de plaatjes lijken op de versie 1.00 die nu op mijn n900 staat.maartenmk schreef op woensdag 11 november 2009 @ 18:20:
[...]
Voor zover ik weet heeft Maps pas 3D gebouwen sinds versie 3. Of we op die plaatjes kunnen vertrouwen is een ander verhaal. Maar het zou me verbazen als 3.0 niet vroeg of laat voor Maemo verschijnt. En die is inderdaad best goed. Nu alleen hopen dat de prijzen die Nokia rekent voor turn-by-turn wat omlaag gaan...maar met de recente aankondiging van Google denk ik dat dat nog gaat gebeuren ook.
het belangrijkste verschil is dat ovi maps 3 duidelijk sneller reageert dan 1.0.
verder werkt het iets intuitiever.
Verwijderd
Nou zulk goed nieuws is dat ook weer niet, dat betekent dat het toestel pas over een paar weekjes in Europa zal zijnDaannO schreef op woensdag 11 november 2009 @ 19:21:
De eerste batch N900's is inmiddels op een schip gezet vanuit Korea
http://twitpic.com/p4n4b
Verwijderd
Of begin volgende week. PLANEVögel schreef op woensdag 11 november 2009 @ 20:44:
[...]
Nou zulk goed nieuws is dat ook weer niet, dat betekent dat het toestel pas over een paar weekjes in Europa zal zijn
Can someone port this app to N900 ?? OR emulate Droid OS?? And allow that app to run??
if we can get the official app then yes we should be able to since now they are talking about implementing that to every phone which can support it not just android 2.0
http://talk.maemo.org/showthread.php?p=363496
Het programmatje "uitzending gemist" gebruik ik vaak op mijn s60v3 toestellen (n95 8gb en e90) dit zal niet snel voor Maemo worden uit gebracht.Is het mogelijk om programma gemist rechtstreeks vanuit de browser te bekijken net zoals je op de pc doet ?
Op mijn n810 is het me nooit gelukt vanuit de browser (of ik deed iets verkeerd).
Nouja, betekent niet echt veel. De gestelde vraag gaat over of Google Maps met navigatie ook naar Maemo 5 / de N900 komt of dat het misschien nog geport kan worden.leon12345 schreef op woensdag 11 november 2009 @ 23:19:
dit is leuk nieuws:
Can someone port this app to N900 ?? OR emulate Droid OS?? And allow that app to run??
if we can get the official app then yes we should be able to since now they are talking about implementing that to every phone which can support it not just android 2.0
http://talk.maemo.org/showthread.php?p=363496
Het antwoord daarop is niet anders dan: Google heeft laten weten Google Maps met navigatie ook naar andere telefoons te brengen; niet alleen Android 2.0. Omdat Google Maps niet open-source is (en dus ook niet te porten naar Maemo) zijn we dus geheel afhankelijk van de beslissing van Google of ze het ook voor Maemo gaan programmeren ja dan nee.
Mocht het Maemo-platform met de introductie van de N900 nu heel populair worden, dan zou het best eens kunnen. Maar ik zou er zeker niet teveel van verwachten.
Ah daar ben ik ook zeer benieuwd naar. Het idee van een desktopachtige browser spreekt me ontzettend aan, omdat je dan niet afhankelijk bent van applicaties die er misschien wel nooit komen. Uitzending Gemist is tot op heden bijvoorbeeld nog niet voor Android verschenen. De volledige versie van de webpagina werkt niet op de Android-browser, dus moet je naar http://m.uitzendinggemist.nl en daar kan ik weer een boel programma's niet vinden en ik krijg er ook geen filmpjes aan de praat overigens. Daarom wil ik zo graag die N900, maar dan zou het inderdaad erg fijn zijn als die Uitzending Gemist-website er fatsoenlijk op opent.janzeeschuimers schreef op woensdag 11 november 2009 @ 23:28:
@DaannO , TempesT of andere die al een n900 in bezit hebben.
Het programmatje "uitzending gemist" gebruik ik vaak op mijn s60v3 toestellen (n95 8gb en e90) dit zal niet snel voor Maemo worden uit gebracht.Is het mogelijk om programma gemist rechtstreeks vanuit de browser te bekijken net zoals je op de pc doet ?
Op mijn n810 is het me nooit gelukt vanuit de browser (of ik deed iets verkeerd).
Ik vermoed dat het gewoon werkt, aangezien Maemo 5 over flash beschikt en een "full-browser", maar ik zou dat graag toch bevestigd zien. Iemand hier zo vriendelijk om dat te testen met hun proefexemplaar?
[ Voor 37% gewijzigd door FreddyFish op 12-11-2009 00:25 ]
De situatie is dezelfde als die op de N800/N810: Het is werkend te krijgen. Alleen kan de N900 de hogere bandbreedte streams aan, terwijl de N810 alleen de low-quality streams (zonder frames te skippen) kon draaien.janzeeschuimers schreef op woensdag 11 november 2009 @ 23:28:
@DaannO , TempesT of andere die al een n900 in bezit hebben.
Raar genoeg ondersteunt de standaard media player op de N900 het formaat (nog) niet. "Media format not supported" meldt de speler. Ik heb dit al een tijd terug als bug gerapporteerd, stem er vooral op als je hem gefixed wilt hebben. (op meamo talk wordt gezegd dat de media player al is verbeterd in de laatste firmware, maar dat heb ik nog niet kunnen bevestigen).
Net zoals op de N810 moet je dus kmplayer installeren, en die kan WEL deze streams afdraaien.
Webpaginas met embedded windows streams werken als volgt in de Maemo browser: ze worden niet echt ge-embed, maar je ziet een grote knop op de plek waar op een desktop PC browser de embedded speler zou zijn. Druk je op de knop dan wordt de media speler gestart en begint de stream dus in de normale media speler te draaien.
Op de N810 kon je kmplayer als standaard speler instellen, dan wordt dus die gestart met de uitzendinggemist stream, en niet standaard media player (die het formaat niet ondersteund).
Op de N900 wordt dit echter helaas niet aangepast, en ik ben er nog niet achter gekomen hoe ik dat moet doen. Ik heb het dus als volgt opgelost: Ik heb een heel klein greasemonkey script geschreven dat de directe url van de embedded media stream als een normale link onder de embedded knop plaatst.
Ik copy paste deze link naar kmplayer en zo kan ik alle windows media streams bekijken op mijn N900. Draait als een zonnetje! betere kwaliteit dan de streams voor de symbian applicatie.
Het is nu dus nog wat behelpen:
Eenmalig kmplayer, greasemonkey en een greasemonkey script installeren, en daarna de link telkens copy/pasten om de streams te draaien.
Mede hierom was ik zo blij dat Greasemonkey beschikbaar is gekomen voor de N900, je kan er erg leuke dingen mee doen!
Hopelijk is het straks niet meer nodig wanneer de normale media speler (die op gstreamer is gebaseerd) met de nodige plugins is uitgebreid. gstreamer kan namelijk op je linux desktop ook gewoon deze streams draaien (het is een kwestie van welke plugins zijn meegeleverd).
Veel desktop linux distributies gebruiken trouwens de mplayer mozilla plugin om embedded streams te draaien in de browser. Deze is voor de tablets N800/N810 ook beschikbaar, maar dat draaide minder goed en was altijd redelijk buggy. kmplayer werkt prima, nooit problemen mee gehad. Ook heb ik met de mplayer plugin het nooit voor elkaar gekregen om door een stream heen te skippen (ook niet op mijn Linux Mint Desktop), dit werkt met kmplayer op maemo wel (en met VLC op de Desktop trouwens ook).
uitzendinggemist maakt (meestal) niet gebruik van Flash.Ik vermoed dat het gewoon werkt, aangezien Maemo 5 over flash beschikt en een "full-browser", maar ik zou dat graag toch bevestigd zien. Iemand hier zo vriendelijk om dat te testen met hun proefexemplaar?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2009 01:20 ]
Bunny scientific facts: Bunnies can't assimilate. BUT THEY CAN DANCE!
Er is wel degelijk een programma voor uitzendinggemist op de Android, er zitten alleen nog wat bugs in. Maar de uitzendinggemist applicatie bestaat wel waardoor je gewoon de filmpjes kunt bekijken. Waar ik verder wel benieuwd naar ben is of de website nederland.fm bijvoorbeeld af te spelen is op de N900 omdat het nogal verschilt per zender of het flash is of windows media player.FreddyFish schreef op donderdag 12 november 2009 @ 00:12:
[...]
Uitzending Gemist is tot op heden bijvoorbeeld nog niet voor Android verschenen. De volledige versie van de webpagina werkt niet op de Android-browser, dus moet je naar http://m.uitzendinggemist.nl en daar kan ik weer een boel programma's niet vinden en ik krijg er ook geen filmpjes aan de praat overigens. Daarom wil ik zo graag die N900, maar dan zou het inderdaad erg fijn zijn als die Uitzending Gemist-website er fatsoenlijk op opent.
Ik vermoed dat het gewoon werkt, aangezien Maemo 5 over flash beschikt en een "full-browser", maar ik zou dat graag toch bevestigd zien. Iemand hier zo vriendelijk om dat te testen met hun proefexemplaar?
