Nadat ik gister de hele dag met de N900 heb mogen spelen omdat ik een van de gelukkige klanten van Belcompany was, wil ik mijn ervaringen met jullie delen.
In een woord: GE-WEL-DIG
Ik had voor deze 'telefoon' een N95 waar ik bijna 2 jaar gebruik van heb gemaakt maar waarop ik browsen en msn gebruik niet echt prettig vond. Ik was zwaar aan het twijfelen tussen een HTC HD2, Milestone, 3GS en deze N900. Uiteindelijk ben ik zeer blij dat ik toch heb kunnen wachten op de N900 en niet voor een alternatief gekozen heb.
Bij het uitpakken van de N900 viel mij op dat er een zwarte screenprotector op zit, iets wat je er nagegoeg toe dwingt deze te verwijderen waardoor je geen bescherming voor het scherm meer hebt (aangezien Nokia de CP-321 in Nederland niet niet levert).
Eenmaal uitgepakt en opgestart valt meteen het geweldige scherm op, de kleuren en de resolutie zijn de besten die ik tot nu toe op een telefoon heb gezien. Ik vind daarintegen dat het scherm zeer goed reageert op mijn aanrakingen maar ben toch ook blij dat er een stylus bij zit aangezien deze zeeeer handig is bij het browsen. Vandaar dat ik achteraf ook zeer blij ben dan ik dan toch voor een, door mij vooraf gezien als een nadeel, resistief scherm heb gekozen. Hierbij moet ik wel vermelden dat dit mijn eerste echte touchscreen telefoon ervaring is. Ik heb hier en daar wel eens gespeeld met verschillende gsm's en ik denk dat ik terecht mag concluderen dat het scherm van de N900 een van de beste resistieve schermen is.
Mijn vriendin is echter een capacitieve MP3 speler van samsung gewend en gaat daarom maar heel licht over het scherm. Zij ergert zich er soms aan dat het niet goed werkt terwijl ik nog maar amper een misser heb gemaakt. Een kwestie van gewenning vermoed ik en dus voor iedereen persoonlijk.
Inmiddels heb ik 1 bureaublad ingericht met alle snelkoppelingen die ik standaard gebruik en ben ik er eigenlijk nog niet aan toe gekomen andere bureaubladen te gebruiken. Ik heb gister na flink wat zoeken een aantal goede applicaties geinstalleerd waar ik zeer tevreden over ben. De applicaties die ik tot nu toe heb geinstalleerd zijn:
AdBlock Plus (een advertentie blokkeerder voor de Maemo 5 browser)
Bounce (Welbekende spelletje van YouTube)
FmRadio (Dit zou eigenlijk een radiofunctionaliteit toevoegen, ik heb hem echter nog niet werkend)
KMPlayer (Handige mediaplayer voor streams, ik vraag mij alleen af of die ook SOP streams speelt of dat hier iets anders voor bestaat?)
Load-applet (Geeft in de 'notification bar' het geheugen en processor gebruik weer)
Pidgin Internet Messenger (Alternatief op MSN aangezien AMSN nog niet goed werkt)
Pidgin Status Menu Plugin for Maemo 5 (Plugin voor in de 'notification bar')
Simple Brightness Applet (Plugin voor in de 'notification bar' om de helderheid van het scherm te regelen)
VNCviewer (Om in te loggen op je externe bureaublad).
Iets wat mij toch wel in de positieve zin opvalt is het aantal apps dat nu al beschikbaar is ondanks dat de N900 nog maar heel beperkt verkrijgbaar is, hier maak ik mij uiteindelijk dan ook helemaal geen zorgen over. Iets wat ik nog wel heel graag zou willen zien zijn bijvoorbeeld:
Een goede navigatiesoftware (hier is Sygic schijnbaar mee bezig) en een goed functionerend officepakket. Hopenlijk komen deze snel zodat de N900 een nog betere multifunctional wordt.
