Ik zit er nu mee te spelen, maar krijg geen serial verbinding met putty op winXP. Ik heb de drivers geinstalleerd maar nog geen succes. Ga maar eens verder proberen.
raven22, De mini USB aansluiting op de plug is een beetje gevoelig, hij moet er echt goed inzitten.
Ik krijg het echt niet voor elkaar om met putty onder winXP een seriele verbinding op te zetten, maar het rare is dat ik de installer versie 1.0 wel aan de praat heb gekregen onder winXP. De eerste keer gaf hij een errror maar bij de 2de keer werkte het en alles staat nu netjes op de SD-card.
Alleen nog een vraag, als ik het reset knopje met een paperclip indruk dan heb ik het idee dat er niets gebeurd, het groene en blauwe lampje blijven branden. Als ik een reboot via SSH (shutdown -r now) doe dan gaat het blauwe lampje wel even uit. Klopt dit?
Alleen nog een vraag, als ik het reset knopje met een paperclip indruk dan heb ik het idee dat er niets gebeurd, het groene en blauwe lampje blijven branden. Als ik een reboot via SSH (shutdown -r now) doe dan gaat het blauwe lampje wel even uit. Klopt dit?
Kreeg een rekening van 16 euro nog wat.darkmage schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 15:57:
[...]
Daar zijn ze voor aangewezen (door de verzender). Je hebt hier geen eigen keuze in, anders dan het door een ander bedrijf te laten versturen.
[...]
Het is rustig 20 euro ex btw aan kosten, komt nog 19% btw over het hele bedrag van de bestelling (dus incl verzendkosten, verzekering en alles), zit je zo op 30-40 euro.
En nee, je kan deze kosten niet aftrekken, niet terugvragen en je kan geen bezwaar maken. Had je het maar DDP (ipv FOB zoals gebruikelijk) (info) moeten bestellen.
Alleen BTW.
Met aftrek bedoel ik dat ik het geheel aftrek, BTW is nederland betaald (ben freelance).
Ik heb er ook eentje besteld.
Ik ben van plan om er Debian (http://www.cyrius.com/debian/kirkwood/sheevaplug/unpack.html) op te zetten. Maar daarrond heb ik nog een vraag. Als er Debian op staat, zitten dan ook alle modules om USB audio aan de praat te krijgen al in de kernel, of zal ik die aan de kernel moeten toevoegen (en dan compileren)?
Ik ben van plan om er Debian (http://www.cyrius.com/debian/kirkwood/sheevaplug/unpack.html) op te zetten. Maar daarrond heb ik nog een vraag. Als er Debian op staat, zitten dan ook alle modules om USB audio aan de praat te krijgen al in de kernel, of zal ik die aan de kernel moeten toevoegen (en dan compileren)?
Mooi! En als antwoord op je vraag, onderstaande staat er standaard op:_-_bram_-_ schreef op donderdag 17 september 2009 @ 13:23:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| plugserver:/# ls -alR /lib/modules/2.6.30-1-kirkwood/kernel/sound/usb/ /lib/modules/2.6.30-1-kirkwood/kernel/sound/usb/: total 152 drwxr-xr-x 3 root root 4096 2009-08-27 20:00 . drwxr-xr-x 6 root root 4096 2009-08-27 20:00 .. drwxr-xr-x 2 root root 4096 2009-08-27 20:00 caiaq -rw-r--r-- 1 root root 111785 2009-08-18 20:20 snd-usb-audio.ko -rw-r--r-- 1 root root 23248 2009-08-18 20:20 snd-usb-lib.ko /lib/modules/2.6.30-1-kirkwood/kernel/sound/usb/caiaq: total 40 drwxr-xr-x 2 root root 4096 2009-08-27 20:00 . drwxr-xr-x 3 root root 4096 2009-08-27 20:00 .. -rw-r--r-- 1 root root 32761 2009-08-18 20:20 snd-usb-caiaq.ko |
Anoniem: 297021
Werkt na installatie van alsa. Ik gebruik mijn sheevaplug als mp3 speler (mp3 + usb audio stick, 1 dollar op ebay)._-_bram_-_ schreef op donderdag 17 september 2009 @ 13:23:
Ik zoe nu een onder linux werkende geluidskaart met een line-in. Die usb-dingen hebben meestal alleen een mic-in en een line-out.
Ik heb een paar maanden geleden twee sheevaplugs besteld. De verzender had op de doos als waarde '100 euro' gezet en daarom moest ik 19 euro btw betalen.crazycrab schreef op donderdag 10 september 2009 @ 13:56:
Ik heb vandaag van FedEx een factuur van €33,56 ontvangen voor btw- en invoerrechten. Terwijl het al een paar weken geleden is dat ik de sheevaplug ontvangen heb. Heeft iedereen dit?
Bij mij kwam die brief van fedex ook enkele weken later. Als je 33,59 betalen zou ik maar bezwaar maken. De betalingsherinnering (ik had in eerste instantie niet gereageerd) heb ik hier nog liggen. Als ik verder zoek kan ik ook nog wel de oorspronkelijke rekening vinden. Ik zou maar bezwaar maken tegen die 33,56 euro.
Dat is ook mijn plan. Is de installatie van alsa ook nodig op Debian, of enkel bij de voorgeconfigureerde Ubuntu-installatie?Anoniem: 297021 schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 15:15:
Werkt na installatie van alsa. Ik gebruik mijn sheevaplug als mp3 speler (mp3 + usb audio stick, 1 dollar op ebay).
Dit is de hele kernel config van de SheevaPlug 1.0 installer: config.txt (geserveerd vanaf een SheevaPlug
)
ALSA zit daar dus bij (CONFIG_SND) en ook support voor USB audio. (Overigens vraag ik me wel af waarom je er bezwaar tegen zou hebben om je eigen kernel te compileren, als je toch al de moeite gaat doen om de Ubtunu distributie te vervangen voor Debian, wat praktisch hetzelfde OS is.)
ALSA zit daar dus bij (CONFIG_SND) en ook support voor USB audio. (Overigens vraag ik me wel af waarom je er bezwaar tegen zou hebben om je eigen kernel te compileren, als je toch al de moeite gaat doen om de Ubtunu distributie te vervangen voor Debian, wat praktisch hetzelfde OS is.)
[ Voor 8% gewijzigd door Soultaker op 18-09-2009 22:03 ]
Bij mij is een belastbare waarde van 124 euro genoteerd, dit resulteerd in €23,56 aan btw. Echter komt er ook een voorschotprovisie bij van €10,00 waardoor het totaal €33,56 is. Ik heb geen btw nummer, kan dat de reden zijn dat je minder hebt hoeven te betalen?Ik heb een paar maanden geleden twee sheevaplugs besteld. De verzender had op de doos als waarde '100 euro' gezet en daarom moest ik 19 euro btw betalen.
Ok, als je dat zou willen doen. Ben wel benieuwd naar wat er op jouw faktuur staat.Bij mij kwam die brief van fedex ook enkele weken later. Als je 33,59 betalen zou ik maar bezwaar maken. De betalingsherinnering (ik had in eerste instantie niet gereageerd) heb ik hier nog liggen. Als ik verder zoek kan ik ook nog wel de oorspronkelijke rekening vinden. Ik zou maar bezwaar maken tegen die 33,56 euro.
Vreemd ik moet maar 17.67 euro betalen aan btw waarde $99 .. ik vind het allemaal maar vreemd ... we konden toch tot een bepaald bedrag kosteloos importeren?
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
Ja dat kan, tot €430,-: http://douane.nl/particul...e/reizigersbagage-07.html. Maar niet als je het op laat sturen: http://douane.nl/veelgesteldevragen/ , eerste vraag.WeaZuL schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 18:16:
Vreemd ik moet maar 17.67 euro betalen aan btw waarde $99 .. ik vind het allemaal maar vreemd ... we konden toch tot een bepaald bedrag kosteloos importeren?
[ Voor 15% gewijzigd door autostatic op 19-09-2009 18:36 ]
De oorspronkelijke factuur heb ik weggeooid, denk ik. Kan 'm niet meer vinden. Op de herinnering stond alleen het bedrag genoemd. Wat ik me wel herinner is dat alleen BTW in rekening was gebracht, geen douanerechten. E.e.a. hangt af van wat er op het pakketje als waarde geschreven staat., in mijn geval was dat 100 euro, terwijl er dus twee sheevaplugs inzaten.crazycrab schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 00:22:
[...]
