Díreach don la ínníu ná bíodh buaírt ort!
Nog zo'n mooie review. Dat een high gloss plastic toestel snel krast is eigenlijk best logisch. Sowieso zijn autosleutels én toestel in één zak een absolute GSM-killer. Dat overleeft geen enkele GSM, ook geen HTC ..Ganymedus schreef op maandag 22 maart 2010 @ 21:30:
Ik zag dat deze hier nog niet genoemd was. Een review van engadget, welke we gelukkig niet hoeven te vertalen.
Het enige waar ik me een beetje zorgen om maak is het on-screen toetsenbord. Weet iemand daar misschien een goed alternatief voor?
[Edit]
Genoeg goede alternatieven beschikbaar, bijvoorbeeld deze . Ik ben overigens wel benieuwd of de problemen die de reviewer ondervindt echt alleen aan het SE toetsenbord liggen.
[ Voor 16% gewijzigd door Vin87 op 22-03-2010 22:47 ]
Dat probleem met het toetsenbord ligt 100% zeker aan de hardware. Het touchscreen is gewoon niet gevoelig genoeg, ook een groot probleem van deze X10. Jammer!Vin87 schreef op maandag 22 maart 2010 @ 22:35:
[...]
Nog zo'n mooie review. Dat een high gloss plastic toestel snel krast is eigenlijk best logisch. Sowieso zijn autosleutels én toestel in één zak een absolute GSM-killer. Dat overleeft geen enkele GSM, ook geen HTC ..
Het enige waar ik me een beetje zorgen om maak is het on-screen toetsenbord. Weet iemand daar misschien een goed alternatief voor?
[Edit]
Genoeg goede alternatieven beschikbaar, bijvoorbeeld deze . Ik ben overigens wel benieuwd of de problemen die de reviewer ondervindt echt alleen aan het SE toetsenbord liggen.
Toch zie je duidelijk in het filmpje dat de 'P' blijft hangen. Als het toetsenbord niet gevoelig genoeg is zou je verwachten dat die hele 'P' niet geregistreerd wordt. Je hoort de reviewer ook zeggen dat dit gebeurt omdat dat de eerste letter is. Even verderop loopt het toetsenbord wel vrolijk verder. Ik vind het een vreemd verhaal ..alwaysleft schreef op maandag 22 maart 2010 @ 22:58:
[...]
Dat probleem met het toetsenbord ligt 100% zeker aan de hardware. Het touchscreen is gewoon niet gevoelig genoeg, ook een groot probleem van deze X10. Jammer!

Dat is iig goed nieuws, wat betreft het touchscreen hoor ik van sommige reviews slechte dingen en van andere juist goede. Als het echt slecht zou zijn zou elke reviewer er wel over vallen toch?Originally Posted by svetius
With the X10 seeing wide release in the coming weeks and months, we will be adding a forum for this soon. Devs for the X10: start your engines.
Hij zegt inderdaad dat het keyboard af en toe maf doet, maar ik hoor (lees) hem verder nergens iets zeggen over het touchscreen zelf. Het lijkt erop dat er gewoon een serieuse bug zit in het keyboard.Vin87 schreef op maandag 22 maart 2010 @ 23:12:
[...]
Toch zie je duidelijk in het filmpje dat de 'P' blijft hangen. Als het toetsenbord niet gevoelig genoeg is zou je verwachten dat die hele 'P' niet geregistreerd wordt. Je hoort de reviewer ook zeggen dat dit gebeurt omdat dat de eerste letter is. Even verderop loopt het toetsenbord wel vrolijk verder. Ik vind het een vreemd verhaal ..
Ik denk dat we het allemaal zelf moeten testen, iedereen bedient zo'n ding toch weer anders.
Wordt volgens mij ook gezegd in het filmpje.
[ Voor 29% gewijzigd door roelientjeL op 22-03-2010 23:48 ]
Wat een onzinalwaysleft schreef op maandag 22 maart 2010 @ 22:58:
[...]
Dat probleem met het toetsenbord ligt 100% zeker aan de hardware. Het touchscreen is gewoon niet gevoelig genoeg, ook een groot probleem van deze X10. Jammer!