Iets wat mij direct opvalt is hoe fijn het toestel eigenlijk werkt in landscape modus. Ik heb er persoonlijk dan ook helemaal geen moeite mee dat het toestel (nog) geen portrait modus ondersteunt. In sommige gevallen zou het wel handig zijn maar zeker niet noodzakelijk. Aangezien ik 1 bureaublad volledig heb ingericht met alle belangrijke snelkoppelingen kan ik er ook goed met 1 hand aan waardoor bellen met 1 hand helemaal niet onmogelijk is. SMSen met 1 hand zou, naar mijn idee, misschien als enige echte voordeel kunnen gelden van de aankomende portrait modus.
Iets wat ik jammer vind is dat er niet naast/in het hoekje van een snelkoppeling een verwijzing komt te staan dat je een gemiste oproep hebt. Ik bedoel daarmee, je hebt het telefoontje op je bureaublad en als je een gemiste oproep hebt, verandert dit telefoontje niet. Er zou bijvoorbeeld een klein 1tje rechts onder in de hoek van het icoontje kunnen komen. Nu ben ik namelijk telkens eerst op de application manager (links boven) aan het klikken voordat ik zie wat ik ontvangen of gemist heb (dit geldt namelijk voor sms, oproep, e-mail etc).
De ingebouwde e-mail client werkt goed met mijn hotmail account samen en ik ontvang dan ook alle e-mails op mijn N900. Als ik ze daar perongeluk verwijderd heb, staan ze gelukkig wel nog gewoon op mijn hotmail inbox pagina. Dit is iets wat ik persoonlijk erg fijn vindt aangezien ik sommige e-mails thuis nog eens aan mijn desktop wil nalezen.
De Maemo browser werkt goed en een website bezoeken is nog nooit zo eenvoudig geweest met zo een klein apparaat. Een echte verademing ten opzichte van mijn oude N95. Echter, ik vind dat de browser voor verbetering vatbaar is. Soms als ik met de stylus op een kleine link wil klikken registreert de N900 de touch wel, maar gaat niet naar de link. In plaats daarvan kiest het apparaat ervoor om 200% in te zoomen op het woord/link waarop ik heb geklikt. Dit is tot nu toe mijn grootste ergernis aan de browser en ik hoop dan ook dit hier nog verandering in komt.
Een andere reden waarom ik voor de N900 heb gekozen is de camera. Nokia staat dankzij het gebruik van Carl Zeiss lenzen erg goed aangeschreven voor het maken van goede gsm-foto's. Overdag zijn de foto's dan ook gewoon heel goed. Bij schemering of binnen zit er nogal wat ruis in de foto's maar dit neem ik voor lief. Alles is immers beter dan een roze schim over het midden van mijn foto's (HD2). De dual-led geeft net iets meer ondersteuning dan de single led van mijn oude N95, hier ben ik dan ook weer redelijk tevreden over.
Als laatste wil ik toch nog vermelden dat ik het apparaat soms iets aan de 'lompe' kant vind (net iets te zwaar en groot/dik). Natuurlijk kan dit komen doordat ik mijn N95 al 2 maanden niet meer gebruik en na mijn N95, die toch eigenlijk ook vrij lomp was, ben overgestapt op een slimline pre-paid telefoontje. Ik denk dat dit dus gewoon wennen is en het maakt mij dan ook helemaal niets uit, het viel me alleen op.
Mijn conclusie, de N900 is op dit moment een van de beste multifunctionals die je kunt kopen. Ik draag graag mijn netbook (Samsung NC10) overal mee naartoe, echter denk ik dat deze nu iets vaker thuis gaat blijven aangezien je met een N900 een eigen mini netbook bij de hand hebt. Ik wil in ieder geval niet meer zonder en ben blij dat ik heb kunnen wachten en niet heb gekozen voor een HD2, 3GS of een Milestone. De N900 biedt naar mijn idee de beste ondersteuning aan mijn wensen, overal en altijd in contact staan met mijn vrienden en de virtuele wereld om mij heen.
Chapeau Nokia!
[
Voor 4% gewijzigd door
RayMotix op 05-12-2009 12:53
]