Bij mij is een belastbare waarde van 124 euro genoteerd, dit resulteerd in €23,56 aan btw. Echter komt er ook een voorschotprovisie bij van €10,00 waardoor het totaal €33,56 is. Ik heb geen btw nummer, kan dat de reden zijn dat je minder hebt hoeven te betalen?
[...]
Ok, als je dat zou willen doen. Ben wel benieuwd naar wat er op jouw faktuur staat.
Ik heb trouwens ook geen btwnummer. Verder zou ik gaan piepen over die voorschotbelasting.
Ik moet inderdaad ook een euro of €40 betalen. Vond dit al vrij apart.€19,- Btw. kan ik nog indenken maar dit gaat me wat ver. Iemand al bezwaar gemaakt en zo ja, hoe wat en waar? Valt trouwens niks van te maken van die aanslag. Onduidelijk, niet te lezen papiertje.
[ Voor 19% gewijzigd door Ebayzo op 21-09-2009 16:27 ]
Default blanke hetero
Genoeg gezemeld over die BTW, kunnen we het nu weer over de SheevaPlug zelf hebben?
Hehe, ja
Die van mij is een beetje out of service
Had een OS op een SD kaart gezet, vervolgens wilde ik een OS op een harddisk zetten en had de SD al gewist. Alleen krijg ik nu dus het OS op de schijf niet draaiend en is mijn SD onbruikbaar. Oeps!
Default blanke hetero
Ik nie snap nie, maar kan ook door al dat bier komen
Lijkt me een goede.AutoStatic schreef op maandag 21 september 2009 @ 20:29:
Genoeg gezemeld over die BTW, kunnen we het nu weer over de SheevaPlug zelf hebben?
Wat draaien jullie zoal op de Sheeva? Ik heb mbv de installer 1.0 ubuntu op een 4gb sd-card gezet. Toen lighttpd, php5, en mysql, gevolgd door squeezecenter en webmin.
Nu wil ik ook graag een soort backup van mijn imap mail die bij de hostingprovider staat. Deze maakt nl geen backup van de email.
Ik zoek een oplossing die een aantal keer per dag mijn email op de server van de hostingprovider synched met een backup locatie op mijn sheeva. Die backuplocatie hoef ik dus alleen te benaderen in geval van nood.
Hoe pak ik dat aan?
Om mail te downloaden kun je fetchmail gebruiken, maar dan moet je los daarvan nog een MDA configureren waar fetchmail je mailtje kan afleveren. Je hoeft daarvoor niet een hele mailserver te configureren; je kunt bijvoorbeeld ook gewoon procmail installeren en gebruiken om binnenkomende mail te filteren en af te leveren in een maildir (of ouderwetse mailbox, maar ik zou persoonlijk de voorkeur geven aan een maildir).
edit:
Trouwens, als je POP3 gebruikt, en je wil dat fetchmail wel alle mail download maar geen berichten verwijderd of als gelezen markeert, moet je de --uidl en --idfile opties gebruiken.
edit:
Trouwens, als je POP3 gebruikt, en je wil dat fetchmail wel alle mail download maar geen berichten verwijderd of als gelezen markeert, moet je de --uidl en --idfile opties gebruiken.
[ Voor 18% gewijzigd door Soultaker op 22-09-2009 16:41 ]
Heb gelijk Debian Lenny op de SheevaPlug gezet. Verder draait er het volgende op:
- Apache2 + PHP
- NFS
- OpenSSH
- Museek+
Staat allemaal op een externe USB schijf. Niet zo gek veel nog, de plug heeft het dan ook makkelijk.
- Apache2 + PHP
- NFS
- OpenSSH
- Museek+
Staat allemaal op een externe USB schijf. Niet zo gek veel nog, de plug heeft het dan ook makkelijk.
Heb wel moeite met proftpd,
ProFTPd warning: cannot start neither in standalone nor in inetd/xinetd mode. Check your configuration.
En dan nog een hoop geheen-en-weer
ProFTPd warning: cannot start neither in standalone nor in inetd/xinetd mode. Check your configuration.
En dan nog een hoop geheen-en-weer
Ik zou gewoon geen FTP installeren. SSH is veiliger, werkt misschien zelfs wel beter en is simpeler op te zetten.
Ik heb er vsftpd opgezet met anonieme toegang op mijn subnet. FTP is natuurlijk wel wat efficiënter dan SCP en kost heel wat minder CPU-belasting bij gebrek aan encryptie (hoewel de SheevaPlug encryptie over een 100 Mbit verbinding prima trekt).
Maar inderdaad, voor persoonlijk gebruik (als je dus al een user account hebt) is SCP een stuk beter.
Maar inderdaad, voor persoonlijk gebruik (als je dus al een user account hebt) is SCP een stuk beter.
Ho Ho.
Wat een termen
FTP omdat ik dan makkelijk via windows kan werken. Maar hoe gaat dat met SSH? Ik gebruik SSH/Putty nu om gewoon met de plug te werken op afstand, maar kun je dan ook wat met files en mappen?
Wat een termen
FTP omdat ik dan makkelijk via windows kan werken. Maar hoe gaat dat met SSH? Ik gebruik SSH/Putty nu om gewoon met de plug te werken op afstand, maar kun je dan ook wat met files en mappen?
Ik zou inderdaad dat ftp vergeten en dit installeren op je computer. Werkt net als putty dan met een explorerachtige interface. http://winscp.net/eng/docs/lang:nlRielN schreef op woensdag 23 september 2009 @ 19:14:
Ho Ho.
Wat een termen
Ah, eens naar kijken.
Iemand een goede manier om x11vnc + xfce o.i.d. te installeren? Heb x11vnc aan het draaien, maarja krijg logischerwijs enkel een zwart scherm met een muiskruisje
gewoon xfce4 installeren?
--gelukt, met tightvncserver en xfce4

maar beetje 'buggy' .
Ik ben nu ook aan het stoeien om een nieuwe install te doen op een USB drive ... maar daar kom ik echt niet uit. Heeft iemand een paar tips hoe dit aan te pakken?
Ik heb met fdisk en mkfs een usb disk aangemaakt met:
sda1 is 20Gb geformatteerd of ext3
sda2 is linux swap 1Gb (formatteren?)
sda3 is data, op FAT32 omdat ik dan nog es kan uitwisselen
*edit
heb fris filesystem gekopieerd naar usb-disk
in uboot
ik krijg nu de swap wel werkend door
maar is hier een commando voor in de boot?
Iemand een goede manier om x11vnc + xfce o.i.d. te installeren? Heb x11vnc aan het draaien, maarja krijg logischerwijs enkel een zwart scherm met een muiskruisje
gewoon xfce4 installeren?
--gelukt, met tightvncserver en xfce4

maar beetje 'buggy' .
Ik ben nu ook aan het stoeien om een nieuwe install te doen op een USB drive ... maar daar kom ik echt niet uit. Heeft iemand een paar tips hoe dit aan te pakken?
Ik heb met fdisk en mkfs een usb disk aangemaakt met:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| root@ubuntu:~# fdisk -l Disk /dev/sda: 320.0 GB, 320072933376 bytes 255 heads, 63 sectors/track, 38913 cylinders Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes Disk identifier: 0x7aceb86c Device Boot Start End Blocks Id System /dev/sda1 * 1 2612 20980858+ 83 Linux /dev/sda2 2613 2744 1060290 82 Linux swap / Solaris /dev/sda3 2745 38913 290527492+ 83 Linux |
sda1 is 20Gb geformatteerd of ext3
sda2 is linux swap 1Gb (formatteren?)
sda3 is data, op FAT32 omdat ik dan nog es kan uitwisselen
*edit
heb fris filesystem gekopieerd naar usb-disk
in uboot
code:
1
| setenv bootargs_root 'root=/dev/sda1 rootdelay=10' |
ik krijg nu de swap wel werkend door
code:
1
2
3
4
| root@ubuntu:~# swapon /dev/sda2 root@ubuntu:~# swapon -s Filename Type Size Used Priority /dev/sda2 partition 1060280 0 -1 |
[ Voor 97% gewijzigd door RielN op 24-09-2009 02:28 ]
Er is een Putty SCP client (PSCP) maar met SCP kun je alleen bestanden en directories oversturen, en niet browsen. Daarvoor kun je dan weer SFTP gebruiken. Een uitstekende client hiervoor is FileZilla.RielN schreef op woensdag 23 september 2009 @ 19:14:
Maar hoe gaat dat met SSH? Ik gebruik SSH/Putty nu om gewoon met de plug te werken op afstand, maar kun je dan ook wat met files en mappen?
