Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 12:21
Tussen de slechte zaten ook best wel wat goede gesprekken, weliswaar zonder positieve uitkomst, maar het kán dus wel.
Gewoon een informeel gesprek met een bak koffie er bij, goede presentatie gehad over bedrijf, tussen door nog wat oude zwetskoek over voetbal of iets dergelijks, het een en ander door kunnen nemen... Het kan echt wel hoor.

Ik snap ook wel dat ze op een vacature misschien wel 50 of 100 reactie's krijgen. Ik weet niet of ze hier echt door heen gaan worstelen, of hoe ik dit voor me moet zien.
Zou zo'n HR manager echt al die brieven en CV's door gaan lezen?

[ Voor 7% gewijzigd door eX0duS op 29-06-2010 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281234

Dat denk ik wel; Hoe weet je anders wie je uit moet nodigen?

Het is meer dat er meestal maar vluchtig naar wordt gekeken en er dan (soms) hele domme vragen gesteld kunnen worden over informatie die ze allang hebben ontvangen of die letterlijk voor hun neus ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-04 21:32

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

eX0duS schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 09:00:
Ik snap ook wel dat ze op een vacature misschien wel 50 of 100 reactie's krijgen. Ik weet niet of ze hier echt door heen gaan worstelen, of hoe ik dit voor me moet zien.
Zou zo'n HR manager echt al die brieven en CV's door gaan lezen?
Enkele jaren terug werkte mijn vriendin als jobstudent bij een verfbedrijf waar ze voor de maand augustus nog een vacature open hadden staan. Het eerste wat ze moest doen was alle brieven verscheuren die een belachelijk e-mail adres hadden zoals troelietje@... Ik vermoed dat sommige bedrijven ook zo te werk gaan.

Maar kan me best voorstellen dat andere bedrijven wel de moeite doen om ze snel eens door te nemen.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gulie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12-2024
Het is wel triest hoe slecht bedrijven omgaan met sollicitaties. Mijn vriendin is een jaar bezig met solliciteren (en nu is haar geval wel wat aparter, Nederlandse maar pas na haar 21 in Nederland en daarvoor ook nooit Nederlands gesproken of de cultuur mee gekregen) .

Maar 90% van de sollicitaties word niet op gereageerd. En dan zelfs op de emails niet eens een autoreply van we hebben u email ontvangen of iets dergelijk wat je wel kan verwachten van groter bedrijven die er aparte email accounts voor hebben. En als je ze belt dan zijn ze nog bezig en zullen ze wel snel wat laten horen, niet dat ze het doen maar ze zeggen het wel. Ben dan gewoon eerlijk en zeg dan van als je mag komen hoor je wat anders niks.

Ook Vacatures die online worden gezet en niet worden verwijdert hoewel ze allang vervult zijn of ver over datum. 1 van de toppunten was wel een uitzendbureau dat ze elke week belde en die zijden na 6 maanden we helpen je niet meer we zoeken maximaal 6 maanden voor je dan niet meer :? . ook ik weet dat zij niet de makkelijkste is om een baan voor te vinden maar dat is wel heel erg.

Hoewel er laats wel wat moois was, was een vacaturen verongeluk op een website gezet en daar had ze op gereageerd (ze gaf al aan dat het email adres wat apart was maar ik zij gewoon doen). En daar kreeg ze een brief met de melding en excuses dat het een foute vacaturen was en dat ze dus helaas hier niet een baan aan zat en zo.

Ben Dis... dyc... dic... Dyslexie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Anoniem: 281234 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 09:17:
Dat denk ik wel; Hoe weet je anders wie je uit moet nodigen?

Het is meer dat er meestal maar vluchtig naar wordt gekeken en er dan (soms) hele domme vragen gesteld kunnen worden over informatie die ze allang hebben ontvangen of die letterlijk voor hun neus ligt.
Dit komt me bekend voor, zowel als sollicitant en MT'er. Als sollicitant heb ik me er eigenlijk nooit echt druk om gemaakt dat de mensen aan de andere kant van de tafel naar dingen vroegen die letterlijk in mijn c.v. of sollicitatiebrief staan. Als antwoord op zulke vragen verwees ik op dat moment ook gewoon even naar mijn c.v. of brief.

