Toon posts:

Gamecafe

Pagina: 1
Acties:
  • 3.217 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

ik zit allemaal een beetje rond te neuzen voor 80 stuks videokaarten en beeldschermen voor een Gamevcafe. hierop gaan de nieuwe games draaien zoals pes2009 WoW en Counterstrike en noem maar op...

wat adviezeren jullie? welke videokaart en welke beeldschermen zouden de goedkoopste en de beste zijn. die moeten zeker niet traag zijn voor de spelers.

ik zou het erg op prijs stellen als jullie mij hiermee kan helpen.

jullie kunnen ook andere tips geven zoals hoeveel GB geheuegn, hoe groot de HD moet gemiddeld zijn en hoe snel de CPU is nodig.

alvast bedankt! :)

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-05 16:25

Haan

dotnetter

wat adviezeren jullie? welke videokaart en welke beeldschermen zouden de goedkoopste en de beste zijn. die moeten zeker niet traag zijn voor de spelers.
tip 1
tip 2
jullie kunnen ook andere tips geven zoals hoeveel GB geheuegn, hoe groot de HD moet gemiddeld zijn en hoe snel de CPU is nodig.
tip 3
tip 4

[ Voor 66% gewijzigd door Haan op 26-07-2009 17:34 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

moet dit allemaal op max detail gespeeld worden?

anders zou ik de hd4770 adviseren.. goedkoop zuinig en best goede prestaties.
en hou het bij een AMD rig dit is goedkoper..

en geheugen zou ik 2-4 GB gebruiken meer is niet nodig.

btw leuk idee zon gamecafe nog nooit van gehoord succes ermee ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Xenomorphh op 26-07-2009 17:34 ]

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-05 05:15

Zuurstok

Passionately curious

@hierboven, waar woon je ?
In amsterdam centrum hier heb je er 1 ( najah, staan 6 pc's.. ) waarop gegamed kan worden.
Kost 3-4 euro per uur geloof ik zoiets.

Een ik ben het een met de HD4770, ( heb hem zelf ook ) voor de games die je aangeeft is ie maar dan voldoende !:)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

veenendaal en kom bijna nooit in amsterdam. maar nu je het zegt zal ik er zeker is keer naar toe gaan lijkt me best grappig.

als CPU voldoet een snelle dualcore, een quadcore zou ik niet gebruiken aangezien dit overkill is en vaak niet ondersteunt wordt.. zeker voor CS.

[ Voor 6% gewijzigd door Xenomorphh op 26-07-2009 17:39 ]

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-05 05:15

Zuurstok

Passionately curious

[off-topic]xenomorphh, mail me maar even als je een keer naar amsterdam gaat en je wilt er even heen, zal ik je wel vertellen waar het zit :)[/offtopic]

Ik denk dat een dual core als een e7300 icm een hd4770 en 2 of 4 gig ram meer als genoeg voldoet voor de games die je aanprijst.
met standaard koeler, low budget kastje, 450 watt voedinkje,
Moederboord weet ik zo gauw even niet:P

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
waarom niet zoiets?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition€ 52,90€ 52,90
1Asus M3A78€ 62,27€ 62,27
1Cooler Master Elite 333 Zwart€ 28,70€ 28,70
1Corsair CX400W€ 39,-€ 39,-
1Corsair TWIN2X2048-6400 2GB (2x 1GB) DDR2€ 27,88€ 27,88
1Sapphire HD 4770 512MB GDDR5 PCI-E€ 80,65€ 80,65
ImporterenTotaal€ 291,40

moet je nog even een harde schijf en schermpje uitzoeken, maar denk dat je met deze setup wel aardig kan gamen hoor op 1680 x 1050

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
zou toch sowieso wel 4gb nemen, vooral met windows vista/7 echt wel nodig.

qua prijs kan je ook net zo goed hd4850's nemen, zijn sneller alleen wel minder energie zuinig.
als je er 80 neemt krijg je toch wel korting :)

duelcore lijkt me idd ook wel het best.

maar dan niet de 7750 x2 maar de amd 550 x2 = phenom2 beetje langer toekomst gericht prestatie ongeveer als een intel e8400.

btw als je met dit soort vragen moet komen mag je wel hulp inschakelen, want zo komt dat niet goed denk ik :P
de games etc moeten er ook nog op en onderhouden :)

[ Voor 17% gewijzigd door Powrskin op 26-07-2009 18:30 ]

Nukezone FTW

• nedernakker
Powrskin schreef op zondag 26 juli 2009 @ 18:30:
zou toch sowieso wel 4gb nemen, vooral met windows vista/7 echt wel nodig.

qua prijs kan je ook net zo goed hd4850's nemen, zijn sneller alleen wel minder energie zuinig.
als je er 80 neemt krijg je toch wel korting :)

duelcore lijkt me idd ook wel het best.

maar dan niet de 7750 x2 maar de amd 550 x2 = phenom2 beetje langer toekomst gericht prestatie ongeveer als een intel e8400.

btw als je met dit soort vragen moet komen mag je wel hulp inschakelen, want zo komt dat niet goed denk ik :P
de games etc moeten er ook nog op en onderhouden :)
waarom niet gewoon xp draaien, goede ondersteuning, lekker licht OS, dx9 is ook best zat. high end gamen gaat toch niet werken.

ik zou zeker geen 4850 nemen, 4770 is nagenoeg net zo snel heeft alleen een veel lagere TDP, geloof mij, van de nuon krijg je geen korting.

die x2 550 is misschien wel een betere optie, als je het prijsverschil er voor over hebt.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt aan iedereen voor de tips. ik heb verder nog een beetje verder gezocht en rond geneusd en idd de ati 4770 is wel geschikte videokaart, maar de vraag is of dit nog 3 a 4 jaar kan mee vooruit. vooral met de spellen die nu en straks op de markt zijn/komen.

wat betreft de CPU, zou een Intel niet handiger zijn dan de AMD?
wat is het verschil precies nu tussen de 4850 en 4770 van de AMD?

en nog laatste vraag, geef mij maar een tip hoe groot de HD zou ik kopen? want de neiuwe spellen zijn heel erg groot, maar zou een 500GB voldoende zijn voor eder pc?

P.S. welke muis en toetsenbord zijn fijn en goedkoop voor de gamers in het algemeen?

alvast bedankt!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:45

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2009 @ 19:12:
Bedankt aan iedereen voor de tips. ik heb verder nog een beetje verder gezocht en rond geneusd en idd de ati 4770 is wel geschikte videokaart, maar de vraag is of dit nog 3 a 4 jaar kan mee vooruit. vooral met de spellen die nu en straks op de markt zijn/komen.

wat betreft de CPU, zou een Intel niet handiger zijn dan de AMD?
wat is het verschil precies nu tussen de 4850 en 4770 van de AMD?

en nog laatste vraag, geef mij maar een tip hoe groot de HD zou ik kopen? want de neiuwe spellen zijn heel erg groot, maar zou een 500GB voldoende zijn voor eder pc?

