Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tot nu toe bevalt de N900 super. Een nadeel, hij vreet MB's op internet met het laden van volle websites. En KPN met het max 250 Mb beleid is er niet erg soepel in. Max = max zeggen ze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:15
Misschien een domme vraag en waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd, maar ehh... hoe kan ik mijn voice mail bellen. Ik heb inmiddels alle menuutjes en knopjes wel gehad, maar ik kan hem echt niet vinden. :?

No matter the age, never lose the Kramer inside

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

1233 bellen?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmtsjmftsch schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 16:07:
Misschien een domme vraag en waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd, maar ehh... hoe kan ik mijn voice mail bellen. Ik heb inmiddels alle menuutjes en knopjes wel gehad, maar ik kan hem echt niet vinden. :?
bij kpn staat hij automatisch tussen de contacten, ingelezen vanuit de simkaart. Lang de 1 indrukken werkt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-10 13:41
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 16:04:
Tot nu toe bevalt de N900 super. Een nadeel, hij vreet MB's op internet met het laden van volle websites. En KPN met het max 250 Mb beleid is er niet erg soepel in. Max = max zeggen ze
Tsja...overstappen dus, zo snel mogelijk. Dit soort beleid is wanbeleid...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmtsjmftsch
Die had ik ook al bedacht, maar op alle telefoons die ik tot nog toe heb gehad was er of een aparte knop voor, of je kon de 1 lang ingedrukt houden. Ik kan natuurlijk een contact aanmaken en die op mijn desktop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Die pre-instellingen zijn niets anders dan dat je die er zelf in bakt hoor, meer dan dat is zo'n speciale knop ook niet.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James RB
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-02-2024
fevol schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 14:19:

Gisteren in de file gestaan met een film op de N900 en vol geluid uit de speakers. Leuke ervaring...
Ik had begrepen dat de transmitter alleen werkt bij het afspelen van muziek? Of is er al een oplossing voor om alle geluid via de transmitter te kunnen afspelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Wat is dat voor een mafkees in dat filmpje
Sjongejonge, wat een slechte review, ik ben na 1 minuut afgehaakt omdat de reviewer de intelligentie ontbeert om als je iets filmt, dit ook stabiel te houden ten opzichte van de camera.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Instatic
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-10-2023

Instatic

To Be Or Not To Be

kan iemand ff nav4all porten naar maemo5 :D dan hebben we een ieder geval een soort van turn by turn navigatie :p De n800 staat op de website van nav4all sinds 2007 al op coming soon :z

[ Voor 68% gewijzigd door Instatic op 08-12-2009 19:29 ]

That Is The Question

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjwubs
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-10 13:56
Hier is een website met informatie over 270+ apps voor maemo

http://my-maemo.com/software/index.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
rataplan2 schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 18:58:
kan iemand ff nav4all porten naar maemo5 :D dan hebben we een ieder geval een soort van turn by turn navigatie :p De n800 staat op de website van nav4all sinds 2007 al op coming soon :z
Als ze nav4all zo snel ontwikkelen dat hij voor de N800 (Maemo 4?) vanaf 2007 op coming soon staat, waarom wil je dat dan? Sygic wil eind dit jaar met navigatie voor Maemo op de proppen komen. Daar zet ik mijn zinnen voorlopig op. Waarom is er trouwens geen open-source (fatsoenlijke) navigatie?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 17:54:
[...]

Tsja...overstappen dus, zo snel mogelijk. Dit soort beleid is wanbeleid...
helaas gebonden wegens bereik, kan alleen kpn aan, de rest niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjwubs
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-10 13:56
Voor Nav4All moet je vanaf januari 2010 ook betalen. Denk dan sowieso dat Sygic een betere optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 19:37:
[...]

helaas gebonden wegens bereik, kan alleen kpn aan, de rest niet
Is KPN echt zo erg dan? ik heb nu ook net KPN aangevraagd omdat Vodafone erg ruk is de laatste tijd..

Maar krijg je echt prompt een smsje op 250MB? ook met extra snel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XtremeDesign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-10 22:56
Mijn ervaringen zijn dat KPN juist heel flexibel is met het dataverbruik. Voorheen met surft & mail standaard bundel meestal zo rond 500 mb per maand. Nu met surft & mail extra snel kom ik iedere maand ruim boven de 1gb uit en ik heb nog nooit iets vernomen dat ik teveel zou verbruiken. Hoe kom je bij die max. 250 mb grens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik ben sinds zaterdag de gelukkige van de N900, alleen constateer ik dat de front camera niet werkt. En net als wat hier eerder staat geschreven, werkt de microfoon niet, ook luidspreker is bagger.

Omdat ik na me werk gebeld heb met nokia over mijn problemen (die tot 17.30 uur open zijn) gaven ze aan dat het met de laatste update over moet zijn en dat de front camera werkt. Nou, ik opgehangen...en na het eten de telefoon aan pc gehangen en nokia updater laten draaien. Maar er wordt geen nieuwe update gevonden. Hebben jullie hetzelfde probleem of zijn er handmatig updates uit te voeren?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 09:01
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 20:03:
Ook ik ben sinds zaterdag de gelukkige van de N900, alleen constateer ik dat de front camera niet werkt. En net als wat hier eerder staat geschreven, werkt de microfoon niet, ook luidspreker is bagger.

Omdat ik na me werk gebeld heb met nokia over mijn problemen (die tot 17.30 uur open zijn) gaven ze aan dat het met de laatste update over moet zijn en dat de front camera werkt. Nou, ik opgehangen...en na het eten de telefoon aan pc gehangen en nokia updater laten draaien. Maar er wordt geen nieuwe update gevonden. Hebben jullie hetzelfde probleem of zijn er handmatig updates uit te voeren?.
Je kunt proberen ondanks dat het geen update is, deze wel uit te voeren.
Op die manier installeer je de software opnieuw. Kijken of dat helpt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 20:03:

Hoe heb je de front camera getest dan?
standaard is er geen enkele app die van de front camera gebruik maakt. Alleen als je de mirror app installeert kan je zien dat hij beeld geeft. Maar in toekomstige firmwares schijnt de kwaliteit daarvan wel te zijn verbeterd (nog NIET uit, alleen interne Nokia development releases).
Volgens mij is er nog geen firmware update voor de retail release van de N900. De software die je erbij krijgt is de laatste beschikbare versie. Alleen mensen met een pre-release N900 moeten updaten naar deze zelfde versie.

Er zijn meer mensen met een defecte microfoon, dat betekent terug naar de winkel. Je toestel is helaas defect.

Voor een mobiele telefoon zijn de speakers naar mijn mening helemaal niet slecht, maar wellicht is daar ook iets mee mis op jouw toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bbrink schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 20:44:
[...]

