[Ervaringen] SheevaPlug en GuruPlug

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-10-2024

jelly

Arch Linux

Hoe erg is het hitte probleem bij de guruplug server plus., deze plug is een uitermate goede kandidaat als vervanging van mijn huidige server. Ondersteund vast wel
vcs,mpd,proxy,router,iptables(fw),email, httpd, file sharing/ssh/irc/ppp
en dat draait ook vast wel goed, denk ik?

2 x SATA disks via eSATA met een cradle, lijkt me misschien nogal traag? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil wel HD streamen namelijk :P

De mogelijk om een wireless AP te maken is echt gaaf, aangezien ik geen router op mijn eigen studentenkamer heb.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:02
jelly schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 16:02:
Hoe erg is het hitte probleem bij de guruplug server plus., deze plug is een uitermate goede kandidaat als vervanging van mijn huidige server. Ondersteund vast wel

2 x SATA disks via eSATA met een cradle, lijkt me misschien nogal traag? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil wel HD streamen namelijk :P

De mogelijk om een wireless AP te maken is echt gaaf, aangezien ik geen router op mijn eigen studentenkamer heb.
Ze schijnen het opgelost te hebben, de mijne wordt nog niet denderend warm ofzo. Helaas is dat gebaseerd op kleine tot geen load.

Meeste mensen waarbij het fout gaat hebben de server op een switch met gigabit snelheden gehangen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-10-2024

jelly

Arch Linux

LinuX-TUX schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 16:12:
[...]
Ze schijnen het opgelost te hebben, de mijne wordt nog niet denderend warm ofzo. Helaas is dat gebaseerd op kleine tot geen load.

Meeste mensen waarbij het fout gaat hebben de server op een switch met gigabit snelheden gehangen trouwens.
Ok, ik ben wel van plan om te streamen, geen idee of dat een probleem gaat zijn dan. De plug wordt wel gebruikt als gateway dus er gaat wel wat data overheen, kan dat een probleem vormen :p

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ze beweren hier dat het voorkomt als je 2 gigabit connecties tegelijk hebt;
http://www.globalscaletec...m/news.aspx?showarticle=4

Bericht is wel van mei 2010, dus al een tijdje geleden. De melding staat er echter nog steeds 'unsolved' bij, dus ik neem aan dat er nog niets is veranderd..?

Probleem is dat ik beide aansluitingen zou willen gebruiken op gigabit, dus ik wacht wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tkteun
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-04 12:24
Misschien een beetje laat, maar ik kan iedereen nog altijd garanderen dat er dingen kapot gaan wanneer je hem in originele staat aansluit.
Ik zou de plugs die langere tijd (>30min.) aan hebben gestaan in originele staat ook direct helemaal opgebruiken (2x gigabit en 100% CPU moet genoeg zijn) zodat je direct aanspraak kunt maken op garantie.

Het gebruik van de units zonder kunstmatige ventilatie op de originele koelplaat zal in ieder geval de processor oververhitten, gegarandeerd!

Dit zal misschien niet direct, maar in de toekomst zeker leiden tot een kortere levensduur. Als je USB en/of eSATA defect is geraakt door de warmte, zijn alle componenten door deze warmte beïnvloedt en hebben een drastisch kortere levensduur dan componenten die niet zo warm zijn geworden.

Ik kan iedereen die de plug heeft laten oververhitten aanraden om aanspraak te maken op een complete vervanging, ik hoor hier dat dat kan door defecte USB poorten en/of processor.

Zoals op bijv. mijn foto's te zien is, is de beste koelmogelijkheid van de processor door via de spleet tussen de connectors en de koelplaat de chassisdelen van de connectors op te warmen.
Ik weet niet zo vreselijk veel van thermodynamica, maar wanneer die chassisdelen door zonder fysiek contact tot boven de 90 graden weten te komen zijn de interne onderdelen gegarandeerd boven het absolute maximum van 110 graden geweest.
Als deze componenten het nog doen is dat puur geluk kun je er zeker niet op vertrouwen dat ze het de komende 5 jaar 24/7 blijven doen.

http://picasaweb.google.n...Ct6Z7JxAE&feat=directlink
toon volledige bericht
De nieuwe versie wordt nog altijd geleverd met de voeding in dezelfde behuizing. Ze hebben alleen de koelplaat eraf gehaald en een ventilator op het kleinere chassisdeel geplakt. Hierdoor kan het e.e.a. "WEL" gekoeld worden, maar nog altijd niet veel. Ook maakt hij met een behoorlijk geblokkeerde ventilator een stofzuigerwaardig geluid.

Als je 'm nog niet gekocht hebt zou ik daar zeker niet aan beginnen, waarschijnlijk voldoet een mini-itx bordje veel meer aan je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:17

Die eSATA is gewoon een fullspeed sata interface. Ik trok hier met een Toshiba 7200RPM 500GB laptopdisk gewoon 110MB/s met een sequential read test op een eSata Sheevaplug, moet met een Guruplug ook wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben een klein beetje geïnteresseerd in de Sheevaplug, maar heb na het lezen van dit topic zo mijn twijfels. Het lijkt alsof er toch veel aan ingesteld en geprogrammeerd moet worden om het te krijgen zoals de gebruikers willen. En ik heb daar niet zo'n zin meer in/tijd voor. Daarnaast lijkt het alsof de voeding problemen nog niet verholpen zijn en je dus gelijk moet gaan klooien met een externe voeding. Dat doet mij niet vertrouwen dat de rest van het ding wel goed is.

Wie heeft een Sheevaplug langer dan 2 jaar draaien zonder hardware problemen?

Ik ben van plan om squeezebox server op te draaien. Een andere optie is een nieuwe NAS van > €300...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ze zijn nog geen 2 jaar te koop, dus langer dan 2 jaar zonder hardwareproblemen lijkt me lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Laatst online: 02-05 14:38
Jelte schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 12:32:
Ik ben een klein beetje geïnteresseerd in de Sheevaplug, maar heb na het lezen van dit topic zo mijn twijfels. Het lijkt alsof er toch veel aan ingesteld en geprogrammeerd moet worden om het te krijgen zoals de gebruikers willen. En ik heb daar niet zo'n zin meer in/tijd voor. Daarnaast lijkt het alsof de voeding problemen nog niet verholpen zijn en je dus gelijk moet gaan klooien met een externe voeding. Dat doet mij niet vertrouwen dat de rest van het ding wel goed is.

Ik ben van plan om squeezebox server op te draaien. Een andere optie is een nieuwe NAS van > €300...
Haal een sheevaplug, ga naar squeezeplug.de en choose your image.
Makkelijker gaat het niet worden, overigens kan je ook een repo toevoegen aan een default sheeva en dan los.
Voor niets gaat de zon op...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Jelte schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 12:32:
De mijne draait nu ongeveer een jaar, zoals al eerder werd gezegd zijn ze nog niet veel langer dan dat uit. Hij hangt in een ongeventileerde meterkast samen met een externe 3.5" HD en een router en heeft het regelmatig erg druk (CPU belasting 100%) als ik hem hard laat werken.

Maar toch doet hij het nog prima. Ik hoop ook dat hij het blijft doen (uiteraard). Ik zag trouwens wel dat je nu bij Globalscale de voeding na kan bestellen voor 10 dollar. Dus als de voeding er toch uit klapt dan bestel ik wel een nieuwe, of ik hang hem aan een externe voeding of zoiets.