Maar omdat ik ook wel eens aan de andere kant van de tafel heb gezeten weet ik hoeveel werk het soms kan zijn. Er liggen dan soms zoveel brieven en c.v.'s dat je er simpelweg niet aan toe komt om alles nauwkeurig te lezen en onthouden. Met als gevolg dat je soms domme vragen gaat stellen...

Ik begrijp dat het frustrerend is als bedrijven je soms zo slecht 'kunnen behandelen', maar mijn advies zou zijn om er niet te lang bij stil te staan. Het is niet de moeite waard, je schiet er niets mee op en het bedrijf staat ook niet lang bij jou stil.

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Rizzi schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 11:50:
[...]

Voor wat betreft sollicitatiebrieven, deze hebben bij mij nagenoeg een vaste volgorde:
- alinea 1: waar je de functie hebt gevonden en je interesse kenbaar maken
- alinea 2: korte omschrijving van jezelf die goed aansluit met wat het bedrijf / functie zoekt
- alinea 3: koppel de omschrijving van jezelf aan de gestelde eisen van de functie en laat hier (nogmaals) duidelijk je motivatie doorklinken
- alinea 4: het stuk waarin je aangeeft graag je c.v. en ambities mondeling toe te lichten
Als een bedrijf een advertentie plaatst op internet of in een dagblad o.i.d., dan weten ze dat zelf ook wel. Ik weet dat het gros van de mensen aangeeft waar ze de vacature zijn tegengekomen en dat ze interesse hebben.
Je reactie (brief) geeft al aan dat je interesse hebt (ik ken niemand die een sollicitatiebrief heeft gestuurd, om kenbaar te maken dat die geen interesse had) en het bedrijf zit niet te wachten op 100 brieven waar iedereen vertelt waar hij de vacature is tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Laatst online: 07:27

beany

Meeheheheheh

stin schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 15:04:
[...]

Als een bedrijf een advertentie plaatst op internet of in een dagblad o.i.d., dan weten ze dat zelf ook wel. Ik weet dat het gros van de mensen aangeeft waar ze de vacature zijn tegengekomen en dat ze interesse hebben.
Je reactie (brief) geeft al aan dat je interesse hebt (ik ken niemand die een sollicitatiebrief heeft gestuurd, om kenbaar te maken dat die geen interesse had) en het bedrijf zit niet te wachten op 100 brieven waar iedereen vertelt waar hij de vacature is tegengekomen.
Als een bedrijf via verschillende media een vacature uitzet kan het heel interessant zijn om te weten waar sollicitanten de vacature zijn tegengekomen. Als uit de reacties blijkt dat iedereen hem uit de krant heeft hoef je bij de volgende vacature blijkbaar geen advertenties op internet sites te zetten.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Ik zet zoiets niet in de brief. Als ze het interessant vinden, dan vragen ze het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:58

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Het kan een handig introotje zijn voor het begin van de brief.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Hillie schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 17:09:
Het kan een handig introotje zijn voor het begin van de brief.
Eens. Bovendien kun je het koppelen aan een extra motivatie. Als je bijvoorbeeld graag in een specifieke sector zou willen werken, dan kun je in de eerste alinea al gelijk een motivatiegrond aanvoeren.

Je zou het wellicht prima kunnen weglaten, maar het is meer gevoel voor conventie die voorschrijft dat je toch kenbaar maakt waar je de vacature hebt gezien en dat je graag in aanmerking komt voor die betreffende functie. ;)

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281234

Ik gebruik het wel als ik bij het bedrijf zelf reageer (en dus niet via tussenpersoon zoals studentenwerk). Niet alleen kan het voor een bedrijf handig zijn om te weten waar de vacature is gevonden, maar het geeft een inleiding voor je reactie. Daarbij kan het goed zijn dat een bedrijf meerdere vacatures uit heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
stin schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 15:04:
[...]

Euh. Leuke redenatie, maar je moet toch in je brief vertellen wat het onderwerp is?

