Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

Verwijderd schreef op maandag 09 november 2009 @ 07:53:
Gaat de N900 ook overweg kunnen met de nokia pc suite?
want ik heb nu een back up gemaakt van mijn N97 net vor ik hem verkocht,en wou via die backup de N900 weer vullen met mijn contacten agenda en andere dingen.
Hmm, ik ben bang dat je DAT wellicht niet mag verwachten. Je had beter je contacten en dat soort zaken eventjes kunnen exporteren naar een CSV file of iets dergelijks.

Een platte backup van een S60 toestel op een Maemo5 toestel terug zetten is denk ik, als het al werkt, een riskante business. Besides wil je vaak je nieuwe telefoon niet vervuilen met instellingen uit de vorige (waarvan het nieuwe OS ook niks kan maken).

Nee, not the way. Beter je je contacten exporteren naar outlook, of een csv file, of iets in die richting zodat je het zonder troep of S60 zaken weer terug naar je N900 kunt exporteren. Zelf gebruik ik daarvoor mijn exchange server via OMA (Outlook Mobile Access), maar op je pc kun je dat doen via outlook (niet express) en dan synchroniseren, dan weet je iig zeker dat het gaat werken.

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRC
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-08-2024

RRC

of sync met je google account online! en sync weer terug als je de n900 hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

RobertRedCap schreef op maandag 09 november 2009 @ 11:14:
of sync met je google account online! en sync weer terug als je de n900 hebt!
Yup, ook een prima oplossing inderdaad.

Helaas allemaal wel lastig (Wat ik vertelde ook), nu hij alleen nog maar een backup file heeft. :S

Ergens een N97 lenen, backup van maken, jou backup terug zetten, sync'cen en exporteren, wissen en backup van telefoon van persoon weer terug zetten?

[ Voor 21% gewijzigd door Quindor op 09-11-2009 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorgMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-09 21:26
Volgens mij moet het wel mogelijk zijn om toegang te krijgen tot de inhoud in de backup, toch? Het is eventjes wat moeite doen, maar tenzij je het doet op de manier zoals hiervoor al beschreven is ga je die backup neit terug kunnen zetten. Ik heb ooit eens een waarschuwing gehad tijdens het maken van de backup van mijn 5800 dat ik moest oppassen dat ik niet zou kunnen terugzetten naar oudere telefoons (lees: iets dat geen S60/5 draait). Dit is precies hetzelfde, want je gaat over op een ander OS. Beetje hetzelfde als Windows instellingen over proberen te porten naar Linux...

[EDIT] Die *gooi naar Abbo topic* bug begint nu toch wel erg vervelend te worden :(

Bunny scientific facts: Bunnies can't assimilate. BUT THEY CAN DANCE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quindor schreef op maandag 09 november 2009 @ 11:41:
[...]

Yup, ook een prima oplossing inderdaad.

Helaas allemaal wel lastig (Wat ik vertelde ook), nu hij alleen nog maar een backup file heeft. :S

Ergens een N97 lenen, backup van maken, jou backup terug zetten, sync'cen en exporteren, wissen en backup van telefoon van persoon weer terug zetten?
Of SYNC met Nokia OVI online :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
BorgMan schreef op maandag 09 november 2009 @ 12:07:
[EDIT] Die *gooi naar Abbo topic* bug begint nu toch wel erg vervelend te worden :(
Meld dat dan gewoon via een topicreport (dat is dat handje links bovenin), dan kijken we er naar.

Hoe-dan-ook: fixed. :Y)

@ hieronder: wij, mods, hadden geen last van die fout en konden dus niet zien dat het verkeerd was. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door pven op 09-11-2009 20:05 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorgMan
Thanx pven, maar ik was eigenlijk in de veronderstelling dat één van mijn mede tweakers dat al lang en breed gedaan had, gezien het feit dat hij al een dag of drie aan het rondwaren is ;)

@ Patrickdeg: kan je een backup bestand dan syncen? Ik dacht dat dat alleen vanaf een telefoon kon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quindor schreef op maandag 09 november 2009 @ 10:00:
[...]

Hmm, ik ben bang dat je DAT wellicht niet mag verwachten. Je had beter je contacten en dat soort zaken eventjes kunnen exporteren naar een CSV file of iets dergelijks.

Een platte backup van een S60 toestel op een Maemo5 toestel terug zetten is denk ik, als het al werkt, een riskante business. Besides wil je vaak je nieuwe telefoon niet vervuilen met instellingen uit de vorige (waarvan het nieuwe OS ook niks kan maken).

Nee, not the way. Beter je je contacten exporteren naar outlook, of een csv file, of iets in die richting zodat je het zonder troep of S60 zaken weer terug naar je N900 kunt exporteren. Zelf gebruik ik daarvoor mijn exchange server via OMA (Outlook Mobile Access), maar op je pc kun je dat doen via outlook (niet express) en dan synchroniseren, dan weet je iig zeker dat het gaat werken.
ooh maar dat is geen probleem,ik zet de backup op mijn oude e65 endan syncen met outlook dus...merci voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het al zeker dat er een update komt zodat je alles in ook in portrait kan zien?
En is het ook zo dat nokia alweer binnen de korste keren met de opvolger vd n900 komt?
Zit te twijfelen tussen de milestone en n900. Beiden hebben zn voor en nadelen.
Ik zou het wel jammer vinden als ik de n900 koop en in het 1e kwartaal 2010 al de opvolger klaarstaat met maemo 6(zoals n97 --> N900). Ik noem maar wat. Maemo 5 ziet er nu nog namelijk uit alsof het nog allemaal in de test fase zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

Zit al met smart te wachten op deze telefoon, lokale phonehouse gaf aan em week 47 - 48 te kunnen leveren.

... MMORPG Addict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon12345
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09 05:08
iemand al een carholder gevonden? tot nu toe alleen maar van die universele dingen gezien.
en toevallig al een mooi handig hoesje? die van nokia zelf vind ik niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:36

Chrisjuh_15

Facta non verba

Verwijderd schreef op maandag 09 november 2009 @ 14:32:
Is het al zeker dat er een update komt zodat je alles in ook in portrait kan zien?
En is het ook zo dat nokia alweer binnen de korste keren met de opvolger vd n900 komt?
Ik zou het wel jammer vinden als ik de n900 koop en in het 1e kwartaal 2010 al de opvolger klaarstaat met maemo 6(zoals n97 --> N900). Ik noem maar wat. Maemo 5 ziet er nu nog namelijk uit alsof het nog allemaal in de test fase zit.
Denk je niet dat Nokia de N900 ook compatible heeft gemaakt met het Maemo 6 OS? Zou me erg stug lijken als ze dit niet deden, dan - om het even grof te zeggen - naai je je klanten wel heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob-bo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:27
Verwijderd schreef op maandag 09 november 2009 @ 14:32:
Niets is zeker. Ze zijn er wel mee bezig.

Ik verwacht niet zo snel een opvolger. Gewoon kopen. Anders blijf je altijd wachten op de volgende die weer beter is.

Als je denkt dat Maemo 5 nu nog in de testfase zit, lijkt me de keuze eenvoudig. Koop lekker de Milestone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chrisjuh_15 schreef op maandag 09 november 2009 @ 15:59:
[...]

