Dit zijn eigenlijk geen specifieke vragen, enkel iets minder algemeen dat "is de N900 beter dan de HD2?".
Ik zou aanraden reviews te lezen zodat je echt een beetje weet wat je koopt. Dan zal geen enkele smartphone een miskoop zijn, want welke je ook kiest, je kan er ontzettend veel mee, en je zal er dus blij mee zijn.
Maar mijn reacties:
natuurlijk werkt het touchscreen goed, alleen wel anders dan op een HD2 of iphone, is maar net wat je gewend bent en waar je voorkeur naar uit gaat.
Ja natuurlijk kan je mobiel internetten op je laptop via je N900. Dit kon altijd al met alle (unbranded) nokia toestellen die ik ken. Alleen maar omdat Apple (en sommige anderen) vanuit een winstoogmerk doelbewust deze functie blokkeert, wil dat niet zeggen dat Nokia dit ook gaat doen. Op windows mobile (HD2) werkt het overigens net als op Nokia's net zo makkelijk. Of jij het "makkelijk" vindt kan ik natuurlijk niet zeggen, maar hoe het moet staat gewoon in de handleiding, en deze kan je op de Nokia site vinden.
Ik heb geen krassen op mijn N900, maar ik altijd heel zuinig op mijn toestellen. En natuurlijk besteedt Nokia aandacht aan het krasbestendig maken van haar toestellen (net als alle andere producenten). Welk toestel het meest kras bestendig is kan je als gebruiker van 1 of twee toestellen niet zeggen, een objectieve maat voor de krasbestendigheid ken ik ook niet, en ik ken ook geen onafhankelijke onderzoeken hier naar. Nokia zal dat intern vast wel hebben, die doen heel veel tests op hun toestellen (ze hebben een aantal labs waar ze enkel bezig zijn met het "slopen" van hun toestellen om er achter te komen hoe ze toestellen zo robust mogelijk kunnen maken).
Gebruikersvriendelijkheid is een nogal subjectief begrip. Helemaal bij dit soort toestellen die zo ontzettend veel kunnen. Het is zo goed als zeker appels met peren vergelijken. het hangt er vanaf wat je gewend bent, en naar welke functies je kijkt. Ik zeg niet dat het niet waar is, ik weet dat niet, ik heb geen HD2 om dingen te vergelijken. Maar zulke algemene uitspraken vind ik niet bijzonder nuttig. Is Mac OSX gebruikers vriendelijker dan Windows 7? Is Firefox gebruikersvriendelijker dan IE of Google Chrome? In sommige opzichten vast wel, in anderen mischien weer niet. Het hangt van je gebruik af.
De doelgroep van de N900 is (volgens Nokia zelf) wel een iets andere dan de HD2. De N900 is meer op de gadget liefhebber, de linux nerd of de mobiele telefoon enthousiasteling gericht. De doelgroep van de HD2 komt meer overeen met haar N97. Dit is eigenlijk een algemene groep met interesse in telefoons met extra mogelijkheden, veel van hun telefoon gebruik maken en bereid zijn hier zo'n 500 euro voor te betalen (direct of indirect via je abonnement). Deze groep bevat ook de zakelijke veel beller, die wel nieuwsgierig is naar dure telefoons omdat hij/zij, als veel beller, toch een dure telefoon er "gratis" bij kan krijgen, of de "smartphone maagden" die voor het eerst een smartphone nemen, maar er eigenlijk nog niets vanaf weten, en eigenlijk nog helemaal niet weten WAT je meer met een telefoon kan doen dan bellen en SMS-en.
Ik denk dat de N900 voor deze laatste twee groepen niet de ideale keus is omdat ze in eerste instantie een telefoon verwachten, en de de N900 in de eerste plaats een mini computer is met een telefoon erbij inbegrepen. Ik zou het als volgt vergelijken: Als je computer-loze oma een nieuw vast telefoon toestel nodig heeft, dan geef je haar ook geen laptop cadeau met de mededeling dat je daar prima mee kan bellen via Skype.
klopt, ik denk inderdaad dat dat het grootste probleem is, maar dat hebben alle smartphones, ook de HD2, de N97 en de iPhone. Overigens heb je op een "beetje lange vlucht" er juist geen last van, want dan moeten je zenders meestal toch uit (GSM/3G/Wifi), en die zijn juist het probleem. Als de N900 geen data verbinding heeft dan gaat de accu veel langer mee (wel afhankelijk van wat je doet natuurlijk, maar een film kijken, uren muziek luisteren of een aantal TV afleveringen gaat makkelijk).