Op de server hoef je niets te configureren om SCP of SFTP te gebruiken; de benodigde onderdelen worden met de SSH server meegeïnstalleerd. Je kunt gewoon inloggen met het gebruikersnaam en wachtwoord waarmee je ook met Putty inlogt.
Voeg deze regel toe aan /etc/fstab:RielN schreef op woensdag 23 september 2009 @ 22:58:
/dev/sda2 none swap defaults 0 0
[ Voor 14% gewijzigd door Soultaker op 24-09-2009 01:47 ]
[trash maar]
[ Voor 93% gewijzigd door Soultaker op 24-09-2009 01:46 ]
...
sommige dingen moet je net weten.
Gebruik FileZilla al ... heel lang. En ja, super makkelijk, kende de optie sftp helemaal niet maar dat werkt dus als een gigantisch zonnetje. Thanx!
WinSCP ook .. .trouwens
sommige dingen moet je net weten.
Gebruik FileZilla al ... heel lang. En ja, super makkelijk, kende de optie sftp helemaal niet maar dat werkt dus als een gigantisch zonnetje. Thanx!
WinSCP ook .. .trouwens
[ Voor 7% gewijzigd door RielN op 24-09-2009 11:48 ]
Ik heb vorige week Debian geïnstalleerd op een SD-kaart. Dat werkt prima (er was ook een nieuwe versie van U-Boot voor nodig), het probleem is alleen dat na stroomuitval (of de eerste keer nadat je de stekker erin stopt) de plug niet wil opstarten. Als ik dan vervolgens met een pinnetje de reset-knop indruk, werkt alles als een zonnetje. Het probleem is dat ik niet kan zien wat er gebeurt, want de seriële poort werkt natuurlijk alleen als ik de stroom erin heb zitten. Op het Plugcomputer.org-forum wordt hetzelfde probleem gemeld (en oplossingen zoals het toevoegen van een rootfsdelay-parameter in U-boot), maar dat heeft het allemaal niet opgelost. Iemand hier toevallig hetzelfde probleem (of liever nog, oplossing)?
Ik snap he tniet zo goed,
als bij mij de stroom ervanaf gaat, en er weer op, herstart hij onmiddelijk en kan dit ook helemaal volgen met een seriele aansluiting.
als bij mij de stroom ervanaf gaat, en er weer op, herstart hij onmiddelijk en kan dit ook helemaal volgen met een seriele aansluiting.
Ik heb een soort gelijk probleem, na het stopcontact in de muur te hebben gestopt moet ik vaak eerst een reset doen (soms wel 2 keer). Verder heb ik het probleem dat ik nog geen seriele verbinding op heb kunnen zetten. Ik heb het vanaf een winXP of een linux host geprobeerd maar krijg niets in het putty scherm (windowsMisterData schreef op donderdag 24 september 2009 @ 13:51:
Ik heb vorige week Debian geïnstalleerd op een SD-kaart. Dat werkt prima (er was ook een nieuwe versie van U-Boot voor nodig), het probleem is alleen dat na stroomuitval (of de eerste keer nadat je de stekker erin stopt) de plug niet wil opstarten. Als ik dan vervolgens met een pinnetje de reset-knop indruk, werkt alles als een zonnetje. Het probleem is dat ik niet kan zien wat er gebeurt, want de seriële poort werkt natuurlijk alleen als ik de stroom erin heb zitten. Op het Plugcomputer.org-forum wordt hetzelfde probleem gemeld (en oplossingen zoals het toevoegen van een rootfsdelay-parameter in U-boot), maar dat heeft het allemaal niet opgelost. Iemand hier toevallig hetzelfde probleem (of liever nog, oplossing)?
) te zien en met linux kan ik alleen verbinding maken met /dev/ttyUSB0, /dev/ttyUSB1 is niet te vinden.
Maar als ik de installer versie 1.0 gebruik kan ik wel ubuntu op een sd-card zetten. Dus dat is prima, maar eigenlijk draai ik liever Debian. Ubuntu ondersteund het arm platform niet meer na 9.04. Ik hoop dat er binnenkort iemand is die de installer geschikt maakt om er debian te installeren. Lijkt me niet zo moeilijk, maar ja ik ben dan ook een leek op dit gebied.
hmm, ik zie de komende jaren nog geen probleem, ik draai zelfs bij voorkeur nog 8.04 zoals op mijn virtuele server. Ik loop hier bij 9.04 toch nog regelmatig tegen foute pakketten aan, kleine bugs die weer anderhalf uur google vragen etc. 8.04 heeft voor mij nog niet minder functionaliteit gehad . . . dus ik zie geen noodzaak om mee te gaan met nieuwe versies, althans, nog niet met de hardware die ik wil gebruiken.
Bij mijn schijf (externe Iomega 320Gb) werkt dit:MisterData schreef een poos terug:
code:
1 0 1 * * * root sg_start --stop /dev/sg0
code:
1
2
3
4
| riel@ubuntu:/$ sudo hdparm -S 10 /dev/sda /dev/sda: setting standby to 10 (50 seconds) |
en jawel, werkt perfect.
Is het ook mogelijk om een simpele mailserver met webmail en toegang tot outlook op de sheevaplug te draaien tegelijk met samba, apache, mysql(phpmyadmin) en php webserver?
Dat is allemaal geen probleem, de Sheeva werkt als een speer en gebruikt met de nieuwe kernel slechts 3 watt.ruudvd schreef op zondag 27 september 2009 @ 14:27:
Is het ook mogelijk om een simpele mailserver met webmail en toegang tot outlook op de sheevaplug te draaien tegelijk met samba, apache, mysql(phpmyadmin) en php webserver?
dan word het nog aantrekkelijk om het altijd aan te laten staan als webserver en als utorrent/nzb downloader enz.
Mja, ik ben sowieso niet van plan 'm ooit uit te zetten eigenlijk. Dat is het hele voordeel van zo'n zuinige plug natuurlijk.
Weet iemand of arm-versies van CCcam hierop draait? Of zou iemand het voor me kunnen testen? 
CCcam-2.1.1.zip
CCcam-2.1.1.zip
gaat gewoon met apt-getruudvd schreef op maandag 28 september 2009 @ 16:29:
en het updaten naar een nieuwere ubuntu is dit moeilijk?
Intussen heb ik een oplossing voor dit probleem gevonden: in U-Boot (plug via seriele verbinding aan je computer hangen en dan op tijd op een knop drukken om in het U-Boot-menu te komen) kun je aan het begin van een van de bootcmd-variabelen (bij mij heet 'ie bootcmd_mmc, maar die wordt weer aangeroepen vanuit bootcmd) waar als het goed is nu al ergens 'mmcinit;' staat, gewoon een tweede 'mmcinit;'-statement toevoegen. De eerste keer initialiseren gaat niet goed na een power-down, maar de tweede keer dus wel. Bij een reset doen de twee statements het gewoon, maar daar heb je geen last van.MisterData schreef op donderdag 24 september 2009 @ 13:51:
[..] het probleem is alleen dat na stroomuitval (of de eerste keer nadat je de stekker erin stopt) de plug niet wil opstarten. Als ik dan vervolgens met een pinnetje de reset-knop indruk, werkt alles als een zonnetje. [..]
kun je er ook goed openvpn op draaien? en wat is het verschil tussen een sheevaplug en een gewonen computer als server behalve het stroom verbruik wat voor nadelen heeft de sheevaplug allemaal?
Een aantal nadelen:
Daarom is het lastig om aan te geven wat de nadelen zijn van de SheevaPlug zonder aan te geven waar je 'm voor zou willen gebruiken.
- Slechte floating point performance.
- Intern geheugen niet uitbreidbaar.
- Extra devices moeten via USB aangesloten worden; dus als je een set hard disks in RAID configuratie wil aansluiten kan dat niet op een goede manier.
- Niet-standaard architectuur, dus binary packages die gemaakt zijn om op een x86 architectuur te draaien gaan niet werken. (Maar zolang je er open source software op draait zijn er weinig beperkingen op dit gebied.)
- Beperkte keuze aan goed-werkende besturingssystemen.