P.S. welke muis en toetsenbord zijn fijn en goedkoop voor de gamers in het algemeen?

alvast bedankt!
Mwhah, ik denk dat je met 250gb per computer ook al genoeg hebt. maar als je echt een grote hoeveelheid games erop wilt zetten dan moet je gewoon een 500gb schijf halen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:04
Hoewel ik erg twijfel aan het feit of een gamecafe wel rendabel is, zal ik je toch helpen.

Als processor zou ik een AMD Phenom X2 550 nemen.
Ik zou nog even wachten met het moederbord, totdat de 785G-chipset is gelanceerd. Dan een socket AM3 moederbord kopen met plaats voor 4 DDR3 dimms. Zo goedkoop mogelijk, dus waarschijnlijk ASRock.
Geheugen: 2 x 2GB DDR3, zo goedkoop mogelijk (Kingston Valueram o.i.d.)
Videokaart: Ik zou even wachten tot ATI haar nieuwe lijn uitbrengt. Dan een HD 5670/5850/5870 kopen.
Behuizing: AOpen QF50(X) X naar eigen smaak invullen. Liefst zo strak mogelijk.
Muis: Draadloos, optisch/laser
Moederbord: Goedkoop, bedraad logitech ding. Wel niet de allergoedkoopste kiezen, want in een gamecafe zullen de muis, het toetsenbord en de headset het snelste stuk gaan.
Monitor: Moeilijk. De beste prijs/kwaliteit-verhouding ligt bij schermen met een resolutie van 1920x1080, maar veel games ondersteunen die resolutie niet. Geen idee. 1920x1200 is het beste, maar wel duur. Moet wel DVI hebben, inclusief DVI-kabel. Geen geïntegreerde speakers! Anders wordt het een teringherrie.
Headset: Geen idee, moet stevig zijn i.i.g.

Met een beetje kennis kun je de processor unlocken naar een quadcore en is het zelfs mogelijk om de nieuwste spellen te spelen.

Edit: Harde schijf: Goedkoop model, hoeft niet veel GB te hebben. Zolang de prestaties maar goed zijn/hoge datadichtheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Joep op 26-07-2009 19:20 ]

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2009 @ 19:12:
Als je een gamecafe wilt runnen, moet je er toch rekening mee houden, dat bezoekers altijd het nieuwste willen spelen. Daarom denk ik, dat je met weinig (geen?) videokaart 3 a 4 jaar vooruit kunt (sowieso met alle hardware). Dat is zo mijn inschatting, ben niet zo thuis in hardware.

Do what you love, do it often

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

@^^

Muis zou ik ook bedraad maken, zodat iets moeilijker mee naar huis te nemen is ;)

www.koopeendroom.nl

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik zou een gaan kijken bij TGS "The game Syndicate" in rotterdam ;-). ZItten naast station blaak.

Jouw naam in onder mijn Post

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-04 20:43
muis = logitech mx518
toetsenbord zo goedkoop mogelijk, daar mag je op besparen vind ik, maar de muis is veel belangrijker en de mx518 is erg prettig, al sinds jaar en dag, maar nog steeds een prima muis (heb m zelf al 4 jaar+)

• Joep
Da's natuurlijk ook een goed punt. Grote kans dat je PC's worden opengebroken en er allerlei hardware verdwijnt. Dus slotjes kopen om de behuizingen af te sluiten en misschien zelfs aparte schroeven gebruiken zodat het niet kan worden opgebroken. Ook de connectors van de muis/tobo/headset vastleggen aan een slot.

Er komt erg veel bij kijken. Laatst was er ook iemand die dit plan was en om hulp vroeg op GoT. Misschien dat topic eens doorspitten? Kan het nu ff niet vinden.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Geen enkele hardware is over 3-4 nog goed genoeg om top of the line games te spelen.

Dan kun je beter nu budget/midlle of the road hardware kopen en dat over 1 jaar vervangen door hardware die dan actueel is.

Game hardwareschrijf je in 2 jaar af. Ja, je kunt er over 3 jaar nog WoW draaien, maar niet de nieuwe versies...

Kijk eens in de best buy guides:

[BBG] Best Buy Guide topicoverzicht

Merk op dat daar dus ook een upgrade topic bij staat.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
met andere woorden: een ddr3 of een am3 heeft geen zin om te kopen nu? ik kan me beter concetreren op de spellen van nu en hooguit 2 jaar later. die kunnen nog gedraaid worden met een am2 x2 en ddr3 toch?

• Joep
Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2009 @ 19:39:
met andere woorden: een ddr3 of een am3 heeft geen zin om te kopen nu? ik kan me beter concetreren op de spellen van nu en hooguit 2 jaar later. die kunnen nog gedraaid worden met een am2 x2 en ddr3 toch?
Als je de X2 naar een Quadcore unlockt wel. Ik zou gewoon ff wachten met het kopen van hardware, omdat er de komende 3 maanden een heleboel nieuwe producten gelanceerd worden. Intel komt met de Core i5/Socket 1156, AMD en Intel komen met nieuwe interessante chipsets en ATI introduceert de HD 5xxx videokaarten.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:12
Ik zou ook een 4770 of een 4850 halen. Ga je sneller, dan wordt het verhoudingsgewijs te duur en kan je er maar een half jaartje langer mee doen. Beter koop je over 2 jaar weer een budget videokaart.

Daarnaast, ga jij al deze 80 pc's zelf in elkaar zetten? En onderhoud? Heb je al gedacht aan systemen van een fabrikant as Dell ofzo? Garantie?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
Joep Stoffels schreef op zondag 26 juli 2009 @ 19:42:
[...]

Als je de X2 naar een Quadcore unlockt wel. Ik zou gewoon ff wachten met het kopen van hardware, omdat er de komende 3 maanden een heleboel nieuwe producten gelanceerd worden. Intel komt met de Core i5/Socket 1156, AMD en Intel komen met nieuwe interessante chipsets en ATI introduceert de HD 5xxx videokaarten.
kun jij mij ffe zeggen hoe die unlock werkt? moet dat hardware- of softwarematig gedaan worden?

• Joep
Je moet dan een moederbord hebben met de 710/750 Southbridge. Dan vervolgens gewoon ACC instellen in het bios en je ziet direct of je de processor succesvol hebt unlockt. Niet alle processors unlocken even goed, maar de de X2 550 heeft volgens mij de meeste kans van slagen, wat te zien is in de thread van XtremeSystems.

