Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

man-o-script schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 09:38:
Al dat gezeur altijd over die NL en US toetsenborden. Als je nu gewoon 1 x went aan een NL bord, hoef je de rest van je leven niet moeilijk meer te doen :) Zoveel kleiner is die enter niet, hij staat alleen recht op...
Precies. Gewoon een kwestie van wennen. 2 weken en je weet niet beter.
Japie.G schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 08:51:
[...]
edit: Alleen kan onder windows de toetsenbord verlichting niet helemaal uit :?
Ja. Ik kan me herinneren dat daar een app voor was, ben vergeten hoe die heet.

[ Voor 0% gewijzigd door Philflow op 01-08-2009 18:14 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:27

quelake

PSN Quelake

Ik heb vandaag mijn MiniDisplayPort - HDMI converter ook binnen gekregen, uit Hong Kong (zelfde verkoper als Philflow).

Het apparaatje doet precies wat je er van verwacht. Niet slecht voor ~10 euro incl. verzendkosten! Uiteraard geen geluid over de kabel; Apple moet dat maar eens gaan fixen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-03 22:07

afterburn

No more...

Al dat gezeur altijd over die NL en US toetsenborden. Als je nu gewoon 1 x went aan een NL bord, hoef je de rest van je leven niet moeilijk meer te doen :) Zoveel kleiner is die enter niet, hij staat alleen recht op...
En waarom precies zou ik me moeten aanpassen aan mijn computer? Ik wil graag mijn computer zo (kunnen) aanpassen zodat ik er fijn mee kan werken, ipv mijzelf aanpassen om er mee te kunnen werken. Dank u wel.

Dat gezeur altijd van mensen die het niet kunnen bevatten dat er andere mensen zijn die iets anders prefereren als zijzelf...

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Jrz

––––––––––––

Philflow schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 10:32:
[...]

Precies. Gewoon een kwasetie van wennen. 2 weken en je weet niet beter.
Switchen tussen windows in een app is gewoon irritant op die manier. De linker shift is klein, enter is klein.
Dus: Wie met mij zijn US keyboard wil ruilen mag me pm'en :-)

En het liefst ook nog de layout van mn macbook, maar dat gaat iets lastiger worden volgens mij

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-04 13:53
afterburn schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 17:58:
[...]

En waarom precies zou ik me moeten aanpassen aan mijn computer? Ik wil graag mijn computer zo (kunnen) aanpassen zodat ik er fijn mee kan werken, ipv mijzelf aanpassen om er mee te kunnen werken. Dank u wel.

Dat gezeur altijd van mensen die het niet kunnen bevatten dat er andere mensen zijn die iets anders prefereren als zijzelf...
Best irritant als alles waar je mee werkt op school/werk/anders een US layout heeft behalve je eigen Mac :+. Dat is dan ook precies de reden waarom ik de MBP met US layout heb besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Jrz schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 18:03:
[...]

Switchen tussen windows in een app is gewoon irritant op die manier. De linker shift is klein, enter is klein.
Dus: Wie met mij zijn US keyboard wil ruilen mag me pm'en :-)

En het liefst ook nog de layout van mn macbook, maar dat gaat iets lastiger worden volgens mij
Als je een los Apple USA toetsenbord wilt, dan zet even je PM aan. Er zijn al wat meer tweakers, misschien valt er samen wat te regelen. Dan nodig ik je even uit in dat gesprek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288974

vraagje, bij maccity (http://www.maccity.nl/) hebben ze een aardige aanbieding (lijkt het): een macbook pro 15" 2.66 met 320GB harddisk en een 9600Gt/512MB voor 1600 euro. Lijkt een mooi prijsje, maar is dit een oud model of zo? ik kan er niks van terugvinden. volgens mij hebben de nieuwste modellen dat nieuwe type beeldscherm en die wil ik wel graag.... kan iemand mij wijzer maken?

/edit: ligt het nu aan mij of is het 'nieuwe' model goedkoper en met dezelfde specs?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 288974 op 03-08-2009 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:32
afterburn schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 17:58:
[...]

Het is maar net hoe zwaar je het ziet. Ga inmiddels al een jaar of 15 mee qua computers, heb waarschijnlijk al meer dan 10 toetsenborden versleten, maar ik heb nog nooit een probleem gemaakt van de layout. Als het lekker typt, typt het lekker. Die enter toets weet ik altijd wel te vinden.
Oftewel ik prefereer dus niets, kan me gewoon niet indenken dat men zich hier echt druk om kan maken :)

//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Apache4u schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 23:50:
[...]
Grapjas :-) .
Mijn vraag was eigenlijk als volgt bedoeld: Gaan de meeste mensen hier voor een NL keyboard of voor een US?
Ik heb liever een US toetsenbord, toch vind ik dat niet zo belangrijk, ik kan overal wel aan wennen. Momenteel gebruik ik thuis gewoon een Windows-toetsenbord zelfs.

Maar ik koop mijn Macs altijd in de winkel en daar is weinig te kiezen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-03-2024
Apache4u schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 23:50:
Mijn vraag was eigenlijk als volgt bedoeld: Gaan de meeste mensen hier voor een NL keyboard of voor een US?
Ik neem aan dat een Nederlands toetsenbord de standaard is in Nederland en dat de meeste Apple computers gewoon met een Nederlands toetsenbord worden verkocht. Als je in winkels met Apple computers gaat kijken dan zie je daar allemaal NL toetsenborden.

Maar waarom is het antwoord op die vraag eigenlijk belangrijk voor je? Je moet gewoon nemen wat je zelf wilt, en niet doen wat de meerderheid doet alleen maar omdat de meerderheid dat doet.

Ik heb een MacBook Pro met een NL toetsenbord, gewoon gekocht in een Apple winkel (niet via Internet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nog een vraag ;)

wie heeft er ervaring met Aperture in verhouding tot bv Lightroom? Als je met Lightroom uit de voeten kan, is een overstap naar Aperture dan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Waarom zou je van Lightroom naar Aperture gaan? Dat is als een BMW inruilen voor een Daihatsu.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zo... dat is wel een heel groot verschil :) de enige reden waarom ik naar Aperture zou gaan is omdat het goedkoper is. en misschien beter geintegreerd in het Apple OS, maar dat is verder nergens op gebaseerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

Anoniem: 288974 schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 11:23:
zo... dat is wel een heel groot verschil :) de enige reden waarom ik naar Aperture zou gaan is omdat het goedkoper is. en misschien beter geintegreerd in het Apple OS, maar dat is verder nergens op gebaseerd...
De integratie is inderdaad iets beter (iPhoto en Aperture werken lekkerder samen dan iPhoto en Lightroom bijvoorbeeld), maar Aperture is zooooooooooo traaaaaaaaaaaaaaaaag. Daarnaast vind ik (maar dat kan heel persoonlijk zijn), de RAW conversie van Adobe beter dan die van Apple.

[ Voor 9% gewijzigd door FL!PNEUS op 03-08-2009 11:57 ]

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nou dat zijn duidelijke argumenten. betere rawconversie en betere performance zijn voor mij wel belangrijke punten. nu maar wachten tot het een keer is afgeprijsd of zo :|
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146655

Even inhakende op de Aperture/LR discussie.

Op dit moment heb ik een MacBook 4,1 dus met de Intel X3100 GPU en 4GB ram... Echter, de laatste tijd doe ik steeds meer met fotografie (EOS 450D) en ik merk dat mijn MacBook niet voldoende snel is om grote bewerkingen te doen.