Die bug is overigens wel een beetje apart, sowieso gaat de keyboard van de standaard SMS functie niet in landscape mode maar daar kom ik wel overheen. Over het algemeen vond ik het wel een positieve review iig
Exact. Bij SE staat veel op het spel. Dan kan je dit niet veroorloven.roelientjeL schreef op maandag 22 maart 2010 @ 23:48:
Ja, maar het zou leuk zijn als die het out-of-the-box fatsoenlijk deed, of niet dan? Na zoveel wachten wil ik dat soort overduidelijke bugs niet meer zien.
http://www.engadget.com/2...icsson-xperia-x10-review/
Conclusie: Er zijn wat bugs (Waaronder het toetsenbord) en het heeft nog geen android 2.1, maar als dat is opgelost is het een beter telefoon dan de Nexus One. Hardware matig is het dus gewoon goed.
Was al gepost maar goed. Ik denk ook niet dat het zo dramatisch zal zijn en je kunt hem altijd zelf proberen natuurlijk voordat je hem aanschaft.Fitz schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 08:32:
Engadged heeft nu ook een review:
Conclusie: Er zijn wat bugs (Waaronder het toetsenbord) en het heeft nog geen android 2.1, maar als dat is opgelost is het een beter telefoon dan de Nexus One. Hardware matig is het dus gewoon goed.
- Ten eerste het design volgens de meeste;Michie23 schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 10:58:
Beter als de N1 is natuurlijk heel relatief, waarin zou de X10 dan beter zijn?
- Sowieso de beste camera tot nu toe op een android telefoon;
- betere mediaplayer (mediascape zijn de reviewers vol lof over);
De Nexus One heeft daarentegen o.a. waarschijnlijk een betere behuizing..
Edit: hier nog een review van CNET: http://reviews.cnet.com/s...-33881317.html#cnetReview
[ Voor 13% gewijzigd door chevchelios op 23-03-2010 11:25 ]
In de review van CNET staat dat de X10 geen proximity sensor zou hebben:chevchelios schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 11:07:
[...]
Edit: hier nog een review van CNET: http://reviews.cnet.com/s...-33881317.html#cnetReview
Naar mijn weten zit deze er wel gewoon op, toch?The display has the Android notifications bar and an accelerometer, but not a proximity sensor.
Verwijderd
Nou.. Daar zit ik ook al over te twijfelen.. Ik weet bijna zeker dat er een proximity sensor op de telefoon zit. Echter betwijfel ik of deze sensor ook wordt ondersteund onder Donut. Wellicht is dat de reden dat ze hem niet kunnen ontdekken?fridiot schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 12:48:
[...]
In de review van CNET staat dat de X10 geen proximity sensor zou hebben:
[...]
Naar mijn weten zit deze er wel gewoon op, toch?In die andere review maakten ze ook al de fout met het type scherm, dus laat ik er maar vanuit gaan dat reviews schrijven een moeilijk vak is
Ik ben zowieso erg beniewd naar het telefoon gedeelte en ben best verbaasd dat dit nooit wordt besproken in de fora en video's. Het is toch tenslotte een telefoon niewaar? Uit de filpmjes wordt half duidelijk dat er geen T9 dialer op zit. Nu dus ook geen proximity sensor (waarschijnlijk?) en mute knop op je dialscreen (ipv via menu) mist waarschijnlijk ook..
Weet iemand of de N1 3rd party software van google draait en zo ja, of dit wellicht goede software is? Of is de N1 gewoon native Android, aangezien dit google is?
Voor zover ik weet draait de Nexus One standaard een volledige stock Android 2.1, welke vrij bijzonder leek omdat er nog geen andere telefoon was die dit had en uitgerekend deze update live wallpapers bracht en een grafische update voor het menu. Overigens heeft de X10 ook wel een soort van live wallpaper, omdat de golf op de achtergrond van de X10(soortgelijk aan XMB golf) ook wel degelijk beweegt, maar dat zal wel custom SE zijn.Nollekeuh schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 15:41:
[...]
Weet iemand of de N1 3rd party software van google draait en zo ja, of dit wellicht goede software is? Of is de N1 gewoon native Android, aangezien dit google is?
Btw, Google kan zelf sowieso nooit 3rd party zijn bij een eigen telefoon/OS

Domme vraag misschien, maar wat is een proximity sensor?fridiot schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 12:48:
[...]
In de review van CNET staat dat de X10 geen proximity sensor zou hebben:
[...]
Naar mijn weten zit deze er wel gewoon op, toch?In die andere review maakten ze ook al de fout met het type scherm, dus laat ik er maar vanuit gaan dat reviews schrijven een moeilijk vak is
Verwijderd
Afstands-metertje. Schakelt bv automatisch je touchscreen uit als je je telefoon tegen je oor aanhoudt, zodat je niet per ongelukkig dingen kunt aanklikken. Zodra je 'm van je oor afhaalt wordt je touchscreen weer geactiveerd.avec_style schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 16:42:
[...]
Domme vraag misschien, maar wat is een proximity sensor?
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2010 16:45 ]
Verwijderd
Wat een onzin, ik neig de laatste weken steeds meer naar de Nexus One. Het is maar net wat je belangrijk vindt aan een telefoon.Fitz schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 08:32:
Engadged heeft nu ook een review:
Het extra RAM geheugen en het amoled display (helderder en bespaart meer batterij) zijn voor mij de voornaamste redenen. Camera doe ik niet veel mee en als die Time- en Mediascape geweldig blijken te zijn, zijn ze snel na de release vast wel ergens te vinden op xda. Bovendien kunnen deze (en ook custom ROMs) gewoon op de Nexus One gezet worden, doordat deze officieel ontgrendeld kan worden aangezien het een ontwikkelingstelefoon is. Je garantie vervalt dan dus niet.
Voor mij alleen maar voordelen.
Extra RAM is een een voordeel.Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 19:49:
[...]
Het extra RAM geheugen en het amoled display (helderder en bespaart meer batterij) zijn voor mij de voornaamste redenen.
Het amoled display levert inderdaad batterij besparing op. Maar als je de standby tijd van de X10 (max 425 uur) vergelijkt met die van de Nexus One (max 290 uur), is die besparing te verwaarlozen en weegt het zeker niet op tegen de standby tijd van de X10.
Verder zijn amoled schermen buiten niet altijd even goed leesbaar..
AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC
Als hij in stand-by staat, staat het scherm meestal ook uit, dus dan ga je er sowieso weinig van merkenchevchelios schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 21:31:
[...]
Extra RAM is een een voordeel.
Het amoled display levert inderdaad batterij besparing op. Maar als je de standby tijd van de X10 (max 425 uur) vergelijkt met die van de Nexus One (max 290 uur), is die besparing te verwaarlozen en weegt het zeker niet op tegen de standby tijd van de X10.
Verder zijn amoled schermen buiten niet altijd even goed leesbaar..

Ga je in een X10 topic vragen of de Desire niet eigenlijk veel beter is?Ewivis schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 21:42:
pff ik was eigenlijk overtuigd van de x10, maar ik wil echt een goed touchscreen ditkeer en ik lees allemaal problemen daarmee. Is het touchscreen van de desire veel beter ?