Edit: Softwarematig natuurlijk, als je 80 pc's moet solderen zou ik je dat niet aanraden natuurlijk :P

Edit 2: Ik geef je dit advies vanuit het standpunt van een tweaker. We hebben veel verstand van PC's, maar je moet die kennis wel hebben, anders kun je het beste 80 PC's van Dell kopen of van een Nederlandse webshop als Azerty/Salland/etc

[ Voor 36% gewijzigd door Joep op 26-07-2009 19:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Joep Stoffels schreef op zondag 26 juli 2009 @ 19:47:
Je moet dan een moederbord hebben met de 710/750 Southbridge. Dan vervolgens gewoon ACC instellen in het bios en je ziet direct of je de processor succesvol hebt unlockt. Niet alle processors unlocken even goed, maar de de X2 550 heeft volgens mij de meeste kans van slagen, wat te zien is in de thread van XtremeSystems.

Edit: Softwarematig natuurlijk, als je 80 pc's moet solderen zou ik je dat niet aanraden natuurlijk :P
x2 5`50 is een am3 en de moedrborden daarvan zijn te duur vind ik... zijn er goedkopere moederborden voor am3 met goede kwaliteit?

• Joep
AM3 processoren draaien ook op AM2+ moederborden, maar die gebruiken DDR2 geheugen. Hoewel dit goedkoper is op het moment, kun je dan in de toekomst moeilijk upgraden. Daarom zou ik dus even wachten totdat de 785G chipset uitkomt, die goedkope moederborden voor socket AM3 met Southbridge 710/750 mogelijk maakt.

Verwijderd

Topicstarter
Joep Stoffels schreef op zondag 26 juli 2009 @ 19:47:

Edit 2: Ik geef je dit advies vanuit het standpunt van een tweaker. We hebben veel verstand van PC's, maar je moet die kennis wel hebben, anders kun je het beste 80 PC's van Dell kopen of van een Nederlandse webshop als Azerty/Salland/etc
installatie en beheer van deze pc's zou geen probleem zijn. ik ben zelf ook een icter en afgestudeerd op HBO op informatica gebied en hiervoor al MBO af als systeem en netwerkbeheerder. :) alleen ik heb een tijdje de nieuws niet meer gevolgd en ik weet niet precies wat nu allemaal op de markt is. vandaar deze vraag :) nogmaals bedankt voor de tips tot nu toe!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:01
Sorry, maar zou je niet beter eerst een erg duidelijk plan hier plaatsen?

Wat er nu gezegd wordt is wel leuk, maar er komt niets concreets uit.

Dus, hoeveel pc's wil je gaan plaatsen, wat is je budget voor puur alleen de pc's, evt. met randapparatuur, welke spellen wil je dat nu op gespeeld gaan worden..?

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-05 23:06

Zerora

Ik Henk 'm!

Joep Stoffels schreef op zondag 26 juli 2009 @ 19:31:
Da's natuurlijk ook een goed punt. Grote kans dat je PC's worden opengebroken en er allerlei hardware verdwijnt. Dus slotjes kopen om de behuizingen af te sluiten en misschien zelfs aparte schroeven gebruiken zodat het niet kan worden opgebroken. Ook de connectors van de muis/tobo/headset vastleggen aan een slot.

Er komt erg veel bij kijken. Laatst was er ook iemand die dit plan was en om hulp vroeg op GoT. Misschien dat topic eens doorspitten? Kan het nu ff niet vinden.
Ik zou zelfs aparte kasten om de PC kasten heen bouwen. Je hoeft dan alleen maar te zorgen dat je zelf bij de powerknop kan. PC staat verder dan gewoon de hele dag aan. De monitor zou misschien aan de (tussen)wand kunnen vast monteren.

Draadloze muis kan wel. Maar zorg dat deze op een centrale plaats worden opgeborgen. Men zou dan bijv. gaan gamen door een bedrag te betalen + borg voor de muis. Jatten ze de muis dan krijgen ze ook hun borg niet terug. Je draait wel een beetje verlies op de muis, maar doordat je de borg overhoud is het verlies nog enigzins verzacht. En je hoeft ook niet de allerduurste muis te hebben. Wellicht dat je zelfs een deal kan sluiten als zo'n grote hoeveelheid hardware tegelijk besteld.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Joep
Ik zie net dat de goedkope AM3 moederborden soms al SB710 hebben. Deze bijvoorbeeld.

Verwijderd

Topicstarter
rscheper schreef op zondag 26 juli 2009 @ 19:57:
Sorry, maar zou je niet beter eerst een erg duidelijk plan hier plaatsen?

Wat er nu gezegd wordt is wel leuk, maar er komt niets concreets uit.

Dus, hoeveel pc's wil je gaan plaatsen, wat is je budget voor puur alleen de pc's, evt. met randapparatuur, welke spellen wil je dat nu op gespeeld gaan worden..?
klopt, maar ik heb al eerder gezegd: voor 80 computers en er komen bijna alleen de online games op. denk hier aan WoW, Counterstrike, Need for Speed, Fifa 09, Pes 09 enz...
budget voor die 80 pc's is zo goedkoop mogelijk :) maar maximaal 50.000 euro.

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Als je echt alleen bestaande systemen wil upgraden/aanpassen kan je dit bericht negeren. Aangezien je al 100 tips hebt qua hardware, mijn ingevingen om de haalbaarheid te vergroten.

Je zou er eventueel voor kunnen kiezen om verschillende soorten machines aan te schaffen. Een wow-bak draait met minder dan bijvoorbeeld dan een nieuwe shooter uit 2009. Misschien dat je een game kan installeren op een netwerkschijf en deze verdeelt over de computers. Dit scheelt iig met de licenties/data.

Tobo kan zo goedkoop mogelijk, muis moet toch wel redelijk zijn. Beeldscherm is belangrijk, maar ik zou niet voor een al te hoge resolutie gaan, een lagere resolutie scheelt enorm in de performance. 4GB ram is ideaal, minder moet je NIET doen, ram is toch goedkoop. HD snelheid/grootte is absoluut geen prioriteit. CPU moet sowieso een dualcore zijn. AM2° platform is best goed prestatie/prijs.

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Verwijderd

Topicstarter
Joep Stoffels schreef op zondag 26 juli 2009 @ 19:59:
Ik zie net dat de goedkope AM3 moederborden soms al SB710 hebben. Deze bijvoorbeeld.
mooi nieuws dit. zo'n moderbord + x2 550 + 4x 1GB ddr3 geheugen + hd4770 en HD van 500gb

zou dat voldoende zijn voor nog 2 jaartjes? :)

• Wmm
  • Laatst online: 10-05 21:39

Wmm

Dat is dan 625 Euro per pc. Als je daar complete pc's van moet kopen die de huidige games netjes moeten kunnen draaien is dat wel al erg krap... (aannemende dat er een beeldscherm enzo bij dat bedrag zit). Je zult ook al die games nog eens aan moeten schaffen wat een enorme berg geld gaat kosten. Dat kan toch niet... is 80 pc's ook niet extreem veel? Zeker om mee te starten?