Je kunt proberen ondanks dat het geen update is, deze wel uit te voeren.
Op die manier installeer je de software opnieuw. Kijken of dat helpt..
Heb dit inmiddels gedaan en er is niks verandert. Front camera bestaat volgens het toestel gewoon niet. Ben ik overigens de enige waar de front camera niet werkt?.
Ik ga trouwens, naar camera...waar de melding verschijnt dat de lenskap er nog op zit, mijn idee is dit ook de weg voor de frontcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 21:08:
[...]

Heb dit inmiddels gedaan en er is niks verandert. Front camera bestaat volgens het toestel gewoon niet. Ben ik overigens de enige waar de front camera niet werkt?.
Ik ga trouwens, naar camera...waar de melding verschijnt dat de lenskap er nog op zit, mijn idee is dit ook de weg voor de frontcamera.
De camera app kan ALLEEN van de 5 megapixels back camera gebruik maken, niet de front camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skndd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09 09:51

skndd

aka skeej

OMG. Hier zit ik dan rustig wat nieuwtjes over de N900 te lezen, en plots zit ik alweer een uur lang filmpjes van deze gast te kijken. Ik pis bijna in m'n broek van het lachen :D ge-ni-aal _/-\o_ 8)7

Deze zijn ook echt fantastisch :D : http://www.youtube.com/watch?v=C_k_kpO647s en http://www.youtube.com/watch?v=bK9bkB84BuI

Ontopic: Hoe zit het nu met USB OTG? Dat gaat dus nooit komen? Echt jammer, want voor mij was dat wel een killer feature van de N900.

[ Voor 4% gewijzigd door skndd op 08-12-2009 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 21:11:
[...]

De camera app kan ALLEEN van de 5 megapixels back camera gebruik maken, niet de front camera.
Hoe schakel je de front camera dan in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 21:23:
[...]

Hoe schakel je de front camera dan in?
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 21:07:
[...]

Hoe heb je de front camera getest dan?
standaard is er geen enkele app die van de front camera gebruik maakt.
Alleen als je de mirror app installeert kan je zien dat hij beeld geeft. Maar in toekomstige firmwares schijnt de kwaliteit daarvan wel te zijn verbeterd (nog NIET uit, alleen interne Nokia development releases).
Volgens mij is er nog geen firmware update voor de retail release van de N900. De software die je erbij krijgt is de laatste beschikbare versie. Alleen mensen met een pre-release N900 moeten updaten naar deze zelfde versie.

Er zijn meer mensen met een defecte microfoon, dat betekent terug naar de winkel. Je toestel is helaas defect.

Voor een mobiele telefoon zijn de speakers naar mijn mening helemaal niet slecht, maar wellicht is daar ook iets mee mis op jouw toestel.

[ Voor 8% gewijzigd door Imperium op 08-12-2009 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddebraak
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-01-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 21:08:
[...]

zoals al eerder gezegd is er op de mirror app. na nog geen applicatie die de front camera gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
skndd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 21:20:
[...]
Ontopic: Hoe zit het nu met USB OTG? Dat gaat dus nooit komen? Echt jammer, want voor mij was dat wel een killer feature van de N900.
Ik heb me er een tijdje terug wat in verdiept. Eerst was mijn conclusie dat het door Nokia niet werd ondersteund, dit kwam doordat het te lang zou duren, omdat de telefoon dit moest ondersteunen (qua software) out of the box en er was te veel tijd nodig om de software hiervoor te schrijven.

Later hoorde ik dat het wel zou kunnen.

Het is officieel dus geen USB OTG, maar of het nou hardwarematig anders is dan wel USB OTG, weet ik niet.
Als er hardwarematig bij de term USB OTG niets hoeft te veranderen, dan is het gunstig.
Als er hardwarematig wel iets moet veranderen, maar Nokia heeft dit gedaan, maar geen software geschreven, waardoor het in real-life wel USB OTG ondersteunt, maar volgens de standaard niet, dan zou het slim zijn van Nokia (dus voor de achterban iets maken).
Of er moet dus hardwarematig iets veranderen en Nokia beslist dat dat niet gebeurt (kost geld), want de software kan niet geschreven worden op tijd, dus de hardware voegt niks toe aan de specificaties (waar de klant op gericht is).

Dus 3 mogelijkheden en volgens mij hoeft er op zich hardwarematig niks gewijzigd te worden om USB OTG te ondersteunen (ja, een speciaal kabeltje meeleveren dan).

Ik hoop dat dit nog gaat komen en we straks zelfs meerdere USB-apparaten aan kunnen sluiten (keyboard/muis), zodat je er een pc van kan maken, of speciale randapparatuur voor de N900 (afstandbediening zodat je het als mediaplayer op tv kan bedienen).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, maar ik vind dat erg slordig van Nokia.
Ik bedoel, het is geen telefoon van 50 euro.

En wat er op zit moet gewoon werken, niet dan?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Ik moet toch even kwijt dat mijn N900 al de hele dag aan staat met een browser open (eigenlijk al sinds gister, rond ±12 uur in standby). Af en toe een telefoontje smsje en nu pas op de helft van z'n batterij is.. sinds ik de Wifi interval uitgezet heb. Bekende bug oid? Of vreet dat letterlijk je batterij leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

graceful schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 21:35:
Ik moet toch even kwijt dat mijn N900 al de hele dag aan staat met een browser open (eigenlijk al sinds gister, rond ±12 uur in standby). Af en toe een telefoontje smsje en nu pas op de helft van z'n batterij is.. sinds ik de Wifi interval uitgezet heb. Bekende bug oid? Of vreet dat letterlijk je batterij leeg?
Mijn accu is nu leeg sinds zaterdag, en in de tussentijd heb ik veel (zonder datakabel) applicaties gedownload, geinstalleerd, regelmatig op wifi, veel sms, en regelmatig telefoon. Accu van mij mankeert echt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jorian29 schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 15:42:
Wat is dat voor een mafkees in dat filmpje 8)7
Hij zegt dat er meer features zijn, omdat het een niet Nokia is. Nou, ik zie op dat optimel ding geen fysiek tobootje. De camera is 3.2 megapixel, en snel is ie ook niet te noemen.
In de browser staat een nieuwsitem over afghanistan. Vervolgens zegt hij dat hij een filmpje over afghanistan heeft gedownload van die site, en zie je dat het een aflevering van Lie to Me is xD.

Maar is die Optima het 2e toestel die Maemo 5 runt?
Volgens mij is dit gebaseerd op de open source onderdelen van Maemo (5). Een belangrijk deel van de GUI in Maemo 5 is echter closed source, evenals de telefoon app, die zal ook anders zijn.
De gui van de optima ziet er uit als een combinatie van Maemo 4 en Maemo 5 kwa GUI, heel grappig om te zien. Ik vraag me alleen af hoe snel het apparaat is. Volgens mij is de CPU kwa MHz sneller dan de N900, maar is het een ARM11 en geen Cortex A8, dus vermoedelijk toch een stuk langzamer.

