• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 10:09
TargetX schreef op donderdag 19 november 2009 @ 11:45:
[...]

Daar sluit ik mij helemaal bij aan, ik vind het een erg vreemde review op de frontpage.
De review op de frontpage is niet echt serieus. Ze willen laten zien wat voor gedachten en Tweak-plannen ze hebben met de telefoon. Je computer thuis besturen met je telefoon, wie had dat 5 of 10 jaar terug bedacht?
Dat het niet vlekkeloos werkt, vind ik niet gek. Dat er al zulke gekke ideeën daadwerkelijk worden uitgevoerd geeft mooi de bevrijding die Maemo geeft weer. Echte interessante mogelijkheden.

vrede in rust

Verwijderd

Topicstarter
TargetX schreef op donderdag 19 november 2009 @ 11:45:
[...]

Daar sluit ik mij helemaal bij aan, ik vind het een erg vreemde review op de frontpage. Ik volg dit toestel al een hele tijd en heb volgens mij de meeste reviews en youtube filmpjes inmiddels wel gezien en zie deze issues niet terug in de andere reviews. Zeker niet iedereen is positief, met name de grootte en het missen van navigatie zien velen als dealbreakers, maar voor mij zelf is dat niet zo belangrijk. Wat ik wel belangrijk vind is dat de terminal en SSH stabiel is en gewoon werkt, ik wil dit namelijk veel gaan gebruiken om op afstand mijn Linux-servers te beheren. rDesktop en VPN-software zou m.i. ook gewoon kunnen werken op dit toestel, maar heb nu naar aanleiding van deze review bij Tweakers hier toch mijn twijfels over.

Zou iemand die het toestel al heeft eens kunnen posten hoe de stabiliteit in hun ogen is (liefst ook bij SSH/terminal gebruik maar ik snap dat niet iedereen die zaken gebruikt :)).
ik heb gewoon openSSH geinstalleerd, en heb het probleem nog niet gehad, maar ik heb ook nog geen OpenOffice proberen te draaien. Volgens mij zit het voornamelijk in dat x-forwarding. Misschien is de versie van x op Ubuntu ook belangrijk, ik weet het niet.
Er is ook OpenVPn en rDesktop in de extras-devel catologus. maar ik heb ze nog niet geprobeerd

Verwijderd

Topicstarter
Nas T schreef op donderdag 19 november 2009 @ 11:49:
[...]

De review op de frontpage is niet echt serieus. Ze willen laten zien wat voor gedachten en Tweak-plannen ze hebben met de telefoon. Je computer thuis besturen met je telefoon, wie had dat 5 of 10 jaar terug bedacht?
Dat het niet vlekkeloos werkt, vind ik niet gek. Dat er al zulke gekke ideeën daadwerkelijk worden uitgevoerd geeft mooi de bevrijding die Maemo geeft weer. Echte interessante mogelijkheden.
Eigenlijk ik wel, het zal een jaar of 7 geleden zijn geweest.
Ik probeerde via mijn Philips Nino 500 met een VNC viewer mijn PC op afstand te besturen over een inbel GSM verbinding via infrarood :-)
draaide voor geen meter (inbel over GSM is iets van 1kbit/s !!), ik gebruikte inbellen want GPRS was toen nog heel duur.

Verder is het niet zo speciaal hoor. SSH apps heb je ook op iPhone en Symbian

• Sharkey1802
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-08 23:14
Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2009 @ 11:55:
Verder is het niet zo speciaal hoor. SSH apps heb je ook op iPhone en Symbian
En voor Android en Winmo...

Alleen zou die van de N900 meer mogelijkheden moeten bieden maar dat loopt dus niet echt stabiel volgende deze review...

Verwijderd

Topicstarter
Sharkey1802 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 13:18:
[...]

En voor Android en Winmo...

Alleen zou die van de N900 meer mogelijkheden moeten bieden maar dat loopt dus niet echt stabiel volgende deze review...
klopt ja, bestaat ook voor Android en WinMo. Maar niet alle ssh applicaties hebben ondersteuning voor x-forwarding. Ik geloof dat er in ieder geval een paar op de iPhone zijn waar dat wel werkt, en dus op de N900 (vast wel meer).

Die stabiliteit vind ik best vreemd, want daar had ik geen last van. maar ik heb het ook niet heel veel gebruikt. Af en toe, maar ik heb nog de oude firmware (dit weekend ga ik upgraden), en een wat oude ubuntu: 8.10. Geen idee of dat iets uitmaakt

• ajblancke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-02-2021
weet iemand of er met de N900 in combinatie met t-mobile web en walk plus ook de tv programma,s te bekijken zijn

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 10:09
ajblancke schreef op donderdag 19 november 2009 @ 13:44:
weet iemand of er met de N900 in combinatie met t-mobile web en walk plus ook de tv programma,s te bekijken zijn
Op je tv wel....
welke "de tv programma's"?

vrede in rust

• ajblancke
Mobile TV is live tv-kijken. Net als thuis, maar dan op je mobiel. Je hoeft nooit meer een uitzending van je favoriete programma te missen. De volgende zenders kun je bekijken: Nederland 1, Nederland 3, RTL 4, SBS 6 en MTV Music.

bij t mobile web en walk plus abonnement en voip toegestaan

[ Voor 12% gewijzigd door ajblancke op 19-11-2009 15:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
ajblancke schreef op donderdag 19 november 2009 @ 14:59:
Mobile TV is live tv-kijken. Net als thuis, maar dan op je mobiel. Je hoeft nooit meer een uitzending van je favoriete programma te missen. De volgende zenders kun je bekijken: Nederland 1, Nederland 3, RTL 4, SBS 6 en MTV Music.

bij t mobile web en walk plus abonnement en voip toegestaan
geen idee. volgens mij werken die livestreams op eenzelfde manier als bij vodafone: je gaat naar de t-zones/vodafone live mobiele web paginas, en daar heb je links naar de streams.
Geen idee of die streams ook compatible zijn met de N900, en of T-mobile met haar t-zones uberhaupt toegang geeft aan de N900.
Dat tv zit bij w&w plus inbegrepen geloof ik.

Bij w&w plus mag je misschien wel voipen, maar na (ik geloof )2 GB gaat je snelheid omlaag, en de upload is dan zo laag dat VoIP niet meer probleemloos werkt. Ook is het 3G netwerk van T-mob, naar mijn mening niet ideaal kwa dekking

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2009 15:08 ]

• teddebraak
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-01-2024
Hoe werkt Mobile TV?
Je kunt al in drie stappen mobiel tv-kijken.

1. Ga naar de mobiele website van T-Mobile door in je toestel het web'n'walk logo te kiezen.
2. Kies de TV&Video tab.
3. Kies je favoriete tv-zender. Het programma wordt geopend in je mediaspeler.

* Geschikte toestellen voor Mobile TV

LG Renoir KC910
LG Secret KF750
LG Viewty KU990
MDA Compact IV*
MDA Touch Plus
MDA Vario III*
MDA Vario IV
Nokia 6120
Nokia 6220
Nokia 6650
Nokia E51
Nokia E66
Nokia E71
Nokia N78
Nokia N79
Nokia N82
Nokia N95
Nokia N95 8 GB
Nokia N96
Samsung F480
Samsung G800
Samsung S8300
Samsung Omnia i900
Samsung Soul U900
Samsung Soul B U800
Sony Ericsson C902
Sony Ericsson C905
Sony Ericsson K770i
Sony Ericsson K800i
Sony Ericsson W595
Sony Ericsson W880i
Sony Ericsson Xperia X1 (gebruik Internet Explorer browser)
T-Mobile G1
T-Mobile G2 Touch

staat er dus nog niet bij, maar als de N95 het kan voorzie ik weinig problemen met de N900. maar jammer genoeg ben ik nog niet n900 nerd genoeg om dit 100% zeker te weten.

• Kalua
  • Laatst online: 11:12
teddebraak schreef op donderdag 19 november 2009 @ 15:07:
Hoe werkt Mobile TV?
Je kunt al in drie stappen mobiel tv-kijken.

1. Ga naar de mobiele website van T-Mobile door in je toestel het web'n'walk logo te kiezen.
2. Kies de TV&Video tab.
3. Kies je favoriete tv-zender. Het programma wordt geopend in je mediaspeler.

* Geschikte toestellen voor Mobile TV

LG Renoir KC910
LG Secret KF750
LG Viewty KU990
MDA Compact IV*
MDA Touch Plus
MDA Vario III*
MDA Vario IV
Nokia 6120
Nokia 6220
Nokia 6650
Nokia E51
Nokia E66
Nokia E71
Nokia N78
Nokia N79
Nokia N82
Nokia N95
Nokia N95 8 GB
Nokia N96
Samsung F480
Samsung G800
Samsung S8300
Samsung Omnia i900
Samsung Soul U900
Samsung Soul B U800
Sony Ericsson C902
Sony Ericsson C905
Sony Ericsson K770i
Sony Ericsson K800i
Sony Ericsson W595
Sony Ericsson W880i
Sony Ericsson Xperia X1 (gebruik Internet Explorer browser)
T-Mobile G1
T-Mobile G2 Touch

staat er dus nog niet bij, maar als de N95 het kan voorzie ik weinig problemen met de N900. maar jammer genoeg ben ik nog niet n900 nerd genoeg om dit 100% zeker te weten.
Dat andere nokia's er bij staan zegt niet zoveel, die draaien namelijk allemaal op symbian en dat doet de n900 nu net niet. Het zou dus best kunnen dat de n900 niet werkt.

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:37
zolang T-Mobile het voor elkaar krijgt om de standaard mediaplayer van Maemo aan te roepen voor die streams moet het geen probleem zijn. De vraag is alleen of T-Mobile de N900 gaat testen op Mobile TV ( of uberhaupt opneemt in hun catalogus). Bij de Symbiantoestellen is het allemaal 1 mediaplayer (Realplayer). Dus als het op 1 Symbianmodel werkt *moet het in principe ook op een ander werken* (idem voor ander merken, verschillende merken hebben voor hun modellen dezelfde mediaplayer onboard) maar aangezien Maemo vrij nieuw is en er voorlopig nog maar 1 model is met Maemo weet ik niet of T-Mobile de "moeite"neemt.