Nu ben ik mij aan het orienteren op een snellere laptop en dan kom je al snel bij een 15" MacBook Pro uit. Ik twijfel tussen het basismodel met enkel de nVidia 9400 GPU of de MBP2.66 met ook nog de 9600M GT.

Ik vraag mij af wat jullie ervaringen zijn met Aperture en de keuze van de GPU? Is het noodzaak om voor het model met de 9600M GT te gaan als je redelijk veel met Aperture doet? Op diverse fora lees ik wisselende berichten.

Graag jullie ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:53

amphora

Websites & Fotografie

Anoniem: 146655 schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 13:31:

Ik vraag mij af wat jullie ervaringen zijn met Aperture en de keuze van de GPU? Is het noodzaak om voor het model met de 9600M GT te gaan als je redelijk veel met Aperture doet?
Volgens mij heeft dat nu nog weinig zin. Maar met snow leopard gaat de GPU ook gebruikt worden voor andere berekeningen. Hoe het precies gaat werken weet ik niet maar wat ik heb begrepen is dat een snellere GPU zal zorgen voor een sneller systeem in z'n geheel.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
Nu het toch over 10.6 gaat, heeft iemand al een recente versie geprobeerd op een unibody MBP? Ik ben benieuwd hoe het zit met switchen tussen de 2 GPU's, met name mbt. het opnieuw inloggen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288974 schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 09:47:
vraagje, bij maccity (http://www.maccity.nl/) hebben ze een aardige aanbieding (lijkt het): een macbook pro 15" 2.66 met 320GB harddisk en een 9600Gt/512MB voor 1600 euro. Lijkt een mooi prijsje, maar is dit een oud model of zo? ik kan er niks van terugvinden. volgens mij hebben de nieuwste modellen dat nieuwe type beeldscherm en die wil ik wel graag.... kan iemand mij wijzer maken?

/edit: ligt het nu aan mij of is het 'nieuwe' model goedkoper en met dezelfde specs?
iemand die hier nog een lichtje op kan schijnen? ik snap niks van al die verschillende specs....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Anoniem: 288974 schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 15:36:
[...]

iemand die hier nog een lichtje op kan schijnen? ik snap niks van al die verschillende specs....
Ze zijn wel goedkoper geworden, moet je even kijken of je ergens " june 2009" kan vinden de MBP series worden bij maand en jaartal genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-04 15:32
Anoniem: 288974 schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 15:36:
[...]

Ik zie die prijs van 1600 nergens terug. Alleen van 1700 nog wat. Sowieso, wat let je om te bellen als je twijfelt? Want er is aan de hand van de info op de site weinig te zeggen.

[ Voor 8% gewijzigd door B-Bandit op 03-08-2009 16:04 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
2Dutch schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 17:59:
[...]

Wel shoot..3x raden welke disk ik in mijn nieuwe 13" mbp heb besteld..500GB 7200rpm :/
Naja, eerst maar eens afwachten en het ding flink laten werken om te zien of het euvel bij elke HDD voorkomt :)

Damn, het liefst duwde ik een WD Velociraptor in mijn Mac..stil en vreselijk asociaal snel ..maar ja :P
Als ik op de site van apple een 13" MBP wil bestellen kan ik alleen maar een 500GB 5400RPM schijf kiezen. Ergens anders besteld of gaat het bij mij ergens anders mis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Die 500GB 7200rpm is niet echt sneller dan een 5400rpm dus veel maakt het niet uit.
http://techreport.com/articles.x/17010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:05

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

afterburn schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 10:52:
Waarom zou je van Lightroom naar Aperture gaan? Dat is als een BMW inruilen voor een Daihatsu.
Het zou nuttig zijn als je je mening onderbouwt met zinnige argumenten, in plaats van zomaar wat uit te kramen. Er zijn mensen die Lightroom prefereren, er zijn mensen die Aperture prefereren. Ik heb beide getest en werk op dit moment met Aperture omdat ik het fijner vind werken, en het doet wat ik nodig heb ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Whieee schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 21:18:
[...]

Het zou nuttig zijn als je je mening onderbouwt met zinnige argumenten, in plaats van zomaar wat uit te kramen. Er zijn mensen die Lightroom prefereren, er zijn mensen die Aperture prefereren. Ik heb beide getest en werk op dit moment met Aperture omdat ik het fijner vind werken, en het doet wat ik nodig heb ;)
Misschien zou je zelf kunnen beginnen met zinnige replies, ipv zomaar onzin uit te kramen waar niemand iets aan heeft?

Je hebt ze zelf beiden gebruikt zeg je, en dan weet je ook precies wat ik bedoel, dus niet zeuren. Als met een simpele analogie de vrager weet wat er bedoelt wordt, dan hoef je ook geen uitgebreide feature comparison te gaan uit tikken.

Als Aperture voor jou voldoende is, dan is dat prima en er is ook zeker niks mis met dat programma. Het is echter nogal wat beperkter als Lightroom zoals je zelf hebt kunnen zien als je ze getest hebt. Aperture is naar mijn mening meer een aangeklede versie van iPhoto, en Lightroom ligt daar toch een stuk boven. Als je zoals de vrager gewend bent aan LR, zou Aperture wel eens tegen kunnen vallen.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

afterburn schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 21:52:
[...]

Misschien zou je zelf kunnen beginnen met zinnige replies, ipv zomaar onzin uit te kramen waar niemand iets aan heeft?
Je verkondigt je mening als een feit, zonder te beargumenteren waarom dat zo zou zijn. Daar heeft niemand iets aan.
Je hebt ze zelf beiden gebruikt zeg je, en dan weet je ook precies wat ik bedoel, dus niet zeuren. Als met een simpele analogie de vrager weet wat er bedoelt wordt, dan hoef je ook geen uitgebreide feature comparison te gaan uit tikken.
Ten eerste zeur ik niet, en ten tweede ben ik weinig vrijwel niets tegengekomen dat in Lightroom wel kan en in Aperture niet. Welke van de 2 'beter' is, is dan ook geheel afhankelijk van hoe je graag je workflow inricht. Ben je een groot fan van het opslaan van adjustments in presets, dan is LR waarschijnlijk je ding. Ik vond het echter onhandig. De preset-library raakte bij mij al snel bevolkt met presets met rare namen, en ik kon in Aperture met Smart Folders en de Lift+Stamp tool sneller adjustments 'batchen' dan in LR, simpelweg omdat ik eeuwen bezig was met de juiste preset vinden.
Als Aperture voor jou voldoende is, dan is dat prima en er is ook zeker niks mis met dat programma. Het is echter nogal wat beperkter als Lightroom zoals je zelf hebt kunnen zien als je ze getest hebt. Aperture is naar mijn mening meer een aangeklede versie van iPhoto, en Lightroom ligt daar toch een stuk boven. Als je zoals de vrager gewend bent aan LR, zou Aperture wel eens tegen kunnen vallen.
Ik heb nog steeds geen argument gezien dat onderbouwt wat er dan zoveel beter is aan LR, enkel een gechargeerde post waarin je jouw mening als feit presenteert, Aperture users afschildert als hobby-fotografen, en mij uitmaakt voor zeurpiet. Als dat je manier van discussiëren is, prima, maar dan doe je dat maar fijn met iemand anders. :w

Overigens is de LR vs Aperture discussie al vele malen gevoerd in de FG hokken, en vast ook in ASD. Deze discussie hoort hoe dan ook niet thuis in dit topic, of ACS uberhaupt.

edit: Deze review over LR2 en Aperture 2 is wel interessant om even door te lezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Whieee op 03-08-2009 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35919

Philflow schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 20:38:
Die 500GB 7200rpm is niet echt sneller dan een 5400rpm dus veel maakt het niet uit.
http://techreport.com/articles.x/17010
Bovendien hangt de 7200rpm schijf en geeft hij regelmatig piepjes. (in mijn MBP 15" iig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Anoniem: 35919 schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 22:24:
[...]