Verwijderd

Topicstarter
Wmm schreef op zondag 26 juli 2009 @ 20:10:
Dat is dan 625 Euro per pc. Als je daar complete pc's van moet kopen die de huidige games netjes moeten kunnen draaien is dat wel al erg krap... (aannemende dat er een beeldscherm enzo bij dat bedrag zit). Je zult ook al die games nog eens aan moeten schaffen wat een enorme berg geld gaat kosten. Dat kan toch niet... is 80 pc's ook niet extreem veel? Zeker om mee te starten?
de 625 euro is dan alleen voor de pc zelf en geen software :)

• Joep
Altijd 2 geheugenreepjes, omdat je dan dual-channel kan draaien. Dus 2x2GB.

Als je de processor kunt unlocken naar een quadcore hoef je over twee jaar alleen maar de videokaart te vervangen en je kunt weer 2 jaar vooruit, maar na 4 jaar moet je alles afschrijven.

Edit: Ook geen 4 reepjes. Dat zorgt voor instabiliteit en dan zijn al je dimms bezet, waardoor je niet je geheugen kunt upgraden mocht je dat willen.

[ Voor 25% gewijzigd door Joep op 26-07-2009 20:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
als de neeste hier met het volgende akkoord gaat, dan wil ik het volgende vraag stellen:

moderbord + x2 550 + 4x 1GB ddr3 geheugen + hd4770 en HD van 500gb

- waar op internet kan ik de goedkoopste prijzen qua hardware bekijken. dan kan ik een offerte voor mezelf maken. ergens een link?

• Wmm

Wmm

Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2009 @ 20:12:
[...]

de 625 euro is dan alleen voor de pc zelf en geen software :)
Dan nog vind ik het een krap budget en vind ik 80 pc's veel om mee te beginnen. Maar ik ken je plannen verder niet, dus kan er ook niets over zeggen ;). Ik zou overigens geen draadloze muis nemen, om te gamen zijn die krengen imo vrij waardeloos. Zeker shooters / rts zou ik er nooit mee willen spelen.
Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2009 @ 20:14:
als de neeste hier met het volgende akkoord gaat, dan wil ik het volgende vraag stellen:

moderbord + x2 550 + 4x 1GB ddr3 geheugen + hd4770 en HD van 500gb

- waar op internet kan ik de goedkoopste prijzen qua hardware bekijken. dan kan ik een offerte voor mezelf maken. ergens een link?
Euh, hier: http://tweakers.net/pricewatch/

[ Voor 31% gewijzigd door Wmm op 26-07-2009 20:15 ]

• Joep
Onze Pricewatch misschien? ;)

Edit: @ hierboven: Ik erger me altijd kapot aan m'n bedrade muis. De stroeve kabel verpest m'n sniping skills :>

[ Voor 43% gewijzigd door Joep op 26-07-2009 20:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Joep Stoffels schreef op zondag 26 juli 2009 @ 20:13:
Altijd 2 geheugenreepjes, omdat je dan dual-channel kan draaien. Dus 2x2GB.

Als je de processor kunt unlocken naar een quadcore hoef je over twee jaar alleen maar de videokaart te vervangen en je kunt weer 2 jaar vooruit, maar na 4 jaar moet je alles afschrijven.

Edit: Ook geen 4 reepjes. Dat zorgt voor instabiliteit en dan zijn al je dimms bezet, waardoor je niet je geheugen kunt upgraden mocht je dat willen.
je bedoelt 2x 2gb?

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik neem aan dat hij op de markt van gamers zonder budget voor hardware mikt. Thuis hebben ze dan een computer, waarmee je amper youtube kan draaien zodat je geen te dure hardware moet aankopen om hen een goede gaming beleving te geven. Of je zet een aantal premiumbakken voor een premiumprijs per uur.

De hardware kiest je dan voor performance/prijs-verhouding en hou de afschrijving laag. Een 80 euro grafische kaart over 24 maanden afschrijven kost 3,33 euro per maand en je hebt dan 4 euro aan marge nodig om dat te compenseren.

Als je voor 500 euro per computer inricht, dan heb je 20,83 euro per maand afschrijving per pc. 5 à 7 uren (aan 3 à 4 euro per uur) per maand gaming per computer om de afschrijving te compenseren. Je hebt aan de ene kant meer kosten en aan de andere kant heb je meer mogelijkheden om marges te vinden. Biertjes voor halve euro aankopen en voor 1,5 euro verkopen, brengt ook euro's binnen.

Pc's zou ik in stroomgroepen plaatsen en je kan dan rijen/tafels inschakelen afhankelijk van de vraag om nodeloos stroomverbruik in te perken.

• Joep
Ja, 4 dimms loopt niet stabiel, zeker als je wilt overclocken. Je kunt dan ook niet upgraden, want dan zul je je reepjes allemaal moeten vervangen.

• Wmm

Wmm

Joep Stoffels schreef op zondag 26 juli 2009 @ 20:15:
Onze Pricewatch misschien? ;)

Edit: @ hierboven: Ik erger me altijd kapot aan m'n bedrade muis. De stroeve kabel verpest m'n sniping skills :>
Ik heb een bedrade muis en heb nooit last van de kabel. De kabel ligt gewoon los over m'n bureau, maar wel zodanig dat hij nooit zal trekken aan m'n muis en ook met genoeg speling om de muis vrij overal heen te kunnen bewegen. Als je last hebt van de draad doe je imo gewoon iets niet goed :P.

Verwijderd

Topicstarter
Joep Stoffels schreef op zondag 26 juli 2009 @ 20:18:
Ja, 4 dimms loopt niet stabiel, zeker als je wilt overclocken. Je kunt dan ook niet upgraden, want dan zul je je reepjes allemaal moeten vervangen.
dus jullie vinden dit goede combi?
moderbord + x2 550 + 2x 2GB ddr3 geheugen + hd4770 en HD van 500gb

dan ga ik de prijzen cheken!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:49
rapture schreef op zondag 26 juli 2009 @ 20:16:
. Biertjes voor halve euro aankopen en voor 1,5 euro verkopen, brengt ook euro's binnen.
Vergeet dan niet de vergunningen. En ik zou gewoon dan beginnen met een goede frisdrank & snoepautomaat. :) :9~

Verwijderd

Topicstarter
Awsom schreef op zondag 26 juli 2009 @ 20:22:
[...]

Vergeet dan niet de vergunningen. En ik zou gewoon dan beginnen met een goede frisdrank & snoepautomaat. :) :9~
zeker :) zonder dat kun je toch niet gamen :P

• Joep
Wmm schreef op zondag 26 juli 2009 @ 20:20:
[...]