Maar best leuk dat Maemo Optima apparaat. Ik ben meestal heel erg sceptisch over goedkope chinese meuk, maar dat lijkt dit niet te zijn. De review geeft mij een vrij positief beeld van het apparaat. Het grotere scherm vind ik een bijzonder voordeel. Ik vind een iets groter apparaat geen probleem, en vind een 4 inch scherm handiger dan 3.5 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 21:34:
Sorry, maar ik vind dat erg slordig van Nokia.
Ik bedoel, het is geen telefoon van 50 euro.

Vind je het slordig dat de front camera niet gebruikt wordt?
Hij werkt wel, alleen je kan er nog niets mee. Komt vaker voor tegenwoordig met gadgets. Bepaalde hardware wordt pas later "aan gezet" met een frimware update. Dit geldt overigens ook voor de infrarood poort en de FM radio ontvanger. Daar levert Nokia ook geen software voor.
Of het "slordig" is weet ik niet. Ik wist dat het zo was, en vind het leuk dat er later meer mogelijkheden bijkomen (software of hardware matig). Wat al heel vaak is gezegd over Maemo 5: het is duidelijk nog niet af. Het is afgerond, en meestal bijzonder stabiel en bruikbaar, maar er kunnen en zullen nog heel erg veel functionaliteiten worden geïmplementeerd.

Als je bedoeld dat het slordig is dat je microfoon niet werkt: ja totaal mee eens.
Het is altijd k*t als je een defect toestel krijgt, zeker in deze prijscategorie. En ik zou ook bijzonder uit mijn humeur zijn als me dat overkomt. Maar 1 ding te doen: terug naar de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGB-hero
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 11:30
Ben nu lekker aan het spelen met de N900. Maar weet iemand hoe ik meer profielen kan toe voegen?
Vroeger had je altijd normaal,stil,luid etc maar nu heb ik alleen nog maar normaal en stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik let op de kleine dingen...maar klopt het dat het toetsenbord verlichting ook niet continue aanstaat als je het uitgeschoven hebt?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 22:05:
Ik let op de kleine dingen...maar klopt het dat het toetsenbord verlichting ook niet continue aanstaat als je het uitgeschoven hebt?.
Dat is normaal. Dat had mijn HTC ook. Na een aantal seconde inactiviteit gaat de verlichting uit. Net als je scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
standaard gaat dat uit na een aantal seconden geen gebruik, en het scherm een aantal seconden later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kreeg vandaag mijn screenprotector binnen. Deze had ik besteld bij een of andere vage Duitse leverancier . Falcixx ofzo met de naam Dagmar Schönenbröcher :) Wat een verschrikking, vooral niet doen dus.

Aangebracht in een badcel met een stomende douche. 0,0 stof en voorzichtig stukje bij beetje dat ding aanbrengen en direct gladstrijken met een pasje.
De plakkant plakte echt enorm. Veel meer dan ik gewend ben bij screenprotectors. Op de helft kwam ik er achter dat er toch een puntje stof oid midden op de screenprotector zat. Ik vervolgens de folie weer een stuk lostrekken (wat resulteert in een mooie vingerafdruk en wat er eigenlijk al voor zorgt dat dat ding direct de bak in kan) en geprobeerd dat stofje er af te halen. Lukte niet want het zat al helemaal in de folie als het ware. Zo'n zuigkracht heeft deze protector 8)7
Ik laat 'm er nu vannacht op om iig nog even te bekijken of de folie nog 'gladder' wordt. En dan hopen dat ie er morgen nog wel afgaat aangezien het muurvast zit ;)

Strekking van het verhaal: screenprotectors zijn en blijven kut.

Ik doe het lekker zonder en neem de lichte beschadigingen voor lief. Er zit er overigens al eentje op. Een hele lichte. Het lijkt op een vuilbelletje die je na stevig 'schoonmaken' er wel afkrijgt maar bij deze is dat helaas niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motogp
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10 22:33
Er zit een licht sensor op, sta je buiten in de zon of ergens waar veel licht is vind hij het niet nodig om de verlichting op je toetsenbord aan te zetten.

Dit geld ook voor de brightness van je scherm, die dimt vanzelf als er veel verlichting is of wordt vanzelf feller in het donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Imperium schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 19:40:
[...]

Is KPN echt zo erg dan? ik heb nu ook net KPN aangevraagd omdat Vodafone erg ruk is de laatste tijd..

Maar krijg je echt prompt een smsje op 250MB? ook met extra snel?
ik heb ook extra snel. Heb zelf nog niet gehad maar las het op het draadje. 250 zegt kpn zelf, kom er snel achter denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er ook een wekker applicatie voorgeïnstalleerd? En werkt dat het zelfde als op bijvoorbeeld de N95? Ik gebruik de wekker van mijn N95 namelijk altijd om wakker te worden, en die werkt heel prettig; hij begint eerst heel zacht te piepen en dan na een tijdje wordt hij steeds harder.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2009 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGB-hero
Er is een alarm applicatie. En hij gaat van zacht + trillen naar hard.

[ Voor 43% gewijzigd door MGB-hero op 08-12-2009 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-10 16:11
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 22:26:
Is er ook een wekker applicatie voorgeïnstalleerd? En werkt dat het zelfde als op bijvoorbeeld de N95? Ik gebruik de wekker van mijn N95 namelijk altijd om wakker te worden, en die werkt heel prettig; hij begint eerst heel zacht te piepen en dan na een tijdje wordt hij steeds harder.
Staat gewoon in de handleiding hoor. RTFM O-) :Y)

Om antwoord te geven. Ja, gewoon op de klok klikken wanneer je de desktop ziet. Dan kan je de wekker instellen.

Opper-prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MGB-hero schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 21:52:
Ben nu lekker aan het spelen met de N900. Maar weet iemand hoe ik meer profielen kan toe voegen?
Vroeger had je altijd normaal,stil,luid etc maar nu heb ik alleen nog maar normaal en stil.
Dat klopt. Kan ook (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motogp
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10 22:33
wjwubs schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 19:31:

Het lijkt me verstandig om er bij te vermelden dat een hoop apps uit extra-testing en extras-devel komen.

Wat dus inhoud dat het niet goed of zelfs zeer slecht kan werken en er een kans is dat je je telefoon opnieuw moet instaleren als het goed fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGB-hero
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 22:40:
[...]

Dat klopt. Kan ook (nog) niet.
o dat verklaard een hoop:P

Is er niet ergens een lijst met de app's die zo goed als veilig zijn? Maar nog niet goedgekeurd?
Want sta te springen om nieuwe stukjes speelgoed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wjwubs schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 19:31:

Hoe weet je eigenlijk of die software veilig is, en bv niet een backdoor zit verstopt in een leuk spelletje. Is er al iets van een virusscanner oid?

@hierboven: (straks) via Ovi Store en de normale reps (zie bv downloads op maemo.org oa).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2009 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRC
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-08-2024

RRC

rataplan2 schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 18:58:
goed om te lezen ik heb die gasten al twee keer gemaild. en wat denk je. krijg ik een reply dat de app klaar is en in de appstore staat van apple. wat een pannenkoeken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-05 21:28
TargetX schreef op maandag 07 december 2009 @ 17:44:
[...]