Bovendien hangt de 7200rpm schijf en geeft hij regelmatig piepjes. (in mijn MBP 15" iig)
Heb je de SMART status van je disk al gecontroleerd in Disk Utility? 'Hangen' en 'piepjes' is nou niet echt wat je zegt gezond gedrag voor een harddisk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Anoniem: 35919 schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 22:24:
[...]

Had die van mij ook en het internet staat er vol mee, zelfs filmpjes op youtube omdat mensen vinden dat apple het niet goed oplost (soort foute levering) maar ik heb mijn June 2009 MBP 17 inch er voor weggebracht en een nieuwe HD gekregen en alles is weer zoals het hoort, was hem wel 2 weken kwijt en ik had hem pas 2 weken O-)

Dus gewoon inleveren klopt niet dat hij piept (schiet hij in val beveiliging en schiet de kop op slot) en doordat hij op slot schiet blokkeerd ook je data flow en hangt je MAC voor 3 seconden ofzo.

Ik heb het gelukkig niet meer.

http://www.youtube.com/watch?v=HZy-qe5xphQ
http://www.youtube.com/watch?v=sqCbO2FXMRc

denk dat jouw piepje zo klinkt? :)

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 03-08-2009 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als de diverse Linux distro's, BSD varianten, Solaris/OpenSolaris, etc. dat nou ook eens deden met een keymap voor dat toetsenbord zou dat heel erg veel schelen. De layout is nogal afwijkend en er is kennelijk nog iemand erin geslaagd om iets te klussen waarbij de toets rechts naast de linker shift ook echt de back tick/tilde toets is. Als je veel in unix-omgevingen werkt binnen een vm zoals in VMware Fusion dan kan zoiets nogal lastig zijn omdat je steeds moet gaan bedenken waar die toets op dat layout in je vm zit en welke je op je tobo in moet drukken. Dan is het gebruik van een USA layout toch een stuk fijner omdat je daar geen conversie meer hoeft te doen. Andere oplossing: ssh toegang aanzetten en dan via Terminal inloggen, dan heb je de OS X keymap (geen last van conversie).

Echt een groot probleem is het niet maar het zit 'm vaak in dat soort details. Ook is het voor sommigen gewoon heel erg lastig wennen omdat ze met verschillende toetsenborden werken waarbij die van de Mac de enige uitzondering is qua layout. Switch eens van qwerty layout naar dvorak en probeer daar dan eens wat op te tikken. Erg lastig als je dat nog nooit eerder hebt gedaan :)
afterburn schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 21:52:
[...]

Voor iemand die een enorm kromme uitspraak doet welke niets meer en niets minder dan een flame is heb je absoluut geen enkel recht om je over een ander te beklagen die je vriendelijk verzoekt om je flame van onderbouwing te voorzien om er een fatsoenlijke reactie van te maken. Dat je dat wederom met een flame beantwoord is gewoon nogal sneu. Gedraag je eens wat volwassener, dat siert je meer dan de flames die je nu tentoonspreidt.

Het halve internet brult dat het verschil tussen Aperture en Lightroom minimaal is en aan komt op persoonlijke voorkeur, met name de manier waarop jij je fotobewerking doet en je foto's beheert. Er zijn ook wat verschillen op gebied van systeemintegratie die overigens ook vrij logisch zijn. Als er dan iemand de uitspraak aandurft dat het ene pakket niks voorstelt vergeleken met het andere pakket is het des te interessanter om te weten waarom dat dan zo is. Altijd benieuwd naar waarom iemand dwars tegen de rest in gaat qua mening (geeft soms interessante inzichten). Met woordkeuzes als "het is nogal beperkter" kom je er echt niet. Leg dan uit WAT er beperkter is aan het pakket.
amphora schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 14:59:
[...]

Volgens mij heeft dat nu nog weinig zin. Maar met snow leopard gaat de GPU ook gebruikt worden voor andere berekeningen. Hoe het precies gaat werken weet ik niet maar wat ik heb begrepen is dat een snellere GPU zal zorgen voor een sneller systeem in z'n geheel.
In Snow Leopard hebben ze dingen op gebied van rekenkracht aanpassingen gemaakt. De eerste is de manier waarop multithreading/multitasking wordt gedaan, dat is wat efficienter gemaakt en ze hebben een API voor programmeurs gebouwd waarmee ze hun software makkelijker en beter in staat kunnen laten stellen om dingen als multithreading te kunnen doen. Dat andere is OpenCL (inmiddels ook een open standaard). Dat OpenCL stelt je in staat om de rekenkracht van de GPU te kunnen gebruiken. Programma's die van dat OpenCL gebruik maken kunnen hiermee een deel van het rekenwerk door de CPU laten doen en een ander deel door de GPU (of IGP want het werkt ook met de 9400m). Daardoor kan software dus een stuk sneller worden met bepaalde bewerkingen. Op Apple's Snow Leopard site vindt je daar meer info over. Het is verder nog afwachten wat nieuwe software hiermee gaat doen, wellicht dat nieuwe versies van Lightroom, Aperture, etc. met OpenCL gaan werken om bepaalde bewerkingen sneller uit te kunnen voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

ppl schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 23:34:
[...]

Als de diverse Linux distro's, BSD varianten, Solaris/OpenSolaris, etc. dat nou ook eens deden met een keymap voor dat toetsenbord zou dat heel erg veel schelen. De layout is nogal afwijkend en er is kennelijk nog iemand erin geslaagd om iets te klussen waarbij de toets rechts naast de linker shift ook echt de back tick/tilde toets is. Als je veel in unix-omgevingen werkt binnen een vm zoals in VMware Fusion dan kan zoiets nogal lastig zijn omdat je steeds moet gaan bedenken waar die toets op dat layout in je vm zit en welke je op je tobo in moet drukken. Dan is het gebruik van een USA layout toch een stuk fijner omdat je daar geen conversie meer hoeft te doen. Andere oplossing: ssh toegang aanzetten en dan via Terminal inloggen, dan heb je de OS X keymap (geen last van conversie).

Echt een groot probleem is het niet maar het zit 'm vaak in dat soort details. Ook is het voor sommigen gewoon heel erg lastig wennen omdat ze met verschillende toetsenborden werken waarbij die van de Mac de enige uitzondering is qua layout. Switch eens van qwerty layout naar dvorak en probeer daar dan eens wat op te tikken. Erg lastig als je dat nog nooit eerder hebt gedaan :)
[...]
Ik heb al heel wat over US versus NL layouts gehoord, maar deze benadering is nieuw voor me. En het ergste is nog: je hebt nog gelijk ook :+ Ik kan zelf prima US en NL door elkaar gebruiken, maar het probleem met de backtick in VMware is inderdaad wel storend.

Ik heb nu even geen VMs bij de band maar ik zal eens testen of een keymapping in de Fusion prefs van < (restultaat van de backtick) naaar ` werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:45
Hoe zit het trouwens met de Snow Leopard update voor personen die net een nieuwe Mac hebben gekocht? Op de US site staat dat een upgrade 30 dollar kost, nu ben ik zo stom geweest om dat niet te vragen in de Apple Store (was nogal gehaast) maar krijg ik die graties of moet ik ook 30 dollar betalen?