Daarom is het lastig om aan te geven wat de nadelen zijn van de SheevaPlug zonder aan te geven waar je 'm voor zou willen gebruiken.
Ik zit er over na te denken om het als thuisserver te gebruiken dus samba torrent en nzb downloader webserver ssh ftp en dat soort dingen met een externe usb schijf.
OpenVPN zou prima moeten werken; het is dan wel aan te raden om de originele kernel (met dm_crypt-ondersteuning) van Marvell te gebruiken. De SheevaPlug heeft namelijk een extra cryptografische unit ingebouwd die de versleuteling van pakketjes in OpenVPN kan versnellen (als je encryptie gebruikt natuurlijk). In de standaard kernels is deze ondersteuning niet aanwezig/werkt deze niet.ruudvd schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 21:39:
kun je er ook goed openvpn op draaien? en wat is het verschil tussen een sheevaplug en een gewonen computer als server behalve het stroom verbruik wat voor nadelen heeft de sheevaplug allemaal?
Werk zelf veel liever met pptp vpn, heb er op plugcomputer.org een howtotje voor geschreven.
OpenVPN is echt lastig te configureren, althans, ik snap er de ballen van.
Ik gebruik m nu als webserver, inderdaad downloader, backupdingetje, streamer voor foto's en video's naar tv, en zometeen printserver. Verder gebruik ik m als SD kaartlezertje die had ik nog niet
Ubuntu heb ik geinstalleerd op een grote externe HD.
Ik gebruik m nu als webserver, inderdaad downloader, backupdingetje, streamer voor foto's en video's naar tv, en zometeen printserver. Verder gebruik ik m als SD kaartlezertje die had ik nog niet
[ Voor 43% gewijzigd door RielN op 30-09-2009 15:28 ]
Heb je eens naar Tinc VPN gekeken. Is erg makkelijk te configureren en erg veilig.RielN schreef op woensdag 30 september 2009 @ 15:27:
Werk zelf veel liever met pptp vpn, heb er op plugcomputer.org een howtotje voor geschreven.
Ik gebruik m nu als webserver, inderdaad downloader, backupdingetje, streamer voor foto's en video's naar tv, en zometeen printserver. Verder gebruik ik m als SD kaartlezertje die had ik nog nietUbuntu heb ik geinstalleerd op een grote externe HD.
http://www.tinc-vpn.org/
http://www.linux.com/archive/feature/131343
https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=10408
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei
Over de printserver heb ik nog een vraag, mbv diverse info op het net heb ik cups geinstalleerd en kan ik via de webinterface een printer configureren. Maar ik kan deze printer niet vinden op mijn windowsXP machine. Hoe voeg ik hier een 'cups' printer toe?RielN schreef op woensdag 30 september 2009 @ 15:27:
Ik gebruik m nu als webserver, inderdaad downloader, backupdingetje, streamer voor foto's en video's naar tv, en zometeen printserver. Verder gebruik ik m als SD kaartlezertje die had ik nog nietUbuntu heb ik geinstalleerd op een grote externe HD.
Je moet op de een of andere manier zorgen dat Samba de CUPS-printers herkent. Volgens mij is dat een kwestie van het aanzetten van een paar gecommente regels in /etc/samba/smb.conf. Of misschien gewoon Samba eens herstarten (sudo /etc/init.d/samba restart, onder Debian/Ubuntu werkt het zo althans).raven22 schreef op woensdag 30 september 2009 @ 18:51:
[...]
Over de printserver heb ik nog een vraag, mbv diverse info op het net heb ik cups geinstalleerd en kan ik via de webinterface een printer configureren. Maar ik kan deze printer niet vinden op mijn windowsXP machine. Hoe voeg ik hier een 'cups' printer toe?
Dat zal het zijn want ik heb samba niet geinstalleerd, ik gebruik winscp voor overzetten/wijzigen bestanden.MisterData schreef op woensdag 30 september 2009 @ 19:59:
[...]
Je moet op de een of andere manier zorgen dat Samba de CUPS-printers herkent. Volgens mij is dat een kwestie van het aanzetten van een paar gecommente regels in /etc/samba/smb.conf. Of misschien gewoon Samba eens herstarten (sudo /etc/init.d/samba restart, onder Debian/Ubuntu werkt het zo althans).
Werkt dat echt? Ik dacht dat die dm-crypt code alleen voor encryptie van partities was?MisterData schreef op woensdag 30 september 2009 @ 09:12:
OpenVPN zou prima moeten werken; het is dan wel aan te raden om de originele kernel (met dm_crypt-ondersteuning) van Marvell te gebruiken. De SheevaPlug heeft namelijk een extra cryptografische unit ingebouwd die de versleuteling van pakketjes in OpenVPN kan versnellen (als je encryptie gebruikt natuurlijk).
Ik vind zelf OpenVPN eigenlijk ideaal, omdat je alle instellingen in één config file heb staan, en die werkt dan hetzelfde op verschillende besturingssystemen. Ik heb ook wel eens een VPN over PPTP opgezet, maar dan zit je er weer met het probleem dat je de boel onder elk OS anders moet configureren, en je moet goed nadenken over welke authenticatie en encryptiemethoden je gebruikt, want elke OS heeft weer een ander lijstje van supported protocollen (waarbij de opensource besturingssystemen meestal het flexibelst zijn). Soortgelijke problemen had ik met IPsec, wat ik tussen FreeBSD en Linux nog wel werkend kreeg, maar met Windows XP kreeg ik het niet goed werkend (terwijl het officieel wel supported is).RielN schreef op woensdag 30 september 2009 @ 15:27:
In principe zou ik IPsec prefereren omdat het een open standaard is en het naar mijn idee gewoon goed uitgedacht is, en daardoor tenminste in theorie better zou kunnen performen dan OpenVPN of PPTP, maar ik gebruik momenteel toch OpenVPN omdat het geen werkt en makkelijk te migreren.
[ Voor 59% gewijzigd door Soultaker op 01-10-2009 13:58 ]
Wat ik weet is dat de Kirkwood-CPU in ieder geval een of andere crypto-unit heeft die encryptie kan versnellen (standaard algorithmes als AES enzo). Ik weet niet precies of dm_crypt voor de partities is of dat dat de crypto driver is, maar het gaat er dus om dat de ondersteuning voor de crypto-module ontbreekt in de standaardkernels. Die encryptieversnelling is niet alleen handig voor het coderen van partities, maar ook voor het offloaden van de encryptie bij dingen als SSH (bij normaal gebruik is dat snel genoeg, maar misschien dat bij een scp de CPU de bottleneck kan worden als crypto-versnelling niet werkt).Soultaker schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 13:51:
[...]
Werkt dat echt? Ik dacht dat die dm-crypt code alleen voor encryptie van partities was?
Creditcard (American, Discover, Mastercard, Visa) en Paypal. Kom je vanzelf tegen als je een 'fake' bestelling aanmaakt overigens.ruudvd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 21:30:
weet er iemand met wat voor betaalmiddelen je kunt betalen bij globalscaletechnologies?
Shipping cost is overigens ~50 dollar of meer (en sneller). Rendabel om dus iemand anders er ook 1 aan te smeren en shipping costs te delen
Via ebay is er een UK shop die hem voor 100pond inclusief verzending verstuurd.
Ongeveer 110euro dus.
Voordeel is dan dat je op geen enkele wijze te maken hebt met btw/invoer kosten.
Nadeel is dat er ook een uk plug op zit.
Lijkt me hoe dan ook goedkoper dan:
101dollar + 48 + ~20-30euro invoer/btw?
Ongeveer 110euro dus.
Voordeel is dan dat je op geen enkele wijze te maken hebt met btw/invoer kosten.
[ Voor 16% gewijzigd door Sinned123 op 03-10-2009 10:02 ]
Ik heb betaald 99 euro voor de Sheeva incl verzenden (bij globalscale) en 18 euro btw via fedexDNS666 schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 09:58:
Via ebay is er een UK shop die hem voor 100pond inclusief verzending verstuurd.
Ongeveer 110euro dus.
Als je die sheevaplug bestelt (bij global scale), krijg je dan ook een verzend bevestiging met tracking nummer? Ik heb er vorige week eentje besteld en wel een factuur ontvangen maar verder niks. Ik hoop niet dat ze op voorraad wachten.. Ik had ze al gemaild maar ook nog geen reactie.
