele Samsung, HTC en LG toestellen in handen gehad en alle iPhones natuurlijk. Over het algemeen bevalt de bouwkwaliteit van de Nokia toestellen me prima en vind ik die bij HTC vaak tegenvallen (en bij Samsung en LG ook weleens). Hoewel ik afgelopen zomer serieus een iPhone 3GS heb overwogen, denk ik dat ik het bij de N900 houd, bevalt me zeer goed en steeds beter, hoewel je met een gehackte iPhone bijna hetzelfde kan als op een N900.

een aantal dingen waarom ik de N900 boven de iPhone prefereer:
-flashlight app (de LED van de flitser als zaklamp)
-verwisselbare batterij
-verwisselbaar micro SD geheugen
-geheugen gewoon als mass storage device over USB te gebruiken

Maar er zijn er nog veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-10 21:38

TheFirepit

Vuurbal

Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2010 @ 22:17:

Zelf kom ik ook van de iPhone 3G, deze heb ik ongeveer een jaar gehad, maar niet tot mijn eigen tevredenheid. Het touchscreen van de N900 vind ik echter vele malen lekkerder en beter werken dan die van de 3G. Een linkje raken lukte vaak pas na een aantal pogingen. Voor de N900 is dit geen enkel probleem. Het is de eerste 2 dagen even wennen aan het scherm, maar daarna werkt het veel prettiger dan de iPhone.
[b][message=33253185,noline]
Het controleren en syncen van mijn mailboxen was de eerste paar dagen redelijk langzaam (3000+ berichten), maar daarna werkte het bij mij zonder problemen en vertragingen.
De standaard mediaspeler is inderdaad niet een geweldig stukje software, maar ik verwacht dat op niet al te lange termijn er een beter komt die je kan installeren.
- Internet: je mag van iets wat een internettablet wordt genoemd toch wel wat verwachten lijkt me. Helaas is mede door het resistive touch screen het browsen toch een wat minder soepele ervaring dan op Iphones Safari. Ook de flash ondersteuning is niet je van het. Je kunt inderdaad youtube filmpjes laden zoals op je desktop, maar zodra je ook maar iets scrollt tijdens de playback hapert je hele systeem. Bovendien wordt lang niet elke flashsite ondersteund en flash games spelen kun je al helemaal vergeten.
Geen problemen met het spelen van flash spelletjes. De youtube filmpjes haperen soms wel, maar vaak is het geen probleem. Niet alle flashsites wordne ondersteund door hun eis voor Flash 10, deze update moet nog komen voor de N900. Het browsen op de iPhone vond ik een grote ergernis vanwege het ontbreken van Flash, vele site kon je niet bereiken door deze (belachelijke) beperking.
- Portait mode: alleen aanwezig bij bellen. Erg vervelend, maar dit schijnt (grotendeels) opgelost te worden bij een volgende FW update. Vooralsnog moet je dus vrijwel alles in landscape doen.
Wat je al zei, de N900 komt van een internettablet en dan heb je ook een aantal nadelen die je op de koop toekrijgt. Hopen is dit straks opgelost. Bij de iPhone duurde het ook tot 3.0 voordat je eindelijk kon SMSen in landscape, wat op de iPhone dan weer een stuk prettiger is i.v.m. de onscreen keyboard.
Uiteraard heb ik de telefoon nog niet lang genoeg kunnen testen om een eerlijk definitief oordeel te kunnen geven. Ik post mijn bevindingen dan ook alleen om mensen die twijfelen over een N900 en ook van een Iphone 3G of misschien zelfs 3GS komen een eerlijke gebruikerservaring te geven. Natuurlijk zijn er ook functies waarover ik wel te spreken ben zoals de widgets, game emulators, fysieke toetsenbord, camera, contactpersoonopties en tweakability, maar vooralsnog is mijn eerste indruk niet erg positief en neig ik terug te gaan naar mijn 3G of een 3GS aan te schaffen.
Er is niks eerlijk aan de gebruikersevaring die je nu geeft. Je vergelijkt iets wat je 1,5 jaar gehad hebt met iets wat je nog maar net 2 dagen hebt. Sinds 14 december heb ik mijn N900 en ik vind het nog steeds een hele opluchting ten opzicht van de iPhone. Als je de iPhone niet jailbreakt zijn er veel simpele dingen waaraan je je kan gaan ergeren. Op de iPhone kan je niet je eigen achtergrond instellen. Je kan geen beknopt overzicht krijgen van de afspraken die eraan komen, maar je moet altijd je agenda opstarten voordat je ziet wat er op je agenda staat de komende dagen. Een bestand verzenden of ontvangen via bluetooth? Vergeet het maar. Je schermen zijn niet echt aanpasbaar en alle applicaties staan altijd op je schermen, niet netjes ergens in een menu. Je zit vast aan (het gedrocht) iTunes, wat ik een zeer vervelende applicatie vind.