Waarom zou die populair moeten worden? Op mijn G1 toen die net uit kwam was het al mogelijk om verschillende widgets te plaatsen op het scherm. En voor de N900 zijn er ook al een paar gemaakt. Nooit geweten dat de Iphone widgets had trouwens. Om meerdere widgets te krijgen zal het systeem inderdaad populair moeten worden.BorgMan schreef op donderdag 12 november 2009 @ 01:48:
Ik denk dat Maemo eerst populair moet worden voordat er een widget voor gaat komen, tenzij de community die zelf maakt. Het heeft een beste tijd geduurt voordat de widget er voor de ikkeTelefoon was, dus voor nu zitten we denk ik vast aan de workaround...
[ Voor 23% gewijzigd door lexi1986 op 12-11-2009 11:16 ]
Even doorsparen nog dan denk ik, en niet de fout maken een van de eerste te willen hebben.
Verwijderd
En heeft er iemand al een mooie car holder gevonden?
Haha ok begreep het al niet, ik denk dat de iphone niet meer te verslaan is met het aantal apps dat die heeft. Al moet ik zeggen dat ik op de iphone ook niet bijzonder veel apps had geinstalleerd omdat je de rest toch niet gebruikt. Maar wat de iphone leuk maakt is de hyves applicatie 9292 applicatie uitzendinggemist etc. Alleen wat de N900 weer goed maakt is dat de meeste van deze applicaties overbodig zijn omdat je ze gewoon met je browser kunt bekijken ( behalve uitzendinggemist dan ). Ik hoop dat de N900 ook erg veel leuke applicaties zal krijgen maar dat is gewoon afwachten dat had ik met mijn G1 ook en dat is ook goed gekomenBorgMan schreef op donderdag 12 november 2009 @ 11:21:
^ I stand corrected, ik dacht dat het widgets waren maar het zijn applicaties. Ik doelde eigenlijk specifiek op Uitzending Gemist, niet op widgets in het algemeen. Vandaar ook mijn redenatie mbt de iPhone.
Waarom kan je geen uitzendinggemist kunnen kijken? Want onder linux kan je dat gewoon bekijken.. dus dan zou je het met de n900 toch ook gewoon moeten kunnen zien? Of anders moonlight installeren?lexi1986 schreef op donderdag 12 november 2009 @ 11:34:
[...]
Haha ok begreep het al niet, ik denk dat de iphone niet meer te verslaan is met het aantal apps dat die heeft. Al moet ik zeggen dat ik op de iphone ook niet bijzonder veel apps had geinstalleerd omdat je de rest toch niet gebruikt. Maar wat de iphone leuk maakt is de hyves applicatie 9292 applicatie uitzendinggemist etc. Alleen wat de N900 weer goed maakt is dat de meeste van deze applicaties overbodig zijn omdat je ze gewoon met je browser kunt bekijken ( behalve uitzendinggemist dan ). Ik hoop dat de N900 ook erg veel leuke applicaties zal krijgen maar dat is gewoon afwachten dat had ik met mijn G1 ook en dat is ook goed gekomen
Op een desktop linux distributie heb je 1 van de volgende plugins nodig om embedded windows media streams op uitzendinggemist te kijken:baggah schreef op donderdag 12 november 2009 @ 14:04:
[...]
Waarom kan je geen uitzendinggemist kunnen kijken? Want onder linux kan je dat gewoon bekijken.. dus dan zou je het met de n900 toch ook gewoon moeten kunnen zien? Of anders moonlight installeren?
-mozilla-mplayer, om ze te draaien met mplayer
-totem-mozilla, om ze te draaien met totem/gstreamer
-mozilla-plugin-vlc, om de streams met VLC te draaien
-Moonlight 1.0.1 + moonshine
-Moonlight 2.0 voor de silverlight applicatie (nu nog in beta)
Er zijn er vast nog wel meer trouwens, maar volgens mij zijn dit de meest gebruikte opties.
Deze zijn allemaal nog niet beschikbaar (in een bruikbare vorm) voor Maemo.
Nu wordt een een algemene plugin gebruikt om embedded streams in een extern programma te draaien.
Standaard wordt de "media player" applicatie gestart. Dit is een op gstreamer gebaseerde speler. Maar net als onder ubuntu hangt de compatibility van gstreamer sterk af van welke plugins/codecs zijn meegeleverd. Ubuntu heeft een handige utitily die automatisch de noodzakelijke codecs/plugins download en installeert. Maemo heeft dit (nog) niet.
Op dit moment is de beste oplossing om van een andere media speler gebruik te maken. Je hebt een redelijk goede die op mplayer gebaseerd is: kmplayer die de streams perfect op Maemo kan afdraaien.
Overigens vraag ik mij af of Moonlight snel een optie gaat worden. Moonlight is weliswaar open source en zou naar Maemo/ARM kunnen worden omgezet, maar voor de video decoding maakt Moonlight van een codec pack gebruik dat het van microsoft download. Het zou mij niets verbazen als deze niet ARM compatible zal zijn. Binary codecs zijn ook bij gstreamer en Mplayer een punt van zorg, en volgens mij is de legale status van het bundelen van VLC player bij distributies ook wat moeilijk in bepaalde landen (VS onder andere).
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2009 15:29 ]
volgens mij niet, maar ik heb nog maar weinig met de foto camera gedaan.Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2009 @ 11:27:
Zit er net zo'n fotobewerkingsprogramma op als bij de N95?
En heeft er iemand al een mooie car holder gevonden?
http://www.youtube.com/watch?v=2FTPD-zwjB4
ik maak gebruik van het volgende greasemonkey script:
uitzendinggemist_v2_N900_link
Ik geef toe dat daar nog veel aan kan worden verbeterd, maar hopelijk is het straks niet meer nodig wanneer de media player is geupdate.
Ziet er vloeiend uit moet ik zeggenVerwijderd schreef op donderdag 12 november 2009 @ 19:46:
Hier nog even een linkje naar een video die ik heb gemaakt waarin ik uitzendinggemist bezoek:
Ik geef toe dat daar nog veel aan kan worden verbeterd, maar hopelijk is het straks niet meer nodig wanneer de media player is geupdate.
@maemoguru We will provide tools how to flash N900 pre-production models to PR1.0 sw image within next days.
Bron:
http://twitter.com/petermaemo
Cool!Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2009 @ 19:46:
Hier nog even een linkje naar een video die ik heb gemaakt waarin ik uitzendinggemist bezoek:
Kijk niceVerwijderd schreef op donderdag 12 november 2009 @ 19:46:
nee helaas, Nederland.fm werkt niet goed, weet ook niet precies waarom, maar geeft gewoon geen stream door.lexi1986 schreef op donderdag 12 november 2009 @ 20:49:
[...]
Kijk nicedat ziet er echt goed uit, de kwalliteit van het filmpje ziet er ook goed uit. Zou je kunnen proberen of nederland.fm ook normaal streams kan afspelen of niet? Ben benieuwd wat jullie gaan vinden van de nieuwe firmware of er veel veranderd is of niet.
Ik ben ook heel benieuwd wat er is verbeterd. en of de bugs die ik heb gerapporteerd zijn opgelosd.
De kwaliteit van de uitzendinggemist streams is net als die op je PC: erg goed te doen.
Maar de iPhone/Symbian app is toch echt een stuk gebruikersvriendelijker dan deze oplossing. De kwaliteit van de Symbian streams zijn alleen duidelijk veel minder. Die van de iPhone/iPod Touch lijken wel ongeveer even goed.
Als de publieke omroep niet met een applicatie komt (of hun mobiele website N900 toegankelijk maakt), dan schrijf ik hem zelf een betere oplossing, is helemaal niet zo moeilijk. Je hebt bijvoorbeeld voor XBMC al allerlei parsers die de info van de uitzendinggemist site halen, dus zelfs dat hoef je niet zelf te doen.
Dat is wel jammer, had het wel lekker gevonden als ik gewoon de zenders kon luisterenVerwijderd schreef op donderdag 12 november 2009 @ 21:12:
[...]
nee helaas, Nederland.fm werkt niet goed, weet ook niet precies waarom, maar geeft gewoon geen stream door.
Ik ben ook heel benieuwd wat er is verbeterd. en of de bugs die ik heb gerapporteerd zijn opgelosd.
De kwaliteit van de uitzendinggemist streams is net als die op je PC: erg goed te doen.
Maar de iPhone/Symbian app is toch echt een stuk gebruikersvriendelijker dan deze oplossing. De kwaliteit van de Symbian streams zijn alleen duidelijk veel minder. Die van de iPhone/iPod Touch lijken wel ongeveer even goed.
Als de publieke omroep niet met een applicatie komt (of hun mobiele website N900 toegankelijk maakt), dan schrijf ik hem zelf een betere oplossing, is helemaal niet zo moeilijk. Je hebt bijvoorbeeld voor XBMC al allerlei parsers die de info van de uitzendinggemist site halen, dus zelfs dat hoef je niet zelf te doen.
wat bedoel je? Welke software krijgen we geregeld binnen?Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2009 @ 22:20:
[...]
Ziet er goed uit TempesT. Ik ga het uitproberen . Ben benieuwd of het werkt
Heb een vraagje: wat is je mening over al die software die we geregeld binnen krijgen? Probeer jij die allemaal?
Alleen van de dingen die je installeert krijg je automatisch updates (als je dat bedoelt).
Er staat op dit moment al te veel software in de (developers) catalogi om allemaal te testen. Dus ik installeer en test alleen dingen die mij op het eerste gezicht nuttig lijken, of waar ik via via over heb gehoord.
Maar de meeste developers software is vaak zo erg niet af dat ik daar niet de moeite neem om bugs te rapporteren. Dat doe ik alleen bij de officiele software en bij de software in de maemo testing catologus.
