[Laptop] Compressor doorspuiten

Pagina: 1
Acties:

• Xaero
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-02 21:07
Hi,

De laptop wordt steeds trager etc. Dus kwam ik op het heldere idee om hem met de compressor eens flink door te blazen. Dat ding is al in 2 jaar niet meer schoongemaakt. En dus zou dat wel eens een reden kunnen zijn dattie trager wordt. Alleen nu begin ik te twijfelen. Aangezien alle onderdelen in een laptop nogal op elkaar gepakt zijn, vroeg ik me af of het wel kwaad kon? Natuurlijk moet je wel de fan etc stil houden, maar heb ik de kans dat ik hem onherstelbaar kapot maak o.i.d.? En zijn er nog meer dingen waar ik aan moet denken voor ik hem eens grondig doorspuit? Of zijn er nog alternatieven waarmee ik hem van binnen schoon kan maken? Open maken doe ik niet aan, dat is me te risky.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-02 19:24

Matis

Rubber Rocket

Turbulente lucht + stof --> statische elektriciteit. Ik zal daar heel voorzichtig mee zijn.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Laptop wordt niet trager omdat hij stoffig is, alleen maar warmer. Verder zie ik niet in waarom het niet zou kunnen.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Noork schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 13:30:
Laptop wordt niet trager omdat hij stoffig is, alleen maar warmer. Verder zie ik niet in waarom het niet zou kunnen.
En hij wordt warmer, omdat er stof zit en stof niet zo goed geleid en dus warmer wordt. Tevens verslechterd stof de airflow.

[ Voor 0% gewijzigd door Matis op 29-05-2009 13:32 . Reden: Typo's ]

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Veel kan er niet defect gaan, tenzij je natuurlijk met grof geweld te werk gaat. Als je de compressor gebruikt die niet extreem veel druk geeft, blaas je netjes het stof er uit.
Ik begrjip dat je hem niet open wil maken, maar het toetsenbord kan je meestal heel eenvoudig demonteren. Zo kan je al een veel groter oppervlak netjes schoonmaken, en in veel gevallen zit de fan van de CPU ook in die buurt.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• Xaero
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-02 21:07
Matis schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 13:30:
Turbulente lucht + stof --> statische elektriciteit. Ik zal daar heel voorzichtig mee zijn.
Zijn er dan nog andere manieren om hem eens grondig schoon te maken? Ik heb wel eens gehoord van perslucht busjes die anti-statisch zijn? Zou zoiets een oplossing zijn?

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 00:13
Aan die perslucht busjes heb je niks, komt echt maar een zuchtje lucht uit...
Ik heb al honderden, zo niet duizenden PC's uitgeblazen met een compressor, nog nooit fout gegaan.

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-02 12:06

Mystikal

It never hurts to help!

Xaero schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 13:33:
[...]

Zijn er dan nog andere manieren om hem eens grondig schoon te maken? Ik heb wel eens gehoord van perslucht busjes die anti-statisch zijn? Zou zoiets een oplossing zijn?
Ik denk dat het allemaal wel meevalt met het statisch. Verder weet ik niet of het 'rendement' op weegt tegen de investering (=aankoop van de speciale busjes).

Basement Bios ---- Exo-S

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05-2025
Als je klaar bent met doorspuiten, wax dan meteen je moederbord even met boardwax. Goede wax te krijgen via http://www.surf.uk.com/acatalog/boardwax.html , gaat het surfen ook meteen een stuk sneller!

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:41
Sommige procs klokken terug als ze te warm worden. Daarbij kan teveel hitte ervoor zorgen dat er fouten op treden en berekeningen nog een keer gedraait moeten worden. Schoonmaken kan dus helpen. Ik zou hem gewoon uit elkaar halen en schoon borstelen.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

@tss88nl: Nogal een onnodige opmerking lijkt me... tenzij ik het iets te serieus op neem natuurlijk :+

Die busjes perslucht zijn veel te duur voor wat het is. We hebben op het werk hier deze een tijdlang gebruikt, maar die busjes zijn bijzonder snel leeg en hebben eigenlijk te weinig druk om wat hardnekkiger stof deftig weg te krijgen.

