[Fiberpoint] Nieuwe Glasvezel leverancier in Zoetermeer

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Verwijderd

Ron67Wen schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:33:
Deze email heb ik ook gisteren ontvangen, hier postcode 2729 (omg. Waarder-/Schuddebeursstraat)

Beetje vreemd als ik weken daarvoor een mail kreeg dat Reggefiber alles klaar had... en toen was de postcode controle die het niet deed (lag volgens XS4ALL aan KPN)

En nu is Reggefiber weer die een andere planning heeft... :O

Kastje <> Muur :?
Reggefiber kan alles wel klaar hebben, maar dat wil niet zeggen dat KPN beheer (die licht zet op donker glas) alles al klaar heeft.
Zolang de POP's nog niet gereed zijn kan XS4ALL uiteraard nog niet opleveren.

Ik ga er nu even vanuit dat Zoetermeer een WMP+ netwerk wordt, waarbij het glas is aangelegd door Reggefiber, en het operationele beheer wordt gedaan door KPN.

Het blijft dus uitermate vreemd dat Reggefiber aan jou vermeld dat ze klaar zijn, want dat is slechts de eerste schakel in het leveren over glasvezel, en dus een dooie mus zolang de andere partijen nog niet gereed zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2012 13:03 ]

Verwijderd

@bigdaddy

Nee er zijn geen alternatieven behalve KPN. Maar KPN zegt tenminste dat ze pas medio maart kunnen opleveren. Een andere interpretatie van de waarheid dus t.o.v. xs4all.
Het blijft vreemd dat in hetzelfde postcodegebied de ene straat wel technisch opleverbaar is en de andere niet. Zal ongetwijfeld aan hardware in een POP liggen (of althans het ontbreken van hardware) maar zeg dat dan gewoon en roep niet steeds andere data en geef ook geen anderen de schuld.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 10:25:
[...]

Zijn er alternatieven? behalve kpn dan, maar daar lees ik in de voorwaarden een aantal opvallende dingen; o.a. max. aantal computers 4, en activatiekosten 25 Euro 8)7
En ik wil het modem in bridge mode zetten, weet niet of dat kan bij het kpn modem...
Alle aan KPN diensten gerelateerde providers zullen waarschijnlijk de Experiabox meeleveren, en die staat nu niet echt bekend om zijn vrijheid van configureren.
Ik vermoed overigens dat XS4ALL weer een Fritz!box zal leveren bij hun glasvezelaccounts, want beide providers maken nog gebruik van PPoE verbindingen, in tegenstelling tot andere providers die de Genexis als bridged glasvezelmodem zonder router opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na mijn Fritz op 1,5 meter afstand te hebben gezet (uitsluiten van kabels, brakke aansluitingen, etc.) is na 24 uur duidelijk dat dat géén verbetering geeft. In de log staat de pppoe timeout error nog van gisteren, maar de download snelheid is ingestort tot 800kbit/s. Dat was altijd al zo, het is het eerste zichtbaar in de download. De upload is stukken beter, maar ook niet de volle 500Mbit. Meestal is het 250Mbit.

Ticket is aangemaakt, een een netwerk monteur mag gaan kijken. Of er is echt iets in de POP, of de Fritz is toast. Ik heb genoeg "negatieve" reacties gelezen over Fritz, met name dat twee identieke apparaten echt verschillende performance hebben. Maar meestal is dat zichtbaar in de Wireless verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@RdeV welk pakket heb jij van XS4all, want ik dacht dat ze alleen 50 en 100Mbps aanbieden?
Ben er overigens net achter gekomen dat mijn Routers/AP's geen ipv6 ondersteunen :(
Hoe lang kan ik ze nog gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 50/50Mbit.

Nou, 2 uur aan de lijn met de technische dienst, nadat KPN niets aan de pop zijde heeft kunnen meten. De jongens konden "het verkeer" volgen, en konden het zo niet verklaren, anders "dat er iets aan uw zijde van het netwerk is wat het veroorzaakt". Nou, zelfs met mijn macbook in de Fritz (op lan2), en WLAN uit, zie ik de verbinding starten op 50/50 en dan inzakken tot 40/30, terwijl een scp up/download loopt.

De Fritz naar fabrieksinstellingen, opnieuw doorlopen wizard. Al 4 keer gedaan, natuurlijk geen verbetering.