Al is dat natuurlijk wel een kwalijke zaak voor een telefoon
Edit:
Nieuwe review, klinkt zo fout, maar volgens mij heb deze dame zich stukken beter ingelezen dan een paar van de andere reviews van de afgelopen dagen:
[ Voor 41% gewijzigd door Rctworld op 24-03-2010 02:05 ]
ik zeg niet dat de desire beter is, ik vraag of de desire een beter touchscreen heeft. oftewel heeft die ook last van een ongevoelig touchscherm?Rctworld schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 01:11:
[...]
Als hij in stand-by staat, staat het scherm meestal ook uit, dus dan ga je er sowieso weinig van merken
[...]
Ga je in een X10 topic vragen of de Desire niet eigenlijk veel beter is?Sowieso, er is niks met het touch-screen voor zover ik weet, hoogstens wat software bugs in het on screen keyboard
![]()
Al is dat natuurlijk wel een kwalijke zaak voor een telefoonDus ik verwacht vrij rap een bug-fix
Edit:
Nieuwe review, klinkt zo fout, maar volgens mij heb deze dame zich stukken beter ingelezen dan een paar van de andere reviews van de afgelopen dagen:
[video]
Verwijderd
Wat is daar zoGa je in een X10 topic vragen of de Desire niet eigenlijk veel beter is?

Het touchscreen is gelijk aan elkaar, misschien dat er een minimaal verschil in zit welke je alleen maar met een directe vergelijking op kan merken. De problemen die je leest heeft met het virtuele toetsenbordje te maken, die schijnt traag te zijn en soms te blijven hangen (op de letter p). In de market zijn er echter genoeg alternatieven te vinden indien SE het niet weet te fixen voor de release. Ik ben nu het HTC toetsenbord gewend en zal die er waarschijnlijk opzetten wanneer ik de x10 heb.Ewivis schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 02:35:
[...]
ik zeg niet dat de desire beter is, ik vraag of de desire een beter touchscreen heeft. oftewel heeft die ook last van een ongevoelig touchscherm?
Hoe kom je hierbij? Je weet van beide toestellen de fabrikant van het scherm (dezelde dus), of je hebt ze beide al in je handen gehad? Dus: hoe kom je aan deze info?Fitz schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 09:39:
Het touchscreen is gelijk aan elkaar
Nickname does not reflect reality
Ik volg beide toestellen redelijk op de voet en geen enkele reviewer merkt op dat de touchscreens slecht of minder goed reageren. Dat sommigen "input problems" vertalen in "touchscreen problemen" kan ik weinig aan doen en enkel zeggen dat dat niet zo is.Brad Pitt schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 10:03:
[...]
Hoe kom je hierbij? Je weet van beide toestellen de fabrikant van het scherm (dezelde dus), of je hebt ze beide al in je handen gehad? Dus: hoe kom je aan deze info?
Nickname does not reflect reality
Ik denk dat die dingen nu juist wel opgelost zijn... Genoeg tijd gehad om dat te fixen. Wellicht zijn er wel nieuwe bugs, maar dat kan altijd.fridiot schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 11:18:
De Xperia X10 heeft vast enkele bugs bij release, daar kan je haast niet omheen. Juist bij de Desire heb ik mijn twijfels vanwege de problemen rond de Nexus One (camera probleem, gauw wegvallende 3G, axis-flip bij multitouch). Uiteraard er vanuit gaande dat de Desire en Nexus One qua hardware identiek zijn.
Verder probeer ik ook een beetje objectief te horen wat de verschillen nu in het gebruik gaan betekenen. Werkgeheugen bijvoorbeeld dus. Iemand kan wel blaten dat dat 'in de praktijk wel meevalt' of 'dit is een x10 topic' maar daar hebben we dus helemaal niets aan. Je wilt toch juist weten wat nu het beste is en niet op een onderbuikgevoel of gebaseerd op een bepaalde voorliefde voor een model. Er is gewoon nog niet genoeg hands on informatie over deze specificaties.
Wellicht iemand een hands on review tussen desire en x10 gevonden op inet?
Nu lees ik ook ineens dat samsung met een nieuwe interessante komt...
[ Voor 35% gewijzigd door Nollekeuh op 24-03-2010 12:25 ]
Hoezo "ook" ongevoelig?Ewivis schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 02:35:
[...]
ik zeg niet dat de desire beter is, ik vraag of de desire een beter touchscreen heeft. oftewel heeft die ook last van een ongevoelig touchscherm?

Nee, ik staar me niet blind op de X10 want ik heb de Desire ook serieus overwogen mocht hij een stuk eerder uit zijn gekomen, maar qua uiterlijk design, camera en GUI valt ie wat mij betreft gewoon in het niet bij de X10. Enige punt is dat er hier een verkeerde aanname gedaan wordt over een "ongevoelig" touch-screen op een full-touch phone en een full-touch phone zonder QWERTY met een brak touch-screen is dus gewoon een brakke telefoon. Als we dat hadden gedacht dan hadden we niet in het X10 topic gezeten denk ikVerwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 09:28:
[...]
Wat is daar zoaan? Je wilt toch niet zeggen dat je je zo blind-staart op de X10 dat je helemaal niet meer wilt denken aan andere toestellen? Dit is toch niet het X10 maffia topic? Komop
.. Maar even voor de puristen onder ons: Hij vraagt of de Desire in een specifiek opzicht beter is dan de X10. Impliciet informeert hij dus naar de X10.