Verder kan je veel meer met de N900 dan met de iPhone. De community voor de N900 is nog niet zo groot, maar die is wel hard aan het groeien.

Als Apple niet haar best doet dan is de iPhone over een paar jaar een uitgestorven legende die aan het begin stond van het touchscreen tijdperk.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xentor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-10 15:59
br men schreef op maandag 11 januari 2010 @ 13:06:
[...]

Heb je de extra's repo's aan staan?
Die had ik aan staan en kreeg na een paar minuten error dat deze niet beschikbaar waren.
Heb deze uitgeschakeld en nu alleen de Nokia Applications en Nokia System Software Updates repo's aan staan.
Lijst update hij in een paar seconde nu en heb een update voor Maemo 5 en Documents To Go Installer.

edit:
Krijg dit bericht bij het updaten:

[...]

Keuze's Create backup en Continue.
Aangezien ik niks zonder backup op m'n n900 heb staan kies ik voor Continue en begint hij met downloaden.

update:
muziek bleef gewoon spelen tijdens het updaten.
Na de reboot kreeg ik de melding "Operating system successfully updated"
Gelijk een nieuwe update beschikbaar: "ForecaWeather widget"
Alles lijkt nog goed te werken.

update:
Gelijk ga ik naar de link op het desktop, maar deze zegt nogsteeds comming soon.
Welke repo staan de updates?

- iRacing profiel | Ryzen 7700x | 4070 | 32GB DDR5 | -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acemoo
Xentor schreef op maandag 11 januari 2010 @ 13:37:
[...]

Welke repo staan de updates?
Ik gok de Nokia System Software Updates aangezien het een systeem software update is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19JM81
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:39
Heb voorheen de n770 en n800 in bezit gehad, en weer verkocht ivm weinig gebruik. Nu zat ik zelf weer te twijfelen tussen de iPhone 3GS (heb nu een 3G) en de N900, na dit alles gelezen te hebben ben ik overtuigd!

Nokia heeft de problemen nog steeds niet opgelost in het Maemo platform;
- Niet zo'n fijn scherm
- Zeer beperkt software aanbod
- Geen muziekbeheer (zoals bijv. iTunes)
- Gmail werkt nog steeds traag

Mensen die zeggen dat de N900 geen consumenten smartphone is praten kletskoek, Nokia promoot de telefoon anders namelijk wel zo. In mijn ogen is de N900 gewoon een product wat maar half af is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acemoo
jussar schreef op maandag 11 januari 2010 @ 13:43:
Heb voorheen de n770 en n800 in bezit gehad, en weer verkocht ivm weinig gebruik. Nu zat ik zelf weer te twijfelen tussen de iPhone 3GS (heb nu een 3G) en de N900, na dit alles gelezen te hebben ben ik overtuigd!

- Niet zo'n fijn scherm

Mensen die zeggen dat de N900 geen consumenten smartphone is praten kletskoek, Nokia promoot de telefoon anders namelijk wel zo. In mijn ogen is de N900 gewoon een product wat maar half af is!
Persoonlijk vind ik het scherm van de n900 erg fijn.
Ik zou graag willen weten welke software je mist bij maemo.
Muziek beheer zoals itunes, de standaart mediaspeler heeft ook gewoon de mogelijkheid om albums of artiesten te laten zien. Wat is er zo speciaal aan itunes?
Product wat maar half af is, ik kan me hier echt niet in vinden. Het enige wat ik nog mis is een goed navigatie programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xentor
br men schreef op maandag 11 januari 2010 @ 13:39:
[...]

Ik gok de Nokia System Software Updates aangezien het een systeem software update is.
hmm krijg niks binnen updaten van de repo heeft kuren denk daarom even proberen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

- Niet zo'n fijn scherm

- Scherm is kennelijk persoonlijk. Ikzelf vind het scherm van de N900 fijner dan die van de iPhone.
- Alles wat nieuw is heeft een beperkt software aanbod. Als dat een show-stopper is dan moet je geen nieuw toestel willen met een nieuw (voor een gsm) besturingssysteem erop.
- Er is wel muziekbeheer, maar het werkt (nog) niet zo geweldig.
- Gmail werkt hier prima, de eerste paar dagen had hij het alleen even moeilijk, maar nu niet meer.

De N900 is een consumenten smartphone, anders zouden ze hem niet verkopen. De mensen die zeggen dat het niet zo is doelen er meer op dat het OS en dergelijke nog fouten bevatten en dat het daarom eigenlijk misschien nog niet zo consument vriendelijk is als dat de meeste consumenten gewent zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19JM81
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:39
Ik kan met iTunes bijv;

- Mijn agenda synchroniseren
- Mijn adresboek
- Slimme afspeellijsten
- Beoordeling van nummers synchroniseren
- Gebruik maken van Music Store
- Een applicatie om mijn muziek mee te beheren.

Hoezo nieuw platform? Maemo bestaat toch al zeker 3 a 4 jaar... Nokia heeft de afgelopen jaren alleen iedere keer alles omgegooid bij een OS update (en daardoor veel ontwikkelaars verloren).

