RayMotix schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 22:59:
[...]
[...]
[...]
[...]
Allereerst bedankt voor jullie reacties,
Ik denk dat ik er de komende dagen nog niet uit zal komen. Persoonlijk vind ik het erg jammer dat de handschriftherkenning niet goed werkt, dit zou voor mij een pluspunt zijn geweest en daarnaast de keuze voor een resistief scherm bevestingd hebben. Daarnaast weet ik niet of je het verschil in het 'aantal' kleuren dat beide toestellen weergeven (N900 kan meer kleuren weergeven dan de HD2) daadwerkelijk zichtbaar zijn/opvallen. Dat het scherm van de HD2 buiten slecht leesbaar is, is wel een groot nadeel van dit apparaat.
Persoonlijk ben ik toch eigenlijk een Nokia fan en volg ik dit topic al vanaf het eerste begin. Ik ben al geruimte tijd erg fan van de N900 maar des te langer ik op dit apparaat moet wachten, des te meer ik begin te twijfelen. Heeft Nokia niet de plank mis geslagen met de introductie van dit apparaat met Maemo 5 (terwijl Maemo 6 eigenlijk al voor de deur staat)? Hoogst waarschijnlijk zal de N900 niet upgradebaar zijn naar Maemo 6. Althans niet officieel door Nokia ondersteund, en daarmee waarschijnlijk vrij buggy draaien op de N900. Waarom Nokia alsnog heeft gekozen voor een resistief scherm (zonder multitouch) ten opzichte van een capacitief scherm (met multitouch) is ook nog niet geheel duidelijk, zou dit enke en alleen voor de Chinese markt zijn? Echter, dan zou ik dus juist wél weer een goede handwriting tool verwachten.
Natuurlijk zal de N900 een prachtig toestel zijn alleen wil ik voor mijzelf er achter komen of de gebruikte hardware niet reeds erg achterhaald is en welke mogelijkheden de N900 met Maemo 5 mij/ons nog gaat bieden en hoe 'smooth' dit allemaal werkt op de N900 (grafische weergave en functionaliteit)?
Deze vragen gelden natuurlijk ook voor de HD2. Is deze upgradeable naar WinMo7? Gaat de camera bug gefixt worden? Hoe verhoudt zich het scherm daadwerkelijk in de buitenwereld en is dit niet te verhelpen met een screenprotector? En zo zullen er nog meer vragen bij dit toestel naar voren komen. (ik heb me momenteel vooral geconcentreerd op de N900 maar ben nu van plan mij ook meer in te lezen in de HD2).
Indien ik een keuze heb gemaakt zal ik jullie deze, met de juiste beargumentatie, mededelen.
Alvast bedankt in ieder geval.

Omdat de N900 maar keer op keer werd uitgesteld heb ik uit frustratie maar een HD2 gekocht. En ik heb er behoorlijk veel spijt van.
Ik heb natuurlijk nog geen hands-on ervaring met de N900, maar een paar punten die mij op de HD2 mateloos irriteren:
- De snelheid is voor een 1Ghz telefoon ver onder de maat. Vaak openen menu's sloom, duurt het laden van apps lang en soms duurt het even (0.5s ofzo) voordat de ingetikte letters op het scherm verschijnen. Na een reboot werkt de telefoon weer eventjes vlot, maar na er weer even mee gespeeld te hebben begint de ellende opnieuw. Ik reboot de telefoon zeker 2x per dag om er nog een beetje snelheid in te houden.
Probeer net de telefoon van toetsenblokkering af te halen, zit ik ruim 2 sec te wachten op het homescreen. En dat voor de snelste smartphone op de markt!
- Het gemis van een fysiek toetsenbord is zwaar irritant. Ik heb nog nooit een touch-phone gehad, en kan nu na een week nog steeds maar vrij matig typen. Met de automatische correctie gaat het iets sneller, maar dat zorgt ook weer voor irritaties. Woorden die vanzelf foutief worden gecorrigeerd b.v. En aan het eind van een sms moet je een leesteken/spatie zetten, anders wordt het laatste woord niet verzonden!
- Het touchscreen is veel te gevoelig, je start vaak perongeluk een programma op wanneer je door de menu's scrollt. De multi-touch toevoeging is erg beperkt. Ja, het is leuk om mee te zoomen, maar verder gebruik ik het niet. Ik gebruik overigens vaker het 2x tappen om te zoomen, gaat veel sneller.