Heb trouwens vandaag DOSBox geinstalleerd en Doom maar direct even geprobeerd maar helaas werkt dat nog niet. Na een tijdje laden verschijnt wel de 'DOOM achtergrond' maar het menu verschijnt daar vervolgens niet op, heeft iemand dit wellicht al werkend gekregen? Lijkt me wel erg bruut: x86 Doom voor DOS emuleren onder Linux op een ARM mobiel :*)

Edit: Prince werkt :-)! Besturing binnen DOSBox wordt nog aan gewerkt maar zodra dit rond is zijn deze spelletjes dus allemaal mogelijk. Het schijnt niet al te veel werk te zijn volgens deze link dus laten we hopen dat het snel komt!
Dan ben je verder gekomen dan ik! Installeren en starten is geen probleem, maar ik heb geen idee waar ik de dosbox.conf en premapper.txt files moet zetten. Dus mounten van disks lukt niet. En de dubbele punt krijg ik ook niet uit het toetsenbord geperst, dus 'cd c:' wil ook niet. Hoe heb jij het voor elkaar gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:30
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 22:24:
[...]

ik heb ook extra snel. Heb zelf nog niet gehad maar las het op het draadje. 250 zegt kpn zelf, kom er snel achter denk ik
Op de site zelf kan ik daar niks over vinden. Er staat wel dat ze een fair use policy hebben en dat als jij meer dan bovengemiddelt verbruikt dat ze je knijpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MGB-hero schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 22:45:
[...]

o dat verklaard een hoop:P

Is er niet ergens een lijst met de app's die zo goed als veilig zijn? Maar nog niet goedgekeurd?
Want sta te springen om nieuwe stukjes speelgoed!
Alles in maemo-extras is zeg maar "goedgekeurd", al het andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 22:47:
[...]

Hoe weet je eigenlijk of die software veilig is, en bv niet een backdoor zit verstopt in een leuk spelletje. Is er al iets van een virusscanner oid?

@hierboven: (straks) via Ovi Store en de normale reps (zie bv downloads op maemo.org oa).
Dat weet je inderdaad niet of er een back-door is ofzo, daarom moet je alleen programmas installeren van repositories die je vertrouwd.
Dit probleem heb je altijd bij elk platform, iPhone, Android, Linux, Windows etc. Als je een programma bepaalde rechten geeft, dan kunnen die misbruikt worden.
Maar ik betwijfel of 'virus' scanners een oplossing zijn hiervoor. Onder windows weet je het ook niet zeker of het beschermd, alleen bekende blokken met "kwaadaardige code" worden herkend. Het idee dat virusscanners je tegen alle mogelijke misbruiken beschermd is een illusie.
Onder linux heb je het voordeel dat programmas meestal met minder rechten worden gedraaid dan onder windows, maar hoe dit onder Maemo zit durf ik niet te zeggen, heb ik mij nog niet in verdiept.
Mijn advies: Niet zomaar repositories toevoegen, en als je programmas uit extra-devel installeert, doe dat dan alleen van ontwikkelaars die je vertrouwd.

Dit is trouwens ook al een probleem met dingen als Greasemonkey scripts. Daar kan je ook misbruik van maken als ontwikkelaar. Dus bekijk de code van greasemonkey scripts VOORDAT je iets installeert, en als je dat niet begrijpt, installeer dan ALLEEN scripts van plekken/mensen die je vertrouwd.

Edit: ik verbaas me vaak over het gemak waarop mensen dingen installeren en draaien op hun PC en mobiel.
Sommige platformen "beschermen" de gebruiker door bepaalde dingen gewoon niet toegankelijk te maken (op iphone is bepaalde adres en nummer gegevens geloof ik niet toegankelijk voor third party apps).
Maemo is bijzonder vrij, en gebruikers hebben dan dus ook de mogelijkheid om programmas als root te draaien. wanneer je dat doet, geef je HEEL veel rechten aan een programma. Het zou me niets verbazen als je het programma dan zelfs de mogelijkheid geeft om bijvoorbeeld betaalde nummers te draaien. Miscchien kan dat al met minder rechten, weet ik niet. Uitkijken dus met installeren van programmas!

Overigens kan je Google Android als 1 grote back-door beschouwen. AL je data wordt met de google dienst gesynchroniseerd. Dat wordt er bij de aanschaf van google android toestellen vaak niet bij gezegd. Het is een heel grijs vlak, gebruik en misbruik van je data.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2009 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexDT
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-09 14:43
Hey folks,

Ik krijg sinds vandaag mijn achtergrond niet meer veranderd. Als ik hem wil wijzigen gebeurt er gewoon niks.
Heeft iemand anders dit probleem ook gehad? Zo ja, hoe kwam de oplossing.

312

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-10 16:11
AlexDT schreef op woensdag 09 december 2009 @ 00:35:
Hey folks,

Ik krijg sinds vandaag mijn achtergrond niet meer veranderd. Als ik hem wil wijzigen gebeurt er gewoon niks.
Heeft iemand anders dit probleem ook gehad? Zo ja, hoe kwam de oplossing.
Al een restart geprobeerd en daarna wijzigen?

Opper-prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexDT
FatalZero schreef op woensdag 09 december 2009 @ 00:36:
[...]

Al een restart geprobeerd en daarna wijzigen?
Ja, al een aantal keer. Dat heeft niet mogen helpen. Iedere keer als ik het probeer te wijzigen verdwijnen er een aantal widgets :?

Ik heb vandaag een aantal backgrounds toegevoegd van http://www.n900wallpapers.com/ incl. de *.desktop file.

Heb ze net allemaal verwijdert en toen deed hij het wel. Blijkbaar zit het in een van de nieuwe .desktop files.

---Fout----------------------------------.call-of-duty-modern-warfare-2.desktop--
[Desktop Entry]
Type=Background
ImageName=Call of Duty Modern Warfare 2
Hidden=true

X-File1=/home/user/MyDocs/.images/call-of-duty-modern-warfare-2_01.jpg
X-File2=/home/user/MyDocs/.images/call-of-duty-modern-warfare-2_02.jpg
X-File3=/home/user/MyDocs/.images/call-of-duty-modern-warfare-2_03.jpg
X-File4=/home/user/MyDocs/.images/call-of-duty-modern-warfare-2_04.jpg
X-Order=01
---------------------------------------------

---Goed---------------------------------.abstract1.desktop--
[Desktop Entry]
Type=Background
ImageName=Abstract 1
Hidden=true

X-File1=/home/user/MyDocs/.images/abstract1_01.jpg
X-File2=/home/user/MyDocs/.images/abstract1_02.jpg
X-File3=/home/user/MyDocs/.images/abstract1_03.jpg
X-File4=/home/user/MyDocs/.images/abstract1_04.jpg
X-Order=01
---------------------------------------------

- Punt voor de filename; maakt geen verschil.
- Pad voor de bestandsnaam; maakt geen verschil.
- Hoofdletter of kleine letter T van true; maakt geen verschil.