Bij de start van het platform werd er heel veel voor ontwikkelt. Alleen nokia maakte iedere keer zoveel wijzigingen waardoor het OS niet meer backwards compatible was, dat veel ontwikkelaars hun energie in andere producten zijn gaan steken.

[ Voor 49% gewijzigd door 19JM81 op 11-01-2010 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

Xentor schreef op maandag 11 januari 2010 @ 13:48:
[...]

hmm krijg niks binnen updaten van de repo heeft kuren denk daarom even proberen :p
Heb hem net geupdate. Ik moest wel eerst even de Maemo repos uitzetten voordat hij de update wou vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xentor
EngelF schreef op maandag 11 januari 2010 @ 13:53:
[...]

Heb hem net geupdate. Ik moest wel eerst even de Maemo repos uitzetten voordat hij de update wou vinden.
Zelfde hier net even uitgezet en hij vind ze :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986

- Niet zo'n fijn scherm

Knap dat je dat kunt zeggen zonder dat je het toestel hebt :), de N900 is wel degelijk een consumenten telefoon alleen had nokia dit niet verwacht. Gmail werkt niet traag is gewoon snel hier, je moet alleen niet over de 1000+ mail berichten hebben want die gaat die allemaal ophalen voor je. Volgens mij is de N900 ook geen muziek telefoon maar een internet telefoon, en het scherm werkt prettiger als die van de Iphone ( persoonlijke mening) en de resolutie is hoger.

Je moet zelf weten wat je haalt voor telefoon maar niet iets gaan zeggen terwijl je het toestel niet eens hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Laatst online: 08-10 14:49
br men schreef op maandag 11 januari 2010 @ 13:06:
[...]
update:
Haha ik had precies hetzelfde toen ik het zag, maar behalve Ovi is volgens mij maemo.org ook nieuw er bij gekomen alleen is de extra wel weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acemoo
Pompi schreef op maandag 11 januari 2010 @ 14:06:
[...]

Haha ik had precies hetzelfde toen ik het zag, maar behalve Ovi is volgens mij maemo.org ook nieuw er bij gekomen alleen is de extra wel weg
Klopt, het lijkt er op dat extras is hernoemd naar maemo.org. (de url is namelijk hetzelfde http://repository.maemo.org/extras/)

[ Voor 9% gewijzigd door acemoo op 11-01-2010 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

- Niet zo'n fijn scherm

Scherm is echt super! beste scherm dat ik ooit op een mobieltje heb gezien. perfect leesbaar in alle omstandigheden, super scherp en prachtig gevoelig. (anders dan een iPhone scherm, dat wel)

Maar ik ben het gedeeltelijk met je eens. Er is geen muziekbeheer, en bij mij geven grote gmail inboxes ook nog wel eens wat problemen. Zowel de mail als de media applicatie kunnen inderdaad verbeterd worden (en zullen dat ook zeker worden).

Tuurlijk is de N900 een consumenten smartphone, alleen de doelgroep is er 1 die web georiënteerd is, en pas op de tweede plaats een groep die op bellen georiënteerd is. En meestal is dat dus een groep die al eerder met smartphones heeft geëxperimenteerd.

Ja, de N900 is kwa software nog niet "af", maar dat zijn alle smartphones tegenwoordig. Denk ook eens aan de Iphone waar heel geleidelijk functies aan zijn toegevoegd: mms, app store, stereo Bluetooth support etc. etc. Android is hetzelfde verhaal.

Er zit al heel veel nuttige software in de catalogi. Het is inderdaad nog beperkt, maar elke week zit er weer iets nieuws in wat ik installeer.
Maar iPhone is ook leuk, en in Nederland vermoedelijk goedkoper (zolang je binnen 150 belminuten per maand kan blijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jussar schreef op maandag 11 januari 2010 @ 13:52:
Ik kan met iTunes bijv;

- Mijn agenda synchroniseren
- Mijn adresboek
- Slimme afspeellijsten
- Beoordeling van nummers synchroniseren
- Gebruik maken van Music Store
- Een applicatie om mijn muziek mee te beheren.

Hoezo nieuw platform? Maemo bestaat toch al zeker 3 a 4 jaar... Nokia heeft de afgelopen jaren alleen iedere keer alles omgegooid bij een OS update (en daardoor veel ontwikkelaars verloren).

Bij de start van het platform werd er heel veel voor ontwikkelt. Alleen nokia maakte iedere keer zoveel wijzigingen waardoor het OS niet meer backwards compatible was, dat veel ontwikkelaars hun energie in andere producten zijn gaan steken.
Ik begrijp dat itunes handig kan zijn, maar persoonlijk vind ik het een groot, log, gedrocht van een programma (op windows in ieder geval, op mac lijkt alles wat soepeler te verlopen, maar dat kan mijn verbeelding zijn).

