Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 10:09
Over de accu's:
Als je met "ploffende" accu's te maken hebt, gebeurd dit ook met de originele accu's, dus geen reden om geen niet originele accu te kopen.
Vermogen/gebruiksduur:
Een niet originele accu zal waarschijnlijk wel minder lang meegaan. Kijk je naar de prijs/kwaliteit verhouding, dan zal de goedkope accu winnen.

Dual-sim/dual-network:
De N900 zal géén dual network ondersteunen. En zijn stukjes elektronica zodat je 2 simkaarten in/aan je telefoon hebt zitten waarbij je eenvoudig kan swichen tussen je simkaarten. Het "verknippen" van je simkaart is niet bij alle oplossingen nodig. Ik heb ook zoiets een tijdje gebruikt, waarbij ik dus niks hoefde te wijzigen aan de simkaart. Wel kon ik het batterijklepje niet plaatsen en zat mijn 2e sim tussen accu en crystal case.
Als je beide simkaarten tegelijkertijd "online" wilt hebben, dan moet je zoeken naar dual-network. Daarbij is de gsmzend-hardware dubbel uitgevoerd. Dit is bij de N900 niet het geval. Er zijn telefoons, veelal van aziatische makelij, die dit wel hebben, zie dealextreme.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 21:35
http://maemo.nokia.com/ma...ications/adblock-plus-1.0

Ad blocking plugin for Maemo Browser

Port of AdBlock Plus v1.0.2 for the Maemo Browser with the default EasyList blocklist. Made possible by Alan Bruce (qole) who discovered that running AdBlock Plus was possible with the Maemo Browser. Will require a reboot or two after installation before it will work.

http://maemo.nokia.com/maemo-select/applications/fmradio/
fmradio

Turn the N900 into a FM radio
The headphones cable is the antenna. With this application you can tune into FM radio stations, just like in the old days before there was internet radio.

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauw8
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 14:30
Sygic op de N900:

http://www.crowdedbrain.c...r-the-new-nokia-n900.html

[ Voor 15% gewijzigd door lauw8 op 16-11-2009 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-11-2024
De n900 heeft een resolutie van 800X480 en zou volgensmij en volgens de info van Nokia widescreen videos kunnen afspelen.
Maar nu lees ik dat 854X480 de breedbeeldversie is van 800X480 , zie citaat (met name laatste zin):

"De Xperia X10 is begin november door Sony Ericsson gepresenteerd. Het toestel heeft een capacitief 4"-touchscreen met een relatief hoge resolutie van 854x480 pixels. De Motorola Milestone, de Europese versie van de Droid, heeft overigens ook een scherm met 854x480 beeldpunten. Deze resolutie is een breedbeeldversie van de 800x480-resolutie die sinds een jaar bij veel smartphones te vinden is".

Dus veel "nieuwe smartphones" komen niet meer met 800X480 als resolutie maar met 854X480 wat de breedbeeld versie is van de eerste.Hoe moet ik dit nu zien m.b.t. de n900 die "slechts" 800X480 heeft en toch breedbeeld af zou kunnen spelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 21:35
janzeeschuimers schreef op maandag 16 november 2009 @ 12:10:
De n900 heeft een resolutie van 800X480 en zou volgensmij en volgens de info van Nokia widescreen videos kunnen afspelen.
Maar nu lees ik dat 854X480 de breedbeeldversie is van 800X480 , zie citaat (met name laatste zin):

"De Xperia X10 is begin november door Sony Ericsson gepresenteerd. Het toestel heeft een capacitief 4"-touchscreen met een relatief hoge resolutie van 854x480 pixels. De Motorola Milestone, de Europese versie van de Droid, heeft overigens ook een scherm met 854x480 beeldpunten. Deze resolutie is een breedbeeldversie van de 800x480-resolutie die sinds een jaar bij veel smartphones te vinden is".

Dus veel "nieuwe smartphones" komen niet meer met 800X480 als resolutie maar met 854X480 wat de breedbeeld versie is van de eerste.Hoe moet ik dit nu zien m.b.t. de n900 die "slechts" 800X480 heeft en toch breedbeeld af zou kunnen spelen ?
Video recording at up to 848 × 480 pixels (WVGA) and up to 25fps
je zou toch verwachten dat je dat full screen af kan spelen.
als ik de plaatjes zie lijkt het me ook een breedbeeld scherm.
16x9 is dat toch ?

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:37

het is maar welke aspectratio de video heeft, 854x480 is volgens mij 16:9 en 800x480 is 16:10 (zo uit het hoofd, correct me if i am wrong) dus als een video van origine 16:9 is zal de N900 hem wel afspelen maar zal het niet "beeldvullend" zijn, er zal dan geherscaled worden waardoor er gerekt/gezoomd moet worden om het beeldvullend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-10 18:48
Heel fijn nieuws.. nu weet ik zeker dat ik hem ga nemen! navigatie op m'n phone is voor mij wel een vereiste en sygic bevalt me erg goed op m'n N82

waarschijnlijk is de N900 nu net te koop als de lonen weer gestort zijn.. komt mij wel goed uit.. voor iedereen die 'm in pre-order heeft staan vind ik het wel erg beroerd..
Ondanks dat ik 'm toch nog niet kan aanschaffen betrap ik me er op dat ik toch bijna elke dag wel even kijk of er nog wat nieuws is, of dat er al een echte datum bekend is.

Ik denk dat we zo maar erg veel leuke opties nog kunnen gaan verwachten met dit apparaatje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
dcell schreef op maandag 16 november 2009 @ 12:21:
[...]

het is maar welke aspectratio de video heeft, 854x480 is volgens mij 16:9 en 800x480 is 16:10 (zo uit het hoofd, correct me if i am wrong) dus als een video van origine 16:9 is zal de N900 hem wel afspelen maar zal het niet "beeldvullend" zijn, er zal dan geherscaled worden waardoor er gerekt/gezoomd moet worden om het beeldvullend te krijgen.
Klopt, maar dat is maar een heel klein beetje. Je hebt dus een heel klein beetje last van balkjes, of het beeld wordt een klein beetje vervormd. Lijkt me niet heel erg. Anders kun je ook altijd je video's nog een beetje croppen voordat je ze afspeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob-bo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-10 11:27
janzeeschuimers schreef op maandag 16 november 2009 @ 12:10:Dus veel "nieuwe smartphones" komen niet meer met 800X480 als resolutie maar met 854X480 wat de breedbeeld versie is van de eerste.Hoe moet ik dit nu zien m.b.t. de n900 die "slechts" 800X480 heeft en toch breedbeeld af zou kunnen spelen ?
Ik denk dat je er niet zo druk om hoeft te maken. Dit zijn de standaarden van deze tijd:

Wikipedia: Display resolution

Geen enkele past precies in 800x480 of 854x480. Je zal hoe dan ook moeten scalen/croppen om de video af te kunnen spelen.

Het nokia scherm heeft in de breedte meer pixels dan het DVD formaat. Dat is dus voorlopig ruim voldoende voor op een 'telefoon'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gehlan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-04-2022
Ik vond via deze site:

http://noknok.tv/2009/11/...ia-n900-beats-the-iphone/

het volgende artikel:

http://www.starryhope.com...phone-and-5-ways-its-not/

Opmerkelijke quote op noknok.tv
Finally, the Nokia N900 has full support for Java, which means you’ll be able to view webpages as you would on your PC. This is something the iPhone claims to do, but in actual reality does not. Again, this is a big advantage the N900 has over the iPhone.
Ik dacht dat de N900 nog geen Java support had? Ik heb het idee dat de schrijver van dit artikel Java en Flash door elkaar haalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 20:35
gehlan schreef op maandag 16 november 2009 @ 13:09:

Ik dacht dat de N900 nog geen Java support had? Ik heb het idee dat de schrijver van dit artikel Java en Flash door elkaar haalt...
javascript waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je met de n900 ook sypen zoals op de pc. Dus dat je dan ook met beeld kan skypen?
Is dit iets wat het mobiel internet zou kunnen trekken als dit mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob-bo
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2009 @ 13:30:
Kan je met de n900 ook sypen zoals op de pc. Dus dat je dan ook met beeld kan skypen?
Nog niet. Er zit wel een camera aan de voorkant (schermkant) maar er is maar 1 app (bij mijn weten) die daar gebruik van maakt. En dat is een spiegel app :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
800x480 = 5:3
854:480 = 16:9

16:9 is standaard breedbeeld, soms wordt 16:10 gehanteerd (dit is makkelijk om dan ondertiteling onder de 16:9 te plaatsen bijvoorbeeld).
Eigenlijk is 800x480 een vreemde resolutie als je praat vanuit verhoudingen. Maar het is "vierkanter" dan 16:9, evenals 16:10, dus voordelig voor bijvoorbeeld ondertiteling.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_K84
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-09 07:49
Ik overweeg ook de aanschaf van dit toestel. Ik volg dit draadje nu al een tijdje en ben zeer te spreken over de telefoon. Ik kan echter nergens vinden of je dit toestel ook als modem kunt gebruiken voor je laptop. Dit doe ik nu regelmatig met mijn N95 en WnW abo van T-Mobile. Wanneer dit met de N900 niet mogelijk is zal ik wellicht verder moeten zoeken. Weet iemand hier meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rob-bo schreef op maandag 16 november 2009 @ 13:38:
[...]