Denk je niet dat Nokia de N900 ook compatible heeft gemaakt met het Maemo 6 OS? Zou me erg stug lijken als ze dit niet deden, dan - om het even grof te zeggen - naai je je klanten wel heel erg.
Hebben ze al vaker gedaan:
it has been decided by Nokia that the commercial Maemo 5 platform releases will not be available on N800/N810 hardware, for compatibility reasons
http://talk.maemo.org/sho...287c&p=279460&postcount=4

En OS 2007 draaide alleen op N8xx-hardware, de N7xx-hardware bezitters waren de sjaak. Pas na petities uit de community kwam er een "gehackte" OS2007 versie voor N7xx-hardware bezitters beschikbaar.
Nokia's release of the N800 in January 2007 brought Internet Tablet OS 2007. OS2007 ran only on the N800 and Nokia initially had no plans to release it for the 770; however feedback from disgruntled 770 owners led Nokia to release an unsupported hybrid of OS2006 and OS2007, dubbed Internet Tablet OS 2007 Hacker Edition, in February 2007.[49] OS2007HE combined the binary parts of OS2006 with most of the updated libraries and user-space applications of OS2007.
(zie Wikipedia Maemo voor alle info)

Maar ik hoop dat Nokia deze keer wel Maemo 6 backwards compatible maakt met de N9xx-hardware. Maar in de geschiedenis was dit wel ff anders @note commentposter hierboven. Aangezien Maemo 6 = Multitouch + Capacitief; ontstaat er een probleem als de nieuwe Maemo 6 UI veel gebruik gaat maken van multitouch-features; want dat kan de N900 niet. Maar goed Maemo 6 final staat ook pas voor laat 2010.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2009 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alvast een voorproefje...

http://www.youtube.com/watch?v=75QPYsbky94

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al een geluk dat die hij "not for sale" is zo slordig ingepakt die beschermfolies trokken op niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James RB
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-02-2024
Verwijderd schreef op maandag 09 november 2009 @ 19:01:
[...]

Al een geluk dat die hij "not for sale" is zo slordig ingepakt die beschermfolies trokken op niets.
Dat heeft ie zelf gedaan... zijn simkaart zat er ook al in. Kennelijk heeft ie eerst zelf de doos uitgepakt, daarna weer ingepakt voor de video :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2010 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorgMan
Nouja als het goed is zullen we de eerste gebruikersreviews met een klein weekje kunnen verwachten. Ben onwijs benieuwd maar wat ik tot nu toe heb gezien spreekt me heel erg aan ^_^

Vraagje aan de N900 testers: gaan jullie een retail N900 aanschaffen of vinden jullie dat niet nodig?

[ Voor 22% gewijzigd door BorgMan op 09-11-2009 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Diverse berichten zijn verwijderd, die topicwaarschuwing staat er niet-voor-niets:
Modbreak:Berichten over levertijden horen in [ABO] Nokia N900 Levertijden en Abonnementen topic

[ Voor 9% gewijzigd door pven op 10-11-2009 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...Na de vele reviews gelezen te hebben en het daarbij behorende beeldmateriaal bekeken te hebben. Heb ik nog steeds een aantal vragen.

- Is dit toestel al verouderd voordat het in de winkel ligt? Er zijn iig al toestellen met betere processors, beeldschermen, batterijen.
Dat maemo, leuk en aardig, maar hoeveel ruimte heb ik daarvoor nodig.

In een review wat ik gelezen of gezien heb kwam toch wel naar voren dat als er verschillende zaken gedraaid worden het toestel significant trager wordt.

Geen portrait mode! maar dat wordt of is opgelost.?

frontcamera? wanneer doet die het? En is er een grote communitie die aan het werk wil? om software zaken te regelen?

Bij het installeren van linux software....Moet ik dan zelf gaan sleutelen of is dat een questie van een vinkje aanzetten oid? Ik bedoel programmeren kan ik niet.

ik kan nog 2 maanden wachten omdat dan pas mn abbotje is afgelopen, dus heb nog heel even de tijd.

Verder moet je dit toestel natuurlijk niet bij een provider nemen met een fair use policy.?
Alleen tmobile is dan een optie? Vodafone Vooral niet omdat deze het toestel aanpassen en bijvoorbeeld youtube/ skype e.d. uitschakelen.

Zijn er al mensen die de SE x10, of motorola huppeldepup eens hebben bekeken en vergeleken met deze bak.?
Krijg je dan niet de neiging om deze Nokia maar even te laten voor wat het is?

Nou dat waren even mijn overpeinzingen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.steenis
  • Laatst online: 04-10 06:55
...Na de vele reviews gelezen te hebben en het daarbij behorende beeldmateriaal bekeken te hebben. Heb ik nog steeds een aantal vragen.

- Is dit toestel al verouderd voordat het in de winkel ligt? Er zijn iig al toestellen met betere processors, beeldschermen, batterijen.
Dat maemo, leuk en aardig, maar hoeveel ruimte heb ik daarvoor nodig.

Als je iets koopt, is het eigenlijk alweer oud, dat is geen argument. Je koopt een tof toestel met veel mogelijkheden. Over installeren van Linux hoef je je geen zorgen te maken, het is net als elke andere telefoon, als je hem koopt werkt het apparaat gewoon.

In een review wat ik gelezen of gezien heb kwam toch wel naar voren dat als er verschillende zaken gedraaid worden het toestel significant trager wordt.

Dit kan natuurlijk het geval zijn, ik denk alleen dat je je hier niet zo druk over hoeft te maken. Zorg ervoor dat er geen onnodige aplicaties tegelijk draaien en het is opgelost; MAAR het kan wel!

Geen portrait mode! maar dat wordt of is opgelost.?

Hier wordt aan gewerkt. Alleen bellen op dit moment, maar de browser zou rond de kerst / oud en nieuw ook portrait mode bevatten...

frontcamera? wanneer doet die het? En is er een grote communitie die aan het werk wil? om software zaken te regelen?

Fotocamera + software is al beschikbaar

Bij het installeren van linux software....Moet ik dan zelf gaan sleutelen of is dat een questie van een vinkje aanzetten oid? Ik bedoel programmeren kan ik niet.

Je kunt gewoon software installeren via een vinkje. Mocht je hier wat meer in-duiken kun je hier nog meer uit halen (extra applicaties, niet officieel van nokia of beta software enz.)

ik kan nog 2 maanden wachten omdat dan pas mn abbotje is afgelopen, dus heb nog heel even de tijd.

Verder moet je dit toestel natuurlijk niet bij een provider nemen met een fair use policy.?
Alleen tmobile is dan een optie? Vodafone Vooral niet omdat deze het toestel aanpassen en bijvoorbeeld youtube/ skype e.d. uitschakelen.

Ja, dit is inderdaad een lastige vraag. Hier is al het een en ander over gepraat in het ABO forum (onderaan staat een link hier naar toe)

Zijn er al mensen die de SE x10, of motorola huppeldepup eens hebben bekeken en vergeleken met deze bak.?
Krijg je dan niet de neiging om deze Nokia maar even te laten voor wat het is?

Nou dat waren even mijn overpeinzingen....

[ Voor 3% gewijzigd door r.steenis op 10-11-2009 10:14 . Reden: Vraag over sofware installeren niet goed gelezen... ]

You’re a nut! you’re crazy in the coconut!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks for the comments.

uiteindelijk moet ik natuurlijk zelf de keuze maken. Maar met mn n95 achter de hand, kan ik zo nu en dan switchen van phone. Wel zo ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.steenis
Ik weet niet of dit al bij iemand bekend is maar wilde dit toch even delen...
http://projects.createmultimedia.be/n900/_8/#/overview/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe is de youtube kwaliteit eigenlijk met deze telefoon.
Is het net als met de htc toestellen gewoon desktop kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 10:09
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 10:28:
Thanks for the comments.

uiteindelijk moet ik natuurlijk zelf de keuze maken. Maar met mn n95 achter de hand, kan ik zo nu en dan switchen van phone. Wel zo ideaal.
Om je nog meer gerust te stellen: Ik ben ook een N95 (8GB) bezitter. Ik heb geen verstand van Linux, geen verstand van programmeren. Ik ga voor de N900, ook al heeft de concurrentie snellere processors.
De Snapdragon chipset (1 GHz cpu) is sneller met het laden van pagina's in de browser.
Maar de N900 bied door Maemo juist een flink potentieel, die de community kan programmeren.
Op de N95 kon ik bijvoorbeeld nooit divx met ondertiteling draaien via tv-out op volledige rsolutie.
Het is een kwestie van tijd voordat dit op de N900 wel kan...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 10:40:
Hoe is de youtube kwaliteit eigenlijk met deze telefoon.
Is het net als met de htc toestellen gewoon desktop kwaliteit?
Hoe is dit dan op htc telefoons? Gebruiken die een youtube app?
Ik zag op de motorola droid/milestone dat hij een YT app heeft waarbij je kan kiezen voor HQ.
De YT filmpjes kon je dan bekijken in fullscreen en mooie kwaliteit.