Op de Nederlandse site staat trouwens helemaal geen prijs of iets, mijn mpb komt uit de US alleen ga ik verhuizen naar Spanje over een paar weken (en ben nu in Nederland +) ) dus ik hoop dat het internationaal geldt.

Edit\ Als ik schuin tussen de toetsen kijk met de toetsenbordverlichting aan zie ik dat onder de toetsen een stukje plastic (of aluminium) zit met een heleboel kleine gaatjes er in. Iemand enig idee waarom dat zo is?

[ Voor 17% gewijzigd door Maks op 04-08-2009 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Informatie over het Up-to-date programma dat Apple heeft voor Macs die kort voor de release van Snow Leopard gekocht zijn is hier te vinden. Kort gezegd komt het erop neer dat als je op of na 8 juni 2009 een nieuwe Mac hebt gekocht, je voor 8,95 naar Snow Leopard kunt als het uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
Ik heb mijn MacBook Pro een week of drie geleden gekocht. Ik ben naar de Nederlandse Apple store gegaan en heb daar voor € 8,95 de Snow Leopard upgrade besteld. Ik moest daarvoor wel het serienummer van mijn MBP opgeven. Ik weet niet of ze daarmee controleren of je je MBP ook in Nederland hebt gekocht, en dat die € 8,95 dus alleen geldt voor in NL gekochte Macs.

Dus de upgrade is nu al te bestellen in NL en kost € 8,95.

[ Voor 31% gewijzigd door jj71 op 04-08-2009 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162418

jj71 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 08:48:
Ik heb mijn MacBook Pro een week of drie geleden gekocht. Ik ben naar de Nederlandse Apple store gegaan en heb daar voor € 8,95 de Snow Leopard upgrade besteld. Ik moest daarvoor wel het serienummer van mijn MBP opgeven. Ik weet niet of ze daarmee controleren of je je MBP ook in Nederland hebt gekocht, en dat die € 8,95 dus alleen geldt voor in NL gekochte Macs.

Dus de upgrade is nu al te bestellen in NL en kost € 8,95.
Ik was het helemaal vergeten 8)7
Ik had het al geprobeerd meteen toen ik mijn MacBook had gekocht in juni. Toen lukte het me niet om dat ding in mijn mandje te krijgen.

Nu is het wel gelukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
Anoniem: 162418 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 09:29:
[...]

Ik was het helemaal vergeten 8)7
Ik had het al geprobeerd meteen toen ik mijn MacBook had gekocht in juni. Toen lukte het me niet om dat ding in mijn mandje te krijgen.

Nu is het wel gelukt :)
Ik krijg hem ook niet in het mandje, volgens de site kom ik wel in aanmerking gelukkig :7. Maar aan de andere kant is hij als ie uit is net zo makkelijk illegaal te downloaden, jammer dat ze geen image beschikbaar stellen waarmee je van 10.5 naar 10.6 kan upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBaDijk
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 21:20

WoBaDijk

Aapje

Ik kreeg de update eerst ook niet in mijn mandje. Bij mij bleek het aan Safari te liggen. Bij FF ging het zonder problemen :S Misschien dat het bij meer mensen werkt.

Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:56

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Zijn er ook mensen die de update hebben, die de Mac via Electronic King hebben besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 312899

Zojuist een MacBook Pro 15 inch gekocht voor mijn studie, de 2,66ghz versie. Heb al heel wat ervaring met osx86, en nu kan ik eindelijk van OSX genieten zoals het hoort :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
WoBaDijk schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 13:48:
Ik kreeg de update eerst ook niet in mijn mandje. Bij mij bleek het aan Safari te liggen. Bij FF ging het zonder problemen :S Misschien dat het bij meer mensen werkt.
Ik heb het ook via Firefox gedaan, ik gebruik Safari nooit. Wel ironisch dat Apple's eigen browser niet goed werkt met Apple's website...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snezus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59
Ik probeer me sinds kort ook te verdiepen in de wereld die Mac heet. Ik loop echter tegen een probleem aan bij het beanderen van DFS shares vanaf de Mac. Indien ik dmv de FQDN van de server de share benader krijg ik netjes een folder listing te zien. Echter, als ik browse naar subdirectories houdt het feest al gauw op. Ik krijg nl vanaf een bepaald niveau geen subdirs en/of files die in die folder zouden moeten staan te zien.

Na een beetje zoekwerk ben ik wel uitgekomen bij de 3rd party tool AdmitMac. Na installatie waarbij ik de wizard heb afgebroken op het moment dat de Mac in het (W2k8) domein ge-joined moet worden kan ik wel de volledige DFS share browsen

De vraag is nu in hoeverre ik aan AdmitMac vast zit als ik volledig gebruik wil maken van DFS sharing of dat ik in OSX zaken over het hoofd zie waardoor er weldegelijk zonder tussenkomst van 3rd party software gebruik kan worden gemaakt van DFS. Ik ben ook benieuwd wat Apple's plannen zijn in de volgende Leopard release die er toch ook vrij snel aan zit te komen (voor de volledigheid, de Macs zijn momenteel voorzien van OSX 10.5.7) op het gebied van DFS ondersteuning en of het dus de moeite waard is die release eerst af te wachten...vragen, vragen.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-04 09:22

DrumandBass

Less is more!

Sinds 2 weken ben ik de trotse eigenaar van een macbook. Het apparaat bevalt super, multitouch is geweldig. En de algehele bediening en afwerking is super(mag ook wel voor het geld)
Maar even een vraagje m.b.t. de temperatuur van het apparaat, ik heb hem altijd op performance staan en de temperatuur stijgt hierdoor bij mij met 10 graden. Graag zou ik jullie temperaturen willen weten?

Systeem is een 2,8Ghz met 512Vram.

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
DrumandBass schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 17:27:
Sinds 2 weken ben ik de trotse eigenaar van een macbook. Het apparaat bevalt super, multitouch is geweldig. En de algehele bediening en afwerking is super(mag ook wel voor het geld)
Maar even een vraagje m.b.t. de temperatuur van het apparaat, ik heb hem altijd op performance staan en de temperatuur stijgt hierdoor bij mij met 10 graden. Graag zou ik jullie temperaturen willen weten?

Systeem is een 2,8Ghz met 512Vram.
Tja nu rond de 40 op schoot op de accu op energiebesparing stand, overdag aan het infuus en met belasting van vmware rond de 50-60. Ik praat over de CPU, de mac kan met istat zo'n 6 tempratuur sensoren weergeven over welke praat jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RambOe
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:22
Weet iemand toevallig de waarde van een MacBook Pro 17" met 4GB ram en 200GB 7200rpm hardeschijf uit april 2008?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Sinds zaterdag een instap MBP, maar dan met 4GB ram en 500GB 7200rpm HDD (vervanger voor mijn 2008 MB 13"). Waar ik, behalve de performance boost, erg blij mee ben, is de cardreader..want dat vond ik echt een gemis :> Had er niet eens aan gedacht dat er geen micingang meer op zat, maar die heb ik never gebruikt dus die mis ik niet. Firewire is leuk, maar gebruik ik ook niet :P

Kortom: ben blij een iets dikker uitgevoerd speeltje te hebben..ga me binnenkort verder verdiepen in virtualisatie, dus daarvoor heb ik em uitgerust :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ramy14 schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 21:58:
Weet iemand toevallig de waarde van een MacBook Pro 17" met 4GB ram en 200GB 7200rpm hardeschijf uit april 2008?
Dat soort dingen zoek ik altijd op op Ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-05 07:13
is het heel erg voor de batterij om het apparaat aan de oplader te laten als die vol is, ik wil thuis gewoon mijn scherm gaan gebruiken als ik een mpb heb en daarvoor moet hij aan het netstroom zitten,toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

stormfly schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 20:54:
[...]