Nog niet. Er zit wel een camera aan de voorkant (schermkant) maar er is maar 1 app (bij mijn weten) die daar gebruik van maakt. En dat is een spiegel app :)
Maar is dit dan een kwestie van skype aanpassen? Dat mag toch niet?
Skype heeft toch patenten op het internetbellen? Doe hoe zou dit mogelijk gemaakt kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mie9iel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 21:30
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2009 @ 13:30:
Met de oude maemo tablets kon je voor zo ver ik weet skypen, dus met deze moet het ook kunnen lijkt me.

Als je dit leest hebben ze skype met wat andere IM clients samengevoegd tot 1 IM app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
- 800X480 (480X5/3=800) Wide Video Graphics Array:

5:3 Is vierkanter dus zal met kunstgrepen (croppen) of zwarte balkjes weergegeven worden.
(Bij de eerste mogelijkheid treed vervorming op wat op een 3.5 inch display niet of nauwelijks zichtbaar is).

- 854X480 (480X16/9=854) Full Wide Video Graphics Array:

16:9 Is de standaard beeldverhouding van breedbeeldtelevisies en van HDTV.
(Beeldvullend , geen vervorming en geen zwarte balkjes).

[ Voor 6% gewijzigd door janzeeschuimers op 16-11-2009 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tempest, kun je het toestel trouwens gemakkelijk met één hand bedienen, zoals bv een iPod of gewone GSM? Wat zijn jouw ervaringen hier mee? En hoe is het scherm in vol daglicht?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2009 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob-bo
mie9iel schreef op maandag 16 november 2009 @ 14:04:
Als je dit leest hebben ze skype met wat andere IM clients samengevoegd tot 1 IM app.
Dat klopt. Je kunt ook Skypen. Heel goed zelfs. Maar (nog) niet met beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

Marc_K84 schreef op maandag 16 november 2009 @ 13:50:
Ik overweeg ook de aanschaf van dit toestel. Ik volg dit draadje nu al een tijdje en ben zeer te spreken over de telefoon. Ik kan echter nergens vinden of je dit toestel ook als modem kunt gebruiken voor je laptop. Dit doe ik nu regelmatig met mijn N95 en WnW abo van T-Mobile. Wanneer dit met de N900 niet mogelijk is zal ik wellicht verder moeten zoeken. Weet iemand hier meer van?
Helaas moet je dan dit topic, youtube en de rest van het internet eens beter afzoeken. (Ja, het is mogelijk).

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob-bo
janzeeschuimers schreef op maandag 16 november 2009 @ 14:28:5:3 Is vierkanter dus zal met kunstgrepen (croppen) of zwarte balkjes weergegeven worden.
(Bij de eerste mogelijkheid treed vervorming op wat op een 3.5 inch display niet of nauwelijks zichtbaar is).
Precies. Als je dus 16:9 HD content schaalt tot 800 pixels breedte, hou je in de hoogte 30 pixels over. 15 boven en 15 onder of alles beneden zodat je daar ondertitels kan zetten. 30 pixels hoogte is ongeveer 3mm. (als mijn wiskunde me niet in de steek laat..)

Niets om je druk over te maken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2009 @ 14:30:
Tempest, kun je het toestel trouwens gemakkelijk met één hand bedienen, zoals bv een iPod of gewone GSM? Wat zijn jouw ervaringen hier mee?
@Only.Holoris:
De meeste toepassingen zijn m.u.v. bellen in landscape mode en dit is niet zo makkelijk of gewoon niet te doen met 1 hand.
Dit zal in toekomstige firmwares waarschijnlijk opgelost gaan worden.

Hier nog een leuk filmpje over de n900:"multi-tasking pub window showdown".

http://www.youtube.com/watch?v=0ICalSIhDuI&translated=1

[ Voor 42% gewijzigd door janzeeschuimers op 16-11-2009 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-10 13:14
Op Engadget staat nu ook een hands-on http://www.engadget.com/2...okia-n900-quick-hands-on/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Marc_K84 schreef op maandag 16 november 2009 @ 13:50:
Het is een Nokia, uiteraard kan dat. (staat overigens ook in de handleiding).
Het werkt zelfs onder linux (en uiteraard ook onder windows) door middel van de USB kabel. Je kan ook via Bluetootth tetheren, maar dan moet je een scriptje draaien in de terminal, En de maximale snelheid wordt door bluetooth begrensd. Ook komt Joikuspot naar de N900, en is men druk bezig met scriptjes om diezelfde functionaliteit gratis aan te bieden.
Nas T schreef op maandag 16 november 2009 @ 09:57:
Dual-sim/dual-network:
De N900 zal géén dual network ondersteunen. En zijn stukjes elektronica zodat je 2 simkaarten in/aan je telefoon hebt zitten waarbij je eenvoudig kan swichen tussen je simkaarten. Het "verknippen" van je simkaart is niet bij alle oplossingen nodig. Ik heb ook zoiets een tijdje gebruikt, waarbij ik dus niks hoefde te wijzigen aan de simkaart. Wel kon ik het batterijklepje niet plaatsen en zat mijn 2e sim tussen accu en crystal case.
ik heb (naast zo'n cut-versie van MagicSim) ook een oplossing waar knippen niet nodig is. Die zijn handig om te testen of je Sim kaarten goed compatible zijn (ik had zelf problemen met een T-mobile Sim en een kpn USIM, maar simyo, carey, telfort, en kpn prepaid werkten perfect).
Ik heb natuurlijk niet alle "knip-loze" oplossingen gezien, maar ik betwijfel of ze passen in de N900. Dit moet je zeker nagaan als je zo'n dualsim wilt gebruiken. Ik zou het afraden over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.....

Deze resolutie is een breedbeeldversie van de 800x480-resolutie die sinds een jaar bij veel smartphones te vinden is".

Ik weet vrij zeker dat Nokia 800x480 heeft gekozen uit compatibiliteits opzicht. Maemo is altijd ontworpen geweest voor 800x480 pixels. Dat had zelfs de Nokia 770 al (revolutionair in die tijd! En het was HET selling point van het apparaat). Ik vermoed dat een overstap naar een andere resolutie onnodige problemen zou hebben opgeleverd. Maemo schaalt trouwens net als bijvoorbeeld Android ook naar andere resoluties, maar om het handig te maken zijnn vaak wel aanpassingen nodig (dat is meer een app kwestie).