Is dit iets wat alleen op android toestellen mogelijk zal zijn. Of zal deze YT app met HQ ook beschibaar zijn voor andere toestelen. zoals de N900.
Op mn n97 had ik ook een YT app, maar daar kon ik geen HQ kiezen en was de kwaliteit heel slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus het zit in die kleine dingen die zaken optimaliseren waardoor ze wel werken.
Bv een torrentje downnen en deze dan via de tv out op je tv kijken.

Ga je trouwens voor een 1 of 2 jarig abonnement?

Waarom "juist door maemo"een flink potentieel? De andere foons hebben en een betere chipsett(sneller laden) en ook met een symbian kan ik youtube kijken. plus veel apps. Al zal dit door de volledige(?) brows functionaliteit van het maemo in het niet vallen?
Oftewel als je volledig gebruik kunt maken van de webbrowser heb je geen apps nodig? Zie ik dat juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 10:53:
[...]
Ik zag op de motorola droid/milestone dat hij een YT app heeft waarbij je kan kiezen voor HQ.
Ik heb hetzelfde met de n97 en wil dit niet met de n900 hebben.
Met de htc touch pro 2 had ik idd een yotube app en was de kwaliteit gewoonweg perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 10:53:
[...]

Is dit iets wat alleen op android toestellen mogelijk zal zijn. Of zal deze YT app met HQ ook beschibaar zijn voor andere toestelen. zoals de N900.
Op mn n97 had ik ook een YT app, maar daar kon ik geen HQ kiezen en was de kwaliteit heel slecht.
Ik speel youtube filmpjes gewoon af in de browser, geen speciale app nodig.
(Al gaat het niet zo heel vloeiend moet ik zeggen, TyTn II)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauw8
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 14:30
Weet iemand wat voor GPS chipset er in de N900 zit? Ik kan dit nergens vinden.

En is dit een andere chip als in de N97?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.steenis
lauw8 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 11:37:
Weet iemand wat voor GPS chipset er in de N900 zit? Ik kan dit nergens vinden.

En is dit een andere chip als in de N97?
TI Navilink 6.0 volgens mij...weet niet meer waar maar heb het ergens gelezen...

[ Voor 18% gewijzigd door r.steenis op 10-11-2009 11:58 . Reden: Linkje erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
*weg* zie pven in "Nokia N900 RX-51 Smartphone Internet tablet" voor het waarom

[ Voor 75% gewijzigd door pven op 10-11-2009 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Voor de mensen die twijfelen om de N900 vanwege de SOC (System on Chip) ofwel de Cortex-A8, ofwel de TI OMAP3 of de Qualcomm Snapdragon aangezien 1tje 600Mhz is en de andere 1Ghz (welke in praktisch geen telefoon hier op draait).

Lees dit topic en alle informatie eens goed door. Er zijn zaken waarbij de OMAP3 op 600Mhz een stuk sneller is dan de Snapdragon op 1Ghz. Niet alles, net zoals een PC draait om Mhz.

Korte versie daarvan is dat de Snapdragon meer stroom nodig heeft en met generalie functies gebruik kan maken (met pieken) van zijn 1Ghz. De OMAP3 draait op 600Mhz (ook op piek uiteraard) maar heeft meer DSP functies waardoor er een betere performance gehaald kan worden zonder al te veel meer stroom te verbruiken.

Het gaat er dus ook heel erg aan liggen WAT je gaat doen, met welke chip je sneller gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauw8
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 14:30
*weg* zie pven in "Nokia N900 RX-51 Smartphone Internet tablet" voor het waarom

[ Voor 99% gewijzigd door pven op 10-11-2009 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quindor schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 12:29:
Voor de mensen die twijfelen om de N900 vanwege de SOC (System on Chip) ofwel de Cortex-A8, ofwel de TI OMAP3 of de Qualcomm Snapdragon aangezien 1tje 600Mhz is en de andere 1Ghz (welke in praktisch geen telefoon hier op draait).

Lees dit topic en alle informatie eens goed door. Er zijn zaken waarbij de OMAP3 op 600Mhz een stuk sneller is dan de Snapdragon op 1Ghz. Niet alles, net zoals een PC draait om Mhz.

Korte versie daarvan is dat de Snapdragon meer stroom nodig heeft en met generalie functies gebruik kan maken (met pieken) van zijn 1Ghz. De OMAP3 draait op 600Mhz (ook op piek uiteraard) maar heeft meer DSP functies waardoor er een betere performance gehaald kan worden zonder al te veel meer stroom te verbruiken.

Het gaat er dus ook heel erg aan liggen WAT je gaat doen, met welke chip je sneller gaat zijn.
Kan je voorbeelden noemen, wanneer de ene processor sneller is dan de ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 11:02:
Dus het zit in die kleine dingen die zaken optimaliseren waardoor ze wel werken.
Bv een torrentje downnen en deze dan via de tv out op je tv kijken.

Ga je trouwens voor een 1 of 2 jarig abonnement?

Waarom "juist door maemo"een flink potentieel? De andere foons hebben en een betere chipsett(sneller laden) en ook met een symbian kan ik youtube kijken. plus veel apps. Al zal dit door de volledige(?) brows functionaliteit van het maemo in het niet vallen?
Oftewel als je volledig gebruik kunt maken van de webbrowser heb je geen apps nodig? Zie ik dat juist?
Ik ga voor 2-jarig abonnement. Maemo biedt juist potentieel doordat het OS het meest open source is van de beschikbare OS op mobiele telefoons. Wat ik vooral fijn vind aan een OS dat er veel gratis of goedkope software op te vinden is. Maemo is gebaseerd op Debian, een Linux-distributie. Alles wat op Debian is bedacht, kan eenvoudig geport worden naar Maemo. Doordat Maemo al een tijdje bestaat, is er een community ontstaan die al aan de gang is geweest voor vorige versies van Maemo.
Bij de snapdragon is alleen de snelheid interessant. Daardoor biedt het niet ineens meer mogelijkheden. Daarnaast twijfel ik over het verbruik daarvan. En daarbij, ik denk dat ik de N900 snel zat vind. Symbian is gericht op mid-end en low-end (smart)phones. Ik heb juist de ècht geavanceerde dingen nodig in mijn apparatuur. Leuk dat ik met Symbian flash kan kijken, maar dat is door een plug-in. Maemo ondersteund native flash. Maemo biedt me de mogelijkheid om straks een mediaplayer te hebben die divx met ondertiteling kan afspelen (automatisch gedownload via het internet misschien zelfs) en waarmee ik bijvoorbeeld een Wii-controller als afstandbediening gebruik. Dat bestaat nog niet, het hoeft er niet te komen, maar de voorwaarden zijn er wel waardoor het mogelijk wordt.

Deze ervaring biedt geen enkel ander OS, de potentiële mogelijkheden maken me erg enthousiast. Of er daadwerkelijk zulke interessante software komt, dat is een tweede.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 12:45:
[...]

Kan je voorbeelden noemen, wanneer de ene processor sneller is dan de ander?
Zoals gezegd, zoek eventjes het topic door op "OMAP3" dan vind je al wat meer informatie. 1tje is gewoon meer general purpose (SnapDragon) waar de andere meer met DSP's werkt om aan zijn snelheid te komen.

Ook is het zo dat van bijvoorbeeld de SnapDragon je een licentie moeten nemen om de GPU, en je het anders met software rendering moet doen, zoals al eerder is voorgekomen bij Qualcomm. Ook lijkt het te zijn dat de SnapDragon, zeker met gpu erg power hungry is!

Maar zoals gezegd, doe eventjes wat onderzoek, dan kun je je een beeld vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:30
Nas T schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 10:40:
[...]