Beetje raar om dat weg te laten, begin je meteen te vertellen waarom een vacature bij je past/etc, dan mist er toch echt iets. Geef eens een concreet voorbeeld van hoe je dat zou doen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05 12:58

Naboo

#WINNING!! DUH!

Wat mij opvalt, aangezien ik nu druk aan het zoeken ben naar een nieuwe baan i.v.m. het faillissement van mijn vorige werkgever, is dat ik echt niet snap waar sommige bedrijven naar op zoek zijn.

Om snel aan het werk te kunnen zoek ik vooral functies die gelijk zijn aan mijn huidige/laatste werk. Er zijn dus vacatures waar ik 100% aan voldoe qua functie eisen en ik breng aardig wat jaren werkervaring mee.

En dan nog krijg ik binnen 24 uur, "Sorry, u bent niet geschikt voor deze functie". Vandaag zelfs 1 van een uitzendbureau. En het leuke was, ze kwamen niet eens met het voorstel om te zeggen; misschien is dit of dat wat voor u.

Ik ben de afwijzingen een beetje zat. Ik krijg tot eind juli mijn salaris uitbetaald via het UWV, daarna mag ik de WW in. Ik ben er dus op gebrand om voor 1 augustus wat anders te vinden. Maar met zulke arrogante reacties van werkgevers schiet dat echt niet op.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Naboo schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 20:22:
Maar met zulke arrogante reacties van werkgevers schiet dat echt niet op.
Dat kan natuurlijk ook wat zeggen over de manier waarop je de werkgevers/uitzendbureaus benaderd; heb je je sollicitatietactiek/techniek wel eens besproken met UVW-adviseurs? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Misschien is het een overbodige tip hier, maar controleer goed dat je wel de sollicitatie naar het juiste email-adres stuurt. Zelfs al gebruik je een link van een vacature site.

Ik krijg namelijk regelmatig email van mensen die solliciteren bij een bekend Juweliers merk, maar door een fout email adres krijg ik ze allemaal binnen. In het begin heb ik ze netjes terug gestuurd, maar na ongeveer 20x ben ik maar begonnen met gewoon verwijderen.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:33
Ik merk de laatste tijd dat detacheerders / uitzendbureaus door hun oude sollicitaties aan het spitten zijn. Ik krijg met grote regelmaat een aanbieding voor diverse banen. Wel grappig omdat het vooral partijen zijn die vorig jaar weinig van zich lieten horen.

Ik krijg de indruk dat bedrijven een leger 'jonkies' in willen werken om over een maand of 7 ivm de massale uittrek uit de beroepsbevoking te kunnen opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:08

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ja ik merk het ook en zelfs mijn vriendin net na haar studie.
Solliciteer je op een junior functie met toch al wel wat relevante werkervaring.
Zoeken ze voor een junior/starter functie iemand die 2 jaar leidinggevende ervaring heeft :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

LuCarD schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 20:59:
Misschien is het een overbodige tip hier, maar controleer goed dat je wel de sollicitatie naar het juiste email-adres stuurt. Zelfs al gebruik je een link van een vacature site.

Ik krijg namelijk regelmatig email van mensen die solliciteren bij een bekend Juweliers merk, maar door een fout email adres krijg ik ze allemaal binnen. In het begin heb ik ze netjes terug gestuurd, maar na ongeveer 20x ben ik maar begonnen met gewoon verwijderen.
Kzou een standaard mailtje gemaakt hebben en die steeds terug sturen. :-p

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurningSheep
  • Laatst online: 17-12-2024
Naboo schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 20:22:
Er zijn dus vacatures waar ik 100% aan voldoe qua functie eisen en ik breng aardig wat jaren werkervaring mee.

En dan nog krijg ik binnen 24 uur, "Sorry, u bent niet geschikt voor deze functie".
Sommige bedrijven hebben gewoon altijd vacatures open staan, ook als ze niet echt op zoek zijn naar mensen. Als iemand dan reageert dan word die eventueel toegevoegd aan het bestand. Als iemand reageert die exceptioneel goed is dan nemen ze die aan omdat ze hem niet willen laten lopen.

