FreddyFish schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 00:46:
[...]
Ah dit is wel zeer interessant zeg. De fm-transmitter werkte opzich al wel voldoende bij mij, maar een wat sterker signaal en dus een groter bereik zou fijn zijn. Op pagina 11 zegt iemand dat hij een manier heeft om via al bestaande bestanden de transmitter via een snelkoppeling aan te zetten met standaard dat vergrote bereik. Ik begrijp echter vrij weinig van zijn toelichting over wat hij doet om tot die stappen te komen.
Hij heeft het bijvoorbeeld over het wijzigen van het bestand boostfm.sh in een of andere folder waar je vanaf Windows niet op kunt komen (of het is in ieder geval niet zichtbaar) en dus moet dat waarschijnlijk vanuit Xterminal zelf gebeuren? Geen idee hoe dat zou moeten, kan iemand met Linux-kennis dit misschien ophelderen of een zetje in de goede richting geven voor een Linux-beginner? Mijn dank zou groot zijn. Ik ben geen digibeet, sterker nog o.a. PC's zijn een hobby van me, maar dit is toch net even teveel tegelijk. Vooral het aanpassen van dat .sh-bestand lijkt me pittig. Kan het bestand niet eens vinden..
Even een kleine uitleg over de
post van deze persoon op pagina 11 met een paar kleine aanpassingen:
Je zou het beste eerst een 'grafische' texteditor kunnen installeren op de n900 zoals leafpad (deze is te vinden in de extras-testing repository dacht ik), wat je verder nodig bent is rootsh om root te worden.
Wat je vervolgens doet is in de xterminal
gainroot intypen om root te worden.
Als je root bent kan je met het commando
leafpad /usr/bin/boostfm.sh het bestand boostfm.sh aanmaken en de text editor openen en het volgende erin plakken:
#!/bin/sh
STATE=`fmtx_client | grep state | cut -d '=' -f2`
if [ "disabled" = ${STATE} ]
then
echo "Turning on FM transmitter"
fmtx_client -p1
else
echo "Turning off FM transmitter"
fmtx_client -p0
fi
/bin/echo 118 > /sys/class/i2c-adapter/i2c-2/2-0063/power_level
exit 0
Je kan nu het bestand opslaan door in het menu op save te klikken, ook moet je het bestand nog uitvoerbaar makne, dit kan met het commando
chmod +x /usr/bin/boostfm.sh.
Vervolgens heeft hij het in zijn post over de sudoers file aanpassen, dit kan je doen met het commando
leafpad /etc/sudoers, ook kan het met het programma visudo of een andere tekstverwerker. Je voegt in dit bestand de volgende regel (onderaan) toe:
user ALL = NOPASSWD: /usr/bin/boostfm.sh
Als laatste heeft hij het over een bestand aanmaken om deze op je desktop te kunnen zetten:
leafpad /usr/share/applications/hildon/boostfm.desktop, zet hierin:
[Desktop Entry]
Version=0.1
Type=Application
Name=BoostFM
Exec=osso-xterm 'sudo /usr/bin/boostfm.sh'
Icon=general_fm_transmitter
X-Windows-Icon=
X-HildonDesk-ShowInToolbar=false
X-Osso-Type=application/x-executable
Als je deze stappen hebt gedaan kan je naar je desktop gaan en een nieuwe snelkoppeling toevoegen naar het scriptje. Als je op deze snelkoppeling klikt word de FM-Transmitter uit of aangezet, met volle sterkte (118).
Ik hoop dat je er wat aan hebt
edit: even wat uitleg over copy/paste en de n900
als je deze post op je n900 bekijt kan je de text selecteren door met je vinger van linksbuiten het scherm (het zwarte) naar binnen te slepen in een redelijk tempo. je ziet dan een cursor icoon verschijnen, klik daarop. Nu kan text selecteren met je vinger/stylus en copieeren met ctrl+c, de geselecteere text kan je ook weer in leafpad plakken met ctrl+v
[
Voor 10% gewijzigd door
Verwijderd op 05-01-2010 17:08
]