Ik ga hem trouwens gebruiken als thuis servertje, met name voor een paar PHP scriptjes en een beetje filesharen. Misschien nog wat meer als hij snel genoeg is. Ik gebruik nu een oude Mac Mini (met PowerPC CPU) als server en die gebruikt rond de 25 Watt, dus dit zal een behoorlijke besparing opleveren.
Verder ga ik hem waarschijnlijk gebruiken als interface met wat zelfgebouwde electronica, ik zag dat de nieuwe 1.3 moederboard versie ook (intern) een seriele pin header heeft, dus die kan je serieel aan iets koppelen zonder tussenkomst van USB. Dat zou voor mij wel een uitkomst zijn dus ik hoop dat ik die versie krijg..
Ik ga hem trouwens gebruiken als thuis servertje, met name voor een paar PHP scriptjes en een beetje filesharen. Misschien nog wat meer als hij snel genoeg is. Ik gebruik nu een oude Mac Mini (met PowerPC CPU) als server en die gebruikt rond de 25 Watt, dus dit zal een behoorlijke besparing opleveren.
Verder ga ik hem waarschijnlijk gebruiken als interface met wat zelfgebouwde electronica, ik zag dat de nieuwe 1.3 moederboard versie ook (intern) een seriele pin header heeft, dus die kan je serieel aan iets koppelen zonder tussenkomst van USB. Dat zou voor mij wel een uitkomst zijn dus ik hoop dat ik die versie krijg..
Een paar tips:
Ik was al weken bezig om een seriele verbinding voor elkaar te krijgen, nu ben ik er achter waarom dat niet lukte. In de wiki van plugcomputer staat dat je een putty sessie moet openen op com1. Op mijn computer is dit echter com3.
Daarnaast had ik mbv sheevainstaller 1.0 ubuntu erop gezet, maar liep tegen een paar rare issues met autofs op. Ben nu geswitched naar debian. Echter als je installer 0.6 of 1.0 gebruikt hebt krijg je geen internetverbinding meer. Om dat te herstellen moet je dmv de seriele verbinding eerst de volgende bootcommands geven: setenv ethaddr=xx:xx:xx:xx:xx:xx (het mac adres van je plug) gevolgd door saveenv. Dan rebooten en het werkt weer.
Ik was al weken bezig om een seriele verbinding voor elkaar te krijgen, nu ben ik er achter waarom dat niet lukte. In de wiki van plugcomputer staat dat je een putty sessie moet openen op com1. Op mijn computer is dit echter com3.
Daarnaast had ik mbv sheevainstaller 1.0 ubuntu erop gezet, maar liep tegen een paar rare issues met autofs op. Ben nu geswitched naar debian. Echter als je installer 0.6 of 1.0 gebruikt hebt krijg je geen internetverbinding meer. Om dat te herstellen moet je dmv de seriele verbinding eerst de volgende bootcommands geven: setenv ethaddr=xx:xx:xx:xx:xx:xx (het mac adres van je plug) gevolgd door saveenv. Dan rebooten en het werkt weer.
hmz... jij krijgt iig verbinding met je Sheevaplug. Ik krijg in winxp niet eens en compoort tot mijn beschikking :-S maar dat is winXP ... nog geen tijd gehad om met de Sheevaplug te spelen ... /me shame on meraven22 schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 09:14:
Een paar tips:
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
Je hebt toch wel de drivers geinstalleerd neem ik aan. Verder heb ik ergens gelezen dat iemand op com 13 verbinding kreeg, dus loop ze allemaal even langs zou ik zeggen.WeaZuL schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 10:34:
[...]
hmz... jij krijgt iig verbinding met je Sheevaplug. Ik krijg in winxp niet eens en compoort tot mijn beschikking :-S maar dat is winXP ... nog geen tijd gehad om met de Sheevaplug te spelen ... /me shame on me
Voor de goede orde: shipping kostte mij $37,97, waardoor de totaalprijs op de factuur op $101,99 + $37,97 = $139,96 kwam te staan. Ik heb €100,22 betaald via PayPal, waarna ik nog een factuur kreeg voor €16,34 (wat dus neerkomt op 19% BTW over 86 euro; hoe ze daarbij zijn gekomen is me een raadsel, want dat is meer dan het factuurbedrag exclusief verzendkosten, maar minder dan inclusief).DNS666 schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 09:58:
Via ebay is er een UK shop die hem voor 100pond inclusief verzending verstuurd. [..] Nadeel is dat er ook een uk plug op zit. Lijkt me hoe dan ook goedkoper dan: 101dollar + 48 + ~20-30euro invoer/btw?
Uiteindelijk was ik dus voor €116,56 klaar. Met de lage stand van de pond is dat inderdaad iets meer 100 GBP, maar het scheelt niet veel.
Dat is eerder gesuggereerd, en het nadeel is dat als je er meer dan één bestelt, het totaalbedrag boven de €150,- euro komt en je er dan ook 12% invoerrechten over moet betalen. Kan wellicht nog steeds uit (moet je 't even precies uitrekenen) maar het voordeel is niet zo groot als je zou verwachten.blackangel schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 23:45:
Shipping cost is overigens ~50 dollar of meer (en sneller). Rendabel om dus iemand anders er ook 1 aan te smeren en shipping costs te delen
Ja. Bij mij duurde het ook een paar weken voor ze verzonden; daarna kreeg ik een e-mailtje met een trackingnummer en werd er binnen een dag of drie bezorgd. Er is dus waarschijnlijk nog niets verzonden.GekkePrutser schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 15:47:
Als je die sheevaplug bestelt (bij global scale), krijg je dan ook een verzend bevestiging met tracking nummer?
Klopt; dat had ik ook gelezen. Ik had ook al eerder gepost dat de SSH performance uitstekend is, dus misschien wordt die feature wel gebruikt (maar ik denk toch niet via dm-crypt); aan de andere kant is 1 GHz ook niet niks, en AES zijn alleen maar integer operaties, dus misschien dat de plug dat gewoon op eigen kracht doet.MisterData schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 17:04:
Wat ik weet is dat de Kirkwood-CPU in ieder geval een of andere crypto-unit heeft die encryptie kan versnellen (standaard algorithmes als AES enzo). [..] Die encryptieversnelling is niet alleen handig voor het coderen van partities, maar ook voor het offloaden van de encryptie bij dingen als SSH
Bij de installer (in ieder geval versie 1.0) moet je ook eerst je mac-adres ergens in een config file editen hè. Misschien was je dat vergeten? (Wel nuttige tip om 't te fixen trouwens, maar naar mijn idee zou het bij een normale installatie niet hoeven.)raven22 schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 09:14:
[..] Echter als je installer 0.6 of 1.0 gebruikt hebt krijg je geen internetverbinding meer. Om dat te herstellen moet je dmv de seriele verbinding eerst de volgende bootcommands geven: setenv ethaddr=xx:xx:xx:xx:xx:xx (het mac adres van je plug) gevolgd door saveenv.
[ Voor 30% gewijzigd door Soultaker op 07-10-2009 14:14 ]
Alleen nodig als er een nieuwe 'bootenv' geschreven wordt, dus bij installatie U-boot.
(Hier had ik nog niet op gereageerd geloof ik.)_-_bram_-_ schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 21:02:
[...]
Dat is ook mijn plan. Is de installatie van alsa ook nodig op Debian, of enkel bij de voorgeconfigureerde Ubuntu-installatie?
Ik heb niets gezien van ubuntu op mijn sheevaplug, ik had 'm vrij vroeg besteld en ben meteen aan de slag gegaan met debian.
Inmiddels heb ik nog een geluidskaartgekocht, met een line-in en hiermee kan ik bijv. vinyl rippen. Werkt als een trein met het curses-programma 'gramofile'...
Iemand al ervaring met de grote broer van de sheevaplug de open-rd: http://www.globalscaletec...rdcdetails.aspx#component ??
Nergens iets over energieverbruik ...ruudvd schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 17:33:
Iemand al ervaring met de grote broer van de sheevaplug de open-rd: http://www.globalscaletec...rdcdetails.aspx#component ??
Ik heb sinds gisteren ook mijn plugje binnen 
Meteen een SD kaart er in gedaan en daar het OS op gezet.
Heeft iemand al getest wat de doorvoersnelheid van het SD-slot is? En welke class SD kaart hij max aan kan?