Je hebt helemaal geen last van die lagere resolutie, video wordt gewoon geschaald.
Het is wel leuk dat je zegt dat 800x480 een "vierkanter" beeld is. De afmetingen van het scherm die je dus bij de Droid ziet (3.7 inch als ik mij niet vergis) zijn dus NIET perse te vergelijken met de N900 (3.5 inch).
Het gaat hier namelijk om de doorsnede, en dat is hetzelfde truukje als wat TV verkopers met breedbeeld hebben gedaan. een 30 inch 4:3 TV heeft een groter oppervlak dan een 30 inch 16:9 TV (reken maar uit, en oppervlak is waar het omgaat! Dit is dus pure marketing).
Maar het aspect ratio van het scherm is ook weer iets anders dan de pixel verhoudingen. Dit is alleen te vergelijken wanneer de pixels dezelfde vorm hebben (vierkant bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2009 @ 14:30:
Tempest, kun je het toestel trouwens gemakkelijk met één hand bedienen, zoals bv een iPod of gewone GSM? Wat zijn jouw ervaringen hier mee? En hoe is het scherm in vol daglicht?
Het is even wennen, maar je kan vrij makkelijk met 1 hand het toestel uit je broekzak halen en een telefoontje plegen (heb ik iets eerder ook al beschreven, je moet via een korte druk op de powerknop unlocken, niet met de unlockknop).
Andere functies kan ook met 1 hand, maar je wilt af en toe je tweede er wel bij hebben, Even het apparaat pakken om een webpagina uit je bookmarks bezoeken kan prima met 1 hand, maar dat wil je niet op de fiets doen (je hebt de N900 dan minder stevig vast).
Dingen waarmee je moet typen op het toestenbord gaan wel heel lastig met 1 hand, het is dus op de fiets niet handig / niet mogelijk snel met 1 hand een SMS te sturen.

het scherm is fantastisch! perfect buiten zichtbaar ook bij fel licht. beste scherm dat ik ooit heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gehlan schreef op maandag 16 november 2009 @ 13:09:
Ik vond via deze site:

http://noknok.tv/2009/11/...ia-n900-beats-the-iphone/

het volgende artikel:

http://www.starryhope.com...phone-and-5-ways-its-not/

Opmerkelijke quote op noknok.tv

[...]

Ik vrees dat veel reviewers niet weten waar ze het over hebben. Nee de browser ondersteund geen java applets. Maar wel flash, en javascript. Ook krijgt de N900 de volledige desktop website voorgeschoteld van webservers, terwijl de iPhone browser de aangepaste mobiele versie laat zien. Ik denk dat de reviewer deze "full desktop heavy Ajax" sites als "Java" ziet ofzo. Beetje vreemd
Overigens zijn er wel mensen bezig java naar Maemo te brengen, maar dat is er voorlopig nog niet in een "ready for consumers" manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rob-bo schreef op zondag 15 november 2009 @ 18:34:
Volgens Aniello is het batterijverbruik enorm verbeterd met de nieuwe firmware:

http://anidel.blogspot.com/2009/11/mini-computer-n900.html

Merk jij er al iets van TempesT?
ik heb vandaag een mail gehad dat de nieuwe firmware beschikbaar is, helaas moet ik wat meer moeite doen om deze op mijn pre-release toestel te zetten (dat is in verkochte versie opgelosd).
Ik ga het binnenkort testen, en laat het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajblancke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-02-2021
ik zag trouwens dat er ook een gaatje in zit om een koordje door te rijgen

dus kan hij minder makkelijk uit je hand glijden ( op de fiets )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi1986
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-03-2021
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2009 @ 16:34:
[...]

ik heb vandaag een mail gehad dat de nieuwe firmware beschikbaar is, helaas moet ik wat meer moeite doen om deze op mijn pre-release toestel te zetten (dat is in verkochte versie opgelosd).
Ik ga het binnenkort testen, en laat het weten.
Ben zeer benieuwd naar de nieuwe firmware, had gelezen dat de batterij duur erg verbeterd was in de nieuwe firmware. Ik ben benieuwd naar je mening over de nieuwe firmware :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lexi1986 schreef op maandag 16 november 2009 @ 20:16:
[...]

Ben zeer benieuwd naar de nieuwe firmware, had gelezen dat de batterij duur erg verbeterd was in de nieuwe firmware. Ik ben benieuwd naar je mening over de nieuwe firmware :)
Het zal nog even moeten wachten, want ze raden pre-release gebruikers aan na het flashen geen backup terug te zetten. Dus alles opnieuw instellen, en daar heb ik nu even geen tijd voor helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murat03
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-01 09:09
Van de echte bron: Sygic komt eind 2009 met de navi software voor Maemo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Engadget Mobile heeft een quick-hands-on met een very-late pre-production model, full-review komt soon.

http://www.engadgetmobile...okia-n900-quick-hands-on/

(met een video)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2009 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiaX
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
*weg*

[ Voor 96% gewijzigd door pven op 17-11-2009 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauw8
Is het al bekend wanneer de upgrade komt die ervoor zorgt dat de telefoon ook goed bruikbaar is in de portrait mode?

Want smsen en dergelijke wil ik soms toch echt gewoon lekker met 1 hand kunnen blijven doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
lauw8 schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 11:00:
Is het al bekend wanneer de upgrade komt die ervoor zorgt dat de telefoon ook goed bruikbaar is in de portrait mode?

Want smsen en dergelijke wil ik soms toch echt gewoon lekker met 1 hand kunnen blijven doen!
als ik met niet vergis las ik gister nog ergens op tha intanetz dat Nokia heeft gezegd dat er waarschijnlijk in December een nieuwe FW komt die bij bepaalde onderdelen portraitmode gaat ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauw8
dcell schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 11:16:
[...]

als ik met niet vergis las ik gister nog ergens op tha intanetz dat Nokia heeft gezegd dat er waarschijnlijk in December een nieuwe FW komt die bij bepaalde onderdelen portraitmode gaat ondersteunen.
Heb je een bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

Ontopic.
*weg* we gaan je niet helpen bij het omzeilen van het aankopen van software

Nog een vraagje na het bekijken van de review op engadgetmobile. Kun je grote lappen tekst op een site goed lezen, past alles in het venster of moet je constant van links naar rechts scrollen.?

En alle site's worden in desktopversie getoond. Kun je dit ook omdraaien?

[ Voor 71% gewijzigd door pven op 17-11-2009 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
Zal thuis even kijken, kan nu vanaf mijn werk slechts beperkt op internet en ik weet niet welke sites ik gister heb afgestruind.

edit : volgens mij stond er in de N900 review op theNokiablog iets over portraitmode dat gaat komen in de browser

edit 2 : my bad, volgens mij gaat het voorlopig alleen om de browser maar op talk.maemo.org wordt al gespeculeerd dat er bepaalde testers zijn die verschillende firmwares tot hun beschikking hebben die portraitmode bij bepaalde apps laat ondersteunen

[ Voor 41% gewijzigd door dcell op 17-11-2009 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiaX schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 08:36:
[...]

kijk, onze android fan komt nog even met een kritisch tegengeluid in dit topic.
Ik post een dood normale link naar de Engadget hands-on (een populaire site) die heel wat positieve dingen zegt over de N900. Dus graag je persoonlijke commentaar op mij voor je houden of per DM, zoals je hebt kunnen lezen in de modbreak. Graag weer on-topic.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2009 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRC
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-08-2024

RRC

Ben blij met negatieve geluiden over de N900, dan kom ik niet voor verassingen te staan. Desondanks hoef ik niet simpelweg te horen dat een ander besturingssyteem beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Modbreak:Stop met de flames en het op de persoon spelen, graag weer ontopic.

Bij een volgende overtreding van wie-dan-ook zullen we hard optreden.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*weg* feedback mag via DM of mail.

En inderdaad: vragen naar het omzeilen van een beveiliging stellen we niet op prijs.

[ Voor 87% gewijzigd door pven op 17-11-2009 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:41:
[mbr]*knip*[/]
Kun je grote lappen tekst op een site goed lezen, past alles in het venster of moet je constant van links naar rechts scrollen.?
Volgens mij zijn veel websites geoptimaliseerd voor 1024 x 768.
De Nokia is 800x480. Grote lappen tekst worden vaak niet uitgesmeerd over de hele breedte van de pagina, maar staan vaak rechts van een menu. Dus je zult waarschijnlijk één keer naar rechts moeten scrollen, en dan staat de breedte van de tekst gewoon binnen je scherm. Of je zoomt uit, de browser van de N95 kan de tekst al aanpassen zodat deze goed leesbaar blijft, dus ik twijfel er eigenlijk niet aan dat deze dat ook doet.