Ik kan het echt niet vinden. Iemand een idee? :|

312

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mie9iel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 21:30
@AlexDT:
controlleer of de plaatjes ook echt zo heten en of ze in de juiste dir staan

In een terminal
code:
1
ls /home/user/MyDocs/.images/call*

of
code:
1
ls /home/user/MyDocs/.images/

(sorry, heb nog geen N900 en kan je niet 1 2 3 vertellen wat je in de file browser moet doen, maar wel in de terminal)

Oh, en bestanden en directories die met een punt beginnen zijn in linux verborgen bestanden en directories.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:31
Hoe krijg je in toepassingsbeheer>downloaden de optie extra's?
De volgende instellingen lukken niet:

Catalogue name: Extras
Web address: http://repository.maemo.org/extras/
Distribution: fremantle
Components: free non-free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 21:34:
Kortzichtig, want het werkt dus WEL, alleen heeft Nokia geen software meegeleverd. Het idee is dat "de community" hier applicaties voor gaat ontwikkelen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkey1802
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-08 23:14
Zijn er al winkels waar een echte N900 te bewonderen is? Ik krijg overal een dummy in mijn handen geduwd maar daar zie je vrij weinig aan natuurlijk. Het gaat mij om de software en het scherm. Ik wil er toch wel minimaal 5 minuten mee kunnen spelen voordat ik hem koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sharkey1802 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 09:48:
Zijn er al winkels waar een echte N900 te bewonderen is? Ik krijg overal een dummy in mijn handen geduwd maar daar zie je vrij weinig aan natuurlijk. Het gaat mij om de software en het scherm. Ik wil er toch wel minimaal 5 minuten mee kunnen spelen voordat ik hem koop.
ff wachten denk ik, de Bel krijgt ze volgens mij morgen weer binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasjanb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05-2021
Vögel schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 22:16:
Ik kreeg vandaag mijn screenprotector binnen. Deze had ik besteld bij een of andere vage Duitse leverancier . Falcixx ofzo met de naam Dagmar Schönenbröcher :) Wat een verschrikking, vooral niet doen dus.
Kennelijk ben ik niet de enige die dat baggerding gekocht heb en het niet voor elkaar kreeg die er fatsoenlijk op te krijgen.
Ik heb daarna een "3M Vikuity" geprobeerd (link naar duitse verkoper staat ergens in de maemo forums). Die "plakt" veel minder (maar blijft perfect zitten), en is afneembaar, afwasbaar en herbruikbaar. Bovendien was het aanbrengen op een schone n900 in een paar minuten geregeld (je kan 'm er rustig even aftrekken en opnieuw opleggen als het niet helemaal lekker zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb best vaak dat mn telefoon zomaar opnieuw opstart, nu is er een behoorlijke draad op talk.maemo.org over dit onderwerp.

Hier lees ik er niets over, ben ik de enige? Ik wil hem nog niet terugbrengen want dan ben ik m weer zo lang kwijt, wellicht wanneer er nieuwe Firmware verschijnt is het verholpen? Blijft natuurlijk een garantie-kwestie, of je het nu of over 3 maanden meldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 12:06:
Ik heb best vaak dat mn telefoon zomaar opnieuw opstart, nu is er een behoorlijke draad op talk.maemo.org over dit onderwerp.

Hier lees ik er niets over, ben ik de enige? Ik wil hem nog niet terugbrengen want dan ben ik m weer zo lang kwijt, wellicht wanneer er nieuwe Firmware verschijnt is het verholpen? Blijft natuurlijk een garantie-kwestie, of je het nu of over 3 maanden meldt.
Je bent niet de enige. Kijk of je de fout kunt reproduceren, kun je verklaren waarom dat gebeurt? Start je telefoon eens zonder opstarttoepassingen op, kijk of je applicaties kunt verwijderen en wat voor effect dat heeft, misschien kun je proberen je huidige firmware opnieuw te installeren of je telefoon te resetten of zo.
Ik zou zeker wachten met terugsturen, dit kan weken duren omdat er geen/nauwelijks voorraad is.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op woensdag 09 december 2009 @ 12:10:
[...]

Je bent niet de enige. Kijk of je de fout kunt reproduceren, kun je verklaren waarom dat gebeurt? Start je telefoon eens zonder opstarttoepassingen op, kijk of je applicaties kunt verwijderen en wat voor effect dat heeft, misschien kun je proberen je huidige firmware opnieuw te installeren of je telefoon te resetten of zo.
Ik zou zeker wachten met terugsturen, dit kan weken duren omdat er geen/nauwelijks voorraad is.
- Opstarten zonder toepassingen heb ik geen kaas van gegeten, weet niet hoe het moet.

- Als ik een reset doe, is dit dan een harde-reset (waarmee ik alles kwijtraak?)

- Hoe installeer ik de huidige firmware opnieuw, aangezien ik op een Mac werk kan ik hem ook niet aansluiten op een pc }:O

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2009 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 12:16:
[...]

- Opstarten zonder toepassingen heb ik geen kaas van gegeten, weet niet hoe het moet.

- Als ik een reset doe, is dit dan een harde-reset (waarmee ik alles kwijtraak?)

- Hoe installeer ik de huidige firmware opnieuw, aangezien ik op een Mac werk kan ik hem ook niet aansluiten op een pc }:O
volgens mij gaat dat alleen via nokia sw updater (pc) of ff langs een servicepoint rijden. Ik heb het een keer zelf gedaan via de sw-updater en dat gaat prima. volgens mij moet je heel voorzichtig zijn met sw die je voor maemo op internet vind. Er zit veel bagger tussen

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2009 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 12:16:
[...]

Hoe je "leeg" opstart weet ik zo ook niet. Je kan eerst een back-up maken met pc suite. Daarna een harde reset en kijken wat hij doet. Je kunt volgens mij met je telefoon zelf via een draadloze verbinding ook updaten en op een mac moet je ook niet proberen te computeren, die hoor je te eten...vooral de big mac is lekker.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sharkey1802 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 09:48:
Als je in Amsterdam bent.....kan ik je mijn n900 wel ff laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op woensdag 09 december 2009 @ 12:39:
[...]

Hoe je "leeg" opstart weet ik zo ook niet. Je kan eerst een back-up maken met pc suite. Daarna een harde reset en kijken wat hij doet. Je kunt volgens mij met je telefoon zelf via een draadloze verbinding ook updaten en op een mac moet je ook niet proberen te computeren, die hoor je te eten...vooral de big mac is lekker.
welke toetsen moet je gebruiken voor een harde reset? Of geldt de standaard Nokia/symbian 60 code *#7370#

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2009 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 13:04:
[...]

welke toetsen moet je gebruiken voor een harde reset? Of geldt de standaard Nokia/symbian 60 code *#7370#
Geen idee. In ieder geval niet de standaard symbian codes, hebben ze hier mij verteld. Lees eerst de handleiding, of kijk op Maemo.org. Misschien is het wel dezelfde manier als op de N800/N810.
Ik heb geen N900, dus ik kan je helaas niet verder helpen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolanda77
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-06-2010
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 21:11:
[...]