Als je gewoon naar die hands-on video's kijkt hoor je ze keer op keer over hoe 'snappy' het touch-screen wel niet werkt in de verschillende applicaties en met name de web-browser, zegt niet dat de Desire misschien niet nog net iets gevoeliger is, maar dan is het nogal raar van Ewivis om vanuit het niets te zeggen dat het touch-screen van de X10 ongevoelig is. Als hij een beetje opgelet had, had hij dit ook wel gelezen in de review van Engadget:
You got my pointYou'll press a letter (and you get the character pop-up, so you know the keyboard has registered it), and maybe somewhere between 2 and 3 percent of the time, it won't "take" -- it just won't go into your input box, which makes entering almost any text a maddening procedure. Virtual keyboards have enough difficulty as it is without something this egregious coming into play, and we're hoping it's a bug that Sony Ericsson can pin down and fix posthaste.
Totdat de X10 is geupdate naar dezelfde Android versie zou dit een oneerlijke vergelijking zijn.Nollekeuh schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 12:21:
[...]
Wellicht iemand een hands on review tussen desire en x10 gevonden op inet?
Swedroid heeft al een hele lading tests gedaan waaruit dit ook naar voren is gekomen: http://translate.google.c...on-xperia-x10&sl=sv&tl=en (Zweedse pagina door Google translate vertaald naar Engels)
Alsnog interessante resultaten
Via AAP Twitter/FB/Forum kun je vragen stellen voor de review
Verwijderd
Hoop dat je dan snel met wat ervaringen komt hierDaannO schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 18:58:
De retail X10 is inmiddels in onze handen voor een reviewIk denk dat t.net hem ook wel heeft maar dat zou je aan hun moeten vragen. Eerste indruk is erg goed. Scherm is mega helder en mooi, lekker snel en dat valt echt mega mee
Alleen de batterij gaat wel snel met Exchange erop
Zo gezegd, zo gedaan. Jammergenoeg wel een verontrustende reply gekregen. Het oogje rechts van de speaker wat in mijn ogen de proximity sensor zou moeten zijn (zie foto in de openingspost) zit niet op het model dat DaannO gaat reviewen.DaannO schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 18:58:
edit: Aanvullend schijnt het scherm wel te blokkeren zodra je hem tegen je wang houdt. Lijkt me dat dan toch ergens een lichtsensor moet zitten?
[ Voor 14% gewijzigd door fridiot op 24-03-2010 20:58 ]
Verwijderd
Volgens mij zitten die oogjes er wel maar zijn ze goed verborgen. Bij foto's op witte zie je plekken waar het wit iets donkerder is..fridiot schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 20:47:
[...]
Zo gezegd, zo gedaan. Jammergenoeg wel een verontrustende reply gekregen. Het oogje rechts van de speaker wat in mijn ogen de proximity sensor zou moeten zijn (zie foto in de openingspost) zit niet op het model dat DaannO gaat reviewen.
edit: Aanvullend schijnt het scherm wel te blokkeren zodra je hem tegen je wang houdt. Lijkt me dat dan toch ergens een lichtsensor moet zitten?
[Edit> net te laat ..fridiot schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 20:47:
[...]
Zo gezegd, zo gedaan. Jammergenoeg wel een verontrustende reply gekregen. Het oogje rechts van de speaker wat in mijn ogen de proximity sensor zou moeten zijn (zie foto in de openingspost) zit niet op het model dat DaannO gaat reviewen.
Of valt die sensor gewoon niet op bij het zwarte toestel? De witte versie heeft wel degelijk zo'n oogje:
Toestel uit Zweden:

Toestel uit Taiwan:

Quote:
Note: Sony Ericsson contacted us shortly after the review was published to let us know that this particular X10 is running pre-production firmware, which may account for some of the issues we had with keyboard performance and occasional sluggishness. Let's hope!
Bron:
Oftewel, de keyboard problemen zouden nog wel eens mee kunnen vallen...
[ Voor 9% gewijzigd door NoGinryuGo op 25-03-2010 07:34 . Reden: Bron toegevoegd ]
ik heb mijn X10 dinsdag in ontvangst mogen nemen , is effe testen nog maar de eerste dag bracht naar voren
+ Punten
*Helder scherm
*Snelheid
*laat zich makkelijk in stellen door bijvoorbeeld contact syncen via google sync (blackberry naar de X10)
- Punt(jes)
* geluid wat zacht
maar voor de rest een super leuk toestel om tijd in te steken
Verwijderd
geen problemen gehad met softwarematige bugs met het toetsenbord? mediascape en timescape werken lekker snel?Ghostface schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 08:25:
Hallo,
ik heb mijn X10 dinsdag in ontvangst mogen nemen , is effe testen nog maar de eerste dag bracht naar voren
+ Punten
*Helder scherm
*Snelheid
*laat zich makkelijk in stellen door bijvoorbeeld contact syncen via google sync (blackberry naar de X10)
- Punt(jes)
* geluid wat zacht
maar voor de rest een super leuk toestel om tijd in te steken
[ Voor 12% gewijzigd door Ewivis op 25-03-2010 11:02 ]
Die bug komt doordat Engadget een sample had met nog niet de retail rom erin. In de retail rom is die bug opgelost, zoals bij mijEwivis schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:02:
[...]
geen problemen gehad met softwarematige bugs met het toetsenbord? mediascape en timescape werken lekker snel?
Verwijderd
SMS'en in landscape is geen probleem voor de X10Verwijderd schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:34:
En kan hij ook definitief niet het het toetsenbord weergeven in langscape mode met SMS? Dat vond de grootste bummer.
Mooi zo!DaannO schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:37:
[...]
SMS'en in landscape is geen probleem voor de X10
Wanneer kunnen we een review verwachten op je website?
En weet je de conclusie al?
Verwijderd
Geweldig! Dan ben ik er denk ik uit. Heb je hem nu al gewoon in de winkel kunnen krijgen?DaannO schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:37:
[...]
Nee heb de retail van SE gekregen om te testen.Verwijderd schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:46:
[...]
Geweldig! Dan ben ik er denk ik uit. Heb je hem nu al gewoon in de winkel kunnen krijgen?
Voor volgende week zondag. En nee, ik ga hem niet reviewen maar een redacteur van ons.Fitz schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:45:
[...]
Mooi zo!
Wanneer kunnen we een review verwachten op je website?
En weet je de conclusie al?
Verwijderd
Yep, hij heeft DaanO zelfs weten te overtreffen