Om je nog meer gerust te stellen: Ik ben ook een N95 (8GB) bezitter. Ik heb geen verstand van Linux, geen verstand van programmeren. Ik ga voor de N900, ook al heeft de concurrentie snellere processors.
De Snapdragon chipset (1 GHz cpu) is sneller met het laden van pagina's in de browser.
Maar de N900 bied door Maemo juist een flink potentieel, die de community kan programmeren.
Op de N95 kon ik bijvoorbeeld nooit divx met ondertiteling draaien via tv-out op volledige rsolutie.
Het is een kwestie van tijd voordat dit op de N900 wel kan...
Dit is natuurlijk wel zo, dat Maemo veel potentieel biedt, maar ik ben benieuwd hoe veel van de potentieel ook daadwerkelijk benut zal worden. Zoals je zegt is het een kwestie van tijd, maar als je op een app zit te wachten en die komt pas over 10 maanden uit ben je al bijna toe aan je volgende telefoon.
Ik ben zeker van plan de N900 te kopen maar ik hoop inderdaad wel dat er al snel veel nuttige en mooie apps zullen verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wekko306 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 13:26:
[...]

Dit is natuurlijk wel zo, dat Maemo veel potentieel biedt, maar ik ben benieuwd hoe veel van de potentieel ook daadwerkelijk benut zal worden. Zoals je zegt is het een kwestie van tijd, maar als je op een app zit te wachten en die komt pas over 10 maanden uit ben je al bijna toe aan je volgende telefoon.
Ik ben zeker van plan de N900 te kopen maar ik hoop inderdaad wel dat er al snel veel nuttige en mooie apps zullen verschijnen.
Sluit ik me 100% bij aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
En ik ook. Bij Symbian op de N95 heb ik al anderhalf jaar gewacht op een goede mediaplayer.
Sowieso ondersteund er bij mij bekend geen software full-res over tv-out (alleen de apps die er al op zaten).
Maar goed, dan nog steeds geen fatsoenlijke divx ondersteuning met ondertitels.

Het ziet er dus naar uit dat software voor Symbian of Iphone vaak niet over de kleine details beschikken die het ècht leuk maken. Daarom is Maemo interessant. Al is ook daar niets 100% zeker. Er is ook nog geen normale navigatie, iets wat wel een pre is.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wekko306 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 13:26:
[...]

Sluit ik me ook 100% bij aan. Kijk Maemo bestaat niet sinds gisteren, want we zijn nu al bij Maemo 5. Dus het is niet nieuw. Dus waar is die fantastische software dan de afgelopen jaren gebleven? Waarom gaat dat nu opeens wel lukken? En als het voorlopig maar op 1 toestel draait, zie ik nog niet veel professionele developers daar tijd in stoppen. Overigens dat Linux porten: ja, maar vergeet niet dat niet zo makkelijk is als wordt beweerd. Een goede port kost tijd: omdat de knopjes aangepast moeten worden (kleiner scherm), goede touchsupport moet worden ingebouwd (kinetic-scrolling), portraitmode moet kunnen ondersteunen enz. Dus zo simpel is dat niet, tenzij je een koude port doet, en alles weer met keyboard moet gaan bedienen (maar daarvoor koop je geen touchscreen...).

Ik vind de N900 ook geweldig, maar zonder goeie 3rd party-software heb je weinig aan die prachtige hardware. Ik ga liever voor functionaliteit (iPhone, Android met veel goede applicaties) dan specs. Het probleem is ook nog steeds dat er geen SDK voor Maemo5 voor Windows, Mac-beschikbaar is. Gelukkig hoef ik ook pas over 3 maanden te beslissen :*)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2009 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murat03
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-01 09:09
When the N900 launches it’ll be compatible with most networks, although it won’t initially be available on new 3G SIM cards from 3 in the UK, Ireland, Sweden, Denmark and Austria – a software update is in the pipeline and is slated to become available before the end of the year.
Bron: http://conversations.nokia.com

Nederland staat gelukkig niet op de lijst maar toch vraag ik me af of we hier in NL ook problemen zullen ondervinden. Vodafone en TMobile zijn wereldwijd actief en gebruiken wellicht dezelfde 3G sim kaarten...

Een vraag aan de mensen die al in het bezit van de N900 waren: Welke provider(s) gebruik je? Geen problemen gehad met 3G verbindingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
murat03 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 16:44:
[...]

Nederland staat gelukkig niet op de lijst maar toch vraag ik me af of we hier in NL ook problemen zullen ondervinden. Vodafone en TMobile zijn wereldwijd actief en gebruiken wellicht dezelfde 3G sim kaarten...

Een vraag aan de mensen die al in het bezit van de N900 waren: Welke provider(s) gebruik je? Geen problemen gehad met 3G verbindingen?
T-Mobile en Vodafone geen problemen mee gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRRudi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-03 09:27
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 15:42:
[...]

Ik vind de N900 ook geweldig, maar zonder goeie 3rd party-software heb je weinig aan die prachtige hardware. Ik ga liever voor functionaliteit (iPhone, Android met veel goede applicaties) dan specs. Het probleem is ook nog steeds dat er geen SDK voor Maemo5 voor Windows, Mac-beschikbaar is. Gelukkig hoef ik ook pas over 3 maanden te beslissen :*)
Er zijn al behoorlijk wat 3rd party applicaties te krijgen. Kijk hier en hier maar eens. En aantal applicaties is de afgelopen weken behoorlijk gegroeid. Geloof dat dat wel goed gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeRRudi schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 16:56:
[...]

Er zijn al behoorlijk wat 3rd party applicaties te krijgen. Kijk hier en hier maar eens. En aantal applicaties is de afgelopen weken behoorlijk gegroeid. Geloof dat dat wel goed gaat komen.
Had ik al gekeken, maar nog niet veel soeps. Geen Navigatie, geen echte GPS applicaties (parkeerhulp), geen Sport applicaties (fietsen/hardlopen), niet eens een simpele flashlight app, welgeteld 1 of 2 weatherapps, geen tool voor locationbased profiles, geen remote bluetooth PC afstandsbediening, geen 9292OV. geen Hyves etc. Hopelijk volgt er snel meer, maar met 1 toestel betwijfel ik het nog. Ik skip denk ik gewoon Maemo 5, ga voor Android en kijk wel over een jaar wel weer, als de N9xx minder een baksteen is, betere accuduur heeft, een kompas en meer apps (navigatie!!), multitouch, capacitief en portraitmodes. Op m'n computer heb ik ook liever Windows dan Ubuntu, omdat het gemakkelijker werkt en de software vaak net even beter en meer is.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2009 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneervanloon
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Leuk onderzoekje naar batterijduur van de N900. Is voornamelijk gericht op het verschil in batterijverbuik tussen het afspelen vanmp3 en 0gg bestandjes weer te geven. Maar geeft ook wel wat andere info over de batterij.
http://tuomas.kulve.fi/bl...tery-duration-ogg-vs-mp3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murat03
DaannO schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 16:47:
[...]

T-Mobile en Vodafone geen problemen mee gehad :)
Gelukkig :)

Al vraag ik me af wat ze bedoelen met "nieuwe 3G sims". Ik heb namelijk pas een nieuw abonnement bij Vodafone (overgestapt van TMobile). Daarbij heb ik dus een sim kaart toegestuurd gekregen. Ben benieuwd of die kaart goed gaat werken.

[ Voor 3% gewijzigd door murat03 op 10-11-2009 17:24 . Reden: verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phr34k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:24
murat03 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 16:44:
[...]
quote:
When the N900 launches it’ll be compatible with most networks, although it won’t initially be available on new 3G SIM cards from 3 in the UK, Ireland, Sweden, Denmark and Austria – a software update is in the pipeline and is slated to become available before the end of the year.

Er staat toch duidelijk bij dat het gaat om de 3G simkaarten van de provider 3? Aangezien die hier niet actief is, neem ik aan dat wij er geen last van zullen hebben...

5520 Wp op WZW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-11-2024
Raar maar waar , de conclusie van deze review is dat het hardware toetsenbord van de n900 niet kan tippen aan het on screen toetsenbord van de hd2.
Over het algemeen vindt men een fysiek toetsenbord beter dan on screen.Is het toetsenbord van de n900 onder de maat of die van de hd2 "boven de maat" ?

http://www.slashgear.com/...board-comparison-0362604/

nb.De foto's n900 vs hd2 zijn top.