[ Voor 3% gewijzigd door dcell op 19-11-2009 15:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
dcell schreef op donderdag 19 november 2009 @ 15:18:
zolang T-Mobile het voor elkaar krijgt om de standaard mediaplayer van Maemo aan te roepen voor die streams moet het geen probleem zijn. De vraag is alleen of T-Mobile de N900 gaat testen op Mobile TV ( of uberhaupt opneemt in hun catalogus). Bij de Symbiantoestellen is het allemaal 1 mediaplayer (Realplayer). Dus als het op 1 Symbianmodel werkt *moet het in principe ook op een ander werken* (idem voor ander merken, verschillende merken hebben voor hun modellen dezelfde mediaplayer onboard) maar aangezien Maemo vrij nieuw is en er voorlopig nog maar 1 model is met Maemo weet ik niet of T-Mobile de "moeite"neemt.
dat valt nog tegen. Ik zie de Nokia 5800 en de N97 er bijvoorbeeld ook niet bijstaan. En ik weet dat in (zeker in het begin) de 5800 niet goed werkte. Of dat nu wel werkt durf ik niet te zeggen
In Symbian zit ook iets van drm ondersteuning en als ze dat gebruiken wordt het echt lastig.

• dcell
Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2009 @ 15:35:
[...]

dat valt nog tegen. Ik zie de Nokia 5800 en de N97 er bijvoorbeeld ook niet bijstaan. En ik weet dat in (zeker in het begin) de 5800 niet goed werkte. Of dat nu wel werkt durf ik niet te zeggen
In Symbian zit ook iets van drm ondersteuning en als ze dat gebruiken wordt het echt lastig.
daarom zeg ik ook *in principe* ;)

volgens mij is er in S60 5th Edition het 1 en ander gewijzigd vergeleken met 3rd Edition. Zo is er bijv. nog geen internetradioplayer voor 5th Edition en nog wel meer software van Nokia zelf niet maar eigenlijk is dat offtopic.

• janzeeschuimers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-11-2024
Volgens deze review * heeft de n900 een "transflective screen" m.a.w. in direct zonlicht goed te lezen.
Dit vind ik heel belangrijk omdat ik buiten ook graag zie wat er op het scherm gebeurt.Kunnen de huidige n900 bezitters bevestigen dat de display van de n900 goed te lezen is in de zon en dus voorzien is van een transflective screen.

* http://www.phonearena.com...Review-review-r_2318.html

Ik vind het dan raar dat de hd2 wel een capacitive screen heeft maar niet transflective.Na 1 minuut en 20 seconden in onderstaand filmpje zie hoe lastig het is om iets te zien op een display dat niet transflective is.

http://www.youtube.com/watch?v=jCW8vBaJ5zY&translated=1

Verwijderd

BorgMan schreef op woensdag 18 november 2009 @ 21:00:
Hmm, de mensen die nu lopen te zeuren dat er niet genoeg applicaties voor beschikbaar zijn: vind je het gek? Het toestel is nog niet eens uit! Vind het raar dat er dan toch om wordt gemopperd dat er niet genoeg software voor beschikbaar is; we hebben het hier niet over een ikkeTelefoon die al een jaar of twee op de markt is :s
Sinds 1 mei is de Maemo 5 SDK beta al beschikbaar en konden developers prima aan de slag: "[1 May 2009] this beta release also marks the official API freeze. This means that the SDK is now ready for all third-party application developers who want to write software for Maemo 5." (er was eerder ook al een alpha, maar die was niet feature-frozen).

http://arstechnica.com/op...-released-apis-frozen.ars

Het is heel normaal dat de SDK eerder dan de telefoon wordt gereleased, juist om er voor te zorgen dat developers alvast aan de slag kunnen - en dus niet op de phonerelease hoeven te wachten. Dus je kunt de volgende keer beter zeggen: "vind je het raar dat er nog weinig software is, de eerste werkbare SDK is pas 6 maanden uit" (wat ook vrij kort is, maar een preciezer antwoord dan de jouwe).

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2009 19:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
janzeeschuimers schreef op donderdag 19 november 2009 @ 19:03:
Volgens deze review * heeft de n900 een "transflective screen" m.a.w. in direct zonlicht goed te lezen.
Dit vind ik heel belangrijk omdat ik buiten ook graag zie wat er op het scherm gebeurt.Kunnen de huidige n900 bezitters bevestigen dat de display van de n900 goed te lezen is in de zon en dus voorzien is van een transflective screen.

* http://www.phonearena.com...Review-review-r_2318.html

Ik vind het dan raar dat de hd2 wel een capacitive screen heeft maar niet transflective.Na 1 minuut en 20 seconden in onderstaand filmpje zie hoe lastig het is om iets te zien op een display dat niet transflective is.

http://www.youtube.com/watch?v=jCW8vBaJ5zY&translated=1
N900 heeft inderdaad een transflective screen, is perfect leesbaar buiten, beste scherm dat ik op een mobiel heb gezien.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2009 @ 19:19:
N900 heeft inderdaad een transflective screen, is perfect leesbaar buiten, beste scherm dat ik op een mobiel heb gezien.
En nog een voordeel is dat het scherm 16 miljoen kleurenweergave ondersteunt. De HTC HD2 (het "beste" WinMo toestel atm) ondersteunt "maar" 65k kleuren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2009 @ 19:11:
[...]

Sinds 1 mei is de Maemo 5 SDK beta al beschikbaar en konden developers prima aan de slag: "\[1 May 2009] this beta release also marks the official API freeze. This means that the SDK is now ready for all third-party application developers who want to write software for Maemo 5." (er was eerder ook al een alpha, maar die was niet feature-frozen).

Het is heel normaal dat de SDK eerder dan de telefoon wordt gereleased, juist om er voor te zorgen dat developers alvast aan de slag kunnen - en dus niet op de phonerelease hoeven te wachten. Dus je kunt de volgende keer beter zeggen: "vind je het raar dat er nog weinig software is, de eerste werkbare SDK is pas 6 maanden uit" (wat ook vrij kort is, maar een preciezer antwoord dan de jouwe).
Veel ontwikkelaars vinden het niet bepaald prettig om met een beta SDK de pionier uit te hangen voor een platform waarvan op dat moment nog helemaal niet van bekend is hoe en wanneer het in de markt wordt gezet en waar nog niet 1 gebruiker voor bestaat.
De meeste commerciele ontwikkelaars beginnen pas als er apparaten zijn verkocht en de bugs uit de SDK zijn gehaald (non-beta).
Dus de beschikbaarheid van een SDK zegt naar mijn mening heel weinig, maar of de N900 te koop is des te meer.
Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar die nemen wel een risico.

• janzeeschuimers
@TempesT
Display is dus een toppertje van de n900 maar hoe zit het met de krasbestendigheid , bekrast het snel of niet ?Dit ligt natuurlijk aan de hardheid van de toplaag van de display maar zou dit van een resistive screen net zo krasvast en hard kunnen zijn als van een capacitive screen ?

Een capacitive touchscreen zou misschien harder kunnen zijn omdat bij deze schermsoort het glazen oppervlak is voorzien van een dunne harde transparante elektrisch geleidende laag , dat op de hoeken van het scherm van een zwakke spanning wordt voorzien.Dus geen druk zoals bij resistive.

Of klopt mijn gedachtengang niet dat capacitive krasvaster is dan resistive ?

Al is de capactive display van de hd2 dan slecht leesbaar in de zon , toch hoop ik dat de krasbestendigheid van de n900 in de buurt komt.

http://www.youtube.com/wa...I&feature=player_embedded

Verwijderd

Topicstarter
janzeeschuimers schreef op donderdag 19 november 2009 @ 20:09:
@TempesT
Display is dus een toppertje van de n900 maar hoe zit het met de krasbestendigheid , bekrast het snel of niet ?Dit ligt natuurlijk aan de hardheid van de toplaag van de display maar zou dit van een resistive screen net zo krasvast en hard kunnen zijn als van een capacitive screen ?

Een capacitive touchscreen zou misschien harder kunnen zijn omdat bij deze schermsoort het glazen oppervlak is voorzien van een dunne harde transparante elektrisch geleidende laag , dat op de hoeken van het scherm van een zwakke spanning wordt voorzien.Dus geen druk zoals bij resistive.

Of klopt mijn gedachtengang niet dat capacitive krasvaster is dan resistive ?

Al is de capactive display van de hd2 dan slecht leesbaar in de zon , toch hoop ik dat de krasbestendigheid van de n900 in de buurt komt.

http://www.youtube.com/wa...I&feature=player_embedded
Geen idee, er zit geen kras op mijn scherm en dat gaat ook zo blijven. Het lijkt me allemaal pure speculatie, en of het nu echt zoveel te maken heeft het capacitive/resistive betwijfel ik. Ik denk dat het meer met de keuze van de onderdelen te maken heeft (en de kosten daarvan dus).

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

Als je er echt bang voor bent, dan koop je een screenprotector en hoesje voor de telefoon. Ik heb zelf de 3M DQC-160 gekocht, niet de goedkoopste, maar zeker wel de beste (althans, wat ik er van gelezen heb).

Ik ben erg benieuwd wanner ik mijn N900 heb hoe goed deze het licht door laat en hoeveel je er van merkt. :)

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

• lexi1986
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-03-2021
Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2009 @ 19:11:
[...]

Sinds 1 mei is de Maemo 5 SDK beta al beschikbaar en konden developers prima aan de slag: "\[1 May 2009] this beta release also marks the official API freeze. This means that the SDK is now ready for all third-party application developers who want to write software for Maemo 5." (er was eerder ook al een alpha, maar die was niet feature-frozen).

Wat ik hier nog even aan toe wil voegen is dat je ook even moet kijken naar Android toen het net uitkwam. Ik heb de G1 sinds het begin, en als ik nu zie hoeveel "nuttige" applicaties ik erop heb staan en hoe dit was toen ik hem net had, dan verschilt dat nogal. In het begin was er voor Android ook niet veel te vinden maar Developers willen eerst graag zien of veel gebruikers hun applicaties gaan gebruiken. En aangezien Maemo op de N900 nu als telefoon en internet tablet door het leven gaat betekend dit een veel breder publiek oftewel ook meer applicaties maar daar zullen we even op moeten wachten. Het voordeel wat de N900 heeft is dat er voor bijvoorbeeld hyves geen apparte applicatie gemaakt hoeft te worden omdat je de site zelf prima kunt openen.

