Ik haal hier iets van 365Mbit/s over een softwarematige vlan interface met de sheevaplug, dit is overigens nog zonder routeren. De tagging heeft dus nog wel redelijk wat overhead, aangezien ik over plat gigabit zonder tagging 480Mbit/s haal. Ik gok dat je zonder problemen wel 100Mbit moet kunnen routeren. Met 30Mbit heeft dat ding hier totaal geen probleem.
Ik heb een SheevaPlug en een OpenRD-Client, beiden met Debian.
Aan de SheevaPlug hangt een Samsung SyncMaster 2243QW 1680x1050 (usb DisplayLink), welke tevens dienst doet als usb hub voor toetsenbord, muis en Logitech c905 2mp webcam.
De Linux drivers voor displaylink zijn nog niet echt fantastisch en geven het scherm momenteel een resolutie van 1280x1024. Dit gaat vast en zeker veranderen in de toekomst.
Aan de OpenRD-Client hangen een Intel X25-E (eSATA) en een X25-M (usb).
De SheevaPlug gebruik ik als Xserver en de OpenRD-Client als mail/web/name/db/etc server, en voor de Xclients. Dit zodat ik makkelijk kan experimenteren met nieuwe drivers op de SheevaPlug zonder gelijk 'down' te zijn.
Firefox met 60 open tabs is eigenlijk teveel voor het processortje op de openRD-Client. Een browser voor een smartphone is waarschijnlijk een betere keus. Verder is de performance van beide computertjes prima te noemen.
Ben overigens tevens trotse eigenaar van een OpenMoko Freerunner (GTA02), waar ook Debian op draait.
Aan de SheevaPlug hangt een Samsung SyncMaster 2243QW 1680x1050 (usb DisplayLink), welke tevens dienst doet als usb hub voor toetsenbord, muis en Logitech c905 2mp webcam.
De Linux drivers voor displaylink zijn nog niet echt fantastisch en geven het scherm momenteel een resolutie van 1280x1024. Dit gaat vast en zeker veranderen in de toekomst.
Aan de OpenRD-Client hangen een Intel X25-E (eSATA) en een X25-M (usb).
De SheevaPlug gebruik ik als Xserver en de OpenRD-Client als mail/web/name/db/etc server, en voor de Xclients. Dit zodat ik makkelijk kan experimenteren met nieuwe drivers op de SheevaPlug zonder gelijk 'down' te zijn.
Firefox met 60 open tabs is eigenlijk teveel voor het processortje op de openRD-Client. Een browser voor een smartphone is waarschijnlijk een betere keus. Verder is de performance van beide computertjes prima te noemen.
Ben overigens tevens trotse eigenaar van een OpenMoko Freerunner (GTA02), waar ook Debian op draait.
[ Voor 13% gewijzigd door ookhoi op 26-02-2010 17:54 ]
Die OpenRD client heeft dus ook VGA output. Heb je ook meer informatie over de gebruikte videochip in dat ding? Lijkt me ideaal als linux thinclient, kan ik eindelijk die gare gestripte P4 bakken wegdoen.
De VGA output heb ik nog niet aan de praat. Er is een kernel patch voor, maar met die optie aan wilde de kernel niet compilen een paar weken geleden. Wellicht gaat dat nu beter (heb maar 1 poging gedaan). Zelf ben ik niet zo geinteresseerd in VGA output: video via usb vind ik een stuk aantrekkelijker (bedenk ook dat de OpenRD-Client 7 usb poorten heeft en dat de 2243QW slechts 216 euro kost in Pricewatch).
De patch:
http://groups.google.se/g...-support-to-2-6-33-kernel
Het hoeft in mijn ogen niet eens een thin client te zijn. Dankzij de eSATA aansluiting kan je er een volwaardige disk of (leuker natuurlijk) SSD aan hangen.
De patch:
http://groups.google.se/g...-support-to-2-6-33-kernel
Het hoeft in mijn ogen niet eens een thin client te zijn. Dankzij de eSATA aansluiting kan je er een volwaardige disk of (leuker natuurlijk) SSD aan hangen.
Ik klink misschien stom, maar hoe installeer zo'n sheeva plug? Ik ben nu vollop bezig om in mijn kamer een domatica systeempje te maken en ik heb een servertje gemaakt met python dat reageert op udp commando's en die stuurt een interface kaartje aan enz... enz.