Mijn N900 staat op engels, omdat dat bugs melden wat makkelijker maakt. Maar wat jij ziet in de appmanager zijn de groepen software in alle catalogi/repositories. Daar komen inderdaad steeds nieuwe dingen bij, maar die zijn nog niet geïnstalleerd. Je download (=haalt ze binnen) pas op het moment dat je een toepassing installeert.Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2009 @ 23:14:
[...]
Ik bedoel al de software die ik binnen krijg in toepassingsbeheer. Het gaat dan om systeem,wetenschap,navigatie, internet en netwerken, spelletjes, kantoor, multimedia, afbeedingen , bureaublad en hulpprogramma's.
Updates heb ik nog niet gehad.
Het is dus enkel een lijst die wordt geupdate met welke programma's er beschikbaar zijn.
Hoe groot die lijst is hangt af van welke catalogi bij jou zijn ingeschakeld. Ik heb ook de developer repository ingeschakeld, maar voor de onervaren gebruikers is dat niet zo'n goed idee.
Een probleem bij het porteren van applicaties naar Maemo is dat er een aanpassing moet worden gemaakt waar een applicatie haar bestanden installeert. De root partitie is namelijk beperkt, en daar moet je niet alle mogelijke bestanden in zetten (dit is omdat die partitie op het ultra snelle flash geheugen staat dat bij de OMAP chip is geïntegreerd). Andere partities zijn op het andere 32GB flash geheugen gezet.
Dit is bij veel programmas in devel-testing niet aangepast, en als je dus veel dingen installeert uit deze catalogus, dan kan je een "out of memory" error krijgen tijdens het installeren.
Allemaal niet zo erg, maar onervaren gebruikers zullen niet begrijpen waarom er "out if memory" wordt aangegeven terwijl ze nog gigabytes vrij hebben volgens de filemanager.
Ik hoop dat Nokia met een betere oplossing komt voor dit probleem, want dat "optifying" kost blijkbaar redelijk wat moeite (of is geen leuk werk), en deze catalogus heeft zoveel leuke software dat men snel geneigd zal zijn deze toch te gebruiken (wat dus voor wat onervaren gebruikers mogelijk tot een verminderde gebruikers ervaring kan leiden bij problemen).
Overigens moet ik toegeven dat ik het ook niet 100% nog begrijp, ik meen dat wat ik hierboven heb gezegd juist is, maar als een echt linux kenner mij wil verbeteren hou ik mij aanbevolen :-)
Als je de "out of memory" melding krijgt moet je gewoon een aantal van die experimentele programmas (van de Extras-Devel catalogus) weer verwijderen, maar dat moet je maar weten, dat wordt nergens uitgelegd, daarom is "extras-devel" niet echt voor de gewone gebruikers.Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 00:07:
[...]
Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik heb de meeste software nog niet geïnstalleerd dus dat out of memory heb ik nog niet gehad. Wat moet je doen wanneer je dat bericht krijgt?
Bij instellingen en het onderdeel geheugen ,zie ik dat ik ongeveer 2 gb heb voor installeerbare toepassingen.
Die 2GB is voor de /opt directory. de root dir heeft minder ruimte vrij (meestal iets van 230 MB vrij)
De andere +/- 28GB is in de user map gemount, MAAR op deze partitie is het niet echt mogelijk programmas te installeren, want deze is in FAT32 geformatteerd (hoewel gparted raar genoeg het als unallocated ziet). Dit natuurlijk om de partitie onder windows zichtbaar te kunnen maken, maar dat heeft onder linux wat problemen (rechten, hoofdletters etc. etc.)
Dit kan natuurlijk ook problemen geven wanneer je bestanden groter dan 4GB er op wil zetten, niet dat veel mensen dit willen denk ik, maar toch...Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 00:31:
[...]
Als je de "out of memory" melding krijgt moet je gewoon een aantal van die experimentele programmas (van de Extras-Devel catalogus) weer verwijderen, maar dat moet je maar weten, dat wordt nergens uitgelegd, daarom is "extras-devel" niet echt voor de gewone gebruikers.
Die 2GB is voor de /opt directory. de root dir heeft minder ruimte vrij (meestal iets van 230 MB vrij)
De andere +/- 28GB is in de user map gemount, MAAR op deze partitie is het niet echt mogelijk programmas te installeren, want deze is in FAT32 geformatteerd (hoewel gparted raar genoeg het als unallocated ziet). Dit natuurlijk om de partitie onder windows zichtbaar te kunnen maken, maar dat heeft onder linux wat problemen (rechten, hoofdletters etc. etc.)
[ Voor 0% gewijzigd door r.steenis op 13-11-2009 08:19 . Reden: Grammatica ]
You’re a nut! you’re crazy in the coconut!
Bedankt voor de link, ik vind dat dit toch wat toevoegt aan de vele reviews die al gelezen heb!Jolanda77 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 09:14:
Interessante review van de N900:
http://thenokiablog.com/2009/11/13/nokia-n900-review/
Verwijderd
ik hoopte juist de n900 ook te kunnen gebruiken voor muziek (en dus mijn cowon thuis te kunnen laten)!
hebben de huidige gebruikers daar ervaring mee?
Hij heeft het over de speakers, die volgens andere juist als erg goed worden genoemd, ik denk dat de mp3 speler zelf gewoon goed is qua geluid...iemand hier misschien wat meer over?Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 10:39:
nu lees ik op dat blogreview dat hij niet tevreden is over het geluid. bedoeld hij alleen de speakers of ook als je een koptelefoon aansluit? ik lees in andere reviews dat het geluid uitstekend is?
ik hoopte juist de n900 ook te kunnen gebruiken voor muziek (en dus mijn cowon thuis te kunnen laten)!
Speakers. The Nokia N900 speakers are loud, but the quality isn’t the greatest. The speakers are also on the top sides of the N900 so they get covered by my index fingers. I like the placement better on the Nokia N97 where they are at the bottom side corners. The Droid also has noticeably better-sounding speakers.
Alleen dit is dan weer jammer en hebben de bezitters van de n900 hier er ook last van ?Jolanda77 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 09:14:
Interessante review van de N900:
http://thenokiablog.com/2009/11/13/nokia-n900-review/
"Unfortunately, it’s not always smooth as I want it to be. Embedded Youtube videos only play nice if I pause and let it load first. Videos from Vimeo or Hulu are just horrible. It’ll load, but save yourself from headache and avoid these sites completely on the N900".
Wel raar want de reviewer heeft al de produktie firmware:
"I’ve been using a pre-production version for a month now and just updated to the production firmware (1.2009.42-11)".
Maar ik hoop dat dit verholpen wordt in een toekomstige firmware.
off topic:Zou de hd2 wel de video's van Vimeo en Hulu en Youtube goed kunnen afspelen (gezien de zwaardere processor) of speelt die ze vanuit de browser helemaal niet af ?
Volgens mij ondersteunt de HD2 geen flash dus zal je niks kunnen afspelen op de webpagina's.janzeeschuimers schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 11:48:
[...]
Alleen dit is dan weer jammer en hebben de bezitters van de n900 hier er ook last van ?
"Unfortunately, it’s not always smooth as I want it to be. Embedded Youtube videos only play nice if I pause and let it load first. Videos from Vimeo or Hulu are just horrible. It’ll load, but save yourself from headache and avoid these sites completely on the N900".
"I’ve been using a pre-production version for a month now and just updated to the production firmware (1.2009.42-11)".
off topic:Zou de hd2 wel de video's van Vimeo en Hulu en Youtube goed kunnen afspelen (gezien de zwaardere processor) of speelt die ze vanuit de browser helemaal niet af ?
lexi1986 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 12:39:
[...]
Volgens mij ondersteunt de browser van de HD2 geen flash dus zal je niks kunnen afspelen op de webpagina's.
hele zware flash sites werken niet goed op de N900. Maar echt raar is dat niet. Als je een wat oudere computer hebt (zeg een pentium 4), en je probeert HD filmpjes in flash te draaien op youtube ofzo, dan kan je dat ook vergeten.janzeeschuimers schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 11:48:
[...]
Alleen dit is dan weer jammer en hebben de bezitters van de n900 hier er ook last van ?
De flash 9 die op de N900 staat is eigenlijk een soort beta voor de Flash 10 plugin die Adobe voor een groot aantal mobiele apparaten uit gaat brengen (Android, WinMo, Symbian etc.). Flash 10 zal hardware acceleratie voor video ondersteunen, waardoor veel meer zware flash video bestanden wel goed zullen draaien. Maar in de tussentijd is Flash 9 100% CPU decoding, en dus werkt niet alles even best.
Je kan kijken naar een greasemonkey script dat de directe link naar de flash videos achterhaalt. De standaard media player en kmplayer zijn veel beter geoptimaliseerd om video te decoderen dan een embedded flash speler.
Verwijderd
Dat was juist waar ik zo op gehoopt had.
Verwijderd

4,3", 512MB, Intel ULV met Windows XP
http://www.electronista.c...ith.windows.xp.intel.ulv/
Het is maar net wat je daar onder laat vallen. Een Intel Atom Netbook met 1GB aan RAM kan ook niet alles draaien welke software je er ook opzet.Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 15:27:
Mag ik dan voorzichtig de conclusie trekken dat de stelling "volledige desktopfuncionaliteit"niet waar is.
Dat was juist waar ik zo op gehoopt had.