Ik zou gewoon even rustig moet wachten tot de applicaties komen voor dit toestel. Ik heb het met mijn Android toestel gezien en hopelijk op de N900 weer. Het gevaar zit hem er alleen wel in of Maemo gaat slagen als telefoon OS omdat het hier nog nooit voor gebruikt is. Maar dat zullen we zien :) ikzelf denk dat het zich prima gaat redden.

• murat03
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-01 09:09
Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2009 @ 19:27:
[...]

Veel ontwikkelaars vinden het niet bepaald prettig om met een beta SDK de pionier uit te hangen voor een platform waarvan op dat moment nog helemaal niet van bekend is hoe en wanneer het in de markt wordt gezet en waar nog niet 1 gebruiker voor bestaat.
De meeste commerciele ontwikkelaars beginnen pas als er apparaten zijn verkocht en de bugs uit de SDK zijn gehaald (non-beta).
Dus de beschikbaarheid van een SDK zegt naar mijn mening heel weinig, maar of de N900 te koop is des te meer.
Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar die nemen wel een risico.
Wat betreft de commerciele ontwikkelaars heb je gelijk. Ik denk zelfs dat ze nog maandenlang de kat uit de boom zullen kijken. Maemo zal het komende 1-2 jaar niet doorbreken. Het zijn nu nog de early adaptors en vooral tweakers die zo'n toestel interessant vinden. Als bedrijf ga je hier het komende 1-2 jaar niet veel aan verdienen.

Er is echter een hele grote Linux community (lees Linux ontwikkelaars) die zo'n Linux toestel prachtig vinden en er graag apps voor willen schrijven denk ik. Dan is 6 maanden vrij lang hoor.

Het verbaast me daarom ook dat er nog niet veel applicaties beschikbaar zijn. Vooral omdat:
1. Maemo niet nieuw is. Er zijn er al wat apps voor geschreven (weliswaar oudere versies maar toch)
2. Bestaande Linux apps vrij makkelijk om te schrijven zijn naar Maemo.

Ik was benieuwd hoe groot nu de maemo community wel niet is. Hier wat statistieken:

Forum: talk.maemo.org
Current active users: 937
Members: 26.398

Toch geen kinderachtige cijfers.

De vorige versie van Maemo heeft 492 apps.
Op maemo.org vind je welgeteld 55 apps voor Maemo 5.

Dat is echt heel erg weinig voor een OS met minstens 4 jaar historie. Hopelijk heeft het te maken met het feit dat het toestel nog niet uit is en dat de ontwikkelaars daarom de geschreven apps niet werkelijk getest hebben op het toestel zelf. Als dit de voornaamste reden is dan kunnen we de komende paar maanden een explosieve stijging zien van het aantal applicaties. 100.000 hoeft echt niet maar 1000 (kwalitatief goede) apps/games/enz. moet in zeg 6 maanden tot 1 jaar haalbaar zijn. Anders zal het niet zo'n vaart lopen met de verkoopcijfers.

Zijn hier nog wat tweakers die van plan zijn (of al bezig zijn) met het ontwikkelen van apps voor Maemo 5?

Ik heb de afgelopen dagen wat gespeeld met de Python SDK. Het is wel erg primitief. Slechte ontwikkelomgeving en erg slechte documentatie. Vergeleken met Android loopt het echt heel erg achter. Ik hoop gauw dat hier verbetering in gaat komen zodat het meer ontwikkelaars zal aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRC
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-08-2024

RRC

Beste ,

Het hieronder genoemde product is nu op voorraad en dit onderdeel van jouw bestelling is in behandeling genomen. Als het hieronder genoemde aantal niet het totale aantal bestelde producten is, zullen de overige producten voor verzending worden klaargemaakt zodra zij beschikbaar zijn.

&#09 Aantal omschrijving
&#09 1 Nokia N900

Je kunt de status van je bestelling volgen op:
Vanaf de eerstvolgende werkdag (maandag tot vrijdag) na verzending kun je hier je bestelling volgen.

Met vriendelijke groet,

Nokia Online Shop Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertRedCap schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 08:01:
Beste ,

Het hieronder genoemde product is nu op voorraad en dit onderdeel van jouw bestelling is in behandeling genomen. Als het hieronder genoemde aantal niet het totale aantal bestelde producten is, zullen de overige producten voor verzending worden klaargemaakt zodra zij beschikbaar zijn.

&#09 Aantal omschrijving
&#09 1 Nokia N900

Je kunt de status van je bestelling volgen op:
Vanaf de eerstvolgende werkdag (maandag tot vrijdag) na verzending kun je hier je bestelling volgen.

Met vriendelijke groet,

Nokia Online Shop Nederland
Tof dat je het even meldt, maar let op het onderstaande he!

[ABO] Nokia N900 Levertijden en Abonnementen topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
murat03 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 23:31:
[...]

Het verbaast me daarom ook dat er nog niet veel applicaties beschikbaar zijn. Vooral omdat:
1. Maemo niet nieuw is. Er zijn er al wat apps voor geschreven (weliswaar oudere versies maar toch)
2. Bestaande Linux apps vrij makkelijk om te schrijven zijn naar Maemo.
dat komt omdat de internettablets vooral niche producten waren en niet bij een zeg maar Belcompany te krijgen waren. Nokia heef zelfs nooit officiele verkoopcijfers gepubliceerd over de internettablets. In principe waren het meer experimentproducten, leuk voor de hobby.

En als er al niet veel van verkocht waren + dat het gros van de bezitters geen ontwikkelaar is = weinig apps

[ Voor 3% gewijzigd door dcell op 20-11-2009 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-10 13:14
Nog een preview van GSMarena http://www.gsmarena.com/nokia_n900-review-419.php

Bij deze zijn ze wel positief over het toetsenbord :)

[ Voor 26% gewijzigd door Crim op 20-11-2009 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Inmiddels hebben we de retail firmware op onze N900 staan. Toestel is een stuk sneller, en snel was hij al, en uiteraard nog steeds mega stabiel. We zijn nog even aan t kijken welke voordelen er nog meer in zitten maar hij is dus nog beter geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 21:30
Nog even een vraagje, hoe is de tril functie? Is die een beetje behoorlijk, of voel je die amper als je het toestel in je broekzak hebt zitten? Bij mijn Nokia 5800 mis ik nog wel eens berichten omdat ik hem gewoon niet voel trillen als ik over straat loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de vorige bladzijden wordt er geschreven dat je met je N900 je pc kunt besturen. Betekend dat dat je alle documenten kunt oproepen met je N900, muziek luisteren, video's kijken, Je office suite gebruiken en andere software? de webcam bekijken die je thuis hebt aangesloten, foto's kunt uplaoden naar je home pc etc..

Bedankt alvast.

Het fijne van deze telefoon is dat alle nokia basisfuncties aanwezig zijn. De visie van Nokia vind ik moreel ook 100% beter dan de geldklopperij merken als iphone.
Maar ik heb een paar dagen gespeeld met dat "ding"...dat was wel leuk..er zit zelfs software op die je verteld welke ster je ziet, fifa 2010, F1, Snooker. dat is toch ook wel erg leuk.
Dat zou ik ook wel graag op de N900 zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaannO schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 09:45:
Inmiddels hebben we de retail firmware op onze N900 staan. Toestel is een stuk sneller, en snel was hij al, en uiteraard nog steeds mega stabiel. We zijn nog even aan t kijken welke voordelen er nog meer in zitten maar hij is dus nog beter geworden :)
wordt nu inmiddels exchange 2003 ook ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 20:35
Wekko306 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 11:11:
Nog even een vraagje, hoe is de tril functie? Is die een beetje behoorlijk, of voel je die amper als je het toestel in je broekzak hebt zitten? Bij mijn Nokia 5800 mis ik nog wel eens berichten omdat ik hem gewoon niet voel trillen als ik over straat loop.
Hier nog even een vervolgvraagje op van mij; is ie niet te luidruchtig? Met mijn HTC Touch Pro 2 kan iedereen horen wanneer ik gebeld wordt omdat ie zo gigantisch hard trilt. bzzzzzzzzzzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:05

Rmg

Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 12:21:
Op de vorige bladzijden wordt er geschreven dat je met je N900 je pc kunt besturen. Betekend dat dat je alle documenten kunt oproepen met je N900, muziek luisteren, video's kijken, Je office suite gebruiken en andere software? de webcam bekijken die je thuis hebt aangesloten, foto's kunt uplaoden naar je home pc etc..
Documenten, ja
muziekluisteren, mwa als je je audio over de x sessie geloodsd krijgt moet het lukken indien genoeg bandbreedte
video vanaf je eigen pc? nee maar dat ligt niet aan de foon, video over een remote desktop sessie is gewoon niet te doen
office en andere software wel. tis gewoon remote desktop.
webcam.. moet kunnen maar daar kan je andere oplossingen voor gebruiken dan een remote desktop
fotos uploaden, idem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
Hoezo nog geen programma's voor de n900/maemo 5 volgens de review van de volgende persoon al 370.

Hij scrolt door alle 370 apps , dus als je de video regelmatig op pauze zet kun je ze op je gemak lezen.Vooral de game met de naam "Bullshit Bingo" (bingo-style game perfect for boring meetings or calls) lijkt me een topper , of niet ;) .

http://www.youtube.com/wa...R8yCzuHK0&feature=channel

Deze persoon heeft ook nog een leuke video over multi tasking op de n900 geplaatst.Op een gegeven moment heeft hij 27 of 28 programma's open staan voordat het toestel merkbaar langzamer wordt.

http://www.youtube.com/wa...mvUBpEkbU&feature=channel

Dat het toestel van hem zo snel blijft komt waarschijnlijk omdat , hij zegt en ook laat zien via de volgende video dat hij de "final retail" versie net binnen heeft.Ik heb namelijk ook video's op Youtube gezien waar het toestel al langzamer werd als er 6 programma's draaide op de achtergrond maar dit waren alle pre productie toestellen , althans niet met de firmware die er tijdens de introductie op draait.

http://www.youtube.com/wa...rL-yqKnZA&feature=related

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laropo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-10 10:06
Wekko306 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 11:11:
Daar ben ik ook zeer benieuwd naar! Aangezien ik slechthorend ben is dit voor mij echt een ideale oplossing, ware het niet dat mijn huidige telefoon (n81) veel te zacht trilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

janzeeschuimers schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 14:53:

Deze persoon heeft ook nog een leuke video over multi tasking op de n900 geplaatst.Op een gegeven moment heeft hij 27 of 28 programma's open staan voordat het toestel merkbaar langzamer wordt.

http://www.youtube.com/wa...mvUBpEkbU&feature=channel
Al meer van dat soort filmpjes gezien, echt magisch idd! Enkel die 'Ovi Maps' op 2:30 ofzo, duurt echt 15+ seconden voor ie opstart. Is dat normaal ook zo, of is dat nu vanwege die andere programma's in de background? Google Maps start vrijwel instant bv.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2009 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiaX
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 15:17:
[...]