Het enige wat opviel waren de volgende twee zaken:
- Medewerker wist bij hoog en laag te beweren dat de Fritz direct naast de FTU/NTU moet staan. Mijn hele betoog over NTU die IEEE802.3 gecertifieerd is, en dus 100 meter toestaat .... lijkt niet aan Xs4all besteed.
- Toen al het verkeer aan mijn zijde eraf was (WLAN uit, en geen stekker in de LAN2/3/4), zagen ze toch verkeer van 20mbit.

Nou, dat is dus de 20mbit die ik nooit krijg. Maar volgens xs4all, is dat toch van mijn lijn.

Nou, daar denk ik dus anders over. Ik kan het niet anders verklaren. Als iemand anders mijn lijn capaciteit deelt, dan is wat ik zie wel te verklaren.

As we speak, is mijn download 3Mbit.... zucht.

De conclusie van xs4all: het zit aan uw kant, want toen de test ftp werd gestart konden zij zien dat even (kortstondig dat wel) de 50Mbit werd gehaald. Dat vervolgens de ftp stalled (0Mbit) zou volgens xs4all ook moeten zijn omdat het in mijn netwerk zit. Tja..... infrastructuur aan mijn kant is niet veranderd. Overprikken in de adsl modem, en de ftp test download werkt wel.

Conclusie: we zijn er niet. Guiduion komt dinsdag, dus kijken wat die er van zegt. Mijn gevoel is dat de capaciteit van mijn met andere(n) wordt gedeeld, waardoor ik bij tijden dus geen bandbreedte krijg. Geen idee hoe dat werkt, of het kan, maar dat is mijn gevoel. (Volgens Xs4all kan dat dus uiteraard niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een andere conclusie, die ik eerder over het hoofd zag: een eenvoudig ftp download test faalt!
Hij begint vrolijk met hoge snelheid, stort in, en blijft bij max 10k/s hangen (da's 100kbit down!)

Dit had ik nooit eerder opgemerkt, omdat ik met scp heb getest. Maar scp is veel robuuster voor ... packet drop.

Volgende hoofdstuk: Fritzbox capture: http://fritz.box/html/capture.html
Wireshark, en de ftp test download. Wat zien we (dacht ik het niet), een continue stroom van:
- This frame is a (suspected) retransmission
- A segment before this frame was lost

Ook voor de vorm nog even een firmware downgrade geprobeerd, je weet maar nooit. Maar nee. Geen verandering.

Eerdere gedachte dat mijn lijn gedeeld wordt kan dan naar de prullenbak. Het is gewoon een ontzettend brakke lijn. Massale packet drop over de PPPoE. Waar dat aan kan liggen beats me. Misschien als de glas las niet goed is (zit op de randwaarde) krijg je packet drop/retransmission?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2012 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar test je de Fritzbox mee? en heb je hem rechtstreeks aangesloten op je PC/Laptop (vaste kabel)?
Kan je die Fritzbox op een ADSL lijn testen, kijken wat ie doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik test met een reeks van Mac's en natuurlijk mijn NAS. Die zijn allemaal OK, want terug prikken op ADSL en het gaat allemaal weer als een trein.

Het is de Fritzbox niet, want als ik de FTU/NTU lijn direct in mijn laptop prik, een VLAN6 maak en een PPPoE verbinding opzet, dan krijg ik dezelfde beroerde download via ftp.

Ik heb nog wat verder studie gedaan, en packet retransmission, sementation, duplicaten acknowledge, zijn allemaal symptomen van een netwerk waar twee apparaten niet goed met elkaar praten: duplex mismatch. Denk aan snelheid, autonegotiation, etc. De een verwacht enkel half duplex, de ander praat enkel full duplex, en dan krijg je dit soort rare fenomenen.

Maar dat zit dus niet in "mijn" netwerk. De enige mogelijkheid is de NTU, en alles wat daarbuiten zit (pop en verder). Nu is de POP net opgeleverd (ik ben de eerste), dus het zou me niet verbazen als er vergeten is te controleren om duplex setting te controleren van de hardware in de pop.

Edit1: "het zit niet in MIJN netwerk" kan ik toch niet helemaal uitsluiten. Er zijn rapporten dat die Fritzbox met een switch een klapperende link geeft: http://xs4all.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=207&rowstart=10

Met mijn unmanaged Netgear GS116 zou dit kunnen, alhoewel het lampje op de Netgear aangeeft dat hij continue Gigabit heeft. Even zoeken voor een 100Mbit switch, kijken of dat anders is. Alhoewel, ik moet zeggen als de Fritz helemaal niet is aangesloten (enkel op de NTU) en ik dus draadloos werk naar de Fritz, zie ik ook dat de ftp test faalt ......