Zit er nog over te twijfelen of een USB disk niet sneller is voor het OS, alleen dan wordt ie wel wat minder 'portable'
Bij mij wordt het de vervanging voor mijn webserver, welke nu draait op vmware/ubuntu.
Kan de quadcore 's avonds gewoon uit, scheelt behoorlijk in stroom t.o.v. de 4W van de plug!
Meteen een SD kaart er in gedaan en daar het OS op gezet.
Heeft iemand al getest wat de doorvoersnelheid van het SD-slot is? En welke class SD kaart hij max aan kan?
Zit er nog over te twijfelen of een USB disk niet sneller is voor het OS, alleen dan wordt ie wel wat minder 'portable'
Bij mij wordt het de vervanging voor mijn webserver, welke nu draait op vmware/ubuntu.
Kan de quadcore 's avonds gewoon uit, scheelt behoorlijk in stroom t.o.v. de 4W van de plug!
Mijn sheevaplug ook binnen gekregen deze week. Mooi ding! Mijn ervaringen tot zo ver:
) liggen. Verder is hij wel sneller dan ik verwacht had.
Ik ga hem gebruiken als server, de package repositories voor Ubuntu zijn lekker compleet dus dat gaat wel goed!
- De SD kaart steekt flink uit (helaas)
- Geen ophang gaten aan de onderkant dus geen wandmontage mogelijk (anders dan hem uit een stopcontact te laten hangen natuurlijk)
- Hij wordt toch best heet voor een apparaat dat maar 5 watt zou verbruiken. Vraag me af of het niet wat meer is. Moet hem nog aan de vermogens meter hangen maar die van mij is niet zo precies met lage vermogens, helaas.
Ik ga hem gebruiken als server, de package repositories voor Ubuntu zijn lekker compleet dus dat gaat wel goed!
Ik heb het verbruik ook gemeten met een meter die officieel pas vanaf 7 Watt meet, en die gaf 3 á 5 Watt aan (afhankelijk van de belasting). Dat is dus officieel buiten het meetbereik, maar ik denk dat ik wel kan aannemen dat 'ie dus minder dan 7 Watt gebruikt. Heel warm is 'ie ook niet als je bedenkt dat 't een klein kastje praktisch zonder airflow is.
Nog wat ervaringen met mijn SheevaPlug, inmiddels heb ik hem in gebruik genomen.
Even in het kort:
Verder ben ik bezig met inrichten, ben nu netatalk aan het installeren, kijken of ik hem met de nieuwste versie van netatalk ook als timemachine server kan laten functioneren voor mijn Macs.
Over het algemeen ben ik er heel erg blij mee in elk geval! En een flinke stroombesparing ten op zichte van mijn oude Mac Mini (G4 PowerPC) server, die ook al geen stroomslurper was (20-30W). En toch is hij snel zat voor wat hij moet doen.
Even in het kort:
- Hij wordt idle een stuk minder warm, prima te doen dan
- Die 'hikjes' zijn 1 a 2 minuten na het booten weg en dan doet hij het gewoon goed
- Packages installeren gaat lekker snel! (Een flink stuk sneller dan op mijn acer netbook)
- Je kan Ubuntu niet upgraden van 9.04 naar 9.10, want die draait niet meer op dit type ARM processor. Helaas, want nu moet ik een heleboel zooi met de hand compileren om de nieuwste versies te hebben.
- Alle andere OS'en (FreeBSD, Debian, enz) draaien niet vanaf de ingebouwde flash op dit moment, dus je moet er dan een SD kaart in doen of een HD aan hangen. Vind ik best jammer, vandaar dat ik nu toch even bij Ubuntu blijf.
- De ledjes zijn ontzettend fel, vooral die van de LAN poort, dus er naast slapen is geen handig idee met al dat geknipper
Verder ben ik bezig met inrichten, ben nu netatalk aan het installeren, kijken of ik hem met de nieuwste versie van netatalk ook als timemachine server kan laten functioneren voor mijn Macs.
Over het algemeen ben ik er heel erg blij mee in elk geval! En een flinke stroombesparing ten op zichte van mijn oude Mac Mini (G4 PowerPC) server, die ook al geen stroomslurper was (20-30W). En toch is hij snel zat voor wat hij moet doen.
Als je deze instructies volgt heb je debian zo op je interne nand, verander lenny in squeeze in /etc/apt/sources.list en je hebt de laatste versie (maar dat laatste wist je natuurlijk wel)GekkePrutser schreef op zondag 01 november 2009 @ 02:22:
Mijn sheevaplug ook binnen gekregen deze week. Mooi ding! Mijn ervaringen tot zo ver:Verder heb ik af en toe 'hikjes' in de netwerk verbinding, maar dat kan aan mij (of mijn netwerk
- De SD kaart steekt flink uit (helaas)
- Geen ophang gaten aan de onderkant dus geen wandmontage mogelijk (anders dan hem uit een stopcontact te laten hangen natuurlijk)
- Hij wordt toch best heet voor een apparaat dat maar 5 watt zou verbruiken. Vraag me af of het niet wat meer is. Moet hem nog aan de vermogens meter hangen maar die van mij is niet zo precies met lage vermogens, helaas.
) liggen. Verder is hij wel sneller dan ik verwacht had.
http://chiana.homelinux.org/~marc/eib_sheeva.html
of deze http://plugcomputer.org/plugforum/index.php?topic=878.0
Oh, bedankt! Ik dacht al dat het wel mogelijk moest zijn (met Linux varianten in elk geval) maar als ik op de docs op de Plugcomputer wiki keek dan zag ik alleen installs op sd en hd, vandaar.raven22 schreef op maandag 23 november 2009 @ 08:47:
[...]Als je deze instructies volgt heb je debian zo op je interne nand, verander lenny in squeeze in /etc/apt/sources.list en je hebt de laatste versie (maar dat laatste wist je natuurlijk wel)
http://chiana.homelinux.org/~marc/eib_sheeva.html
of deze http://plugcomputer.org/plugforum/index.php?topic=878.0
Ik ga dit wel proberen denk ik, ik heb toch graag een supported OS waar snel nieuwe packages voor uit komen als er problemen mee zijn. Edit: Ik zie alleen dat het de SheevaPlugInstaller gebruikt, en die schijnt nog niet zo stabiel te zijn (ik las wat problemen met gebrickte plugs enzo). Ik hou het wel even in de gaten.
Ik heb trouwens de ubuntu op de mijne al gereflashed, met behulp van de instructies in het document op de CD. Was een hoop werk vanaf Mac OS X, de seriele driver (over USB) kreeg ik uiteindelijk wel aan de praat maar niet zo stabiel, TFT werkte prima, maar de NFS share helemaal niet. Hij connecte wel tijdens het booten maar omdat het geen Linux FS is stonden de permissies niet goed, heb ik het idee. Dus dat heb ik uiteindelijk maar vanaf mijn Ubuntu netbookje gedaan, toen ging het wel goed.
Edit2: De 'hikjes' in de verbinding in het begin na het opstarten komen doordat het proces jffs2_gcd_mtd2 heel veel cpu tijd in beslag neemt. Dit schijnt een soort jffs2 garbage collector te zijn. Ik vermoed iets als fsck maar dan op de achtergrond en voor het flash file system. Als ik hem rustig door laat rammelen dan houdt hij er weer mee op na een tijdje.
[ Voor 41% gewijzigd door GekkePrutser op 23-11-2009 21:38 ]
is er een reden waarom geen enkel bedrijf dit in nederland verkoopt? dat vind ik toch fijner bestellen dan een bedrijf in Amerika i.v.m. verzending e.d.
Ik heb een vraag over sheevaplug - samba share - windows 7
Thuis, in mijn eigen netwerk, is mijn sambashare onder windows 7 als netwerkverbinding bereikbaar onder
\\SHEEVA\
Heel makkelijk.
Ben ik nu elders, dan maak ik een pptp VPN naar huis. Ik krijg dan een IP-adres van hetzelfde netwerk als thuis. Echter \\SHEEVA\ werkt dan niet meer, dus ik moet altijd een aparte verbinding over het ip-adres aanmaken. dat werkt wel/
Hoe krijg ik \\SHEEVA\ over de VPN wel aan de gang, zodat ik gewoon met één netwerkkoppeling kan blijven werken?