Al meer van dat soort filmpjes gezien, echt magisch idd! Enkel die 'Ovi Maps' op 2:30 ofzo, duurt echt 15+ seconden voor ie opstart. Is dat normaal ook zo, of is dat nu vanwege die andere programma's in de background? Google Maps start vrijwel instant bv.
wat ik er van begrepen heb is OVI maps op de N900 sowieso een drama. Nog de 1.0 versie, terwijl de 3.0 al een hele tijd uit heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:39
NiaX schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 16:11:
[...]

wat ik er van begrepen heb is OVI maps op de N900 sowieso een drama. Nog de 1.0 versie, terwijl de 3.0 al een hele tijd uit heeft.
Dit is een hele andere versie dan de oude 1.0 versie op Symbian. 1.0 op de N900 is vergelijkbaar met 3.0 op Symbian...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-09 15:32
Heb het lijstje van 370 apps eens doorgekeken en kwam een aantal hele mooie tegen, het wachten wordt zo nog moeilijker :) !

- rdesktop-cli (CLI om Windows bakken te benaderen, er bestaat al een GUI front-end genaamd pyRdesktop voor oudere tablets, hopelijk wordt die ook geport)
- vpnc (Cisco compatible VPN client)
- vncviewer (VNC desktops bekijken)
- grsync (gui voor rsync, een tool om bestanden te syncen)
- SCP (bestanden copieeren via een SSH connectie)
- SSH (zoals bekend)
- gFTP (FTP client met GUI
- Password Safe (veilig passwords bewaren)
- telnet client
- XChat (irc client)
- Pidgin (onder andere MSN client)

Enige wat ik voor eigen gebruik nog 'mis' is Samba-support, of is dit al mogelijk? Eventueel kan NFS ook maar het is voor mij makkelijker dit bij samba-shares te houden. Het zou ideaal zijn als ik overal in huis via m'n mobiel films rechtstreeks vanaf m'n NAS zou kunnen streamen, zeker met TV-out :-) Heb vandaag gelukkig ook de verzendmelding ontvangen, goede oefening voor je geduld zoiets! :P

Edit: Status op de Nokia website is trouwens wederom veranderd (Beetje vreemd; op voorraad en ze 'verwachten' hem nog, maargoed :9 ).

Afbeeldingslocatie: http://img52.imageshack.us/img52/5316/nokian900.png

Edit2:
Lees net op http://forums.internettablettalk.com/showthread.php?p=350255 dat MSN en andere protocollen ook volledig kunnen integreren met de Contacts / Chat applicatie van de Nokia N900, geniaal!!

[ Voor 28% gewijzigd door TargetX op 20-11-2009 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-10 08:45
Nokia N900 manual in Nederlands:

http://nds1.nokia.com/pho...ides/Nokia_N900_UG_nl.pdf

En nog meer info, FAQ en filmpjes op de Nokia site:

http://europe.nokia.com/g...ware/product-support/n900

[ Voor 39% gewijzigd door Philos31 op 20-11-2009 20:07 ]

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TargetX schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 18:03:

Enige wat ik voor eigen gebruik nog 'mis' is Samba-support, of is dit al mogelijk? Eventueel kan NFS ook maar het is voor mij makkelijker dit bij samba-shares te houden. Het zou ideaal zijn als ik overal in huis via m'n mobiel films rechtstreeks vanaf m'n NAS zou kunnen streamen, zeker met TV-out :-) Heb vandaag gelukkig ook de verzendmelding ontvangen, goede oefening voor je geduld zoiets! :P
Je kan niet standaard op samba shares, maar de N900 heeft wel standaard support voor media server functies (ik ben even vergeten hoe dat protocol ook al weer heet).
Je kan gewoon muziek/films direct streamen vanaf de meeste NAS apparaten direct vanuit de normale media player, daar hoef je helemaal niets voor te installeren. Ik gebruik zelf een Asus WL-700gE, werkt prima.
Maar je gebruikt dan volgens mij niet het samba protocol.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2009 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 21:28:
[...]

Je kan niet standaard op samba shares, maar de N900 heeft wel standaard support voor media server functies (ik ben even vergeten hoe dat protocol ook al weer heet).
Je kan gewoon muziek/films direct streamen vanaf de meeste NAS apparaten direct vanuit de normale media player, daar hoef je helemaal niets voor te installeren. Ik gebruik zelf een Asus WL-700gE, werkt prima.
Maar je gebruikt dan volgens mij niet het samba protocol.
UPnP AV is wat je bedoeld. De N95 heeft dit ook, en dit is wel handig. Bijvoorbeeld Windows Media player heeft een ingebouwde UPnP server, zo kun je dus over WLan bij de bestanden in de media library, maar ook Windows media player aansturen (als een soort afstandsbediening dus).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2009 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-09 15:32
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 21:48:
[...]

UPnP AV is wat je bedoeld. De N95 heeft dit ook, en dit is wel handig. Bijvoorbeeld Windows Media player heeft een ingebouwde UPnP server, zo kun je dus over WLan bij de bestanden in de media library, maar ook Windows media player aansturen (als een soort afstandsbediening dus).
Ben met het protocol bekend maar vind het helaas niet echt ideaal, zou het juist handig vinden om via een VPN verbinding bij alle documenten op mijn NAS te kunnen en dat zijn echt niet alleen media-bestanden. Denk ook aan RAR/ISO/DOC en dergelijke... Moet in mijn ogen toch wel mogelijk zijn om te porten, ik zal morgen eens googelen of er al een dergelijk project is gestart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:06

Chrisjuh_15

Facta non verba

TargetX schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 18:03:
Edit2:
Lees net op http://forums.internettablettalk.com/showthread.php?p=350255 dat MSN en andere protocollen ook volledig kunnen integreren met de Contacts / Chat applicatie van de Nokia N900, geniaal!!
_/-\o_ De ultieme plugin voor mij! Super! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TargetX schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 22:48:
[...]

Ben met het protocol bekend maar vind het helaas niet echt ideaal, zou het juist handig vinden om via een VPN verbinding bij alle documenten op mijn NAS te kunnen en dat zijn echt niet alleen media-bestanden. Denk ook aan RAR/ISO/DOC en dergelijke... Moet in mijn ogen toch wel mogelijk zijn om te porten, ik zal morgen eens googelen of er al een dergelijk project is gestart :)
Ja hier zou ik ook wel in geïnteresseerd zijn natuurlijk :) Gewoon samba over wlan zou ook al fijn zijn. Maar al dat soort dingen zullen vast allemaal nog wel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaannO schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 09:45:
Start OVI Maps nu ook direct op? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laropo schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 15:17:
[...]

Daar ben ik ook zeer benieuwd naar! Aangezien ik slechthorend ben is dit voor mij echt een ideale oplossing, ware het niet dat mijn huidige telefoon (n81) veel te zacht trilt.
Ik ben ook slechthorend en voel mijn N82 (enig verschil is de aanwezigheid van de frontcamera) prima trillen maar ik draag niet zulke wijde broeken als jij. (heb ff hyves gecheckt of we mekaar kennen, is niet zo) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorgMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-09 21:26
Ugh! Dat mens uit dat filmpje werkt me echt op mijn zenuwen. Ze heeft een hele vervelende, over enthousiaste stem >_<

Bunny scientific facts: Bunnies can't assimilate. BUT THEY CAN DANCE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-10 22:43
BorgMan schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 12:26:
Ugh! Dat mens uit dat filmpje werkt me echt op mijn zenuwen. Ze heeft een hele vervelende, over enthousiaste stem >_<
I Totaly agree!!
En het was nou ook niet het nuttigste filmpje ooit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
walletje-w schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 13:22:
[...]

I Totaly agree!!
En het was nou ook niet het nuttigste filmpje ooit :+
but, but.... It's a GIRL!!!! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorgMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-09 21:26
^ Ja het is een meisje, maar ze had het wel iets rustiger aan mogen doen. Mooi koppie, inderdaad, zolang ze d'r mond houdt...

Bunny scientific facts: Bunnies can't assimilate. BUT THEY CAN DANCE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BorgMan schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 14:44:
^ Ja het is een meisje, maar ze had het wel iets rustiger aan mogen doen. Mooi koppie, inderdaad, zolang ze d'r mond houdt...
Dat denk ik bij zoveel meisjes......

Net zoals die reklame waarin die vent "romantisch" wilt doen en die meisje begint met hoge stem aan 1 stuk door te ratelen....(ik geloof van hagen dasz)

Hoe dan ook, is dit niet offtopic? :P Zeker geen nieuws meer over levertijden en abbonementen })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajblancke
BorgMan schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 14:44:
ik zeg maar zo als het bekkie maar goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portable
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 20:22
DaannO, heb je met je firmwareupdate behalve snelheidswinst ook meer accutijd tot je beschikking? zo ja, wat heeft het ongeveer opgelevverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
What Do You Love About Your N900 ?

http://www.maemo-guru.com...you-love-about-your-n900/

Of direct naar de video's "Mae Voice":

http://vimeo.com/maevoice/videos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laropo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-10 10:06
Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 09:36:
[...]

Ik ben ook slechthorend en voel mijn N82 (enig verschil is de aanwezigheid van de frontcamera) prima trillen maar ik draag niet zulke wijde broeken als jij. (heb ff hyves gecheckt of we mekaar kennen, is niet zo) :P
Haha.. tot zover privacy. ;)

Neuh... ik voel 'm meestal wel, maar niet altijd. Hiervoor had ik een telefoon die ik echt áltijd voelde. Was wel ff wennen toen ik over ging naar de N81!

