Als je met piraten speelt kun je een attainment kopen zodat je minder beggars per citizenright nodig hebt.
Enfin, zodra je x Noblemen hebt kun je zo'n kathedraal bouwen, en dan heb je alleen dat gebouw nodig en kun je er omheen mooie blokjes bouwen.
De eilanden zijn meestal ook rondAnoniem: 135195 schreef op zondag 12 juli 2009 @ 21:29:
Ik vind het goed opzetten van een stad best wel lastig. Ik ben vanavond opnieuw begonnen met een continuous game en wil nu alles eens wat netter opzetten dat tijdens m'n eerste scenario. Maar ik loop er gelijk al tegenaan dat een marketplace niet exact de maat heeft van een bepaald aantal huizen. De romeinse stijl van 8 huisjes wordt dan al gauw lastig. Bovendien werk je al gauw met vierkanten of rechthoeken, terwijl de invloedsfeer van een marketplace rond is. Dus zodra je een tweede marketplace nodig hebt, moet je in cirkels gaan denken... en het wordt al snel knap lastig zonder overlap te werken. Kerken hebben ook weer een ronde invloedsfeer.
Nu kom ik een aardig eind met een opzet van twee huizen naast elkaar, soms 4 in een blok en soms 6, en dan kan ik een mooie cirkel opvullen rondom de marketplace. Maar zoals gezegd, dan lukt het me eigenlijk niet het volgende gedeelte van de stad goed aan te laten sluiten. Best ingewikkeld...
Het is ook lastig om in het begin de goede plekken voor je producten te zoeken: je moet in de buurt van de stad blijven, maar dat heeft tot gevolg dat je binnen no time met je stad tegen die plantages aanloopt! Moet je dan alles platgooien en verderop weer opbouwen...? Of zo snel mogelijk alle producten maken op andere eilanden?
Het blijft alsnog heerlijk om een beetje te klooien met alles, hoor, ook al wordt het al snel weer een zooitje.
Trouwens, over het opzetten van de stad: ik merkte in m'n eerste scenario dat je al snel verschillende centra krijgt met patricians en zo: het is erg lastig om echt 1 centrum te maken, lijkt het. Hoe zorgen jullie ervoor dat je niet overal citizens en patricians verspreid krijgt maar een beetje netjes in het midden van de stad?
Enfin, zodra je x Noblemen hebt kun je zo'n kathedraal bouwen, en dan heb je alleen dat gebouw nodig en kun je er omheen mooie blokjes bouwen.