Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Gezocht: Auto

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Wij (ik en Skerekrow - mostly Skere) zijn op zoek naar een "nieuwe" auto.. Beter gezegd; een andere auto, geen nieuwe en al helemaal geen dure.. Onze eisenlijst is vrij simpel en kort:

* Groot
* Betrouwbaar
* Goedkoop
* Diesel/Gas

De laatste eis heeft er voornamelijk mee te maken dat we nu een leuk benzine-autootje hebben, maar we eigenlijk te veel kilometers maken.. We gaan binnenkort verhuizen, maar hierdoor zullen de kilometers niet minder worden, maar eerder wat meer (verder van ouders af e.d.)..

We zijn dus aan het kijken naar een leuk en voornamelijk groot autootje, want we willen dat onze toekomstige hond er ook in past.. Onze toekomstige hond wordt een Boerboel ..

We vragen ons af wat we op het moment het beste kunnen doen; Moop (onze huidige auto dus) houden tot de betreffende hond er ook daadwerkelijk is, of toch overstappen naar een andere auto (ivm kilometers/kosten)..

Om jullie er van te overtuigen dat ik hulp nodig heb, volgt nu een mooie foto van mij en Moop:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-KIUDXBE4.jpg

• Skerekrow
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:01
Even voor een indicatie wat de huidige auto kost: Moop is een vierdeurs hyundai accent 1.3 met airco. Deze weegt maar 900 kilo en is dus niet zo duur in de wegenbelasting, waar hij duur word is het feit dat ik ruim 25.000km heb gereden in het eerste jaar dat ik hem heb en waarschijnlijk word het alleen maar meer het komende jaar.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 20:12:
Wij (ik en Skerekrow - mostly Skere) zijn op zoek naar een "nieuwe" auto.. Beter gezegd; een andere auto, geen nieuwe en al helemaal geen dure.. Onze eisenlijst is vrij simpel en kort:

* Groot
* Betrouwbaar
* Goedkoop
* Diesel/Gas
Het is moeilijk te zeggen waar je naar zult moeten kijken zonder een budget te noemen. Geen dure kan 10k zijn of 5k of 1k ;)
We vragen ons af wat we op het moment het beste kunnen doen; Moop (onze huidige auto dus) houden tot de betreffende hond er ook daadwerkelijk is, of toch overstappen naar een andere auto (ivm kilometers/kosten)..
Dat kan je alleen doen door te berekenen wat het verschil je zal opleveren (of zal kosten).

Je kan van je huidige auto vast berekenen wat je kwijt bent aan: verzekering, brandstof, onderhoud, afschrijving en wegenbelasting (en wellicht rente). Ook voor je eventueel nieuwe auto zet je deze cijfertjes uit en voilá het verschil.[/quote]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 20:12:

Vrij simpel: je probeert hem nu al voor een mooie prijs te verkopen, mocht dat niet lukken dan ga je zakken in de prijs als de hond er is en de auto écht verruild moet worden. Nu heb je nog wat speelruimte, dus benut die om hem nu al te koop te zetten tegen een wat hogere prijs (dan straks).

Aangezien je véél kilometers rijdt wil je liever een 2e hands zonder 200k op de teller. Dus ik zou niet kijken naar een grote auto, die voordelig is vanwege het hoge aantal kilometers. Dat gaat je straks met jouw km-aantal per jaar in het onderhoud terugzien van een toch al wat oudere versleten auto.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2009 20:22 ]

• Skerekrow
ebia schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 20:19:
[...]

Het is moeilijk te zeggen waar je naar zult moeten kijken zonder een budget te noemen. Geen dure kan 10k zijn of 5k of 1k ;)
Liever 1k dan 5k. Wij hoeven geen nieuwe auto, hoewel airco en comfortabele stoelen fijn zouden gaat betrouwbaarheid voor. Het liefst zitten we niet zo ver boven de inruilwaarde van de hyundai ongeveer 3k, iets er boven of er onder mag natuurlijk.

Verwijderd

Is zoiets wat voor je?

http://auto.marktplaats.n...7aEiPM%3D&fta_ind=10&fs=1

Het rekje voor de hond zit er al bij :P

Verwijderd

Topicstarter
Nee, bedankt, dat is een benzine-auto.. Bovendien hoeft het hondje geen rekje ;)

Qua kosten.. Er wordt nu in ieder geval zo'n 80 km per dag mee gereden (puur alleen woon/werk) en dan hebben we nog de uitstapjes hier en daar.. Het onderhoudt viel de laatste keer erg mee.. Vorige week net APK gekeurd en niks mis mee (oh, wacht, dat lieg ik, er is een lampje vervangen)..

Waar we/ik nu een beetje mee zit, is de inruil.. We willen het liefste een auto waar we weinig bij bij hoeven te leggen.. Maar als we langer wachten met het inruilen, wordt de auto natuurlijk ook minder waard en moeten wij er weer meer bij doen om een redelijke bak aan te schaffen..

Het liefst gaan we wel voor een auto via een dealer ipv een marktplaats-advertentie (particulier).. Dit geldt ook voor de verkoop/inruil van Moop..

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 20:39:
Qua kosten.. Er wordt nu in ieder geval zo'n 80 km per dag mee gereden (puur alleen woon/werk) en dan hebben we nog de uitstapjes hier en daar..
Dus ongeveer 30k per jaar? Volgens mij is het dan nog steeds voordeliger om benzine te rijden ipv diesel (gezien de huidige prijzen).

Verwijderd

Erkens schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 20:45:
[...]

Dus ongeveer 30k per jaar? Volgens mij is het dan nog steeds voordeliger om benzine te rijden ipv diesel (gezien de huidige prijzen).
nope, de "grens" ligt ergens rond de 13000km. Vanaf dan is diesel goedkoper.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 20:50:
[...]

Lijkt me sterk dat die grens zo laag ligt, dan had bijna elke auto wel diesel geweest (op enkele boodschappenwagens na). Kan je me laten zien welke berekening jij daarvoor gebruikt?
offtopic:
...want in dat geval is het wel verstandiger voor mij om een andere auto te kopen :o

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een grote diesel van rond de 3000 euro. Dat wordt dan waarschijnlijk een auto die er al heel veel kilometers op heeft zitten.

Als je hier trouwens de meerprijs van LPG en Benzine op 0 zet (LPG is dan al afgeschreven en voor diesel weet ik niet wat je dan meer betaald) ligt het omslagpunt voor Diesel al net onder de 7000 km en voor LPG net over de 1000 km.
Erkens schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 20:52:
[...]

Lijkt me sterk dat die grens zo laag ligt, dan had bijna elke auto wel diesel geweest (op enkele boodschappenwagens na). Kan je me laten zien welke berekening jij daarvoor gebruikt?
offtopic:
...want in dat geval is het wel verstandiger voor mij om een andere auto te kopen :o
Als je kijkt naar nieuwe auto's dan helpt de overheid ook aardig mee om benzine te stimuleren. Een Aygo op diesel kost meer dan de helft meer als de benzinevariant. Ook in wegenbelasting en de bijtelling voor de lease zitten grote verschillen. Dus het omslagpunt verschilt ook nog of je een nieuwe auto koopt of een van rond de 3000 euro :)

[ Voor 50% gewijzigd door Marzman op 06-08-2009 21:01 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• ebia
[...]

Lijkt me niet. Even de hogere onderhoudskosten, de duurdere aanschaf en de hogere afschrijving (bij veel gebruik) buiten beschouwing gelaten:

Benzine auto 1000 kg, wegenbelasting: 340 per jaar.
Diesel auto 1000kg, wegenbelasting: 784 per jaar.

13.000 km benzine 1 op 15 á 1,35 per liter: 1170
13.000 km diesel 1 op 15 á 1 euro per liter: 866

Dat krijg je er dus echt niet uit.

En over het algemeen kun je stellen dat wanneer je een diesel zoekt voor een lage prijs dat er automatisch een hoge kilometerstand bij komt kijken *wat dus resulteert in hogere onderhoudskosten*.
Een jonger exemplaar is weer duurder in aanschaf, wat de 'winst' ten opzichte van de benzine eventueel weer wegneemt.

Al met al is het appels met peren vergelijken. In werkelijkheid komt het er -vaak- op neer dat een benzine interessant blijft ten opzichte van een diesel tot zo'n 25.000km. En zeker als de overheid de milieueisen nog verder gaat aanscherpen kun je er vanuit gaan dat de dieselrijders als eerst de klappen krijgen...

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:24

Romke

Dieselhead

Heel leuk, maar heb je het verschil in verbruik wel meegerekend?
Als ik m'n huidige rijstijl zoals ik die toepas in de caddy van de zaak zou toepassen in de benzine variant van zo'n ding zou het ding 1 op 10 rijden als het mee zou zitten. Met een turboloze diesel (SDI) rij ik toch moo 1 op 15, iets zuiniger nog.

In zo'n 1.9 TDI kun je best aardig gas geven zonder dat 'ie begint te zuipen.

En wat betreft milieu eisen: Een beetje moderne diesel is zuiniger en schoner dan een benzine. De diesel techniek heeft zich wat harder ontwikkeld de afgelopen 10 jaar dan de benzine techniek, dus qua milieu valt het wel wat mee. Al hangt het er ook zeker vanaf waar je woont lijkt mij.

[ Voor 26% gewijzigd door Romke op 06-08-2009 21:03 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:42
ebla je vergelijking gaat natuurlijk nogal scheef doordat je het brandstof gebruik gelijk houd. Over het algemeen rijdt een diesel aardig wat meer kilometers op 1 liter brandstof.

