Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Nou, mijn tweede post alweer hier op het GoT forum en dat terwijl ik hier al wel een tijdje kom. Maargoed, let's get to business..

Ik ben zelf een beginner op het gebied van digitale fotografie en wil graag een dSLR aanschaffen. Nu heb ik al redelijk veel reviews, faq's en post hier op GoT gelezen over welk merk en type, maar zit nog met een aantal vragen. Ik heb nog geen apparatuur op dit gebied en dus nog niet "gebonden" aan een merk. Wel gaat mijn voorkeur uit naar Canon of Nikon.

Mijn budget ligt rond de € 1.000,00 Hiervoor wil ik dan proberen zo ver mogelijk compleet te zijn (dus camera, memory cards, uv filter?, lens, extra accu?), zodat ik kan beginnen met fotograferen.

Er waren in eerste instantie een tweetal camera's waartussen ik zat te twijfelen, echter na het lezen van wat reviews en wat advies van vrienden is de Canon 40D erbij gekomen als mogelijke camera.

De camera's waartussen ik zit te twijfelen:
- Canon 450D;
- Nikon D90;
- Canon 40D.

Ik wil de camera gaan gebruiken op vakantie, voornamelijk zullen dit actieve vakanties zijn waarbij de nadruk zal liggen op het snel maken van foto's en foto's op grote afstand (een 70-200 of 70-300 lens?). Daarnaast ga ik de camera gebruiken op sport evenementen waarbij het snel maken en meerdere foto's kort achter elkaar belangrijk is. Natuurlijk ontbreken de standaard foto's op een dagje uit niet, maargoed daar kan ik altijd nog mijn compact camera voor pakken. ;)

In eerste instantie zit ik te denken aan de Nikon D90. Deze voldoet volgens mij in veel opzichten aan wat ik in een camera zoek en ligt lekker in de hand. Ik zou hier dan de kitversie van aanschaffen met een 18-105VR lens en op een later tijdstip een extra lens van 70-200 of 70-300. Ik heb deze kit gezien voor € 838.00

Nu ben ik echter aan het twijfelen gebracht door wat vrienden die vertellen, dat de Canon 450D ook een goede camera is en inclusief een 18-55 IS lens komt deze uit op een bedrag van € 550,00, dus heb ik nog een mooi bedrag over.
Echter heeft een vriend van me een Canon 40D en hij vertelde, dat de 40D een stuk beter is dan de 450D, echter kost deze in een kitversie met een 17-85 IS lens € 900,00, dus hou ik niet meer zoveel over voor de rest.

Nu zit ik met de vraag welke camera - in mijn situatie - de beste prijs/kwalitiets verhouding heeft en de meeste mogelijkheden voor in de toekomst. Nu ik zelf dit verhaal lees, lijkt mij de Canon 450D (gezien de prijs) met een extra lens de beste optie om mee te starten aangezien ik later altijd de body kan vervangen en de lenzen mee kan nemen. Maargoed dit gaat natuurlijk ook op voor de Nikon D90.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk geschreven heb O-) en zie jullie advies graag tegemoet. Mochten jullie nog vragen hebben, dan zie ik die ook graag tegemoet :Y

Alvast bedankt.
Groeten,
Gilbert

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:07
Wat ik ook in de overweging van het merk mee zou nemen is de telelens die je later wil kopen. Dus wat voor een soort telelens (aantal mm, vibratiereductie etc.) en voor welke prijs wil je deze op een later tijdstip aanschaffen.

Verwijderd

Topicstarter
Daar stel je een goede vraag. Ik zie de prijzen nogal varieren tussen de verschillende A-merken. Ik heb ook gelezen, dat er ook lenzen zijn van andere leveranciers die op een Canon of Nikon passen. Geloof Sigma en Tamron. Zijn deze kwalitatief ook goed?

Ik zit te denken aan max € 500,00 voor een lens, maar weet niet of je hier iets - goeds - voor hebt.?

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-01 10:22
D90 heeft een movie move (HD 720p). Kijk ook dan maar eens naar de Canon 500D die uit is, ook met movie mode (HD 1080p). Als beginner kijk je wel naar prosumer (D90, 40D, 50D) en dat verklaard het (enorme) prijsverschil aangezien de 450D/500D's consumer, instap SLR's zijn. Overigens zijn verschillen in de technische kwaliteiten van de 40D (10 Mpix) en de 450D (12 Mpix) minimaal. Je moet het echt zoeken in frames/second, bouw, grootte, meer features en vooral diepere menu's. De lenzen op de 40D en de 450D kunnen identiek zijn. Goedkopere body: meer geld over voor glas. En in glas zit het verschil pas echt. Lees even de FAQ's door in het forum van de verschillende merken.

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-01 19:56

Hokkie

Hello

Hoi,

Toevallig ben ik ook op zoek naar een camera in hetzelfde budget, ik heb mij gisteren ook laten informeren. Die man zei geen 450/500d van Canon te willen, omdat dit zeer uitgeklede camera's zijn (wel aantrekkelijk in prijs). Deze camera's worden gebruikt om mensen van hybride camera's af te praten en ze met 100 euro meer een spiegelreflex laten kopen.

Nikon D90 is een zeeer uitgebreide camera. En als ik je verhaal lees is jouw kennis (net als die van mij) nog niet volledig ontwikkeld of wel? Dan zou een d90 misschien "to much" zijn. Tja dan zou een 40D overblijven, dit is inderdaad een goede camera, heb ik mij laten vertellen.