Had je dat niet al zelf bedacht, of is het niet een antwoord op je vraag?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand een idee of het zin heeft de N900 te Jailbraeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baggah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10 21:13
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:18:
Wat is jailbreaken op een Nokia? Je hebt al alle rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-10 13:14
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:18:
Geen idee misschien word het dan een iPhone.. Ik zou het dus niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
Nas T schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:16:
[...]

De Nokia is 800x480. Grote lappen tekst worden vaak niet uitgesmeerd over de hele breedte van de pagina, maar staan vaak rechts van een menu. Dus je zult waarschijnlijk één keer naar rechts moeten scrollen, en dan staat de breedte van de tekst gewoon binnen je scherm. Of je zoomt uit, de browser van de N95 kan de tekst al aanpassen zodat deze goed leesbaar blijft, dus ik twijfel er eigenlijk niet aan dat deze dat ook doet.

op de micro-B browser van de N810/N800 was er een fit to page functie, waarschijnlijk zal die ook op de N900 terug te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:16:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik ben een gebruikersliefhebber van een smartphone maar geen ontwikkelaar, dus hoe het een en ander zich verhoudt tot elkaar weet ik niet vandaar mijn vragen hier. Als ik op mn n95 een site als nu.nl lees dan "leest dat lekker". Ik weet niet hoe het zit met een ander apparaat dat ik niet ken.

Ik wil dus graag weten of ik een mobile stie kan bekijken op de N900 met de garantie dat het weer "lekker leest", zou voor mij een daelbreaker kunnen zijn zoals dat zo mooi gezegd wordt.

Verder moet de tekst niet alleen in het scherm passen maar ook groot genoeg zijn om te kunnen lezen, als ik de tekst te klein vind en ik ga vervolgens inzomen maar de tekst past niet meer in het scherm, wat heb ik er dan aan?

Hoe meer reviews ik lees en of zie, hoe meer vragen ik heb. Ik schroom me (nog) niet om ze hier te stellen.

En met een fit to page functie is het wel allemaal nog leesbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:29:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik ben een gebruikersliefhebber van een smartphone maar geen ontwikkelaar, dus hoe het een en ander zich verhoudt tot elkaar weet ik niet vandaar mijn vragen hier. Als ik op mn n95 een site als nu.nl lees dan "leest dat lekker". Ik weet niet hoe het zit met een ander apparaat dat ik niet ken.

Ik wil dus graag weten of ik een mobile stie kan bekijken op de N900 met de garantie dat het weer "lekker leest", zou voor mij een daelbreaker kunnen zijn zoals dat zo mooi gezegd wordt.

Verder moet de tekst niet alleen in het scherm passen maar ook groot genoeg zijn om te kunnen lezen, als ik de tekst te klein vind en ik ga vervolgens inzomen maar de tekst past niet meer in het scherm, wat heb ik er dan aan?

Hoe meer reviews ik lees en of zie, hoe meer vragen ik heb. Ik schroom me (nog) niet om ze hier te stellen.

En met een fit to page functie is het wel allemaal nog leesbaar?
Ik ben ook geen ontwikkelaar. Het "zwaarste" programmeerwerk wat ik heb gedaan, is met visual basic wat geprogrammeerd voor de middelbare school en een PLC geprogrammeerd.
Ik ga hiervan uit: de N900 is een "opvolger" van de N95, waarbij dus de tekst op pagina's goed leesbaar is met de standaard browser. Dan zou het onlogisch zijn dat dit bij de N900 niet zo is. Daarnaast weet ik dan "toevallig" dat veel websites geoptimaliseerd zijn voor een gemiddeld tot kleinere desktopresolutie van 1024x768. En dat veel websites links een "menu" hebben. De problemen die volgens jou voor kunnen komen op de N900, zijn juist niet voor de N900.
Uitleg: De N900, of beter gezegd Maemo 5, is open source. Dat betekent dat er veel mensen op kunnen ontwikkelen en dat de animo om te ontwikkelen niet alleen ligt bij geld (welke functies leveren het meeste op), maar ook als hobby. En de hobby-projecten zijn vaak net die kleine dingen die we zoeken.
Dus als er een probleem is, hoe klein dan ook, dan zou er altijd iemand (theoretisch) te vinden zijn die het probleem wil tackelen (omdat het kan). Dan hoef je dus niet door een informatiemolen van een bedrijf een "probleem" te melden wat dan niet opgelost wordt omdat je de enige bent met dat probleem.

Voorbeeld:
Ik heb de N95 en een zooi divx-films thuis liggen. Met aparte ondertitelingsbestanden. Er zijn programma's die divx kunnen afspelen voor Symbian. Maar vaak niet met ondertiteling of slechte ondersteuning. Daarbij sturen die programma's hun "standaard" rQVGA (320x240) resolutie door via tv-out.
Gevolg: Vaak niet werkende films met een lage resolutie op tv, of proberen te converteren wat zeer tijdrovend is doordat de juiste instellingen moeten worden gevonden, zodat op de standaard filmspeler (met wel full-res via tv-out) de films kan afspelen.
Wat kan ik doen? De makers van 3d party videospelers mailen en/of hopen dat er ooit ondersteuning komt (kans is nagenoeg nihil, want ik ben 1 van de weinigen met het probleem).

Wat ik straks kan doen: Open-source mediaspeler projecten volgen en vragen voor bepaalde functies in hun fora. Denk aan ondertitelingmogelijkheid toevoegen, plaatsen van ondertiteling in hoogte in het scherm (zodat ik een 16:9 film kan kijken en daaronder de ondertitels kan plaatsen, zodat ze niet voor het beeld zitten). De kans dat zulke dingen bij open source projecten worden toegevoegd, is veel groter. De mensen die aan zo'n project meewerken hebben misschien zelf een N900 en willen de software echt schrijven en zijn er zelf afhankelijk van. Ik zie daar persoonlijk meer heil in dan 3d party software kopen en met de gebakken peren zitten, omdat ik toevallig net bepaalde dingen eis die misschien vanzelfsprekend zijn, maar waar de werkelijkheid net wat anders is.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie niet zo wat je bovenstaande voorbeeld over filmbestanden en ondertitels te maken heeft met het feit dat Maemo open source is. Je kunt voor Symbian ook gewoon je eigen mediaspeler gaan programmeren. Ook daar kun je gewoon kleine hobby programmatjes maken...

Het is handig dat Maemo Linux is, aangezien er al een hoop Linux software is dat met weinig aanpassingen op Maemo draait. Maar ook dat heeft niets te maken met dat Maemo open source is.

Open source betekend dat je de broncode van het besturingssysteem zelf kunt inzien en kunt aanpassen. En ik denk dat er maar heel weinig hobby programmeurs zijn die dat gaan doen... Maar hopelijk zijn er wel een paar 'die-hard' programmeurs die wat problemen van Maemo zelf wegwerken; USB-host ondersteuning, MMS, het aantal beschikbare bluetooth protocollen uitbreiden, etc.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2009 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Filmpje van Firefox beta 5, ziet er naar mijn idee best goed uit :).

http://www.youtube.com/watch?v=q_kVabwsosk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:14

Chrisjuh_15

Facta non verba

Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 23:41:

Ik zit hem net te kijken en inderdaad, ziet er erg goed en smooth uit. Laten we hopen dat de eerste final versie snel uit komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 23:41:

Firefox is inderdaad best wel nice. maar mist nog wel een hoop:
-je kan alleen zoomen met dubble-tap (geen zoom gesture, en de zoom/volume knoppen besturen het volume)
-je kan geen tekst selecteren (alleen ALLES met ctrl + A)
-het is heel onhandig dat Firefox alles boven zet, wat bij de standaard browser en ALLE andere apps onderaan het scherm zit.
-de add-ons voor Desktop firefox zijn niet perse compatible met Firefox mobile, en de add-ons voor Firefox mobile en die voor MicroB 3.0 (de standaard browser van Maemo) zijn ook niet compatible met elkaar.