[ Voor 0% gewijzigd door denyos op 06-08-2009 21:03 . Reden: spuitelf ofzo ]

Strava

• ebia
Jullie hebben gelijk maar ik ook ;)

De beste vergelijk met dit soort zaken is een auto van exact hetzelfde model te pakken en dan de benzine variant te vergelijken met de diesel. Als er behoefte aan is kan ik wel een uitwerking maken van bijvoorbeeld een Yaris 1.3 benzine t.o.v. een 1.4 diesel...

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
[...]

Die grens klopt wel redelijk voor een auto in dezelfde klasse. Maar als je naar een andere klasse toegaat, wordt het verhaal al weer een hele andere.

Wil ik met mijn Alfa 166 (2.4JTD) goedkoper rijden dan mijn vrouw (Citroen Xsara 1.4) moeten beide auto's meer dan 40.000km per jaar rijden.

BMW 535D

• ebia
Soulfly schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 21:10:
[...]
Die grens klopt wel redelijk voor een auto in dezelfde klasse. Maar als je naar een andere klasse toegaat, wordt het verhaal al weer een hele andere.
Niet dus. Toch even snel een berekening gemaakt (over 36 maanden).

Toyota Yaris 1.3
Aanschaf 13.150
Restwaarde 8.000
Verbruik 1 op 19,6
Onderhoud 300
Verzekering 500
Wegenbelasting 340

Dat brengt het totaal op € 410,25 per maand.

Yaris Diesel 1.4
Aanschaf 17.800
Restwaarde 12.000
Verbruik 1 op 22
Onderhoud 500
Verzekering 500
Wegenbelasting 780

Dan kom ik op € 419,58 per maand.

Juist bij die nieuwe (zuinige) benzinemotoren gaat het omslagpunt alleen maar omhoog.

Maar goed, misschien moeten we weer on-topic;

Hebben jullie al berekent wat jullie huidige bakje kost per jaar? Dat moet je immers weten om iets zinnigs te kunnen zeggen of een andere auto goedkoper zal uitvallen ja of nee...

[ Voor 13% gewijzigd door ebia op 06-08-2009 21:17 ]

• Luuk
  • Niet online
waarom zou de diesel 200 euro duurder zijn in onderhoud :? In de praktijk is een diesel juist minder onderhoudsgevoelig dan een benzine variant.

Het omslagpunt voor een tweedehands auto ligt trouwens wel degelijk behoorlijk lager (de ts is immers opzoek naar een tweedehandsje en is niet in de markt voor een nieuwe auto)
Bijvoorbeeld mijn ex Alfa 147 1.6 benzine liep 1 op 10, mijn huidige 147 diesel loopt 1 op 18. aanschafprijs tweedehands is nagenoeg gelijk, wegenbelasting een paar tientjes meer in de maand. Dan ziet zo'n berekening er al heel anders uit.

Verwijderd

Topicstarter
Uhm.. Ik heb geen idee wat ie per jaar kost.. Daar gaat de man over ;)

Moop a.k.a. Hyundai Accent 1.3 uit 2001
Wegenbelasting: is iets van € 90 per kwartaal (dus € 30 per maand/ € 360 per jaar),
Verzekering: nu all-risk € 50 per maand, maar als we een oude bak halen, is all-risk niet echt nodig en kan dat dus omlaag..
Benzine: zo'n € 50 per week/€ 200 per maand = € 2400 per jaar (damn)
Verbruik: 1 op 14 gemiddeld..

Waarde van Moop: Geen idee...
Onderhoud: Geen idee...
Restwaarde: Geen idee...
Aanschafprijs: € 3950

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Anti-XP schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 21:02:
Heel leuk, maar heb je het verschil in verbruik wel meegerekend?
Als ik m'n huidige rijstijl zoals ik die toepas in de caddy van de zaak zou toepassen in de benzine variant van zo'n ding zou het ding 1 op 10 rijden als het mee zou zitten. Met een turboloze diesel (SDI) rij ik toch moo 1 op 15, iets zuiniger nog.

In zo'n 1.9 TDI kun je best aardig gas geven zonder dat 'ie begint te zuipen.

En wat betreft milieu eisen: Een beetje moderne diesel is zuiniger en schoner dan een benzine. De diesel techniek heeft zich wat harder ontwikkeld de afgelopen 10 jaar dan de benzine techniek, dus qua milieu valt het wel wat mee. Al hangt het er ook zeker vanaf waar je woont lijkt mij.
WRONG minder CO2 uitstoot betekend niet gelijk schoner. Ooit van Roet (fijnstof) Nox en zwavelverbindingen gehoord?
G-PHREAK schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 21:24:
waarom zou de diesel 200 euro duurder zijn in onderhoud :? In de praktijk is een diesel juist minder onderhoudsgevoelig dan een benzine variant.

Het omslagpunt voor een tweedehands auto ligt trouwens wel degelijk behoorlijk lager (de ts is immers opzoek naar een tweedehandsje en is niet in de markt voor een nieuwe auto)
Bijvoorbeeld mijn ex Alfa 147 1.6 benzine liep 1 op 10, mijn huidige 147 diesel loopt 1 op 18. aanschafprijs tweedehands is nagenoeg gelijk, wegenbelasting een paar tientjes meer in de maand. Dan ziet zo'n berekening er al heel anders uit.
Wat waren de tellerstanden? never nooit dat een 1.6 benzine 2e hands met zelfde kilometerstand even duur als een diesel is.
Verder is een diesel wel degelijk duurder gezien die dingen tegenwoordig meer onderdelen en elektronica bevatten en zegt het fenomeen turbo je wat ;) ?

[ Voor 34% gewijzigd door GoldenSample op 06-08-2009 21:28 ]

• Luuk
  • Niet online
GoldenSample schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 21:26:
[...]

?

[...]

Wat waren de tellerstanden? never nooit dat een 1.6 benzine 2e hands met zelfde kilometerstand even duur als een diesel is.
Verder is een diesel wel degelijk duurder gezien die dingen tegenwoordig meer onderdelen en elektronica bevatten en zegt het fenomeen turbo je wat ;) ?
Dus omdat er meer onderdelen in een diesel zitten zijn de onderhoudskosten hoger :? :D Aparte beredenering..

en wat heeft een turbo er mee te maken.. die dingen draaien in de regel makkelijk 2 ton mee?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

De 147 is misschien wel een uitzondering, de diesel en de 1.6 benzine zijn qua prijs 2ehands behoorlijk vergelijkbaar. Komt omdat er heel veel ex-lease diesels bij zitten denk ik.

• ebia
G-PHREAK schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 21:24:

Onderhoud is gewoon duurder. Dieseltechniek is toch wat 'geavanceerder' dan zo'n ordinaire benzinemotor. Toyota zet zijn onderhoudsprijzen hier neer: http://data.toyota.nl/hom...erhoud%20Yaris%200107.pdf Kun je het zelf zien.

Omslagpunt is inderdaad lager bij een 2e hands. Maar als je Alfa al 250K op de teller heeft staan op het moment dat je hem koopt kun je gewoon verwachten dat er wat 'grote' dingen aan zitten te komen (als dat nog niet gedaan was). Startmotor, ophanging, remmen, versnellingsbak, koppeling, enz. Dat soort duurdere reparaties welke meestal bij dat soort hoge kilometerstanden naar boven komen.

De kosten die je moet incalculeren voor dat soort reparaties nemen al vaak een groot deel van de 'besparing' in de je boekt met het rijden op diesel. Zeker de huidige benzinetechnieken beginnen steeds spaarzamer te worden, nu even niet interessant voor TS, maar op termijn zal (en onder invloed van overheidswege) het omslagpunt alleen maar verder weg komen te liggen. Alleen voor de grootverbruikers á 50K per jaar is het dan nog interessant om te gaan dieselen ben ik bang.

Voor TS: Je kunt ook 'goedkope' aardige dieseltjes vinden, maar dan zal de ruimte in de auto wat kleiner worden. Prima zijn bijvoorbeeld de Opel Corsa met het Isuzu (diesel) blok, of de Toyota Corolla met de 2 liter diesel (Blijf weg van de 1.9!, dat is een PSA blok met problemen). Of de Nissan Sunny diesel. Prima wagens allemaal, de wegenbelasting is te doen en het onderhoud idem (reken 700 per jaar grofweg). Deze diesels zijn geen zuinigheidswonders, dus reken op 1 op 16 ofzo). Maar schrik niet, je zult de comfortabelheid en ruimte van die huidige Hyundai moeten opgeven. De Corolla is wel fraai opzich, maar probeer maar eens een aardige te vinden voor een leuke prijs...

• Luuk
  • Niet online
ebia schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 21:40:
[...]

Onderhoud is gewoon duurder. Dieseltechniek is toch wat 'geavanceerder' dan zo'n ordinaire benzinemotor. Toyota zet zijn onderhoudsprijzen hier neer: http://data.toyota.nl/hom...erhoud%20Yaris%200107.pdf Kun je het zelf zien.
1260 vs 1313 euro over 90k km (volgens toyota). Idd iets duurder, maar eigenlijk verwaarloosbaar imho

• Marzman
  • Niet online

Marzman

G-PHREAK schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 21:47:
[...]

1260 vs 1313 euro over 90k km. (volgens toyota) Idd iets duurder, maar eigenlijk verwaarloosbaar imho
Voor 3000 euro kun je ook zo'n traktor diesel kopen (Toyota had die rond de eeuwwisseling nog in de Corola liggen). Dan zul je niet meer kosten aan onderhoud hebben. Alleen was die volgens mij niet echt zuinig, dus daar gaat je voordeel.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 06-08-2009 21:51 ]

/▌

• ebia
G-PHREAK schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 21:47:
[...]