Vaak zijn ze ook gewoon te lam om hun website up-to-date te houden. 8)7

Niet om bot te zijn ofzo, maar als je vaak afgewezen wordt moet je vooral eens kritisch naar jezelf kijken in plaats van klagen over slechte werkgevers. Grote kans dat je jezelf en je vaardigheden overschat. Of dat je CV een rommeltje is en je cover letter niet uitnodigend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Laatst online: 07:27

beany

Meeheheheheh

gambieter schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 20:43:
[...]

Dat kan natuurlijk ook wat zeggen over de manier waarop je de werkgevers/uitzendbureaus benaderd; heb je je sollicitatietactiek/techniek wel eens besproken met UVW-adviseurs? :)
LOL HAHAAHAHAHAH

UWV-adviseurs???????? WHAHAHAHAHA

serieus: UWV mensen hebben maar 1 doel... zoveel mogelijk mensen van hun lijstje af krijgen. Volgens mij hebben ze quota's die ze per maand moeten halen.

Ik heb vorig jaar 2,5 maand in de WW gezeten en diep teleurgesteld in de begeleiding die ik kreeg. Het enige wat ik van ze kreeg(ik heb 2 werkcoaches gehad) waren mailtjes met vacatures voor heftruckchauffeur e.d. terwijl ik .Net programmeur ben.

Ow ja, en ik kreeg verwijten dat ik niet wilde werken en de WW wel prima vond en zo... en dat terwijl ik 2 a 3 gesprekken per week had. Om nog maar te zwijgen over het 1000 euro netto inkomensverschil. Ik wilde niks liever dan een baan. Ze begonnen te dreigen met het korten op mijn WW e.d. Ik ben toen heel erg kwaad geworden en wat pittige mailtjes gestuurd. Toen weken niks van ze gehoord. En dit waren dus 2 werkcoaches.

Pas dus heeeeeeeel goed op met het UWV. Ze hebben andere doelstellingen dan jij hebt. Ze vertellen je ook niet de waarheid over de rechten die je hebt. Zo werd mij verteld dat ik elke aangeboden baan MOEST accepteren, ongeacht de hoogte of laagte van het salaris. En dit terwijl de wet zegt (bleek) dat je 6 maanden mag besteden aan het zoeken van een gelijkwaardige baan(zowel niveau als salaris).

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Aan het UWV heb je inderdaad niet veel, behalve dan voor het verkrijgen van een WW uitkering. Je moet ook vooral géén niet-relevante zaken gaan vermelden als je op gesprek moet, want ze pakken je er mee.
De begeleiding laat te wensen over. Je krijgt wel wat handvaten, maar die heb je waarschijnlijk op internet ook al gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05 12:58

Naboo

#WINNING!! DUH!

Jep. Daarom wil ik dus ook voorkomen dat ik in de WW kom. Al is het alleen al vanwege het inkomensverschil. Ex-collega's van mij moesten er ook aan geloven. 1 collega had al vrij snel een nieuwe baan, maar die begint pas na de 1e maand dat ze WW zou krijgen. Moest ze evengoed druk solliciteren en ze mocht niet op vakantie en weet ik het allemaal....
Ook andere collega's waren niks dan negatief over hun UWV contactpersoon.....

Dus nee, ik hoop echt dat ik de WW kan vermijden..... Dan ga ik liever bij McDonald's aan de slag ofzo... ook minder inkomen, maar geen gezeik met het UWV en een WW uitkering.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Ik denk niet dat je bij de McDonald's meer zal gaan verdienen dan je WW (tenzij je laatste salaris beneden modaal was, alhoewel een modaal inkomen nog vrij veel is :X). ;) Ik denk, hoe negatief het ook klinkt, dat in de WW belanden onvermijdelijk is, alleen al omdat de zomervakantie (en dus minder werk) er aan zit te komen... Ik zou zeggen, gebruik het gewoon als overbrugging naar iets anders, de tijd om te solliciteren heb je hard nodig. :p Hoe denk je aan een andere baan te komen als je al bij de MD werkt? Denken ze dat ze je daar aannemen, aangezien je waarschijnlijk "overgekwalificeerd" bent? Die weten ook wel dat je binnen no-time weer weg bent.