Tja nu rond de 40 op schoot op de accu op energiebesparing stand, overdag aan het infuus en met belasting van vmware rond de 50-60. Ik praat over de CPU, de mac kan met istat zo'n 6 tempratuur sensoren weergeven over welke praat jij?
mag ik je vragen naar je ervaringen van vmware op mac?
welke versie vmware
welke specs mac
hoeveel vms tegelijjk

Ik ga er wellicht ook 1 halen en naast office werk ga ik veel vmware gebruiken
tnx

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 22:18
jj71 schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 09:45:
Ik heb het ook via Firefox gedaan, ik gebruik Safari nooit. Wel ironisch dat Apple's eigen browser niet goed werkt met Apple's website...
Gewoon met Safari besteld, in één keer zonder enige problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

robertvansloten schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 00:35:
is het heel erg voor de batterij om het apparaat aan de oplader te laten als die vol is, ik wil thuis gewoon mijn scherm gaan gebruiken als ik een mpb heb en daarvoor moet hij aan het netstroom zitten,toch?
Sterker nog, dat is beter van wel. Als je namelijk telkens de accu gaat gebruiken ben je sneller door je 500 cycles heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
Philflow schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 10:36:
[...]

Sterker nog, dat is beter van wel. Als je namelijk telkens de accu gaat gebruiken ben je sneller door je 500 cycles heen.
Je zou ook de accu uit de MBP kunnen halen als hij steeds aan de kabel hangt.

(Bij nieuwe Macbook Pro's kan de accu er niet uit natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Laatst online: 04-05 12:37
Cubix schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 10:39:
[...]
Alleen de 17" heeft een 'vaste' accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

[...]
Inderdaad, dat zou nog beter zijn. Op 40% opladen en in de koelkast leggen.

Ik ging er vanuit dat de vraag steller een vaste accu heeft, maar dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
JottemJ schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 10:45:
[...]
Alleen de 17" heeft een 'vaste' accu.
Alle huidige MBP's hebben nu een vaste accu.
Het is helemaal niet erg om je MBP aan de lader te hangen als de accu vol is. Ik doe dit 95% van de tijd dat het ding aan staat en volgens coconutBattery is de accu nog 97%.

Als je wil dat 'snachts de accu helemaal niet gebruikt wordt kan je de MBP in deepsleep zetten of uitschakelen (ipv. normale sleep). Zelf klap ik de MBP gewoon dicht, 'smorgens is de accu dan nog 90+% vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Aangezien er in het memory topic niet heel veel mensen komen, stel ik mijn vraag ook even hier.

Hoe zijn op dit moment de ervaringen met het bij prikken van geheugen bij het laatste Pro 13" model? Je leest dat er er veel problemen zijn zoals moeilijkheden en vastlopers bij het ontwaken uit sluimer. Of komt dit omdat iedereen meteen voor het cheap-ass geheugen gaat i.p.v. Kingston?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Je moet wel 1 keer per maand je accu (bijna) leeg laten lopen.
Stond ergens op een pagina op apple.com over accu's.

edit:
http://www.apple.com/nl/batteries/notebooks.html

[ Voor 6% gewijzigd door Tom op 06-08-2009 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:52
Goedenmiddag,

Ik ben van plan binnenkort een Macbook pro 13,3'' te bestellen

Nu ga ik naar de HU, en via surfspot kan ik d goedkoopste macbook pro 13,3'' voor 1034 krijgen ipv 1150. Er loopt ook een actie waarbij je 185 euro terug krijgt als je een ipod erbij bestelt. Dus dan bestel ik er een touch 8gb bij = totale kosten: 1253,11 .Nu krijg ik 185 euro terug (ipod touch 8gb voor 36 euro oid :P ) En aangezien ik al een iphone en ipod touch heb gehad en ik er geen behoefte aan heb verkoop ik die ipod touch weer, zeg voor een redelijke 125 euro.

1253-185-125 = 943 Euro

En ik wil ook 3 jarige applecare dinges, omdat ik er toch mee naar school ga ed, op ebay voor +- 85 euro

943+85 = 1028,- voor Macbook Pro 13,3'' + Applecare

Nu de vraag! , Zie ik hier iets over het hoofd, of kan ik iets nog beter doen ? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Laatst online: 04-05 12:37
Falconey schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 11:02:
[...]
Alle huidige MBP's hebben nu een vaste accu.
Je hebt gelijk :| Ongein, blij dat ik die van mij nog kan verwijderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 312889

ik zit te denken om een macbook pro aan te schaffen.
ik ga hem gebruiken om professioneel DTP en vormgeving op te doen.
Ik tijfel nu tussen de de volgende 2 macbook pro 15 inch:
15-inch: 2.66GHz met NVIDIA GeForce 9400M + 9600M GT met 256MB of de
15 inch: 2.8 GHz met NVIDIA GeForce 9400M + 9600M GT met 512MB

Zal de 2.8 GHz met 512MB videokaart merkbaar veel beter/sneller werken als ik vooral in Adobe CS werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reboot
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-04-2024
Anoniem: 312889 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 12:13:
ik zit te denken om een macbook pro aan te schaffen.
ik ga hem gebruiken om professioneel DTP en vormgeving op te doen.
Ik tijfel nu tussen de de volgende 2 macbook pro 15 inch:
15-inch: 2.66GHz met NVIDIA GeForce 9400M + 9600M GT met 256MB of de
15 inch: 2.8 GHz met NVIDIA GeForce 9400M + 9600M GT met 512MB

Zal de 2.8 GHz met 512MB videokaart merkbaar veel beter/sneller werken als ik vooral in Adobe CS werk?
simpelweg

ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maar ligt dat dan meer aan de snellere processor of aan de videokaart?

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 312889 op 06-08-2009 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Anoniem: 312889 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 12:13:
Nee totaal niet merkbaar zonder benchmark software. Uitsluitend als je je CPU voor 100% belast zal de 2.8 5% sneller zijn. Dat betekent dus dat als je een job hebt die de CPU voor 100% belast de 2.66 er 12 seconde over doet, de 2.8 er 10 seconde over doet.

Maar hoe vaak doe je jobs die de CPU 100% belasten? En hoe lang duren die? Dan heb je je antwoord.

Het verschil in videokaart maakt niet uit.

Edit: beter geef je je geld uit aan een intel Gen 2 SSD. dat verschil gaat je heel makkelijk merken.

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 06-08-2009 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Philflow schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 12:20:
[...]
Nee totaal niet merkbaar zonder benchmark software. Uitsluitend als je je CPU voor 100% belast zal de 2.8 5% sneller zijn. Dat betekent dus dat als je een job hebt die de CPU voor 100% belast de 2.66 er 12 seconde over doet, de 2.8 er 10 seconde over doet.

Maar hoe vaak doe je jobs die de CPU 100% belasten? En hoe lang duren die? Dan heb je je antwoord.

Het verschil in videokaart maakt niet uit.