Firefox Mobile heeft nu de Mozilla Weave add-on die echt fantastisch is, ook de extra zoek add-ons zijn heel handig (op microB doe ik dat nu met een Desktop widget), maar op MicroB heb je adblock en Greasemonkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 18:26:
Ik zie niet zo wat je bovenstaande .... beschikbare bluetooth protocollen uitbreiden, etc.
Ik snap je punt. Ik heb het idee dat Maemo wat meer bepaalde ontwikkelaars aantrekt. Ik ben nooit echt tevreden geweest wat betreft 3d party apps voor Symbian. Ik heb 3 verschillende mediaspelers geprobeerd, maar allen waren absoluut niet geweldig. Ik maak gebruik van navigatie van Garmin voor Symbian. Deze presteert wel aardig. Ik zie weinig freeware en Maemo geeft me meer het idee dat er freeware producten gaan komen en interessante "homebrew" applicaties. Aangezien de internet tablets al een tijdje bestaan, net als Maemo, is er al een vrij aardige schare gebruikers/ontwikkelaars die het een interessant toestel vonden. Minder vanuit commercieel oogpunt. En daar zet ik liever mijn geld op in: Ontwikkelaars die niet worden ingehuurd, maar software schrijven omdat ze het willen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
Nas T schreef op woensdag 18 november 2009 @ 09:42:
[...]

Ik snap je punt. Ik heb het idee dat Maemo wat meer bepaalde ontwikkelaars aantrekt. Ik ben nooit echt tevreden geweest wat betreft 3d party apps voor Symbian. Ik heb 3 verschillende mediaspelers geprobeerd, maar allen waren absoluut niet geweldig. Ik maak gebruik van navigatie van Garmin voor Symbian. Deze presteert wel aardig. Ik zie weinig freeware en Maemo geeft me meer het idee dat er freeware producten gaan komen en interessante "homebrew" applicaties. Aangezien de internet tablets al een tijdje bestaan, net als Maemo, is er al een vrij aardige schare gebruikers/ontwikkelaars die het een interessant toestel vonden. Minder vanuit commercieel oogpunt. En daar zet ik liever mijn geld op in: Ontwikkelaars die niet worden ingehuurd, maar software schrijven omdat ze het willen.
true, merkte ik ook met mijn N800, ondanks dat er niet zoveel apps waren voor Maemo 4 waren het kwalitatief redelijke goede apps als die er waren. Ik neem Mplayer, Pidgin Instant Messenger en Canola als voorbeeld. Bovendien merk ik na 5 jaar Symbian te hebben gebruikt dat ik het gros van de apps toch niet gebruik die ik installeer. Ik moet wel zeggen dat met Maemo het wat meer puzzelen is om bepaalde apps te vinden of aan de praat te krijgen, wat dat betreft is Symbian een stuk handiger, sisfile en installeren maar. Ik merk ook dat sinds de aankondiging van de N900 er veel meer interesse is van developers voor Maemo terwijl bij Symbian ik juist het idee heb dat de developers zijn overstapt naar iPhone en/of Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddebraak
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-01-2024
ik zat me eigenlijk af te vragen: is er al een virusscanner uit of denken jullie dat dat niet nodig gaat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
teddebraak schreef op woensdag 18 november 2009 @ 11:02:
ik zat me eigenlijk af te vragen: is er al een virusscanner uit of denken jullie dat dat niet nodig gaat zijn?
Google? Maemo + virusscanner?
Verder kon ik niets vinden.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
Ik vind dit prijsverschil toch wel giga:

http://www.amazon.com/gp/...7&creativeASIN=B002OB49SW

Dus in de U.S. 509,99 Dollar met verzending , omgerekend naar Euro's 342,85.

Wat ik me dan afvraag wat is de inkoopprijs voor een n900 in de U.S. , en is deze inkoopprijs in Amerika gelijk aan Europa (of zou men in Europa verschillende inkoopprijzen hanteren) ?

[ Voor 27% gewijzigd door janzeeschuimers op 18-11-2009 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
teddebraak schreef op woensdag 18 november 2009 @ 11:02:
Ik zou me er op de korte termijn niet zo druk over maken.
De belangrijkste reden waarom linux distributies minder gevoelig zijn voor virussen is omdat je als een gebruiker met beperkte rechten van de meeste programma's gebruik maakt, en omdat er relatief weinig gebruikers zijn waardoor het ontwikkelen van een virus minder lonend is dan op andere platformen.

Dit geldt in zekere mate ook voor Maemo, maar ik heb de security praatjes op de Maemo summit geskipped, dat ging een beetje boven mijn pet.

De grootste zorg op Maemo (en ook Ubuntu) is dat je applicaties installeert uit een kwaadaardige repository. Houd het dus bij de bekende Maemo catalogi: extras, en extras-testing (en eventueel die van Mozilla als je de firefox beta wilt proberen).

overigens hebben ook bepaalde apps op Maemo de security redelijk goed geregeld. Als je OpenSSH installeert vraagt het programma netjes om je root password te veranderen. Dit was laatst een probleem bij jailbroken iPhones, waar de poort openstond, en het root password niet was aangepast (nu heeft T-mobile zelf de poort gesloten om verdere problemen te voorkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
janzeeschuimers schreef op woensdag 18 november 2009 @ 12:10:

Wat ik me dan afvraag wat is de inkoopprijs voor een n900 in de U.S. , en is deze inkoopprijs in Amerika gelijk aan Europa (of zou men in Europa verschillende inkoopprijzen hanteren) ?
Ja de dollar staat erg laag, maar je geeft zo wel een heel erg vertekend beeld, want je vergeet de BTW en inklaringskosten. dat is zeker 20% extra (ik had het in het leveringen topic al eens eerder uitgerekend). maar ja 410 euro is nog steeds een stuk goedkoper: De voordelen van een lage dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15

Chrisjuh_15

Facta non verba

janzeeschuimers schreef op woensdag 18 november 2009 @ 12:10:

Ik ben bang dat ik je moet teleurstellen: Shipping: Currently, item can be shipped only within the U.S.

Daar is echter ook om heen te komen via zo'n manier. (<-- klikbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
Chrisjuh_15 schreef op woensdag 18 november 2009 @ 12:28:
[...]

Ik ben bang dat ik je moet teleurstellen: Shipping: Currently, item can be shipped only within the U.S.

Daar is echter ook om heen te komen via zo'n manier. (<-- klikbaar).
Ik zeg ook niet dat ik de n900 daar wil bestellen , ik vind het prijsverschil tijdens de introductie gewoon groot en vandaar mijn vragen over de inkoopprijs hier en daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15

Chrisjuh_15

Facta non verba

janzeeschuimers schreef op woensdag 18 november 2009 @ 12:31:
[...]

Ik zeg ook niet dat ik de n900 daar wil bestellen , ik vind het prijsverschil tijdens de introductie gewoon groot en vandaar mijn vragen over de inkoopprijs hier en daar.
Oke, dan heb ik je bericht verkeerd geïnterpreteerd. Vind het zelf ook erg vreemd dat ze de Europeanen zoveel meer laten betalen... Waarom niet gewoon netjes omrekenen?

[ Voor 22% gewijzigd door Chrisjuh_15 op 18-11-2009 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Chrisjuh_15 schreef op woensdag 18 november 2009 @ 12:38:
[...]

Oke, dan heb ik je bericht verkeerd geïnterpreteerd. Vind het zelf ook erg vreemd dat ze de Europeanen zoveel meer laten betalen... Waarom niet gewoon netjes omrekenen?
Je moet voor europa meer kosten maken. Je moet voor alle kleine markten een vertaling maken en een lokalisatie kwa software en hardware, onderhandelingen met relatief kleine telecomaanbieders, reclame gericht op een lokale markt, totaal andere belastingen (BTW), andere doelstellingen (In de VS wil Nokia met een nieuw offensief haar marktaandeel vergroten om app developers in de VS te strikken ) etc. etc.
Genoeg redenen waarom de kosten niet gelijk zijn, en dus waarom simpel omrekenen niet werkt.