Ik ben overigens ook een maemo gebruiker van het eerste uur, en het is waar dat het beleid van Nokia ontwikkelaars heeft gekost, maar ik begrijp veel van de keuzes wel. Nokia wilde het platform sneller laten evolueren, en dus koos het ervoor om backwards compatibility opzij te zetten. Ik weet niet of ze het echt veel beter hadden kunnen doen.
Maar, hoe dan ook, op dit moment heeft Maemo.org meer gebruikers, meer bezoekers en meer ontwikkelaars dan ooit te voren. De N900 spreekt een veel grotere groep aan dan de tablets ooit deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyllthon
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-02-2010
heey mensen van tweakers.net,

ik wou die update downloaden/installeren maar hij zegt steeds "no memory in target location" en ik heb van alles al geprobeerd, Apps verwijderd, op google gekeken, dit forum doorgelezen en gezocht maar ik kom er niet uit kan iemand me hiermee helpen. Ik had ook gekeken bij mn memory en ik heb nog 25.16gb van de 32gb en voor de apps heb ik nog 1.69gb over.

als iemand hiero mij kan helpen thnx alvast,

greetz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acemoo
skyllthon schreef op maandag 11 januari 2010 @ 14:29:

ik wou die update downloaden/installeren maar hij zegt steeds "no memory in target location" en ik heb van alles al geprobeerd, Apps verwijderd, op google gekeken, dit forum doorgelezen en gezocht maar ik kom er niet uit kan iemand me hiermee helpen. Ik had ook gekeken bij mn memory en ik heb nog 25.16gb van de 32gb en voor de apps heb ik nog 1.69gb over.

greetz.
Al geprobeerd opnieuw op te starten? Heb berichten gezien dat het hielp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
skyllthon schreef op maandag 11 januari 2010 @ 14:29:

greetz.
Heb je de developers repository geinstalleerd, zo ja hoeveel schijfruimte heeft je rootfs over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://www.mobiletechrevi...showflat.php?Number=35653

Een leuke vergelijking met de Google Nexus One.

Over het display:
Display: Nexus One wins but the N900's resistive has its good points: you can use a fingernail or stylus to tap tiny links and it's more viewable outdoors. But the Nexus One's AMOLED display is more vivid, slightly larger and it's capacitive which makes for an easier transition from the iPhone and other Android phones.
Ik hoop echt dat het display op de nexus One beter werkt bij fel licht buiten als de Samsung i8910 (Ook een soort OLED scherm). Ik was het meest opgelucht om te zien dat het scherm van de N900 perfect buiten werkt. Hoewel de kleuren van de samsung echt een stuk mooier zijn dan de de kleuren welk LCD scherm dan ook, lever ik daar graag iets op in zolang ik het toestel dan maar wel in de zomer buiten goed kan gebruiken.

En nog zo'n belangrijk punt dat vaak uit het oog wordt verloren:
Reception and call quality: N900 wins for reception and call quality is a tie. Nokia knows how to build a phone and it's hard to beat their strong reception and call quality. That said, the Nexus One also has excellent voice quality thanks to Audience's DSP chip and the phone's dual mics. While Nokia phones usually work well with most headsets on the market, the N900 doesn't sound that great with a variety of Bluetooth headsets.
Voor mij is eigenlijk alleen 3G reception voor data van belang, en ik moet toegeven dat ik op die enkele HTC toestellen die ik ooit in handen heb gehad nooit een duidelijk verschil met mijn Nokia's kon vast stellen. Maar sinds de iPhone 3G ben ik er wel allert op. De iPhone 3G heeft namelijk wel een duidelijk minder goede 3G ontvangst dan mijn Nokia UMTS toestellen (destijds hoofdzakelijk met een N95 getest, maar de 5800, en N900 zijn vergelijkbaar naar mijn mening).
Ik heb helaas de 3GS nooit uitgebreid getest in dit opzicht, want ik zat toen niet meer bij T-mobile, waardoor het vergelijken met een 3GS op T-mobile uiterst oneerlijk zou uitpakken voor de 3GS. T-mobile heeft namelijk bij mij in de buurt een slecht 3G ontvangst in vergelijking tot kpn en vodafone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyllthon
Heb je de developers repository geinstalleerd, zo ja hoeveel schijfruimte heeft je rootfs over?
[/quote]

nee volgens mij niet tenzij je extras-devel bedoeld?? enne waar kan ik die rootfs vinden??
jezus ben echt een noob:$

en ik ga em nu opnieuw opstarten ff kijken wat ie dan doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
skyllthon schreef op maandag 11 januari 2010 @ 14:47:
[/quote]

nee volgens mij niet tenzij je extras-devel bedoeld?? enne waar kan ik die rootfs vinden??

