Tijd voor wat leuks
Mijn CfullHDMA(i) werd al sinds het begin erg warm en soms viel hij door de hitte zelfs gewoon uit, een uitstekende kandidaat dus voor wat modwerk.
Men beginne met het openen van de CFH en een klein fannetje op de grote heatsink te plaatsen.
Op 5v maakte het fannetje wat veel lawaai, maar op 3.3v (gevonden vlak naast de kleine heatsink) leek het geluid wel te doen.
Voor de bevestiging had ik niet de juiste schroefjes, maar hete lijm werkt vast ook.
De lijm liet ik iets de ribben blokkeren (pijltjes) zodat de lucht wat meer richting de kleine heatsink zou worden geforceerd. Om de warme lucht uit de CFH te krijgen zijn er openingen nodig, maar de helft van de gaatjes in de achterkant wordt geblokkeerd door de randen van het bakje waarin het moederbordje zit.
De rand zat eerst op (1), maar heb ik gebogen naar (2). Alle beetjes helpen.
Het volgende was de luchtinlaat. Met wat meetwerk maakte ik een mooi patroontje en begon ik wat te boren.
Het resultaat bewijst dat het maar goed is dat ik noch metaalarbeider noch timmerman ben
Ondanks mijn gebrekkige timmermansoog wil er toch wel eens wat goed passen...
De fan sluit naadloos aan op de behuizing waardoor zonder lekkage lekkere frisse lucht wordt aangezogen.
De exhaust gaatjes zijn echter toch wel klein... dus boorde ik ze wat uit.
Maar zie! De tekst staat ondersteboven terwijl de pootjes toch beneden zitten?? Jazeker! Ik heb de intake in de onderkant gemaakt omdat de bovenkant anders lelijk wordt, maar daardoor moet de hele binnenkant ondersteboven zitten wat gelukkig past door het symmetrische ontwerp.
Tot zover ging alles goed... maar helaas helaas, de fan was toch te luidruchtig. Exit fan 1.
Ik ging graven in mijn bag'o'fans en kwam een juweeltje tegen van een oude Asus kaart.
Met wat voorverwarming ging het oude koelblokje vrij eenvoudig van de Sigmachip af.
Ik had ook nog wat dubbelzijdig warmtegeleidend tape liggen (wie heeft dat niet tegenwoordig) en daardoor was het bevestigen uiterst simpel. Zie hier mijn CFH koeling versie 2.
Voor de fan had ik wel de volle 5v nodig, maar uiteraard wel geschakeld (anders staat ie altijd aan) en ik vond dat onder een condensator. De linkerzijde van de fan/heatsink combo is afgeplakt met tape om de lucht te forceren richting de kleine heatsink. Misschien haal ik hier nog een klein beetje van weg omdat de opening nu wel erg klein is.
De gaatjes van de eerste fan lijnde niet zo mooi meer op en dus maakte ik een kek mosaiek motiefje wat, als je met één oog kijkt, een beetje lijkt op een fractal

.
Verder plakte ik er wat zwarte rubberen voetjes onder om toch iets meer ruimte te krijgen voor de luchtinlaat en omdat hij toch al op een gladde ondergrond staat (+ gaatjes wat geretoucheerd met een stift).
To do ?: Eventueel een kleine shroud maken zodat de fan van binnen aansluit op de behuizing en er enkel lucht van buiten wordt aangezogen... maar voorlopig koelt hij al uitstekend.
Zo...
[
Voor 4% gewijzigd door
Tijgert op 01-09-2011 23:09
. Reden: Stuff... ]
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.