De conclusie van z'n review:
Conclusie
Het toestel is naar mijn inziens een redelijke iPhone killer. In veel opzichten overtreft de X10 de Apple telefoon. Uiteraard houden beide telefoons hun charmes maar de X10 is een serieus topmodel wat op het nog redelijk schaarse Android draait, maar goed ondersteund wordt door de vele applicaties die beschikbaar zijn en komen (Android Market). Deze SE is een echte gadget met veel mogelijkheden voor ieder wat wils. Mensen die houden van, internetten, socialnetworking en muziek luisteren (communication entertainement) (video kijken) is dit zeker een kanshebber en overwegen waard!
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2010 18:23 ]
Verwijderd
De helpdesk wist me zojuist te vertellen dat vanwege nummerbehoud ik, zodra het toestel op voorraad is, het toegestuurd krijg en dat ik pas een maand later (opzegtermijn Hi) de Vodafone simkaart ga ontvangen.
Tussen het ontvangen van het toestel en de Vodafone simkaart moet ik dus een maand overbruggen met mijn oude Hi-abonnement zonder databundel. Wel jammer dat ik dus niet meteen helemaal los kan ermee.

Klopt het dat ik data via gsm gewoon uit kan zetten, zodat ik geen naheffing ga krijgen van Hi?
[ Voor 8% gewijzigd door fridiot op 26-03-2010 12:31 ]
In Android wordt het geloof ik bij het instellen van de telefoon gevraagd, of je verbinding wil maken over het 3G netwerk of alleen over WiFi. Ik neem aan dat dit bij de X10 niet anders is.fridiot schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 12:22:
Op 15 maart heb ik de X10 besteld bij Vodafone met een nieuw abonnement i.c.m. nummerbehoud.
De helpdesk wist me zojuist te vertellen dat vanwege nummerbehoud ik, zodra het toestel op voorraad is, het toegestuurd krijg en dat ik pas een maand later (opzegtermijn Hi) de Vodafone simkaart ga ontvangen.
Tussen het ontvangen van het toestel en de Vodafone simkaart moet ik dus een maand overbruggen met mijn oude Hi-abonnement zonder databundel. Wel jammer dat ik dus niet meteen helemaal los kan ermee.
Klopt het dat ik data via gsm gewoon uit kan zetten, zodat ik geen naheffing ga krijgen van Hi?
(zelf even door Google Translate halen)
http://www.mobili.no/tester/test-av-sony-ericsson-x10/
en Phonearena
http://www.phonearena.com...Review-review-r_2405.html
De X10 scoort erg goed wat ik zo tijdens het screenen van de reviews heb gezien. Ik ga ze nu eens inhoudelijk verder bekijken.
Het baart mij echter wel zorgen dat de software soms vastloopt. Ik hoop dat een update dit snel kan oplossen.
Verder vind ik het een groot minpunt dat je geen berichten kunt schrijven in landscape modus.
Maar voor de rest is het een mooie review.
DaannO schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:37:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door Fitz op 26-03-2010 19:15 ]
Dit komt volgens mij omdat ze niet de juiste firmware hadden, want Daano geeft aan dat het wel kan?avec_style schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 18:56:
phonearena heeft een mooie eindconclusie.
Het baart mij echter wel zorgen dat de software soms vastloopt. Ik hoop dat een update dit snel kan oplossen.
Verder vind ik het een groot minpunt dat je geen berichten kunt schrijven in landscape modus.
Maar voor de rest is het een mooie review.

[ Voor 2% gewijzigd door NoGinryuGo op 26-03-2010 20:00 . Reden: Beter lezen ]
Verder wil ik benadrukken dat de telefoon in het echt nog stukken mooier is dan op de foto's, met name de achterkant is van mooi en ook redelijk duurzaam voelend materiaal wat een soort matte finish geeft, ook de witte is mooi maar heeft dan wel een glanzende achterkant. Overigens vond ik de plastic feel zoals deze door andere reviewers beschreven werd ook ver gezocht, of wilden ze nou echt een telefoon van aluminium?