Die man, die mij voorlichtte, was zelf erg te spreken over Sony (Alpha 330/380), met name omdat Minolta hier achter zit. De techniek die ze nu gebruiken is zeer goed (stabilisator in body, kantelbaar lcd, 14,4 pixels, liveview, hdmi, etc..). Ik zou "waar" voor mijn geld krijgen. Het hele verhaal wat hij zei weet ik ook niet zo meer, maar het klonk allemaal erg aannemelijk....pfff

Succes in ieder geval, ik ga voor de Sony A380 met nog een leuke objectief, maar die moet ik nog uitzoeken.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel allemaal voor de reacties.

@Jochem
Ik ben niet zo zeer op zoek naar een camera met movie mode. Kan misschien wel werken, maar heb voor de filmen toch liever een filmcamera ipv een fotocamera met film optie ;)

@Hokkie
Het klopt mijn ervaring is ook nog niet zo ver ontwikkeld :) Heb me ook laten informeren - in meerdere zaken trouwens - over wat de beste camera voor mij zou zijn. De Nikon kwam hier - desondanks alle mogelijkheden - als beste uit. De Canon komt eigenlijk naar voren vanuit wat vrienden die daar erg over te spreken zijn en iets minder over Nikon. Maargoed het is en blijft een kwestie van smaak en financien.

Al met al hoop ik nog wat reacties te mogen ontvangen, aangezien het toch een hoop geld blijft en geen zin heb om later alles opnieuw te mogen aanschaffen.

• Rhodan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-01 12:45
Ben zo groen als gras op DSLR gebied, maar na jaren twijfelen 2 maanden geleden de overstap gedaan van compact naar DSLR.
Na hier goed geinformeerd te zijn, naar de camera shop gegaan en beide toestellen in mijn handen gehad en zelf vond ik de D90 gewoon prettiger in mijn handen liggen.
En die is het dan ook geworden en nog geen moment spijt van gehad.

Diablo 3 profiel Mijn XDA profiel mijn pc specs]

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-01 15:24
Hier ook de D90 als beginner gekocht. Super camera, zou hem iedreeen aanbevelen. Volgens mij is je vergelijk ook wat scheef. In de eerste reactie staat hij goed. de D90 hoort meer in de categorie van de 40D. Is ook de superieure camera ten opzichte van de 450d maar dat is logisch, andere klasse.

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-01 19:56

Hokkie

Hello

DarkSamba

Inderdaad en dat is nu wat die man mij probeerde te vertellen. Als je nog niets hebt en nog "vrij" om te gaan en te staan, zou zijn voorkeur dus een Sony A380 zijn, een zeer uitgebreide camera, maar goedkoper (misschien ook wel iets minder) dan een Nikon D90. Koop daar dan een betere objectief bij (dus je kan in je budget meer uitgeven voor een goed objectief) dan dat je zou kunnen kopen als je een D90 aanschaft.

Maar goed, misschien is voor jou de D90 wel een betere optie (sport fotografie enzo...)

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik zou zeker voor de D90 gaan die heeft bijzonder weinig ruis tot hoge iso waarden,iets waar de sony beduidend minder goed in is. De canon 450d is beduidend goedkoper, maar zit natuurlijk ook in een andere klasse. Voordelen van de D90 :

+ Geweldige beeldkwaliteit
+ Fijn 3 inch hoge resolutiescherm met verwisselbaar cover
+ Extra LCD scherm bovenop voor alle instellingen in 1x te overzien
+ Goede 18-105vr kitlens
+ Active d-lighting feature werkt er goed

Minder vind ik de film mode, maar ach daarvoor koop je geen dslr. Tis een leuke feature als je hem als gratis extra ziet.

Kijk voor de foto kwaliteit > hier <

Kortom geweldige camera, en goede waar voor je geld. Echter een 450d met een 18-200 is ook niet te versmaden, je komt wel dicht in de buurt dan van een d90+18-105vr en dan zou ik het wel weten (d90).

[ Voor 6% gewijzigd door HaseMike op 18-07-2009 12:46 ]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:11
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 10:02:
Daar stel je een goede vraag. Ik zie de prijzen nogal varieren tussen de verschillende A-merken. Ik heb ook gelezen, dat er ook lenzen zijn van andere leveranciers die op een Canon of Nikon passen. Geloof Sigma en Tamron. Zijn deze kwalitatief ook goed?

Ik zit te denken aan max € 500,00 voor een lens, maar weet niet of je hier iets - goeds - voor hebt.?
Voor Nikon heb je daar de 70-300 VR voor. Een redelijke goede lens. De Nikon 70-200 VR kun je vergeten, die ligt ongeveer 900 euro buiten je budget. Datzelfde geldt ook voor de Canon 70-200 IS, maar dat zijn snelle f/2.8 lenzen. Beeldstabilisatie (IS/ VR) is iets wat je eigenlijk wel wilt hebben op een telelens.

Neem vooral ook een kijkje in de lenzentopics van de verschillende merken:
Het grote Canonmount-objectieven-topic V11.0
Het grote Nikonmount-objectieven-topic V8.0

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Wel gaat mijn voorkeur uit naar Canon of Nikon.
oei, daar heb je ook nog heel veel keus in. Aparte topics voor 'help, welke dslr??' zijn echter nog steeds niet de bedoeling, anders loopt dit subforum hier vol mee, dat schiet niet op ;) Zie bovenstaande links, en vooral ook [starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4 : dat topic is juist bedoeld voor dit soort zaken. Succes met je keuze :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.