Maar ik zou alsnog wel graag een antwoord willen, ookal is het natuurlijk subjectief, ik zou wel willen weten hoe goed de trilfunctie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
laropo schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 21:34:
[...]

Haha.. tot zover privacy. ;)

Neuh... ik voel 'm meestal wel, maar niet altijd. Hiervoor had ik een telefoon die ik echt áltijd voelde. Was wel ff wennen toen ik over ging naar de N81!

Maar ik zou alsnog wel graag een antwoord willen, ookal is het natuurlijk subjectief, ik zou wel willen weten hoe goed de trilfunctie is.
Is inderdaad nogal subjectief. Ik heb geen klachten, tot nu toe heb ik het volgens mij altijd wel gemerkt. Maar meestal staat de telefoon op general en niet silent, en ik ben niet slecht horend, dus ik hoor vaak ook wanneer de trilfunctie afgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiaX
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
hmm, een niet zo heel erg positieve, maar wel interessante gebruikers "review":
http://howardforums.com/s...hp?t=1592993&page=1&pp=15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

Moeilijk om zo iemand serieus te nemen na deze post:
I also noticed how they copied some "iphoneisms" such as the browser responds to touches like an iphone where the page can be moved around like a piece of paper on a dark background. That is an example of one of the iPhone features which are the most inane. I use the term "feature" as in this sentence: "describe the features of the typical rainforest landscape."

It also copies the "slide to unlock" feature of the iPhone.

Both of which are the most inane, useless, fluff-filled "features" of the iPhone interfaces.

Why don't they copy something good like stability, or ease of use?
Bij Nokia is het vast zo gegaan: "do we want stability and ease of use? nah..." |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
R_W schreef op zondag 22 november 2009 @ 00:15:
Moeilijk om zo iemand serieus te nemen na deze post:

[...]

Bij Nokia is het vast zo gegaan: "do we want stability and ease of use? nah..." |:(
Zowieso om dingen te vergelijken tussen de Iphone en N900 is onzin word er zo moe van. Wat mij opvalt is dat er al wat reclame gemaakt word voor de N900. Was vandaag bij een belzaakje en daar hadden ze het reclame filmpje van de N900 draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_W
  • Niet online

R_W

lexi1986 schreef op zondag 22 november 2009 @ 00:23:
Zowieso om dingen te vergelijken tussen de Iphone en N900 is onzin word er zo moe van.
+1, je kunt geen forum lezen of er wordt (over en weer) geflamed over iPhone vs telefoon X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NiaX schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 23:53:
hmm, een niet zo heel erg positieve, maar wel interessante gebruikers "review":
http://howardforums.com/s...hp?t=1592993&page=1&pp=15
Hmm, voor mij is er al vaak geen touw aan zijn commentaar vast te knopen, lijkt me voor mensen die geen N900 hebben helemaal ondoenlijk.

Ik heb ook sterk mijn twijfel over het nut van deze review. Hij blaat dingen eruit over zaken als hij het ding 30 minuten heeft gebruikt (zonder blijkbaar van te voren zich te verdiepen of de handleiding te lezen, want ander wist hij dat de ovi store er nog niet voor Maemo is, en dat tekst completion met de rechter pijl werkt bijvoorbeeld ). Het enige wat je in 30 minuten kan constateren is dat sommige zaken op een andere manier werken dan op je vorige telefoon. En een groot deel van zijn ergernissen hangen daarmee samen.
Hij kaart zeker kloppende dingen aan (de maps applicatie start inderdaad langzaam op bijvoorbeeld), maar andere uitspraken zijn gewoon niet waar.
bijvoorbeeld:
COPY and PASTE is a concept that does not apply to the browser address bar apparently.
werkt gewoon: (crtl+c, crtl+v, zoals ook in de handleidng staat vermeld)
The software is buggy: typical Nokia.

...........

You might be able to control the Large Hadron Collider in theory with this "full linux" "supercomputer in your pocket" and it might make the geeks wet in their trousers, but AGAIN Nokia has shown that they do not think about basic usability of functions that a user uses 98% of the time. Those basic things need to be impeccable first and then we can talk about a phone being used to control the space shuttle.

Also, what up with PATHETIC inerlaced NTSC SD TV-OUT? iPod nano can output ED/HD via component. So much for modeling the effects of the next 10 years of "global warming" on this thing.
Waarom de software buggy zou zijn wordt naar mijn mening niet voldoende onderbouwd, en waarom er niet aan "basic usability" wordt gedacht ook niet.
Alleen maar omdat je een component kabel kan aansluiten op een Ipod wil dat niet zeggen dat deze ook daadwerkelijk een betere kwaliteit output kan leveren.
Volgens wikipedia is de maximale output van een iPhone ook maar 576i, dat gaat voor de N900 alleen door een composite kabel.
Ik geef toe dat een component kabel een iets betere kwaliteit kan leveren, maar of je dat in het geval van een iPhone echt kan zien is nog maar helemaal de vraag.
Het heeft hoe dan ook niets met HD te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
Mark Guim - toch niet de eerste de beste - , hij is van www.cravingmobile.com en www.thenokiablog.com twittert het volgende:

"guess which has more responsive screen? moto droid or nokia n900? hint: maemo".

Toch niet slecht daar de N900 een resistive display heeft en de Droid een capacitive display.Misschien dat de nieuwe firmware van de N900 het scherm nog beter laat functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nofi, maar dat is net zoals iemand met een PS3 (fan)blog die gaat twitteren dat de PS3 de beste graphics heeft. Wij van WC Eend...Het zal best kunnen (alle highend toestellen zijn wel okay tegenwoordig), maar dan graag iemand van een Droid-blog of een "neutrale" site die dat zegt :P
Nokia Maps loads in about the time that you could hard boil an egg and eat it.
Tempest, is dit met de nieuwste versie al opgelost? Wachten op Maps is net zo irritant als 2 minuten wachten op een GPS fix.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2009 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRC

RRC

iemand ervaring met dit merk screenprotectors?
http://www.zagg.com/invis...-covers-skins-shields.php

het mooie is dat je de voor en achterkant van een beschermlaag voorziet.

EDIT: ik heb het net besteld, ik lat het wel aan jullie weten wat mijn ervaring is, je kan een discountcode gebruiken (ff googlen op de iphone (forum) site)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 08:11:
[...]

Nofi, maar dat is net zoals iemand met een PS3 (fan)blog die gaat twitteren dat de PS3 de beste graphics heeft. Wij van WC Eend...Het zal best kunnen (alle highend toestellen zijn wel okay tegenwoordig), maar dan graag iemand van een Droid-blog of een "neutrale" site die dat zegt :P
@Only.Holoris
Op de eerste plaats is Mark Guim niet alleen van de www.thenokiablog.com maar ook van www.cravingmobile.com , hier komen alle merken aan de orde.
Ik volg die reviewer/editor al geruime tijd en ik kan je zeggen dat hij zeer kritisch/neutraal naar de diverse hardware kijkt.
Hij heeft beide toestellen in zijn bezit en hier objectief en profressioneel verslag van gedaan:

review n900:
http://thenokiablog.com/2009/11/13/nokia-n900-review/

first impressions/unboxing Droid:
http://cravingmobile.com/...ng-and-first-impressions/

Er zijn ook mensen ;) die plaatsen iets zonder 1 van beide toestellen in handen gehad te hebben en uit de hele manier van benaderen weet je dat die persoon zijn mening van te voren al gevormd had , hier volgt een voorbeeld dat je waarschijnlijk al kent , toch:

Random Bits: N900 vs Milestone

Zoals men ziet is bovenstaand vergelijk alles behalve neutraal , als de Nokia een vergelijk wint zoals de cpu zegt hij/jij erbij het verschil is maar 10%.Terwijl als de Milestone een vergelijk wint zoals display size en het verschil is zelfs nog kleiner dan 10% dan zegt hij/jij niks.
Zaken zoals de camera worden zelfs helemaal niet vergeleken , waarom zou dit toch zijn ?
Bij het geheugen vergelijk wordt "vergeten" dat de n900 768 mb virtueel memory heeft.
De display beoordeeld hij op 4 manieren size , type , multi touch en resolutie , dus 4 keer "wint" de Milestone terwijl het punt waar de Nokia in uitblinkt het aantal kleuren (16 miljoen) word weer vergeten.

Ook bij accessoires laat hij/jij de Milestone winnen terwijl er in de doos van de Droid/milestone alleen het volgende zit:
-toestel
-accu
-lader/usb kabel.
http://androidandme.com/2...orola-droid-box-revealed/

Bij de Nokia zit gewoon meer:
- Nokia N900
- Nokia Battery (BL-5J)
- Nokia High Efficiency Charger (AC-10)
- Nokia Stereo Headset (WH-205)
- Video out cable (CA-75U)
- Nokia charger adaptor (CA-146C)
- Cleaning cloth
http://dailymobile.se/200...s/nokia-n900-unboxing-06/

nb.Want de accessoires als foto dock en car stand moet je er gewoon bij kopen en die gaan voor de Nokia ook nog komen maar de Nokia kun je out of the box al als foto stand gebruiken (standaardje op de achterkant).

Wat ik hier mee wil zeggen is dat je Mark Guim weg zet als iemand die niet neutraal is wat ik niet correct vind terwijl jezelf een vergelijk op het web gooit dat alles behalve neutraal en objectief is.

Daarom vind ik je bijschrift ook grappig "echte tweakers draaien Android".
Ik ben er nog niet uit de n900 of de Milestone.Daar ik nog nooit met Android gewerkt heb en zelfs mijn n810 kan mijn niet helpen omdat Maemo 5 nu eenmaal verder/anders is.Ik blijf dus maar goed de reviews van mensen zoals Mark Guim , DaannO , TempesT etc.volgen en wacht altijd tot ik beide toestellen in mijn handen heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motogp
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-10 22:11
janzeeschuimers schreef op zondag 22 november 2009 @ 14:58:
[...]