[ Voor 30% gewijzigd door janzeeschuimers op 10-11-2009 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Only Holoris geeft voor mij een aantal goede argumenten om deze nog maar een jaartje te laten liggen, als hij op gang komt zal het wel goed komen met dit toestel maar vooral in het begin kan ik er denk ik nog weinig mee aangezien ik geen programmeur ben. Een app installeren en een podcast downen gaat nog wel lukken, maar al dat andere? Daarom denk ik ook ( ik vraag me af of het me gaat lukken) om nog even te wachten.
Ik wil er in het veld (letterlijk) gebruik kunnen maken van online content om zaken te determineren, flora en fauna.
Met mn n95 gaat dat net niet lekker. Dat zal met volledige web functionaliteit wel lukken natuurlijk.
Ook wil ik er een virtuele sterrrenhemel (stellarium) programma op kunnen draaien om nachtelijke wandelingen te veraangenamen. Zo een sofware bestaat voor op mn vista laptop.
Maar dan moet ik dus wachten totdat iemand deze software geschikt heeft gemaakt voor Maemo.
Dat wordt wel even wachten dan denk ik terwijl er wel al een app voor symbian van is.

Verder heb ik nog een vraag. Ik begrijp dat linux een besturingssysteem is. Maar wat zegt dat debian dan?
Is dat zoiets als vista, xp, 3.11. En is debian de laatse nieuwe versie? zo ja hoelang gaat die nog mee?

+ volledige webfunctionaliteit
- wachten..1 week...1 maand...1 jaar? op software.

Hardware maar even buiten beschouwing gelaten omdat...Hoewel...ff terugdenkend aan mn mda vario. Die veel kon maar uiteindelijk niets kon. Vergeleken met mn N95 van nu.Ik kan youtuben, lezen,... heeel veel lezen.. en dat doe ik met 1 hand in vergelijk met de 2 handen van de n900.
Podcasts luisteren, foto's uppen. Als modem gebruiken voor mn laptop (wat ik al 2 jaar fulltime doe) .

Tsja word nog een moeilijke keuze voor mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motogp
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:11
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 17:04:
[...]

Had ik al gekeken, maar nog niet veel soeps. Geen Navigatie, geen echte GPS applicaties (parkeerhulp), geen Sport applicaties (fietsen/hardlopen), niet eens een simpele flashlight app, welgeteld 1 of 2 weatherapps, geen tool voor locationbased profiles, geen remote bluetooth PC afstandsbediening, geen 9292OV. geen Hyves etc. Hopelijk volgt er snel meer, maar met 1 toestel betwijfel ik het nog. Ik skip denk ik gewoon Maemo 5, ga voor Android en kijk wel over een jaar wel weer, als de N9xx minder een baksteen is, betere accuduur heeft, een kompas en meer apps (navigatie!!), multitouch, capacitief en portraitmodes. Op m'n computer heb ik ook liever Windows dan Ubuntu, omdat het gemakkelijker werkt en de software vaak net even beter en meer is.
Ja ehh dat je het niks vind allemaal weten we nu onderhand wel, ik word er een beetje moe van om elke keer je negatieve berichten te lezen. er zijn hier een hoop mensen die het toestel wel wat vinden en een kans gaan geven.
Die niet op voorhand al roepen dat het waarschijnlijk toch niks word.

Dat er nog niet zoveel 3rd party-software is nemen de meeste voor lief en hebben het vertrouwen er in dat dat wel goed komt, zo niet hebben we pech en mag je komen vertellen dat je gelijk had.

Ik denk niet dat dit de plek is om je android en je Iphone de hemel in prijzen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tis maar een repley op mijn vraag hoor tis geen persoon ofzo.

Voor mij geeft hij een andere kant van het verhaal N900. Ik heb veel gelezen de laatste maand en kwam toch nog met een aantal vragen te zitten. Holoris geeft een goed beeld van wat ik al dacht.
Het benoemen van minpunten is toch niet zo erg. Asl ik een auto koop wil ik ook heeeel graag weten wat de mankementen van het merk zijn. Een kleine fiatt bijvoorbeeld van een paar jaar. 90 % kans dat je koppakking naar de kut gaat. Ik denk ook dat jij het fijn zou vinden als je dit nou net ff van te voren had geweten...Toch?

Nu rij ik een oerdegelijke Aerodeck van meer dan tien jaar oud en 300K op de teller, Maar ik weet dat dat ding blijft rijden zonder al te veel onderhoud...Dat gevoel heb ik nu ook een beetje met de N95. Die is nog lang niet afgeschreven. Maar met de n900 ik weet het echt nog niet. Zo een beetje mda vario gevoel heb ik bij dat ding. Allemaal leuk en aardig maar je bent dan blij met een veel kleinere N95.

Zo wil ik ook een telefoon kunnen kiezen. en niet twee jaar ga lopen met een onhandig ding met veel onder de motorkap maar tsja. je kunt nergens ook maar iets ermee. Das dan wel balen. Een vriend van mij heeft de iphone. die baalt iedere dag weer als ik hem zie. Ik kan dit niet, dit lukt niet, dit is afgeschermd, bla bla bla. Daar zit je dan 2 jaar.Dat wil ik voorkomen.

Maarja hij is zooooow mooi.... Zijn innerlijk dan he ! ! !
motogp schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 17:57:
[...]

Ja ehh dat je het niks vind allemaal weten we nu onderhand wel, ik word er een beetje moe van om elke keer je negatieve berichten te lezen. er zijn hier een hoop mensen die het toestel wel wat vinden en een kans gaan geven.
Die niet op voorhand al roepen dat het waarschijnlijk toch niks word.

Dat er nog niet zoveel 3rd party-software is nemen de meeste voor lief en hebben het vertrouwen er in dat dat wel goed komt, zo niet hebben we pech en mag je komen vertellen dat je gelijk had.

Ik denk niet dat dit de plek is om je android en je Iphone de hemel in prijzen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 21:18
Weet er iemand of er ook andere (niet-westerse) talen/karaktersets worden ondersteund voor invoer en weergave?

Ik weet dat meamo niet is vertaald naar niet westerse talen en dat maakt voor mij ook niet echt uit maar wat wel belangrijk is is dat ik sms (en websites etc. maar dat is waarschijnlijk hoe dan ook wel ondersteund door mozilla behalve dat er misschien een font moet worden geïnstalleerd) kan lezen en schrijven in niet-westerse (rtl) talen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Keeper of the Keys schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 18:37:
Weet er iemand of er ook andere (niet-westerse) talen/karaktersets worden ondersteund voor invoer en weergave?

Ik weet dat meamo niet is vertaald naar niet westerse talen en dat maakt voor mij ook niet echt uit maar wat wel belangrijk is is dat ik sms (en websites etc. maar dat is waarschijnlijk hoe dan ook wel ondersteund door mozilla behalve dat er misschien een font moet worden geïnstalleerd) kan lezen en schrijven in niet-westerse (rtl) talen...
Ik heb er zelf geen ervaring mee. maar op de summit was er iemand die gewoon chinese webpaginas aan het bekijken was. Voor de invoer van bijvoorbeeld Chinese tekens is nog geen ondersteuning. Alleen wat beta programmas die van de tablets zijn omgezet (niet echt handig dus). Dus alleen lezen in de browser, niet schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2010 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'Een vriend van mij heeft de iphone. die baalt iedere dag weer als ik hem zie. Ik kan dit niet, dit lukt niet, dit is afgeschermd, bla bla bla. Daar zit je dan 2 jaar.Dat wil ik voorkomen.'

Dan heb ik toch zo het idee dat je dan juist voor de N900 moet gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 17:52:
Only Holoris geeft voor mij een aantal goede argumenten om deze nog maar een jaartje te laten liggen, als hij op gang komt zal het wel goed komen met dit toestel maar vooral in het begin kan ik er denk ik nog weinig mee aangezien ik geen programmeur ben. Een app installeren en een podcast downen gaat nog wel lukken, maar al dat andere? Daarom denk ik ook ( ik vraag me af of het me gaat lukken) om nog even te wachten.
Ik wil er in het veld (letterlijk) gebruik kunnen maken van online content om zaken te determineren, flora en fauna.
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 18:14:
Tis maar een repley op mijn vraag hoor tis geen persoon ofzo.