Maar hoe dan ook, de belangrijkste reden is dat de dollar erg laag staat nu, dat zorgt voor rare verhoudingen. Daar heeft Nokia een probleem mee, want hun winst wordt in Euros gerapporteerd. Als ze de dollar prijs aanhouden, dan zakt hun winst als de dollar zakt, dat vinden aandeelhouders niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze moeten toch gewoon rekening houden met de koopkracht?
De n900 is daar officieel $600 en hier €600
Ze kunnen niet die €600 omrekenen naar $700
Dat zou veel te duur worden voor de amerikanen. Dus de aanschafprijs blijft zo even zwaar in de portomonee voelen zowel bij de amerikanen als de nederlanders.
maarja het is wel nadelig voor nokia want de n900 wordt toch in finland gemaakt, dat betekent dus dat de kosten in euros worden berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 13:15:
maarja het is wel nadelig voor nokia want de n900 wordt toch in finland gemaakt, dat betekent dus dat de kosten in euros worden berekend.
Vroeger werd de laatste assemblage inderdaad nog in Finland (of Duitsland) gedaan voor de high-end toestellen voor de Europese markt. Maar de meeste onderdelen kwamen toen ook al rechtstreeks uit Zuid-Korea. De meeste toestellen voor de Amerikaanse markt werden sowieso al in Zuid-Korea in elkaar gezet. (voor zover ik weet).

De N900 wordt voor alle markten helemaal in Korea gemaakt. Er staat niet voor niets "Designed in Finland" op het toestel, want daar worden ze niet meer gemaakt. Alleen de prototypes kwamen uit Finland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Voor mensen die nog vragen hebben, vanavond zie ik een N900. Die was eergisteren ook op het Belcompany event.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2771/4111349889_0c615e02c3_b.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door W00fer op 18-11-2009 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15

Chrisjuh_15

Facta non verba

Zozo, ik zou ook best wel naar dat event willen als elke dame daar er zo uit ziet als de eerste van links :+

ON: Gaaf! Ik heb nog wel een vraagje eigenlijk (nog geen duidelijk antwoord op kunnen vinden):
Is het mogelijk om in de contacten lijst mensen met Windows Live emails toe te voegen en dan ook te kunnen chatten? Al mijn vrienden gebruiken dat namelijk en ik kan ze moeilijk verplichten naar Gtalk over te gaan alleen vanwege mijn mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneervanloon
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Tof dat je jezelf aanbiedt W00fer, maar er zijn 3 tweakers op dit forum die het toestel bezitten. En waaraan we ook alles kunnen vragen betreft de N900.
Wel relaxed dat je hem als één van de weinige nu zelf in je handen mag houden. Veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe groot is de Maemo community eigenlijk? Ofwel zijn er genoeg developpers die graag voor maemo 5 ontwikkelen, terwijl 6 eigenlijk al in de blauwdrukken staat. Ik zou vast gaan ontwikkelen als ik wist dat er over 6 maanden een nieuwere versie van een besturingssysteem kwam. of klopt die stelling niet?

Hoeveel N800 's zijn er verkocht....Oftewel was dit een grote markt van allemaal mensen die HEEEEL graag de nieuwere versie willen van datgeen dat men al had.?

En dan heb ik nog een vraag mbt games op de N900. Worden die zo goed als op de psp oid? De spellen die ik nu op de n95 vind zijn uit het jaar tabbak. En of gaat het wel eigenlijk op een resistiv touchscreen, een fatsoenlijk spel spelen. (sport, first shooter, e.d.) . Of gaan die twee niet samen?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2009 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 14:36:
Hoe groot is de Maemo community eigenlijk? Ofwel zijn er genoeg developpers die graag voor maemo 5 ontwikkelen, terwijl 6 eigenlijk al in de blauwdrukken staat. Ik zou vast gaan ontwikkelen als ik wist dat er over 6 maanden een nieuwere versie van een besturingssysteem kwam. of klopt die stelling niet?

Hoeveel N800 's zijn er verkocht....Oftewel was dit een grote markt van allemaal mensen die HEEEEL graag de nieuwere versie willen van datgeen dat men al had.?

En dan heb ik nog een vraag mbt games op de N900. Worden die zo goed als op de psp oid? De spellen die ik nu op de n95 vind zijn uit het jaar tabbak. En of gaat het wel eigenlijk op een resistiv touchscreen, een fatsoenlijk spel spelen. (sport, first shooter, e.d.) . Of gaan die twee niet samen?
Hoe groot de community is stond wel ergens op de slides bij een presentatie over Maemo, maar dat was niet erg groot. Ook niet zo raar als je laatste Maemo apparaat 2 jaar geleden geintroduceerd was.
Nokia heeft nooit bekend gemaakt hoeveel N800/N810 apparaten er zijn verkocht, dat is dus onbekend. Maar ook dat zal niet indrukwekkend zijn. De doelgroep was klein, en het was voor Nokia een experiment (De N900 is op een grotere markt gericht, maar nog niet de "average consumer" (de 'early adopter' is de doelgroep) want het heeft absoluut nog experimentele kanten).

Er gaat veel veranderen met Maemo 6, maar het omzetten van een Maemo 5 applicatie naar Maemo 6 moet veel makkelijker worden dan de stap van 4 naar 5. Als je nu de juiste tools kiest (Qt voor de GUI), dan wordt het echt veel simpel om de stap van 5 naar 6 te maken. En andersom verlopig trouwens ook. Het belangrijkste verschil zal hem zitten dat de standaard apps een andere toolkit gaan gebruiken, maar beide toolkits komen/zijn beschikbaar voor Maemo 5 en 6.
Alleen als je specifieke nieuwe functies van Maemo 6 gaat gebruiken, kan er een probleem voordoen (multitouch).

Ik kan moeilijk in de toekomst kijken, dus of de games net zo goed gaan worden als de games op de PSP weet ik niet. De N900 heeft geen gaming controls, dus het zullen andere games worden dan die op de PSP.

Over die schermen: het is maar net hoe je het gebruikt, voor games kan je echt niet zeggen dat capacitive screens of resistive screens beter zijn.

Het feit dat je een stylus kunt gebruiken is een voordeel, want dan bedekt je dikke vinger niet een groot deel van het scherm (wat bij multitouch wel het geval is), maar meerdere vingers kunnen gebruiken is bijvoorbeeld weer een voordeel van multitouch.
Beide technieken zijn uiterst effectief gebruikt in de praktijk: Een resistive screen met stylus wordt op de Nintendo DS gebruikt, en apple iPhone games gebruiken vaak multitouch op een bezonder effectieve manier.

Maar de Nokia N900 heeft ook bewegingssensoren, een toetsenbord, een camera en een microfoon die op innovatieve manieren gebruikt kunnen worden voor de invoer bij games.
Voorlopig zijn er heel weinig games (als je emulators niet meerekent), dus als het je om games gaat zou ik de N900 (nog) niet kopen. Eigenlijk is alleen de iPhone/iPod touch een leuk games platform op het moment, of je moet een PSP of DS meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok. Dus als ik het goed begrijp zijn er niet zo heel veel ontwikkelaars voor maemo 5, een verstokte liefhebber zal er wel te vinden zijn maar kwantiteit moet ik niet verwachten.

Met de n900 zal ik zeker alle dingen kunnen doen die ik nu met de n95 ook doe....ik had echter gehoopt dat bepaalde dingen die ik nog mis op de n95 wel op de n900 zaten. En er zitten al zoveel zaken op!

Als ik hem neem wil ik er zeker geen 2 jarig contract van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 15:32:
Ok. Dus als ik het goed begrijp zijn er niet zo heel veel ontwikkelaars voor maemo 5, een verstokte liefhebber zal er wel te vinden zijn maar kwantiteit moet ik niet verwachten.
Nu nog niet nee, maar ja, de N900 is net uit en die moet de grote groep ontwikkelaars binnenhalen, de Internet Tablets waren een experiment en niet bedoeld om een reusachtige developer community op te bouwen voor het moment dat Maemo 5 werd geintroduceerd. Dat kan ook helemaal niet, want ontwikkelaars komen naar het platform dat veel gebruikers heeft, en de internettablets waren daar niet voor bedoeld.
Voor Nokia waren de tablets een experiment om te kijken hoe ze open-source software ontwikkeling konden gebruiken in hun eigen producten. En ik geloof dat ze daar nu wel hun draai in hebben gevonden, want ze gebruiken steeds meet open source om bepaalde producten te ontwikkelen (Qt, Python for S60, de S60 webbrowser , open sourcen van Symbian en Maemo zelf natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-10 17:27

Rmg

Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 15:32:
Een ander soort ontwikkelaar denk ik. sowieso is de iphone en de n900 niet te vergelijken qua doelgroep. wat dat betreft is een n900 veel meer gericht op tweakervolk die zelf voor hun telefoon devven en aanpassen.