Verder vind ik het een erg prettig platform, lekker stabiel, zuinig en snel zat voor wat ik er mee doe. Ik heb nu wel Debian er op staan omdat Ubuntu hem niet meer ondersteunt en ik daardoor steeds problemen had met het vinden van de gewenste packages.

Edit: En over het programmeren enzo, het aanpassen van de bootloader is wel redelijk technisch, maar hoeft maar 1 keer. Bovendien wordt hij geleverd met Ubuntu er op (de mijne wel tenminste) dus als je daar tevreden mee bent dan hoef je verder niets te doen. Voor de andere distributies zijn er duidelijke stap-voor-stap handleidingen, al moet je natuurlijk geen computerleek zijn om er aan te beginnen want dan kan je het vergeten. Het blijft een redelijk technisch produkt (het is ook een developer's kit en geen kant en klare server).

Maar als je al vaker hebt zitten knutselen met Linux en je bent bereid je er goed in te verdiepen dan moet het gewoon lukken, zeker met de tutorials die er te vinden zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door GekkePrutser op 01-11-2010 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:45
Hier ook nog geen problemen, terwijl ik 'm ook al wel een paar keer van m'n bureau heb laten vallen. Maar ik heb 'm niet echt belast met externe schijven of gigabit ethernet, moet ik bekennen.

Wat betreft software: ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar mijn plug was geformatteerd met JFFS2, terwijl UBIFS toch wel beter is. Alleen daarvoor zou ik 'm al opnieuw installeren (ik heb er gewoon weer Ubuntu Jaunty opgezet; de laatste versie die ARMv5 ondersteunt). Zelf heb ik ook een recente versie van U-Boot erop gezet, omdat ik UFS-support wilde om FreeBSD te testen, maar voor normaal gebruik is dat waarschijnlijk niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 19:12
En ik heb hem sinds 14 april 2009, met ongeveer een load van 1. Geen idee wat iedereen heeft te klagen, maar misschien was alleen de eerste batch goed? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:05
Iemand ervaring met de TonidoPlug ? klinkt veel belovend.
en is maar €75,- + €2,- (zal wel een adapter zijn) + €11,-
Ze beloven shipping in 1-3 dagen

Apps voor Blackberry, Android, Iphone om via een webinterface hem te benaderen
Al een aantal ingebouwde apps

Ik wil hem vooral gaan gebruiken als sabnzb downloadertje, ftp en misschien ooit een webservertje oid

[ Voor 23% gewijzigd door itsme9x op 08-11-2010 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dat lijkt me gewoon een SheevaPlug met aangepaste software. Geen slechte deal, lekker goedkoop, je zit alleen met het bekende voedingsprobleem wat mogelijk nog niet is opgelost. Overigens heb ik nu inmiddels een halfjaar 2 sheeva's draaien, geen van beiden hebben nog problemen met de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme9x
Verder dit nog gevonden:

IPEVO Mini Network Storage Adapter, kan er alleen nog weinig specs over vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

itsme9x schreef op maandag 08 november 2010 @ 17:04:
Verder dit nog gevonden:

IPEVO Mini Network Storage Adapter, kan er alleen nog weinig specs over vinden
Deze dus; http://www.ipevo.com/Mini-Network-Storage-Adapter_p_74.html

$59, is niet duur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Specs staan in een PDF:
X86-based SoC
16Mbytes SDRAM + 1Mbytes Flash
10/100 ethernet

Lijkt me niet echt interessant, een sheevaplug geeft meer bang for buck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
itsme9x schreef op maandag 08 november 2010 @ 16:43:
Iemand ervaring met de TonidoPlug ? klinkt veel belovend.
en is maar €75,- + €2,- (zal wel een adapter zijn) + €11,-
Ze beloven shipping in 1-3 dagen

Apps voor Blackberry, Android, Iphone om via een webinterface hem te benaderen
Al een aantal ingebouwde apps

Ik wil hem vooral gaan gebruiken als sabnzb downloadertje, ftp en misschien ooit een webservertje oid
ik heb er eentje, werkt perfect, zit tov de sheeva echter geen sd-card slot en jtag aansluiting op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme9x
raven22 schreef op maandag 08 november 2010 @ 21:17:
[...]

ik heb er eentje, werkt perfect, zit tov de sheeva echter geen sd-card slot en jtag aansluiting op
Oke fijn om met een ervaringsdeskundige te praten ;)
SD slot is geen probleem komt toch een 2.5" externe hdd aan.
misschien een beetje noob maar wat houdt jtag in?

Verder vroeg ik mij af of je op deze ook gewoon makkelijk andere Linux appelicaties kunt draaien
bv sabnzbd +SickBeard, of een ftp/web servertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
itsme9x schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 00:23:
[...]

Oke fijn om met een ervaringsdeskundige te praten ;)
SD slot is geen probleem komt toch een 2.5" externe hdd aan.
misschien een beetje noob maar wat houdt jtag in?

Verder vroeg ik mij af of je op deze ook gewoon makkelijk andere Linux appelicaties kunt draaien
bv sabnzbd +SickBeard, of een ftp/web servertje
Je kunt er debian opdraaien en er de tonidosoftware op installeren, een complete image voor het os (incl. tonido) vind je hier www.squeezeplug.de. daarna kun je er opzetten wat je maar wilt

jtag is voor een seriele verbinding om je bootparameters te wijzigen (soort bios), dat kan dus niet met de tonidoplug. deze kijkt eerst of er een bootable usb device aanhangt, daarna boot hij van interne flash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme9x
oke klinkt goed, ik zal even binnen mijn vriendengroep informeren, of er nog meer animo is.
en hem dan bestellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:54
Misschien wel een enorme domme noob vraag, maar kun je op de TOnidoplug ook een usb-hub plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
ikke26 schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 19:22:
Misschien wel een enorme domme noob vraag, maar kun je op de TOnidoplug ook een usb-hub plaatsen?
ja, maar gebruik wel een powered hub en/of powered harddiscs, want de voeding van de plug trekt het anders niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme9x
hmm nu zit ik toch weer te twijfelen, of nu bestellen, of wachten tot de 2.0 ghz uitkomt

maarja je zult altijd zien, bestel ik vandaag komt over 1 maand de 2.0 ghz versie uit.
wacht ik duurt het nog een jaar.

Ik kan er amper info over vinden, iemand anders wel?

Over de plug computer 3.0? of de Ionics Nimbus 2000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
itsme9x schreef op woensdag 10 november 2010 @ 09:43:
hmm nu zit ik toch weer te twijfelen, of nu bestellen, of wachten tot de 2.0 ghz uitkomt

maarja je zult altijd zien, bestel ik vandaag komt over 1 maande de 2.0 ghz versie uit.
wacht ik duurt het nog een jaar.

Ik kan er amper info over vinden, iemand anders wel?

Over de plug computer 3.0? of de Ionics Nimbus 2000?
wachten kun je blijven doen, de plug met de 1,2 ghz cpu is al best wel snel, zit ook in de qnap nas, ik meen de 119/129 serie (maar dan met minder geheugen), kijk maar eens naar de specs.
Verder verbruikt deze maar 3 watt aan stroom, de snellere modellen gaan vast meer verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme9x
wou hem bestellen, ondersteunen ze alleen creditcard :zucht:

moet ik eerst daar weer iets op verzinnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:18
Bij Newit.co.uk kan je ook betalen met Paypal, en daar heb je geen creditcard voor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme9x
Eärendil schreef op woensdag 10 november 2010 @ 14:48:
Bij Newit.co.uk kan je ook betalen met Paypal, en daar heb je geen creditcard voor nodig
Daar kan ik de Tonido niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
itsme9x schreef op woensdag 10 november 2010 @ 17:38:
[...]