Voor mij geeft hij een andere kant van het verhaal N900. Ik heb veel gelezen de laatste maand en kwam toch nog met een aantal vragen te zitten. Holoris geeft een goed beeld van wat ik al dacht.
Het benoemen van minpunten is toch niet zo erg.
Volgens mij klopt het beeld van Only.Holoris niet.
-De N900 heeft gewoon navigatie software: Ovi Maps 1.00 , Niet ideaal (als je het met tomtom software op de iPhone, of met Ovi Maps 3.0 vergelijkt op Symbian), maar er is gewoon navigatie software.

-ik heb ook een sports-applicatie gzien: eCoach, Hij houd dingen bij met GPS en kan allerlei kaarten gebruiken om je routes weer te geven en te delen met mensen. Een tweetal heart-rate monitoren worden ondersteund. Dit alles volgens de beschrijving in de repository. Hoe goed het werkt, weet ik niet, sport heeft niet mijn voorkeur.

-Er is gewoon een torch app: liqtorch.

-geen locationbased profiles: klopt, je profiel wordt niet automatisch veranderd op basis van GPS data. Maar ik heb GPS ook niet permanent aan staan (kost nogal wat energie volgens mij), dus hoe praktisch dat zou zijn weet ik niet.

-remote bluetooth PC afstandsbediening, dat kan ook hoor, en er zijn ook andere manieren:
  • Je kan via SSH (met x-forwarding) of VNC over een internet verbinding je PC besturen
  • en ook omgekeerd: je N900 besturen met je PC via VNC of SSH
  • Er is een BlueMaemo applicatie waarmee je de N900 kan gebruiken als een Bluetooth keyboard en muis voor je PC ( het is een gewoon BT HID profiel)
  • Je kan een WiiMote of Zeemote via Bluetooth koppelen aan de N900 en daarmee bijvoorbeeld de games van de SNES emulator spelen
  • Met Irreco kan je de infrarood poort gebruiken als universele afstandsbediening (wel een beperkt bereik bij veel TV's)
-geen 9292OV. geen Hyves etc. ???? Hoezo niet? Sinds wanneer moet je voor webdiensten een aparte applicatie installeren om het "te hebben"? Dat is heel erg de iPhone manier van denken.
Hyves, 9292OV, buienrader, google maps etc. Het werkt allemaal prima met de browser. Het is de bedoeling dat je je favoriete paginas als shortcuts op 1 van je desktops zet, zo kan je er razendsnel bij.

Verder vind ik Maemo echt niet ingewikkelder dan Symbian of iPhone. Het is gewoon even wennen aan een aantal dingen. Ik ben zelf ook niet echt een programmeur, en heb tot nu toe nog helemaal niet geprogrammeerd voor het ding. Maemo is gewoon gebruiksvriendelijk naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 20:04:

-De N900 heeft gewoon navigatie software: Ovi Maps 1.00 , Niet ideaal (als je het met tomtom software op de iPhone, of met Ovi Maps 3.0 vergelijkt op Symbian), maar er is gewoon navigatie software.

-ik heb ook een sports-applicatie gzien: eCoach, Hij houd dingen bij met GPS en kan allerlei kaarten gebruiken om je routes weer te geven en te delen met mensen. Een tweetal heart-rate monitoren worden ondersteund. Dit alles volgens de beschrijving in de repository. Hoe goed het werkt, weet ik niet, sport heeft niet mijn voorkeur.

-Er is gewoon een torch app: liqtorch.

-geen locationbased profiles: klopt, je profiel wordt niet automatisch veranderd op basis van GPS data. Maar ik heb GPS ook niet permanent aan staan (kost nogal wat energie volgens mij), dus hoe praktisch dat zou zijn weet ik niet.
Dat klinkt een stuk beter! Ik heb gewoon netjes gekeken op die site waar iemand me hier op wees: http://maemo.org/downloads/OS2008/ maar daar kon ik het niet direct vinden: gezocht op sports, flashlight, remote control enz., leverde niks op. Top dat het er dan toch wel is. Beetje jammer van die brakke search dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2009 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mqrk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-08 16:57
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 20:25:
[...]

Dat klinkt een stuk beter! Ik heb gewoon netjes gekeken op die site waar iemand me hier op wees: http://maemo.org/downloads/OS2008/ maar daar kon ik het niet direct vinden: gezocht op sports, flashlight, remote control enz., leverde niks op. Top dat het er dan toch wel is. Beetje jammer van die brakke search dan.
Die link gaat naar de downloads van een oudere Maemo versie, dit is de link met Maemo5 applicaties: http://maemo.org/downloads/Maemo5/ , op dit moment 47 programma's, nog voor de officiële release van het eerste Maemo5 toestel. Ik zie zelf dit aantal de komende tijd explosief groeien, vooral omdat het makkelijk schijnt om linux programma's om te zetten.

Wat ik mij afvroeg, zijn er al goede plug ins/programma's voor integratie van hyves/msn in het contactboek? Dat bijvoorbeeld de msn of hyves afbeelding gebruikt wordt als foto bij een contact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 20:25:
[...]

Meeste apps zitten nog in extra-testing of testing-devel , dat zijn de twee meest experimentele repositories (daarnaast heb je Nokia apps en Maemo extra voor applicaties).
Je kan ze met de N900 makkelijk vinden via de app manager, maar inderdaad wel jammer dat er geen site is waar je makkelijk en overzichtelijk alle apps kan bekijken die beschikbaar zijn in ALLE repositories.
Je kan op http://maemo.org/packages/repository/ de inhoud van ALLE repositories gewoon nagaan! Wat leuk
Volgens mij kan je bij iPhone dat trouwens ook alleen via iTunes of de app store in je apparaat bekijken. Android heeft die marketplace pagina,das wel overzichtelijk

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2009 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mqrk schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 20:40:
[...]

Wat ik mij afvroeg, zijn er al goede plug ins/programma's voor integratie van hyves/msn in het contactboek? Dat bijvoorbeeld de msn of hyves afbeelding gebruikt wordt als foto bij een contact?
Na het installeren van een plugin wordt MSN gewoon ondersteund. Alles komt dan in je contactboek, maar wordt niet automatisch geordend (MSN bij andere contactgevens zoals telefoonnummers), dat is wel erg lastig om dat handmatig te doen. Ik weet dat er wat automatische sorteer programmas in ontwikkeling zijn, maar die zijn nog niet beschikbaar volgens mij.

Hyves wordt alleen nog via de browser ondersteund, dus geen verdere integratie daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motogp
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:11
@ TempesT
@ N user
@ DaannO

Aamgezien jullie de N900 al hebben en volgens de berichten Nokia is begonnen met de distributie van de N900 was ik benieuwd of jullie ook een firmware-update kunnen doen nu.

Toen het toestel werd uitgesteld gaf men aan als reden om de feedback van driehonderd ontwikkelaars nog te kunnen verwerken.
Als dat echt de reden was kan ik me niet voorstellen dat op de toestellen die nu dus blijkbaar uit geleverd worden dezelfde firmware staat als op die van jullie.

Dus in principe zou er nu dus een nieuwe firmware moeten zijn als ik het goed zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Wss is er een nieuwe firmware maar nog niet vrijgegeven voor oudere telefoons. Dus de kans is best groot dat wij hem komende maand krijgen maar dat de nieuwe telefoons hem al hebben. Ik heb in ieder geval nog geen update gekregen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gehlan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-04-2022
Ik ben echt zeer benieuwd naar de nieuwe Firefox browser voor Maemo waarvan gister de beta is vrijgegeven. Zou iemand met een N900 deze browser eens willen proberen en de bevindingen hier willen posten? bvd

Blog
http://blog.mozilla.com/b...or-maemo-beta-5-released/

Download link:
http://download.mozilla.org/?product=firefox&os=maemo

[ Voor 5% gewijzigd door gehlan op 10-11-2009 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murat03
Phr34k schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 17:35:
[...]