Ik heb een bedrade muis en heb nooit last van de kabel. De kabel ligt gewoon los over m'n bureau, maar wel zodanig dat hij nooit zal trekken aan m'n muis en ook met genoeg speling om de muis vrij overal heen te kunnen bewegen. Als je last hebt van de draad doe je imo gewoon iets niet goed :P.
Ik heb gewoon een krap bureau en de draad duwt af en toe tegen m'n speakers/laptop. Zo irritant |:(

Kijk eens hier:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X2 550€ 87,97€ 87,97
1AOpen ES45B Zilver, Zwart€ 36,95€ 36,95
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 56,-€ 56,-
1LG W2261V-PF€ 158,-€ 158,-
1MSI 770-C45€ 65,28€ 65,28
1Samsung Spinpoint F1 DT HD642JJ, 640GB€ 52,95€ 52,95
ImporterenTotaal€ 537,80

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

dat vind ik een zeer geschikte setup.. maar toch zou ik het aantal van 80 pc's terug brenge naar 40-50 ook kwa ruimte voor 80 pc's moet je ook een flink pand hebben.. en dat is niet goedkoop zeker niet in de randstad.

• Joep
Je moet er wel rekening mee houden dat je beter 10% teveel kunt bestellen i.v.m. Dead On Arrival. Dan heb je sowieso nog een kleine voorraad reserve onderdelen, zodat je snel je pc's kunt repareren, mocht dat nodig zijn.

Edit: Een vraagje. Mag ik weten waar je van plan bent om je café te openen? Lijkt me leuk om langs te komen.

[ Voor 20% gewijzigd door Joep op 26-07-2009 20:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Joep Stoffels schreef op zondag 26 juli 2009 @ 20:29:
Je moet er wel rekening mee houden dat je beter 10% teveel kunt bestellen i.v.m. Dead On Arrival. Dan heb je sowieso nog een kleine voorraad reserve onderdelen, zodat je snel je pc's kunt repareren, mocht dat nodig zijn.

Edit: Een vraagje. Mag ik weten waar je van plan bent om je café te openen? Lijkt me leuk om langs te komen.
hellaas niet hier in NL, ik ga in Denmarken beginnen. ik ben daar vaak geweest en heb familie daar wonen. als daar goed gaat werken dan begin ik hier in NL ook. :)

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

ah jammer ik had ook wel langs wille komen ;)

maargoed is het dan niet slim om daar de spullen te kopen vanwege andere koers en anders import kosten etc..?

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Awsom schreef op zondag 26 juli 2009 @ 20:22:
In België is de tapvergunning voor gegiste dranken (bier en wijn tot en met 22% alcohol) afgeschaft zodat je alleen voor gedistilleerde dranken een vergunning nodig hebt. Volgens deze regeltjes heb je voor breezers een sterke drank vergunning nodig, terwijl bier geen probleem is.

Verwijderd

Topicstarter
Joep Stoffels schreef op zondag 26 juli 2009 @ 20:26:
[...]

Ik heb gewoon een krap bureau en de draad duwt af en toe tegen m'n speakers/laptop. Zo irritant |:(

Kijk eens hier:
#ProductPrijsSubtotaal
ImporterenTotaal€ 537,80
ik vind eerlijk gezegd de scherm veel te duur. en te lux. kan het niet minder qua prijs en kwaliteit. ik bedoel de kwaliteit moet goed blijven maar minder prijs?

• Joep
Of je tikt ergens CRT monitoren op de kop ;)

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

Twazerty

AVCHDCoder developer

Joep Stoffels schreef op zondag 26 juli 2009 @ 20:43:
Of je tikt ergens CRT monitoren op de kop ;)
Bespaard natuurlijk wel op de stroom gasrekening :)

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:40

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dus je wilt alle hardware hier kopen en dan naar toe laten plaatsen? En heb je de prijzen van Denemarken al vergeleken met die van hier?

En begin niet met de goede hoop direct met 80 PC's. Hier in de buurt (Enschede) zit een redelijk grote (300 gamers staat op hun site), maar daar is het tot nu toe ook door de week uitgestorven. Alleen met evenementen is het vaak druk.

PC's bijkopen kan altijd nog wel. Heb je echter veel PC's en ze worden niet gebruikt dan is het verlies veel groter. De overige ruimte kan je altijd nog gebruiken als opslag, bar, kantoor ruimte.

pricewatch: hanssg HG221AP

Die kan je ook nemen. Denk trouwens ook aan koptelefoons.

[ Voor 13% gewijzigd door Bolletje op 26-07-2009 20:52 ]

• Joep
Twazerty schreef op zondag 26 juli 2009 @ 20:47:
[...]

Bespaard natuurlijk wel op de stroom gasrekening :)
Niet echt. CRT's gebruiken meer stroom, maar CRT's zijn wel ideaal om mee te gamen. Fijne beeldverhouding (4:3) en lage resolutie waardoor de videokaart makkelijker z'n werk kan doen.

Edit: Aha, ik snap 'm ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Joep op 26-07-2009 20:57 ]

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Stroomverbruik is in relatie met de omzet. Elk uurtje dat ze gamen brengt omzet binnen en je moet de stroom aftrekken om aan de marge te komen. Door met de marge te rekenen is de stroomkost al ingecalculeerd. Boeiend als je 4 euro per uur vraagt en het verstookt een halve kWh tegen 20 eurocent per kWh. 4 euro - 0,1 euro stroom = 3,9 euro marge. Als de stroomkost halvert om 3,95 euro marge te krijgen, dan investeer je veel om 1,28% marge verbetering te krijgen. Je gaat de computers zo goed mogelijk doen inslapen als niemand ze gebruikt om de stroomkost laag te houden. 100W 24 uur lang idle'en kost 0,48 euro.

Wat tweedehandse CRT's wel interessant maakt, is dat het bijna niks kost om ze in huis te halen. Je hebt geen afschrijving op CRT's zodat je niet voor elke computer x aantal game-uren moet vinden voor de maandelijkse afschrijving.

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
De betere CRT's doet ook niet iedereen voor noppes de deur uit. Die 1024*768 aan kunnen wel, maar als je naar een gamecafé gaat doe je dat toch om de nieuwste games te spelen op een mooie monitor? De mensen die het al goed in huis voor elkaar hebben gaan niet naar een gamecafé, maar zetten eerder een LANparty op.

Ik zou het al een behoorlijke afbreuk vinden om nieuwe games te spelen op een beperkte resolutie.

Je moet niet alleen kijken naar de direct kosten. Je hebt dus ook dat mensen minder snel naar je café gaan omdat ze als eerste die CRT's zien staan (nu weten tweakers wel beter, maar voor het gros van de mensen is een 'plat' scherm beter. punt).

[ Voor 23% gewijzigd door Bolletje op 26-07-2009 21:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
mensen ik zit nog steeds rond te neuzen en heb volgende 2 vragen waar ik geen antwoord op kan vinden.

ik zoek een tft scherm waar goede kwaliteit van beeld levert bij het spelen en zo goedkoop mogelijk. ik ben het volgende tegen gekomen maar die is niet te vergelijken met de van Joep Stoffels.
pricewatch: LG W2261V-PF <== te duur
pricewatch: LG W1934S-BN <== goedkoop

en de laatste vraag tot zo ver:
is de 4470 beter of de HD4830?