Daar kan ik de Tonido niet vinden
hebben ze ook niet, is alleen via tonido te verkrijgen, wel kun je bij newit een basis sheevaplug kopen en er bij tonido een license voor hun software bijkopen, iets duurder maar dan heb je wel een sd-card aansluiting en jtag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme9x
raven22 schreef op woensdag 10 november 2010 @ 19:54:
[...]

hebben ze ook niet, is alleen via tonido te verkrijgen, wel kun je bij newit een basis sheevaplug kopen en er bij tonido een license voor hun software bijkopen, iets duurder maar dan heb je wel een sd-card aansluiting en jtag.
Iets? je betaald 33 euro meer, en dan ook nog eens 30 euro voor tonido, kan ik bijna 2 tonido's voor kopen.
Ik denk dat ik maar iemand moet vinden met een creditcard, en dan geld overmake ofzo

Verder zie ik niet wat voor meerwaarde die sdkaart of jtag moet bieden

[ Voor 6% gewijzigd door itsme9x op 10-11-2010 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme9x
Contact opgenomen en betaling kon met de hand ook via paypal, dus nu 1-3 daagjes wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-03 14:04
itsme9x schreef op woensdag 10 november 2010 @ 20:00:
[...]

Nou, tot je met de plug begint te spelen en op te zoeken, dan weet je zo waarom een SD kaart en jtag 'meerwaarde' heeft.
Ben net 3 dagen bezig geweest met eerst U-boot te updaten, Ubuntu te reinstallen en nu Debian op een SD te zetten.
Wordt je gewoon gek van alles wat er fout kan/gaat, blij dat ik paar dagen terug nog een SD gekocht heb, gelijk af van het hele 512MB gebeuren en mogelijk falen van NAND omdat het verslijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwadronaut
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Graviton12 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 20:04:
[...]

Nou, tot je met de plug begint te spelen en op te zoeken, dan weet je zo waarom een SD kaart en jtag 'meerwaarde' heeft.
Ben net 3 dagen bezig geweest met eerst U-boot te updaten, Ubuntu te reinstallen en nu Debian op een SD te zetten.
Wordt je gewoon gek van alles wat er fout kan/gaat, blij dat ik paar dagen terug nog een SD gekocht heb, gelijk af van het hele 512MB gebeuren en mogelijk falen van NAND omdat het verslijt.
Helemaal met je eens. Mijn (gurplug) is alweer een half jaartje oud, eigenlijk niet zo veel aangestaan (in totaal misschien een maand) en vandaag is er iets doorgebrand of losgekomen waardoor dat alle usb-apparaten weg zijn. Straks maar openschroeven en kijken of de soldeerbout het kan oplossen. Zoiets troubleshooten gaat een heel stuk fijner met jtag, idem om er een deftige bootloader op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225842

Zelf een Sheevaplug met USB HD eraan, en Debian. Draait al lekker een jaartje als torrent/http bak. Wel jammer dat 'zwaarde' php sites zoals veel image galleries te langzaam draaien op de sheeva. Ook door de combinatie MySQL. Een pageload duurt dan best lang.

Voor torrent is die echt perfect, 3% cpu load bij paar torrents :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
kwadronaut schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 14:44:
[...]

Helemaal met je eens. Mijn (gurplug) is alweer een half jaartje oud, eigenlijk niet zo veel aangestaan (in totaal misschien een maand) en vandaag is er iets doorgebrand of losgekomen waardoor dat alle usb-apparaten weg zijn. Straks maar openschroeven en kijken of de soldeerbout het kan oplossen. Zoiets troubleshooten gaat een heel stuk fijner met jtag, idem om er een deftige bootloader op te zetten.
Is die met in of externe voeding?

Begin het nu wel benauwd te krijgen of ik daar dadelijk ook tegenaan kan lopen :(
Zelf van het weekend EINDELIJK tijd ervoor gehad. Heb nu alles klaarstaan op de NAS. TFTP & NFS, debian bootstrap en second stage doorgelopen. Vanavond kijken hoe hij ervan boot ( of niet :+ )

[ Voor 13% gewijzigd door LinuX-TUX op 29-11-2010 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Erg geïnteresseerd in de Tonidoplug, maar door alleen usb 2.0 (geen esata) toch een beetje sceptisch over de nas performance...

http://www.smallcloudbuil...lathe-tonidoplug-reviewed
http://www.tonido.com/for...c.php?f=32&t=763&start=20

Je kan dus wel 20 tot 30 MB/s halen met een USB harddisk, dat vind ik nog heel redelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Bartjuh schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 19:59:
Erg geïnteresseerd in de Tonidoplug, maar door alleen usb 2.0 (geen esata) toch een beetje sceptisch over de nas performance...

http://www.smallcloudbuil...lathe-tonidoplug-reviewed
http://www.tonido.com/for...c.php?f=32&t=763&start=20

Je kan dus wel 20 tot 30 MB/s halen met een USB harddisk, dat vind ik nog heel redelijk :)
Ik heb een tonido plug en werkt perfect, ik gebruik hem echter merendeel om off-site backups te maken. Ik benader hem dus altijd via internet omdat hij niet bij mij thuis staat. Over precieze snelheden kan ik niet zoveel zeggen, maar ik herinner me dat ik die best wel ok vond toen hij nog hier thuis was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

raven22 schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 16:38:
[...]
Ik heb een tonido plug en werkt perfect, ik gebruik hem echter merendeel om off-site backups te maken. Ik benader hem dus altijd via internet omdat hij niet bij mij thuis staat. Over precieze snelheden kan ik niet zoveel zeggen, maar ik herinner me dat ik die best wel ok vond toen hij nog hier thuis was.
Ok, mooi! Kan je er ook een usb powered harddisk op aansluiten, of trekt hij dat niet? En kan je die ook softwarematig na een bepaalde periode uit laten zetten?

[ Voor 6% gewijzigd door Bartjuh op 04-12-2010 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Bartjuh schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 19:11:
[...]

Ok, mooi! Kan je er ook een usb powered harddisk op aansluiten, of trekt hij dat niet? En kan je die ook softwarematig na een bepaalde periode uit laten zetten?
ja hoor geen punt, je kunt ook een (powered) hub aansluiten met meerdere disks, hij mount dan zelfs elke disk elke keer op dezelfde plek.
Nee, maar als je bv de WD elements serie kiest, die gaan automatisch uit zichzelf in standby na 5-10 minuten geen activiteit.
Bij mij neemt het zo slechts 4-5 watt in standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Paar weken terug Tinyproxy erop gezet (Sheevaplug), werkt goed, alleen spijtig dat ie geen transparant proxy out of the box doet :p
ddclient draait, alleen tightvnc via ssh heeft ie het moeilijk mee maar ik zal wel iets verkeerd doen.
Nu had ik al liggen spelen met openldap en kerberos maar misschien toch maar voor domain controller van Samba gaan, iemand ervaring mee?
Wil namelijk mijn Drobo FS niet openzetten met ssh omdat er nog bugs zijn van auto paswoord resetten, als sheeva dan alles kan overnemen van buiten uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-05 00:33

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Vandaag eindelijk met mijn Guruplug Server Plus gespeeld die ik twee maanden geleden besteld heb. Ventilatortje maakt redelijk wat herrie, alsof je inderdaad een kleine haardroger aan hebt staan.

