Ik test met een reeks van Mac's en natuurlijk mijn NAS. Die zijn allemaal OK, want terug prikken op ADSL en het gaat allemaal weer als een trein.
Het is de Fritzbox niet, want als ik de FTU/NTU lijn direct in mijn laptop prik, een VLAN6 maak en een PPPoE verbinding opzet, dan krijg ik dezelfde beroerde download via ftp.
Ik heb nog wat verder studie gedaan, en packet retransmission, sementation, duplicaten acknowledge, zijn allemaal symptomen van een netwerk waar twee apparaten niet goed met elkaar praten: duplex mismatch. Denk aan snelheid, autonegotiation, etc. De een verwacht enkel half duplex, de ander praat enkel full duplex, en dan krijg je dit soort rare fenomenen.
Maar dat zit dus niet in "mijn" netwerk. De enige mogelijkheid is de NTU, en alles wat daarbuiten zit (pop en verder). Nu is de POP net opgeleverd (ik ben de eerste), dus het zou me niet verbazen als er vergeten is te controleren om duplex setting te controleren van de hardware in de pop.
Edit1: "het zit niet in MIJN netwerk" kan ik toch niet helemaal uitsluiten. Er zijn rapporten dat die Fritzbox met een switch een klapperende link geeft:
http://xs4all.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=207&rowstart=10
Met mijn unmanaged Netgear GS116 zou dit kunnen, alhoewel het lampje op de Netgear aangeeft dat hij continue Gigabit heeft. Even zoeken voor een 100Mbit switch, kijken of dat anders is. Alhoewel, ik moet zeggen als de Fritz helemaal niet is aangesloten (enkel op de NTU) en ik dus draadloos werk naar de Fritz, zie ik ook dat de ftp test faalt ......
Edit2: De Packetfront MC901 NTU is uitsluitend 100Mbit (!). Als ik mijn laptop rechtstreeks aan de NTU hang, en configureer: eth0 -s speed 1000 autoneg off, dan krijg ik geen link. Enkel op 100Mbit half of full duplex krijg ik link.
Edit3:
Hier nog een rapport dat het ook goed de NTU kan zijn die brak is. En volgens
dit bericht zou de NTU gigabit moeten zijn. Misschien is de NTU brak?
[
Voor 40% gewijzigd door
Verwijderd op 20-02-2012 17:11
]