Ja die bedoel ik, zodra je applicaties gaat installeren uit de extras-devel dan heb je kans dat het op een verkeerde plek gezet word oftewel de rootfs. je moet even een terminal openen en daar het commando invoeren
code:
1
df -h

Hier kun je zien hoeveel je nog vrijhebt in de rootfs verwacht dat die van jouw vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
skyllthon schreef op maandag 11 januari 2010 @ 14:47:
[/quote]

Wel nee, je bent geen noob.
Ik zou iedereen die programmas uit extras-devel installeert het volgende aanraden:
  • installeer als eerst "DiskUsage" uit deze catalogus, dan kan je makkelijk zien hoeveel geheugen je op "rootfs" nog vrij hebt.
  • houd extras-devel altijd disabled, tenzij je doelbewust een programma uit de catalogus wilt installeren of updaten. Anders update je namelijk ook programmas uit extras en extras-testing met de developer versies in extras-devel. Dat zal je meestal niet willen omdat die vermoedelijk meer bugs bevatten.
  • houd goed bij welke programmas uit extras-devel je geinstalleerd hebt, dan weet je welke je moet updaten, als je tijdelijk de catalogus enabled en op "update" klikt.
  • controleer met DiskUsage bij elk programma dat je uit extras-devel hoeveel geheugen het van rootfs in beslag neemt, en ga na of je dat acceptabel vindt.
  • als je weinig geheugen over hebt op je rootfs, uninstall dan programmas uit extras-devel en controleer of er meer geheugen vrij komt (met DiskUsage bijvoorbeeld, eventueel na een restart).
Het klinkt allemaal wat ingewikkeld, maar besef dat de programmas uit extras-devel niet voor eindgebruikers bedoeld zijn, en dat deze programmas het functioneren van de N900 echt negatief kunnen beïnvloeden. Als je wilt voorkomen dat je je N900 opnieuw met flashen naar de fabrieks instellingen is het dus raadzaam erg op te passen met de extras-devel catalogus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyllthon
hey jongens bedankt voor alle info enzo:)

na het opnieuw opstarten deed die het wel en nu ga ik ff de tips van tempest ff in gebruik nemen.

nogmaals bedankt allemaal:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu ik toch lekker aan het posten ben, heb ik nog een vraag:

Raar genoeg zie ik als ik bij settings naar "About product" ga overal <unkown> staan
"Version: <unkown>" dat soort dingen.
Iemand anders eenzelfde probleem?
Enig idee hoe het komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het idee dat het kinetisch scrollen aanzienlijk minder "versnelling" heeft na de firmware update, andere mensen hetzelfde? Misschien dat Nokia de techniek heeft veranderd ivm patentruzie met Apple? :)

Verder moet ik zeggen dat de appmanager niet zonder slag of stoot alle repo's refreshte. Aanvankelijk eindeloos bezig met zoeken naar updates, daarna maar opneiuw opgestart. ook dat hda weinig effect, batterij er uit, en daarna werkte alles weer netjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 15:26:

Raar genoeg zie ik als ik bij settings naar "About product" ga overal <unkown> staan
Enig idee hoe het komt?
Bij mij geen last van. Hij geeft netjes versie 1.2009.44-1 aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 15:26:

Enig idee hoe het komt?
Bij mij staat alles er gewoon netjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe firmware UPDATE is vrijgegeven via Nokia Software Updater :D!

Ik zie dat sommige al 44.1 hebben.... sorry (A)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 16:11:
Nieuwe firmware UPDATE is vrijgegeven via Nokia Software Updater :D!

Ik zie dat sommige al 44.1 hebben.... sorry (A)
He er is iemand wakker :P

Sorry, kon het niet laten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou weinig veranderd, hopen dat de batterij iets langer mee gaat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 16:40:
Nou weinig veranderd, hopen dat de batterij iets langer mee gaat :D
Just wait....

PR1.0.1 (44-1) is a small updated that sets things up so PR1.1 can be pushed through the Application Manager. This update is only intended to allow the PR1.1 to be received OTA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel apart.....terwijl ik zeker weet/wist dat mijn rootfs op 81% stond.......staat deze nu nog maar op 66%...
Voordeeltje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 16:49:
Wel apart.....terwijl ik zeker weet/wist dat mijn rootfs op 81% stond.......staat deze nu nog maar op 66%...
Voordeeltje ;)
volgens mij heeft die update geheugen vrij gemaakt op je root partitie. Ik merkte ook dat ik meer geheugen vrij heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 16:50:
[...]

volgens mij heeft die update geheugen vrij gemaakt op je root partitie. Ik merkte ook dat ik meer geheugen vrij heb.
Dan...zal het niet lang meer duren...zit een 24hr cache op apt-get....morgen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 16:50:
[...]

Ik merk ook dat als ik mijn toestel reboot ik meer rootfs geheugen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:58
Ik heb alle instellingen voor 12VOIP ingesteld, zoals hier beschreven, op mijn N900.
Automatisch komt er bij elk contact en nummer sip-audio te staan.
Wanneer ik nu naar een nummer bel, gaat hij op de N900 wel hoorbaar over, maar de telefoon(vaste aansluiting), die ik bel, gaat niet over.

Iemand een ideetje?