• nedernakker
neem aan dat je de 4770 bedoelt, en ja die is beter

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Trouwens, levertijd van de HD4770 is nogal ruk. Een HD4850 kan je nu al krijgen voor dezelfde prijs (omdat de prijzen van de HD4770 zo zijn gestegen). Die is beter, maar wel wat minder zuinig.

[ Voor 14% gewijzigd door Bolletje op 26-07-2009 22:18 ]

• Powrskin
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2009 @ 21:59:
mensen ik zit nog steeds rond te neuzen en heb volgende 2 vragen waar ik geen antwoord op kan vinden.

ik zoek een tft scherm waar goede kwaliteit van beeld levert bij het spelen en zo goedkoop mogelijk. ik ben het volgende tegen gekomen maar die is niet te vergelijken met de van Joep Stoffels.
pricewatch: LG W2261V-PF <== te duur
pricewatch: LG W1934S-BN <== goedkoop

en de laatste vraag tot zo ver:
is de 4470 beter of de HD4830?
scherm en videokaart keus liggen in het verlengde van elkaar imo.
als je beeldschermen koopt met een resolutie van 1920x1200 heb je aan de 4770 gewoonweg al snel niet meer genoeg. de hd4850 heeft gewoon meer gpu kracht, maar eigenlijk kan het ook maar net aan op die resolutie AA zal al snel niet meer aan kunnen en bij bv crysis speel je op high ipv ultra high settings.

Zelf heb ik het ding ook, maar een heel eind overklokt.

unlocken en overklokken is voor jou niet interessant, het moet gewoon goed draaien en je wil geen gezeur met vastlopers.

wat ik zou doen: alles groot inkopen bij 1 bedrijf en goeie deal sluiten (minstens 15% korting).

kast: goedkoop, strak, niet teveel gaten, stoffilters inzetten (afzuigkap filters).
tb: goedkoop draad
muis: niet het goedkoopst, met draad, optisch.

geheugen: 2x2gb
cpu: x2 550
moederbord: goedkoop am2(+) moederbord, welke het best is weet ik niet, hou me in die catogorie niet echt bezig :P
voeding: iets wat redelijk zuinig is. geen sweex rommel.
dvd: niet nodig, cracks.
hdd: 320Gb spinpoint f1, of seagate 7200.12 500gb

pc's zelf natuurlijk goed dichttimmeren, zowel hard als software :)

Nukezone FTW

• Powrskin
  • Niet online
nedernakker schreef op zondag 26 juli 2009 @ 22:05:
neem aan dat je de 4770 bedoelt, en ja die is beter
4850 is sneller, dus beter :p

eigenlijk zo de TS gewoon even moeten oefenen met onderklokken en biosjes flashen van de videokaarten.

denk dat bv elke hd4850 wel idle naar 250/500mhz kan op 0.892v (ipv 1.1v) en load naar 700/2200mhz
geeft toch weer het beetje extra :P

Nukezone FTW

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Powrskin schreef op zondag 26 juli 2009 @ 22:25:
[...]

4850 is sneller, dus beter :p
De vergelijking was met een HD4830 ;)
eigenlijk zo de TS gewoon even moeten oefenen met onderklokken en biosjes flashen van de videokaarten.

denk dat bv elke hd4850 wel idle naar 250/500mhz kan op 0.892v (ipv 1.1v) en load naar 700/2200mhz
geeft toch weer het beetje extra :P
Waarom? Je hebt veel meer aan stabiliteit met die dingen.

Ik zou me eerst druk maken om belangrijke dingen (zoals waar je de beste deal kan vinden) dan hoe je kan zorgen dat een systeem een paar Watt minder verbruikt.

• Powrskin
  • Niet online
das wel waar, maar scheelt nogal ongeveer 30w idle, en samen met cpu erbij iets van 40w per pc.
als je een goeie slaapstand hebt maakt dat ook niet zoveel uit idd.

ook nog een cpu optie:
http://www.techfresh.net/...45-processors-introduced/
ongeveer 50e kosten ze, vooral 1MB cache per core doet nog wel iets. iets langzamer als de x2 550, maar ook een stuk goedkoper.

revieuwtje om te laten zien dat het echt sneller is als de x2 7750 en x2 7850.
http://www.neoseeker.com/...e/Reviews/aii_250/12.html

monitors: op 1650x1050 resolutie houden (makkelijker voor de videokaart) , 22" is zat groot.

ps: kan me voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet, vooral AMD komt wel met erg veel cpu's uit, lijkt ook zo omdat de vorige versies gewoon nog niet zo in het hoofd zitten omdat het een beetje flops waren, qua vooral prestatie.

Nukezone FTW

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:35

MsG

Forumzwerver

Ik zou inderdaad niet voor de grootste afmeting gaan, aangezien veel games nu nog steeds slecht draaien op high end hardware op hoge resoluties. GTA IV e.d.

Misschien kan je zelfs beter voor iets als 1440 * 900 gaan, scheelt nog weer.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

Twazerty

AVCHDCoder developer

En uiteraard Plexiglas kappen om je schermen maken anders leven die dingen niet lang. (Vette Vingers, kotsen, weet ik veel wat nog meer)

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• loser180
  • Laatst online: 30-12-2025
Kijk eens hier:
#ProductPrijsSubtotaal
ImporterenTotaal€ 537,80

Je hebt een mATX kast en een ATX mobo, dit gaat niet passen ;)
En ik denk dat de 350w voeding die in de kast van 36euro zit niet heel erg geschikt is.

[ Voor 8% gewijzigd door loser180 op 27-07-2009 07:16 ]

Jouw naam in onder mijn Post

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-04 12:04
Is het niet verstandig om te investeren in onderdelen die toch wel langer meekunnen dan de gemiddelde pc? Ik heb het nu over Kast, voeding en evt. randapparatuur, maar dat zal juist wat sneller gaan in een gamecafé.
Een A-merk 400-500 Watt voeding (zoals bijv. Cooler Master Extreme Power Plus 460W) heeft 5 jaar garantie, en in die tussentijd kan er al 2 keer van videokaart gewisseld zijn, en die voeding kost €50 inc. BTW en zonder het risico dat je hele systemen opblaast met goedkope voedingen.

Verwijderd

Als dit in Nederland komt, +Veel en ik ga er zeker heen.
In Rusland wel eens met onze klas hele nacht zitten Starcraft/Cs 1.6 spelen, dan volgende dag naar school. Geen gesleep met pc's, prima muizen, drinken ets bij de hand en als je geen vrienden meehebt wel vaak andere dude die wil wat spelen.