Alleen ben ik er nog even niet uit of het verstandig is om hem in "client mode" te zetten, daar lees ik veel negatieve verhalen over. Mijn idee was om de plug via wifi te laten verbinden met de router en er dan o.a. Apache op te zetten en dit van buiten benaderbaar te maken. Maar de client mode schijnt dus voor geen meter te werken bij een beetje belasting. Mijn vraag, kan ik dit ook voor elkaar krijgen in "access point" mode op een of andere manier? Of zit er niets anders op dan de plug via ethernet direct aan te moeten sluiten op de router?

De wiki-pagina's op plugcomputer.org geven me nog niet genoeg duidelijkheid hierover, of ik zie het nog over het hoofd.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-04 16:50
Tjeerd schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 20:32:
Vandaag eindelijk met mijn Guruplug Server Plus gespeeld die ik twee maanden geleden besteld heb. Ventilatortje maakt redelijk wat herrie, alsof je inderdaad een kleine haardroger aan hebt staan.
Dat klinkt dus niet erg geschikt voor in de huiskamer. Erg jammer, want dat betekent dat ik of 20 meter aan kabel zou moeten trekken, of een stopcontact in de meterkast moet zien te fabriceren...

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
itsme9x schreef op woensdag 10 november 2010 @ 20:00:
[...]

Iets? je betaald 33 euro meer, en dan ook nog eens 30 euro voor tonido, kan ik bijna 2 tonido's voor kopen.
Ik denk dat ik maar iemand moet vinden met een creditcard, en dan geld overmake ofzo

Waarom gebruik je niet zoiets als dit https://www.3vcash.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Antaresje schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 20:54:
[...]

Dat klinkt dus niet erg geschikt voor in de huiskamer. Erg jammer, want dat betekent dat ik of 20 meter aan kabel zou moeten trekken, of een stopcontact in de meterkast moet zien te fabriceren...
Zo heb ik het nu dus ook deels opgelost, tenminste, de plug zit nu in een stopcontact in de meterkast. Alleen helaas komt de kabel binnen in de woonkamer, van daaruit gaat de kabel naar de werkkamer waar de router staat. Ik zou eigenlijk nu weer een kabel moeten trekken naar de meterkast, wat ik niet van plan ben. Maar zelfs als ik de meterkastdeur dicht heb, kun je het ventilatortje er nog doorheen horen als je goed luistert, al is het verder niet storend. Maar voor de huiskamer is het zeker niet geschikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Tjeerd op 07-12-2010 22:03 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme9x
Ik heb contact opgenomen met Tonidoplug en via paypal een betaling gemaakt.

Hij draait nu al een paar weekjes vloeiend met sabnzbd + sickbeard.

lekker serietjes binnehale via usenet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Iemand al ervaring met de "patch" om de Guruplug als een stabiele WiFi-client te laten draaien?

http://www.plugcomputer.o...o_be_a_stable_WiFi_Client

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Vandaag eens tijd om te kijken hoe ik een nieuwe U-Boot en kernel op de Guruplug kan krijgen en ik kom er gewoon niet uit waar ik moet beginnen.

Ik heb o.a. deze gevonden, maar bijv. <cross_compiler_prefix> wordt daar leeggelaten en geen idee wat dan wel in te vullen. Er zijn Sheevaplug-installers en images, maar voor de Guruplug schijnt het niet zo te zijn dat je dit 1:1 over kunt nemen.

Iemand die ervaring heeft met installeren van nieuwere U-Boot en kernel op interne NAND-flash? Of een eenduidige manier en/of site waar ik in één keer doorheen kan lopen. Een PM sturen mag ook, want ik kom er echt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 16:35
Weet iemand een goede plugcomputer om een image gallery te draaien?

Ik heb Linpha op de sheevaplug maar het is eigenlijk behoorlijk traag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
RielN schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 15:48:
Weet iemand een goede plugcomputer om een image gallery te draaien?

Ik heb Linpha op de sheevaplug maar het is eigenlijk behoorlijk traag...
:?

Ik draaide op een AMD 500Mhz met 256MB ram perfect Gallery2, dus vermoed dat je beter de bottleneck kan traceren van, daar LinPHA ongeveer net zo zwaar, dan wel niet ietsjes lichter is dan Gallery.

Maar, je kan Gallery proberen :Y)
OK, realtime thumb generation aanstaan ofzo. Kan dat niet 1malig?

[ Voor 6% gewijzigd door LinuX-TUX op 28-12-2010 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Ik heb telkens 10 processen op 10% convert

dat trekt gewoon veel maar wordt unresponsive.

Maarja, vind de performance maar niks. Misschien eens een reinstall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Gisteren is de voeding van mijn Sheevaplug dan toch overleden... Hij heeft ongeveer een jaar gedraaid, nooit problemen gehad onder zware belastingen. Hij heeft het meestal wel erg rustig.

Toen hij down ging was hij wel heel druk bezig, maar niet drukker dan andere keren. Ik heb voorlopig maar een 5V 3.5A voedinkje van een USB Hub genomen die ik nog had liggen, en die aan de aansluiting van de oude Sheevaplug voeding gesoldeerd. Vervolgens deed hij het weer prima.

Ik zit er nog over te twijfelen om bij NewIT een nieuwe voeding te bestellen, maar ik las dat deze hetzelfde zouden zijn als die van de GuruPlug en dus ook niet zo geweldig. Met name werd een goedkope condensator gebruikt die onder de in de Sheevaplug voorkomende temperaturen ook een kort leven zou hebben: Link. Of dit echt waar is weet ik niet.

Heeft iemand anders toevallig ervaring met de vervangende voeding? Gaat die inderdaad ook kapot? Ik heb wel op gezocht op internet maar nog niemand gevonden bij wie hij echt weer stuk is gegaan met de nieuwe voeding. En op zich lijkt het me wel het beste om alles in 1 te houden in plaats van de losse voeding die ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
ik heb een vervangende voeding (via newit) in mijn sheeva, die doet het nu al weer een hele tijd prima. Ik heb ook een tonidoplug waar al het nieuwe model voeding in zat. Die doet het al een jaar prima en de voeding ziet er nog prima uit (geen lekkende condensators).
Uit voorzorg heb ik de behuizing van mijn sheeva doorboord met gaten voor een betere koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Is er een manier (zonder reinstall) om terug te gaan naar de 'verse' install?
Heb er Debian opgezet maar met zoveel verschillende dingen bezig geweest zoals ddclient smb bind9 kerberos etc etc dat het misschien het beste is om opnieuw te beginnen zodat ik zeker ben dat alles dichtstaat nu dat ik zo een beetje doorheb hoe het allemaal in elkaar zit :)
En een reinstall zie ik niet zo zitten, heb nogal wat problemen gehad met hem te bricken in het begin toen er nog ubuntu opstond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Graviton12 schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 09:13:
Is er een manier (zonder reinstall) om terug te gaan naar de 'verse' install?
Heb er Debian opgezet maar met zoveel verschillende dingen bezig geweest zoals ddclient smb bind9 kerberos etc etc dat het misschien het beste is om opnieuw te beginnen zodat ik zeker ben dat alles dichtstaat nu dat ik zo een beetje doorheb hoe het allemaal in elkaar zit :)
En een reinstall zie ik niet zo zitten, heb nogal wat problemen gehad met hem te bricken in het begin toen er nog ubuntu opstond.
www.squeezeplug.de daar vind je en minimale debian image met smb, nfs en webmin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preaper
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-04 02:17

Preaper

...