En daar komt trouwens nog bij dat je maar een mini schermpje hebt en mini keyboard, dus dat kan nooit een desktop functionaliteit zijn. Veel desktop applicaties zijn helemaal niet handig in deze formfactor, en daardoor is het meer een theoretische functionaliteit als je zo'n uitspraak uberhaupt mag doen. Het is hetzelfde dat de minimale systeem eisen bij games of besturingssystemen ook vaak veel te optimistisch zijn. Als je framerate te laag is, of als het systeem constant naar je swapfile schrijft omdat je te weinig ram hebt, dan "start" het programma wel, maar echt goed te gebruiken is het niet. Ook dan een theoretische functionaliteit, want het werkt niet handig.
Inderdaad, dat is nu ook weer zo'n voorbeeld: volstrekt nutteloos. Windows XP werkt helemaal niet goed op een 4.3 inch scherm. Dat valt helemaal in de categorie speelgoed, naar mijn mening.Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 16:10:
Volledig desktopfunctionaliteit heb je wel met deze telefoon (geen bash)
[afbeelding]
4,3", 512MB, Intel ULV met Windows XP
http://www.electronista.c...ith.windows.xp.intel.ulv/
Vast mooie hardware, maar bedenk goed waar je het voor wilt gebruiken.
Verwijderd
...dat geld dan ook voor de N900.Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 16:27:
[...]
Vast mooie hardware, maar bedenk goed waar je het voor wilt gebruiken.
Verwijderd
Ik ben voornamelijk een lezer van dit topic maar mijns inziens proberen jullie voornamelijk negatief te zijn over het toestel?
Je moet er inderdaad over nadenken. Maar de N900 is ideaal als mobiele browser, en de voip integratie is prachtig. Maar als je met je telefoon hoofdzakelijk wilt bellen, moet je inderdaad een andere nemen.
Desktop Firefox of desktop Openoffice zijn bijna onbruikbaar op een 4 inch scherm, daar heb weinig aan.
Best leuke PR dit, dat het weer op de voorpagina staat bedoel ik, maar het is niet echt nieuws.
Alleen maar omdat tweakers.net iets op haar N900 test toestel werkend heeft gekregen is dat naar mijn mening geen frontpage nieuws.
Dat dit kan is al begin september gerapporteerd, en staat al enkele weken in de Topic start van deze discussie.
Ik vind het wel heel cool hoor, en leuk om de plaatjes te zien, maar het is niet direct nuttig. Die plaatjes geven een totaal vertekend beeld van hoe klein dat op het 3.5 inch N900 scherm is.
Verwijderd
Grapjas!Vögel schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 17:08:
Mag ik vragen wat de heren Only.Holoris en Maarten de Gans precies proberen te bereiken met hun bijdragen?
Ik ben voornamelijk een lezer van dit topic maar mijns inziens proberen jullie voornamelijk negatief te zijn over het toestel?
Ik ben al een half jaar aan het kijken voor een nieuwe smartphone. mn abbonementje loopt af. Waar ik heel veel plezier van heb is mn N95 i.c.m. laptop en tmobile.
Nu zat ik al te azen op de N97 maar toen kwam Nokia met de N900. Voor een paar widgets op het homescreen hoef ik mijn N95 niet te ruilen voor een N97. Met de n900 hoopte ik dat Nokia iets te bieden had wat ik met mn N95 niet kan. Namelijk software van op de pc draaien op mn mobiel. Simple is that.
Tot daaraantoe dacht ik dat nokia dit met de N900 had bereikt. Als we de reviews mogen geloven tenminste.
Na de eerste gebruikerservaringen zitten er toch wel enige kanttekeningen aan, niet erg natuurlijk. Maar daar komt het. De reviews die begreep ik nog wel. Maar het software matige gebeuren...Ben ik een leek.
Dan mag ik toch wel als mogelijke klant kijken naar een product en besluiten of dat iets is wat bij mij past.
En om dat besluit te nemen heb ik goede argumenten nodig.
Nog steeds heb ik een klein beetje hoop, voor mezelf, dat het wel mee zal vallen. En dat het de beste koop is die ik tot nog toe heb gedaan mbt een mobiele telefoon.
Verder door het lezen en bekijken van reviews kom je een eind maar door de gebruikerservaringen kom je verder. Dat is ook het doel waarom ik niet meer alleen lees, maar ook post. Omdat ik onderricht nodig heb, vooraleer ik een besluit kan nemen.
Zou toch lullig zijn als ik denk dat mn jas waterdicht is, omdat de verkoper en het merk dat beweren, en bij de eerste de beste motregen doorweekt nat wordt.
Als ik denk dat ik met de N900 site's als uitzending gemist , Voetbal Juup laeuge op rtl, e.d. kan bekijken.
en het blijkt niet zo te zijn. dan heb ik dadelijk een telefoon die ik niet kan gebruiken voor hetgeen ik dacht dat ik hem kon gebruiken.. Snappie?
Door de conclusie die ik trok in mn eerdere post hoop ik antwoord te krijgen van andere forummers.
Maar ik heb nog 2 maanden en blijf iedere dag kijken of er nog iets nieuws is uitgekomen mbt de n900.
positief of negatief!
De Groeten.
@ Tempes T.
Ik internet meer op mn mobiel dan dat ik er mee bel.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2009 17:52 ]
Als je de review goed leest, dan zegt hij dat hij de plaatsing van de speakers bij de N97 beter vindt, en dat hij het geluid uit de Droid speakers mooier vindt. Er staat nergens dat hij niet tevreden is, alleen volgens hem "not the greatest quality".Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 10:39:
nu lees ik op dat blogreview dat hij niet tevreden is over het geluid. bedoeld hij alleen de speakers of ook als je een koptelefoon aansluit? ik lees in andere reviews dat het geluid uitstekend is?
Echt goed vind ik het geluid van geen enkele telefoon. Misschien is de Droid beter, maar die heb ik nog niet onder handen gehad. Naar mijn mening zijn de speakers van de N900 goed. Persoonlijk vind ik de speakers van de 5800 handiger omdat deze nog iets luider kunnen. Het geluid wordt er niet mooier op, maar voor spraak is dat soms wel handig.
Ik heb tot nu toe veel positieve reviews over de Droid gelezen. ben benieuwd. Motorola heeft echt een succesvol toestel nodig anders gaan ze het niet lang meer volhouden in de high-end smartphone markt.
Persoonlijk vind ik de Droid er nogal standaard uitzien (vind ik overigens ook een beetje van de N900 trouwens), maar het lijkt een erg goed toestel te zijn.
Ik ben ook erg benieuwd naar de Nokia X6, de LG GW620 Eve, de Sony Ericsson Satio en de Xperia X10. Zeker de laatste vind ik er super mooi uitzien.
Voor liefhebbers van high-end smartphones breekt er werkelijk een gouden tijd aan komende maanden.
Jammer dat Microsoft voorlopig niet met echt vernieuwende dingen komt. De HTC HD2 is kwa hardware prachtig, maar kan kwa software alleen maar meekomen omdat HTC er alles aandoet om het onderliggende Windows Mobile 6.5 zo ver mogelijk weg te stoppen achter een eigen layout.
Ik vind dat zo jammer want als je naar de ZuneHD kijkt dan kan microsoft wel degelijk supermooie interfaces maken voor dit soort mobiele gadgets.
Voorlopig blijf ik bij de Nokia N900, maar ach gemiddeld wissel ik om de 6 maanden van mobieltje. Ik heb daar de afgelopen 2.5 jaar wel altijd mijn N800 internet tablet naast gebruikt. Voor mijn doen uitzonderlijk dat ik een gadget nog actief dagelijks gebruik terwijl de garantietermijn al is verlopen :-)
Maar nu ik de N900 heb ligt de N800 stof te vangen, voor het eerst in jaren! Ik denk dat de N900 mijn gemiddelde van 6 maanden ruim zal gaan breken, maar ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken :-)
.
Verwijderd

http://feedproxy.google.com/~r/HDblog-Mobile/~3/Ln8cW05qjRA/
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2009 21:11 ]
Dan vraag ik mij af waarom je de conclusie trek dat je bijv. de Jupiler League kunt bekijken op je N900 ? Naar mijn weten gebruikt deze het leuke systeem van Microsoft "Silverlight". Uitzendinggemist kun je dus wel bekijken zie de post van TempesT is het wat omslachtig maar het lukt wel. Verder is het goed dat de negatieve kanten van de N900 ook genoemd worden. Alleen ik zie geen toestel op dit moment wat meer kan dan de N900.Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 17:41:
[...]
Zou toch lullig zijn als ik denk dat mn jas waterdicht is, omdat de verkoper en het merk dat beweren, en bij de eerste de beste motregen doorweekt nat wordt.
Als ik denk dat ik met de N900 site's als uitzending gemist , Voetbal Juup laeuge op rtl, e.d. kan bekijken.
en het blijkt niet zo te zijn. dan heb ik dadelijk een telefoon die ik niet kan gebruiken voor hetgeen ik dacht dat ik hem kon gebruiken.. Snappie?
Jupiler League, dat klinkt alsof daar dure rechten voor zijn betaald, en waar mogelijk een DRM op de stream zit.lexi1986 schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 00:35:
[...]
Dan vraag ik mij af waarom je de conclusie trek dat je bijv. de Jupiler League kunt bekijken op je N900 ? Naar mijn weten gebruikt deze het leuke systeem van Microsoft "Silverlight". Uitzendinggemist kun je dus wel bekijken zie de post van TempesT is het wat omslachtig maar het lukt wel. Verder is het goed dat de negatieve kanten van de N900 ook genoemd worden. Alleen ik zie geen toestel op dit moment wat meer kan dan de N900.