Denk wel dat er veel applicaties komen maar of er veel kleine games komen zoals op de iphone.. tjah.. lastig.. een quake of doom port voor de n900 zie ik nou wel weer snel komen :+ als ie er al niet is.

Sygic heeft iig aangegeven dat ze meamo serieus nemen dus het heeft al met al wel potentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Raz- schreef op woensdag 18 november 2009 @ 16:20:
[...]

Denk wel dat er veel applicaties komen maar of er veel kleine games komen zoals op de iphone.. tjah.. lastig.. een quake of doom port voor de n900 zie ik nou wel weer snel komen :+ als ie er al niet is.
Quake 3 Arena en Open Arena zijn er al in de developer catalogus. maar ik kan niet echt wennen aan de controls via de bewegingssensor, dus ik kan niet zeggen dat ik het speel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiaX
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Raz- schreef op woensdag 18 november 2009 @ 16:20:
[...]

Een ander soort ontwikkelaar denk ik. sowieso is de iphone en de n900 niet te vergelijken qua doelgroep. wat dat betreft is een n900 veel meer gericht op tweakervolk die zelf voor hun telefoon devven en aanpassen.

Sygic heeft iig aangegeven dat ze meamo serieus nemen dus het heeft al met al wel potentie
Denk dat je iig geen vage accelerometer bierdrink applicaties en dat soort dingen hoeft te verwachten. En dat is alleen maar goed ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob-bo
NiaX schreef op woensdag 18 november 2009 @ 17:37:
Denk dat je iig geen vage accelerometer bierdrink applicaties en dat soort dingen hoeft te verwachten. En dat is alleen maar goed ;-)
Vergis je niet :)

http://maemo.org/downloads/product/Maemo5/moobox/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRC

RRC

hahahahaha een koe! erger dan een bierglas is er niet! vanaf overmorgen (leverdatum is verandert in een andere tekst op nokia nl) kan je hem zelf installeren. maar gamen met de accelerometer is niks nee daar heb ik een ps3 voor.
Ik zag dat er vandaag een nieuwe twitter applicatie is gekomen: Hahlo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajblancke
ten eerste ik ben een leek

ik zoek meer een internet ( post msn skype het bereikbaar zijn op zak formaat ) gebeuren en een navigatie apparaat dan een telefoon

de nokia n900 voldoet daar aan denk ik alles in een , ook muziek foto,s en filmpjes

nu hebben jullie het over de Maemo 5 , en Maemo 6 ligt al op de loer , is de n900 later te upgraden of hoeft dat niet , wat zou de meerwaarde daar van zijn , zeg 2 jaar lang

graag een eerlijk en kort antwoord , want ik ben een leek en dit word mijn eerste ( comp.telefoon ? )

bedankt voor de reactie,s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorgMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-09 21:26
Hmm, de mensen die nu lopen te zeuren dat er niet genoeg applicaties voor beschikbaar zijn: vind je het gek? Het toestel is nog niet eens uit! Vind het raar dat er dan toch om wordt gemopperd dat er niet genoeg software voor beschikbaar is; we hebben het hier niet over een ikkeTelefoon die al een jaar of twee op de markt is :s

Ik vind dat die mensen gewoon maar lekker moeten afwachten en ons met het toestel moeten laten spelen. Als je dat ondertussen nog niet hebt gehoord: je wéét dat dit een early adopters toestel is. Het moet nog groeien, en ik (onder andere) ben heel erg bereid om mijn steentje daar aan bij te dragen. Ik kan niet coden, maar vind vast wel iets anders waar ik aan mee kan helpen :)

[ Voor 6% gewijzigd door BorgMan op 18-11-2009 21:01 ]

Bunny scientific facts: Bunnies can't assimilate. BUT THEY CAN DANCE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
ajblancke schreef op woensdag 18 november 2009 @ 20:39:
nu hebben jullie het over de Maemo 5 , en Maemo 6 ligt al op de loer , is de n900 later te upgraden of hoeft dat niet
De N900 is niet te upgraden naar Maemo 6 naar ik weet.
Hmm, de mensen die nu lopen te zeuren dat er niet genoeg applicaties voor beschikbaar zijn: vind je het gek? Het toestel is nog niet eens uit!
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Net als dat veel mensen zeuren om het fenomeen: eerst telefoon uitbrengen, dan OS stabiel maken dmv updates. Dat was 2 jaar terug zo, dat is in die 2 jaar niet veranderd en dan wordt er nog gezeurd. Ik heb liever af en toe resetten en een telefoon die echt goed doordacht is dan een telefoon die direct stabiel is maar een hoop functionaliteit mist.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ajblancke schreef op woensdag 18 november 2009 @ 20:39:
ten eerste ik ben een leek

ik zoek meer een internet ( post msn skype het bereikbaar zijn op zak formaat ) gebeuren en een navigatie apparaat dan een telefoon

de nokia n900 voldoet daar aan denk ik alles in een , ook muziek foto,s en filmpjes

nu hebben jullie het over de Maemo 5 , en Maemo 6 ligt al op de loer , is de n900 later te upgraden of hoeft dat niet , wat zou de meerwaarde daar van zijn , zeg 2 jaar lang

graag een eerlijk en kort antwoord , want ik ben een leek en dit word mijn eerste ( comp.telefoon ? )

bedankt voor de reactie,s
Maemo 6 komt over een jaar, of je de N900 zal kunnen upgraden is nog niet bekend.
Op dit moment zijn er mobieltjes met betere navigatie mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajblancke
sorry nog een keer kort dan

ik zoek een zak computer met navigatie , en de mogenlijkheid om te bellen , met een redelijk scherm

spelletjes interesseren mij totaal niet , maar ik zie door het bomen het bos niet meer een zaak rade mij een nokia E71 aan , maar dat toestel lijkt mij erg verouderd en beeldscherm te klein

daarom is mijn oog op de nokia N900 gevallen omdat dat het beste toestel ( tot nu ) zou te zijn om snel op internet je post enz te bekijken en je kan constant online staan

en hij is zo op een tv aan te sluiten

dus ik zoek een toestel om ongeveer 2 jaar verder te kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
ajblancke schreef op woensdag 18 november 2009 @ 21:39:
sorry nog een keer kort dan

ik zoek een zak computer met navigatie , en de mogenlijkheid om te bellen , met een redelijk scherm

spelletjes interesseren mij totaal niet , maar ik zie door het bomen het bos niet meer een zaak rade mij een nokia E71 aan , maar dat toestel lijkt mij erg verouderd en beeldscherm te klein

daarom is mijn oog op de nokia N900 gevallen omdat dat het beste toestel ( tot nu ) zou te zijn om snel op internet je post enz te bekijken en je kan constant online staan

en hij is zo op een tv aan te sluiten

dus ik zoek een toestel om ongeveer 2 jaar verder te kunnen
Dan kun je beter de N95 kopen. Goed scherm, navigatie beschikbaar en waarschijnlijk voor jou een betere prijs kwaliteit verhouding dan de N900. De N900 is als je een leek bent en niet zo veel wilt doen absoluut niet de meest geschikte telefoon voor jou.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajblancke
dus de N95 is MEER computer , dan de N900 8)7

ik heb het niet even over de prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRC

RRC

luister, als je een telefoon wilt met veel mogelijkheden en goed en duidelijk internet dan moet je zeker geen n95 nemen, ik heb er twee gehad en een e90communicator.

de n95 is een hel met internet. de n900 schijn geweldig te zijn. daarnaast veel multimedia mogelijkheden etc en goede socialmedia mogelijkheden.

met een n95 dit forum bezoeken is niet leuk meer.

je hoeft geen wizzkid te zijn voor de n900, het is geen hogere wiskunde. Ook is het geen telefoon puur voor geeks.