Edit2: De Packetfront MC901 NTU is uitsluitend 100Mbit (!). Als ik mijn laptop rechtstreeks aan de NTU hang, en configureer: eth0 -s speed 1000 autoneg off, dan krijg ik geen link. Enkel op 100Mbit half of full duplex krijg ik link.

Edit3: Hier nog een rapport dat het ook goed de NTU kan zijn die brak is. En volgens dit bericht zou de NTU gigabit moeten zijn. Misschien is de NTU brak?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2012 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:31

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Mooi zeg. Vorige week postte ik nog dat het 5 maart zou zijn; net komt de mail binnen dat het een week later wordt:
Geachte heer/mevrouw,

Onlangs heeft u een aanvraag ingediend voor Glasvezel van XS4ALL. Reggefiber (de partij die het netwerk aanlegt) heeft ons laten weten dat de planning veranderd is. Volgens de nieuwe planning wordt het glasvezelnetwerk op 12 maart 2012 opgeleverd.
Hoeveel weken denken ze deze standaardmail nog vol te kunnen houden? 8)7

... en oranje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals gevraagd/geantwoord in de xs4all draad, lijkt het erop dat mijn FTU gewoon brak is. Die blijft onder alle omstandigheden 100Mbit aangeven, terwijl kabel(s) en apparaten aan andere uiteinde gewoon 1000Mbit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie trouwens dat jij een andere opstelling hebt dan mij...
Ik heb 2 oranje kastjes hangen, of worden die vervangen door andere?
Hier en hier hebben ze ook problemen met de snelheid, wel KPN maar zelfde NTU, misschien heb je er wat aan.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2012 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die oranje gevallen zijn dummy's. Aan de bovenkant zit een knop die je kunt indrukken (ingedrukt houden) en je schuift de dummy zo omhoog. In het installatie pakket van de provider zit de NTU die je er vervolgens op terug kunt zetten. Wel even de beschermdop voor de kop van de glaslezer van de NTU halen. Anders kun je de NTU niet naar beneden drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me af of dit ook kan bij XS4All?
Heb een netgear switch die het volgens mij aan kan en een gigabit router.
Als ik het allemaal goed begrijp zou je de fritzbox dan niet meer nodig hebben.
Als iemand hier wat meer info over heeft en wellicht de juiste setup instellingen hou ik me aanbevolen ;)
Kan het niet, wordt KPN misschien toch een optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 19:46:
Zoals gevraagd/geantwoord in de xs4all draad, lijkt het erop dat mijn FTU gewoon brak is. Die blijft onder alle omstandigheden 100Mbit aangeven, terwijl kabel(s) en apparaten aan andere uiteinde gewoon 1000Mbit doen.
Als het een standaard Genexis is dan is 100Mbit inderdaad goed, is het de nieuwe universele dan zou je inderdaad 1000Mbit moeten hebben op je UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Guidion is langsgeweest. Helaas, de monteur deed normaal Pijnacker/Berkel/Rotterdam, en had geen reserve NTU type "Ericsson Packetfront" bij zich. Maar conclusie was ook waarschijnlijk NTU stuk. Nu mag Reggefiber langskomen, want infrastructuur probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 11:57:
Guidion is langsgeweest. Helaas, de monteur deed normaal Pijnacker/Berkel/Rotterdam, en had geen reserve NTU type "Ericsson Packetfront" bij zich. Maar conclusie was ook waarschijnlijk NTU stuk. Nu mag Reggefiber langskomen, want infrastructuur probleem.
Mmmm, Berkel is volgens mij thuisterrein van van Gelder... Grappig dat Guidion hier ook aktief zou zijn in B&R.
Omdat jij Ericsson roept neem ik aan dat Reggefiber in Zoetermeer dus de nieuwe universele FTU/NTU gebruikt, want in B&R is het allemaal Genexis wat de klok slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 16:26:
[...]

Mmmm, Berkel is volgens mij thuisterrein van van Gelder... Grappig dat Guidion hier ook aktief zou zijn in B&R.
Omdat jij Ericsson roept neem ik aan dat Reggefiber in Zoetermeer dus de nieuwe universele FTU/NTU gebruikt, want in B&R is het allemaal Genexis wat de klok slaat.
Correct, in Zoetermeer gebruiken ze de nieuwe FTU/NTU.