Controleer eerst of je het onder desktop linux uberhaupt werkend kan krijgen (VirtualBox kan daarbij handig zijn ). Moonlight is een opensource variant van SIlverlight. Maar ik meen dat de DRM technologie niet in deze plugin is verwerkt. Als het met Moonlight 2.0 onder linux werkt dan kan je kijken of je een script kan maken/downloaden dat de directe link naar de stream kan achterhalen. Moonlight download automatisch een codec pack van de microsoft site, deze werkt zo goed als zeker niet op welke ARM implementatie van Moonlight dan ook, maar de andere media spelers (VLC, mplayer etc.) hebben zo goed als zeker zelf ook de mogelijkheid deze te decoderen.
Dus als je een directe link hebt, dan kan je die ook op de N900 kijken (als de bandbreedte niet te hoog is).
Als er DRM op de stream zit heb je een probleem. Dan moet echt wachten tot microsoft met een silverlight plugin voor Maemo komt. Dit is overigens helemaal niet zo onwaarschijnlijk, maar vermoedelijk zal het via Nokia gaan.
Intel komt namelijk met een port van de Silverlight plugin naar hun linux platform Moblin (de source code hebben ze van microsoft gekregen voor dit doel), en Nokia gaat in Maemo 6 bepaalde DRM technieken van Microsoft implementeren om Maemo "comes with music" compatible te maken. Dus wie weet ook een silverlight plugin voor Maemo.
"In all of my previous posts on the N900 (found in my Definitive Nokia N900 Guide) I was using a pre-production N900 running firmware 1.2009.41.10. I understand that the firmware shipping with the N900 devices is later than this one I have. Nokia stated that these pre-production devices would eventually get a firmware update so I connected via Nokia PC Suite this morning and ran the Nokia Software Updater to discover an update was indeed available. I just downloaded the 161.4 MB file and updated the Nokia N900 to firmware 1.2009.42.11.".
Zie ook onderstaande link die dit bevestigt:
http://nokiaexperts.com/nokia-n900-firmware-4211-nsu/
Maar nu lees ik op maemo.org dat er ook al 2.2009.46-9 is.Zou dit dan de eerste firmware voor de productie n900's zijn die volgens de berichten al verscheept zijn naar de diverse distributeurs en expediteurs ?
Please post in this thread based upon your experiences with an N900. Also, please post the Version of the software, so we can honestly compare.
I'll start: Version: 2.2009.46-9
This is a prototype.
Things I love:
-Messaging (Conversations icon) This is seriously the best phone I have ever seen for messaging.
-Contacts. It's great to see the many ways you can contact someone. Call them, skype them, sms, google talk, etc. It's all integrated.
-Media Player. Simple, fast easy to use
-Ability to play uncompressed video
-Image viewer thumbnails. These are fast and allow quick searching through a directory of images.
-Speed of applications. The speed is almost the same as a PC.
-Many thoughtful little features, like the browser will go full screen after a few seconds. The N810 never did this, but it's a nice touch.
Zie onderstaande link die dit bevestigt:
http://talk.maemo.org/showthread.php?p=375735#post375735
Dus nog even de diverse firmwares van de n900 op een rijtje:
1e. 1.2009.41-10 (pre productie).
2e. 1.2009.42-11
3e. 2.2009.46-9
Nokia laat bij de verschillende Symbian firmware versies altijd zien wat er in een nieuwere versie verbeterd is t.o.v. de oude versie , maar ik kan m.b.t. de verschillen in de diverse Maemo 5 firmwares helaas niks vinden.
Zou iemand misschien weten wat er in de 2e versie verbeterd is t.o.v. de 1e versie en/of wat er verbeterd is in de 3e versie t.o.v. de 2e versie ?
[ Voor 11% gewijzigd door janzeeschuimers op 14-11-2009 15:36 ]
SW improvements and corrections
CGROUP activated fully (mce, telephony) .
LPT: Memory leak fixes in AF .
USETIME: Kernel (2.6.28-20094102.1+0m5): Connectivity/WLAN: Power save fixes: "wl1251: TP-Link TL-WR941ND PSM problem" and "Connectivity problems with Apple Time Capsule AP" .
LEGAL: Thermal shutdown during an emergency call prevented ; Security/vulnerability fix for browser download in package 'table-browser-controls'.
REBOOT: Dead-end busy loop fixed in Maemo Launcher (system SW) ; Kernel (2.6.28-20094102.2) and X server: Preventing cyclic reboots .
USABILITY: Fix for the issue of "Call UI sometimes appearing slowly" was added ; Panning on the 2nd page of Task Launcher fixed
CONNECTIVITY: Fixed Send via Bluetooth feature ; Connectivity/Updated GPRS settings (Bouygues Telecom, KPN NL, Orange Austria) .
CELLMO (cmt-firmware-rx51 8.2.2009.34.3-2): Fixing reliability issues .
SURVEILLANCE: Crash reporter removed (from PR images).
This release has
- Kernel 2.6.28-20094102.3
- Bootloader (Nolo) 1.4.13.
New features
FREMANTLE release 1.2009.42-11 is available.
Reflashing the internal card (eMMC) with "41-1" images is recommended.
Ik ben zeker van plan, mocht ik dit toestel in bezit krijgen, om verder te verdiepen in het hele maemo gebeuren, maar voornamelijk zal de telefoon gebruikt wordt voor de standaardzaken als bellen, mailen/sms, en webbrowsing, en natuurlijk afspelen van media.
Is dit toestel dan wel geschikt voor dit type gebruiker? (gezien de telefoon/tablet veel meer in zijn mars heeft)
Als je veel wilt bellen, of wanneer je music luisteren je primaire bezigheden zijn, dan denk ik dat er andere telefoons zijn die handiger zijn voor die functies (N97 voor bellen en iPhone voor muziek bijvoorbeeld).Jos84 schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 18:42:
In hoeverre is deze telefoon ook bedoelt voor de "normale" consument (zoals ik bijv).
Ik ben zeker van plan, mocht ik dit toestel in bezit krijgen, om verder te verdiepen in het hele maemo gebeuren, maar voornamelijk zal de telefoon gebruikt wordt voor de standaardzaken als bellen, mailen/sms, en webbrowsing, en natuurlijk afspelen van media.
Is dit toestel dan wel geschikt voor dit type gebruiker? (gezien de telefoon/tablet veel meer in zijn mars heeft)
Maar de N900 kan je prima gebruiken als normale consument, het ding is zeer gebruikersvriendelijk.
Even wat zeggen met betrekking tot de muziek speler. Volgens mij zit er niet echt een verschil in tussen die van de iphone en de n900. Het is anders maar niet zo dat je daarom niet voor een n900 zou moeten gaan. (wel even opmerken dat ik beide toestellen niet heb maar wel mee gespeeld heb, en tempest er natuurlijk wel één bezitVerwijderd schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 20:55:
[...]
Als je veel wilt bellen, of wanneer je music luisteren je primaire bezigheden zijn, dan denk ik dat er andere telefoons zijn die handiger zijn voor die functies (N97 voor bellen en iPhone voor muziek bijvoorbeeld).
Maar de N900 kan je prima gebruiken als normale consument, het ding is zeer gebruikersvriendelijk.
Het grote voordeel van de iPhone is de synchronisatie met iTunes. Als dat je muziek speler op je PC is, dan is de verbinding met de iPhone bijzonder praktisch. De Ovi music speler van Nokia is (nu nog) minder handig, en het omschakelen naar een andere muziek speler/beheerprogramma kost ook moeite. (Ik heb trouwens geen iPhone, alleen een iPod Touch en een N900, maar ben geen grote muziek luisteraar zelf, dus het maakt voor mij weinig uit.)walletje-w schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 21:18:
[...]
Even wat zeggen met betrekking tot de muziek speler. Volgens mij zit er niet echt een verschil in tussen die van de iphone en de n900. Het is anders maar niet zo dat je daarom niet voor een n900 zou moeten gaan. (wel even opmerken dat ik beide toestellen niet heb maar wel mee gespeeld heb, en tempest er natuurlijk wel één bezit)
Verwijderd
Heeft de N900 ook Coverflow en iets moois als iTunes om je collectie mee te beheren dan?walletje-w schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 21:18:
[...]
Even wat zeggen met betrekking tot de muziek speler. Volgens mij zit er niet echt een verschil in tussen die van de iphone en de n900.
... Hij heeft het over de speler.Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 21:27:
[...]
Heeft de N900 ook Coverflow en iets moois als iTunes om je collectie mee te beheren dan?
Ik heb moonlight hier draaien onder ubuntu maar heb de jupiler League niet werkend. Daarmee bedoelde ik ook aan te geven met mijn post dat dit op een gewoon linux systeem al niet goed werkt laatst staan op de N900. Zou wel vet zijn als Microsoft met een plugin zou komen overigensVerwijderd schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 01:40:
[...]
Jupiler League, dat klinkt alsof daar dure rechten voor zijn betaald, en waar mogelijk een DRM op de stream zit.
Controleer eerst of je het onder desktop linux uberhaupt werkend kan krijgen (VirtualBox kan daarbij handig zijn ). Moonlight is een opensource variant van SIlverlight. Maar ik meen dat de DRM technologie niet in deze plugin is verwerkt. Als het met Moonlight 2.0 onder linux werkt dan kan je kijken of je een script kan maken/downloaden dat de directe link naar de stream kan achterhalen.
