Na een swap van iPhone, moest ik mijn nieuwe iPhone herstellen naar de backup van de oude. Ging goed, alleen het daarna updaten van 1 app (Navigon MobileNavigator Europe) ging niet goed. En die kreeg ik ook niet goed. Uiteindelijk geprobeerd om na het verwijderen van die app, een her-install van de app uit te voeren.
Ook dat ging niet goed, iTunes en/of de iPhone bleef hem maar downloaden. Ik had uiteindelijk 3 volledige versies op mijn PC staan (a raison van 1,9GB) zonder dat er iets werd geinstalleerd.
In de Apple fora had ik meer van dergelijke problemen gelezen met aankopen die in de downloadque van iTunes bleven hangen. Daar werd het advies gegeven om contact op te nemen met AppStore en assistentie te vragen. Dit gedaan, en werd door 2 verschillende medewerkers van allerlei goedbedoelde adviezen voorzien, die ik echter zelf ook al had bedacht, en ook niet werkten. Toen wisten ze het niet meer, verwezen me doodleuk naar een betaalnummer, gaven me 3 credits kado vanwege mijn teleurstelling, en ik mocht het verder gewoon weer zelf uitzoeken. Het enige nuttige dat ze voor me hebben gedaan, is het legen van mijn downloadque, maar ja, dat was ook zo'n beetje het enige dat ik zelf niet kon....
Aangezien ik bijna € 80 voor die app heb betaald, had ik inmiddels ook al contact gezocht met de makers (Navigon). Die zouden binnen 24 uur contact opnemen. Daar heb ik al 100 uur niks van gehoord, dus daar zal de klok wel stil staan (of op een iPhone-OS lopen

).
Nu heb ik het als volgt opgelost:
- een image van mijn hele harddisk van voor de problemen, terug geladen op mijn PC
- iPhone helemaal leeggemaakt
- iPhone weer aan de PC gehangen waarop het oude image was teruggezet
- iPhone weer via iTunes hersteld, en voila: mijn (oude) Navigon was weer terug op mijn iPhone \o/
Nu weer mijn aktuele image terugzetten op mijn PC, en we zijn na een uurtje of 4 klussen op het punt waar we wilden zijn. Alleen Navigon heeft nu niet de laatste update, maar die hoef ik niet meer. Ben veel tebang dat het weer fout gaat.
Moraal (
en tip): bij het uitzoeken van het een en ander kwam ik een functie tegen in iTunes die ik nog niet kende:
het backuppen van je AppStore aankopen naar CD of DVD. Dat heb ik nu eerst maar eens gedaan. Mocht het nu ooit nog eens fout lopen, kan ik mijn aankopen zo weer terugzetten.
Je kunt als volgt een kopie maken:Kies 'Bibliotheek' uit het Archief-menu en kies vervolgens 'Maak reservekopie op schijf'. Je kunt een reservekopie maken van je hele bibliotheek en alle afspeellijsten, van alleen je iTunes Store-aankopen of van onderdelen waarvan je nog niet eerder een reservekopie hebt gemaakt.
Ik heb nu dus alleen van mijn Store-aankopen een kopie gemaakt.
Wat ik hiervan heb geleerd: iTunes / iPhone / AppStore zijn niet eenvoudig te temmen. Ik vind het trouwens ook een slechte ondersteuning, zowel van Apple als van Navigon. En je dan nog doodleuk afschepen met 3 credits, in een tijd waar je de nieuwste albums zo kunt downloaden