FYI, de opvolger van de GuruPlug, de DreamPlug, is bekend en is in februari leverbaar in de US:
http://www.globalscaletec...-41-dreamplug-devkit.aspx

Afbeeldingslocatie: http://www.globalscaletechnologies.com/skins/skin_1/images/dp_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.globalscaletechnologies.com/skins/skin_1/images/dp_2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.globalscaletechnologies.com/skins/skin_1/images/dp_4.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door Preaper op 07-02-2011 10:57 ]

Ik objecteer, u eer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Preaper schreef op maandag 07 februari 2011 @ 10:54:
FYI, de opvolger van de GuruPlug, de DreamPlug, is bekend en is in februari leverbaar in de US:
:9~ Dat ziet er goed uit! Lekker veel aansluitingen en toch niet zo duur als de openrd. Alleen vind ik de kleuren nogal lelijk en vind ik het jammer dat er nog steeds dezelfde CPU en RAM hoeveelheid in zit (aan de specs te zien).

Wel eindelijk een externe voeding dus hopelijk geen opgeblazen plugs meer. Edit: Oeps, niet dus. Nog steeds geintegreerd. Maar hij zit nu zo te zien wel naast het moederboard in plaats van er bovenop.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen.

[ Voor 10% gewijzigd door GekkePrutser op 07-02-2011 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Mja, ik heb hier de guruplug die niet de ge-adverteerde snelheden blijkt te hebben, ik hoef geen Global-scale meuk meer. Buiten dat doet de Guruplug met 100Mbit ook wat ie moet doen, dus enorm ontevreden ben ik ook niet.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preaper
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-04 02:17

Preaper

...

GekkePrutser schreef op maandag 07 februari 2011 @ 12:14:
[...]

:9~ Dat ziet er goed uit! Lekker veel aansluitingen en toch niet zo duur als de openrd. Alleen vind ik de kleuren nogal lelijk en vind ik het jammer dat er nog steeds dezelfde CPU en RAM hoeveelheid in zit (aan de specs te zien).

Wel eindelijk een externe voeding dus hopelijk geen opgeblazen plugs meer. Edit: Oeps, niet dus. Nog steeds geintegreerd. Maar hij zit nu zo te zien wel naast het moederboard in plaats van er bovenop.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen.
Ik denk eerder dat de dreamplug ter wereld is gekomen om de problemen van de guruplug op te lossen, en om dat de naam 'GuruPlug' een nogal negatieve nasmaak heeft gekregen.

Over de power supply. Het is een externe unit geworden die je vast kan klikken aan de plug. Best slim.
Afbeeldingslocatie: http://www.globalscaletechnologies.com/skins/skin_1/images/dp_5.jpg

Ik objecteer, u eer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
... en de voeding van mijn SheevaPlug is ook doorgefikt. Jammer. Het bordje zelf doet het nog steeds prima. Ik heb 'm voorlopig even aan een externe voeding hangen, maar het gaat wel enigzins ten koste van het formaat:
SheevaPlug aan externe voeding

De voeding zelf ziet er niet meer lekker uit (beetje slechte foto; er zit allemaal bruine smurrie over de componenten die vermoedelijk gewoon lijm is; wat er precies stuk is, is niet helemaal duidelijk).
Kapotte voeding van SheevaPlug
Preaper schreef op maandag 07 februari 2011 @ 18:45:
Over de power supply. Het is een externe unit geworden die je vast kan klikken aan de plug. Best slim.
[afbeelding]
Ok, niet slecht, maar bij de oorspronkelijke SheevaPlug kon je de stekker ook direct op de behuizing zetten. Dan kon je de plug dus als één unit zonder snoer in het stopcontact prikken. Daar is de hele naam plug-computer op gebaseerd. Daar zijn ze blijkbaar dus toch van afgestapt.

[ Voor 66% gewijzigd door Soultaker op 19-03-2011 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Blijkbaar kan je die 2 delen gewoon inelkaar schuiven. Ik heb mijn sheevaplug ook niet rechtstreeks in de stekkerdoos zitten, die zit ook met het aansluitsnoer aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Die bruine smurrie zat ook in de mijne, maar er was geen elco geklapt ofzo. Aan de randen (niet op de componenten) was het meer geel. Volgens mij is het inderdaad gewoon lijm, die door de warmte van de componenten langzaam bruin wordt. Ze doen vaak lijm over de zwaardere componenten, zodat ze tijdens het vervoer niet lostrillen. En transformatoren hebben de neiging uit zichzelf te gaan trillen dus die moeten ook goed vast zitten.

Maar wat er uiteindelijk gebeurt is redelijk bekend van de diverse fora: Ze gebruiken goedkope condensatoren die niet tegen warmte kunnen. Daardoor gaan ze langzaam maar zeker stuk. En de koeling van de PSU is erg slecht, vandaar dat die erg warm kan worden. De mijne heeft het ongeveer een jaar volgehouden en hangt nu ook aan een externe voeding (alleen een iets compacter formaat :+ ). Ik had nog een mooie externe USB hub voeding liggen die 5V/3.5A zou kunnen.

Het hebben van een externe voeding scheelt trouwens ook een hoop warmte in dat kleine kastje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als de mijne steft duw ik dat ding gewoon in een Mini-ITX kastje zoals de Aplus CUPID. Heb ik ook meteen ruimte om een hdd in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Ik heb op ebay een 3A 5V adapter gekochte, de kabel in de sheevaplug vast gesoldeerd.
Doet het alweer maanden prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delusion
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-05 11:02
Voor wie interesse heeft in de Pogoplug Pro, die is vandaag te koop bij bij Ibood nu voor €69,95 + (5,95)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Leuk ! Mijn sheeva doet het nog prima... eigenlijk ligt dat ding daar zijn ding te doen en heb er geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:04

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

kon ik dat maar zeggen van mijn guruplug, kl#$teding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die PogoPlug Pro is niet gebaseerd op de Sheevaplug en heeft maar 128MB geheugen en 128MB flash. Ding schijnt wel te hacken te zijn, maar je hebt geen JTAG-interface, dus ik zou er zelf niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme9x
zou er ondertussen niet al een nieuwe versie met 2 ghz uit moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
aangeboden een Tonidoplug: V&A aangeboden: Tonidoplug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Die TonidoPlug en PogoPlug hebben geen JTAG, toch? Dat is wel een nadeel, vind ik, als je er mee wil rommelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Soultaker op 14-04-2011 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Vorige week zitten kloten met mijn Sheevaplug na een foute kernel flash, dan ben je blij met JTAG. Ik zou iig niet zonder willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Soultaker schreef op donderdag 14 april 2011 @ 14:50:
Die TonidoPlug en PogoPlug hebben geen JTAG, toch? Dat is wel een nadeel, vind ik, als je er mee wil rommelen.
De tonidoplug heeft inderdaad geen jtag en geen sd card slot, maar kan wel booten van usbstick of usbdisk, dus rommelen kan nog steeds prima.
Hij heeft echter wel de Tonido software (www.tonido.com) en dat maakt het veel interessanter dan de pogoplug. Bovendien is er een kant en klaar Debian based OS beschikbaar met o.a Squeezeboxserver en Tonido en meer audio goodies op www.squeezeplug.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-05 18:57

XanderDrake

Build the future!