Ik heb de n900 besteld maar nu zie ik de Droid binnenkomen en die is ook erg interessant vooral omdat het zoveel gebruikers en software betreft.
Is er een goede reden mijn bestelling niet te annuleren en voor de droid/milestone te gaan?
Verwijderd
Dat kunnen we jou niet vertellen.Het is puur een persoonlijke afweging welke aspecten voor jou het zwaarst wegen, dat kunnen we niet voor jou doen. Op Internet is alle informatie te vinden om zelf die beslissing te kunnen nemen. Het enige wat ik je kan meegeven is dat de N900 eerder te koop is dan de Droid (VS) / Milestone (EU).RobertRedCap schreef op zondag 15 november 2009 @ 00:33:
Is er een goede reden mijn bestelling niet te annuleren en voor de droid/milestone te gaan?
Lees de review van Arnoud eens door die is zeer redelijk. Sprekend vond ik:
de N900 is de walrus onder de smartphones.
Ondanks de verbeteringen ten opzichte van het N97-toetsenbord blijft er veel te wensen over
De N900 is primair niet als telefoon bedoeld en de bel- en ophangknoppen zijn daarom weggelaten.
Maemo is ontwikkeld voor internettablets en is nog niet dusdanig uitontwikkeld om het een volwassen smartphone-OS te mogen noemen
Maar ja, het is maar net wat je belangrijk vindt. Overigens hebben ook Windows en Android toestellen weleens last van vertraging.Vooral als er 3rd party-applicaties open staan die niet getest zijn door Nokia, kunnen er grote snelheidsverliezen optreden.
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2009 01:30 ]
Ik heb een aantal goede reviews gelezen van de Droid, maar ik weet er nog te weinig vanaf om je daar echt een advies over te geven. Maar als het je echt om de hoeveelheid software en aantal gebruikers gaat dan lijkt mij de keus voor de iPhone 3GS veel begrijpelijker dan Droid.RobertRedCap schreef op zondag 15 november 2009 @ 00:33:
Ik volg dit topic al een tijdje en ben natuurlijk behoorlijk over de zeik dat Nokia weer eens niet zijn afspraken nakomt. Toch maken ze goede telefoons en aan Iphone of Windows wil echt niet beginnen.
Ik heb de n900 besteld maar nu zie ik de Droid binnenkomen en die is ook erg interessant vooral omdat het zoveel gebruikers en software betreft.
Droid is net nieuw, en de N900 wordt nu 1 dag geleverd, daar kan je echt geen conclusies aan verbinden over hoeveelheid beschikbare software en aantal gebruikers. Maar in elk geval weet ik zeker dat de komende maanden de iPhone meer software en meer gebruikers zal hebben dan beide apparaten.
Is er al een Nederlandse release datum van de Droid bekend? Ik neem aan dat de Duitse een qwertz toetsenbord indeling zal hebben (weet ik niet zeker trouwens), en de US versie is niet eens GSM compatible.
Het spijt me zeer, maar ik ben ondertussen toch de neerbuigende houding tegenover dit toestel zat. Je meldt wel heel vrolijk *je moet zelf weten wat je doet, want het is een persoonlijke afweging* maar daarna ga je vrolijk over tot het bashen van het toestel. Ik heb altijd geleerd dat er twee kanten zijn van een medaille, en ik zie dat niet zo vaak terug op het moment dat er iemand op reageert die niet helemaal happy met het toestel is. Het is hetzelfde als dat je zou zeggen tegen een kennis dat Windows een mooi besturingssysteem is, maar daarna het helemaal de grond in trapt zonder er eigenlijk dieper op in te gaan. Jij meldt een aantal quotes die je sprekend vond, maar het zijn alleen maar negatieve quotes. Is er dan niets wat je bevalt aan het toestel? Zoja, dan laat je het niet merken.
Eerlijk: ik wordt ook af en toe moet van mensen continue uit moeten leggen wat er nou (in mijn geval) zo mooi is aan SketchUp en welke plugins je eigenlijk in je bezit moet hebben om het programma mooi te draaien. Maar je zal me nooit horen zeggen dat Programma X flink kut is ten op zichte van Programma Y. Als je een aanbeveling doet, doe het dan ook goed en laat beide zijden zien of post een link naar verschillende reviews. Aan alleen positieve of negatieve berichten heeft de vrager niets aan. Desnoods moet de startpost aangepast worden zodat deze links worden opgenomen (voor het geval dat de vrager niet met Google overweg kan... D'Oh!) zodat er een objectief beeld ontstaat over het toestel: wat is er wel goed, wat niet, wat kan beter en wat wordt al verbeterd op het moment.
Dat is mijn mening. Als je het er niet mee eens bent vind ik dat uiteraard helemaal niet erg, maar onderbouw je mening wel. Dat is wel zo eerlijk, want het geeft een basis om over door te discussiëren. Voor de duidelijkheid: dit is niet specifiek op jou gericht, maar eigenlijk naar iedereen die een mening heeft over dit toestel. Met een loze kreet kan niemand wat, behalve zich op het hoofd krabben met de vraag wat hij of zij nou precies gelezen heeft...
Verwijderd
zet je DM aan
Ik vind dat je overdrijft: zoek in dit topic op posterid; mijn nick - maar ik zal (nog) minder " klagen " in dit topic, dus wat mij betreft case closed
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2009 08:16 ]
Misschien overdrijft hij, misschien ook niet. Maar er zijn meer mensen die het er mee eens zijn, waaronder ik.Verwijderd schreef op zondag 15 november 2009 @ 08:14:
[...]
zet je DM aan
offtopic:
Ik vind dat je overdrijft: zoek in dit topic op posterid; mijn nick - maar ik zal (nog) minder " klagen " in dit topic, dus wat mij betreft case closed
Je mag best een mening hebben, maar blijf wel een beetje objectief.
Ik wou ook al eerder reageren, maar toen merkte ik dat het even stil bleef van jou kant. Maar gister zag (nee niet las, want ik wist genoeg) ik je blog, vandaag zie ik je post. En nu reageer ik toch ook maar even.
Dus een mening: prima.
Wat toevoegen: prima.
N900 bashen: hou toch op man, we weten het inmiddels wel.
Dus doe zoals borgman zegt, laat geen vertekend beeld zien en belicht beide kanten van de medaille, of blijf gewoon weg uit dit topic.
Verwijderd
Daarbij als iedereen hier in de HOSANNA stemming is....waarom zou je dan ook nog de voors opnoemen, die kennen we nu wel. Het toestel kan dit heeft zus aanboord, wauw wat geweldig allemaal! Top man! ....maar als je dan gaat doorvragen...Zoals kun je er ook dit mee en dat mee...Dan pas komen zaken aan het licht die o.a. ik niet meer begrijp. Daar haak ik af en anderen met mij.....TERECHT want ik en de gemiddelde andere gebruiker zijn tenslotte de consument die met het toestel een fijne ervaring willen beleven.
Nogmaals ik wil meer kunnen met de N900 dan m'n geweldige N95.
Ik ben er iig blij mee dat Only Holoris mij de andere kant van dit "geweldige" toestel heeft laten zien.
Nu weet ik tenminste als ik het toestel koop ik niet moet verwachten dat een "rtlvoetbal" oid ondersteund wordt. Ik wil een reeel beeld van hetgeen ik wil gaan kopen.
Hou toch eens op met liggen zeiken over iemand die zaken opnoemt en zo bijdragen aan de afvlakking van de halleluja sfeer die hier hangt omtrent een.... .... ding nota bene!
Als ik alle posts bij elkaar optel zal er nog geen 10 % negatief zijn.
Dus hoezo een vertekend beeld.???
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2009 12:03 ]
In de punten die je noemt zit zeker een kern van waarheid. Ben het alleen niet eens met die "Walrus" stelling. De N900 is helemaal niet zo groot. vergelijkbaar met een N97, niet de kleinste, maar dat is zeker niet problematisch voor de meeste gebruikers.Verwijderd schreef op zondag 15 november 2009 @ 01:13:
[...]
Dat kunnen we jou niet vertellen.Het is puur een persoonlijke afweging welke aspecten voor jou het zwaarst wegen, dat kunnen we niet voor jou doen. Op Internet is alle informatie te vinden om zelf die beslissing te kunnen nemen. Het enige wat ik je kan meegeven is dat de N900 eerder te koop is dan de Droid (VS) / Milestone (EU).
Lees de review van Arnoud eens door die is zeer redelijk. Sprekend vond ik:
[...]
[...]
[...]
[...]
Maar ja, het is maar net wat je belangrijk vindt. Overigens hebben ook Windows en Android toestellen weleens last van vertraging.
Wat ik persoonlijk jammer vind aan de Droid/Milestone:
-geen TV-out
-geen infrarood poort
-geen FM radio ontvanger
-geen FM radio transmitter
Voornamelijk het gebrek aan TV-out vind ik erg jammer, ik gebruik het vaak op mijn N900 om een film of TV serie met vrienden/familie samen in de huiskamer te kijken rond een TV. Nooit meer afhankelijk of iemand een PC aan zijn TV heeft aangesloten, of iemand een laptop mee heeft, en de N900 is nog stiller ook.
Ik begruik het zelfs met een Dell mini beamer, dat werkt ook fantastisch.
TV-out is redelijk essentieel voor mij, en geeft mij het "bijna volwaardige desktop linux distro" gevoel.
