Na een hele tijd niet meer gekloot te hebben met mijn O!Play, ben ik weer wat gaan lezen op verschillende fora om te zien wat er nu allemaal gedaan wordt.
Zoals sommige van jullie al hebben gelezen is er een nieuw O!Play uit; de HD2. Deze krijgt ook een nieuwe firmware. Nu hebben een paar mensen hun handen weten te leggen op een beta versie van deze firmware en er achter gekomen dat deze ook werkt op de oudere O!Play's. Na wat topics te hebben gelezen, heb ik besloten om het ook eens te proberen.
Het hele verhaal kun je
hier vinden.
Als je bootcode van je O!Play lager is dan 18, dan moet je wel oppassen. Want als je dan de beta versie erop zet, kun je niet zomaar een oudere firmware terug flashen.
Dan moet je dit nog doen, om ervoor te zorgen dat je nog terug kan. Ik heb nog geen oudere firmware terug gezet, dus ik kan je niet vertellen of het ook echt werkt. Ik kon in ieder geval wel in het overzicht zien dat de bootcode inderdaad is verhoogd naar 23 (was eerst 17). Check je bootcode door in het home menu op STOP en dan PLAY te drukken.
Nadat ik mijn bootcode had verhoogd, heb ik de firmware van Jarre erop gezet. Verliep zonder al te veel problemen. Wat meteen opvalt is de vernieuwde interface (
wat screenshots hier). Het ziet er wat gelikter uit, maar verwacht niet teveel.
Wat is nieuw:
NAS functionaliteit. Heb ik niet kunnen testen want bij mij liep ie de hele tijd vast toen ik het aanzette. Er wordt ergens wel gemeld dat je het beste de hele memory van de O!Play kunt clearen voordat je de update doet. Dat zou de NAS functionaliteit verbeteren. Ik vond dit niet al te belangrijk en heb dat ook nog niet geprobeerd.
Youtube in HD. Het werkte met de test filmpjes die ik bekeek.
Opera. Niet echt getest nog. De sites die je kunt bezoeken zijn statisch, je kunt ze wel via telnet aanpassen.
Remote via webservice. Met je browser naar het IP adres van je O!Play dan krijg je een management pagina. Met je iPhone/iPod naar dat adres en het verandert in een remote. Bij mij kreeg ik geen management pagina te zien, weet niet waar dat aan ligt.
Dingen die anders zijn, maar niet direct een verbetering imo:
Ik kom van 1.21 omdat de subtitles in de nieuwere versies onhandig werkt. Er wordt bijvoorbeeld niet standaard subs aangezet, voor iemand zoals ik die veel anime kijkt is dat onhandig. Dit is in deze firmware nog steeds het geval. Wat wel beter is dat de subs niet uit gaan wanneer je skipt in de film, wat bij andere firmwares wel het geval was. Subtitle menu is wel verbeterd, maar het zorgt er nu wel voor dat de film op pauze werd gezet. Ik vond het vroeger beter, dan zag je meteen de veranderingen die je toepaste op de subs. Dan weet je zeker dat alles goed leesbaar is, nu wordt het iets omslachtiger. Hetzelfde geldt voor andere audio streams kiezen.
Het skippen in de film zelf kon je eerst instellen hoeveel min er geskipt moest worden (1,5,10,15,30). Nu staat het fixed op 10min. Niet echt handig als je alleen de intro wilt skippen van kleine minuut.
Dingen die verbeterd zijn:
Het lijkt erop dat deze firmware iets meer verschillende video codecs pakt of dat ie iets minder kieskeurig is. Ik heb een paar anime files die eerdere firmwares niet pakte. Nu pakt ie ze wel, maar dan kan ik niet in de film zelf skippen. Er is dus wel wat mis met die files, maar ze worden nu tenminste afgespeeld
Moet je overstappen? Dat ligt eraan of je Youtube echt belangrijk vindt. NAS schijnt ok te werken. Het ziet er wel iets mooier uit, navigeren gaat vlot. Als je veel series hebt met subs en dual audio (anime...) dan kan dat best vervelend werken. En je moet natuurlijk wel een riscootje nemen, want firmware updaten gaat nooit altijd goed. Ik vond het in ieder geval wel weer gokje waard. Blijf het een leuk apparaatje vinden! Je kunt natuurlijk ook wachten op de officiele versie btw.