Die man van Guidion was trouwens ZZP'er, kan best zo zijn dat het onder een andere vlag werkt (Gelder) maar het zelfde systeem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi mooi, Guidion heeft een nieuwe NTU gebracht. Wederom een oranje lampje op de NTU (staat de fiber vanuit de pop hier echt op 100Mbit?), en ik krijg ongeveer een 10% verbetering in snelheid (haal meestal niet de 50/50Mbit), en zie nog altijd packet loss met een ftp download.

Conclusie, het is niet de Fritz, niet de kabels, niet de NTU. KPN/Reggefiber mag langskomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2012 11:11 ]

Verwijderd

Een dag verder, en in de logs zie ik deze morgen om 7:40 uur diverse PPPoE disconnects: er is iemand geweest die naar de lijn heeft gekeken, want: de instabiliteit is eruit! Ik zie geen packet loss meer (voorlopig, even voorzichtig blijven), en als ik een upload start, dan stort mijn download niet meer in. Eigenlijk ziet het er uit zoals het hoort, met uitzondering dat de snelheid 50/30Mbit is. De upload is iets te laag voor wat het zou moeten zijn. Maar het is .... werkbaar! De NTU geeft nog altijd een oranje lampje: 100Mbit.
Afbeeldingslocatie: http://speedtest.net/result/1791046360.png

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2012 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook naar aanleiding van de info en ervaringen hier toch maar glasvezel bij KPN aangevraagd, en ik moet zeggen tot op heden positief verrast door de snelle en duidelijke communicatie.
Nu maar hopen dat dit zo blijft....
Om rustig aan te beginnen het instap pakket aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pommi
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 11:20
iNSaNe-oNe schreef op maandag 20 februari 2012 @ 15:20:
Hoeveel weken denken ze deze standaardmail nog vol te kunnen houden? 8)7
Ik heb beide mailtjes ook ontvangen. Maar nu vandaag deze weer:
Geachte heer/mevrouw,

Onlangs heeft u een aanvraag ingediend voor Glasvezel van XS4ALL. Reggefiber (de partij die het netwerk aanlegt) heeft ons laten weten dat de planning veranderd is. Volgens de nieuwe planning wordt het glasvezelnetwerk op 5 maart 2012 opgeleverd.
Brigitte Voskuyl (Manager Klantenservice) weet ook niet wat ze wil :? Maar ik hoop het van harte!
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 23:13:
Ik vraag me af of dit ook kan bij XS4All?
Ik ben exact hetzelfde van plan. Dit moet ook kunnen bij XS4ALL. Het zou dan ook mogelijk moeten zijn om de TV stream direct op je PC op te pikken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er al iemand anders behalve RdeV die een "werkende" glasvezel verbinding heeft? Ben benieuwd naar de ervaringen...

Edit:
14 maart wordt ik aangesloten door KPN :) Ben benieuwd...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2012 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 19:09:
Is er al iemand anders behalve RdeV die een "werkende" glasvezel verbinding heeft? Ben benieuwd naar de ervaringen...

Edit:
14 maart wordt ik aangesloten door KPN :) Ben benieuwd...
Van den Berg staat hier weer te graven in de straat, en ook een bus van Reggefiber staat er. Dus er zijn toch meerdere mensen die willen, maar het nog niet werkend hebben.

Overigens, nadat mijn glas in de pop opnieuw is geprikt, is mijn verbinding rocksolid. Hiep hiep hoera!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 10:27:
[...]

Van den Berg staat hier weer te graven in de straat, en ook een bus van Reggefiber staat er. Dus er zijn toch meerdere mensen die willen, maar het nog niet werkend hebben.

Overigens, nadat mijn glas in de pop opnieuw is geprikt, is mijn verbinding rocksolid. Hiep hiep hoera!
Vraagje; ook je upload snelheid is stabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 13:39:
[...]

Vraagje; ook je upload snelheid is stabiel?
Redelijk stabiel ja. Wel, instabiliteit van de lijn kwam gewoon door packetloss. Meest zichtbaar in ftp, want ftp kan er niet tegen. Opnieuw inprikken in de pop heeft de packetdrop verholpen. De upload capaciteit lijkt minder dan 50Mbit, meer richting de 42Mbit, maar al goed. Stabiliteit is de eerste pré.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de aanvragers in Zoetermeer Oosterheem 2721: XS4ALL kan leveren vanaf vandaag!