Ik kan gewoon veel meer met de N900 dan iPhone of Android. Dit vanwege de hardware en vanwege mijn (bescheiden ) kennis van linux/programmeren (je kan op de Droid niet in Python programmeren, eigenlijk de enige taal waar ik een beetje ervaring mee heb)
Dit is ook precies de reden waarom ik er vorige keer niet op gereageerd heb. Hier wil ik me eigenlijk helemaal niet tussen gooien.
Ga gerust verder met discussiëren over de n900, dank gaat uit naar degene die wel hun best doen wat leuks te maken van de N900.
[ Voor 3% gewijzigd door pven op 15-11-2009 12:25 ]
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
hmm, juist ja. Posts die negatieve dingen aanstippen gaan gewoon over het onderwerp in dit topic: de N900, lijkt me prima dus. Als je het niet (geheel) eens bent met post, reageer inhoudelijk of negeer dat gewoon zou ik zeggen. Reacties enkel over andere reacties voegen weinig informatieve dingen toe aan de discussie over de N900.Verwijderd schreef op zondag 15 november 2009 @ 11:59:
De mening van de meerderheid is niet gelijk aan de waarheid.
Daarbij als iedereen hier in de HOSANNA stemming is....waarom zou je dan ook nog de voors opnoemen, die kennen we nu wel. Het toestel kan dit heeft zus aanboord, wauw wat geweldig allemaal! Top man! ....maar als je dan gaat doorvragen...Zoals kun je er ook dit mee en dat mee...Dan pas komen zaken aan het licht die o.a. ik niet meer begrijp. Daar haak ik af en anderen met mij.....TERECHT want ik en de gemiddelde andere gebruiker zijn tenslotte de consument die met het toestel een fijne ervaring willen beleven.
Nogmaals ik wil meer kunnen met de N900 dan m'n geweldige N95.
Ik ben er iig blij mee dat Only Holoris mij de andere kant van dit "geweldige" toestel heeft laten zien.
Nu weet ik tenminste als ik het toestel koop ik niet moet verwachten dat een "rtlvoetbal" oid ondersteund wordt. Ik wil een reeel beeld van hetgeen ik wil gaan kopen.
Hou toch eens op met liggen zeiken over iemand die zaken opnoemt en zo bijdragen aan de afvlakking van de halleluja sfeer die hier hangt omtrent een.... .... ding nota bene!
Als ik alle posts bij elkaar optel zal er nog geen 10 % negatief zijn.
Dus hoezo een vertekend beeld.???
Uiteindelijk is dit topic het nuttigst wanneer het een zo reëel beeld kan scheppen over de N900. Iets wat erg lastig is op het moment aangezien slecht 3 gebruikers het toestel echt hebben, en die hebben allemaal een pre-release versie van de software. Niemand hier heeft nog het uiteindelijke product in handen gehad!
Hoewel het eigenlijk niet belangrijk is, moet ik bekennen dat ik (als topic starter) het erg leuk vind als dit topic meer posts heeft dan topics over concurrerende smartphones, en dat wordt alleen maar leuker als er zoveel mogelijk inhoudelijke reacties onderstaan. Dus ik zou willen vragen om inhoudelijk te blijven reageren.
Als ik dan nu zelf toch ook off-topic bezig ben: Het feit dat 10% van de posts negatief is zegt natuurlijk niets over het feit dat een beeld vertekend is of niet.
En dan toch nog maar even inhoudelijk:
Iedereen die ik heb gezien (voornamelijk op de Maemo summit) die een N900 in zijn handen heeft gehad, vond het ook een geweldig toestel. Dat wil niet zeggen dat ze de N900 perse ook het best mogelijke toestel vonden. Er waren zelfs Nokia medewerkers die met een Samsung OmniaHD of met de iPhone rondliepen als primaire telefoon. Het hangt sterk van je gebruik af (iets wat ik al veel vaker in dit topic heb aangekaart).Nogmaals ik wil meer kunnen met de N900 dan m'n geweldige N95.
En verder: JA, je kan echt heel veel meer met een N900 dan met een N95.
-de browser is veel beter (groter scherm, meer pixels, Flash, extension etc. etc.)
-de media speler kan veel meer codecs aan
-de voip integratie is veel beter.
-qwerty keyboard maakt IM, chat en email een stuk handiger
-gewoon veeel sneller, en meer geheugen, etc. etc.
simultaan zeker niet. Er zijn wel enkele oplossingen als "magicsim" die het mogelijk maken om te wisselen tussen twee simkaarten via een menu op je telefoon. Helaas gaat dat meestal via bepaalde sim services, en deze worden (nog) niet ondersteund op de N900. Ik denk dus dat je dat kan vergeten.lucas321 schreef op zondag 15 november 2009 @ 13:57:
Weten jullie of het mogelijk is om op de een of andere manier 2 simkaarten simultaan werkend te krijgen op de n900?
De N900 ondersteund dit zelf niet, maar alles is mogelijk: Lees dit/dit maar eens. Hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb, zou ik het wel afraden op basis van verhalen, die ik heb gehoord over het verknippen van je sim... Let wel op, want volgensmij staat die dubbel sim troep geen simultaan gebruik toe...lucas321 schreef op zondag 15 november 2009 @ 13:57:
Weten jullie of het mogelijk is om op de een of andere manier 2 simkaarten simultaan werkend te krijgen op de n900?
edit:
Tempest (hierboven) had de goede opmerking, dat n900 sms-diensten niet ondersteund. Dit is inderdaad wel nodig om te kunen wisselen van sim. Dus als niet wordt ondersteund, dan is de beste optie die je momenteel hebt handmatig wisselen...
[ Voor 17% gewijzigd door DEVoTi0N op 15-11-2009 14:16 ]
Okee, helder. Bedankt.Verwijderd schreef op zondag 15 november 2009 @ 14:05:
[...]
simultaan zeker niet. Er zijn wel enkele oplossingen als "magicsim" die het mogelijk maken om te wisselen tussen twee simkaarten via een menu op je telefoon. Helaas gaat dat meestal via bepaalde sim services, en deze worden (nog) niet ondersteund op de N900. Ik denk dus dat je dat kan vergeten.
Ik kwam ook nog iets tegen van Three USIM maar dit werkt idd ook niet simultaan. Bedankt voor je reactie.DEVoTi0N schreef op zondag 15 november 2009 @ 14:12:
[...]
De N900 ondersteund dit zelf niet, maar alles is mogelijk: Lees dit/dit maar eens. Hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb, zou ik het wel afraden op basis van verhalen, die ik heb gehoord over het verknippen van je sim... Let wel op, want volgensmij staat die dubbel sim troep geen simultaan gebruik toe...
edit:
Tempest (hierboven) had de goede opmerking, dat n900 sms-diensten niet ondersteund. Dit is inderdaad wel nodig om te kunen wisselen van sim. Dus als niet wordt ondersteund, dan is de beste optie die je momenteel hebt handmatig wisselen...
Een voorbeeld zijn die MagicSim kaarten.DEVoTi0N schreef op zondag 15 november 2009 @ 14:12:
[...]
De N900 ondersteund dit zelf niet, maar alles is mogelijk: Lees dit/dit maar eens. Hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb, zou ik het wel afraden op basis van verhalen, die ik heb gehoord over het verknippen van je sim... Let wel op, want volgensmij staat die dubbel sim troep geen simultaan gebruik toe...
Dat knippen is inderdaad listig, maar je hebt er een speciale tang voor om dat makkelijk te maken. Ik heb nog nooit een simkaart defect gemaakt, maar die dual-sim dingen zijn niet ideaal. En je bent maar met 1 tegelijk online, het maakt het wisselen van simkaart makkelijker meer niet.
Dat is raar dat het niet kan worden gevonden. Ik ga dat proberen uit te zoeken.Verwijderd schreef op zondag 15 november 2009 @ 16:20:
[...]
Helemaal mee eens TempesT.
Helaas is het mij nog niet gelukt om uitzending gemist te bekijken.
Via maemo.org heb ik de kmplayer gedownload maar bij het installeren krijg ik de melding dat het toepassingpakket niet gevonden wordt.
Ik heb nog een andere vraag. Ik weet dat het mogelijk is om films en muziek te downloaden.
Weet jij hoe dat werkt? Op de computer gebruik ik bitcomet .
Op Maemo heb je in de extras-devel het programma transmission. Dat is de bittorrent applicatie op Maemo. Helaas is het nog niet 100% stabiel en slurpt het programma CPU cycles en dus ook je batterij.
Je kan beter je PC laten downloaden. verschillende applicaties hebben ook een webinterface, dan kan je op afstand je PC aan het downloaden zetten via je N900. ook best leuk. Canola (een media speler op maemo), heeft dit gecombineerd. Je kan transmission op je N900 laten downloaden of een transmission client op een externe PC (volgens mij wordt die ook via de http interface bediend, maar ik heb er nog niet heel veel mee gespeeld)
Het gaat mij er niet om dat er geen negativiteit over het toestel gezegd mag worden. Integendeel, als je mijn post leest dan zie je dat dat totaal niet de strekking van mijn mening is. Ik vind het juist goed als er tegenhangers zijn; ik ben er zelf ook zo eentje die altijd vraagtekens zet bij datgene wat me "uit de losse pols" verteld wordt. En dat laatste is waar het mij om gaat. Spui je gal, wees kritisch, allemaal best! Maar doe het wel gefundeerd zodat de lezers er wat aan hebben.Nogmaals ik wil meer kunnen met de N900 dan m'n geweldige N95.