Mooie tijden.
Kijk een beetje uit met prijzen, Back then betaalden we rond 50-100 cent per uur. Met genoeg klanten verdien je het zo terug.
En ik ben voor 1400x900 resolutie, 19inch dik zat voor een cafe.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2009 12:44 ]

• Joep
loser180 schreef op maandag 27 juli 2009 @ 07:16:
Je hebt een mATX kast en een ATX mobo, dit gaat niet passen ;)
En ik denk dat de 350w voeding die in de kast van 36euro zit niet heel erg geschikt is.
Even verder kijken dan je neus lang is. De kast kan duidelijk ATX-moederborden herbergen. Een huisgenoot van me heeft precies deze kast, maar dan de zwarte uitvoering. De voeding heeft een minimale efficiëntie van 70% volgens AOpen en draait zonder problemen een Core 2 Duo 6750 + ATI HD3870. Ik weet dus waar ik over praat. AOpen is in geen opzicht te vergelijken met flut-merken als Sweex, X-gear of Q-Tec. Ze maken degelijke kasten en voedingen. Zeer vermoeiend om dit telkens weer te moeten zeggen tegen tweakers. Het is sowieso niet rendabel om ruim 2 keer zoveel geld te moeten uitgeven aan een voeding die net 5% zuiniger is en een kast die er net wat gelikter uitziet, maar even of zelfs minder stevig is en dezelfde functionaliteit biedt. Het wordt er niet twee keer beter op door er twee keer zoveel geld aan uit te geven. Deze kast voldoet gewoon voor het doel. Dat is, hardware te herbergen en van stroom te voorzien.
Powrskin schreef op maandag 27 juli 2009 @ 01:22:
ook nog een cpu optie:
http://www.techfresh.net/...45-processors-introduced/
ongeveer 50e kosten ze, vooral 1MB cache per core doet nog wel iets. iets langzamer als de x2 550, maar ook een stuk goedkoper.

revieuwtje om te laten zien dat het echt sneller is als de x2 7750 en x2 7850.
http://www.neoseeker.com/...e/Reviews/aii_250/12.html
Het probleem met die nieuwe op de Phenom II gebaseerde Athlons is dat ze niet te unlocken zijn tot een quadcore. Daarom raad ik die X2 550 aan.

Ik wil wel nog even aanduiden dat niet elke X2 550 die je koopt te unlocken is. Soms maakt AMD een X4 955 bijvoorbeeld, maar werken één of twee cores minder goed en verkoopt AMD de cpu als een X2 550. Unlocken lukt dan niet. Je moet ook een moederbord hebben dat ACC ondersteunt, dus dat moederbord moet zowel een SB710/750 en een bios hebben dat ACC ondersteunt. Er zijn zover ik weet ook bepaalde Asus (of was het nou Gigabyte) moederborden die beide opties hebben, maar waarbij het bios op de één of andere manier toch niet in staat is te unlocken. Ik geef je dus geen garantie wat betreft het unlocken. Dit moet je echt even zoeken/vragen aan de fabrikant van het moederbord of op websites als XtremeSystems. Maar zodra het desbetreffende moederbord in staat is te unlocken, dan schat ik de kans in op meer dan 50% afgaande op de ervaringen van mensen op allerlei fora.

Voor de mensen die niet weten wat beter is; De 4850 presteert gemiddeld 5% beter dan de 4770, maar verbruikt meer stroom en is niet zover over te klokken als de 4770. De 4850 is wel beter leverbaar, omdat het de chipfabrikant nog niet echt wil lukken met het 40nm-proces.

Over TFT-monitoren met lagere resoluties dan 1920x1080: Er lijkt zich een keerpunt te hebben plaatsgevonden een paar maanden geleden. Eerst was 1650x1080 de maatstaf voor de gemiddelde 20-22 inch-monitor. Nu is dat 1920x1080 geworden. Monitoren met 1650x1080 zijn nu minder leverbaar en niet veel goedkoper dan monitoren met 1920x1080, omdat dit de nieuwe standaard is geworden voor TFT-schermen. Ik zou sowieso niet bezuinigen op de onderdelen die een gamer het meeste zal gebruiken, namelijk het scherm, de muis, het toetsenbord en de headset ( en de videokaart).

Het scherm dat ik uitkoos kwam laatst zeer goed uit bij een test van Hardware.info en is het goedkoopste scherm met een Full-HD resolutie en een DVI-uitgang.

Edit: Nouja, de goedkoopste is eigenlijk de BenQ G2220HD, maar ik weet niet hoe goed die presteert t.o.v. die LG.

Verwijderd

Ik zou geen scherm nemen zonder DVI. Je ziet het verschil echt. ik zou trouwens voor een samenstelling in een topic gaan zitten wat bedoeld is voor samenstellen.

[BBG Aanschaf] Mainstream en High-end gamesysteem juli 2009

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2009 23:54 ]

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Volgens mij is het zo dat bij de nieuwe revisie van die dual-core processors er een stuk van de lanen, die naar de niet-actieve cores leidt, wordt weggelaserd. Je kan dan helemaal niet meer cores unlocken. Ik weet niet of deze al in omloop zijn, ik denk het nog niet.

Wel een mooi scherm die LG :)

[ Voor 22% gewijzigd door Bolletje op 28-07-2009 01:50 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-05 22:21
Ik vraag me af of je niet beter begint met een pc of 20.

Reken bijvoorbeeld op 750 euro per pc en dan nog scherm en randapparatuur en je zit op 1000 euro per pc(je bezoekers zullen echt niet lager dan medium willen spelen hoor.) Reken dan nog op een gigabit switch(hoewel 100 mbit het ook zou moeten trekken voor een man of 20). Je hebt dan nog het huren van een pand(een pand van 80 man is echt duur om te huren), vergunningen, licenties(windows en al je games). Elektriciteit, personeel(?), onderhoud van je pc's, upgrades...

Om dan meteen met 80 pc's te beginnen kan (en zal) je de kop kosten. Met 20 is het risico al wat kleiner en zijn er veel minder kosten. Merk je dat je cafe constant vol zit, kan je eens kijken om uit te breiden. Zoveel animo is daar echter in mijn ogen niet voor en al zeker niet in een land als Nederland. Probeer je dit in een arm land waar bijna niemand een beetje pc heeft, maak je al veel meer kans op een goed slagen.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

@hier boven, ik ben blij dat je het topic door gelezen hebt. Hij gaat het namelijk in Scandinavië(of hoort denemarken daar nog niet bij? :X ) doen.

Verwijderd in "Gamecafe"

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2009 19:12 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-05 22:21
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 19:11:
@hier boven, ik ben blij dat je het topic door gelezen hebt. Hij gaat het namelijk in Scandinavië(of hoort denemarken daar nog niet bij? :X ) doen.