[ Voor 4% gewijzigd door patrickt35 op 11-01-2010 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zit naar mijn idee ook in het 'hogere segment' heb nog 70mb over op rootfs oftewel 68% gebruikt..f valt dat wel mee? heb hier weinig zicht op.

@tempest: heb naar aanleiding van je post over diskUssage dit geinstaleert en de extra-dev uitgeschakeld.
Maar als ik progje start, krijg ik leuk grafisch weergegeven hoe vol mijn rootfs staat, maar hoe kan ik dan zien 'hoeveel geheugen een afzonderlijk programma gebruikt"??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EngelF schreef op maandag 11 januari 2010 @ 13:35:
[...]

Zelf kom ik ook van de iPhone 3G, deze heb ik ongeveer een jaar gehad, maar niet tot mijn eigen tevredenheid. Het touchscreen van de N900 vind ik echter vele malen lekkerder en beter werken dan die van de 3G. Een linkje raken lukte vaak pas na een aantal pogingen. Voor de N900 is dit geen enkel probleem. Het is de eerste 2 dagen even wennen aan het scherm, maar daarna werkt het veel prettiger dan de iPhone.
Tja...er is inmiddels al veel over gezegd door mijn eerste reactie, maar laten we het er op houden dat de ervaring van het touchscreen erg subjectief is. Ik vind mijn Iphones capacitieve touchscreen gewoon veel sneller, vloeiender en accurater reageren dan de N900(zonder stylus). Ik vind het gewoon uiterst vervelend om telkens maar weer dat pennetje erbij te moeten pakken en bovendien dus 2 handen te moeten gebruiken om een handeling te verrichten.
En over het nut van multitouch kunnen we het eens zijn denk ik: dit heeft wel degelijk een meerwaarde, want de zoommogelijkheden op de N900 zijn alles behalve praktisch. Al maakt multitouch alleen enkelhandig zoomen mogelijk.

Trouwens, iemand anders reageerde in deze thread met als tegenargument dat je telkens moest poetsen bij multitouch. Meen je dit serieus? Mij interesseren vingerafdrukken namelijk geen ***...het is toch een TOUCHSCREEN?

[...]
Het controleren en syncen van mijn mailboxen was de eerste paar dagen redelijk langzaam (3000+ berichten), maar daarna werkte het bij mij zonder problemen en vertragingen.
Ik heb inmiddels ook alles volledig gesynchroniseerd, maar nog steeds duurt het laden van mijn 1GB+ gmail inbox langer dan ik zou willen zien. Eerst wordt het eerste bericht geladen, vervolgens duurt het enkele seconden voordat ook de rest van mijn inbox verschijnt.

[...]
De standaard mediaspeler is inderdaad niet een geweldig stukje software, maar ik verwacht dat op niet al te lange termijn er een beter komt die je kan installeren.
Ja, dat hoop ik zeker, want alles wat er tot nu toe beschikbaar is kun je vrij waardeloos noemen. 64GB maximale opslag klinkt interessant, maar wil Nokia een werkelijk substituut kunnen zijn voor Apples Ipod functie dan moet er een heel bruikbare, snelle mediaspeler komen. En snel het liefst.

[...]
Geen problemen met het spelen van flash spelletjes. De youtube filmpjes haperen soms wel, maar vaak is het geen probleem. Niet alle flashsites wordne ondersteund door hun eis voor Flash 10, deze update moet nog komen voor de N900. Het browsen op de iPhone vond ik een grote ergernis vanwege het ontbreken van Flash, vele site kon je niet bereiken door deze (belachelijke) beperking.
Probeer voor de grap eens bloody penguin te spelen. Dit gaat gewoonweg niet. De N900 heeft hier niet genoeg power voor of de flash software is hiervoor niet goed genoeg.
Wat betreft filmpjes: toevallig heb ik 5 minuten geleden even een head to head vergelijking gemaakt van een youtube filmpje openen op de N900 en de Ipod Touch 3G. Bij beide gebruik gemaakt van de internetbrowser, hetzelfde filmpje over hetzelfde WiFi netwerk geopend. De filmpjes laadden vrijwel even snel, alleen de in-browser player van de N900 schokte en haperde een stuk meer dan op de Ipods externe youtube player. Bovendien leken de beelden op de Ipod scherper en vloeiender.

[...]
Wat je al zei, de N900 komt van een internettablet en dan heb je ook een aantal nadelen die je op de koop toekrijgt. Hopen is dit straks opgelost. Bij de iPhone duurde het ook tot 3.0 voordat je eindelijk kon SMSen in landscape, wat op de iPhone dan weer een stuk prettiger is i.v.m. de onscreen keyboard.
True, ook bij de Iphone heeft het een behoorlijke tijd geduurd voordat de meeste functies zo werkten zoals jij ze graag zou zien.