Er staat toch duidelijk bij dat het gaat om de 3G simkaarten van de provider 3? Aangezien die hier niet actief is, neem ik aan dat wij er geen last van zullen hebben...
Aha nu valt het kwartje. "3" is dus een provider! Ik dacht dat ze bedoelden "3 providers in UK" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murat03
gehlan schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 22:36:
Ik ben echt zeer benieuwd naar de nieuwe Firefox browser voor Maemo waarvan gister de beta is vrijgegeven. Zou iemand met een N900 deze browser eens willen proberen en de bevindingen hier willen posten? bvd

Blog

Download link:
Zie youtube filmpje over Firefox Mobile op de N900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gehlan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-04-2022
Die had ik inderdaad al gezien en dat zag er echt goed uit. Maar nu de beta publiekelijk beschikbaar is ben ik toch benieuwd wat de algehele gebruikerservaring is en of deze beter/slechter is dan de standaard browser van Maemo.

Een andere interessante vraag wat nu bij me opkomt is of de addons/extensies met elkaar compatible zijn (ik hoorde Daanno een keer iets reppen dat hij Adblock plus had geinstalleerd).

[ Voor 22% gewijzigd door gehlan op 10-11-2009 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog geen tijd gehad om met firefox te spelen.

Voor de standaard browser heb je inderdaad Adblock plus EN sinds gister is Greasemonkey beschikbaar :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2010 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2010 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 23:37:
[...]

Ik heb nog geen firmware-update gehad. Ik ontvang wel geregeld nieuwe software.
de nieuwere firmware is nog een "internal build", dus wordt nog niet gepushed.
ben ook benieuwd naar de update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiaX
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
[...]

Kun je eens ophouden met je Android fanboy posts? Dat kennen we nu intussen wel.
Je hebt overigens op sommige punten best gelijk hoor, maar het word een beetje irritant om om de zoveel posts weer een post van jou te zien met de strekking "Android is veel beter, neem android!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRC

RRC

Holoris is een echt fan, hij zit helaas in het verkeerde topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvj
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-10 15:02
Heeft een van de n900 eigenaren hier geprobeerd om google sync (exchange) aan de praat te krijgen? http://www.google.com/sup...er.py?hl=en&answer=147951 Ben erg benieuwd of dit e-mail & calendar goed synced. If so, kan ik ook een ander e-mail adres instellen ipv het gmail adres (email onder domein dat gewoon bij gmail binnen komt) en daarmee ook verzenden, of vindt google dat geen goed plan?

thx

site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRC

RRC

software update:
Evernote voor de N900:
http://www.nokiamobiletalk.com/2009/11/evernote-nokia-n900/
vandaag ophalen?
http://www.computeridee.n...=2499853&WT.mc_id=rss
complete handleiding instellen van skype:
http://www.nokiamobiletal...l-skype-guide-nokia-n900/

Dan wil ik nog steeds oproepen een lijst met software te creeeren. Waarom? zoveel is er nog niet en elke dag kan er iets uitkomen.
@topicstarter, wil jij een lijst bij houden op page 1?

[ Voor 67% gewijzigd door RRC op 11-11-2009 10:09 . Reden: klachten van medegebruikers (geen bedankjes uiteraard) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 20:35
Computeridee zal het nieuwsberichtje wel verkeerd hebben opgevat, zou inhouden dat ze gister al in de winkels lagen, maar ze zijn gister pas verstuurd naar de winkels.

[ Voor 11% gewijzigd door een moderator op 11-11-2009 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.steenis
Maar hoe zit het dan met pre-order...krijgen die hem niet eerder dan dat je hem in de winkel kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Dat handje links bovenin dat is een topicreport; daarmee kan je een melding maken als iemand bv drie keer achter elkaar post. ;)

Voor nu heb ik de berichten hierover verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RobertRedCap schreef op woensdag 11 november 2009 @ 09:06:
software update:
Evernote voor de N900:
http://www.nokiamobiletalk.com/2009/11/evernote-nokia-n900/
vandaag ophalen?
http://www.computeridee.n...=2499853&WT.mc_id=rss
complete handleiding instellen van skype:
http://www.nokiamobiletal...l-skype-guide-nokia-n900/

Dan wil ik nog steeds oproepen een lijst met software te creeeren. Waarom? zoveel is er nog niet en elke dag kan er iets uitkomen.
@topicstarter, wil jij een lijst bij houden op page 1?
Wil ik wel, maar ik moet de topicstart sowieso nog sterk aanpassen. Ik probeer dit weekend daar tijd voor te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gehlan schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 22:36:

Blog

Download link:
Ik heb even gespeeld, mijn indruk: nog geen volwaardig alternatief.
positieve punten:
-integratie met Mozilla Weave (automatische synchronisatie met je desktop Firefox is ERG handig)
-meer extentions al beschikbaar dan voor Maemo Browser
-werkt goed, beter dan webkit alternatieven zoals Tear. Op de standaard browser na is het de beste browser voor Maemo.

negatieve punten:
-niet zo soepel als de standaard Maemo browser
-totaal andere user interface, niet erg Maemo 5 achtig.
-helaas nog geen Greasemonkey, en mist nog veel andere killer extensions.
-volgens mij ook nog geen portrait modus (terwijl ik dacht dat dat er in moest zitten)

Mijn conclusie is dat Firefox voor Maemo echt nog een beta is. Maemo browser werkt nu gewoon beter.
Het is wel handig om een tweede goede browser te hebben, die kan je dan de iPhone user agent mee laten geven, dan kan je de mobiele en de normale desktop sites bekijken via de verschillende browsers. (hoewel dit via greasemonkey misschien ook wel op een per site basis ingesteld moet kunnen worden, moet dat nog testen).
De killer feature van Firfox Maemo is de Mozilla Weave integratie. Ik hoop dat dit ook voor de Maemo Browser er komt.

Nog een review:
http://thenokiablog.com/2009/11/10/firefox-for-maemo-beta/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorgMan
Ik ga mijn vorige post toch even herhalen want ben nieuwsgierig:

Tempest, N USer: gaan jullie de retail versie aanschaffen om te kijken of er duidelijke verschillen zijn of laten jullie het hierbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BorgMan schreef op woensdag 11 november 2009 @ 12:50:
Ik ga mijn vorige post toch even herhalen want ben nieuwsgierig:

Tempest, N USer: gaan jullie de retail versie aanschaffen om te kijken of er duidelijke verschillen zijn of laten jullie het hierbij?
Een 500 euro kostende telefoon kopen enkel om te kijken of ze de hardware hebben veranderd? Nee , dat was ik niet van plan. Ik moet mijn Nokia leen toestel 30-april 2010 weer inleveren, en dan ga ik zeker de N900 aanschaffen, want ik wil niet meer zonder. Maar ik vermoed dat de prijs ook wel weer iets zal zijn gedaald tegen die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.steenis
Ik denk eigenlijk dat hij dat ook bedoelde, kopen wanneer je hem weer in moet leveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorgMan
^ Inderdaad, ik was even vergeten dat de preview toestellen weer ingeleverd moeten worden. Is daar een duidelijke reden voor? Worden ze naderhand gewoon vernietigd of als tweedehandsjes verkocht ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BorgMan schreef op woensdag 11 november 2009 @ 14:18:
^ Inderdaad, ik was even vergeten dat de preview toestellen weer ingeleverd moeten worden. Is daar een duidelijke reden voor? Worden ze naderhand gewoon vernietigd of als tweedehandsjes verkocht ofzo?
Ik denk dat de belangrijkste reden is dat ze wilde voorkomen dat de aanwezigen op de summit de toestellen direct op eBay te koop gingen zetten. Dat kan je immers niet doen als je het toestel weer moet inleveren. Hoewel in het contract ook staat dat je hem niet mag verkopen is dat natuurlijk moeilijk te controleren wanneer je de toestellen echt weggeeft.
Maar ik vraag me ook sterk af wat Nokia moet met 300 gebruikte N900 toestellen. Ach dat zie ik allemaal wel in April.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRC

RRC

ik denk dat het getest wordt op duurzaamheid zodat je daarna genaaid kan worden zoals de kopers van de n95 met een betere versie met betere toetsen en later de n95 8gb.

ze kijken wat slijt en beter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:53
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2009 @ 14:27:
[...]