Helaas waren zijn mijn verwachtingen van Timescape niet helemaal uitgekomen, het werkt in de basis goed en het ziet er ook super uit. Helaas is nog niet alles even logisch geregeld, zo kan je je eigen tweets niet terug kijken, niet retweeten en ook niet direct replyen waardoor je toch al snel geneigd bent terug te grijpen naar een andere applicatie waardoor het nut van Timescape er enigszins af is. Gelukkig heeft SE al aangegeven dat er met een update naar 2.x ook verbeteringen en in de loop der tijd zelfs nieuwe functies mee zullen komen
Verder werkt de telefoon echt als een speer, en video's kijken via Mediascape is echt een feest, muziek stond er dan weer niet op maar via YouTube heb ik wel al ervaren dat de speaker weliswaar niet zeer luid is maar wel zeer helder.
Helaas heb ik de infinite toetsen niet echt kunnen testen omdat ik geen simkaart heb met databundel waardoor het nogal een dure grap zou worden, het is echter wel mooi dat de telefoon ook perfect werkt zonder sim-kaart via het WiFi-netwerk van SE
Over het geheel genomen ben ik zeker niet ontevreden over de XPERIA X10, sterker nog, de tijd vloog om en ik vind het jammer dat ik nog minimaal 2 weken moet wachten alvorens mijn eigen versie van Vodafone aankomt. Hoewel de X10 niet perfect is zie ik wel genoeg potentie om het een geweldige telefoon te maken, qua hardware is het al de absolute top en met apps en eventuele upgprades van Android i.c.m. Time-/Mediascape zeker
Nu vergeet ik nog bijna te zeggen dat de telefoon ondanks zijn formaat veel minder opvalt en beter zit in je broekzak dan bijvoorbeeld mijn stokoude W810i, vooral omdat hij een stuk dunner is en de human curvature natuurlijk zorgt dat de hoeken afgerond zijn. Misschien niet het meest voor de hand liggende keuze punt als je een telefoon koopt maar zeker niet onbelangrijk
Als iemand vragen heeft hoor ik het graag, zal kijken of ik wat meer duidelijkheid kan verschaffen
Overigens: on-screen toetsenbord werkt zonder enige problemen, ook sms in landscape mode, de blur bij het draaien naar landscape mode blijft wel een beetje raar maar niet ergerlijk
[ Voor 8% gewijzigd door Rctworld op 26-03-2010 23:52 ]
Had je gewonnen bij androidworld.nl om op het hoofdkantoor de x10 uit te testen?
Tjah, spuit 11 van Sony Ericsson is dit en o zo dom. Dit kunstje hadden ze dus ook uitgehaald toen de X10 werd aangekondigd en Engadget ermee lieten spelen. Gevolg was dat Engadget met de eerste hands-on het toestel finaal afkraakte doordat de eerste build van de rom op het toestel zat en toen nog niet buiten SE tentoongesteld mocht worden.NoGinryuGo schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 19:58:
[...]
Dit komt volgens mij omdat ze niet de juiste firmware hadden, want Daano geeft aan dat het wel kan?
spuit elf...
Wat SE nu in de VS gedaan heeft, en ook in veel andere landen behalve NL dus, is een X10 geven met 1 versie voor de retail rom. De retail rom is een milestone en daaruit is het meeste gladgestreken waarna in de volgende roms kleine bugs en vooral functionaliteit wordt toegevoegd. Engadget heeft dus de retail-telefoon met een RC-rom en ook andere sites hebben dus deze versie gekregen. Probleem is dus dat daar nog wat bugs in zitten. Ik zou dus even wachten op de NL reviews, dat is nml het toestel zoals jij hem gaat kopen
Haha, het was een last minuteCamembert1633 schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 23:43:
@Rctworld
Had je gewonnen bij androidworld.nl om op het hoofdkantoor de x10 uit te testen?
Ook timescape had uitgebreider gemogen maar wie weet in de toekomst,,.
Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl
Maar ook die heeft geen retail versie van de rom.chevchelios schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 00:10:
Goede structurele review (zoals altijd bij GSMArena): http://www.gsmarena.com/s...xperia_x10-review-463.php
Ik bedoelde meer spuit elf op mezelf, omdat hetgeen ik meldde een half uur eerder al gemeld wasDaannO schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 23:45:
[...]
Tjah, spuit 11 van Sony Ericsson is dit en o zo dom. Dit kunstje hadden ze dus ook uitgehaald toen de X10 werd aangekondigd en Engadget ermee lieten spelen. Gevolg was dat Engadget met de eerste hands-on het toestel finaal afkraakte doordat de eerste build van de rom op het toestel zat en toen nog niet buiten SE tentoongesteld mocht worden.
Wat SE nu in de VS gedaan heeft, en ook in veel andere landen behalve NL dus, is een X10 geven met 1 versie voor de retail rom. De retail rom is een milestone en daaruit is het meeste gladgestreken waarna in de volgende roms kleine bugs en vooral functionaliteit wordt toegevoegd. Engadget heeft dus de retail-telefoon met een RC-rom en ook andere sites hebben dus deze versie gekregen. Probleem is dus dat daar nog wat bugs in zitten. Ik zou dus even wachten op de NL reviews, dat is nml het toestel zoals jij hem gaat kopen
Maar, je hebt wel gelijk. De impact van engadget, gsmarena en phonearena is bij mijn weten behoorlijk, dus als de reviews daar niet geweldig zijn.... Echter, ze zijn behoorlijk goed, zelfs ondanks het feit dat ze met een niet-retail rom werken.
Maar ach, met of zonder reviews: twijfelen tussen de Milestone en de X10 doe ik nog altijd, dus inderdaad, nog een weekje wachten (maar, zelfs met een niet retail rom, zijn de reviewers gemiddeld genomen behoorlijk tevreden).
[ Voor 3% gewijzigd door NoGinryuGo op 27-03-2010 09:38 . Reden: spelfouten enzo ]
Zeer teleurstellend, hun bevindingen. Ik hoopte dat het met de geluidskwaliteit van de X10 op het gebied van muziek spelen wel goed zou zitten, en omdat de X1 hier juist zo goed presteert ging ik daar wel van uit. Nu blijkt de X10 dus slechte geluidskwaliteit te hebben. Ik vraag me af in hoeverre dat is op te lossen met de final firmware, aangezien dit grotendeels aan de hardware is te wijten, lijkt mij.chevchelios schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 00:10:
Goede structurele review (zoals altijd bij GSMArena): http://www.gsmarena.com/s...xperia_x10-review-463.php
Nu zullen sommigen wel denken "waarom koop je geen MP3-speler?", maar ik gebruik mijn telefoon nu eenmaal graag als MP3-speler, dus geluidskwaliteit is erg belangrijk. Hopelijk scoort de HTC Desire beter wat dit betreft (denk het wel, want de Nexus One doet het ook niet slecht).
No free GPS navigation solution , kan ik nou wel of niet navigeren in het buitenland met alleen interne GPS.chevchelios schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 00:10:
het lijkt me toch wel , maar wie weet dit zeker.......
Ik heb 'm het liefst als FM-radio, en dat zit er niet opCinner schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 12:04:
[...]
Nu zullen sommigen wel denken "waarom koop je geen MP3-speler?", maar ik gebruik mijn telefoon nu eenmaal graag als MP3-speler, dus geluidskwaliteit is erg belangrijk. Hopelijk scoort de HTC Desire beter wat dit betreft (denk het wel, want de Nexus One doet het ook niet slecht).
"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"
SonyEricsson heeft ook oordopjes en bluetooth earpieces met ingebouwde FM ontvanger, dan kan je alsnog met je telefoon radio luisteren. De radiostations die ik luister hebben in ieder geval een digitale variant, dus voor mij is het ontbreken geen probleem.Priet schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 12:17:
[...]
Ik heb 'm het liefst als FM-radio, en dat zit er niet op
Ja, natuurlijk kan dat. Waarom zou dat niet kunnen?paul404 schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 12:05:
[...]
No free GPS navigation solution , kan ik nou wel of niet navigeren in het buitenland met alleen interne GPS.
het lijkt me toch wel , maar wie weet dit zeker.......
vs
http://www.gsmarena.com/s...xperia_x10-review-463.php
Het lijkt er dus op dat er ook nog verschillende hardware in omloop is.
Er is sowieso geen front facing camera, die was er niet en zal er ook nooit komenericq schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 13:51:
Wat mij opvalt is dat er in de verschillende previews / reviews wel en geen front camera in zit wat is daar over bekend?
vs
http://www.gsmarena.com/s...xperia_x10-review-463.php
Het lijkt er dus op dat er ook nog verschillende hardware in omloop is.