@Only.Holoris

Er zijn ook mensen ;) die plaatsen iets zonder 1 van beide toestellen in handen gehad te hebben en uit de hele manier van benaderen weet je dat die persoon zijn mening van te voren al gevormd had , hier volgt een voorbeeld dat je waarschijnlijk al kent , toch:
Amen O-)

Random Bits: De Nokia N900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Ik ben er nog niet uit de n900 of de Milestone.Daar ik nog nooit met Android gewerkt heb en zelfs mijn n810 kan mijn niet helpen omdat Maemo 5 nu eenmaal verder/anders is.Ik blijf dus maar goed de reviews van mensen zoals Mark Guim , DaannO , TempesT etc.volgen en wacht altijd tot ik beide toestellen in mijn handen heb gehad.
:)

Ik zou best een Android toestel in handen willen hebben om te vergelijken. maar voor een "toestel voor erbij" moet die wel redelijk goedkoop worden. Tevens vind ik de Droid een bijzonder lelijk toestel (De HTC hero, LG GW620 en de SE Xperia X10 vind ik veel mooier ), dus mijn android ervaring gaat van een ander toestel komen. Ik vind het altijd leuk om te kijken hoe andere systemen dingen implementeren, maar de N900 blijft mijn primaire telefoon met een 5800 voor erbij (voorlopig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 15:52:
[...]

:)

Ik zou best een Android toestel in handen willen hebben om te vergelijken. maar voor een "toestel voor erbij" moet die wel redelijk goedkoop worden. Tevens vind ik de Droid een bijzonder lelijk toestel (De HTC hero, LG GW620 en de SE Xperia X10 vind ik veel mooier ), dus mijn android ervaring gaat van een ander toestel komen. Ik vind het altijd leuk om te kijken hoe andere systemen dingen implementeren, maar de N900 blijft mijn primaire telefoon met een 5800 voor erbij (voorlopig).
Tja ik vind het grote onzin dat Android voor de echte tweaker is want dan mag Only.Horaris mij uitleggen wat je met Android meer kunt tweaken als Maemo of Windows Mobile of de Iphone ? Aangezien je op de iphone en Android eerst nog een jailbreak moet uitvoeren om je "root" toegang te krijgen en je zo je garantie verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 21:18
Zou iemand met een N900 mij kunnen vertellen of deze tutorial goed werkt en of het alle interne systemen aanpast:
http://wiki.maemo.org/Hebrew

Ik kan evt. een SMS'je in Hebreeuws sturen om het te testen...
Ook contact namen in het Hebreeuws etc. ben ik nieuwsgierig naar.

Bij voorbaat bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Only.Holoris
Op de eerste plaats is Mark Guim niet alleen van de www.thenokiablog.com maar ook van www.cravingmobile.com , hier komen alle merken aan de orde.
Ik volg die reviewer/editor al geruime tijd en ik kan je zeggen dat hij zeer kritisch/neutraal naar de diverse hardware kijkt.
Yeah right. Check zijn aboutpage: "I’m a Nokia fanboy and don’t work for Nokia. They are a recent sponsor on the blog, but Nokia has no control over what gets published."

Ik zeg niet dat hij niet de waarheid kan / zou spreken, ik zeg alleen dat het geen goede bron is. En gezien het bovenstaande: "fanboy" en "gesponsord door Nokia" heb / had ik daar hele goede aanleiding voor.
dus 4 keer "wint" de Milestone terwijl het punt waar de Nokia in uitblinkt het aantal kleuren (16 miljoen) word weer vergeten.
De Motorola Droid heeft voor zover ik weet ook 16 miljoen kleuren: http://www.google.nl/sear...on+colors+android&spell=1
- Nokia Stereo Headset (WH-205)
(...)
Die is nais idd! De rest zijn wat kabeltjes e.d., meer prulletjes in plaats van een photodock of cardock wat zeer leuke accessoires zijn.
foto stand gebruiken (standaardje op de achterkant).
Switcht hij dan ook out-of-the-box automatisch in een andere screen? Al zal dit in de toekomst wel via software gemaakt worden door iemand (er zit immers ook een acceleromameter in, dus moet gemakkelijk te doen zijn).
Wat ik hier mee wil zeggen is dat je Mark Guim weg zet als iemand die niet neutraal is wat ik niet correct vind
Ik zou zeggen lees z'n About-page nog maar eens. Hij zegt zelf "fanboy" en hij wordt gefinancieerd naar Nokia - IEDEREEN zou dan direct kritisch moeten bedenken of dat wel een goede bron is...Dus ik neem niets terug.
Dat staat er al voor dat de N900 meer media aandacht kreeg. Inmiddels is Maemo 5 ook leuk voor Tweakers idd, maar nog niet zo volwassen. Ik kijk trouwens ook erg uit naar "Mer" omdat Maemo helemaal niet zo vrij blijkt te zijn als Nokia wil doen geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRC

RRC

Goh ik twijfelde nog over de droid maar nu ik lees dat je hem moet jailbreaken ben ik toch erg blij dat ik de n900 heb gepre-ordered. Dan ga ik er even van uit dat de maemo de vrijheid heeft om te doen wat je wilt. Dat klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertRedCap schreef op zondag 22 november 2009 @ 17:22:
Goh ik twijfelde nog over de droid maar nu ik lees dat je hem moet jailbreaken ben ik toch erg blij dat ik de n900 heb gepre-ordered. Dan ga ik er even van uit dat de maemo de vrijheid heeft om te doen wat je wilt. Dat klopt?
Dat klopt, maar onder Android ben je ook vrij om te doen wat je wilt. Chroot is gewoon een commando. Die "beperking" van standaard geen root ligt meer aan de fabrikant/carrier dan aan Android zelf...Niets staat in de weg om root-acces onder Android te krijgen, gaat op de meeste toestellen heel gemakkelijk zelfs. Maarja dat heeft dus weinig met Android zelf te maken. Verder hangt het er natuurlijk vanaf wat je onder "vrijheid" verstaat. Iedereen mag in het Hilton slapen, maar als je geen geld hebt...heb je nog weinig aan je vrijheid. Voor Android bestaan een hoop leuke goodies waardoor je vooralsnog out of the box meer kunt met het toestel dan onder Maemo. Ook is Maemo nog koppelverkoop: als je Maemo 5 wilt moet je in principe verplicht de N900 kopen - dat is bv ook weer niet echt vrij. Jij vindt het ook vrijheid als je Windows 7 wilt dat je zelf een PC mag uitkiezen. Maar goed we raken off-topic Robert en dat is niet de bedoeling.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2009 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 17:16:
[...]

Yeah right. Check zijn aboutpage: "I’m a Nokia fanboy and don’t work for Nokia. They are a recent sponsor on the blog, but Nokia has no control over what gets published."

Ik zeg niet dat hij niet de waarheid kan / zou spreken, ik zeg alleen dat het geen goede bron is. En gezien het bovenstaande: "fanboy" en "gesponsord door Nokia" heb / had ik daar hele goede aanleiding voor.

[...]

De Motorola Droid heeft voor zover ik weet ook 16 miljoen kleuren: http://www.google.nl/sear...on+colors+android&spell=1

[...]

Die is nais idd! De rest zijn wat kabeltjes e.d., meer prulletjes in plaats van een photodock of cardock wat zeer leuke accessoires zijn.

[...]

Switcht hij dan ook out-of-the-box automatisch in een andere screen? Al zal dit in de toekomst wel via software gemaakt worden door iemand (er zit immers ook een acceleromameter in, dus moet gemakkelijk te doen zijn).

[...]

Ik zou zeggen lees z'n About-page nog maar eens. Hij zegt zelf "fanboy" en hij wordt gefinancieerd naar Nokia - IEDEREEN zou dan direct kritisch moeten bedenken of dat wel een goede bron is...Dus ik neem niets terug.

[...]

Dat staat er al voor dat de N900 meer media aandacht kreeg. Inmiddels is Maemo 5 ook leuk voor Tweakers idd, maar nog niet zo volwassen. Ik kijk trouwens ook erg uit naar "Mer" omdat Maemo helemaal niet zo vrij blijkt te zijn als Nokia wil doen geloven.
Zucht volgens mij bespreken we hier Maemo en geen Droid, het is voor ons nu wel duidelijk dat jij Android fan bent wat zo goed te tweaken is. Android is vrij wil je zeggen ? Volgens mij moet je daar ook nog flinke stappen ondernemen om je root toegang te krijgen en nog niet te spreken over de leuke rom's die gemaakt worden waar Google niet blij mee is. Android is ook nog niet zo volwassen als dat jij wil doen overkomen. Zeker niet als je de standaard roms gebruikt die meegeleverd worden op de toestellen. Maar hou nu aub gewoon een keer op met dat domme vergelijken tussen toestellen. Dit is het N900 topic en praat hier aub dan ook over de N900 en niet de hele tijd over welke android phone nu wel of niet beter is.
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 17:28:
[...]

Dat klopt. Verder hangt het er natuurlijk vanaf wat je onder "vrijheid" verstaat. Iedereen mag in het Hilton slapen, maar als je geen geld hebt...heb je nog weinig aan je vrijheid. Voor Android bestaan een hoop leuke goodies waardoor je vooralsnog out of the box meer kunt met het toestel dan onder Maemo. Ook is Maemo nog koppelverkoop: als je Maemo 5 wilt moet je in principe verplicht de N900 kopen - dat is bv ook weer niet echt vrij. Jij vindt het ook vrijheid als je Windows 7 wilt dat je zelf een PC mag uitkiezen. Maar goed we raken off-topic Robert en dat is niet de bedoeling.
Waarom noem je geen argumenten waarom Android out of the box beter is als Maemo.

[ Voor 15% gewijzigd door lexi1986 op 22-11-2009 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:+ http://mer-project.blogspot.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 08:11:
[...]

[...]

Tempest, is dit met de nieuwste versie al opgelost? Wachten op Maps is net zo irritant als 2 minuten wachten op een GPS fix.
Nog niet getest.

Ik vind het wel grappig dat je zegt dat "alle highend toestellen wel okay zijn tegenwoordig".
In bijna alle discussies over high-end telefoons (welke dan ook) wordt bij mij de indruk gewekt dat die gebruikers dat niet met je eens zijn (ik ben dat wel overigens).
In de meeste discussies proef ik een sfeer die beter wordt uitgedrukt met:
"Deze is het beste, en alleen het beste is goed genoeg, dus alle anderen zijn shit"

Ik vind dat erg merkwaardig. Het doet mij denken aan vroeger, toen ik kind was en veel met spelcomputers speelde. Toen had ik ook vriendjes die thuis maar 1 spelcomputer mochten van zijn/haar ouders, en DUS was dat de beste spelcomputer en de rest 3 keer niks. Het leek soms dat ze meer tijd besteedde aan het verdedigen van de keuze dan te genieten van de spellen. Een beetje kinderachtig dus eigenlijk.
Ik vind dat ook bij mobiele telefoons. Maar we zijn geen kinderen meer (je moet 18 + zijn voor een telefooncontract, dus daar ga ik vanuit), en als iemand nieuwe telefoons/gadgets echt zo leuk vindt, dan koopt die toch gewoon een tweede? Zie het maar als een soort hobby, je hoeft echt niet meer aan je ouders te vragen of je alsjeblieft een tweede telefoon mag voor Sinterklaas.