Ik denk dat de belangrijkste reden is dat ze wilde voorkomen dat de aanwezigen op de summit de toestellen direct op eBay te koop gingen zetten. Dat kan je immers niet doen als je het toestel weer moet inleveren. Hoewel in het contract ook staat dat je hem niet mag verkopen is dat natuurlijk moeilijk te controleren wanneer je de toestellen echt weggeeft.
Maar ik vraag me ook sterk af wat Nokia moet met 300 gebruikte N900 toestellen. Ach dat zie ik allemaal wel in April.
Toestellen worden vernietigd en gerecycled.

[ Voor 3% gewijzigd door Kalua op 11-11-2009 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 21:18
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 19:10:
[...]

Ik heb er zelf geen ervaring mee. maar op de summit was er iemand die gewoon chinese webpaginas aan het bekijken was. Voor de invoer van bijvoorbeeld Chinese tekens is nog geen ondersteuning. Alleen wat beta programmas die van de tablets zijn omgezet (niet echt handig dus). Dus alleen lezen in de browser, niet schrijven.
Gebruitk de N900 xkb? want dan valt de keymap evt. aan te passen... en dan zou er alleen nog een knop moeten zijn om te wisselen tussen layouts.
Al is rtl ondersteuning ook een gedoe dus het zou kunnen dat zelfs daarmee er nog geen ondersteuning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nu nog met de N97 en ik kan kiezen om nu een Nokia N900 aan te schaffen. Kan ik beter een sim only nemen en dan in juli een opvolger van de N900 aan te schaffen? Of is de N900 de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Kalua schreef op woensdag 11 november 2009 @ 14:33:
[...]

Toestellen worden vernietigd en gerecycled.
Bron? Ik zou eerder zeggen verkopen als refurbished aan bedrijven of intern. Dat is ook "groen" en zo.
De hardware in de uitgegeven telefoons is namelijk dezelfde als degene die straks worden verkocht. Nieuwe firmware erop en het enige verschil met nieuwe telefoons zijn de gebruikssporen (maar wie weet zetten ze er nieuwe huisjes om)...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:53
Nas T schreef op woensdag 11 november 2009 @ 16:24:
[...]

Bron? Ik zou eerder zeggen verkopen als refurbished aan bedrijven of intern. Dat is ook "groen" en zo.
De hardware in de uitgegeven telefoons is namelijk dezelfde als degene die straks worden verkocht. Nieuwe firmware erop en het enige verschil met nieuwe telefoons zijn de gebruikssporen (maar wie weet zetten ze er nieuwe huisjes om)...
Van een nokia medewerker, die krijgt ook elke keer een nieuw toestel om te testen en die worden ook allemaal vernietigd na de test periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goeiemiddag,

Wat kan wachten toch tergend zijn maar het eind is gelukkig bijna in zicht.
Hieronder nog ff linkje met content wat voor zich spreekt inzake N900, Droid en HTC HD2

http://www.ibtimes.co.uk/...s-motorola-droid-five.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob-bo
Nog niet lees ik. Maar binnenkort kunnen de mensen met een demo device wel upgraden:

http://talk.maemo.org/showthread.php?t=33735&page=3

En dit is de reden dat het niet 'over the air' kan:
This software cannot be updated with Nokia Software Update (NSU) even if NSU identifies the software we are shipping now i.e. 42-11. This is due to updates in the lower software stack in the pre-production models. People would need to use a special software that is able to update the lower stacks of the software of the devices.
De 'lower stacks'. Ze hebben dus wel iets essentieels aangepast voor de release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2009 @ 16:20:
Ik zit nu nog met de N97 en ik kan kiezen om nu een Nokia N900 aan te schaffen. Kan ik beter een sim only nemen en dan in juli een opvolger van de N900 aan te schaffen? Of is de N900 de moeite waard?
Maemo 6 komt pas over een jaar. Dus een echte "opvolger" voor de N900 komt niet voor oktober 2010.
Of je de N900 de moeite waard vind, dat weet ik niet, ik in elk geval wel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2009 @ 17:41:
Goeiemiddag,

Hieronder nog ff linkje met content wat voor zich spreekt inzake N900, Droid en HTC HD2

Grappig, ze zeggen dat de N900 die verkocht wordt Ovi Maps 3.0 zal bevatten, en niet Ovi Maps 1.00
Dat zou beter zijn, want Ovi Maps 1.00 zuigt redelijk hard, naar mijn mening, en Ovi maps 3.0 is op Symbian best wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob-bo
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2009 @ 17:55:
Grappig, ze zeggen dat de N900 die verkocht wordt Ovi Maps 3.0 zal bevatten, en niet Ovi Maps 1.00
Dat zou beter zijn, want Ovi Maps 1.00 zuigt redelijk hard, naar mijn mening, en Ovi maps 3.0 is op Symbian best wel goed.
Kun je hier niet aan zien wat het word?

http://maemo.nokia.com/features/ovi-maps/

Ik ken de verschillen tussen 1.0 en 3.0 niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-05 21:28
rob-bo schreef op woensdag 11 november 2009 @ 18:05:
[...]

Kun je hier niet aan zien wat het word?

http://maemo.nokia.com/features/ovi-maps/

Ik ken de verschillen tussen 1.0 en 3.0 niet..
Voor zover ik weet heeft Maps pas 3D gebouwen sinds versie 3. Of we op die plaatjes kunnen vertrouwen is een ander verhaal. Maar het zou me verbazen als 3.0 niet vroeg of laat voor Maemo verschijnt. En die is inderdaad best goed. Nu alleen hopen dat de prijzen die Nokia rekent voor turn-by-turn wat omlaag gaan...maar met de recente aankondiging van Google denk ik dat dat nog gaat gebeuren ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2009 @ 17:41:
Goeiemiddag,

Reviews zijn leuk maar vaak een mening of persoonlijke kijk van de reviewer.
In bovenstaande review wint de n900van de Droid en hd2.In onderstaandereview wint de Droid van de n900. (de reviewer vindt het toetsenbord zelfs goed van de Droid terwijl echt iedereen dit afkraakt).

Dus de "beste" smartphone bestaat niet maar wel de smartphone die het "beste" aansluit bij je persoonlijke behoefte.

Review van de Droid:

http://www.mobile-review....torola-milestone-en.shtml

Hier spreekt hij de voorkeur uit voor de Droid boven de n900 die hij duidelijk minder vindt:"it's considerably slower, less stable and doesn't offer comparable functionality".

"Those who are looking for a QWERTY-enabled device jam-packed with features and a likable, speedy interface, the Milestone is the way to go. In fact, there aren't many phone like that out there - maybe the Nokia N900, but it's considerably slower, less stable and doesn't offer comparable functionality out of the box. In my opinion, the choice is very clear and Nokia is not what's on my mind. "Milestone" is a very fitting name for this phone - it will make an impact on the market and won't go unnoticed. Those who are into expensive and well-crafted things, should definitely put the Motorola Milestone on their short lists.

Given that my main phone these days is the Nokia N97, plus I've got the HTC Hero as my secondary phone, I was elated to get the mix of these two devices in the Motorola Milestone. Hero's flexibility and interface speed with a keyboard that tops that of the N97. Surprisingly, the Milestone is a decent phone with great build quality and a dazzling display. The thing that will hold it back a little, though, is its price tag - 400-450 Euro without a contract (set to land on most markets in December)".

Terwijl de reviewer toch niet de eeste de beste is , Eldar Murtazin van mobile-review.com

[ Voor 24% gewijzigd door janzeeschuimers op 11-11-2009 19:29 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 118 Laatste

Let op:
Berichten over levertijden horen in [ABO] Nokia N900 Levertijden en Abonnementen topic.