Het wordt trouwens leuk als je over pakweg een jaar Windows 8 op deze apparaatjes kan gaan draaien :)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
raven22 schreef op donderdag 14 april 2011 @ 15:30:
De tonidoplug heeft inderdaad geen jtag en geen sd card slot, maar kan wel booten van usbstick of usbdisk, dus rommelen kan nog steeds prima.
Ah, dat klopt op zich, maar je moet dan heel goed uitkijken met formatteren van je flash-rom partities, want als je de bootloader verneukt is je SheevaPlug gebrickt, terwijl de versie met JTAG effectief unbrickable is omdat je nog altijd via JTAG kunt booten. (Ik vind het net als _JGC_ wel fijn om die optie achter de hand te houden, zodat je met een veiliger gevoel kunt prutsen.)
XanderDrake schreef op donderdag 14 april 2011 @ 15:59:
Het wordt trouwens leuk als je over pakweg een jaar Windows 8 op deze apparaatjes kan gaan draaien :)
Los van de vraag wat je daar aan hebt ten opzichte van een Linux-based OS, kan ik je uit je droom helpen: dat gaat nooit gebeuren. ;)

Ten eerste is er behoorlijk wat hardware-specifieke kernel support nodig, die wel in de Linux-kernel zit (en slechts gedeeltelijk in populaire BSDs) maar die Microsoft nooit aan Windows 8 zal toevoegen omdat de doelgroep (wat hobbyende Tweakers) niet interessant voor ze is. Ten tweede is de ARM-support in Windows 8 gericht op smart phones en dergelijke en die draaien tegenwoordig allemaal op processoren met een nieuwere instructieset dan de ARMv5 die de Feroceon-processor in de SheevaPlug ondersteunt. (Ter vergelijking: zelfs Ubuntu voor ARM ondersteunt geen ARMv5 meer.)

Ik kan je dus op een briefje geven dat Windows 8 nooit op de SheevaPlug zal draaien.

(Je hebt nog een betere kans om Windows CE aka Windows Mobile draaiend te krijgen op de SheevaPlug; die versie target wél ARMv5, maar mist natuurlijk ook de vereiste kernel-support. Je zou misschien wel Windows Mobile applicaties kunnen draaien als je een compatibiliteitslaag à la Wine zou hebben, maar Wine target alleen de Windows Platform API AFAIK en niet de Windows Mobile API.)

[ Voor 12% gewijzigd door Soultaker op 17-04-2011 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
En wat zou ik graag een windows mobile willen draaien op de sheeva met iets als WINE...

Al is het alleen maar om mijn agenda te syncen met een exchangeserver, 2-way, met google calendar, over the air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:37

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Zijn er hier mensen die hun SheevaPlug / TonidoPlug aan een powered usb hubje hebben hangen en in die hub een WiFi dongle en wat USB schijven hebben hangen?

Ik heb nl. geen Linux kennis, dus zoek naar een combi die 100% plug & play is 8)

De PogoPlug Pro heeft natuurlijk wel WiFi en 4 USB poorten, maar heeft maar weinig ram/rom en ik lees her en der dat het installeren van extra programma's (als Squeezebox Server) niet zo eenvoudig is omdat de v3 afwijkt van de normale Sheeva achtige plugs.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:27
Ik heb aan mijn Guruplug Plus een USB hub hangen en die wel van 5V voorzien, omdat er berichten zijn dat je de USB op het mobo kan opblazen als je te veel load vraagt. Ik heb er eerder een USB geluidskaart op gehangen, een memory stick en een harddisk en dat ging prima, maar goed, die HUB werd dan ook gepowered met 5V.

Ik heb overigens mijn Guruplug Plus helemaal uit elkaar gehaald en op microcontroller en netwerkcontrollers heatsinks geplaatst en het geheel vervolgens gekoeld met een 8cm fan op 5V. Ook gebruik ik een SATA multiplier omdat ik twee 2.5" 1 TB schijfjes op het ding heb aangesloten, en je hebt normaal maar 1 SATA port (SATA multiplier is een of ander SIL ding van DealExtereme en werkt prima mits je de harddisks op SATA150 forceert). Beide netwerkaansluitingen zitten als gigabit aangesloten en het bord werkt stabiel maar alles is dan ook goed gekoeld nu.

Het ding start met uboot een kernel van een fat16 partitie op een 2 GB SD kaart en laadt vervolgens Debian Squeeze die op de 2e partitie van de SD kaart staat, Data staat zoals gezegd op de SATA schijven maar die kunnen nu 's nachts lekker slapen.

Het geheel trekt overigens zo'n 17W idle met 2x draaiende SATA schijf en de gigabit aansluitingen 'actief' (dwz, er is een link met een switch aan de andere kant). Dan zit er ook nog een powered HUB aan en een USB geluidskaart. De Guruplug Plus kan ook dienen als WLAN access point en dat heb ik ook aanstaan (dus een wifi stick is niet nodig zoals aangegeven in het vorige bericht). Het geheel draait vanaf een 10 (?) Ampere 5V voeding die ooit bij Farnell was gekocht.

Als muziekserver ben ik overigens wel tegen het volgende aangelopen: een arm-based bordje is prima in staat om MP3 te decoderen in realtime, maar encoden lukt vooralsnog NIET. Ik gebruik 'mpd' om muziek mee af te spelen en wilde deze ook streamen naar mijn telefoon maar dat werkt dus niet omdat encoden meer tijd kost dan het spelen zelf.

[ Voor 14% gewijzigd door Contagion op 07-05-2011 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Contagion schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 13:29:
Het ding start met uboot een kernel van een fat16 partitie op een 2 GB SD kaart en laadt vervolgens Debian Squeeze die op de 2e partitie van de SD kaart staat, Data staat zoals gezegd op de SATA schijven maar die kunnen nu 's nachts lekker slapen.
Heb je een howto gevolgd voor boot op SD enz?
Het is mij tot op heden niet gelukt, GP+ blijft dan in Uboot hangen ook na aanpassen uboot om te verwijzen naar de SD-card.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Loekie schreef op zondag 08 mei 2011 @ 15:04:
[...]

Heb je een howto gevolgd voor boot op SD enz?
Het is mij tot op heden niet gelukt, GP+ blijft dan in Uboot hangen ook na aanpassen uboot om te verwijzen naar de SD-card.
Dat heb ik ook, komt doordat de SD kaart even wat tijd nodig heeft voordat die beschikbaar is.

Als je als boot path een paar keer achter elkaar de SD kaart zet dan werkt het wel goed. Staat ergens in de openplug wiki, helaas ben ik niet bij de mijne in de buurt dus ik kan nu niet uitzoeken hoe die van mij precies ingesteld staat.

Maar in grote lijnen was dat voor mij de oplossing.

Edit: Dit was wel een Sheevaplug trouwens, maar de hardware is bijna hetzelfde en ook Uboot dus ik denk dat het wel hetzelfde probleem is.

[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 09-05-2011 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Bij mijn sheeva werkte de SD-kaart wel, maar ging dat ding na hevige I/O altijd offline en crashte de sheevaplug omdat het rootfs dan weg was.
Overigens is de Sheevaplug die bij mijn ouders draait inmiddels overleden, waarschijnlijk een dode PSU. Ik ben die boel nou zat, de hele zooi gaat weg en er komt een TP-Link router met dd-wrt voor in de plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cashewnut
  • Laatst online: 04-09-2024
Ik ben bezig om waar mogelijk mijn stroomverbruik onlaag te brengen, heb een kleine server draaien en ben benieuwd of ik die kan vervangen door een Sheevaplug. De server is gebaseerd op een mini-ITX bordje met een 1GHz Via C7 processor, 1GB geheugen en een 1 TB hdd. Verder zit er nog een gigabit ethernetkaart in (het bordje heeft zelf alleen 10/100 ethernet). Ik gebruik hem als NAS, als downloadbak (met Sabnzbd+) en als mediaserver voor mijn Squeezebox en Playon!HD mini. Het stroomverbruik is zo'n 25 watt.