Volgens mij is de N900 ook op deze groep gericht: mensen die van gadgets houden en nieuwe telefoons ook als een soort hobby zien. Als jij je telefoon als enkel iets functioneels ziet, of als een noodzakelijk kwaad voor communicatie op je werk/studie, dan denk ik niet dat de N900 een goed toestel voor je is.
De N900 gaat echt om experimenteren, nieuwe diensten/nieuwe functies in je dagelijks leven een plek te geven, de 'early adopter' uithangen etc.
Volgens mij staat dat echt op eerste plaats bij alles in het ontwerp van de N900 en Maemo 5. En als daardoor bestaande functies iets minder handig werken, of ontbreken, dan is dat een feit. Als consument moet je daar rekening mee houden en bedenken of de N900 dan wel een toestel voor jouw is.

PS. mochten mensen zich afvragen wat ik zou kunnen bedoelen met: "En als daardoor bestaande functies iets minder handig werken, of ontbreken", hier een voorbeeld: de N900 (net als alle high-end smartphones) heeft een belabberde stand-by tijd, en is daarom naar mijn mening niet ideaal als GSM telefoon om mee te bellen. (Net als een vrachtwagen niet handig is om je kinderen naar school te brengen, hoewel dat misschien wat extremer is). En de N900 mist op dit moment bijvoorbeeld MMS fucntionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lexi1986 schreef op zondag 22 november 2009 @ 17:33:
[...]

Zucht volgens mij bespreken we hier Maemo en geen Droid, het is voor ons nu wel duidelijk dat jij Android fan bent wat zo goed te tweaken is. (...) Dit is het N900 topic en praat hier aub dan ook over de N900 en niet de hele tijd over welke android phone nu wel of niet beter is.

Waarom noem je geen argumenten waarom Android out of the box beter is als Maemo.
Ten eerste daarom dit is het N900 topic. Ten tweede, heb je de warning niet gelezen? Ik maakte helemaal geen vergelijking. Ik reageerde netjes op iemand die aan kwam zetten met "TheNokianBlog" en zei dat dat niet een correcte bron is voor een statement. Die ander haalde vervolgens de Droid er bij niet ik. Dus ik vraag u: waarom quote je mij met je reactie en niet de ander? Spreek die ander liever aan dat het niet de bedoeling is vergelijkingen te maken met Droid.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2009 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Modbreak:Graag weer ontopic.

Tevens het dringende verzoek om een ieder in zijn/haar waarde te laten en het niet op de man/vrouw te spelen.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 17:36:
Ik vind het wel grappig dat je zegt dat "alle highend toestellen wel okay zijn tegenwoordig".
In bijna alle discussies over high-end telefoons (welke dan ook) wordt bij mij de indruk gewekt dat die gebruikers dat niet met je eens zijn (ik ben dat wel overigens).
In de meeste discussies proef ik een sfeer die beter wordt uitgedrukt met:
"Deze is het beste, en alleen het beste is goed genoeg, dus alle anderen zijn shit"
Idd. Toch is het zo. Ook de HTC HD2 lijkt me best interessant. Nu worden echt slechte highend telefoons niet (meer) gemaakt. Zelfs de iPhone is geen slechte telefoon, maar anders voor een andere doelgroep. De N900 zou anders bv een slechte telefoon zijn voor je Oma, en de iPhone wsl. een hele goeie. Ze zijn allemaal wel goed tegenwoordig, maar elk meer of beter voor een eigen doelgroep. Maar "sec" slecht, nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 17:39:
[...]

Ten eerste daarom dit is het N900 topic. Ten tweede, heb je de warning niet gelezen? Ik maakte helemaal geen vergelijking. Ik reageerde netjes op iemand die aan kwam zetten met "TheNokianBlog" en zei dat dat niet een correcte bron is voor een statement. Die ander haalde vervolgens de Droid er bij niet ik. Dus ik vraag u: waarom quote je mij met je reactie en niet de ander? Spreek die ander liever aan dat het niet de bedoeling is vergelijkingen te maken met Droid.
Ik quote jouw omdat jij er mee verder ging maar bedoelde het net zo goed naar diegene die het over de Droid etc hebben. Het was in ieder geval niks persoonlijks maar ik was alleen benieuwd naar je argumenten waarom Android beter zou zijn als Maemo?

Bij Maemo zie ik in ieder geval 2 grote pluspunten:

* Betere Browser
* Flash Support Browser
* Root toegang

Misschien kun jij wat argumenten geven waarom Android beter is, dit is dan handig voor degene die nog twijfelen tussen de toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lexi1986 schreef op zondag 22 november 2009 @ 17:51:
Misschien kun jij wat argumenten geven waarom Android beter is, dit is dan handig voor degene die nog twijfelen tussen de toestellen.
Daar is dit topic niet (meer) voor bedoeld :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_W
  • Niet online

R_W

Welk topic is daar wel voor bedoeld? Ik twijfel bijv. zelf ook tussen een N900 of de aankomende X10 van SE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[...]

"nais" is dat een positieve uitdrukking? heb je het over dezelfde hoofdtelefoon die bij de n900 wordt geleverd? Ik neem aan dat je hem wel hebt geprobeerd? Ik zou zeggen: smaken verschillen, ik vind het namelijk helemaal geen fijne hoofdtelefoon.

Of Android of Maemo meer volwassen is lijkt me redelijk subjectief, en zal vast van de vraag "in welk opzicht?" afhangen, maar ik heb nog geen Android toestel, dus kan het je niet uit persoonlijke ervaring vertellen.

Verder vind ik Nokia bijzonder open in haar communicatie over de "openheid" van maemo. Ze hebben nooit gezegd dat het een 100% open source OS wordt, en ik begrijp eerlijk gezegd ook niet wat je bedoeld met "niet zo vrij als Nokia wil doen geloven".
Van Mer zou ik overigens niet te veel verwachten. dat loopt op dit moment echt nog mijlen achter op Maemo in bijna alle opzichten. Ook vind ik de hele "openheid" discussie zwaar overrated.
Elk high-end besturingssysteem voor mobiele telefoons is tegenwoordig eem mix van closed en open source onderdelen (op de standaard installatie van Windows Mobile na misschien). Of het nu om de linux kernel gaat, een WebKit based browser, Mobile firefox, of diverse open source programmeer talen zoals bijvoorbeeld Python. Dat soort dingen vindt je op ALLE high-end smartphone platforms.
Volgens mij gaat 'openheid' op mobiele platforms meer om de vrijheid de functies van je toestel te gebruiken zodat ze voor jou de beste resultaten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
@Only.Holoris

De Motorola Droid heeft voor zover ik weet ook 16 miljoen kleuren.
- Je hebt gelijk.

De rest zijn wat kabeltjes e.d., meer prulletjes
- Video out cable (CA-75U) , deze kabel is toch nuttig.

Switcht hij dan ook out-of-the-box automatisch in een andere screen?
- Mijn n810 doet dit wel out of the box of de n900 het ook doet zou ik niet durven te zeggen.

Quote Only.Holoris:
"Ik kijk trouwens ook erg uit naar "Mer" omdat Maemo helemaal niet zo vrij blijkt te zijn als Nokia wil doen geloven".

Mer is toch gewoon Fremantle (Maemo 5) maar dan voor de N8X0 , een uitgeklede Maemo 5 omdat de hardware van de N8X0 het anders niet aan kan , correct me if I'am wrong.

http://wiki.maemo.org/Mer

Mer = As much of Fremantle as we can get on the N8x0.

[ Voor 4% gewijzigd door janzeeschuimers op 22-11-2009 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
janzeeschuimers schreef op zondag 22 november 2009 @ 18:11:
@Only.Holoris

De Motorola Droid heeft voor zover ik weet ook 16 miljoen kleuren.
- Je hebt gelijk.

De rest zijn wat kabeltjes e.d., meer prulletjes
- Video out cable (CA-75U) , deze kabel is toch nuttig.

Switcht hij dan ook out-of-the-box automatisch in een andere screen?
- Mijn n810 doet dit wel out of the box of de n900 het ook doet zou ik niet durven te zeggen.

Ik kijk trouwens ook erg uit naar "Mer" omdat Maemo helemaal niet zo vrij blijkt te zijn als Nokia wil doen geloven.

Mer is toch gewoon Fremantle (Maemo 5) maar dan voor de N8X0 , een uitgeklede Maemo 5 omdat de hardware van de N8X0 het anders niet aan kan , correct me if I'am wrong.

http://wiki.maemo.org/Mer
Dat zit wel iets anders. Mer bestond ver voor Maemo 5. Mer is ontstaan uit het verlangen een "opener" platform te maken dan Maemo dat was/is . Hier dus "open" in de zin van zo min mogelijk closed source software. Het laatste doel van Mer is inderdaad wel om Maemo5 zoveel mogelijk te imiteren op een N8x0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
R_W schreef op zondag 22 november 2009 @ 17:58:
Welk topic is daar wel voor bedoeld? Ik twijfel bijv. zelf ook tussen een N900 of de aankomende X10 van SE.
Natuurlijk is dit topic daar ook voor bedoeld. Alleen om te voorkomen dat de discussie op welles/nietes uitdraait, is het zaak alles wel met argumenten te onderbouwen, of anders duidelijk iets als een mening te verwoorden.

Ik ben ook erg benieuwd naar de X10, maar voorlopig lijkt dat toestel nog niet uit te komen. Eerst stond deze voor februari op hun website, en dat is nu weer "to be announced" als ik mij niet vergis. Wat ik mij voornamelijk afvraag is of al die gelikte graphics echt iets functioneels toevoegen aan het gebruik. De huidige filmpjes van de X10 doen me een beetje denken aan linux fanaten die met compiz-fusion de meest wilde en bizarre window decoration/animaties showen, puur "omdat het kan". Het ziet er misschien wel gelikter uit dan Windows 7 of Mac OSX, maar dat zegt niets over de functionaliteit.