[ Voor 50% gewijzigd door eX0duS op 15-07-2010 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Naboo schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 14:01:
Jep. Daarom wil ik dus ook voorkomen dat ik in de WW kom. Al is het alleen al vanwege het inkomensverschil. Ex-collega's van mij moesten er ook aan geloven. 1 collega had al vrij snel een nieuwe baan, maar die begint pas na de 1e maand dat ze WW zou krijgen. Moest ze evengoed druk solliciteren en ze mocht niet op vakantie en weet ik het allemaal....
Ook andere collega's waren niks dan negatief over hun UWV contactpersoon.....

Dus nee, ik hoop echt dat ik de WW kan vermijden..... Dan ga ik liever bij McDonald's aan de slag ofzo... ook minder inkomen, maar geen gezeik met het UWV en een WW uitkering.
Vreemd, in Vlaanderen is de VDAB (werkbegeleiding) en de RVA (beslist over uitkering en controle op het zoeken van werk) over het algemeen positief ingesteld (er zijn natuurlijk uitzonderingen). Ik heb eigenlijk maar één negatieve ervaring en dat was met een eikel in Aalst dat mijn documenten voor mijn opleiding enkele jaren terug niet in orde bracht, ondanks dat het niet meer dan een formaliteit was en hij niet bevoegd was om die te weigeren. Maar die betreffende persoon heeft na een telefoontje van het locale JAC toen serieus onder zijn voeten gekregen.

Ook de RVA waar ik de wildste verhalen over gehoord had, viel best mee toen ik daar mijn enige keer lang moest. Ik kon aantonen dat ik toen naar veel jobbeurzen ging en die mensen waren best blij en gaven mij doorgaans veel tips.

Misschien komt het wel door de vakbonden waar 80% van de Belgen lid van zijn. Als de VDAB of RVA nu al een fout maken in het nadeel van de werkzoekende staan ze snel genoeg met advocaten op hun deur te kloppen. Anderzijds lijkt het me logischer om die mensen te motiveren i.p.v demotiveren door agressie. Als je net je zoveelste negatieve antwoord op een sollicitatie hebt gekregen sta je niet meteen te springen om van een totaal onbekende het verwijt te krijgen dat je slecht bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
eX0duS schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 13:34:
Aan het UWV heb je inderdaad niet veel, behalve dan voor het verkrijgen van een WW uitkering. Je moet ook vooral géén niet-relevante zaken gaan vermelden als je op gesprek moet, want ze pakken je er mee.
De begeleiding laat te wensen over. Je krijgt wel wat handvaten, maar die heb je waarschijnlijk op internet ook al gevonden.
Heb je voorbeelden van zaken waarmee ze je pakken? Nevenactiviteiten of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-04 23:37

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Roenie schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 15:16:
[...]
Heb je voorbeelden van zaken waarmee ze je pakken? Nevenactiviteiten of zo?
Ik gok dat hij erop doelt dat je het gewoon zakelijk moet houden. Dus niet vertellen dat je doordat je nu wat meer tijd hebt je huis aan het schilderen bent ofzo :P

Maken mensen die hier zeggen geen reacties te krijgen ook de fout om verschillende mensen binnen een afdeling dezelfde open sollicitatie te sturen? Dat is een tactiek waar ze vanuit India erg goed in zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
swtimmer schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 15:20:
[...]

Ik gok dat hij erop doelt dat je het gewoon zakelijk moet houden. Dus niet vertellen dat je doordat je nu wat meer tijd hebt je huis aan het schilderen bent ofzo :P
Precies. ;) Neem maar van mij aan dat ze niks/weinig voor je doen. Hou het dus gewoon zakelijk. Maak het niet moeilijker dan het al is, doe gewoon je best, solliciteer zoveel mogelijk, desnoods onzinsollicitaties, kunnen ze je daar mee niet pakken.
Pagina: 1 2 3 Laatste