[...]
Er is niks eerlijk aan de gebruikersevaring die je nu geeft. Je vergelijkt iets wat je 1,5 jaar gehad hebt met iets wat je nog maar net 2 dagen hebt. Sinds 14 december heb ik mijn N900 en ik vind het nog steeds een hele opluchting ten opzicht van de iPhone. Als je de iPhone niet jailbreakt zijn er veel simpele dingen waaraan je je kan gaan ergeren. Op de iPhone kan je niet je eigen achtergrond instellen. Je kan geen beknopt overzicht krijgen van de afspraken die eraan komen, maar je moet altijd je agenda opstarten voordat je ziet wat er op je agenda staat de komende dagen. Een bestand verzenden of ontvangen via bluetooth? Vergeet het maar. Je schermen zijn niet echt aanpasbaar en alle applicaties staan altijd op je schermen, niet netjes ergens in een menu. Je zit vast aan (het gedrocht) iTunes, wat ik een zeer vervelende applicatie vind.

Verder kan je veel meer met de N900 dan met de iPhone. De community voor de N900 is nog niet zo groot, maar die is wel hard aan het groeien.

Als Apple niet haar best doet dan is de iPhone over een paar jaar een uitgestorven legende die aan het begin stond van het touchscreen tijdperk.
Als je ook mijn eerdere post hebt gelezen, dan weet je dat ik zelf aan aangaf dat ik nog geen eerlijke definitieve mening kan geven. Ik deel slechts mijn ervaringen tot nog toe. Ik heb de N900 simpelweg te kort in gebruik om een echt oordeel te geven. Wat je daarentegen zegt, geeft de essentie wel mooi weer. Ik gebruik de Iphone inderdaad al 1,5 jaar en deze hard- en software zou in principe verouderd moeten zijn. Van een nieuw toestel dat dit apparaat dan moet vervangen, de N900, verwacht ik dan toch op vrijwel ieder punt vooruitgang te boeken. Zo ervaar ik het helaas niet. Uiteraard had ik wel een jailbreak op mijn Iphone uitgevoerd waardoor er een stuk meer mogelijk was. Natuurlijk bleven er genoeg beperkingen en ergernissen zoals het niet kunnen zien van de agendapunten zonder de agenda te openen etc.
Concluderend moet ik vooralsnog stellen dat de Iphone gewoon een stuk gebruiksvriendelijker, sneller en beter werkte voor MIJ. De N900 voelt voor mij als een apparaat wat nog niet af is.

Begrijp me niet verkeerd, de N900 heeft zeker veel potentie en ik wil de telefoon dan ook helemaal niet bashen. Ik baal gewoon dat een apparaat wat pretendeert de grote alleskunner te zijn niet aan mijn verwachtingen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddebraak
volgens een post op maemo:

1. install rootsh
2. open x-term
3. sudo gainroot
4. dpkg-query -W --showformat='${Installed-Size;10}\t${Package}\n' | sort -k1,1n | more

You will get sorted list all installed packages with sizes in Kb. You will get page by page. for next page press "space" for exit "q"
if you want to export list to file use:

dpkg-query -W --showformat='${Installed-Size;10}\t${Package}\n' | sort -k1,1n >> FileName

for looking file use
cat FileName | more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De fixes unofficial nokia:

konttori_nokia: kernel contains one fix, which is allowing HAM to trigger ubifs to higher compression level for the SSU update.
konttori_nokia: browser contains one fix, which is browser UA string to say that it's pr1.0.1 device.
konttori_nokia: GTK contains one fix, which is dropping the icon cache support.
konttori_nokia: application manager contains 37 fixes, mostly related to SSU stability
konttori_nokia: And a bit related to the new look of the app grid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 17:16:
[...]

Probeer voor de grap eens bloody penguin te spelen. Dit gaat gewoonweg niet. De N900 heeft hier niet genoeg power voor of de flash software is hiervoor niet goed genoeg.
Je weet natuurlijk dat ik dit nu ga uitproberen haha >:)

Bloody Pinguin werkt via Crazygames gewoon goed op mijn N900? Misschien heb je nogal veel in de achtergrond draaien of gebruik je de Firefoxbrowser ipv de standaard Maemo browser? Ik had bij de 1e 2 slagen een kleine 'lag' maar daarna kon ik gewoon goed spelen.

[ Voor 5% gewijzigd door RayMotix op 11-01-2010 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
RayMotix schreef op maandag 11 januari 2010 @ 17:24:
[...]

Je weet natuurlijk dat ik dit nu ga uitproberen haha >:)

Bloody Pinguin werkt via Crazygames gewoon goed op mijn N900? Misschien heb je nogal veel in de achtergrond draaien of gebruik je de Firefoxbrowser ipv de standaard Maemo browser? Ik had bij de 1e 2 slagen een kleine 'lag' maar daarna kon ik gewoon goed spelen.
Idd ook hier werkt die gewoon :P , maar het klopt wel dat sommige flash games/sites niet goed werken op de N900 maar dit ligt er volgens mij meer aan we nog geen flash 10 hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phr34k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-10 10:26
Heeft iemand zijn ICQ account al werkend gekregen? Wanneer ik mijn gegevens invoer en klik op aanmelden, springt hij gelijk weer terug naar de lijst met accounts met "niet aangemeld" er achter. Zijn er misschien settings die veranderd moeten worden?