1260 vs 1313 euro over 90k km (volgens toyota). Idd iets duurder, maar eigenlijk verwaarloosbaar imho
Jammer genoeg spreekt het voorbeeld niet echt voor zichzelf nee, jammer dat andere fabrikanten wat terughoudender zijn met hun prijsgegevens. Waarschijnlijk verklaart dit *onderhouds* prijsverschil zich ivm de duurdere gloeispiralen in tegenstelling tot bougies.

Kijk een dieselmotor is natuurlijk van 100% gietijzer (alhoewel de laatste tijd vaker aluminium koppen worden gebruikt), dat maakt de diesel motor in de basis meer bombproof dan een benzineblok. Maar zeker met de moderne common-rail systemen kan er meer mis gaan dan met de oude diesels; sensors, electronica, turbo's, dat werk. De kosten *onvoorzien* kunnen bij diesel oplopen zeker als, zoals TS, een gebruikte zou willen aanschaffen (die in de gevarenzone zit qua kilometerstand).

Dit is misschien wel aardig bakkie: http://autotrader.nl/auto...CENT/6018622/algemeen.htm
Niet echt wat nieuws dus ;) Is dit formaat groot genoeg? Of nog groter?

• djfisjtik
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2022
Ik ben ook sceptisch over het financiele voordeel om in dit geval over te stappen naar een grote diesel. Als de nadruk heel erg ligt op het moeten hebben van een grotere auto is het natuurlijk wel te rechtvaardigen.

Bij 30000km/j:
Hyundai Accent
brandstofkosten: €2892,86 (30000/14*€1,35)
wegenbelasting: €288,-
totaal: €3180,86

De Toyota Avensis station diesel lijkt me wel een goeie. Geen ervaring mee, maar de prijzen die ik op marktplaats zie zijn redelijk (rond de €3000,- voor eentje uit '99). Op autoweek.nl heb ik ook positieve gebruikers reviews gezien:
brandstofkosten: €1875,- (30000/16*€1,-)
wegenbelasting: €1232,-
totaal: €3107,-

Ik heb het afgelopen jaar trouwens een slordige 36000km gereden in een benzine Starlet. Volgens mijn berekeningen had ik zo'n €1000,- kunnen besparen door in een kleine zuinige diesel of een benzine Aygo te rijden.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

G-PHREAK schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 21:34:
[...]

Dus omdat er meer onderdelen in een diesel zitten zijn de onderhoudskosten hoger :? :D Aparte beredenering..

en wat heeft een turbo er mee te maken.. die dingen draaien in de regel makkelijk 2 ton mee?
dus als jij een diesel koopt met 150k (wat zeker voor een diesel helemaal niet vreemd is gezien die dingen veelal geleased worden en er meestal veel kilometers mee gemaakt worden) is het niet raar als je een keer een turbo moet vervangen (grote kostenpost relatief).

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
ebia schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 22:04:
Kijk een dieselmotor is natuurlijk van 100% gietijzer (alhoewel de laatste tijd vaker aluminium koppen worden gebruikt), dat maakt de diesel motor in de basis meer bombproof dan een benzineblok. Maar zeker met de moderne common-rail systemen kan er meer mis gaan dan met de oude diesels; sensors, electronica, turbo's, dat werk.
Meeste benzine motoren hebben ook gewoon een gietijzeren onderblok, en zijn kwa randapperatuur behoorlijk simpeler als een moderne diesel.

Wij rijden zo lang ik weet lease diesels en het valt mij op dat we steeds vaker storingen tegen komen laatste jaren (laatste 7 jaar of zo). Veel stukke sensoren, 3 maal een EGR klep, 2 maar een boorscomputer noem het alemaal maar op.

Kwa mankement gevoeligheid zijn diesel, benzine of LPG mits het blok er goed tegen kan mij om het even.

Groot en betaalbaar kilometers kunnen vreten LPG? (Volvo's of nissan's kunnen dat meestal perfect)
GoldenSample schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 22:52:
dus als jij een diesel koopt met 150k (wat zeker voor een diesel helemaal niet vreemd is gezien die dingen veelal geleased worden en er meestal veel kilometers mee gemaakt worden) is het niet raar als je een keer een turbo moet vervangen (grote kostenpost relatief).
Is een ex leasebak dan zo geweldig? Koud trappen, niet na turboen enz.? De meeste servicebussen waar ik nu werk (zowel volkswagen als renault) beginnen ruim voor de 150K al turbo en/of bak problemen te geven.
djfisjtik schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 22:43:
Ik heb het afgelopen jaar trouwens een slordige 36000km gereden in een benzine Starlet. Volgens mijn berekeningen had ik zo'n €1000,- kunnen besparen door in een kleine zuinige diesel of een benzine Aygo te rijden.
Wegenbelasting is moordend voor diesels, helemaal de wat grotere.

[ Voor 13% gewijzigd door martijn_tje op 06-08-2009 23:26 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even een heel andere insteek. Als het groot+diesel moet worden, maar niet teveel mag kosten en toch betrouwbaar moet zijn, overweeg anders een w123 Mercedes met OM616 dieselmotor, zoals de 240D

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/45/130879106_25abfa92b7.jpg

Die dingen zijn inderdaad ondertussen stokoud, maar >25j wordt wegenbelasting opeens geen probleem meer O-)

En mbt betrouwbaarheid:
Both the W115 and the W123 versions of the 240D are still considered some of Mercedes-Benz's most reliable models due to their low-tech, easy-maintenance design, relatively thick metal sheets and sturdy, robust parts. The engine's low power output compared to its volume is another contributing factor in the car's exceptional lifespan.
The 240D is renowned for often traveling several hundred thousand kilometers or more in its life. The record holder, a W115 240D acknowledged by Daimler-Benz and on display in their Stuttgart museum, clocked 4.6 million kilometers (2,858,307 miles) between 1976 to 2004, mostly working as a taxi based in Thessaloniki. During this time the owner, Gregorios Sachinidis, was able to call upon the original engine and two spare units, deploying them on a rotational basis 11 times in total. [1] Mercedes made badges available for their cars to mark each 250,000 kilometers the car had traveled. 240Ds are often seen in West Africa as taxis and bush taxis covering hundreds of kilometres daily. In some parts of northwestern Africa, notably Mauritania and Morocco, they make up over half the cars on the road.
M'n benedenbuurman heeft er een rijdt 2x per jaar naar Marokko en terug ermee met de hele gezin. Hij heeft naar eigen zeggen nooit met pech langs de weg gestaan.

Dieselverbruik is wegens slagschipformaat+gewicht niet ideaal, 1:12, maar als je dat verrekent met geen wegenbelasting hebben valt het alsnog goed mee. Overigens kun je dit ding ook op mix van diesel en plantaardige olie laten rijden zonder aanpassingen, al moet je naar DE toe (of die ene pomp in A'dam) om dat legaal te doen.

Oslik blyat! Oslik!

• ebia
martijn_tje schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 23:23:
[...]
Meeste benzine motoren hebben ook gewoon een gietijzeren onderblok, en zijn kwa randapperatuur behoorlijk simpeler als een moderne diesel.
Common-rail = diesel ;)
Oude diesels zijn betrouwbaarder dan nieuwe diesels, dat was de strekking van mijn verhaal :)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

dion_b schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 23:49:
Even een heel andere insteek. Als het groot+diesel moet worden, maar niet teveel mag kosten en toch betrouwbaar moet zijn, overweeg anders een w123 Mercedes met OM616 dieselmotor, zoals de 240D

Dieselverbruik is wegens slagschipformaat+gewicht niet ideaal, 1:12, maar als je dat verrekent met geen wegenbelasting hebben valt het alsnog goed mee. Overigens kun je dit ding ook op mix van diesel en plantaardige olie laten rijden zonder aanpassingen, al moet je naar DE toe (of die ene pomp in A'dam) om dat legaal te doen.
Die dingen rijden zelfs op frietvet, dat kun je waarschijnlijk bij de plaatselijke friettent gratis meekrijgen :)

/▌

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Probleem: Moop. Moop kan er zelf niks aan doen, maar het grote publiek moet 'em niet. Gevolg: je krijgt er niks voor bij particuliere verkoop en nog minder bij inruil, tenzij je inruilt op een auto van 7k of meer. Uit het relaas begrijp ik dat het plafond wel zo'n beetje bij 5k inc. inruil ligt, maar reken erop dat je dan nog 3k mag bijleggen.

Met pak 'em beet 30K km per jaar, zou ik diesel lekker laten voor wat het is. Met het beperkte budget is een moderne diesel nog niet echt haalbaar en is de hogere wegenbelasting onvoldoende te compenseren met de brandstofkosten. De diesel is op dit moment ook nog eens weer schreeuwend duur (ik heb vanmiddag al €1,099 gezien langs de snelweg; in Limburg nota bene :o ). Ik zou het eerder zoeken bij LPG-G3, maar met jullie beperkte budget heb je het dan wel over auto's die vaak al rond of riant over de 200K km op de teller hebben staan (uitzonderingen daar gelaten).

Mijn advies is om nog een paar maanden met Moop te blijven rijden en in die tijd proberen zoveel mogelijk te sparen voor een andere auto. Als de andere auto budgettair dan haalbaar is, zou ik Moop particulier verkopen (hoewel je altijd een rondje garages kunt doen om de inruil te peilen) en met de opbrengst + gespaarde geld een andere auto kopen :)

/EDIT:
De tip van dion_b is inderdaad ook helemaal niet gek, mits je bereid bent om óf wat hogere onderhoudskosten (al dan niet preventief) óf zelf te sleutelen (met dergelijke oude beestjes kun je eenvoudig onderhoud zelf uitvoeren en daarmee arbeidsuren @ garage uitsparen). Je moet alleen wel mentaal ook die omschakeling willen/kunnen maken :)
Marzman schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 23:55:
[...]
Die dingen rijden zelfs op frietvet, dat kun je waarschijnlijk bij de plaatselijke friettent gratis meekrijgen :)
Ware het niet dat je dan dus gewoon een economisch delict pleegt en dat je dan dus echt goed sjaak bent als je gesnapt wordt :X (En dat wordt je geheid met die oliebollenlucht die je auto dan uitbraakt :+ ) De meeste frietboeren zullen daar dan dus waarschijnlijk ook niet aan mee willen werken.
ebia schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 00:04:
[...]
En een weekendje een Duitse random grote stad in kun je ook vergeten (ook met nieuwere diesels overigens): http://www.anwb.nl/auto/n...tadscentra-Duitsland.html
Tenzij je een exemplaar van vóór 1 januari 1978 hebt met historische (blauwe) kentekenplaten. Dan heb je permanente ontheffing voor de Umweltzones. :)

[ Voor 35% gewijzigd door Wok op 07-08-2009 00:11 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• ebia
Voor de prijs die TS in gedachte heeft vind je moeilijk een roestvrije. Ik zou zeker niet de 200 nemen, blijft een apart blok (en in de praktijk minder betrouwbaar gebleken). 240 of 300 (mooie 5 cylinder die in tegenstelling tot de 240 nog wel relatief snel aanvoelt).

Het blok zul je nooit wat mee krijgen, het is simpele techniek dus goedkoop en makkelijk (zelf) te maken. Maar de body blijft een issue, zeker bij dagelijks gebruik. Je mag dan wel het belastingvoordeel hebben, de 1 op 12 blijft jammer. En een weekendje een Duitse random grote stad in kun je ook vergeten (ook met nieuwere diesels overigens): http://www.anwb.nl/auto/n...tadscentra-Duitsland.html

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ebia schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 00:04:
[...]

Voor de prijs die TS in gedachte heeft vind je moeilijk een roestvrije. Ik zou zeker niet de 200 nemen, blijft een apart blok (en in de praktijk minder betrouwbaar gebleken).
Ik raadde ook duidelijk niet de 200D aan :z
240 of 300 (mooie 5 cylinder die in tegenstelling tot de 240 nog wel relatief snel aanvoelt).
De 300 is inderdaad krachtiger, maar zuipt nog meer, dus aangezien ik nergens in de eisen "sportief rijden" zie, leek me de 240D een betere optie.
Het blok zul je nooit wat mee krijgen, het is simpele techniek dus goedkoop en makkelijk (zelf) te maken. Maar de body blijft een issue, zeker bij dagelijks gebruik.
De allergoedkoopste zijn idd rijdende schroothopen, maar voor +-EUR 3k zie je wel af en toe roestvrije 240Dtjes voorbij komen. Lastiger is een estate-versie vinden. Ze zijn redelijk zeldzaam - maar goed, deze dingen zijn zo groot dat dat beest gewoon achterin een sedan zou kunnen.
Je mag dan wel het belastingvoordeel hebben, de 1 op 12 blijft jammer.
Even heel kort door de bocht rekenen (verzekering e.d. buiten beschouwing gelaten):

30k km met een 240D:
Belasting: EUR 0
2500l diesel: EUR 2750
Totaal: EUR 2750

30k met een diesel die 1:18 doet en 1100kg weegt:
Belasting: EUR 924
1667l diesel: EUR 1833
Totaal: EUR 2757

Maakt dus geen ruk uit met dit aantal kilometers. Even tegenover die Accent:

30k bij 1:15 en 900kg
Belasting: EUR 268
2000l benzine: EUR 2900
Totaal: EUR 3168

Dat maakt dus wel uit. EUR 400/j goedkoper is niet niets, zeker niet als je daarvoor een (veel) grotere auto gaat rijden.
En een weekendje een Duitse random grote stad in kun je ook vergeten (ook met nieuwere diesels overigens): http://www.anwb.nl/auto/n...tadscentra-Duitsland.html
Ook met een mooie "groene" auto heb je daarmee ellendige zooi (alsnog met kentekenbewijs naar ANWB gaan om dure sticker te scoren), maar aangezien DE een erg goed werkende P+R systeem heeft kun je hier prima omheen - gewoon aan de rand van de stad gratis parkeren en S-bahn pakken. Dat is sowieso goedkoper+minder stressvol dan in het stadscentrum parkeren :z

Oslik blyat! Oslik!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

dion_b schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 00:27:

Even heel kort door de bocht rekenen (verzekering e.d. buiten beschouwing gelaten):

30k km met een 240D:
Belasting: EUR 0
2500l diesel: EUR 2750
Totaal: EUR 2750

30k met een diesel die 1:18 doet en 1100kg weegt:
Belasting: EUR 924
1667l diesel: EUR 1833
Totaal: EUR 2757

Maakt dus geen ruk uit met dit aantal kilometers. Even tegenover die Accent:

30k bij 1:15 en 900kg
Belasting: EUR 268
2000l benzine: EUR 2900
Totaal: EUR 3168
En dan diezelfde Accent op LPG G3:

30k bij 1:13 en 900kg
Belasting: EUR 308
2307l LPG: EUR 1153 (prijzen lopen uiteen van 26 tot 70 ct, ik ben maar uitgegaan van 50 ct.).
Totaal: EUR 1461

Lijkt me duidelijk (een accent is trouwens zwaarder, ook de benzineuitvoering dus het zal een categorie hoger liggen bij de wegenbelasting ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 07-08-2009 00:51 ]

/▌

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zou goed kunnen. Mijn Excel (directe voorloper) is significant lichter (en daarom zuiniger) dan de Accent en weegt al 911kg.

Overigens is LPG een oplossing voor verbruik maar niet voor formaat, maar goed, grotere LPG is ook goed te doen terwijl je nog ruim onder het bedrag voor de huidige bak blijft.

Waar ik me bij LPG altijd een beetje zorgen maak is betrouwbaarheid, maar of dat bij een enigszins moderne G3 installatie nog een terechte zorg is weet ik niet.

Oslik blyat! Oslik!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het verschilt nogal per auto. De fabrikanten raden het bijna allemaal af (op zich ook logisch, het is niet in heel veel landen populair dus die gaan daar verder ook niet mee testen) maar inbouwbedrijven nemen de garantie op de motor vaak over dus die zullen wel vertrouwen in het product hebben. Probleem is alleen dat als er problemen ontstaan door langdurige hogere temperaturen dit waarschijnlijk pas na 100.000 km gebeurd en dan is de garantie toch afgelopen.

/▌

• ebia
dion_b schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 00:27:
[...]

Ik raadde ook duidelijk niet de 200D aan :z
Nee klopt, was meer ter info aan TS :)
[...]

De 300 is inderdaad krachtiger, maar zuipt nog meer, dus aangezien ik nergens in de eisen "sportief rijden" zie, leek me de 240D een betere optie.
Tja wat is sportief. Die accent zal een tel of 12 nodig hebben voor naar de 100. De 240D doet er een heel erg stuk langer over, dat is niet meer zo modern helaas. De 300D compenseert dat een beetje door nog onder de 20 seconden naar de 100 te 'sprinten'. Als je moderne auto's gewent bent (of veel op stukken rijdt met variabele snelheden) dan is het wel iets vervelend, voor de snelweg zijn ze wel perfect. Persoonlijk vind ik het imago erg stoer, het is lekker comfi en die grote hond zal zeker passen op de achterbank (daar heb je zoals je zelf al zegt) geen kombi voor nodig.
[...]

Dat maakt dus wel uit. EUR 400/j goedkoper is niet niets, zeker niet als je daarvoor een (veel) grotere auto gaat rijden.
Maar de vraag is of je die besparing van 400 per jaar wel 'eruit' haalt met het 'verlies' bij inruil van hun huidige auto. Daarnaast is 400 per jaar niet echt zo'n enorm bedrag waar je van achterover slaat. Je weet nu wat je hebt (volgens mij een vrij betrouwbare wagen als ik het zo begrijp), het is altijd maar afwachten wat je koopt zeker als het ouder is dan jezelf (gaat op in mijn geval) :+

Zelf ga ik binnenkort waarschijnlijk iets anders aanschaffen. Daar bespaar ik jaarlijks 1500 euro mee ten opzichte van m'n huidige auto (en zonder de afschrijving mee te rekenen zelfs 2500 euro per jaar). Dit was voor mij wel de drempel om over te stappen, maar voor 400 euro had ik het denk ik niet gedaan.
[...]

Ook met een mooie "groene" auto heb je daarmee ellendige zooi (alsnog met kentekenbewijs naar ANWB gaan om dure sticker te scoren), maar aangezien DE een erg goed werkende P+R systeem heeft kun je hier prima omheen - gewoon aan de rand van de stad gratis parkeren en S-bahn pakken. Dat is sowieso goedkoper+minder stressvol dan in het stadscentrum parkeren :z
Euh, een stickertje bij de Dekra is zo geregeld. In de middag aanvraagformulier + scan van kenetekenbewijs gemailt en de volgende dag een sticker in de bus. En bij de ANWB krijg je het ding geloof ik direct mee bij de winkel. Geen probleem toch (mits je elke maand van auto verandert misschien :P)? Je hebt gelijk over de goede en goedkope P+R in Duitsland, maar voor mij is het niet voldoende iig, daarvoor ben ik er te vaak (en te vaak dat ik wel met mijn auto persé de stad in moet). Stressvol fahren in Duitsland heb ik nog nooit gedaan, overal genoeg asfalt, stuk relaxter dan hier in 020 over de grachten moeten rijden met al die @$%-fietsers |:(

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56

[afbeelding]

Die dingen zijn inderdaad ondertussen stokoud, maar >25j wordt wegenbelasting opeens geen probleem meer O-)
Mee eens, mijn buurman hier heeft er eentje die 5maanden geleden nog volledig kort gereden was en nu *bling* nieuw is... heeft em totaal 500 euro aan onderdelen gekost en paar weekjes sleutelen.

Ikzelf rijd hier rond in een Mercedes E200 CDI, aanradertje rijd 5.7l op 100km als je eenmaal op de Autobahn zit (mja zit in Berlin :p)
Die dingen zelf kosten geen drol (5000 euro incl partikelfilter voor euro4 en nieuwe bandjes, remleidinkjes, remschijven e.d.) en per jaar 'maar' 1000 euro verzekering+belasting...

Yep je bent uiteindelijk goedkoper uit in Berlin te wonen en dan in't weekend naar Amsterdam toe voor familie e.d. (ik ga morgen weer :p)

En nee... je wilt niet in Nederland een afgetrapte Mercedes kopen en al helemaaaal geen C klasse... pff...

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• Skerekrow
ebia schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 02:15:
[...]

Nee klopt, was meer ter info aan TS :)
Waarvoor mijn dank :)
ebia schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 02:15:
[...]

Tja wat is sportief. Die accent zal een tel of 12 nodig hebben voor naar de 100. De 240D doet er een heel erg stuk langer over, dat is niet meer zo modern helaas. De 300D compenseert dat een beetje door nog onder de 20 seconden naar de 100 te 'sprinten'. Als je moderne auto's gewent bent (of veel op stukken rijdt met variabele snelheden) dan is het wel iets vervelend, voor de snelweg zijn ze wel perfect. Persoonlijk vind ik het imago erg stoer, het is lekker comfi en die grote hond zal zeker passen op de achterbank (daar heb je zoals je zelf al zegt) geen kombi voor nodig.
Het maakt mij niets uit of ik er wat langer over doe. Ik heb niets met sportief rijden (ik krijg er toch alleen maar boetes van), ik rij liever een comfortabele auto dan een snelle. Ik moet wel zeggen dat zowel de 240d en de 300d lastig te verkrijgen lijken.

Een kleine besparing is niet erg, we gaan van een kleine auto naar een grotere, dus een besparing is gewoon lastig te realiseren. Autos op lpg onder de 200k zijn wel te krijgen, ik maak me alleen zorgen over de betrouwbaarheid. (vb:
http://www.autotrack.nl/o...d=6161136&p_type_lijst=RL
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=bqddau3smmtr
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vgalllc2zs1v (woot :D)

(diesel:)
Een auto die we allebei ook wel leuk vinden is:
http://www.autokopen.nl/occasion/Mazda/323/3891115.html
http://www.autodealers.nl...x?aid=731661&herkomst=gpl

En van deze zijn er zat te verkrijgen:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vzrzko13gpyk
(weet iemand misschien hoeveel ruimte de niet station versie heeft? bijna onmogelijk om daar fotos van te vinden)

Wat is voor ons betrouwbaarder en zou het wat kunnen besparen?

De ervaringen met de accent zijn dusdanig goed dat het misschien nog wel het meeste loont om te kijken naar een hyundai lantra (elantra is geloof ik geen station van te krijgen en ik denk dat het net wat te weinig ruimte bied voor een hond, wat wel jammer is want zo lelijk vind ik hem niet).

Hoe zit het overigens nou met zuinigheid en lpg? Ik hoor vaak dat dan het verbruik daalt tot 1 op 10 of lager zelfs, wat is de oorzaak en is het een beperking van lpg of is het afhankelijk van de zuinigheid van de auto? anders zou een geval als dit ook wel een optie zijn: http://www.autotrader.nl/...aNummer=3&total=36&pos=23

[ Voor 52% gewijzigd door Skerekrow op 07-08-2009 08:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Lenn, is zo'n Santa Fe niet een beetje te zwaar?

• Skerekrow
Ja, veel te zelfs. Maar alsie op lpg rijd is hij qua wegenbelasting goedkoper dan een diesel en qua branstofkosten ongeveer gelijk.

[ Voor 42% gewijzigd door Skerekrow op 07-08-2009 09:44 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Die Mazda heeft mijn vader nog gehad toen dat model nieuw was. Best een fijne diesel, rijdt eigenlijk bijna als een benzinemotor. Normaal gesproken ook hele betrouwbare auto's, maar er staan wel erg veel kilometers op.

/▌

Verwijderd

Topicstarter
Wat vinden we van zoiets dan? Op zich vind ik deze wel leuk namelijk..
http://www.autotrack.nl/o...ype_lijst=RL&o_id=6276278
Er zit een buttload ruimte in en hij is op zich niet zo zwaar.. Verder vind ik em er best redelijk uit zien :)
Marzman schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 09:48:
Die Mazda heeft mijn vader nog gehad toen dat model nieuw was. Best een fijne diesel, rijdt eigenlijk bijna als een benzinemotor. Normaal gesproken ook hele betrouwbare auto's, maar er staan wel erg veel kilometers op.
Op zich wel, maar ik ben van mening dat de kilometerstand ook niet altijd alles zegt.. Toen we Moop haalden, stond er iets van 86000 op de teller (weinig iig) en daar hebben we ook eerst nog bijna € 900 euro aan moeten laten vervangen voordat ie door de APK kon..

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2009 09:53 ]

• Skerekrow
Mijn collega heeft er een, geeft aan dat er veel kosten in de airco gaan zitten maar voor de rest een heel betrouwbaar bakkie is. Dus die misschien ook maar op de lijst gooien.

Op zich vind ik die santa fe wel een hele humor optie.
>"Waarom heb je die SUV gekocht?"
>"We will goedkoper gaan rijden."
Hoewel dat goedkoper misschien niet helemaal haalbaar is.

[ Voor 62% gewijzigd door Skerekrow op 07-08-2009 10:02 ]

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 09:50:
Wat vinden we van zoiets dan? Op zich vind ik deze wel leuk namelijk..
http://www.autotrack.nl/o...ype_lijst=RL&o_id=6276278
Er zit een buttload ruimte in en hij is op zich niet zo zwaar.. Verder vind ik em er best redelijk uit zien :)

[...]

Op zich wel, maar ik ben van mening dat de kilometerstand ook niet altijd alles zegt.. Toen we Moop haalden, stond er iets van 86000 op de teller (weinig iig) en daar hebben we ook eerst nog bijna € 900 euro aan moeten laten vervangen voordat ie door de APK kon..
En de prijs ?? voor 12 jaar oude auto ? vind het flink aan de prijs omgerekend 6000 guldens
je mag niet meer terug rekenen dat weet ik maar doe het ff toch !!

[ Voor 10% gewijzigd door hetnet op 07-08-2009 10:03 ]

• Skerekrow
hetnet schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 10:00:
[...]

En de prijs ?? voor 12 jaar oude auto ? vind het flink aan de prijs omgerekend 6000 guldens
je mag niet meer terug rekenen dat weet ik maar doe het ff toch !!
Tjsah, zo kun je alles duur laten lijken.

Verwijderd

Topicstarter
Met Skere.. Guldens zijn zo lekker nietszeggend.. Die hebben we namelijk ook al bijna 8 jaar niet meer..

• hetnet
Skerekrow schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 10:04:
[...]

Tjsah, zo kun je alles duur laten lijken.
Lijkt wel of ze met verkoop oudere auto's van guldens euro's hebben gemaakt.
Ik ben zelf ook bezig met andere auto,

Ik heb ford mondeo 2 liter 1996 200.000 km inruil op ford mondeo 2 liter van 2002 180.000
Mag jij zeggen wat ik inruil krijg.
Zeg ik dat ford 1996 beter naar de sloop kan brengen. (150 euro)
Ik krijg ford 2002 goedkoper mee zonder inruil

En dan moet je voor suzuki 1997 bijna 3000 euro neerleggen ????

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Moet je eens uitrekenen wat je verdient in guldens. Dat was 8 jaar geleden heel veel geweest ;)

/▌

• hetnet
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 10:18:
Met Skere.. Guldens zijn zo lekker nietszeggend.. Die hebben we namelijk ook al bijna 8 jaar niet meer..
En ik zeg juist die hebben we pas 7 jaar..............
Maar ben ook al wat ouder hahahahahhhaa

• Trubo
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:24
Voor een gemiddelde prijsberekening kan je heel goed de volgende website gebruiken:
http://www.autoweek.nl/kostenberekening.php

Je kan per model verschillende keuzes maken over de uitvoering.

En een Volvo 850 Estate? Zit een betrouwbare diesel in van Audi en de auto heeft ook best veel luxe.

Hmmm... misschien is deze auto ook wel te duur :?

• Skerekrow
3000 of 2650 is een heel verschil, bovendien heeft hij 150k op de teller, dat is voor een lpg g3 bak best netjes. Als hij motorisch er goed aan toe is en er van binnen niet uitgeleefd uit ziet vind ik het geen gekke vraagprijs.
Trubo schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 10:27:
Voor een gemiddelde prijsberekening kan je heel goed de volgende website gebruiken:
http://www.autoweek.nl/kostenberekening.php

Je kan per model verschillende keuzes maken over de uitvoering.

En een Volvo 850 Estate? Zit een betrouwbare diesel in van Audi en de auto heeft ook best veel luxe.

Deze is op zich wel wat duur maar het idee is wel goed. Ik heb zelf al een beetje zitten kijken naar volvo v40's Die zijn prima op diesel en gas te verkrijgen, alleen hebben ze vaak een hoge kilometerstand. Ik weet niet hoe betrouwbaar ze zijn, maar als ze dat wel zijn willen we ze best overwegen.

[ Voor 70% gewijzigd door Skerekrow op 07-08-2009 10:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Marzman schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 10:19:
Moet je eens uitrekenen wat je verdient in guldens. Dat was 8 jaar geleden heel veel geweest ;)
Ik denk het niet, want toen zat ik in de derde van de middelbare school en nu krijg ik studiefinanciering, dus al met al denk ik dat het wel meevalt..
Trubo schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 10:27:

Dan kunnen we ook voor deze gaan: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vc1wzuaytrvu :P Heeft nog minder op de teller ook :P

• Skerekrow
dan lijkt dit me nog een betere optie
http://www.autotrader.nl/...inaNummer=1&total=5&pos=1

misschien moeten we ons daar maar op gaan richten, ik heb een hoop v40s zien staan met belachelijke kilometerstanden, dus misschien is dit wel een betrouwbare optie (als iemand ervaringen heeft hoor ik het graag)

[ Voor 19% gewijzigd door Skerekrow op 07-08-2009 10:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Volvo's staan op zich wel bekend als betrouwbare auto's.. Als ik daar bij optel dat er idioot veel te vinden zijn met kmstanden van 500 000, dan denk ik dat ze best lang mee gaan..

Gewicht van 1295 kg is ook nog wel redelijk... En ze zijn ook wel op G3 te vinden..

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2009 11:07 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:14

SeatRider

Hips don't lie

Als je een Hyundai Excel op zich niet vervelend vond kun je ook eens kijken naar de categorie kleine grote auto's, dus bvb een Peugeot 206 SW met 1.4 HDI of Skoda Fabia Combi met 1.4 TDI. Mijn ouders hebben pas een hele mooie ex lease Fabia Combi 1.4 TDI gekocht van 3,5 jaar oud, 160dkm, NAP en slechts 5000 euro. En dat rijdt 1:20 en is verrassend ruim.

Ik zou me persoonlijk echt schuldig voelen om in zo'n ouwe Mercedes 240 of 300 te gaan rijden. Hier in Rotterdam rijden er nu steeds meer, allemaal met de meest verschrikkelijke walmen eruit, ik ben echt geen boomknuffelaar, maar dit is het andere uiterste - dat is gewoon asociaal.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 11:12

Youk

Volvo For Life

Tja, voor een hond is er maar één echte optie: http://www.carwoman.nl/2009/07/17/ook-honden-blij-met-volvo/ :+

In ieder geval als je naar Volvo kijkt, dan kun je best naar de 200, 700 of 850 reeks kijken. Die benzine motoren met LPG zijn een niet te kloppen combinatie. Die blokken draaien zonder moeite 400k, 500k of meer zonder grote onderhoudskosten (ok, bij elk merk/type zijn er wel exemplaren te vinden die het minder goed/slecht doen, je zou maar de pech hebben).

Die 240 die jullie zelf als voorbeeld aandragen ziet er op het eerste zicht nog heel netjes uit. Maar let erop dat deze nog geimporteerd moet worden in NL, dus hou rekening met BPM.

Volvo Classic Club Belgium

• Skerekrow
Zijn zulke volvos ook met airco verkrijgbaar of is het daar allemaal net te oud voor? en is een airco in zon auto verstandig of is het iets dat alleen maar stuk kan gaan?

edit: ik zie dat ze inderdaad met airco te krijgen zijn en ze zien er ook wel comfy uit :) denk dat het zeker een goede keuze zal zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Skerekrow op 07-08-2009 12:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind zelf deze wel heel mooi eigenlijk :$ (OMG ik vind een volvo "mooi" - AHH what's happening)
http://www.autotrack.nl/o...d=6267489&p_type_lijst=RL
Beetje tegen ons plafond aan/er door heen, dat wel..

• Youk
  • Laatst online: 20-11 11:12

Youk

Volvo For Life

Airco is mogelijk op die modellen, zeker op de 850. Maar vergeet niet dat het toen nog niet zo'n gemeengoed was als nu. Zelf heb ik een 850 zonder airco, maar wel met schuif/kanteldak. Dat was voor mij belangrijker dan airco. En de combinatie van beiden is moeilijk te vinden. Hiervoor had ik 3 jaar gereden in een wagen met airco maar zonder schuifdak en dat miste ik wel. Tja persoonlijke voorkeuren hé.

De s/v40 reeks zijn zeker ook geen slechte wagens. Ze zijn wel een slag kleiner dan de modellen die ik vermeld heb. En ook wordt er dikwijls gezegd dat het geen "echte" Volvo's zijn. Nu ja, wat daar van waar is is maar een groot vraagteken. Het zijn toch ook wel aangename wagens. Mijn ouders hebben de opvolger daarvan, namelijk de v50 en dat rijdt ook wel lekker. Zelfs met de 1.6 diesel erin. Wederom geen snelheidsmonster, maar komt perfect mee met het verkeer.

Volvo Classic Club Belgium

• Trubo
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:24
Ik weet van de 850 2.5 TDI Estate , afhankelijk van het model dan, dat daar volautomatische airco inzit. Oudere modellen ben ik niet bekend mee.

Wat inderdaad ook zou kunnen is om een auto uit een droger klimaat te halen, Italië, Spanje of Portugal. Helaas brengt dit natuurlijk wel meer werk met zich mee.......

Dit is ook niet echt een optie maar wel een iets kleinere station auto, wellicht een richting om naar te kijken?
Mitsubishi Lancer Wagon

Verwijderd

Topicstarter
Skere's oom is Mitsu-dealer, dus op zich.. ;)

• Skerekrow
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 12:29:
Skere's oom is Mitsu-dealer, dus op zich.. ;)
Ja maar daardoor heb ik het gevoel dat hij niet altijd even objectief is ;) Mitsus hebben dan gelijk een streepje voor, en ik wil juist een goed overwogen besluit maken. Bovendien zijn ze aardig lastig te krijgen. Daar hebben de volvos weer geen last van en ergens vind ik het wel een gerustellende gedachte dat er genoeg mensen zijn die een volvo over de 400k getrapt hebben en hem het verkopen nog waard vinden.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Skerekrow schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 12:37:
[...]

Ja maar daardoor heb ik het gevoel dat hij niet altijd even objectief is ;) Mitsus hebben dan gelijk een streepje voor, en ik wil juist een goed overwogen besluit maken. Bovendien zijn ze aardig lastig te krijgen. Daar hebben de volvos weer geen last van en ergens vind ik het wel een gerustellende gedachte dat er genoeg mensen zijn die een volvo over de 400k getrapt hebben en hem het verkopen nog waard vinden.
Wel makkelijk met reparaties. Valt er misschien wel wat te regelen ;)

/▌

Verwijderd

Topicstarter
Skerekrow schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 12:37:
[...]

Jah, dat ben ik wel met je eens.. Je weet ook hoe ik over Mitsu's en je oom denk ;) Ik bedoelde het ook meer van: "Hmja, dat verhaal kennen we.."
Marzman schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 12:45:
[...]

Wel makkelijk met reparaties. Valt er misschien wel wat te regelen ;)
Helaas niet.. Het is helaas een gewone oom, geen suikeroom :(

• djfisjtik
Ik heb ooit een webtool gemaakt om auto's op brandstofkosten en belastingen te kunnen vergelijken. Hij werkt met cookies dus alle invoer is persoonlijk en wordt onthouden.

Hieronder de uitkomst tussen Hyundai Accent, Santa Fe en V40 op G3. Ik heb het verbruik van de Accent iets gunstiger ingesteld omdat ik gok dat er iets langere afstanden mee gereden zouden gaan worden.

Vanaf ongeveer 26000km wordt de V40 goedkoper maar de besparing bij 30000km is slechts €113,-

Afbeeldingslocatie: http://djfisjtik.demon.nl/~mike/hyundai/tabel.PNG

Afbeeldingslocatie: http://djfisjtik.demon.nl/~mike/hyundai/grafiek.PNG

Puur kijkend naar de financiën zou mijn strategie zijn om door te rijden in de Accent tot het echt niet meer past of wanneer de onderhoudskosten niet meer in verhouding staan. Iedere auto, maar vooral eentje die je net tweedehands koopt, is een risico om financieel op leeg te lopen.

• Skerekrow
Ik zat juist zo te hopen op een auto waarbij ik zo min mogelijk reparaties heb ;)

16 km/l is wel erg gunstig ingeschat, dat haaltie op de snelweg net.

[ Voor 31% gewijzigd door Skerekrow op 07-08-2009 12:54 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

djfisjtik schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 12:48:
Puur kijkend naar de financiën zou mijn strategie zijn om door te rijden in de Accent tot het echt niet meer past of wanneer de onderhoudskosten niet meer in verhouding staan. Iedere auto, maar vooral eentje die je net tweedehands koopt, is een risico om financieel op leeg te lopen.
Daar heb je wel een punt, je gaat niet een auto eerst een beurt geven en helemaal in orde laten maken als je hem bij veel kilometers weg doet. Maar als je dat een beetje incalculeert en gokt goed (of neemt iemand mee die er verstand van heeft) dan rijdt je voor 13 euro goedkoper wel in een grotere en luxere auto.

/▌

• djfisjtik
Dit is wel een positieve gebruikers review van de V40 op G3: http://www.autoweek.nl/au.../Volvo-V40-20-Luxury-Line.

Houd er ook rekening mee dat bij gas de tank ongunstig in de kofferuimte geplaatst kan zijn. Ook de actieradius kan ongunstig zijn als de gastank niet groot is icm. met hoog verbruik.

Bij de review hierboven heeft hij een 55 liter tank waar het reservewiel normaal ligt. Met een verbruik van de 1 op 10 is de actieradius van 550km redelijk te noemen.

Verwijderd

Topicstarter
Wat is een actieradius? Wat ie op 1 tank kan rijden?

• Skerekrow
De accent heeft ook maar een klein tankje dus 1x per week aan de pomp staan is niets nieuws voor me.

• djfisjtik
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 13:05:
Wat is een actieradius? Wat ie op 1 tank kan rijden?
Precies!
Skerekrow schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 13:06:
De accent heeft ook maar een klein tankje dus 1x per week aan de pomp staan is niets nieuws voor me.
1x per week is idd niet zo vaak. Er zijn echter ook auto's op gas die niet verder komen dan 300km. Het is iets om rekening mee te houden. Ik zou met zo'n auto 2x op en neer naar m'n werk kunnen rijden.

Verwijderd

Topicstarter
Ok.. Ik ga er geen mooi grafiekje bij maken, maar even mijn berekening (uitgaande van 25000 km per jaar)..

Hyundai Accent 1.3 (benzine)
Verbruik 1:14
Brandstofkosten per liter 1,283
Wegenbelasting 268 per jaar
Totale kosten per jaar: € 2559,07

Volvo V40
Verbruik 1:10

Op Diesel:
Literprijs diesel € 1.109
Wegenbelasting per jaar € 1176
Totale kosten per jaar: € 3948,50

Op LPG-G3:
Literprijs lpg € 0,551
Wegenbelasting € 852 per jaar
Totale kosten per jaar: 2229,75

Zie ik nog wat over het hoofd? (ongetwijfeld namelijk)
Iets zegt me eigenlijk dat het onmogelijk is dat een Volvo V40 op LPG-G3 goedkoper is dan een Hyundai Accent op benzine..

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2009 13:23 ]

• Skerekrow
Je schat benzine anders wel erg goedkoop in per liter :/

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Skerekrow schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 12:48:
Ik zat juist zo te hopen op een auto waarbij ik zo min mogelijk reparaties heb ;)

16 km/l is wel erg gunstig ingeschat, dat haaltie op de snelweg net.
Als het een beetje rijdt zoals mijn Excel dan kun je die 1:16 prima halen door nooit >105km/u te rijden, en is zelfs 1:18 haalbaar als je je vrolijk op 90km/u achter een vrachtwagen parkeert :z

* dion_b heeft met dat laatste zelfs 1:20 gehaald :P

Maar goed, ik ken weinig andere automobilisten met het geduld daarvoor...

Edit:
Mbt inschatting brandstofkosten - dat gaat als de economie weer aantrekt idd keihard tegenvallen. Ik heb voor mijn berekeningen hierboven EUR 1.45 genomen voor benzine, maar ik ben redelijk overtuigd dat we binnen twee jaar dik boven de EUR 2/l gaan zitten. Enige is dat die verhoging op de prijs van de ruwe grondstof is, dus dat diesel en LPG allicht evenredig getroffen gaan worden. Wat wel gaat schelen is zuinigheid - relatief gezien gaan de vaste lasten (afschrijving, verzekering, wegenbelasting) en semi-vaste lasten (onderhoud) flink dalen tov de variabele lasten (brandstof).

Maarja, zuinigheid (in absolute zin) en grote auto's waar een van 's werelds grootste hondenrassen mee vervoerd moet worden zijn sowieso slecht te verenigen...

[ Voor 38% gewijzigd door dion_b op 07-08-2009 13:37 ]

Oslik blyat! Oslik!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 13:21:
Ok.. Ik ga er geen mooi grafiekje bij maken, maar even mijn berekening (uitgaande van 25000 km per jaar)..

Hyundai Accent 1.3 (benzine)
Verbruik 1:14
Brandstofkosten per liter 1,283
Eens met Skerekrow, waar tank je benzine voor minder dan 1,30/liter? Bij onbemande stations zie ik momenteel benzine zo rond de 1,40 en diesel rond 1,-

Verwijderd

Topicstarter
Kan de site zo gauw niet meer vinden waar ik het af had.. Maar inderdaad.. Goed, herstel dan met de hantering van de prijzen zoals vermeld op nu.nl:

Hyundai Accent 1.3 benzine
Verbruik: 1:14
Prijs per liter benzine: € 1,479 (damn, afzetters)
Wegenbelasting: € 268 per jaar
Totale kosten per jaar: € 2909, 07

Volvo V40
1:10

Prijs LPG: € 0,578
Wegenbelasting: € 852 per jaar
Totale kosten per jaar: € 2297

Prijs Diesel: € 1,093
Wegenbelasting: € 1176 per jaar
Totale kosten: € 3908,50

Oh, ik ben trouwens uitgegaan van € 25000 km per jaar weer :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2009 13:47 ]

• Skerekrow
Ik denk overigens niet dat de volvo v40 diesel 1:10 doet, die lijkt me wel iets zuiniger toch? Ik vind hier bij autotrack het volgende aan verbruik:
Verbruik stad:1 op 12,0
Verbruik buitenweg:1 op 19,2
Verbruik gecombineerd:1 op 15,8

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan zou 1:15 een veilige aanname zijn. Die 1:10 slaat waarschijnlijk op LPG, daar klopt dat ws wel.

Edit:
Zie trouwens voor real-life verbruikscijfers:
http://www.autoverbruik.nl/

V40 diesel: 1:16.5
V40 LPG: 1:8.5 :X

Oslik blyat! Oslik!

• ebia
djfisjtik schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 13:01:
Bij de review hierboven heeft hij een 55 liter tank waar het reservewiel normaal ligt. Met een verbruik van de 1 op 10 is de actieradius van 550km redelijk te noemen.
Let wel dat je een gastank maar kunt vullen tot 80% van die 55 liter, dus 440 km op een tank.

• Skerekrow
Echter kost LPG bijna de helft ten opzichte van diesel :/ afgezien van het verschil in wegenbelasting

Met deze gegevens kom ik bij diesel uit op 2832,06

[ Voor 20% gewijzigd door Skerekrow op 07-08-2009 14:06 ]

• The Eagle
  • Laatst online: 20:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

D'r zit een Volvo-specialist en hobbyist op GoT, wellicht dat je hem eens aan kunt spreken cq op dit topic wijzen. Die jongen kan je alles vertellen over Volvo's, waar je op moet letten, etc :) Da's Bart-Willem

Verder ook raadzaam om dan even in Het grote Volvo topic Deel 2 te kijken.

Het is dat een 850 T5 wat duur voor me is, maar anders... :9

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Skerekrow
The Eagle schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 14:14:
D'r zit een Volvo-specialist en hobbyist op GoT, wellicht dat je hem eens aan kunt spreken cq op dit topic wijzen. Die jongen kan je alles vertellen over Volvo's, waar je op moet letten, etc :) Da's Bart-Willem
ik had hem al een subtiel DMetje gestuurd ;)
The Eagle schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 14:14:

Verder ook raadzaam om dan even in Het grote Volvo topic Deel 2 te kijken.

Het is dat een 850 T5 wat duur voor me is, maar anders... :9
Ook daar blader ik sinds vandaag wat rond :) Het is alleen zo dat een volvo nog niet eerder zo duidelijk als optie naar voren is gekomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Skerekrow op 07-08-2009 14:18 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:14

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 12:48:
[...]

Jah, dat ben ik wel met je eens.. Je weet ook hoe ik over Mitsu's en je oom denk ;) Ik bedoelde het ook meer van: "Hmja, dat verhaal kennen we.."
Ga je nou met je vriendje discussieren via een forum? :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Skerekrow
SeatRider schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 14:31:
[...]

Ga je nou met je vriendje discussieren via een forum? :+
Ik mag het hopen van niet, dan heb ik vanavond niks meer te doen :(

Dé reden dat we waarsch geen mitsu nemen is omdat er moeilijk stations van te krijgen zijn. Het enige dat veel gemaakt eind jaren 90 en begin deze eeuw zijn carismas en daar past het hondje toch niet in. Dus het lag al in de lijn der verwachtingen dat het toch geen mitsu zou worden.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zomaar een idee; als er maar een trekhaak achter de auto zit/kan, kan de hond ook achter de auto:
Hondenaanhangwagens
Afbeeldingslocatie: http://www.cherza.be/members/7207/18-25-10-2008_Sept081.JPG
Best ruimte voor een grote hond, en geen haren of ander vuil in de auto. Een grote auto met ruimte die je 90% van de tijd toch niet gebruikt is dan ook niet echt nodig.

• Skerekrow
Dat hebben we op zich ook overwogen, het is alleen wel zo dat van plan zijn de hond veel mee te nemen (naar vrienden/ouders vakanties etc) en dan is een aanhanger niet altijd ideaal bij het parkeren. bovendien vinden we haar in de auto niet erg, een auto is een vervoermiddel voor ons 3 (mij din en hond, plus af en toe een passagier), daarbij maken we ons niet druk of de kofferbak wel schoon is of niet.

[ Voor 34% gewijzigd door Skerekrow op 07-08-2009 15:03 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik vraag me af of je zo'n grote auto echt nodig hebt hoor. Een Golden Retriever die kan zelfs makkelijk in de kofferbak van een oude Starlet (zo'n vierkante).

/▌

• Skerekrow
Nee, zo heel groot hoeft de auto niet te zijn. De genoemde mazda 323 zou ook een prima oplossing zijn. Hoewel de hond wel flink steviger is dan een golden retriever. We willen alleen een auto die betrouwbaar is en veel kilometers mee kan tegen een lage prijs. Wij staan open voor alle autos met een redelijke hoeveelheid kofferbakruimte. Zoals ik al aangegeven heb heb ik ook nog naar bijvoorbeeld de peugot 306 hatch gekeken, ik kan alleen niet inschatten of die groot genoeg is (en de betrouwbaarheid is daarbij niet zo handig). Maar een Sedan is iig uitgesloten dus of het moet een ruime hatch worden of een stationwagon.

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 20:36

Smarron

The bend

Als je ruimte wilt, is een Peogeot 406 dan niks ? Ook niet zo heel duur meer in aanschaf:

http://www.autotrader.nl/...inaNummer=1&total=2&pos=1

- Stationwagon
- Airco
- Weinig kilometers
- LPG/G3

[ Voor 5% gewijzigd door Smarron op 07-08-2009 16:39 ]

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Skerekrow
Het zou een hele mooie optie zijn. Ik weet alleen niet of de 406 betrouwbaar is.

Een hatchback zou denk ik wel kunnen maar dan moet er genoeg ruimte zijn voor de hond. Een boerboel is nou eenmaal geen klein schoothondje (sterker nog als je hem op schoot hebt kan dat tot zo'n 70 kilo wegen). Op zich zijn er best hatchbacks die de ruimte bieden (denk bijv de ford focus) maar dezen zijn wat nieuwe en liggen net buiten ons budget.

Wellicht zien we een paar logische opties helemaal over het hoofd en mede daarvoor is dit topic. Wij hebben ook met zijn 2en naar stations gekeken en daarbij is de volvo niet serieus ter sprake gekomen, nu kunnen we er moeilijk meer omheen. En zo hopen we een goede keuze te maken.

[ Voor 79% gewijzigd door Skerekrow op 07-08-2009 18:09 ]

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Mocht je een G3-bak willen, laat dan alle Fransozen etc lekker staan want daar zitten niet eens harde klepzittingen in. Eigenlijk zijn er weinig merken die geschikt zijn voor LPG (sterker nog: Toyota en BMW geven zelfs geen garantie meer als je LPG in een nieuwe auto van een van die merken legt). Volvo's en Saabs zijn eigenlijk altijd wel geschikt voor LPG. :)

Mocht je voor een V40 gaan, pak dan eentje van ná 1998: de modellen ervoor ('96, '97 en tot ongeveer medio 1998) hebben nog de kleine kinderziekten zoals binnenbekleding van de stijlen die gaan hangen en allerlei rammeltjes etc.

De diesels van de V40 zijn ook erg goed, die kan je ook gerust kopen met een hoge km-stand. :) Ik moet trouwens wel zeggen dat die eerder geposte V40 met 150k op de klok niet betrouwbaar over komt. Stel dat de auto 10 jaar oud is, zou dat ding iets van 15k per jaar hebben gereden en dat geloof ik niet snel bij een diesel. :P Het verbruik van de diesel ligt rond de 1 op 16-17 en op LPG G3 doet zo'n auto ongeveer 1 op 10,5 - 1 op 11 (de 1 op 8,5 klopt niet, neem dat maar van mij aan :P ).

Grootste voordeel van de V40 vind ik de geweldige stoelen die erin zitten! 8) Je kan er zo mee naar Spanje toe rijden en nog uitgerust uitstappen! d:)b Dat zal je in een Franse zweefmolen of een strafgeveerde Duitser niet snel meemaken. :P

M'n broer heeft ook lang rondgereden met een V40 diesel en vond dit een heerlijke auto en reed er vaak 1 op 18 mee (lange afstanden). Helaas heeft 'ie die niet meer (hij rijdt nu een V50 benzine).

Mocht je liever een 850 of V70 hebben: deze zijn flink wat ruimer en lopen op LPG helemaal super (ik heb er al een aantal gezien die 4-5 ton op de teller hebben en nog steeds vrolijk rond tuffen). De bouwkwaliteit van Zweedse Volvo's is ook net ietsjes beter (alhoewel de phase 2 V40's ook erg goed zijn). Zwak punt van de 850/V70 zijn de voorste draagarmen en schokbrekerschalen. Gelukkig zijn dit niet de prijzigste onderdelen maar het zijn wel dingen die om de zoveel jaar wel weer terug komen. :P Helemaal fijn is een V70 diesel (de 2.5 vijfcilinder van Audi ligt hierin). Een V70 diesel rijdt alleen lang niet zo zuinig als een V40: denk aan een verbruik van 1 op 13,5-14. Eentje op G3 rijdt ongeveer 1 op 9-10. Onzuiniger en duurder in wegenbelasting (zo'n V70 diesel is 1400 Euro per jaar afrekenen), maar wel enorm ruim en vaak van alle luxe voorzien. :)

Volvotips.com

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-11 18:15

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Wij hebben een V40 met 350K op de teller (G3) en het is nog steeds prima rijden. De stoelen zitten inderdaad super, Zoals Bart-Willem zegt, ik zit nergens zo lekker als in m'n Volvo. En je stapt inderdaad minder vermoeid uit na een lange rit (uitgerust uitstappen doe ik per definitie niet na 1000+ KM). Het voelt gewoon betrouwbaar en ik zou er technisch gezien zo een rondje Europa mee doen.

Verwijderd

Topicstarter
Hm.. Kijk, dat vind ik toch wel belangrijk.. In de 2,5 jaar dat we elkaar kennen, zijn we drie keer met de auto op vakantie geweest (Duitsland, Schotland, Duitsland) en een beetje comfort mag dan wel.. Aangezien wij vrij impulsief zijn en bijvoorbeeld ook al eens enthousiast hebben uitgezocht wat de kortste route naar Helsinki is (via St Petersburg trouwens, zo'n 2600 km), kunnen we maar beter goed voorbereid zijn :P

Ik denk eerlijk gezegd wel dat we genoeg ruimte zouden hebben in de V40 (ten opzichte van de V70/850).. Veel ruimte is leuk, maar als de hond er in past en z'n koppie nog vrolijk kan bewegen, is het goed.. Het betreft een hond met een schofthoogte van 60-70 cm en een gewicht van zo'n 70-80 kg, dus wel iets groter dan een golden retriever, maar vooral lomper eigenlijk.. Aangezien hij/zij ook wel in een ruime hatchback zou passen, denk ik dat een V40 ook voldoet..

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

Skerekrow schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 16:40:
Het zou een hele mooie optie zijn. Ik weet alleen niet of de 406 betrouwbaar is.

Een hatchback zou denk ik wel kunnen maar dan moet er genoeg ruimte zijn voor de hond. Een boerboel is nou eenmaal geen klein schoothondje (sterker nog als je hem op schoot hebt kan dat tot zo'n 70 kilo wegen). Op zich zijn er best hatchbacks die de ruimte bieden (denk bijv de ford focus) maar dezen zijn wat nieuwe en liggen net buiten ons budget.

Wellicht zien we een paar logische opties helemaal over het hoofd en mede daarvoor is dit topic. Wij hebben ook met zijn 2en naar stations gekeken en daarbij is de volvo niet serieus ter sprake gekomen, nu kunnen we er moeilijk meer omheen. En zo hopen we een goede keuze te maken.
Zo dacht ik eerst ook, maar ik rij nu al een dik half jaar in een 406 1.8i benzine, en heb er nog geen betrouwbaarheidsproblemen mee gehad.

In die tijd heb ik al een kleine 18.000km gereden. KM stand is nu 192.000.

Schijnt dat de HDI motoren ook enorm goed en sterk zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat ons om de diesel en LPG-G3 varianten.. Benzine is leuk en aardig, maar voor ons niet heel rendabel.. Weet je misschien ook hoe het zit met de andere brandstoffen?

Trouwens, als ik kijk naar wat jij er mee gereden hebt, vraag ik me af of diesel/LPG-G3 voor jou niet ook een stuk voordeliger was geweest..

• flashin
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik zou als ik jullie was als je naar diesel kijkt enkel naar een lichtgewicht dieseltje zoeken hoor. Wegenbelasting = moordend.

G3 is ook duur maar iets meer te overzien, en het scheelt qua tanken nog veel meer ook.

Verwijderd

Topicstarter
flashin schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 11:26:
Ik zou als ik jullie was als je naar diesel kijkt enkel naar een lichtgewicht dieseltje zoeken hoor. Wegenbelasting = moordend.

G3 is ook duur maar iets meer te overzien, en het scheelt qua tanken nog veel meer ook.
Een lichtgewicht diesel met veel ruimte.. Lijkt mij een V40 nog altijd een goede optie, die weegt "maar" 1295 kg.. Wat ik voor een station wel mee vind vallen.. Maar noem eens een (ander) voorbeeld van een lichtgewicht dieseltje met veel ruimte? :)
Pagina: 1 2 Laatste