Wat de frontcamera betreft: die werkt ook als je via aMSN de frontcamera als webcam selecteert.
De kwaliteit is overigens slecht: zeer veel ruis en een streep door het beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkey1802
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 12:51:
[...]
Als je in Amsterdam bent.....kan ik je mijn n900 wel ff laten zien.
Bedankt voor het aanbod _/-\o_
Maar ik woon in Arnhem, werk in Utrecht.
Ik zat meer te denken aan een Mediamarkt ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sharkey1802 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 13:29:
[...]

Bedankt voor het aanbod _/-\o_
Maar ik woon in Arnhem, werk in Utrecht.
Ik zat meer te denken aan een Mediamarkt ofzo...
Volgende week komen de toestellen ook in andere winkels....dus je zult toch even moeten wachten vooral bij mediamarkt. Naast Belcompany heeft ook telefoonkopen.nl(onderdeel belcompany) en nokia website bestellingen geleverd en heeft de toestellen op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jolanda77 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 13:15:
[...]

Wat de frontcamera betreft: die werkt ook als je via aMSN de frontcamera als webcam selecteert.
De kwaliteit is overigens slecht: zeer veel ruis en een streep door het beeld.
Het blijkt met een videocall ook te werken...maar hoe krijg ik videocall aan de praat?.
Ik wordt vandaag gebeld door nokia technical service, dan bespreek ik gelijk ff alle gadgets etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 13:45:
[...]

Het blijkt met een videocall ook te werken...maar hoe krijg ik videocall aan de praat?.
Ik wordt vandaag gebeld door nokia technical service, dan bespreek ik gelijk ff alle gadgets etc.
je kan nog helemaal niet videobellen, nog niet geimplementeerd.

aMSN is net als de mirror app een extra programma dat je installeert, en is naar mijn mening nog niet bijzonder nuttig. aMSN vind ik nu nog niet gebruiksvriendelijk genoeg op de N900, te traag en te instabiel.
De MSN plugin voor de normale IM chat/ messenger app werkt bij mij wel prima. Maar dan heb je geen videobellen.

Ik vraag me af hoeveel support de nokia technical service geeft. Ik kan me niet voorstellen dat ze alle third party apps ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkey1802
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 13:43:
[...]
Volgende week komen de toestellen ook in andere winkels....dus je zult toch even moeten wachten vooral bij mediamarkt. Naast Belcompany heeft ook telefoonkopen.nl(onderdeel belcompany) en nokia website bestellingen geleverd en heeft de toestellen op voorraad.
ik heb geduld :)
Probleem bij BC en telefoonkopen is dat ze dummy's achter een raam hebben en als je dan vraagt of je de telefoon mag zien dan doen ze het raam open en mag je de dummy vasthouden... 8)7

Mij gaat het juist om het scherm en de software. Misschien dat ze na doorvragen ook nog wel een echt exemplaar tevoorschijn halen maar daar voel ik mij dan te ongemakkelijk voor (vooral omdat ik de telefoon via internet wil bestellen).

Bij de mediamarkt en volgens mij ook bij Hi winkels hebben ze echte telefoons op display hangen waar je met je vette vingers ongestoord mee kan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolanda77
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-06-2010
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 13:57:
[...]

je kan nog helemaal niet videobellen, nog niet geimplementeerd.

aMSN is net als de mirror app een extra programma dat je installeert, en is naar mijn mening nog niet bijzonder nuttig. aMSN vind ik nu nog niet gebruiksvriendelijk genoeg op de N900, te traag en te instabiel.
De MSN plugin voor de normale IM chat/ messenger app werkt bij mij wel prima. Maar dan heb je geen videobellen.

Ik vraag me af hoeveel support de nokia technical service geeft. Ik kan me niet voorstellen dat ze alle third party apps ondersteunen.
Qua stabiliteit is aMSN me nog niet tegengevallen. Het opstarten duurt idd even, maar ik vind dat niet heel storend. Wel heb ik het idee dat aMSN een flink beroep doet op de accu.

Vervelend aan de MSN plugin vind ik dat ik (heel) regelmatig reclameberichtjes (via de chat) krijg van gebruikers die niet tot mijn contactlijst behoren. Daardoor twijfel ik een beetje aan de betrouwbaarheid van de plugin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Sharkey1802 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 14:38:
[...]

Probleem bij BC en telefoonkopen is dat ze dummy's achter een raam hebben en als je dan vraagt of je de telefoon mag zien dan doen ze het raam open en mag je de dummy vasthouden... 8)7
Daar hebben ze boeken van: telefoons omruilen in de winkels...voor dummy's
Mij gaat het juist om het scherm en de software. Misschien dat ze na doorvragen ook nog wel een echt exemplaar tevoorschijn halen maar daar voel ik mij dan te ongemakkelijk voor (vooral omdat ik de telefoon via internet wil bestellen).
Gewoon doen. Klant is koning, zeg eerlijk dat je hem waarschijnlijk niet in de winkel wilt kopen maar wel een minuutje of 5 wilt vasthouden en dat de verkoper ook nee mag zeggen daarop. Nee heb je, ja kun je krijgen ;)

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 22:47:
[...]

windows minded..................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 16:57:
[...]

windows minded..................
misschien een beetje (de oplossing zoeken in een virusscanner).
Maar het is goed dat gebruikers het zich afvragen. Zomaar programmas installeren kan wel degelijk nare dingen opleveren. ALLEEN programmas installeren die je vertrouwt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 17:09:
[...]

misschien een beetje (de oplossing zoeken in een virusscanner).
Maar het is goed dat gebruikers het zich afvragen. Zomaar programmas installeren kan wel degelijk nare dingen opleveren. ALLEEN programmas installeren die je vertrouwt!
Naja volgens mij kunt je van elk programma wat onder GPL valt de source code bekijken. Dus kun je zelf zien of een bepaald programma een backdoor heeft oid. Tuurlijk weet ik ook wel dat niet iedereen code kan lezen maar de mogelijkheid is wel aanwezig.

Zo te zien dus hier: deb-src http://repository.maemo.org/extras-devel/ fremantle free
Debian source......

Was er geen source aanwezig dan kon Nokia de apps ook niet optimaliseren,,,,,

Daar kan google (android) en winmo nog wel wat van leren....of vertrouw je de developer op zijn blauwe ogen?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2009 17:27 . Reden: link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 17:19:
[...]