5520 Wp op WZW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raar, ik gebruik namelijk de standaard Maemo browser, heb niets in de achtergrond draaien en toch is een game spelen als bloody penguin gewoon NIET haalbaar. Het spel laadt wel prima en ik kan ook slaan en dergelijke, maar de inputlag is gewoon zodanig dat het niet speelbaar is. Menen jullie nou echt eerlijk dat je dit spel vloeiend vinden draaien en dat het goed speelbaar is? Ik vraag me nu namelijk af in hoeverre flash bruikbaar is voor toepassingen als deze. Hopelijk is dit met een update met flash 10 daadwerkelijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet er iemand of het mogelijk is om downloadbare POI (points of interests) van de tom tom te downloaden zodat deze ook in OVI Maps of Maemo Mapper of een andere gps applicatie te gebruiken zijn?

Thanks

EDIT: is me gelukt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit met een probleempje met mijn e-mail. Als ik mailtjes verstuur dan komen ze bij iedereen (Yahoo, Gmail, Outlook enz) in de Spambox. Dit is echt heel vervelend. Met vodafone kan je niet je eigen uitgaande server gebruiken en ik denk dat die daarom overal in de spambox komt. Hebben jullie misschien een trucje of tip zodat ik gewoon mail normaal kan versturen via Vodafone Live?

Ik heb mijn mail ingesteld met de volgende instellingen [IMAP]:

Ik zit nog bij Vodafone en haal alles binnen via imap, ik heb mijn eigenwebsite dus ik heb de naam even veranderd voor privacy:

mailadres: mail@naamnaam.nl

Pop
geb: mail@naamnaam.nl
ww: *******
server: mail.naamnaam.nl

SMTP/IMAP (je moet de gegevens van vodafone gebruiken anders verstuurd die niets :())
geb: mail0611538517@vodafone.nl
ww: ********
server: mail.naamnaam.nl

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Rootfs heeft nu 74%,
niet dat ik er nu last van heb, maar wie weet in de toekomst:
Hoe zou ik dat omlaag kunnen dringen? Puur door apps te de-installen?
Maar dan heb ik de app niet meer, of moet ik dan wachten totdat ie 'officieel gelaunched' is ?

Overigens net de nieuwe update binnengehaald :)

Iemand trouwens ideas wanneer de ovi store available komt?
Ik lees hier en daar dat het deze week zou moeten maar pin me er niet op vast ( of Nokia...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 17:59:
Mijn Rootfs heeft nu 74%,
niet dat ik er nu last van heb, maar wie weet in de toekomst:
Hoe zou ik dat omlaag kunnen dringen? Puur door apps te de-installen?
Maar dan heb ik de app niet meer, of moet ik dan wachten totdat ie 'officieel gelaunched' is ?

Overigens net de nieuwe update binnengehaald :)

Iemand trouwens ideas wanneer de ovi store available komt?
Ik lees hier en daar dat het deze week zou moeten maar pin me er niet op vast ( of Nokia...)
Zou heel fijn zijn, net zoals OVI suite en ovi.com werkte allemaal zo fijn met mijn N97. Ik vind PC Suite zoo verrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@teddebraak: was da in reply op mijn vraag hoe te zien hoeveel mb een aps opvreet in je rootfs?

durf nl niet zomaar te rommelen..

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddebraak
ja, net zelf gedaan, werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok..ben een beetje 'bang' voor al die strings, satie's en speciale tekens...oeoeoeoeoeoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:07
Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2010 @ 17:41:
Raar, ik gebruik namelijk de standaard Maemo browser, heb niets in de achtergrond draaien en toch is een game spelen als bloody penguin gewoon NIET haalbaar. Het spel laadt wel prima en ik kan ook slaan en dergelijke, maar de inputlag is gewoon zodanig dat het niet speelbaar is. Menen jullie nou echt eerlijk dat je dit spel vloeiend vinden draaien en dat het goed speelbaar is? Ik vraag me nu namelijk af in hoeverre flash bruikbaar is voor toepassingen als deze. Hopelijk is dit met een update met flash 10 daadwerkelijk beter.
Bij mij ook speelbaar (technisch), maar ook veel te langzaam om goed te kunnen spelen. Ligt dit mogelijk aan de codering (geen verstand van, dus kan domme vraag zijn)? Welke codering staat bij jullie geselecteerd?

No matter the age, never lose the Kramer inside

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddebraak
vergeleken met op een desktop is hij idd langzamer. maar nog wel speelbaar. is hij op een iphone wel even snel?
Pagina: 1 ... 36 ... 118 Laatste

Let op:
Berichten over levertijden horen in [ABO] Nokia N900 Levertijden en Abonnementen topic.