Thuis, in mijn eigen netwerk, is mijn sambashare onder windows 7 als netwerkverbinding bereikbaar onder
\\SHEEVA\
Heel makkelijk.
Ben ik nu elders, dan maak ik een pptp VPN naar huis. Ik krijg dan een IP-adres van hetzelfde netwerk als thuis. Echter \\SHEEVA\ werkt dan niet meer, dus ik moet altijd een aparte verbinding over het ip-adres aanmaken. dat werkt wel/
Hoe krijg ik \\SHEEVA\ over de VPN wel aan de gang, zodat ik gewoon met één netwerkkoppeling kan blijven werken?
N.a.v. de opmerkingen door raven22 in het CH3SNAS topic zit ik zelf ook te denken aan een sheevaplug. De CH3SNAS mist toch net de power om het unrarren en parren binnen redelijke tijd uit te voeren. Het liefste wil ik mijn CH3SNAS wel gewoon blijven gebruiken voor storage. Kan iemand iets zeggen over de performance van het unrarren en parren wanneer dit gebeurd op een via nfs gemounte CH3SNAS?
Door het opzetten van de VPN connectie loopt het DNS verkeer via de DNS van je VPN. Deze kent SHEEVA niet. Je kunt je VPN instellingen veranderen dat hij eerst kijkt of het lokaal geresolved kan worden en het daarna via de VPN probeert. Zonder aan je VPN instellingen te zitten is het aanpassen van je hosts file een optie.RielN schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 15:48:
[ Voor 41% gewijzigd door DeOS op 13-12-2009 13:41 ]
Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions
Voor wie Debian op de SheevaPlug draait en 'm aan een gigabit-verbinding heeft hangen hier wellicht een handige tip. Om een of andere reden haalde de SheevaPlug bij mij in het begin altijd rond de 21MB/s doorvoersnelheid bij het kopieren van bestanden vanaf m'n Mac, maar dat werd daarna steeds minder. Als ik vervolgens naar de dmesg-berichten keek, bleek er steeds een 'page allocation failure' op te treden wanneer ik grote bestanden aan het kopiëren was. Blijkbaar komen er op dat moment dus zoveel gegevens binnen dat de kernel moeite heeft met het vinden van geheugen om die data neer te zetten (ondanks dat er heel veel geheugen vrij is wordt dat vrije geheugen voor caches gebruikt - die kan de kernel schijnbaar niet meteen vrijgeven). Het resultaat is dus vrij belabberde performance. Echter, als je de vm.min_free_kbytes parameter wat hoger instelt (hier stond 'ie op iets rond de 2000, ik heb dat verhoofd naar 20248) houdt de kernel altijd wat geheugen vrij en komen de allocation failures niet meer voor.
Instellen kan als volgt:
Als dat het probleem oplost, dan kun je de instelling permanent maken door 'm toe te voegen in /etc/sysctl.conf
Instellen kan als volgt:
code:
1
2
| cat /proc/sys/vm/min_free_kbytes sudo sysctl -w vm.min_free_kbytes=20248 |
Als dat het probleem oplost, dan kun je de instelling permanent maken door 'm toe te voegen in /etc/sysctl.conf
Ik ben aan het kijken naar de SheevaPlug om als NAS in te zetten met een flinke USB-HD eraan. Ben erg enthousiast over dit ding
Ik wil hem ook als SqueezeCenter server gebruiken.
Ik weet dat het mogelijk is om SqueezeCenter erop te installeren (zelfs een howto voor op SlimDevices), maar performed het ook een beetje? Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Ik weet dat het mogelijk is om SqueezeCenter erop te installeren (zelfs een howto voor op SlimDevices), maar performed het ook een beetje? Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Ja hoor performance is uitstekend. En ik draai er samen met SBS een aantal andere services op, mijn collectie is 15000 tracks.McCormick schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 20:12:
Ik ben aan het kijken naar de SheevaPlug om als NAS in te zetten met een flinke USB-HD eraan. Ben erg enthousiast over dit dingIk wil hem ook als SqueezeCenter server gebruiken.
Zijn deze dingen ondertussen nog niet te koop in Nederland/België?
Ik heb ernaar gezocht, maar vind het niet direct.
Wachttijd nog steeds zo lang?
Ik heb ernaar gezocht, maar vind het niet direct.
Ik heb hem op 3 januari besteld bij GlobalScale en er vandaag maar eens een mailtje aan gewaagd om te vragen of hij al opgestuurd is. De wachttijd is dus inderdaad nog lang...Fortega schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 17:19:
Update: ik blijk donderdag een mailtje gehad te hebben waarin staat dat de bestelling verstuurd is...
[ Voor 14% gewijzigd door BBrunekreeft op 01-02-2010 09:20 ]
Ik heb Debian squeeze op een RAID1 over twee externe USB-schijven geïnstalleerd. Ik heb hierbij grotendeels de Cyrius handleiding gevolgd. Tijdens het booten krijg ik echter geen MD-device en dus ook geen root filesystem. Echter is het een kwestie van:
...in de initramfs en een ram op CTRL+D om het systeem door te laten booten. Welbekend fenomeen van USB-apparaten is de vertraging in het vinden van die dingen dus heb geprobeerd een rootdelay van 5 tot 30 seconden in te stellen als kernel parameter, zonder succes.
Het lijkt dus een probleem te zijn in de volgorde; alsof mdadm ver vóór de initialisatie van de USB-apparaten gaat scannen (en dus duidelijk niets met de rootdelay doet). De /etc/mdadm/mdadm.conf staat goed ingesteld.
Er zijn hier mensen die Debian op de SheevaPlug op een externe RAID hebben geïnstalleerd dus ik vermoed dat ze tegen hetzelfde probleem zijn aangelopen; weten jullie meer?
code:
1
| mdadm --assemble --scan |
...in de initramfs en een ram op CTRL+D om het systeem door te laten booten. Welbekend fenomeen van USB-apparaten is de vertraging in het vinden van die dingen dus heb geprobeerd een rootdelay van 5 tot 30 seconden in te stellen als kernel parameter, zonder succes.
Het lijkt dus een probleem te zijn in de volgorde; alsof mdadm ver vóór de initialisatie van de USB-apparaten gaat scannen (en dus duidelijk niets met de rootdelay doet). De /etc/mdadm/mdadm.conf staat goed ingesteld.
Er zijn hier mensen die Debian op de SheevaPlug op een externe RAID hebben geïnstalleerd dus ik vermoed dat ze tegen hetzelfde probleem zijn aangelopen; weten jullie meer?
[ Voor 12% gewijzigd door JeRa op 07-02-2010 01:23 ]
ifconfig eth0 down
Hier is een inkoopactie gaande om de Sheeva met korting te kopen.
http://www.samenkopen.net/action/734595
http://www.samenkopen.net/action/734595
weet iemand of digitemp hierop zou draaien, i.c.m. rrdtool?
Zit in de package repository, dus ja.
Anoniem: 332380
Ik zou graag willen weten of er al defecten zijn opgetreden bij iemand.
Ik zag dat er maar 1 maand garantie op het produkt is gegeven bij Globalscale Technologies die ingaat op de dag van verzending.
http://www.globalscaletechnologies.com/t-returns.aspx
Ik zag dat er maar 1 maand garantie op het produkt is gegeven bij Globalscale Technologies die ingaat op de dag van verzending.
http://www.globalscaletechnologies.com/t-returns.aspx
Er zijn al weer snellere en uitgebreidere versies op komst:
http://www.globalscaletec...guruplug-server-plus.aspx
http://www.slashgear.com/...fi-bluetooth-hdd-0567674/
Quoten is geweldig... - boer Krelis
Anoniem: 215247
De guruplug plus is ook toegevoegd op de samenkoopactie voor (momenteel nog zonder korting) 130€.
Lijkt me alsnog een goede deal
Lijkt me alsnog een goede deal
Die guruplug is gewoon de sheeva met meer mogelijkheden, maar even snel als voorheen.boer Krelis schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 10:04:
Er zijn al weer snellere en uitgebreidere versies op komst:
Die latere versies brengt globalscale pas eind dit jaar uit....
Heb sindskort ook een Sheevaplug. Heb dat ding bij NewIT gekocht, had geen zin in mogelijke importheffingen, daarnaast kon NewIT ze direct leveren, terwijl Globalscale er nog flinke levertijd op had zitten.