Naja volgens mij kunt je van elk programma wat onder GPL valt de source code bekijken. Dus kun je zelf zien of een bepaald programma een backdoor heeft oid. Tuurlijk weet ik ook wel dat niet iedereen code kan lezen maar de mogelijkheid is wel aanwezig.
Het is helemaal niet nodig dat de programma's in repositories open source zijn. En als het wel zo is, dan installeer je bij Maemo nog steeds binaries. Wie zegt mij dat de binary die ik binnen haal daadwerkelijk een compilede versie is van de source code?
Open source hoeft helemaal niet veiliger te zijn dan closed source programmas. sterker nog, een groot aantal trojans (op windows) zijn niets anders dan scripts die mijn gegevens versturen. Die worden dus dynamisch gecompiled, en alle broncode is te bekijken, maar dat maakt de de trojan niet minder gevaarlijk.

Bij de nokia repositories kan je er wel vanuit gaan dat de source code met de compilede versie overeen komt, maar wat nu als je repositories van bijvoorbeeld aMSN en Mozilla toevoegt? of van andere plekken (de nintendo emulators bijvoorbeeld)?

Of WinMo en Android echt onveiliger zijn durf ik niet te zeggen. Volgens mij moet je je bij de android store registreren, dat levert extra veiligheid op. Ook hebben die systemen beperkingen wat third party applicaties mogen doen. (net als Symbian bijvoorbeeld, er moet worden gewaarschuwd voordat er een SMS of andere telefoon functie wordt gebruikt enzo). Hoe dit bij Maemo zit weet ik niet. Maar er is op maemo.org veel over te vinden. Op de summit waren ook vele praatjes over de beveiliging. Ik ben echter naar andere presentaties gegaan, en kan je er dus niet veel over vertellen :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2009 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 17:19:
Daar kan google (android) en winmo nog wel wat van leren....of vertrouw je de developer op zijn blauwe ogen?
offtopic:
[quote]
A central design point of the Android security architecture is that no application, by default, has permission to perform any operations that would adversely impact other applications, the operating system, or the user. This includes reading or writing the user's private data (such as contacts or e-mails), reading or writing another application's files, performing network access, keeping the device awake, etc.

An application's process is a secure sandbox. It can't disrupt other applications, except by explicitly declaring the permissions it needs for additional capabilities not provided by the basic sandbox. These permissions it requests can be handled by the operating in various ways, typically by automatically allowing or disallowing based on certificates or by prompting the user. The permissions required by an application are declared statically in that application, so they can be known up-front at install time and will not change after that.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank!, dat bedoelde ik.

Er wordt bij al deze systemen best wel goed over de veiligheid nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 17:27:
[...]

Het is helemaal niet nodig dat de programma's in repositories open source zijn. En als het wel zo is, dan installeer je bij Maemo nog steeds binaries. Wie zegt mij dat de binary die ik binnen haal daadwerkelijk een compilede versie is van de source code?
Open source hoeft helemaal niet veiliger te zijn dan closed source programmas. sterker nog, een groot aantal trojans (op windows) zijn niets anders dan scripts die mijn gegevens versturen. Die worden dus dynamisch gecompiled, en alle broncode is te bekijken, maar dat maakt de de trojan niet minder gevaarlijk.

Bij de nokia repositories kan je er wel vanuit gaan dat de source code met de compilede versie overeen komt, maar wat nu als je repositories van bijvoorbeeld aMSN en Mozilla toevoegt? of van andere plekken (de nintendo emulators bijvoorbeeld)?
Ik denk dat de "goedgekeurde" apps wel degelijk gemaakt worden van de source code die hier staat http://repository.maemo.org/
Het optimaliseren houd in waar een app installed word. Men wil niet dat dit op de / = root gebeurt ivm vollopen van het filesystem.

Volgens mij heeft mozilla een soort van Apache GPL of LGPL dus ook daar heb je de mogelijkheid om de source te bekijken (anders iceweasel onder debian waar wel source van is)

In het algemeen is het makkelijker te controleren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-10 15:06
Sharkey1802 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 14:38:
[...]

Bij de mediamarkt en volgens mij ook bij Hi winkels hebben ze echte telefoons op display hangen waar je met je vette vingers ongestoord mee kan spelen.
Met een pak gevulde koeken voor een paar euro kun je in dergelijke gevallen wonderen verrichten.
En als ze zeggen dat ze het niet mogen in verband met beroving, geef ze dan je portemonee of een legitimatiebewijs als "onderpand".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 17:39:
Dank!, dat bedoelde ik.

Er wordt bij al deze systemen best wel goed over de veiligheid nagedacht.
Er zal wel over worden nagedacht alleen werkt het systeem niet als men gebruik gaat maken van de images van XDA........

In ieder geval geeft Nokia je root....dus hoef je ook je toestel niet te rooten met andere images waarbij de kans op backdoors velen malen groter is......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat vinden jullie van de ''nieuwe'' aansluiting voor oplader/usb?.
Ik had toch liever een ''standaard'' aansluiting gezien die htc/blackberry ook gebruiken.
Maar niettemin, zit er standaard een verloopstukje in de doos, waar je je oude nokia kabels op aan kan sluiten, wel zo handig als je een oude nokia autolader hebt (in mijn geval :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 17:51:
Ik had toch liever een ''standaard'' aansluiting gezien die htc/blackberry ook gebruiken.
Maar niettemin, zit er standaard een verloopstukje in de doos, waar je je oude nokia kabels op aan kan sluiten, wel zo handig als je een oude nokia autolader hebt (in mijn geval :) )
Volgens mij is de usb aansluiting van Nokia de nieuwe europese standaard....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 17:47:
[...]

Er zal wel over worden nagedacht alleen werkt het systeem niet als men gebruik gaat maken van de images van XDA........

In ieder geval geeft Nokia je root....dus hoef je ook je toestel niet te rooten met andere images waarbij de kans op backdoors velen malen groter is......
Ik begrijp wat je bedoelt, maar als ik heel eerlijk ben denk ik niet dat het echt veel uitmaakt. In biede gevallen geef je onbeperkte toegang aan een programma dat je van een plek van het net hebt gehaald.

Verder doen al die licenties er niet echt toe kwa veiligheid. Als de broncode beschikbaar is, dan kan je het (theoretisch) controleren, en anders niet. Onder welke voorwaarden je een bepaald programma/broncode gebruikt heeft geen invloed op de veiligheid. Verder is het een feit dat je alleen repositories moet installeren die je vertrouwd. Je weet niet of de compilede versie overeen komt met de broncode in een repository.

Het optimaliseren kwa installatie locatie wordt niet automatisch gedaan, dat moet gewoon door de ontwikkelaar worden aangepast.
Er wordt in de Maemo extras repositoiry gecontroleerd of dit goed is gedaan, en op nog een aantal andere dingen wordt gecontroleerd. Verder is het de bedoeling dat de binaries automatisch gecompilede versies zijn van geuploade source code (voor zover ik het heb begrepen, maar echte linux kenners mogen me verbeteren).
Maar als eindgebruiker van de repository kan je volgens mij dit niet controleren (nogmaals: linux kenners met meer kennis hierover zijn welkom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 18:05:
[...]

Ik begrijp wat je bedoelt, maar als ik heel eerlijk ben denk ik niet dat het echt veel uitmaakt. In biede gevallen geef je onbeperkte toegang aan een programma dat je van een plek van het net hebt gehaald.