Over dat statische: wij doen dat hier al enkele jaren, eerst dus met die busjes en nadien met de compressor, en we hebben nog nooit problemen gehad. Het gaat over enkele honderden systemen (wel geen laptops) maar ik zou niet inzien waarom dat dat een verschil zou maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Darkstar op 29-05-2009 13:44 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02 21:14
Openmaken te risky? zonde...
Als je 'm omdraait, zie je normaal een klepje waar je HDD en/of RAM onderzit, dit is gemaakt om open te doen. Als je dit opendoet, zie perfect waar het stof zich bevindt. Vaak zit dit bij een klein filtertje aan de in/uitlaat van je laptop of aan de fan zelf. Waarschijnlijk is het stof gekoekt en daardoor makkelijk eruit te pulken met een pincet of zelfs je blote vingers. Het voordeel van zo'n luchtflesjes is dat je met die lucht perfect op het moederbord kan spuiten. Er zit wel een soort van alcohol in, waardoor het stof zeer makkelijk oplost/loskomt. Dit is natuurlijk een speciale vloeistof/gas, die meteen verdampt, net als een bordje ether ;). Het is zo onschadelijk dat het vaak zelfs kan worden toegepast op een draaiende pc! Succes ermee!

Ohja, met je compressor er eens goed doorblazen, waarom niet? Maar vergeet niet dan stof zich vaak ophoopt waar de airflow al slecht of niet aanwezig is... in kiertjes en gaatjes... Waar dus de kans groot is dat je compressor niet veel extra push op kan geven...

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Darkstar schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 13:43:
@tss88nl: Nogal een onnodige opmerking lijkt me... tenzij ik het iets te serieus op neem natuurlijk :+
Over dat statische: wij doen dat hier al enkele jaren, eerst dus met die busjes en nadien met de compressor, en we hebben nog nooit problemen gehad. Het gaat over enkele honderden systemen (wel geen laptops) maar ik zou niet inzien waarom dat dat een verschil zou maken.
Ok, misschien moet ik me er dan toch een keer aan wagen. Heb een aantal jaar geleden de opmerking gekregen zo min mogelijk te spuiten, blazen, zuigen in de kast.

Maar als jullie er verder weinig tot geen problemen mee hebben gehad, dan zal ik het een gaan proberen!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik zou voor de correcte aanpak gaan en gewoon het toetsenbord van de laptop verwijderen. Meestal kom je dan bij je cpu/gpu koellichaam en kun je de opgezogen kat er gewoon uithalen met een wattestaafje en 85% alcohol.

Mijn HP NC6320 is zo weer lekker stil geworden. Voor een D820 van Dell werkt deze methode ook trouwens >:)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Darkstar schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 13:43:
offtopic:
En sinds wanneer is humor verboden :? . Dit soort grapjes houden het forum juist wat persoonlijk en gezellig. Niet onnodig, ze mogen wat mij betreft wel vaker worden gemaakt zolang ze niet afgezaagd zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 29-05-2009 13:59 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

offtopic:
Ik denk dat het niet geheel duidelijk was dat het een grap was - een ;) had veel verhelderd... En wat de 'humor' betreft: de gustibus...

[ Voor 19% gewijzigd door Borromini op 29-05-2009 14:07 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Borromini schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 14:06:
offtopic:
Ik denk dat het niet geheel duidelijk was dat het een grap was - een ;) had veel verhelderd... En wat de 'humor' betreft: de gustibus...
ik dacht eerst ook dat het spam was en vond het eik niet echt grappig. Maarja, natuurlijk wel mooi gebakken lucht ;)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

TS: Ik gebruik zelf ook busjes perslucht voor m'n laptop - en ik heb dat diing al meermaals gedemonteerd (geen sinecure met dit specifieke model). En hij draait nog altijd :+.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

GENETX schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 13:58:
[...]

offtopic:
En sinds wanneer is humor verboden :? . Dit soort grapjes houden het forum juist wat persoonlijk en gezellig. Niet onnodig, ze mogen wat mij betreft wel vaker worden gemaakt zolang ze niet afgezaagd zijn.
offtopic:
Vandaar ook mijn :+ er achter. Ik besefte nadien dat ik wat te serieus was. Voor de rest: /agree

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-12-2025

TMoose

Mooooooose !!

Ik gebruik de droge en olievrije admelucht uit m'n duikfles. Teruggebracht naar 10 bar uitstekend geschikt voor het periodieke ontstoffen van de PC :)

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Pagina: 1