Edit: beter geef je je geld uit aan een intel Gen 2 SSD. dat verschil gaat je heel makkelijk merken.
ok, dat van de CPU is duidelijk, maar voor welke doelgroep hebben ze dan die 15 inch versie met videokaart van 512MB gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Anoniem: 312889 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 12:48:
[...]
ok, dat van de CPU is duidelijk, maar voor welke doelgroep hebben ze dan die 15 inch versie met videokaart van 512MB gemaakt?
Voor consumenten die niet goed op de hoogte zijn en denken meer specs is meer prestaties. Het merendeel van de consumenten dus.

Edit: wellicht dat je met gamen een paar fps kunt winnen, maar dat geldt niet voor designwerk en CS4. CS4 maakt weliswaars gebruik van de GPU maar is grotendeels afhankelijk van de CPU en geheugen. Een 9600GT met 256 MB zal nooit de bottleneck zijn. De vraag is zelfs of de 9400 de bottleneck zou kunnen zijn, maar daar zou ik benchmarks van moeten zien voordat ik een standpunt in neem.

[ Voor 68% gewijzigd door Philflow op 06-08-2009 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
't Zou wel handig zijn als je hierbij wat argumenten aanvoert, want ik geloof er niets van dat je het verschil tussen 2.66 en 2.8 GHz / 256 en 512 MB videogeheugen direkt zult merken qua snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-04 15:32
6pack15 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 11:33:
Goedenmiddag,

Nu ga ik naar de HU, en via surfspot kan ik d goedkoopste macbook pro 13,3'' voor 1034 krijgen ipv 1150. Er loopt ook een actie waarbij je 185 euro terug krijgt als je een ipod erbij bestelt. Dus dan bestel ik er een touch 8gb bij = totale kosten: 1253,11 .Nu krijg ik 185 euro terug (ipod touch 8gb voor 36 euro oid :P ) En aangezien ik al een iphone en ipod touch heb gehad en ik er geen behoefte aan heb verkoop ik die ipod touch weer, zeg voor een redelijke 125 euro.

1253-185-125 = 943 Euro

En ik wil ook 3 jarige applecare dinges, omdat ik er toch mee naar school ga ed, op ebay voor +- 85 euro

Nu de vraag! , Zie ik hier iets over het hoofd, of kan ik iets nog beter doen ? Alvast bedankt!
toon volledige bericht
Applecare heeft er weinig mee te maken dat je naar school gaat. Althans, het is geen verzekering die schade dekt. Tis simpelweg een verlenging van je garantie. Maar goed, ik wist niet dat het op ebay verkocht werd, voor die 90 euro is het wel het overwegen waard.

Je ziet niks over het hoofd...heb exact hetzelfde gedaan. Heb een iPhone, en mn zusje een iPod, hield al snel op dus. Een gloednieuwe touch krijg je wel min. 150 voor hoor. Jij blij, een ander ook.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrumandBass

DrumandBass

Less is more!

Ik heb bewust gekozen voor de 512mb versie, gewoon om er zeker van te zijn dat ik in de toekomst geen problemen tegen ga komen kwa performance. En omdat het de enige config is met de 2,8Ghz proc.
Ik denk ook niet dat het bij gewoon gebruik merkbaar is, maar voor mijn gevoel wil ik wel het snelste hebben. In dat opzicht is de snelheids winst meestal niet echt wereld schokkend, tussen de verschillende versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jns1986
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:56

Ik heb net ook via HU en surfspot mijn 13" macbook pro besteld + ipod, volgens mij zie je niks over het hoofd

[ Voor 53% gewijzigd door Jns1986 op 06-08-2009 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Ik weet niet of het wel eens een keer is langsgeweest...

Maar weet iemand wat voor type panel er in de nieuwe MacBook Pro zit?

Zowel de 13,3" als de 15,4" ben ik wel benieuwd naar.

Lees op verschillende sites allemaal verschillende zaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
Een TN paneel van Chi Mei. Die worden heel veel gebruikt in notebooks. Maargoed sinds ghosting geen probleem meer is kan je op de specificaties eigenlijk moeilijk vergelijken.

Edit\ Ik heb het even verder uitgezocht, hier de log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
-----------------------------------------------------
------------------- MAIN EDID BLOCK -----------------
-----------------------------------------------------

EDID Version........1.3
Manufacturer........APP
Product Code........41884 (A39C) (9CA3) 
Serial Number.......00000000

Manufactured........Week 0 of year 2009
Max H Size..........33 cm
Max V Size..........21 cm
Gamma...............2,20

Display Supported Features:
---------------------------

Display type:
------------- 
    RGB 4:4:4 & YCrCb 4:4:4 Color Encoding Formats
    Display is non continuous frequency
    Default color space is not sRGB standard
    Preferred timing mode includes Native Pixel Format

Input signal & sync:
-------------------- 
Digital Input
    Color Bit Depth is undefined 
    Digital Interface is not defined   

Color info:
----------- 
Red x = 0,640  Green x = 0,310  Blue x = 0,150  White x = 0,313
Red y = 0,335  Green y = 0,610  Blue y = 0,060  White y = 0,329

Established Timings:
-------------------- 

Manufacturer Reserved Timings:
------------------------------ 

Standard Timing Identification:
------------------------------- 

Monitor Description blocks:
--------------------------- 
    Descriptor #0 is Timing definition:
    Mode = 1440 x 900 @ 59,901Hz
        Pixel Clock............. 88,75 MHz      Non-Interlaced

Horizontal      Vertical
        Active.................. 1440 pixels         900 lines
        Front Porch.............   48 pixels           3 lines
        Sync Width..............   32 pixels           6 lines
        Back Porch..............   80 pixels          17 lines
        Blanking................  160 pixels          26 lines
        Total................... 1600 pixels         926 lines
        Scan Rate...............  55,469 kHz         59,901 Hz

Image Size..............  331 mm         207 mm
        Border..................    0 pixels           0 lines

Sync: Digital separate with
                * Negative vertical polarity
                * Negative horizontal polarity

Descriptor #1 is Manufacturer specific data (not interpreted here)

Descriptor #2 is ASCII data:
            LP154WP4-TLA1

Descriptor #3 is ASCII data:
            Color LCD

LP154WP4-TLA1 is een LG/Chi Mei paneel (te zien aan de beginletters LP). Er is niet zo veel over te vinden helaas. Betreft een Macbook van 24 juli dit jaar. Hier een Chinese link.

[ Voor 89% gewijzigd door Maks op 06-08-2009 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wtf, zit er gewoon een tn panel in die MBP? loop ik achter als ik zeg dat die dingen brak zijn, of zit er nog een behoorlijke kwaliteitsrange in? ik las net een artikeltje waarin gesteld wordt dat deze panels maar 6 bit aankunnen. hoe kun je dan zo'n enorm kleurenpalet tonen?
anders gezegd: wat maakt dat dit panel met kop en schouders boven het gemiddelde TN panel uit moet steken (want dat is wel wat ik verwacht van een 15" laptop van minimaal 1600€)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
Anoniem: 288974 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 16:45:
wtf, zit er gewoon een tn panel in die MBP? loop ik achter als ik zeg dat die dingen brak zijn, of zit er nog een behoorlijke kwaliteitsrange in? ik las net een artikeltje waarin gesteld wordt dat deze panels maar 6 bit aankunnen. hoe kun je dan zo'n enorm kleurenpalet tonen?
anders gezegd: wat maakt dat dit panel met kop en schouders boven het gemiddelde TN panel uit moet steken (want dat is wel wat ik verwacht van een 15" laptop van minimaal 1600€)?
Yep, er zit wel veel verschil tussen panelen (en quality checks), zie ook deze thread op Mac rumors. Paneel in de huidige Macbooks is van redelijke kwaliteit (vooral de laatste batch, zie post hierboven), er zijn merken als Sony die betere panelen gebruiken in de high-end laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:52
Word de macbook pro 13,3'' eigenlijk teruggeklokt (proc/vga) zodra hij van de stroom word gehaald ? Zo ja, is dit merkbaar ? en waar dan ? Aangezien ik een laptop heb die in 'energie-zuinige' modus gewoonweg klote loopt (vind ik) En daar word ik lichtelijk gek van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Maks schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 17:10:
[...]
er zijn merken als Sony die betere panelen gebruiken in de high-end laptops.
Sony gebruikt goede panelen, maar ik zou niet zeggen beter. De RGB LED in de Dell XPS 16 heeft een 112% gamut gemeten door Anandtech, dat is hoger dan de MBPs, maar qua nauwkeurigheid doen de MBPs het beter.