Verwijderd in "Gamecafe"
Je kon anders mijn post ook eens goed doorlezen 8)7 Ik zei in een land ALS Nederland. Dit slaat dus op de welvaart... Het is niet zo dat in Denemarken de welvaart zo slecht is.

http://specs.tweak.to/16567

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

ik denk dat dit juist wel zou aanslaan in NL hoor ;) als vrienden onder mekaar bijv een potje FIFA willen doen en een paar hebben geen goeie pc gaan ze gewoon een uurtje zon cafe in. je bent onder mekaar en je hebt nog het genot van bijv een biertje ;)

Verwijderd

skelleniels schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 22:36:
[...]

Je kon anders mijn post ook eens goed doorlezen 8)7 Ik zei in een land ALS Nederland. Dit slaat dus op de welvaart... Het is niet zo dat in Denemarken de welvaart zo slecht is.
Ik vind denemarken niet een land als nederland, over welvaard staat er verder niets behalve dat het in arme landen beter zou kunnen. Al zeg je niet hoe arm, want polen arm is anders dan zimbabwe arm.

• Powrskin
  • Niet online
Ik heb toevallig een game cafe bij mij in de straat trouwes. meer als 400games, pooltafels en een stuk of 30pc's
wist eigenlijk niet dat ze redelijk zeldzaam waren :P

Ik wens de TS veel succes, hack ik zal zelf nog welles langs komen met een paar maten als hij geopend is. (ook al is het een stukje verder als bij mij in de straat).

Nukezone FTW

Verwijderd

Eerst en vooral moet je best weten welke videospellen er gespeeld gaan worden. Hierbij zorg je zeker voor de echte kaskrakers, de titels die iedereen kent en waarmee je kan adverteren. Alle games die je aanbiedt moeten op native resolutie en hoge instellingen kunnen draaien met voldoende fps.

Voor platform (cpu, ram, moederbord en grafische kaart) zou ik rekenen op 2 jaar.
Voor de rest (kast, voeding, scherm) zou ik rekenen op 2 cycli van 2 jaar, dus 4 jaar. Zelfs daarna kan er nog geëvalueerd worden of het nog bruikbaar is.

Verder is de belangrijkste factor met welk scherm en dus met welke resolutie je wilt gaan werken. Hoe hoger de resolutie, hoe zwaarder de grafische kaart moet zijn. Hoe lager de resolutie hoe lager de grafische kaart mag zijn. Dat is best eenvoudig en heeft een redelijk lineair verband en kan dus van grote invloed zijn. Om 2 redelijk extremen te nemen als rekenvoorbeeld:
1920*1200 = 2.3 miljoen pixels
1280*1024 = 1.3 miljoen pixels
Op de hogere resolutie moet de grafische kaart dus bijna het dubbel aan beeldpunten berekenen en dus aanzienlijk krachtiger en dus duurder zijn. De keuze van de resoltie bepaald overigens niet alleen hoe zwaar de grafische kaart nu moet zijn, maar ook hoe zwaar de grafische upgrade binnen 2 jaar moet zijn. Dus nu een hoge resolutie kiezen is vastzitten aan 2 generaties van zwaardere grafische kaarten. Alles moet native kunnen draaien en op behoorlijke instellingen. Beter een lagere resolutie maar alles native en behoorlijk instellingen dan een hogere resolutie maar mogelijk niet native of ontoereikende grafische instellingen. Ik heb zelf veel gameplezier op mijn 19" 1280*1024 monitor en 4850 waar ik zéér veel recente games op max instellingen kan draaien.

Dus eerst resolutie bepalen, dan pas kan je een grafische kaart gaan kiezen! Overigens zou het mooi zijn om te kunnen adverteren met de nieuwste generatie DirectX11 grafische kaarten. Zulke dingen klinken bij de doorsnee consument zeer goed in de oren en hebben een hoge marketingwaarde. Ik zou dus zeker naar de ATI HD5xxx reeks neigen.
CPU: dual core
Geheugen: 2 of 4 gig (afhankelijk van OS, maar met DirectX11 gan je waarschijnlijk niet meer naar XP neigen).

Overigens zou ik met zakelijke systemen zeker niet beginnen met overklokken of unlocken. Voor de tweaker is dat heel leuk maar 80 pc's in een gamecafé moeten gewoon stock lopen. Unlocken gaan niet op elke cpu, overklokken gaat niet op alle onderdelen even ver. Ik denk dat je net wat uniformiteit wilt met de systemen: dus alles met dezelfde hardware en alles op dezelfde stock snelheden.

Overigens kan je eventueel 2 soorten systemen in gebruik nemen. De krachtigere gamesystemen (eventueel met hogere resolutie), en de gewone gamesystemen met lagere resolutie.

En als laatste: je zal een stevig concept moete uitdenken om succesvol zo'n zaak met voldoende financiële kracht te kunnen runnen. Gewoon een gamecafé openen met wat prijzen en wat systemen zal niet voldoende zijn. Het is geen kleine investering en moet dus goed terugverdienen. Geef de mensen een goede reden om naar jouw gamecafé te komen:
- aangename sfeer
- goed prijs/kwaliteit verhouding
- doorzichtig en zo eenvoudig mogelijk prijzensysteem
- versnaperingen aan voordelige prijzen
- vriendelijke en behulpzame bediening
- last but not least: voldoende acties, promoties (vb. happy hours op vaste basis tijdens de schoolvakanties), evenementen, groepskortingen of groepstarieven (goed voor een voldoende bezetting te krijgen), lanparties waarbij de gamers dus niet een eigen systeem moeten meezeulen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT :)

Nog los van het feit dat "welke moet ik kopen?"-topics niet echt de bedoeling zijn, is deze topicstart veel te karig voor de omvang van de onderneming die je van plan bent. Ongeacht of dat in Denemarken, Nederland of voor mijn part Transdnistrie is, is dat iets waar je grondig en zorgvuldig moet stilstaan bij wat je wilt (en hoe het met de kosten-baten zit). Dat geldt net zo goed voor de hardware als voor hoe je de financiering gaat regelen. Snellere hardware trekt meer mensen, maar kost meer. Hoe wegen die zaken tegen elkaar op. Neem ook de TCO mee (als je volle zalen trekt gaat stroomverbruik niet te verwaarlozen zijn, hete onderdelen gaan sneller kapot en eisen actieve koeling wat ook niet 100% betrouwbaar is - te verwaarlozen bij thuisgebruik, maar de wet van de grote getallen maakt dit soort zaken belangrijk, zo belangrijk dat ze het verschil tussen winst en verlies kunnen betekenen)

disco stu geeft je op dat gebied meerdere tips, ik hierboven ook. Voordat je verder tips op GoT komt zoeken mag je echt een stuk meer zelf bedenken, opzoeken en uitwerken - en dat dan ook duidelijk laten zien in je posts. Dan nog gaan wij niet kaarten en schermen voor jou uitkiezen. Dat kun je als je het goed doet zelf. Als je het niet zelf kunt, vermoed ik sterk dat zakelijk succes met je gamecafe ook niet realistisch is.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.