Het bezit erg veel mogelijkheden kortom dit is een zakcomputer met navigatiemogelijkheden enje kunt er mee bellen. Advies lees de reviews en zoek in youtube op n900.

succes met je keuze, ik weet het wel, die n95 gaat gelijk naar marktplaats als ik vrijdag mijn n900 krijg :)

[ Voor 19% gewijzigd door RRC op 18-11-2009 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-10 17:27

Rmg

ajblancke schreef op woensdag 18 november 2009 @ 21:50:
dus de N95 is MEER computer , dan de N900 8)7

ik heb het niet even over de prijs
nee, N95 is voor de gebruiker die wil bellen, navigeren en een btje internetten beter geschikt ;) dat maakt de n900 niet slecht.

sowieso heb je met de n900 een telefoon die nog niet helemaal af is qua software ( zoals eigenlijk altijd met nieuwe producten bij nokia ) navigatie komt pas in december. en als het je om die 3 dingen gaat een beetje overkill

ik zou dan voor de n97 gaan

[ Voor 5% gewijzigd door Rmg op 18-11-2009 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2010 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajblancke
Raz- schreef

( N95 is voor de gebruiker die wil bellen, navigeren en een btje internetten beter geschikt )

kijk dat beetje bedoel ik niet ( beetje ) maar meer dus

ik ga voor de N900 dat is meer , computer denk ik bedankt voor de reactie,s tot nu toe

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ok kort gezegd, terug van event en inderdaad Nokia N900 in handen gehouden. Laat ik duidelijk zijn het apparaat vind ik een baksteen formaat. De kickstand heb ik zo mijn twijfels over of die het wel gaat houden. Die van de N96 en N86 is een stuk sterker, geen slap plastic.

De camera protector is beter uitgevoerd dan de N97, dat staat vast. Ik was zeer te spreken over de snelheid in de menu's, ondanks dat ik een prototype vasthad. Maemo is echt een stuk rapper dan Symbian. Geen gezanik meer met 300 mhz processors nee gewoon de volle bak.

Ik vind de stylus ook niet helemaal mooi afgerond en erg "scherp". Het apparaat zit verder stevig in elkaar. De slider heeft de kwaliteit van een N95, dat zeker. Niet te zwaar ook niet te soepel.

Het toetsenbord heb ik niet echt mee gewerkt, maar het is niet super fijn. Ik denk dat ik toch voor een toetsenbord met meer rijen zou gaan.

De fotokwaliteit viel me tegen, veel ruis zeker met flits. Dit kan echter nog verbeterd worden in de nieuwere firmwares.

Levering is zeer spoedig, laten we het houden op binnen nu en 3 weken overal volop verkrijgbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door W00fer op 19-11-2009 01:42 ]

• rob-bo
ajblancke schreef op woensdag 18 november 2009 @ 22:25:
Raz- schreef

( N95 is voor de gebruiker die wil bellen, navigeren en een btje internetten beter geschikt )

kijk dat beetje bedoel ik niet ( beetje ) maar meer dus
Dat stond niet in je originele posting.

Als je veel wilt internetten, is er volgens mij op dit moment geen betere telefoon dan de N900 omdat dat de enige telefoon is die een volledige browser heeft.

• RRC

RRC

@Woofer:
ga je hem kopen?

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-09 15:32
W00fer schreef op donderdag 19 november 2009 @ 01:41:
Ok kort gezegd, terug van event en inderdaad Nokia N900 in handen gehouden. Laat ik duidelijk zijn het apparaat vind ik een baksteen formaat.
Heb je toevallig ook al eens een N97 vast gehouden? Mijn vriendin heeft die en ik denk zelf dat ze elkaar qua formaat weinig ontlopen (getuige enkele reviews op internet) maar ik vraag me natuurlijk wel af hoe het verschil 'voelt'. Enig idee?

• Sharkey1802
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-08 23:14
Een nieuwe review op de frontpage:
http://tweakers.net/redac...en-met-de-nokia-n900.html

Ditmaal is de N900 getest op zijn sterke punten. Maar wederom is de review niet echt positief te noemen. Onstabiele terminal, veel crashes, repositories vol met niet werkende beta-apps...
Het uithalen van dit soort trucjes is leuk, maar heeft voorlopig geen serieuze waarde: het werken met applicaties over ssh verliep moeizaam en ging gepaard met crashes. Wellicht dat betere software hier verandering in kan brengen, want het opent de deur voor leuke toepassingen.
Het in Toepassingsbeheer invoeren van willekeurige andere Debian-repository's is niet mogelijk: de software weigert kennelijk om repository's te gebruiken die niet expliciet voor Maemo bedoeld zijn. In theorie zou voor ARM-cpu's gecompileerde software wel op de N900 kunnen draaien, omdat de telefoon een ARMv7-chipset in de vorm van de TI Omap3430 aan boord heeft. In de praktijk werkt dat echter niet.

De repository's staan vol bèta-applicaties en dat blijkt wel: in sommige gevallen werken applicaties niet of slecht.
Toch jammer, ik blijf het concept van deze telefoon geweldig vinden maar telkens krijg ik het gevoel dat het allemaal nog niet af is. En tegen de tijd dat alles wel goed werkt staat Maemo 6 voor de deur en dat is weer niet geschikt voor de N900...

• lexi1986
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-03-2021
Sharkey1802 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 10:54:

Ditmaal is de N900 getest op zijn sterke punten. Maar wederom is de review niet echt positief te noemen. Onstabiele terminal, veel crashes, repositories vol met niet werkende beta-apps...

[...]

[...]

Toch jammer, ik blijf het concept van deze telefoon geweldig vinden maar telkens krijg ik het gevoel dat het allemaal nog niet af is. En tegen de tijd dat alles wel goed werkt staat Maemo 6 voor de deur en dat is weer niet geschikt voor de N900...
Nogmaals Maemo bestaat al een tijd en is gewoon stabiel, wat deze mensen gedaan hebben zal de normale gebruiker nooit gebruiken of uberhaupt weten hoe ze dit moeten doen. En zeg me dan eens wat het nut is om Open Office desktop versie te draaien op je kleine N900 schermpje. Open Office vraagt op mijn laptop al redelijk wat van mijn CPU/Geheugen laat staan op de N900. Begin een beetje moe te worden van iedereen die roept dat Maemo nog niet af is puur omdat ze de voorgangers van de N900 niet kennen. Denk dat we gewoon maar is even moeten wachten tot de eerste mensen hun telefoons binnen krijgen en wat die ervan zeggen. Kijk naar de reviews van TempestT die zijn toch ook gewoon goed? Zie liever dat 100 man hier op het forum hem heeft en dan maar is horen wat er wel/niet goed is aan het apparaat.

Verwijderd

Topicstarter
Sharkey1802 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 10:54:

[...]

[...]

Alle software die gebruikt werd in deze review is niet eens beta, zelfs niet alpha. Dit komt allemaal uit de extras-devel repository. Dit is software die nog onder zware development is. Je moet dit echt als extra zien, De gewone applicaties waar nokia reclame maakt werken uiteraard wel prima.

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-09 15:32
lexi1986 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 11:32:
[...]
Nogmaals Maemo bestaat al een tijd en is gewoon stabiel,...
Daar sluit ik mij helemaal bij aan, ik vind het een erg vreemde review op de frontpage. Ik volg dit toestel al een hele tijd en heb volgens mij de meeste reviews en youtube filmpjes inmiddels wel gezien en zie deze issues niet terug in de andere reviews. Zeker niet iedereen is positief, met name de grootte en het missen van navigatie zien velen als dealbreakers, maar voor mij zelf is dat niet zo belangrijk. Wat ik wel belangrijk vind is dat de terminal en SSH stabiel is en gewoon werkt, ik wil dit namelijk veel gaan gebruiken om op afstand mijn Linux-servers te beheren. rDesktop en VPN-software zou m.i. ook gewoon kunnen werken op dit toestel, maar heb nu naar aanleiding van deze review bij Tweakers hier toch mijn twijfels over.

Zou iemand die het toestel al heeft eens kunnen posten hoe de stabiliteit in hun ogen is (liefst ook bij SSH/terminal gebruik maar ik snap dat niet iedereen die zaken gebruikt :)).
Pagina: 1 ... 13 ... 118 Laatste

Let op:
Berichten over levertijden horen in [ABO] Nokia N900 Levertijden en Abonnementen topic.