Als ik op http://www.computingplugs...hp/SheevaPlug_Performance kijk, zie ik dat de network throughput nogal traag is. Over Samba wordt 6.52 of 14.8 MB/s gehaald, afhankelijk van de richting van het dataverkeer. Terloops staat erbij dat twee "normale" computers 25 MB/s halen. Dat haal ik echter ook met mijn server, en 6.5 MB/s vind ik een beetje tegenvallen. Er staat ook nog eens bijstaat dat de CPU daarbij voor 85% of 60% belast wordt. Vind ik aardig veel. Voordat ik mijn server in gebruik nam, had ik een NSLU2. Maar qua performance lijkt dit misschien wel meer op de NSLU2 dan op mijn server.

Is hij in de praktijk echt zo traag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Met USB disks is dat ding sowieso traag, dus je zult een eSATA versie moeten nemen en dan je disk aansluiten met externe voeding en eSATA kabel.
Ik vraag me af of je verbruik tov dat VIA ding wel veel omlaag gaat. De disk is de grootverbruiker in je huidige systeem, die zal je dan ook nog hebben in je nieuwe systeem, maar dan in een externe behuizing met losse voeding. Ik denk dat je misschien een paar W bespaart, maar veel zal het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

cashewnut schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 19:29:
Ik ben bezig om waar mogelijk mijn stroomverbruik onlaag te brengen, heb een kleine server draaien en ben benieuwd of ik die kan vervangen door een Sheevaplug. De server is gebaseerd op een mini-ITX bordje met een 1GHz Via C7 processor, 1GB geheugen en een 1 TB hdd. Verder zit er nog een gigabit ethernetkaart in (het bordje heeft zelf alleen 10/100 ethernet). Ik gebruik hem als NAS, als downloadbak (met Sabnzbd+) en als mediaserver voor mijn Squeezebox en Playon!HD mini. Het stroomverbruik is zo'n 25 watt.
Die 25W is wel erg veel zeg. Een modern i3 systeem zit al op een 15-20W en Anandtech laat zien dat Brazos idle op een 10W uitkomt. Ik zou niet gaan kloten met een plug, maar lekker een Brazos nemen. Power zat voor wat jij wil en nog zuinig ook. Geen idee alleen of de prijs ook nog leuk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cashewnut
_JGC_ schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 11:46:
Met USB disks is dat ding sowieso traag, dus je zult een eSATA versie moeten nemen en dan je disk aansluiten met externe voeding en eSATA kabel.
Ik vraag me af of je verbruik tov dat VIA ding wel veel omlaag gaat. De disk is de grootverbruiker in je huidige systeem, die zal je dan ook nog hebben in je nieuwe systeem, maar dan in een externe behuizing met losse voeding. Ik denk dat je misschien een paar W bespaart, maar veel zal het niet zijn.
Valt wel mee. Ik heb een WD Green hdd die ook nog eens na 20 minuten inactiviteit uitgeschakeld wordt. Dat scheelt zo'n 4 of 5 watt, als ik het me goed herinner. 25 watt is trouwens afgerond. Volgens mij was het nog iets minder (23-24 ofzo), maar ik weet het niet meer zeker.
Mars Warrior schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 11:55:
[...]

Die 25W is wel erg veel zeg. Een modern i3 systeem zit al op een 15-20W en Anandtech laat zien dat Brazos idle op een 10W uitkomt. Ik zou niet gaan kloten met een plug, maar lekker een Brazos nemen. Power zat voor wat jij wil en nog zuinig ook. Geen idee alleen of de prijs ook nog leuk is...
Is dit wat je bedoelt? Daar staat dat het idle vermogen 24.2 watt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

cashewnut schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 12:23:
[...]
Is dit wat je bedoelt? Daar staat dat het idle vermogen 24.2 watt is.
Ik bedoelde de Zotac ZBOX eigenlijk...
En kijk je op xbitlabs, dan kom je na de voeding een watt of 7 tegen...

Geen idee hoe Anand op 24W uitkomt. Een Atom meten ze ook op 35W. Lijkt me compleet idioot.
Mijn Samsung netbook met dual core Atom (N550) doet 5-6W uit het stopcontact :z :z
Kan een plug met hdd waarschijnlijk nog een puntje aan zuigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cashewnut
Mars Warrior schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 20:04:
[...]

Ik bedoelde de Zotac ZBOX eigenlijk...
En kijk je op xbitlabs, dan kom je na de voeding een watt of 7 tegen...

Geen idee hoe Anand op 24W uitkomt. Een Atom meten ze ook op 35W. Lijkt me compleet idioot.
Mijn Samsung netbook met dual core Atom (N550) doet 5-6W uit het stopcontact :z :z
Kan een plug met hdd waarschijnlijk nog een puntje aan zuigen...
Het zal er vooral mee te maken hebben hoe er is gemeten. Met mijn Cresta meet ik dat mijn netbook - een Samsung N210 plus met een Atom N450 CPU - 43 watt gebruikt. De accu is dan wel aan het opladen, het scherm staat op volle sterkte en hij installeert updates. De Cresta was door Kassa als een van de beste verbruiksmeters getest en neemt ook de powerfactor mee.

Hoe heb je je eigen meting uitgevoerd?

edit: accu bijna volledig opgeladen en machine idle, nu geeft de Cresta 15 watt aan.
edit2: accu nu volledig opgeladen en idle verbruik gedaald naar 9 watt. Moet zeggen dat ik dat niet had gedacht. In vergelijking daarmee verbruikt mijn server inderdaad veel.

[ Voor 10% gewijzigd door cashewnut op 11-06-2011 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

cashewnut schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 21:33:
[...]
edit: accu bijna volledig opgeladen en machine idle, nu geeft de Cresta 15 watt aan.
edit2: accu nu volledig opgeladen en idle verbruik gedaald naar 9 watt. Moet zeggen dat ik dat niet had gedacht. In vergelijking daarmee verbruikt mijn server inderdaad veel.
Leuk hè?
Ik heb in de BIOS LAN disabled. Gebruik ik toch niet en scheelde iets van 1.5W!
Verder schermhelderheid wat terugdraaien en ik denk dat je aardig in de buurt van mijn meting gaat komen.

Besef dat de netbook die ik heb volgens Samsung 13-14u moet meegaan op een acculading. Dacht dat de N210 'maar' op 10u oid is gespecificeerd. Ik heb speciaal de zuinigste uitgezocht 8)

De netbook draait Tonido software, net als de TonidoPlug, maar ik vond dit toch een stuk makkelijker eerlijk gezegd. Ook geen last van ontploffende voedingen of andere hardware problemen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cashewnut
Ik ben er helaas ook achter waarom mijn server zoveel stroom verbruikt; de BIOS lijkt geen frequency scaling toe te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:10

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Een hoop meters zijn bij laag verbruik niet helemaal correct. Mux heeft daar ook een verhaal over geschreven.
15 Watt is weinig, de meeste nas servers trekken meer uit het stopcontact. Maar Mux had met wat moeite 10 Watt gehaald, dus vraag me af of jouw 9 Watt klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cashewnut
Mr_gadget schreef op zondag 12 juni 2011 @ 15:10:
Een hoop meters zijn bij laag verbruik niet helemaal correct. Mux heeft daar ook een verhaal over geschreven.
15 Watt is weinig, de meeste nas servers trekken meer uit het stopcontact. Maar Mux had met wat moeite 10 Watt gehaald, dus vraag me af of jouw 9 Watt klopt.
Dat ging over mijn netbook, niet over mijn NAS.

edit: heb nog wat gevonden over de Samba performance. Op http://plugcomputer.org/p...6d&topic=57.msg804#msg804 zegt iemand een schrijfsnelheid te halen van 25-30 MB/s. Dat lijkt er meer op. Er staat echter niets over de leessnelheid (die gek genoeg lager is volgens http://www.computingplugs..._shared_by_Sheeva_Plug.29).