Was toch weer eens eigenwijs de postcodecheck aan het invullen en was verbaasd over de uitkomst.

Zo zie je maar dat die mails van de laatste tijd ook nergens op slaan. In het laatste bericht stond een opleverdatum van 2 april!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 11:59:
Voor de aanvragers in Zoetermeer Oosterheem 2721: XS4ALL kan leveren vanaf vandaag!

Was toch weer eens eigenwijs de postcodecheck aan het invullen en was verbaasd over de uitkomst.

Zo zie je maar dat die mails van de laatste tijd ook nergens op slaan. In het laatste bericht stond een opleverdatum van 2 april!
Had ook een voorinschrijving bijXS4All maar het bleef akelig stil, uiteindelijk maar gecanceled en naar KPN gegaan, wordt komende woensdag aangesloten :)
Het pakket met modem en glasvezelkastje etc. heb ik inmiddels al binnen, modem hangt al in de meterkast.
Communicatie is uitstekend :)
Ik ben er klaar voor 8)

Edit:
KPN is vandaag langs geweest om het glasvezel modem te installeren (50/50 pakket) en alles werkt direct out of the box, perfect :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2012 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren de technische oplevering gehad van XS4ALL, maar geen licht op de fiber! Lampje op de NT gaat niet branden bij "Glas" en dus geen signaal.

Ticket is aangemaakt bij KPN en nu maar hopen dat ze snel iemand de wijkcentrale insturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 16:59:
Gisteren de technische oplevering gehad van XS4ALL, maar geen licht op de fiber! Lampje op de NT gaat niet branden bij "Glas" en dus geen signaal.

Ticket is aangemaakt bij KPN en nu maar hopen dat ze snel iemand de wijkcentrale insturen...
Als je NTU het licht ziet, kun je dan melden welke kleur het signaal lampje dan brand (groen of oranje)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2012 @ 20:45:
[...]

Als je NTU het licht ziet, kun je dan melden welke kleur het signaal lampje dan brand (groen of oranje)?
;-) Ik laat het meteen weten als het werkt. Ik heb begrepen dat het ledje oranje is bij een 50/50 verbinding en groen bij een 100/100 verbinding. Ik heb de laatste afgenomen, dus verwacht "groen licht"...

Geldt trouwens ook voor de "LAN" led. Als je een 100 Mbit/s LAN aansluit brandt het ledje oranje als je een Gbit/s LAN aansluit brandt de LED groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pommi
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 11:20
Nadat ik op 28 oktober 2011 door Regefiber ben aangesloten en net als een aantal anderen aan het lijntje ben gehouden, werd ik in de afgelopen weken gebeld door XS4ALL dat ze er helemaal klaar voor waren. Gisteren ontving ik de NTU, Fritz!Box 7390 en TV-ontvanger. Voor aankomende week staat er ook nog een afspraak met GUIDION, maar zoals hieronder is te zien is alles aangesloten! En het werkt! Eindelijk, na 5 maanden met een loze glasvezel in m'n meterkast ;)

Aangezien GUIDION de installatie verzorgt, is er geen handleiding meegeleverd om alles te installeren. Toch kom je er met een beetje rommelen wel uit. Wees wel voorzichtig, want glasvezel is kwetsbaar!