Waarom zou je FM radio willen als je 3g hebt? dan kun je toch gewoon streamen!!Priet schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 12:17:
[...]
Ik heb 'm het liefst als FM-radio, en dat zit er niet op
Op phonearena staat weer dat het geluid van goede niveau is. Voornamelijk ook omdat er goede oordopjes bij geleverd worden.Cinner schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 12:04:
[...]
Zeer teleurstellend, hun bevindingen. Ik hoopte dat het met de geluidskwaliteit van de X10 op het gebied van muziek spelen wel goed zou zitten, en omdat de X1 hier juist zo goed presteert ging ik daar wel van uit. Nu blijkt de X10 dus slechte geluidskwaliteit te hebben. Ik vraag me af in hoeverre dat is op te lossen met de final firmware, aangezien dit grotendeels aan de hardware is te wijten, lijkt mij.
Niet als je bij Hi zit, dan word je na 2 dagen al gecapped.conradm schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 14:15:
[...]
Waarom zou je FM radio willen als je 3g hebt? dan kun je toch gewoon streamen!!
Pfff.... waarom proberen die telco's altijd de vooruitgang tegen te houden ??fridiot schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 15:49:
[...]
Niet als je bij Hi zit, dan word je na 2 dagen al gecapped.
Juist, maar zoals je bij GSMArena kunt zien gebruiken zij apparatuur om de kwaliteit te meten, minder subjectief dus.avec_style schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 14:46:
[...]
Op phonearena staat weer dat het geluid van goede niveau is. Voornamelijk ook omdat er goede oordopjes bij geleverd worden.
En of het daadwerkelijk nog gaat veranderen in de final version, zoals wij hem straks in de winkel kunnen kopen, is nog maar de vraag.
hmm, ik weet het allemaal nog niet hoor... moeilijk moeilijk... ene keer hoor je lovende woorden en andere keer wordt hij afgekraakt.... iedereen moet het zelf maar ervaren denk ik?xavier! schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 22:54:
Weet niet of deze link al gepost was, maar de informatie die hier vermeld wordt over het scherm van de X10 is niet erg positief: http://www.youtube.com/watch?v=y81r691vh8E
En of het daadwerkelijk nog gaat veranderen in de final version, zoals wij hem straks in de winkel kunnen kopen, is nog maar de vraag.
De gast in het filmpje heeft het vooral over de kleuren die niet mooi overlopen. Dit heeft natuurlijk te maken met het feit dat de X10 gelimiteerd is (door de 1.6 software) tot 65k kleuren die het maximaal kan weergeven. Het is dus een open deur om te zeggen dat de gradient/overloop van kleuren niet mooi is..xavier! schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 22:54:
Weet niet of deze link al gepost was, maar de informatie die hier vermeld wordt over het scherm van de X10 is niet erg positief: http://www.youtube.com/watch?v=y81r691vh8E
En met welke versie denk jij straks rond te lopen als je hem koopt?chevchelios schreef op zondag 28 maart 2010 @ 01:30:
[...]
De gast in het filmpje heeft het vooral over de kleuren die niet mooi overlopen. Dit heeft natuurlijk te maken met het feit dat de X10 gelimiteerd is (door de 1.6 software) tot 65k kleuren die het maximaal kan weergeven. Het is dus een open deur om te zeggen dat de gradient/overloop van kleuren niet mooi is..
Het is een beetje een open deur om te zeggen dat het met 2.x waarschijnlijk wel opgelost is...
Daar waren ze nog niet helemaal over uit bij SE NL, maar het ligt in de lijn der verwachting dat in ieder geval bij officiële updates alles behouden blijft, anders zou het hoogst ongebruiksvriendelijk zijn natuurlijk!micheleind schreef op zondag 28 maart 2010 @ 09:28:
Hoe zit het eigenlijk met al je applicaties en instellingen op het moment dat je er een nieuwe versie van Android opzet? Kun je alles dan weer opnieuw in gaan stellen of zet je de nieuwere versie als het ware over de oude heen?
Als je een stukje verder kijkt zie je dat de touch sensitivity ook niet super is, vooral bij het toetsenbord.chevchelios schreef op zondag 28 maart 2010 @ 01:30:
[...]
De gast in het filmpje heeft het vooral over de kleuren die niet mooi overlopen. Dit heeft natuurlijk te maken met het feit dat de X10 gelimiteerd is (door de 1.6 software) tot 65k kleuren die het maximaal kan weergeven. Het is dus een open deur om te zeggen dat de gradient/overloop van kleuren niet mooi is..