[ Voor 34% gewijzigd door cashewnut op 12-06-2011 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:27
Ik kan de samba snelheid wel eens voor je testen, maar zit nu niet bij de server. Echt snel is het niet hoor. Ik denk dat ik niet boven de 100 Mbps uit kom, dus daar zou ik geen gbit lan voor nodig hebben, maar met het oog op glas of Ziggo 120/10 leek het me nuttig een serverbordje te hebben met gbit (ik neem aan dat hij wel kan 'NATten' op meer dan 100 Mbps. Bovendien heeft het ding 2x gbit en dat is in mini itx configuratie helemaal niet te vinden en moet er weer losse netwerkkaart bij. Tel daarbij op dat de Guruplug ook als wireless access point kan dienen en als je dat ook nog apart moet kopen en dat dat dan een los apparaat is, dan wordt ook het stroomverbruik al gauw meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die 35MB/s is ook niet gek, gezien de 350Mbit die ik maximaal uit de Gbit connectie weet te trekken met iperf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-04 20:18
Hmm zijn deze plugs nog steeds zo populair? Ik ben op zoek naar een plug die minimaal Ubuntu 10 fatsoenlijk kan draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
AFAIK zijn nieuwere Ubuntu releases armv6 en armv7, dus die gaan niet werken op Sheevaplugs. Debian ondersteunt in zowel stable, testing als untable nog wel armel (armv5). De armv7 support op Debian in unstable wordt gewoon naast de huidige armv5 port ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:07

zeroday

There is no alternative!

raven22 schreef op donderdag 14 april 2011 @ 15:30:
[...]

Hij heeft echter wel de Tonido software (www.tonido.com) en dat maakt het veel interessanter dan de pogoplug. Bovendien is er een kant en klaar Debian based OS beschikbaar met o.a Squeezeboxserver en Tonido en meer audio goodies op www.squeezeplug.de
Versie 1 heeft inderdaad geen jtag, maar versie 1 is dan ook niet meer verkrijgbaar
Versie 2 heeft wel jtag
Verse 2 draait op Debian squeeze en ik gebruik hem momenteel as sabnzbd downloader

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:07

zeroday

There is no alternative!

the-edge schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 20:56:
Hmm zijn deze plugs nog steeds zo populair? Ik ben op zoek naar een plug die minimaal Ubuntu 10 fatsoenlijk kan draaien...
Wat moet een goede plug hebben? En wat ben je bereid ervoor te betalen?
Wat voor functies? Openheid? Widget apps, nas functies? Usm, sata, usb?

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
the-edge schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 20:56:
Met zeroday hierboven.

Daarbij moet ik zelf wel eerlijk zijn. Heb de laatste dagen weer stevig lopen hobbyen met dat ding. Was het local booten met remote FS een beetje zat en wilde gewoon alles van TFTP/NFS hebben booten (kernel en de hele zooi). Heb toen in de donkere krochten des internets een u-boot gevonden, die meer mogelijkheden zou bieden om remote te booten + alle kernels zou moeten slikken. Vond het al frappant dat hij bijna 3 keer zo groot was als m'n oudere u-boot bestanden en je mag 3 keer raden wat er toen gebeurde :+

Op dit soort momenten baal ik wel dat ik niet voor een beagle variant ben gegaan. Documentatie en tutorials zijn er oppervlakkig, maar als het de diepte in gaat mbt unbricken ed moet je een hoop begrijpend lezen en je met dingen bezig gaan houden, die je eigenlijk niet wil weten omdat je maar een simpel servertje wil hosten.

Dus, als je niet teveel eisen stelt, geweldig ding. Brick je hem per ongeluk, kan hij met JTag zo weer tot leven worden gewekt. Ga je exotische dingen verzinnen zoals ik, dan kan je voor verrassingen komen te staan, maar hee, je bent tweaker of je bent het niet :Y)

Ubuntu 10.04 heb ik draaiend gehad ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
LinuX-TUX schreef op woensdag 23 november 2011 @ 11:55:
[...]
Daarbij moet ik zelf wel eerlijk zijn. Heb de laatste dagen weer stevig lopen hobbyen met dat ding. Was het local booten met remote FS een beetje zat en wilde gewoon alles van TFTP/NFS hebben booten (kernel en de hele zooi). Heb toen in de donkere krochten des internets een u-boot gevonden, die meer mogelijkheden zou bieden om remote te booten + alle kernels zou moeten slikken. Vond het al frappant dat hij bijna 3 keer zo groot was als m'n oudere u-boot bestanden en je mag 3 keer raden wat er toen gebeurde :+

Op dit soort momenten baal ik wel dat ik niet voor een beagle variant ben gegaan. Documentatie en tutorials zijn er oppervlakkig, maar als het de diepte in gaat mbt unbricken ed moet je een hoop begrijpend lezen en je met dingen bezig gaan houden, die je eigenlijk niet wil weten omdat je maar een simpel servertje wil hosten.
Wat bedoel je met een Beagle variant? Ik ben wel benieuwd naar een eventuele opvolger voor als de mijne kapot gaat, en de nieuwe GuruPlugs vind ik niet zo geweldig.

Mijn SheevaPlug draait nog steeds als server, geweldig ding is het :D Stil, zuinig en toch snel, afhankelijk van wat je er mee doet natuurlijk. Ik gebruik hem dagelijks.

Ik heb wel het gebruikelijke probleem gehad van de kapotte netvoeding, hij draait nu aan een 3.5 Ampere 5V netvoeding (die oorspronkelijk bij een powered USB hub hoorde). Erg fijn ding.

Ik gebruik inderdaad geen ubuntu meer omdat die niet ondersteund wordt dus ik ben toen overgestapt naar Debian. Daarmee krijg ik nog regelmatig updates. Dus daar ben ik erg blij mee, ik had geen zin in het urenlang rommelen om Ubuntu zelf te compileren zodat het zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
GekkePrutser schreef op woensdag 23 november 2011 @ 12:15:
[...]
Wat bedoel je met een Beagle variant? Ik ben wel benieuwd naar een eventuele opvolger voor als de mijne kapot gaat, en de nieuwe GuruPlugs vind ik niet zo geweldig.
[...]*knip*[...]
Beagleboard: http://beagleboard.org/ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Laatst online: 29-04 09:11

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Topicstarter
Of de Beaglebone, die prijs 69 euri 8)7

BeagleBone features:
  • 700-MHz superscalar ARM Cortex™-A8
  • 256-MB DDR2 RAM
  • 1-port USB 2.0 host
  • Integrated 10/100 Ethernet
  • microSD slot and 2-GB microSD card with validation and demonstration image from the Angstrom Distribution
  • USB 2.0 fl exible device port with ability to supply power
  • On-board USB-to-serial/JTAG over shared USB device port
  • 3.3-V 2× 46-pin peripheral with multiplexed LCD signals and battery-control expansion headers
  • Board size: 8,6 × 5,4 cm.
>

Afbeeldingslocatie: http://beagle.s3.amazonaws.com/graphics/beaglebone/beaglebone-in-hand.JPG

[ Voor 55% gewijzigd door WeaZuL op 12-12-2011 18:49 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste