Ik vroeg me af welke vragen je stelde? Maar ik zal me best hier even doen.MeNTaL_TO schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 10:51:
Kan alleen niet via spdif testen omdat mijn receiver nog steeds bij mijn ouders thuis staat, maar een dvd iso via hdmi geeft het probleem niet, niet via een externe hdd en ook niet via het netwerk. Ik vermoed dat het ergens in spdif zit (samen met je receiver, hij moet er even over nadenken wat voor data hij binnen krijgt, maar als je een film of concert normaal afspeelt zou hij niet moeten uitvallen.
Surround Sound is iets anders als Doldy Digitaal. Bij Dolby Digitaal moet de versterker altijd 'even nadenken'
Dat is zelfs te merken met een normale dvd speler die ik er aansluit, al valt daar de skip niet op.
Wat ik ook niet kan instellen is vertraging niveau op SPDIF, geloof dat er in 1999 of zo dat nog niet bestond.
Met stereo, dus de gewonen stereo tulp pluggen (rood en wit) krijg ik wel surround alleen geen dolby digitaal.
Geen idee of dit echt surround is, zo veel weet ik ook niet over dat geluidsformaat, maar mijn versterker doet zijn best het uit alle speakers te laten komen.
Ik heb helaas geen SPDIF uitgang op melaptop nee, maar ik koop later wel zo'n externe audio kaart waar het wel op zit.Plato112 schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 20:02:
Wat ik, na je verhaal snel doorgelezen te hebben, opmaak is dat je je receiver buiten beschouwing laat. Terwijl zoals het er nu voor staat er 50% kans is dat het aan je receiver ligt.
Voordat ik de OPlay had gebruikt ik m'n laptop die ik via SPDIF op een surroundset had aangesloten. Hierbij duurde het ook even voordat de surroundset het signaal oppakte. Met de OPlay overigens geen last meer van maar dat neemt niet weg dat een wat oudere receiver hier problemen mee heeft.
Mijn vraag dus: je zegt dat het op je pc allemaal prima werkt, maar heb je ook je pc met je receiver verbonden via SPDIF? Hiermee kun je pas echt dingen gaan uitsluiten.
Ik denk namelijk dat je receiver even geen signaal krijgt bij het skippen en daarom weer moet detecteren wat voor signaal hij binnen krijgt. Het skippen bij een dvd is trouwens van het ene bestand naar het andere dus misschien dat hierdoor de OPlay even geen signaal uitstuurt.
Maar hier ook, Dolby digitaal dat je dus op het display Front 3/2 ziet staan 3 voor 2 achter, dan klopt het dat ie even moet overzetten.
- Als je het hoofdmenu hebt en je gaat skippen van aflevering 1 -> 2 -> 3 dan hoor ik de eerst 2 seconden geen geluid via SPDIF kabel als de versterker op (normaal) Surround Sound staat. (een 'na denk tijd' is hier niet nodig)
-Als ik het bovenstaande doe en zet hem op Dolby Digitaal (versterker) en zet in de audio instellingen de Oplay op SPDIF RAW, dan krijg ik wel 5.1 digitaal geluid maar duurt het even voor hij het digitale signaal op pikt zoals hierboven beschreven.
-Doe ik nu het zelfde, maar ik gebruik in plaats van deze digitale SPDIF kabel gewoon de stereo analoge aansluiting en die naar de AUX ingang op de versterker gaat het perfect. Ook als ik de versterker op Surround modus zet. Digitaal is natuurlijk dan niet mogelijk maar neem ik dan maar voor lief.
Tja het enige wat ik mis zou de digitale weergave van een concert dvd zijn, maar met films kan ik er wel mee leven. Moet wel heel eerlijk zijn dat Asus wel een van de beste is op beeld en geluids kwaliteit, ik merk via digitaal en analoof niet echt zo veel verschil (mits je natuurlijk 'goede' kabels gebruikt, en zelfde normale doen het prima)
Conclusie:
Voor dit probleempje ga ik geen 3.000 euro uitgeven voor een nieuwe NAD verterker. Hoe gek ik ook op me hifi spul ben en er graag wat aan uit geef, nee dit niet. Pas als ie dood gaat dan mischien.
http://www.soundstage.com/video/revequip/nad_t770.htm
dat is hem.
Het enige wat zou kunnen maar ik dus niet testen kan is ipv optisch een coax digitale aansluiting te gebruiken. Die heb ik wel op me versterker maar zit niet op de Oplay en ook niet op de Oplay Air (Wel op de nieuwe die er aan komt trouwens)
Men zegt dat coax soms een betere keuze is dan licht (optical) maar goed daar weet ik ook niet echt het verschil in te vertellen omdat iedereen op forums wat anders beweerd. Die zegt weet optisch is sneller die zegt weer coax is beter. haha het zal wel!
Ik test wel een keer een DVD met downsample bitrate onder de 48K, wie weet gaat het dan wel.
Fijn weekend! (Y)