Ik vind dat een baanbrekend (voor Nokia, in ieder geval) toestel als deze best helemaal binnenstebuiten gekeerd mag worden. Als er iets aan is dat niet goed is mag dat best gezegd worden, maar meld er dan ook meteen even bij of de community dit al weet en of er naar een oplossing gezocht wordt in geval van een softwarematig probleem.
Voor mij was in ieder geval vijf pagina's geleden (vanaf daar begon ik ongeveer met lezen geloof ik) duidelijk dat dit toestel nog niet helemaal "af" is. Maar dat maakt ook niet uit, want ik ben er van overtuigd dat de community (die ik massaal er op zie duiken) daar wel voor gaat zorgen, naast Nokia zelf natuurlijk. Gaan ze op hun smoel doordat het toestel niet goed genoeg loopt dan is dat spijtig, want ik zie wel de potentie die dit toestel heeft. Ik ben benieuwd wat voor reclamecampagne ze gaan opzetten
[EDIT] Wat een Google search allemaal al niet kan doen

[EDIT2] Woah... Ik was een beetje rouwig om het eerste filmpje (mede door Engadget) maar... die is echt super dik! Hij duurt wat lang en zal voor de TV toch echt wat ingekort moeten worden, maar die is echt gold!
[ Voor 14% gewijzigd door BorgMan op 15-11-2009 16:55 ]
http://anidel.blogspot.com/2009/11/mini-computer-n900.html
Merk jij er al iets van TempesT?
Wondering: zijn er batterijtypes bij Nokia in gebruik die een hogere acculading hebben dan het type dat met de N900 geleverd wordt?
Op ebay zijn wel wat batterijen te vinden die meer vermogen hebben, dit is dan vaak de helft extra van de normale batterij. De orginele batterij is niet zo duur dus denk dat je het beste gewoon kunt switchen tussen 2 batterijen of eventueel 3.BorgMan schreef op zondag 15 november 2009 @ 18:49:
^ Het ziet er naar uit dat hij flink heeft lopen multitasken en het ding continue online heeft staan. Erg blij om te horen dat de firmware update in ieder geval een flink verbetering is voor de batterijduur.
Wondering: zijn er batterijtypes bij Nokia in gebruik die een hogere acculading hebben dan het type dat met de N900 geleverd wordt?
Linkje: http://cgi.ebay.nl/HIGH-C...eries?hash=item4a9a162a6a
[ Voor 13% gewijzigd door lexi1986 op 15-11-2009 19:56 . Reden: Link toegevoegd; spanning verwijderd ]
Meer vermogen bedoel je waarschijnlijk. Meer spanning lijkt me niet zo'n goede optie.lexi1986 schreef op zondag 15 november 2009 @ 18:51:
[...]
Op ebay zijn wel wat batterijen te vinden die meer spanning hebben, dit is dan vaak de helft extra van de normale batterij. De orginele batterij is niet zo duur dus denk dat je het beste gewoon kunt switchen tussen 2 batterijen of eventueel 3.
Die gold accu's zijn wel mooie vermogens boosters. 1930mAh i.p.v. 1320mAh +46% !!!
Bedankt! Meteen zo'n accu aangeschaft!lexi1986 schreef op zondag 15 november 2009 @ 18:51:
[...]
Op ebay zijn wel wat batterijen te vinden die meer spanning hebben, dit is dan vaak de helft extra van de normale batterij. De orginele batterij is niet zo duur dus denk dat je het beste gewoon kunt switchen tussen 2 batterijen of eventueel 3.
Linkje: http://cgi.ebay.nl/HIGH-C...eries?hash=item4a9a162a6a
Wel schattig trouwens dat er met koeieletters ORIGINAL op de verpakkingen staat
Ik gebruik nu al echt 6 jaar accu's van chinese/japanse afkomst. Altijd op ebay gekocht en nog nooit problemen mee gehad. Trek jij je batterij maar is uit je telefoon en kijk is goed waar die van jouw gemaakt word. Mijn G1 loopt zelfs beter met de namaak batterijen dan op de normale orginele batterij. en die heb ik voor 3 euro 2 stuks. Je ziet dat de telefoons die ontploffen etc. vaak in de zon gelegen hebben waardoor de accu veel te warm is geworden. Hier kan geen enkele batterij tegen. Zelfs de orginele iphone batterijen en vroeger de nokia batterijen vlogen in de fik. Je garantie of iets dergelijks verlies je er niet mee.BorgMan schreef op zondag 15 november 2009 @ 19:54:
Ik kan me nog herinneren dat er ergens in dit thread juist werd afgeraden om dergelijke batterijen te gebruiken en gewoon de officiële Nokia acu's te kopen. Gezien de vele berichten de afgelopen tijd over officiële accu's doe PLOEF doen, vertrouw ik niet helemaal op dergelijke accu's...
Wel schattig trouwens dat er met koeieletters ORIGINAL op de verpakkingen staat
Heb het aangepastlucas321 schreef op zondag 15 november 2009 @ 19:36:
[...]
Meer vermogen bedoel je waarschijnlijk. Meer spanning lijkt me niet zo'n goede optie.
Die gold accu's zijn wel mooie vermogens boosters. 1930mAh i.p.v. 1320mAh +46% !!!
[ Voor 18% gewijzigd door lexi1986 op 15-11-2009 20:03 ]
Ik betwijfel of ze echt zoveel lading kunnen vasthouden. Als je het over mAh hebt, dan heb je het over hoeveelheid lading die kan worden opgeslagen (de accu kan 1930mA leveren gedurende 1 uur, dat is de definitie van mAh).lucas321 schreef op zondag 15 november 2009 @ 19:36:
[...]
Meer vermogen bedoel je waarschijnlijk. Meer spanning lijkt me niet zo'n goede optie.
Wh wordt ook veel gebruikt als maat (dat is Ah x Volt) . Dan heb je het over de hoeveelheid opgeslagen energie (dat is waar het natuurlijk om draait). Vermogen is energie per tijdseenheid.
Als een fabrikant echt zo gemakkelijk de gebruikerstijd met 42% zouden kunnen verhogen , dan had Nokia dat zelf ook wel gedaan. Maar ik ben benieuwd of de accu echt 42% langer mee gaat.
Mijn ervaring is dat de aanduiding op namaak accus niet klopt, en dat ze veel sneller slijten, daarom koop ik originele.
dank jeVerwijderd schreef op zondag 15 november 2009 @ 12:10:
[...]
In de punten die je noemt zit zeker een kern van waarheid. Ben het alleen niet eens met die "Walrus" stelling. De N900 is helemaal niet zo groot. vergelijkbaar met een N97, niet de kleinste, maar dat is zeker niet problematisch voor de meeste gebruikers.
Wat ik persoonlijk jammer vind aan de Droid/Milestone:
-geen TV-out
-geen infrarood poort
-geen FM radio ontvanger
-geen FM radio transmitter
Voornamelijk het gebrek aan TV-out vind ik erg jammer, ik gebruik het vaak op mijn N900 om een film of TV serie met vrienden/familie samen in de huiskamer te kijken rond een TV. Nooit meer afhankelijk of iemand een PC aan zijn TV heeft aangesloten, of iemand een laptop mee heeft, en de N900 is nog stiller ook.
Ik begruik het zelfs met een Dell mini beamer, dat werkt ook fantastisch.
TV-out is redelijk essentieel voor mij, en geeft mij het "bijna volwaardige desktop linux distro" gevoel.
Ik kan gewoon veel meer met de N900 dan iPhone of Android. Dit vanwege de hardware en vanwege mijn (bescheiden ) kennis van linux/programmeren (je kan op de Droid niet in Python programmeren, eigenlijk de enige taal waar ik een beetje ervaring mee heb)
Waarom niet? Als ik google op python + android of python + windows mobile, dan zie ik voldoende voorbeelden.Verwijderd schreef op zondag 15 november 2009 @ 12:10:
(je kan op de Droid niet in Python programmeren, eigenlijk de enige taal waar ik een beetje ervaring mee heb)
python wordt niet standaard op Android meegeleverd, maar hoe het precies zit met de android scripting environment heb ik nog niet gechecked. Op windows mobile is Python ook wat beperkt (niet alle libraries zijn beschikbaar).Sharkey1802 schreef op zondag 15 november 2009 @ 23:27:
[...]
Waarom niet? Als ik google op python + android of python + windows mobile, dan zie ik voldoende voorbeelden.
Op Symbian is er wel een hele mooie implementatie. Ook niet compleet, maar heeft een aantal dedicated libraries voor telefoontoepassingen, die bovendien bezonder goed zijn gedocumenteerd.
Dit is ook tot nu toe mijn ervaring geweest met namaak accu's. Ik heb ze wel nagemeten en dan bleek dat ze gewoon maar de helft aan mAh's haddenVerwijderd schreef op zondag 15 november 2009 @ 20:45:
[...]
Mijn ervaring is dat de aanduiding op namaak accus niet klopt, en dat ze veel sneller slijten, daarom koop ik originele.

Meestal kosten ze maar een fractie van de prijs van een originele. Dan neem ik er wel genoegen mee. :-)Crim schreef op zondag 15 november 2009 @ 23:42:
[...]
Dit is ook tot nu toe mijn ervaring geweest met namaak accu's. Ik heb ze wel nagemeten en dan bleek dat ze gewoon maar de helft aan mAh's hadden
Berichten over levertijden horen in [ABO] Nokia N900 Levertijden en Abonnementen topic.