Vaio FW heeft een erg goed dubbellamps CCFL scherm, maar de MBP 17" is zeker niet minder.
Tha BasZ schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 15:07:
Zowel de 13,3" als de 15,4" ben ik wel benieuwd naar.

Lees op verschillende sites allemaal verschillende zaken...
De 13" kan met 6 verschillende panelen worden uitgerust. Ik heb een AUOptronics van zeer goede kwaliteit. (9cc2). Alleen de brightness van 225 cd/m is niet voldoen bij fel zonlicht.

Voor goede reviews over schermen zie Notebookcheck en Notebookjournal.
6pack15 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 18:35:
Word de macbook pro 13,3'' eigenlijk teruggeklokt (proc/vga) zodra hij van de stroom word gehaald ? Zo ja, is dit merkbaar ?
Ja en ik kan het niet merken.
Anoniem: 288974 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 16:45:
wtf, zit er gewoon een tn panel in die MBP? loop ik achter als ik zeg dat die dingen brak zijn,
Ja :)
of zit er nog een behoorlijke kwaliteitsrange in?
Ja. Ik zou zeggen lees eens de reviews op Notebookcheck van de laatste MBPs en kijk welke kleuren spectra ze afdekken. Vroeger had je wel SIPS panels in laptops maar tegenwoordig zijn er hoge kwaliteit TN panels beschikbaar.
wat maakt dat dit panel met kop en schouders boven het gemiddelde TN panel uit moet steken (want dat is wel wat ik verwacht van een 15" laptop van minimaal 1600€)?
Gamut van gemiddelde schermen is zo'n 45%. De MBP 13" heeft 72%. De MBP 15" en 17"nog hoger.

Een gemiddeld Acer scherm heeft een contrast van 1: 150. De MBP 13" haalt 1:700.

[ Voor 83% gewijzigd door Philflow op 06-08-2009 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Philflow schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 10:36:
[...]

Dus is het niet erg dat ik straks mijn mpb aan het net stroom houd? of begrijp ik je verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

robertvansloten schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 22:36:
[...]
Dus is het niet erg dat ik straks mijn mpb aan het net stroom houd? of begrijp ik je verkeerd
Nee dat is niet erg. En 1x per maand (of 2 maanden) een volledige cycle maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
oke dank je

btw: ik wil er een gaan kopen alleen mijn portemenee laat het nog niet toe, helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

[...]

Wanneer je de accu uit de MBP haalt, draait deze op gereduceerde kloksnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:18
-KNIP-

[ Voor 99% gewijzigd door robbinonline op 07-08-2009 00:29 ]

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:18
stormfly schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 23:08:
[...]

Had die van mij ook en het internet staat er vol mee, zelfs filmpjes op youtube omdat mensen vinden dat apple het niet goed oplost (soort foute levering) maar ik heb mijn June 2009 MBP 17 inch er voor weggebracht en een nieuwe HD gekregen en alles is weer zoals het hoort, was hem wel 2 weken kwijt en ik had hem pas 2 weken O-)

Dus gewoon inleveren klopt niet dat hij piept (schiet hij in val beveiliging en schiet de kop op slot) en doordat hij op slot schiet blokkeerd ook je data flow en hangt je MAC voor 3 seconden ofzo.

Ik heb het gelukkig niet meer.

http://www.youtube.com/watch?v=HZy-qe5xphQ
http://www.youtube.com/watch?v=sqCbO2FXMRc

denk dat jouw piepje zo klinkt? :)
toon volledige bericht
Dat word dus ook opsturen.
Vanaf het begin dat ik hem kreeg al piepjes. Zijn nu 2 maanden verder en het worden er steeds meer.
Krijg ik geen vervangend exemplaar O-)

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb mijn MacBook Pro toch vandaag mogen ontvangen, en ben (als osx86 gebruiker!) zeer onder de indruk.

Ik loop alleen tegen 1 probleempje aan, maar dit kan misschien ook aan mij liggen. Als ik met de trackpad aan het scrollen ben, dan blijft de cursor soms vast staan en zoomt hij in/uit op willkeurige pagina's. Als ik de trackpad dan los laat, en weer aanrak kan ik de muis weer bewegen. Dit probleem heb ik niet als ik een gewone USB muis gebruik.

Iemand hier ook last van (gehad)? Is het uberhaupt wel mogelijk om met je trackpad in of uit te zoomen op een pagina, want als ik dat weet, weet ik waarschijnlijk ook wat ik fout doe :)

edit: oke, ik weet nu dat hoe je kan inzoomen/uitzoomen met het trackpad, maar dit doe ik toch echt niet. De cursor blijft gewoon elke minuut(/paar minuten) hangen.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 312899 op 07-08-2009 03:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:48

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Anoniem: 312899 schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 03:16:
Ik heb mijn MacBook Pro toch vandaag mogen ontvangen, en ben (als osx86 gebruiker!) zeer onder de indruk.

Ik loop alleen tegen 1 probleempje aan, maar dit kan misschien ook aan mij liggen. Als ik met de trackpad aan het scrollen ben, dan blijft de cursor soms vast staan en zoomt hij in/uit op willkeurige pagina's. Als ik de trackpad dan los laat, en weer aanrak kan ik de muis weer bewegen. Dit probleem heb ik niet als ik een gewone USB muis gebruik.

Iemand hier ook last van (gehad)? Is het uberhaupt wel mogelijk om met je trackpad in of uit te zoomen op een pagina, want als ik dat weet, weet ik waarschijnlijk ook wat ik fout doe :)

edit: oke, ik weet nu dat hoe je kan inzoomen/uitzoomen met het trackpad, maar dit doe ik toch echt niet. De cursor blijft gewoon elke minuut(/paar minuten) hangen.
Ik had dit in begin ook met me MBP, is even wenen. Je komt dan met twee vingers op je touchpad. Kijk het filmpje eens bij je systeemvoorkeuren en dan bij je muis/toetsenbord als goed is ;) hier in vind je alle opties van je tochpad in uitgelegd terug

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-04 19:46
jj71 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 14:17:
[...]