Onze Android-tweaker had daar trouwens een leuke post over op zijn weblog:
http://gemist.tweakblogs.net/blog/3092/maemo-5-ui.html

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2009 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
Het lijkt me helemaal niet slecht om in het topic van de n900 ook andere high end toestellen te vergelijken zoals de Droid , hd2 , X10 , 3gs etc. , Dan zie je namelijk de specs en mogelijkheden in het juiste perspectief van dat moment.
Maar dit vergelijk moet dan altijd zijn de n900 vs een ander toestel en niet twee andere toestellen zonder vergelijk met de n900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 18:28:
[...]

Natuurlijk is dit topic daar ook voor bedoeld. Alleen om te voorkomen dat de discussie op welles/nietes uitdraait, is het zaak alles wel met argumenten te onderbouwen, of anders duidelijk iets als een mening te verwoorden.

Ik ben ook erg benieuwd naar de X10, maar voorlopig lijkt dat toestel nog niet uit te komen. Eerst stond deze voor februari op hun website, en dat is nu weer "to be announced" als ik mij niet vergis. Wat ik mij voornamelijk afvraag is of al die gelikte graphics echt iets functioneels toevoegen aan het gebruik. De huidige filmpjes van de X10 doen me een beetje denken aan linux fanaten die met compiz-fusion de meest wilde en bizarre window decoration/animaties showen, puur "omdat het kan". Het ziet er misschien wel gelikter uit dan Windows 7 of Mac OSX, maar dat zegt niets over de functionaliteit.
Dit klopt maar ik moet zeggen dat zoals HTC een schil om een besturingssysteem zet ik het toch wel verschrikkelijk mooi/handig vind. Zie bijv. De HTC Hero of de Windows Mobile toestellen ( HTC HD2 ) met de HTC schil. Maar ook dit vind ik weer heel erg verschillen per gebruikersgroep. Ik zou op mijn N900 bijv. geen grafische schil hoeven omdat het mij puur om de functionaliteit/snelheid gaat en met name de web browser.

Ik stond echt te kijken van dat filmpje wat iemand hier poste waarin 30 programma's etc werden geopend en op de achtergrond bleven draaien. Ik vond dat de N900 dat echt super goed volhield en goed bleef functioneren. Hetgeen wat ik mij afvroeg is of er al een goede MSN client bestaat voor de N900 ? Op ubuntu gebruik ik bijvoorbeeld: aMSN welke ik het prettigst vind werken. Is deze ook al voor de N900 beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddebraak
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-01-2024
http://wiki.maemo.org/MSN_messenger

You can install MSN messenger as a plugin at least to Maemo OS2008 and Fremantle. This means that you can use devices integrated messaging software to chat with your friends at MSN.

Questions and answers

* Will you be able to view messages that you have received while offline like you can on PC?

Yes

* Is there a chat history?

Yes, its the same history and the same UI as other IM protocols

* Will it support MSN Video calls?

Yes, on the N900 using butterfly (not with Haze).

* Can you leave MSN running in the background and receive instant messages from multiple people while doing other things on the phone?

Yes, just like when using other build-in IM protocols.

* If i am for example watching a movie, will a message pop up saying i have an instant message from a contact?

Yes.

* There will be suport for MSN games?

No. For now, they are not supported by papyon/butterfly, but someone could implement them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lexi1986 schreef op zondag 22 november 2009 @ 18:40:
[...]

Dit klopt maar ik moet zeggen dat zoals HTC een schil om een besturingssysteem zet ik het toch wel verschrikkelijk mooi/handig vind. Zie bijv. De HTC Hero of de Windows Mobile toestellen ( HTC HD2 ) met de HTC schil. Maar ook dit vind ik weer heel erg verschillen per gebruikersgroep. Ik zou op mijn N900 bijv. geen grafische schil hoeven omdat het mij puur om de functionaliteit/snelheid gaat en met name de web browser.

Ik stond echt te kijken van dat filmpje wat iemand hier poste waarin 30 programma's etc werden geopend en op de achtergrond bleven draaien. Ik vond dat de N900 dat echt super goed volhield en goed bleef functioneren. Hetgeen wat ik mij afvroeg is of er al een goede MSN client bestaat voor de N900 ? Op ubuntu gebruik ik bijvoorbeeld: aMSN welke ik het prettigst vind werken. Is deze ook al voor de N900 beschikbaar?
Ja, aMSN is er wel. Is alleen nauwelijks nog geoptimaliseerd voor deze interface, werkt langzaam, maar misschien komt dat omdat ik de firmware van mijn N900 moet updaten. Het schijnt dat je dan ook via de webcam kan video bellen, maar op mijn oude pre-release firmware werkte dat niet.
Ik gebruik zelf de MSN plugin voor het standaard IM/chat programma. Zit ook nog in een developer staat, maar werkt bij mij helemaal perfect zonder problemen. Alleen (nog ) geen voice of video over MSN.
30 apps tegelijk open? lijkt me niet bijzonder nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 18:54:
[...]

Ja, aMSN is er wel. Is alleen nauwelijks nog geoptimaliseerd voor deze interface, werkt langzaam, maar misschien komt dat omdat ik de firmware van mijn N900 moet updaten. Het schijnt dat je dan ook via de webcam kan video bellen, maar op mijn oude pre-release firmware werkte dat niet.
Ik gebruik zelf de MSN plugin voor het standaard IM/chat programma. Zit ook nog in een developer staat, maar werkt bij mij helemaal perfect zonder problemen. Alleen (nog ) geen voice of video over MSN.
30 apps tegelijk open? lijkt me niet bijzonder nuttig.
Ok thanks het gaat mij toch niet om het videobellen/webcammen dus die plugin is dan voldoende :)

Over die 30 apps tegelijk, ik heb nu op bijv. mijn G1 mijn webbrowser open en 2 of 3 programma's open en dan word die echt al super langzaam. Ik was blij te zien dat dit met de N900 dus niet het geval is. Thanks voor je antwoord in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tempest, bestaat er binary compatibliteit met OS2008 software onder Maemo 5? Dus dat je software voor OS2008 direct kunt draaien onder Maemo 5. Of moet de source eerst gerecompiled worden onder Maemo 5? En hoe zit het met de touchscreen UI, zit er onder Maemo 5 een soort wrapper om de UI-calls, zodat de knopjes gelijk werken op een touchscreen toestel, ook al is oudere software daar zelf niet voor geschreven.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2009 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
teddebraak schreef op zondag 22 november 2009 @ 18:48:
http://wiki.maemo.org/MSN_messenger

You can install MSN messenger as a plugin at least to Maemo OS2008 and Fremantle. This means that you can use devices integrated messaging software to chat with your friends at MSN.

Questions and answers

* Will it support MSN Video calls?

Yes, on the N900 using butterfly (not with Haze).

.
Wat grappig, die optie heb ik niet zien staan.
maar ik moet ook bekennen dat ik enkel vaag butterfly ergens heb zien staan tijdens de installatie van de plugin, maar dat ik geen goed idee heb wat butterfly of Haze precies is. Er staat me vaag bij dat het iets met Telepathy te maken heeft, en dat iets met instant messaging te maken heeft (Ubuntu gebruikt het met Empathy ook geloof ik). maar dat moet ik nog een keer uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 18:58:
Tempest, bestaat er binary compatibliteit met OS2008 software onder Maemo 5? Dus dat je software voor OS2008 direct kunt draaien onder Maemo 5. Of moet de source eerst gerecompiled worden onder Maemo 5? En hoe zit het met de touchscreen UI, zit er onder Maemo 5 een soort wrapper om de UI-calls, zodat de knopjes gelijk werken op een touchscreen toestel, ook al is de software daar zelf niet voor geschreven.
Volgens mij is het een beetje hetzelfde als met verschillende Ubuntu versies. Het is niet aan te raden, maar vaak werkt het wel. Het is meer dat je bepaalde libraries mist, of dat bepaalde oude functies niet meer aanwezig zijn in nieuwere versies, dan werkt het niet, maar meestal zijn de verschillen niet zo groot tussen de verschillende versies.
Iemand heeft bijvoorbeeld de Palm OS emulator Garnet VM, die alleen voor oudere versies van Maemo nog beschikbaar is, via de command line gewoon kunnen installeren op de N900.
http://talk.maemo.org/sho...light=garnet+N900&page=10
En het werkt ook gewoon, maar dit is echt heel erg af te raden, want je kan daar dus echt je hele OS mee ruïneren. Volgens mij kan je het vergelijken met het kopieren van willekeurige .dll files van een windows 98 windows/system dir naar die van een Windows XP installatie. Het kan goed gaan, maar ook verschrikkelijk verkeerd.

Is dat binary compatible? Vermoedelijk wel gedeeltelijk, hangt een beetje van je definitie af.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je extra Apps instaleerd maakt het uit waar je ze zet?Bij mijn N97 zette ik alles op het geheugenkaartje en zo bleef de gsm lekker vlot;is dit met de n900 ook nodig?Of maakt het met de meamo allemaal niet zo uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 22:24:
Als je extra Apps instaleerd maakt het uit waar je ze zet?Bij mijn N97 zette ik alles op het geheugenkaartje en zo bleef de gsm lekker vlot;is dit met de n900 ook nodig?Of maakt het met de meamo allemaal niet zo uit?
dat werkt anders. je kan niet direct apps installeren op je geheugen kaart (alleen als je wat truuks uithaalt). Er is 2GB aan geheugen op het interne flash geheugen waar applicaties dingen kunnen installeren.
Het kan niet op het geheugen kaartje omdat de meeste mensen het geheugen hebben geformateerd in FAT32, zodat het standaard op windows in te lezen is. FAT32 heeft bijvoorbeeld geen rechten systeem en is dus niet geschikt voor linux om programmas op te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het toestel er niet trager van word vind ik dat een ideale oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 22:38:
Als het toestel er niet trager van word vind ik dat een ideale oplossing.
zou niet moeten :-)
Pagina: 1 ... 14 ... 118 Laatste

Let op:
Berichten over levertijden horen in [ABO] Nokia N900 Levertijden en Abonnementen topic.