Je kan de gevoeligheid met een tweak verlagen, maar het blijft behelpen.
Voorbeeld: Zit ik net even als test door mijn contacts te bladeren, begint 'ie iemand te bellen tijdens het scrollen doordat 'ie een tap registreerde. Daar worden mensen niet blij van om 2 uur 's nachts
- De HTC Sense shell is werkelijk schitterend, maar erg beperkt. Soms (tijdens het mailen en bij instellingen b.v.) zie je de lelijke zwaar gedateerde Windows Mobile interface tevoorschijn komen, die niet echt geschikt is voor touchscreens zonder stylus. Veel apps houden ook aan deze interface vast.
- Windows Mobile werkt me vreselijk op mijn zenuwen. Het is sloom, log, onlogisch en instabiel. Ik heb in 2003 een Qtek S100 gehad (op WinMo 2003), en ik zie onderhuids maar weinig verbeteringen. Het is nog steeds buggy.
- De camera is bij matig licht een ramp. Scherpe foto's maken is praktisch niet te doen. Ook zijn ze vaak overbelicht of is de witbalans niet goed (veel te blauw/te rood). Tevens is er een bug waardoor er een roze vlek in het midden verschijnt.
- De hands-free speaker stelt niks voor, vervormt snel en er zit totaal geen dynamiek in. De earpiece speaker (voor normaal bellen) is veel te luid (de hele kamer kan meegenieten) en vervormt ook snel.
- Skype werkt standaard niet met de earpiece, hier moet je allerlei truuks voor uithalen (eerst een programma draaien om de earpiece te activeren). Komt door het ontwerp van WinMo.
- Skype/MSN etc. niet geintegreerd in de contacten-app. Moet je echt als aparte applicaties draaien en beheren.
- Geen front-camera, dus videobellen met Skype/MSN whatever is er niet bij.
- Door het formaat is het toestel nauwelijks met één hand te bedienen, risico op vallen is groot.
- De mogelijkheid tot personaliseren/tweaken is beperkt. Via het register kan je wel wat dingen aanpassen, maar ik krijg lang niet alles zoals ik dat wil. Maemo is daar natuurlijk veel vrijer in.
- Langere filmpjes afspelen via de ingebouwde videoplayer werkt niet goed, het geluid gaat out of sync lopen.
- Er zijn redelijk veel apps, maar echt veel leuk spul kom ik niet tegen. En het is bijna allemaal betaald... (en duur ook!)
Handige apps: TorchButton (maak van je cameraled een zaklamp), TomTom, Buienradar en CorePlayer voor filmpjes.
De pluspunten:
- Het fantastische scherm. Dit formaat is echt een genot.
- De bouwkwaliteit. Voelt zeer solide aan en zit perfect in elkaar.
- Het design. Ik vind het een schitterend toestel, en het scherm is een echte eye-catcher.
- De browser. Bloedjesnel (na een reboot...) en door het grote scherm is alles prima te lezen. Helaas geen/nauwelijks Flash ondersteuning (zit er wel aan te komen volgens mij).
- De HTC Sense interface. Werkelijk prachtig met erg mooie animaties. Werkt ook erg lekker. Is helaas niet door de hele telefoon doorgevoerd, alleen voor contacts, sms, e-mail preview, calendar preview, koersen, foto's, muziek, weer, twitter, footprints en basisinstellingen.
- Automatische Facebook-sync met de contacten. Meteen een afbeelding erbij.
- Accuduur valt me mee. Een dag haal ik makkelijk bij normaal gebruik (bellen/smsen/fototje maken en terugkijken/beetje internetten).
- Navigeren met Tomtom of Google Maps werkt perfect, draait zeer vlot (start ook snel op) en is uitstekend afleesbaar door het grote scherm.
- Er zit een leuke Youtube en Facebook app in verwerkt.
- Doordat de telefoon zo dun is, past 'ie perfect in een broekzak. Nadeel is dat je 'm niet zo stevig vasthoudt als een dikkere telefoon.
Even ter referentie, ik kom van een N82 (die gebruik ik nu nog voor de foto's) en heb ook ervaring met de N97 van een vriend.
Misschien wel handig voor jouw (en mijn) keuze, kunnen de N900 bezitters de minpunten van de HD2 ontkrachten op de N900?
Sorry dat dit meer over de HD2 gaat dan de N900, maar omdat het beide high-end smartphones zijn lijkt deze post me wel geschikt voor dit topic.