't Zou wel handig zijn als je hierbij wat argumenten aanvoert, want ik geloof er niets van dat je het verschil tussen 2.66 en 2.8 GHz / 256 en 512 MB videogeheugen direkt zult merken qua snelheid.
Als je gaat gamen op die macbook zul je het verschil tussen 256 en 512 videokaart wel merken speciaal als je speelt op een externe monitor. Start GTA IV maar eens op met een 256MB videokaart. (ok wel in bootcamp natuurlijk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Iemand ervaring met een kabel als deze? Apple biedt zoiets zelf niet aan volgens mij, of ik moet ernaast kijken, maar direct van mini-DVI (MacBook white) naar HDMI lijkt me wel wat. Geluid zal ik dan nog zelf moeten oplossen, denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://www1.dealextreme.com/productimages/sku_27610_1.jpg

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtz0r
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-12-2022
http://www.aanbiedingsknaller.nl <-- kreeg ik vandaag in de mail, volgens mij een best goede aanbieding als je nog geen macbook hebt:P

Dying is God's way of telling you, you've been FIRED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Superdaantje schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 06:29:
[...]

Ik had dit in begin ook met me MBP, is even wenen. Je komt dan met twee vingers op je touchpad. Kijk het filmpje eens bij je systeemvoorkeuren en dan bij je muis/toetsenbord als goed is ;) hier in vind je alle opties van je tochpad in uitgelegd terug
Je hebt inderdaad gelijk :). Ik hou mijn rechterhand nog een klein beetje boven de "rechtermuisknop".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Laatst online: 17:57
Zpottr schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 13:50:
Iemand ervaring met een kabel als deze? Apple biedt zoiets zelf niet aan volgens mij, of ik moet ernaast kijken, maar direct van mini-DVI (MacBook white) naar HDMI lijkt me wel wat. Geluid zal ik dan nog zelf moeten oplossen, denk ik.

[afbeelding]
Ik heb 'm zelf ook om m'n MacBook aan m'n HDTV te hangen en het werkt perfect!

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Rivanov schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 15:07:
[...]

Ik heb 'm zelf ook om m'n MacBook aan m'n HDTV te hangen en het werkt perfect!
Thanks, een goed bestede 7€ dan :)

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Goedenmiddag,

1253-185-125 = 943 Euro

toon volledige bericht
Lees en wees wijs:

http://reviews.ebay.com/F...0QQugidZ10000000011731235

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
Dat wil niet zeggen dat alle AppleCare nummers vanaf eBay slecht zijn. Ik heb die van mij bij MemoryMate gekocht (MBP, €130) en nu (~10 maanden later) staat nog steeds op selfservice.apple.com dat mijn AC agreement tot eind 2011 duurt.

Toch lijkt het me wel slim om even om het serienummer van de verpakking te vragen bij je bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Een beetje overtrokken hoor. Als je kijkt naar deze reseller bijvoorbeeld, ingeschreven vanaf 2006, 1455x 100% positieve feedback. Die verkoopt dus echt geen nep AC.

Ik heb zelf bij een andere reseller gekocht en ook nooit problemen gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 07-08-2009 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
DrumandBass schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 14:51:
Ik heb bewust gekozen voor de 512mb versie, gewoon om er zeker van te zijn dat ik in de toekomst geen problemen tegen ga komen kwa performance. En omdat het de enige config is met de 2,8Ghz proc.
Ik denk ook niet dat het bij gewoon gebruik merkbaar is, maar voor mijn gevoel wil ik wel het snelste hebben. In dat opzicht is de snelheids winst meestal niet echt wereld schokkend, tussen de verschillende versies.
Dat is precies hoe slimme marketing werkt: je brengt drie modellen uit - een minder snelle (2,53 GHz), een middenversie (2,66 GHz) en een snelle (2,8 GHz).

De meeste mensen zullen dan waarschijnlijk voor de middenversie kiezen. Er zijn ook mensen die willen voor zo weinig mogelijk geld een mooie computer, en die kopen de minder snelle. En er zijn ook mensen die altijd de snelste willen en die daar ook € 300 (t.o.v. de middenversie) extra voor willen betalen. Door een snelle, luxe versie aan het assortiment toe te voegen zullen meer mensen meer willen betalen voor het middenmodel.

In de praktijk zul je met de meeste software geen heel duidelijk snelheidsverschil merken, zelfs niet tussen de langzaamste en de snelste 15" MBP, en er is zeker geen software waar je persé het snelste model nodig hebt.

Ik heb zelf de 2,66 GHz versie, en één van mijn redenen om die te nemen i.p.v. de 2,8 GHz versie is omdat ik denk dat de 2,8 GHz versie meer power nodig heeft, en de batterij dus sneller leeg is. De processor in de 2,66 GHz versie verbruikt max. 25 W (het is geloof ik de P8800), terwijl die in de 2,8 GHz versie max. 35 W verbruikt (E9600).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Heb afgelopen week een dagje met een nieuwe 13" MBP kunnen spelen (goedkoopste model). Wat een fantastische machine zeg, mijn creditcard stuitert in mijn portemonnee. Scherm, trackpad, stevigheid en dikte vd behuizing, accuduur, snelheid: alles weer zo veel beter dan bij de CD MacBook waar ik tot nu toe best tevreden mee was :')

Niet de meest nuttige bijdrage in deze thread maar ach :-)

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrumandBass

DrumandBass

Less is more!

Klopt inderdaad, ik had ook al zitten kijken naar het verschil in tdp's van de beide procs. Maar aangezien de mac altijd aan het sap hangt was dat voor mij geen probleem.
Het is ook een desktop vervanger en daarom heb ik gekozen voor deze uitvoering. Merkbaar verschil zal er niet veel zijn tussen de machines. Maar ik denk meestal als je dan overgaat tot de aanschaf van een dergelijk apparaat, mag het ook wel wat kosten. En heb ik liever het geen wat op dat moment voor mij het snelste is.
Tot nu toe is het echt elke euro cent waard, dus dat zit wel goed. O+

Mijn broer heeft laatst een e-mac gekocht en dat ding is bij redelijk gebruik al net zo snel als mijn mac book. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

DrumandBass schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 00:52:
[...]
Merkbaar verschil zal er niet veel zijn tussen de machines.
Of niet i.p.v. niet veel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Ik heb zojuist met bootcamp windows xp geinstalleerd.. verliep allemaal vlekkeloos.
Windows start prima op.. niks aan de hand alleen ben ik mijn leopard cd kwijt en kan ik dus geen drivers installeren!

Nu heb ik het volgende gedownload;
http://thepiratebay.org/t...(Leopard)_Windows_drivers

In windows geinstalleerd alleen werken ze niet! Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

mklkhanou schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 11:57:
In windows geinstalleerd alleen werken ze niet! Zie ik iets over het hoofd?
Misschien dit: Important: Installation of Boot Camp 2.1 is required before installing Windows XP Service Pack 3 (SP3)
http://support.apple.com/...ows_XP_Drivers_Update_2_1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Laatst online: 05-05 19:04
Zpottr schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 13:50:

[afbeelding]
http://gizmodo.com/532572...one-finally-gets-it-right

Met audio, helemaal fantastisch _/-\o_ , niet verder vertellen hoor :X

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Philflow schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 12:03:
[...]

Misschien dit: Important: Installation of Boot Camp 2.1 is required before installing Windows XP Service Pack 3 (SP3)
http://support.apple.com/...ows_XP_Drivers_Update_2_1
Kheb even gekeken.. is gewoon SP2 dus daar zou het niet aan kunnen liggen.
Heb vervolgens dat bestandje gedownload, als ik 'm open gebeurt er niets in windowsxp.. hij verschijnt bij taakbeheer heel eventjes bij processen, thats it! :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Boot Camp 2.1 doet het alleen als Boot Camp 2.0 al is geïnstalleerd heb ik gemerkt op mijn MacBook.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.