Ik heb aan mijn Guruplug Plus een USB hub hangen en die wel van 5V voorzien, omdat er berichten zijn dat je de USB op het mobo kan opblazen als je te veel load vraagt. Ik heb er eerder een USB geluidskaart op gehangen, een memory stick en een harddisk en dat ging prima, maar goed, die HUB werd dan ook gepowered met 5V.
Ik heb overigens mijn Guruplug Plus helemaal uit elkaar gehaald en op microcontroller en netwerkcontrollers heatsinks geplaatst en het geheel vervolgens gekoeld met een 8cm fan op 5V. Ook gebruik ik een SATA multiplier omdat ik twee 2.5" 1 TB schijfjes op het ding heb aangesloten, en je hebt normaal maar 1 SATA port (SATA multiplier is een of ander SIL ding van DealExtereme en werkt prima mits je de harddisks op SATA150 forceert). Beide netwerkaansluitingen zitten als gigabit aangesloten en het bord werkt stabiel maar alles is dan ook goed gekoeld nu.
Het ding start met uboot een kernel van een fat16 partitie op een 2 GB SD kaart en laadt vervolgens Debian Squeeze die op de 2e partitie van de SD kaart staat, Data staat zoals gezegd op de SATA schijven maar die kunnen nu 's nachts lekker slapen.
Het geheel trekt overigens zo'n 17W idle met 2x draaiende SATA schijf en de gigabit aansluitingen 'actief' (dwz, er is een link met een switch aan de andere kant). Dan zit er ook nog een powered HUB aan en een USB geluidskaart. De Guruplug Plus kan ook dienen als WLAN access point en dat heb ik ook aanstaan (dus een wifi stick is niet nodig zoals aangegeven in het vorige bericht). Het geheel draait vanaf een 10 (?) Ampere 5V voeding die ooit bij Farnell was gekocht.
Als muziekserver ben ik overigens wel tegen het volgende aangelopen: een arm-based bordje is prima in staat om MP3 te decoderen in realtime, maar
encoden lukt vooralsnog NIET. Ik gebruik 'mpd' om muziek mee af te spelen en wilde deze ook streamen naar mijn telefoon maar dat werkt dus niet omdat encoden meer tijd kost dan het spelen zelf.
[
Voor 14% gewijzigd door
Contagion op 07-05-2011 13:33
]