Verder doen al die licenties er niet echt toe kwa veiligheid. Als de broncode beschikbaar is, dan kan je het (theoretisch) controleren, en anders niet. Onder welke voorwaarden je een bepaald programma/broncode gebruikt heeft geen invloed op de veiligheid. Verder is het een feit dat je alleen repositories moet installeren die je vertrouwd. Je weet niet of de compilede versie overeen komt met de broncode in een repository.

Het optimaliseren kwa installatie locatie wordt niet automatisch gedaan, dat moet gewoon door de ontwikkelaar worden aangepast.
Er wordt in de Maemo extras repositoiry gecontroleerd of dit goed is gedaan, en op nog een aantal andere dingen wordt gecontroleerd. Verder is het de bedoeling dat de binaries automatisch gecompilede versies zijn van geuploade source code (voor zover ik het heb begrepen, maar echte linux kenners mogen me verbeteren).
Maar als eindgebruiker van de repository kan je volgens mij dit niet controleren (nogmaals: linux kenners met meer kennis hierover zijn welkom).
Bij een beetje repository word een pgp key meegeleverd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 18:13:
[...]

Bij een beetje repository word een pgp key meegeleverd....
Maar dat geeft je alleen de garantie dat een derde er niet mee gerommeld heeft, en is niet zo interessant als je uit de originele / reps bronnen download. Een PGP geeft geen enkele garantie dat de developer zelf geen trojans ed in de app heeft geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 18:16:
[...]

Maar dat geeft je alleen de garantie dat een derde er niet mee gerommeld heeft, en is niet zo interessant als je uit de originele / reps bronnen download. Een PGP geeft geen enkele garantie dat de developer zelf geen trojans ed in de app heeft geplaatst.
Klopt maar....ik denk dat Maemo/Nokia zelf buildmachines hebben. De verschillende apps worden echt niet met de hand gecompileerd. Als je het dan nog niet vertrouwd heb je ook de mogelijkheid om de apps zelf te compileren. Waarschijnlijk staat de documentatie al ergens online waar een "N900" app aan moet voldoen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmtsjmftsch
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 17:51:
Ik gebruikte hiervoor een blackberry storm en die had dezelfde aansluiting. Handig, ik heb nu dus 2 opladers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-03-2021
lexi1986 schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 19:16:
misschien nog een hele domme vraag he maar is er ook ergens je batterij te zien maar dan in percentage? Ik weet dat ik in ubuntu altijd wat in terminal kon invoeren zodat ik percentage van me batterij kreeg te zien.
Om maar even op mezelf te reageren, ikzelf vind het soms wel prettig om te weten hoeveel procent batterij ik nog heb. Aangezien ik de batterij meter in de statusbalk niet altijd even duidelijk vind. Na wat zoeken heb ik een soort van oplossing gevonden.

Als je naar de terminal gaat en je inlogt als sudo gainroot en daarna het commando vi /usr/bin/bat typt krijg je de vi editor te zien hier vul je:

lshal | grep battery.charge_level.percentage | awk '{print $3}'

in en slaat hem op met :x nu doe je in terminal nog
even chmod 775 /usr/bin/bat en als je nu in de terminal bat invult zul je het percentage te zien krijgen van je batterij. Het werkt alleen niet als die aan de lader hangt want dan geeft die 0 weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor degene die nog geen N900 hebben.....like me.....

Hier een link http://talk.maemo.org/showthread.php?t=34517

Kun je toch alvast applicaties testen/uitproberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexDT
mie9iel schreef op woensdag 09 december 2009 @ 04:40:
@AlexDT:
controlleer of de plaatjes ook echt zo heten en of ze in de juiste dir staan

In een terminal
code:
1
ls /home/user/MyDocs/.images/call*

of
code:
1
ls /home/user/MyDocs/.images/

(sorry, heb nog geen N900 en kan je niet 1 2 3 vertellen wat je in de file browser moet doen, maar wel in de terminal)

Oh, en bestanden en directories die met een punt beginnen zijn in linux verborgen bestanden en directories.
Thanks, dit wist ik niet.

Ik heb het wel opgelost.
http://www.mobile-users.n...-background-issue-solved/
Hier besefte ik dat ik toch iets niet goed had gedaan. Bij een aantal ".*.desktop" bestanden ben ik vergeten het pad op te geven. Aghum...
If you leave the .desktop files as in the before example, you will encounter an error whereby if you try to use the change your background option on the homescreen, it won’t bring up the change background box and in some cases may delete widgets off your homescreen.
Hier een video over de "wallpapercreator"... dan hoef je dit niet steeds handmatig aan te passen.
http://theunlockr.com/200...lpaper-on-the-nokia-n900/

[ Voor 13% gewijzigd door AlexDT op 09-12-2009 20:45 ]

312

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heeft iemand, die de appl dataplan monitor heeft, enig idee hoe je die moet resetten om de teller weer op 0 te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexDT
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 20:57:
heeft iemand, die de appl dataplan monitor heeft, enig idee hoe je die moet resetten om de teller weer op 0 te krijgen
Dit vond ik op de site van Maemo.org
Andrew OlmstedKarma: 640
Ido: 1) that is a bug in the current firmware. I believe it has been filed and addressed, so hopefully it will be fixed soon in firmware available to us.

2) Currently you need to reset through the control panel. I plan on adding an option to either a) reset it through P-D-M or b) open the appropriate dialog through P-D-M

Thanks
Laat me weten als je het vindt, want ik zie niks bij de instellingen van het programma zelf of van de telefoon.

312

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AlexDT schreef op woensdag 09 december 2009 @ 21:23:
[...]

Dit vond ik op de site van Maemo.org

[...]

Laat me weten als je het vindt, want ik zie niks bij de instellingen van het programma zelf of van de telefoon.
dat had ik ook al gevonden maar kan er niks mee, nergens iets te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lexi1986 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 18:52:
[...]
Als je naar de terminal gaat en je inlogt als sudo gainroot en daarna het commando vi /usr/bin/bat typt krijg je de vi editor te zien hier vul je:

even chmod 775 /usr/bin/bat en als je nu in de terminal bat invult zul je het percentage te zien krijgen van je batterij. Het werkt alleen niet als die aan de lader hangt want dan geeft die 0 weer.
Bedankt voor de tip, dat is handig! Beter dan raden door te kijken hoeveel blokjes je over hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lexi1986 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 18:52:
[...]

Om maar even op mezelf te reageren, ikzelf vind het soms wel prettig om te weten hoeveel procent batterij ik nog heb. Aangezien ik de batterij meter in de statusbalk niet altijd even duidelijk vind. Na wat zoeken heb ik een soort van oplossing gevonden.

Ik was bezig je 'tutorial-tje' te volgen, alleen blijf hier hangen
slaat hem op met :x
hoe de hell doe ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2010 22:40 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 118 Laatste

Let op:
Berichten over levertijden horen in [ABO] Nokia N900 Levertijden en Abonnementen topic.