Ik gebruik de Sheevaplug als router en NAS. Met 802.1Q draai ik gewoon meerdere virtuele interfaces op dat ding, kabelmodem steekt gewoon in de managed switch.
Op zich voldoet dit ding goed, snelheid is ruim voldoende. Als NAS is het niet super, ik haal iets van 20MB/s max, maar dat boeit me niet zo, zal ook vast aan de USB-verbinding liggen. Doorvoersnelheid op LAN poort gemeten met iperf is 480Mbit/s, wat op zich best netjes is, al helemaal als je bedenkt dat mijn netwerk bestaat uit zelfgeknepen kabels.
Wat me opvalt is dat de Debian install die ze me op een 4GB SDHC kaart hebben meegeleverd zo nu en dan crasht met I/O errors. Blijkbaar is of die kaart of die controller niet helemaal betrouwbaar. Sowieso zet ik vraagtekens bij de stevigheid van het SDHC-slot, aangezien die kaart erg makkelijk heen en weer schuift. Ik gooi dus binnenkort gewoon de hele boel in NAND met UBIFS, weet ik tenminste dat het blijft draaien.
Qua kernels kan je gewoon de debian squeeze standaardkernels gebruiken, daar is een kirkwood image van. Ik draai dat ding nog met initramfs module, maar voor NAND zitten alle benodigde drivers in de kernel gebakken en is initramfs niet nodig.
Ik gebruik de Sheevaplug als router en NAS. Met 802.1Q draai ik gewoon meerdere virtuele interfaces op dat ding, kabelmodem steekt gewoon in de managed switch.
Op zich voldoet dit ding goed, snelheid is ruim voldoende. Als NAS is het niet super, ik haal iets van 20MB/s max, maar dat boeit me niet zo, zal ook vast aan de USB-verbinding liggen. Doorvoersnelheid op LAN poort gemeten met iperf is 480Mbit/s, wat op zich best netjes is, al helemaal als je bedenkt dat mijn netwerk bestaat uit zelfgeknepen kabels.
Wat me opvalt is dat de Debian install die ze me op een 4GB SDHC kaart hebben meegeleverd zo nu en dan crasht met I/O errors. Blijkbaar is of die kaart of die controller niet helemaal betrouwbaar. Sowieso zet ik vraagtekens bij de stevigheid van het SDHC-slot, aangezien die kaart erg makkelijk heen en weer schuift. Ik gooi dus binnenkort gewoon de hele boel in NAND met UBIFS, weet ik tenminste dat het blijft draaien.
Qua kernels kan je gewoon de debian squeeze standaardkernels gebruiken, daar is een kirkwood image van. Ik draai dat ding nog met initramfs module, maar voor NAND zitten alle benodigde drivers in de kernel gebakken en is initramfs niet nodig.
[ Voor 3% gewijzigd door _JGC_ op 20-02-2010 18:05 ]
Even een random vraag, kan dit leuke apparaatje ook X11 draaien?
Ik zat te denken dat je allicht zon 7" TFT scherm er aan kan hangen die zijn beeldsignaal via USB ontvangt. Ik denk dat dat wel kan werken (weet niet of samsung ARM drivers heeft trouwens..). Dan heb je natuurlijk wel X11 nodig om iets te tonen
Lijkt me een geniaal tweak project.
Ik zat te denken dat je allicht zon 7" TFT scherm er aan kan hangen die zijn beeldsignaal via USB ontvangt. Ik denk dat dat wel kan werken (weet niet of samsung ARM drivers heeft trouwens..). Dan heb je natuurlijk wel X11 nodig om iets te tonen
Lijkt me een geniaal tweak project.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Er is gewoon een armel package van xserver-xorg-core in debian, dus dat zou moeten lukken. Vraag is alleen of je een xorg- en arm-compatible USB videokaart kunt vinden.
Overigens net geprobeerd de SDHC kaart naar NAND te flashen: mislukking. De standaard debian kernel heeft een optie aan staan die ervoor zorgt dat UBIFS niet goed werkt. Ik heb eigenlijk weinig trek in JFFS2.
Overigens net geprobeerd de SDHC kaart naar NAND te flashen: mislukking. De standaard debian kernel heeft een optie aan staan die ervoor zorgt dat UBIFS niet goed werkt. Ik heb eigenlijk weinig trek in JFFS2.
Videokaart is niet nodig allicht. Een driver comprimeert en converteert het video signaal naar iets wat over USB naar het scherm kan gestuurt worden. Kost allicht veel rekenkracht, en ik twijfel of er drivers zijn voor de schermen op ARM, maar het is technisch mogelijk._JGC_ schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 20:11:
Er is gewoon een armel package van xserver-xorg-core in debian, dus dat zou moeten lukken. Vraag is alleen of je een xorg- en arm-compatible USB videokaart kunt vinden.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Ik ben ook wel geïnteresseerd geraakt in dit dingetje. Zou hem graag willen gebruiken als nas en usenet downloader.
Zijn er mensen die ervaring hebben met Sabnzbd op de sheevaplug? Performed het een beetje met unrarren en parren. Is het nog mogelijk om via SAMBA een film te kijken terwijl je aan het downloaden bent? Of is dit echt te veel gevraagd?
Zijn er mensen die ervaring hebben met Sabnzbd op de sheevaplug? Performed het een beetje met unrarren en parren. Is het nog mogelijk om via SAMBA een film te kijken terwijl je aan het downloaden bent? Of is dit echt te veel gevraagd?
Heel interesant dit. Kopen jullie hem allemaal via de US of zijn er al mensen die um via europa hebben weten te kopen. Daarnaast zag ik dat ze nu bezig zijn met de GuruPlug die nog leukere specs heeft.
Vind het een geinig dingetje maar ik denk dat ik ga wachten op de guru
Vind het een geinig dingetje maar ik denk dat ik ga wachten op de guru
Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3
Als je snel wilt en geen gedoe met mogelijke importheffingen wilt kan je dat ding gewoon bij NewIT bestellen uit de UK. Ik ben zelf voor de 4GB SDHC-optie met debian squeeze gegaan, maar achteraf was dat niet nodig geweest.
In mijn geval had ik dit ding binnen een week. Donderdag besteld, woensdag in huis.
SMB en NFS doet ie hier met 20-25MB/s met een WD Passport Essentials drive van 500GB. Volgens specs vreten die dingen 1A van de USB poort, maar volgens mij is dat de 1TB versie die een platter meer heeft dan de 500GB en 640GB exemplaren. Als je grotere disks wilt zal je een disk met externe stroombron moeten aanschaffen, meer dan 700mA trekt de sheevaplug officieel niet.
In mijn geval had ik dit ding binnen een week. Donderdag besteld, woensdag in huis.
SMB en NFS doet ie hier met 20-25MB/s met een WD Passport Essentials drive van 500GB. Volgens specs vreten die dingen 1A van de USB poort, maar volgens mij is dat de 1TB versie die een platter meer heeft dan de 500GB en 640GB exemplaren. Als je grotere disks wilt zal je een disk met externe stroombron moeten aanschaffen, meer dan 700mA trekt de sheevaplug officieel niet.
er is ook een versie met wifi, zou die ook diesnt kunnen doen als draadloze router?Ik gebruik de Sheevaplug als router en NAS
doorvoersnelheid zal wel een stukje hoger liggen dan een wrt54g
Volgens de specs kan de processor BigEndian en LittleEndian aan, echter de OS'en die je ervoor kunt krijgen (Ubuntu en Debian) zijn in LittleEndian.
Weet iemand of het mogelijk is om het om te zetten naar BigEndian en dus ook een daarvoor geschikt Linux-distibutie is te installeren?
Dit ivm een closed-source armeb-applicatie
Weet iemand of het mogelijk is om het om te zetten naar BigEndian en dus ook een daarvoor geschikt Linux-distibutie is te installeren?
Dit ivm een closed-source armeb-applicatie
Lijkt me dat dat wel kan ja. Je kunt ook de SheevaPlug zonder Wi-Fi gebruiken door er een USB Wi-Fi stick in te stoppen. Routing instellen onder Linux is niet zo gek moeilijk. Ik denk dat de SheevaPlug inderdaad sneller is dan de WRT54G (maar wellicht is je internetverbinding de beperkende factor).sander817 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 10:27:
[...]
er is ook een versie met wifi, zou die ook diesnt kunnen doen als draadloze router?
doorvoersnelheid zal wel een stukje hoger liggen dan een wrt54g