Tijd voor een berichtje, als was het alleen maar om dit draadje naar boven te schoppen

Ik heb besloten mij iPhone 3GS even in de kast te leggen en de i8910 er weer eens uit te halen. Vandaag is dag 1 met mijn vernieuwde Samsung.
iPhone
In augustus vorig jaar schreef ik een review (
http://www.mobilyz.com/re...2/review-samsung-i8910hd/) over dit toestel. Ik was enthousiast en schafte er tweedehands één aan voor mijn vrouw. Tot die tijd was de iPhone voor mij een 'no go'. Maar in november van dat jaar stapten mijn vrouw en ik in het kader van een abbonementsverlenging over op een iPhone 3GS. De policy van Apple en iTunes hebben me nooit aangestaan, maar ik moet zeggen dat de gebruiksvriendelijkheid en mogelijkheid van de iPhone geweldig zijn. De i8910 werd sindsdien door onze dochter gebruikt.
Saai
Twee weken geleden is dochter overgestapt op de Samsung Galaxy S. Ook een mooi toestel, en - ja ik weet het - we zijn verwend met zoveel toestellen in huis. Het is bijna decadent. Maar bij mij gaat het dan kriebelen. Asl ik tussendoor de i8910 eens pakte raakte ik snel teleurgesteld in de standaard firmware, maar las hier veel over Custom Roms en de mogelijkheden om te tweaken. En de iPhone is dan eigenlijk een beetje saai.
Custom Rom
Ik heb de i8910 uit de kast gehaald (die lag daar dus nog niet zo lang) en ik heb er HX-V8-31 op gezet. En ik moet zeggen 'waauw', wat een verbetering. Om de browsing ervaring te verbeteren heb ik Opera Mini 5 geinstalleerd en voor pushmail en synchronisatie met Gmail heb ik een latere versie van RoadSync gedownload. Ik vind dat ik nu weer een goede basis heb, en ik ben onder de indruk van de snelheid waarmee alles werkt.
Verschillen
Laten we eerlijk zijn: de Samsung is geen iPhone. Maar slechter is ie ook niet. Vorig jaar werd bij ieder nieuw toestel de term 'iPhone killer' gebruikt. Ik vind het onzin. Is het vergelijken van appels en peren en hangt volledig van je gebruikersbehoeften af. Om te bepalen wat je wilt is het wel handig om de verschillen op een rijtje te hebben, maar uiteindelijk speelt emotie ook een rol. Ik heb de iPhone bijna een jaar in gebruik. De Samsung heb ik veel korter gebruikt, maar ik heb aardig wat Symbian ervaring. Wat me tot nu toe opvalt:
iPhone 3GS
- Geweldige gebruikerservaring
- Heel veel apps (store)
- Snel toegang tot apps
- Veel accessoires te koop
- Geen Flash
- Ontvangst valt tegen in het gebouw waar ik werk (T-Mobile, vaak 'geen service)
- Redelijke camera
- Geen mogelijkheden om te tweaken, behalve met jailbreak
- Redelijk scherm
- Alleen internet radio (valt weg op plekken zonder 3G)
i8910
- Symbian is wat omslachtig en oogt ouderwets
- Goed zoeken om de juiste apps op internet te vinden
- Wel meer apps dan een jaar geleden (Whatsapp is bv beschikbaar)
- Ontvangst is in het gebouw waar ik werk verbazingwekkend beter (zelfde SIM-kaart)
- Snel met Hyper X
- Veel vrijheid (indelen, massaopslag, tweaken, thema's)
- Flash
- Veel betere foto's (Flits)
- FM radio (luister radio op de motor)
- Veel beter video opname
- Mooier scherm
- Beter geluid, vooral de speakers voor muziek zijn veel beter
Uitdaging
Voor mij is de uitdaging om zo veel mogelijk functies die ik had op de iPhone ook op de Samsung te krijgen. Misschien wel meer (Swype?). En het vervolgens zo lang mogelijk met de Samsung uit te houden. Ik verwacht uiteindelijk wel terug te gaan naar de iPhone vanwege de apps en de gebruiksvriendelijkheid. De vraag is meer hoe lang het duurt. Wellicht kan mijn bijdrage mensen helpen die overwegen over te stappen naar een iPhone. Overigens zou ik, als ik nu iets nieuws zou moeten kopen voor de Galaxy S gaan. Voor nu ben ik blij met mijn vernieuwde i8910. Heb vooral de FM radio en de foto/video mogelijkheden gemist. Ik hou jullie op de hoogte als ik wat nieuws heb. Of als ik weer terug ben naar de iPhone...