Aansluiten
  • Om te beginnen haal je de oranje kap van de FTU af. Hij zit aan de zijkanten vast geklemd. (In mijn geval de linker, ik heb alles ook aangesloten op de rechter kant, maar dit werkte niet.)
  • Dan schuif je het witte dummy paneeltje eraf (omhoog) dat het uiteinde van de glasvezel beschermt. Let op, aan de bovenkant zit een lipje dat je in moet drukken. Dan schuift hij er gemakkelijk van af.
  • Rechts onder zit er om het glasvezelblokje nog een omhulsel vastgeklemd. Schuif dit er ook vanaf. Het zit aan beide kanten vast geklemd.
  • Nu is alles gereed.
Afbeeldingslocatie: http://pommi.nethuis.nl/storage/private/xs4all/fiber1-thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://pommi.nethuis.nl/storage/private/xs4all/fiber2-thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://pommi.nethuis.nl/storage/private/xs4all/fiber3-thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://pommi.nethuis.nl/storage/private/xs4all/fiber4-thumb.jpg
  • Schuif de NTU op de FTU.
  • Sluit de NTU aan op het stopcontact. Nu gaan er 2 lampjes branden (Power en Glas).
Afbeeldingslocatie: http://pommi.nethuis.nl/storage/private/xs4all/fiber5-thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://pommi.nethuis.nl/storage/private/xs4all/fiber6-thumb.jpg
  • Sluit nu het Fritz!Box modem aan, en verbind LAN 1 (niet DSL/TEL) met de NTU. (Het Ethernet lampje gaat nu waarschijnlijk ook branden op de NTU, tenzij dit na de configuratie van de Fritz!Box pas gebeurt)
  • Zoals hieronder te zien is, zijn poorten LAN 1 en LAN 4 aangesloten. LAN 1 is aangesloten op de NTU. LAN 4 is aangesloten op de TV-ontvanger. LAN 2 en 3 kun je gebruiken om andere apparaten op aan te sluiten.
Afbeeldingslocatie: http://pommi.nethuis.nl/storage/private/xs4all/fiber7-thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://pommi.nethuis.nl/storage/private/xs4all/fiber8-thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://pommi.nethuis.nl/storage/private/xs4all/fiber9-thumb.jpg

Sluit nu een PC/laptop aan op de Fritz!Box, en doorloop deze handleiding om het Fritz!Box modem in te stellen.

Speedtest
XS4ALL ADSL (8/1)
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1866744282.png

XS4ALL Glas (50/50)
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1866605250.png

Wat een verschil :D

Opmerkingen
Om te beginnen ben ik nu super blij dat ik nu eindelijk glasvezel (.nl :P) heb, laat dat voorop staan!

Helaas loop ik wel tegen een mankementje aan mbt. het Fritz!Box modem. Wanneer het modem een tijdje aan staat en ik een laptop aansluit op LAN 2 of 3, krijg ik geen IP-adres via DHCP. Pas als ik de Fritz!Box een harde powercycle geef, krijgt de laptop (nadat de Fritz up-and-running is) een IP. Een firmware update naar 84.05.06 heeft dit probleem niet verholpen.

Na ook al wat problemen met de Fritz!Box 7340, die bij mn ADSL lijn werd geleverd (bijvoorbeeld dat de Fritz weigert het IPv6-adres van een interne host (IPv6-only) te resolven), denk ik, nu ik glas heb, dat ik deze truc ga uithalen, zodat de Fritz weer terug in zn doosje kan.

Het is hiernaast ook nog niet mogelijk om via service.xs4all.nl de reverse DNS in te stellen voor het IP-adres dat bij de glasvezelverbinding is geleverd. Ook kan ik nog geen IPv6 inschakelen. Waarschijnlijk komt dat omdat mijn ADSL lijn ook nog actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
Pommi schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 14:13:

Aansluiten
• Om te beginnen haal je de oranje kap van de FTU af. Hij zit aan de zijkanten vast geklemd. (In mijn geval de linker, ik heb alles ook aangesloten op de rechter kant, maar dit werkte niet.)
Rechter is voor CATV,analoge TV over glas (en DVB-C), wat echter niet elke provider levert.
Ik gok dat de connector daarin ook een groene is (SC/APC) ipv de blauwe aan de linkerkant (SC/PC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2012 @ 20:45:
[...]

Na een dubbele glasbreuk, gekruiste fibers en tot twee maal toe opnieuw geblazen glas werkt het eindelijk sinds afgelopen vrijdag! Alle drie de lampjes branden groen. Download is steady rond de 98Mbit, upload blijft nog wat achter tussen de 60 en de 70Mbit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 11:17:
[...]

Na een dubbele glasbreuk, gekruiste fibers en tot twee maal toe opnieuw geblazen glas werkt het eindelijk sinds afgelopen vrijdag! Alle drie de lampjes branden groen. Download is steady rond de 98Mbit, upload blijft nog wat achter tussen de 60 en de 70Mbit...
Dank voor het terug melden. Lijkt erop dat dan oranje lampje glas = lage snelheid, groen = hoge snelheid. Bij mij is het lampje dus oranje met een 50/50Mbit abbo. Zeker weten doe ik het niet, kleur verklikkerlampje kan ook andere betekenis hebben.

In ieder geval veel plezier met je nieuwe glas. Net als bij mij een marteling om er te komen, maar als het eenmaal goed ligt gaat het ook als een trein.
Pagina: 1 2 3 Laatste