Regarding the discussion around dual/multi touch. I would definitely expect someone to tell me in that confirmation if it would be dual-touch. So expect it to be single touch only – sorry.
ook niet in android 2.1???Fwishoko schreef op zondag 28 maart 2010 @ 12:36:
Op de officiële SE Blog meldt SE product manager Rikard Skogberg in de comments dat de X10 geen multi touch of dual touch heeft:
[...]
Jawel, maar niemand heeft een idee wanneer 2.1 gereleased wordt op de X10.
However I have now gotten confirmation on the question of multi touch. As said earlier there’s no multitouch in X10 – and I also can confirm that it’s not only related to SW but also to HW. Despite this, for future updates of X10 we are of course working on other solutions for e.g. zooming, which has been requested frequently on this blog, such has the solution demoed on X10 mini at http://www.youtube.com/watch?v=Zc3f3twWgzo and similar.
Echt heel slecht van SE om een toestel dat nog gereleased moet worden zonder multitouch aan te bieden. Ik was er van overtuigd dat het met de 2.1 update opgelost zou zijn, maar niet dus.
Ondanks alle pluspunten is dit weer een flinke tegenvaller. Zo slecht van SE dat ze gewoon niet gelijk met 2.1 releasen en Multitouch ondersteuning bieden... Dit maakt het wachten waard op de nieuwe Samsung..
http://forum.xda-develope...hread.php?t=653536&page=2
Net trouwens even bij de Telfort binnen gelopen, omdat volgens Telfort.nl de leverdatum 27/3/2010 was. De uiterst vriendelijke medewerker wist mij te melden dat hij het toestel pas verwachtte nadat Hi hem zou krijgen, dus na 8 april. Verder kon hij me wel de dummy laten zien. Normaal heb ik geen oog voor dummies maar nu kon ik eindelijk het 'toetsel' eens in de handen nemen. Het is op het eerste gezicht echt een flinke unit (en dat terwijl mijn huidige toestel, de Touch HD, zeker geen kleintje is). Toch voelt het toestel compact aan dankzij de 'human curvature' afgeronde achterkant en ligt het toestel lekker in de hand.Yesterday I sent an email to Sony Ericsson asking them to confirm specs features of their X10 handset. This is what I received.
Dear ******,
Thank you for contacting the Sony Ericsson support centre.
I have complied some answers to the questions that you have raised, please see below:
#1 Does the device itself support multi touch? I am aware that the the
current OS Android 1.6 does not.
The handset has a capacitive screen that is capable of multi touch for features such as pinch zooming. This feature will be implemented by the upgrade to 2.1
#2 Does the device have an internal digital compass which would show
direction in google maps?
The X10 does have a magnetometer that acts as a digital compass.
#3 Will android 2.1+ be coming to the Xperia x10 in 2010?
The handset has been confirmed to be upgraded to 2.1, however there are no time scales for this, developement is currently working on implementing the Timescape/Mediascape to 2.1.
Should you have any further questions do not hesitate to ask.
Kind Regards,
Paul Conlan
Sony Ericsson Technical Support
Ik ben eruit: X10
Bij m'n vorige SE telefoons moest ik alles opnieuw instellen, begon weer helemaal op nul. Misschien dat dit ook wel meer te maken heeft met Android. Iemand ervaring met oudere Android toestellen?Rctworld schreef op zondag 28 maart 2010 @ 10:09:
[...]
Daar waren ze nog niet helemaal over uit bij SE NL, maar het ligt in de lijn der verwachting dat in ieder geval bij officiële updates alles behouden blijft, anders zou het hoogst ongebruiksvriendelijk zijn natuurlijk!
Overigens geen heet hangijzer; X10 al besteld met Vodafone, kan niet wachten!
Verwijderd
Updates van de standaard Android van 1.1 -> 1.5 -> 1.6 hadden geen wipe nodig.micheleind schreef op zondag 28 maart 2010 @ 20:50:
[...]
Bij m'n vorige SE telefoons moest ik alles opnieuw instellen, begon weer helemaal op nul. Misschien dat dit ook wel meer te maken heeft met Android. Iemand ervaring met oudere Android toestellen?
Overigens geen heet hangijzer; X10 al besteld met Vodafone, kan niet wachten!
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2010 20:55 ]
Dit topic is gesloten.
Prijzen, levertijden en abonnementen graag in [ABO] SE Xperia X10 levertijden en abonnementen topic en niet hier.