Je hebt geen beeldscherm dus hoe kan je dan zien wat er op gebeurt? Kan je ermee een connectie maken dat je vanaf je eigen pc iets in een console moet doen ofzo?
Heeft iemand een linkje met wat basic informatie?
Je hebt geen beeldscherm dus hoe kan je dan zien wat er op gebeurt? Kan je ermee een connectie maken dat je vanaf je eigen pc iets in een console moet doen ofzo?
Heeft iemand een linkje met wat basic informatie?
Hallo!
Je kan via ssh (console met linux commando's) dingen doen. Een soort dds venster waar je commando's intikt en daar een textbericht terug krijgt.
Standaard wordt dat ding geleverd met Ubuntu, maar je kunt het in principe ombouwen naar wat je maar wilt. Zelf heb ik er nu Debian Squeeze op staan met zlib-compressed UBIFS. De SDHC-kaart werkte alles behalve betrouwbaar helaas, ook is NAND-flash met UBIFS een stuk sneller.
De Sheevaplug is uitgerust met een JTAG->USB aansluiting, als je een USB kabel tussen computer en Sheevaplug zet kan je gewoon met terminal software een seriele terminal krijgen waarmee je het hele bootproces van de Sheevaplug kunt bekijken en beinvloeden.
De Sheevaplug is uitgerust met een JTAG->USB aansluiting, als je een USB kabel tussen computer en Sheevaplug zet kan je gewoon met terminal software een seriele terminal krijgen waarmee je het hele bootproces van de Sheevaplug kunt bekijken en beinvloeden.
Fantastisch, dit kan dus gewoonookhoi schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 17:48:
Ik heb een SheevaPlug en een OpenRD-Client, beiden met Debian.
Dit maakt hem een stuk aantrekkelijk voor mij.
Nu nog zijn kek 7" schermpje met touch via USB en dan heb je een geniaal geheel!
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Heeft iemand ervaring met de Duitse firma's Dr. Bott/Dureg Express? Die schijnen diverse plugcomputers te verkopen, onder andere de recent voorgestelde ionics-computertjes, de ionics cirrus lijkt me eventueel wel een geinig ding met zo'n schijfje erin.
Hmm, ik moet nog even zien wat ik ga doen. Waarschijnlijk moet er straks een 2e sheevaplug komen, maar voor een paar pond meer heb je ook een Guruplug. Als je dat ding deze week nog bestelt bij NewIT krijg je de externe JTAG module er gratis bij.
Voordeel van de GuruPlug is vnml de extra USB poort, de geintegreerde BT en WLAN zal ik niet gaan gebruiken. Voor nog een paar pond extra heb je de plus-versie met 2x ethernet, eSATA en een microSD slot. Die 2e NIC kan handig zijn voor routergebruik zonder managed switch, die eSATA poort is ideaal voor gebruik als NAS met een externe harddisk. Vraag is alleen in hoeverre je de extra snelheid van eSATA gaat merken op zo'n ding.
Overigens vind ik die SD-kaartjes erin maar waardeloos, ik heb inmiddels de inhoud van mijn SDHC kaartje naar NAND geflasht, werkt een stuk betrouwbaarder en dankzij compressie is het ook een stuk sneller, vooral bij schrijfacties.
Voordeel van de GuruPlug is vnml de extra USB poort, de geintegreerde BT en WLAN zal ik niet gaan gebruiken. Voor nog een paar pond extra heb je de plus-versie met 2x ethernet, eSATA en een microSD slot. Die 2e NIC kan handig zijn voor routergebruik zonder managed switch, die eSATA poort is ideaal voor gebruik als NAS met een externe harddisk. Vraag is alleen in hoeverre je de extra snelheid van eSATA gaat merken op zo'n ding.
Overigens vind ik die SD-kaartjes erin maar waardeloos, ik heb inmiddels de inhoud van mijn SDHC kaartje naar NAND geflasht, werkt een stuk betrouwbaarder en dankzij compressie is het ook een stuk sneller, vooral bij schrijfacties.
Heeft de Guruplug geen ingebouwde JTAG meer dan?! Dat is toch wel een handige feature van de SheevaPlug i.m.o.
Persoonlijk vind ik SD-kaartjes fijn werken. De leessnelheid is geweldig. De schrijfsnelheid zuigt natuurlijk, maar ja. Voor een primair bestandssysteem zou ik het niet aanraden, maar om files van te serven vind ik 't prima. Voor veel opslagruimte wil je er waarschijnlijk een HDD aanhangen. De interne NAND werkt ook prima, maar die is natuurlijk ook maar 512 MB.
Persoonlijk vind ik SD-kaartjes fijn werken. De leessnelheid is geweldig. De schrijfsnelheid zuigt natuurlijk, maar ja. Voor een primair bestandssysteem zou ik het niet aanraden, maar om files van te serven vind ik 't prima. Voor veel opslagruimte wil je er waarschijnlijk een HDD aanhangen. De interne NAND werkt ook prima, maar die is natuurlijk ook maar 512 MB.
[ Voor 17% gewijzigd door Soultaker op 08-03-2010 13:48 ]
Ik kreeg steeds leesfouten op de SDHC. Hiervoor heb ik een jaar of 2 met een industrieel bordje met compactflash gedraaid zonder problemen. Voor de interne flash gebruik ik UBIFS met zlib compressie, de 450MB die ik erop heb gezet wordt aangegeven als 160MB in gebruik, dus op zich heb je nog redelijk wat ruimte op zo'n 512MB NAND flash ding.
Ik vind het slot van de sheevaplug niet je van het om eerlijk te zijn. Ik denk ook niet dat mijn problemen komen uit onbetrouwbaarheid van de kaart of de techniek, maar vanwege het feit dat dat kaartje met erg veel speling in het slot zit. Met MicroSD zoals bij de GuruPlug Plus zal dat probleem minder spelen.
Edit:
Guruplug heeft een kleine aansluiting waar je een losse JTAG module op kunt prikken. Ik gok dat de interne JTAG ruimte heeft moeten maken voor de extra aansluitingen en interfaces in de GuruPlug.
Ik vind het slot van de sheevaplug niet je van het om eerlijk te zijn. Ik denk ook niet dat mijn problemen komen uit onbetrouwbaarheid van de kaart of de techniek, maar vanwege het feit dat dat kaartje met erg veel speling in het slot zit. Met MicroSD zoals bij de GuruPlug Plus zal dat probleem minder spelen.
Edit:
Guruplug heeft een kleine aansluiting waar je een losse JTAG module op kunt prikken. Ik gok dat de interne JTAG ruimte heeft moeten maken voor de extra aansluitingen en interfaces in de GuruPlug.
[ Voor 13% gewijzigd door _JGC_ op 08-03-2010 14:08 ]
Heeft er iemand al eens aan gedacht om Android op de Sheevaplug te draaien?
Samen met een klein USB touchscreen is dit best aardig denk ik ! Een praktische toepassing moet me nog te binnen schieten maar ze zijn toch allebei voor ARM processoren?
Samen met een klein USB touchscreen is dit best aardig denk ik ! Een praktische toepassing moet me nog te binnen schieten maar ze zijn toch allebei voor ARM processoren?
Dan kan je misschien beter naar een beagle of hawk bordje kijken. Deze hebben een hdmi / vga uitgang en er is support voor android.
Omdat ik een plugcomputer gewonnen heb in een prijsvraag verkoop ik mijn Sheevaplug.
V&A aangeboden: Sheeva plugcomputer
Kan eventueel geleverd worden met een licentie op de Tonido software. www.tonido.com (+15 euro)
V&A aangeboden: Sheeva plugcomputer
Kan eventueel geleverd worden met een licentie op de Tonido software. www.tonido.com (+15 euro)
Ik heb 'm niet verkocht, maar zet hem bij mijn ouders zodat ik makkelijk off-site backups kan maken.
Ik heb vorig jaar blikseminslag gehad en was ondanks dat ik backups had op mijn nas toch data kwijt omdat het origineel en de backup tegelijkertijd getroffen werden.
Als er meer leuke atom D510 bordjes komen wil ik zelf een servertje bouwen en gaat tie alsnog in de verkoop. Interesse?
Momenteel niet, want ik heb er al een en die voldoet prima.
Ik was meer benieuwd of er nu veel animo voor zo'n device is (omdat het toch een vrij specifiek niche-product is).
Ik laat dit ding bij mijn ouders liggen, voor mijn eigen huis koop ik een eSata versie. Externe schijf eraan is leuk, maar USB is gewoon brak en traag, zodra er disk I/O is op dat ding staat alles te wachen.
Ik denk dat ik gewoon voor een eSATA sheeva ga en niet voor de Guruplug. WLAN en BT heb ik niet nodig, heb geen zin in een losse JTAG module aan te schaffen en 2x Ethernet heb ik ook geen behoefte aan: de VLAN support in linux werkt prima.
Ik denk dat ik gewoon voor een eSATA sheeva ga en niet voor de Guruplug. WLAN en BT heb ik niet nodig, heb geen zin in een losse JTAG module aan te schaffen en 2x Ethernet heb ik ook geen behoefte aan: de VLAN support in linux werkt prima.
Anoniem: 225842
Hm, net mijn Sheeva binnen. Ik heb een laptop HD in een bracket, maar Debian installer vindt deze niet
Een normale USB HD vindt 'ie wel... Enige tips? Ik wil graag Debian op de HD zetten en niet in NAND or USB Stick.
Grote kans dat de SheevaPlug net niet genoeg power levert om de HDD draaiend te krijgen.
Maar zou een gewone USB schijf dan zoveel minder gebruiken? Het lijkt me beiden ongeveer hetzelfde principe...
waarom zet je het niet op SD-card?Anoniem: 225842 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 21:59:
Hm, net mijn Sheeva binnen. Ik heb een laptop HD in een bracket, maar Debian installer vindt deze nietEen normale USB HD vindt 'ie wel... Enige tips? Ik wil graag Debian op de HD zetten en niet in NAND or USB Stick.
Ik zou liever Debian op de NAND zetten en USB hdd gebruiken voor opslag, kan je dat ding ook nog eens afkoppelen en meenemen als je dat nodig hebt. De NAND van de SheevaPlug is met UBIFS snel zat.
De laptop hdd die je hebt, is die 5400RPM of 7200RPM? Ik heb hier een WD Passport essentials, die werkt perfect, is een 5400RPM drive. Ik kan me voorstellen dat een 7200RPM drive teveel stroom trekt voor de SheevaPlug.
De laptop hdd die je hebt, is die 5400RPM of 7200RPM? Ik heb hier een WD Passport essentials, die werkt perfect, is een 5400RPM drive. Ik kan me voorstellen dat een 7200RPM drive teveel stroom trekt voor de SheevaPlug.
Die heeft er een ~30W adapter naast liggen (3.5"). Dan is de 2.5W USBpower om de controller te voeden genoeg. Maar een laptop hdd (2.5") moet die alles van de 2.5W doen, en dat komt wel krap aan.Soultaker schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 01:18:
Maar zou een gewone USB schijf dan zoveel minder gebruiken? Het lijkt me beiden ongeveer hetzelfde principe...
Zelf heb ik hetzelfde probleem ondervonden. Mijn 2.5" pakt die ook niet altijd, en met een USBhub ertussen pakt die het zeker niet.
Is dat UBIFS veel sneller dan wat de standaard meegeleverde Ubuntu 9.04 als FS gebruikt? (Volgens mij JFFS2)._JGC_ schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 09:46:
Ik zou liever Debian op de NAND zetten en USB hdd gebruiken voor opslag, kan je dat ding ook nog eens afkoppelen en meenemen als je dat nodig hebt. De NAND van de SheevaPlug is met UBIFS snel zat.
Ik heb nu net juist Fedora op een SD kaart gezet en hem daarmee werkend gekregen omdat ik er gek van werd dat de hele Sheevaplug tijdens drukke I/O acties (compileren bijvoorbeeld) gewoon minutenlang niet eens meer op het netwerk reageerde.
Ik ben er alleen niet echt tevreden mee, het is nu wel sneller maar ik hou er niet van dat mijn server nu staat of valt met dat SD kaartje dat je er zomaar uit kan trekken. Zeker omdat die zo uitsteekt.
[ Voor 10% gewijzigd door GekkePrutser op 30-03-2010 11:22 ]
Die NAND-flash is best snel. Ik heb hier UBIFS aangemaakt met zlib compressie, standaard is LZO. De CPU in de SheevaPlug draait zn hand niet om voor zowel LZO als Zlib, beide werkt snel.
Dankzij de compressie hoef je lang zoveel blocks niet te lezen en schrijven, en past er ook veel meer data op. Ik heb de 460MB Debian install vanaf mijn SD-card naar UBIFS gersynct, daar bleef nog 160MB van over (je ziet in df de ruimte in gebruik na compressie).
Voordeel is ook nog dat je wear-leveling hebt, er wordt van elk block bijgehouden hoe vaak het geschreven is, en bad sectors worden buitenspel gezet. Volgens de documentatie is UBIFS een heel stuk sneller in JFFS met opstarttijden. Vergeleken met SD-card vind ik de schrijfsnelheid hoger liggen en zijn de boottijden nagenoeg gelijk.
Dankzij de compressie hoef je lang zoveel blocks niet te lezen en schrijven, en past er ook veel meer data op. Ik heb de 460MB Debian install vanaf mijn SD-card naar UBIFS gersynct, daar bleef nog 160MB van over (je ziet in df de ruimte in gebruik na compressie).
Voordeel is ook nog dat je wear-leveling hebt, er wordt van elk block bijgehouden hoe vaak het geschreven is, en bad sectors worden buitenspel gezet. Volgens de documentatie is UBIFS een heel stuk sneller in JFFS met opstarttijden. Vergeleken met SD-card vind ik de schrijfsnelheid hoger liggen en zijn de boottijden nagenoeg gelijk.
Nee, hij word gevoedt via een extra USB kabel die in een 220>5V adaptortje zit... dat kan het niet zijn.blackangel schreef op maandag 29 maart 2010 @ 22:04:
Grote kans dat de SheevaPlug net niet genoeg power levert om de HDD draaiend te krijgen.
Volgens mij zijn er voldoende USB-powered externe schijven te krijgen... die hebben geen externe voeding nodig in principe. Geen idee of die ook met de SheevaPlug werken, maar zo ja, dan zou ik verwachten dat een zuinige laptopschijf het ook moet kunnen, want in die USB-schijven zit eigenlijk zo'n zelfde schijf met wat USB hardware eromheen.blackangel schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 11:05:
Die heeft er een ~30W adapter naast liggen (3.5"). Dan is de 2.5W USBpower om de controller te voeden genoeg. Maar een laptop hdd (2.5") moet die alles van de 2.5W doen, en dat komt wel krap aan.
Maar misschien scheelt het net een paar milliampere, of levert de SheevaPlug net niet zoveel stroom als zou moeten... dat zou kunnen. Dat laatste zou wel erg jammer zijn natuurlijk.
Juist, maar dat komt vaak genoeg voor. Kijk maar naar de hoeveelheid USBpowered disks met 2 USB-A male connectors
Maar schijnbaar niet het probleem. Spint de HDD wel uberhaupt op?
Ja, de lampjes gaan pas aan als Debian Detect Disks gaat doen, hij spint dan gewoon. Zelf als ik paar keer Detect doe vind hij 'm niet.
Btw, hoe kom ik in godsnaam in de CTRL-ALT-F3 etc consoles van de Debian installer? Via Putty krijg ik het niet voor elkaar T_T Ik wil kijken wat de Detect zegt.
Btw, hoe kom ik in godsnaam in de CTRL-ALT-F3 etc consoles van de Debian installer? Via Putty krijg ik het niet voor elkaar T_T Ik wil kijken wat de Detect zegt.
Putty geeft afaik alles weer, eventueel via de FT232 chip (Serial/USB). Anders, in Debian dmesg runnen.
Het is via serieel USB... Ik weet niet of het daar anders werkt? Tja en IN Debian ben ik nog langs niet, haha.
Meerdere virtuele terminals hoort bij een keyboard/monitor-combinatie. Per seriele verbinding zit je op een "echte" terminal, en dat is er maar 1 Y_Y
Hm, zit wat in. Maar hoe doen zei het dan?
http://plugcomputer.org/p...topic=822.msg5419#msg5419
http://plugcomputer.org/p...topic=822.msg5419#msg5419
Wat doen wie dan precies? Als je verbonden met met de seriële console terwijl het systeem boot, dan zou je gewoon alle kernel messages voorbij moeten zien komen, want dat is je primaire (en enige) console. En anders gewoon na booten dmesg runnen, zoals blackangel zegt.
Ik zeg toch dat ik het in de _installer_ wil doen...Soultaker schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 21:48:
Wat doen wie dan precies? Als je verbonden met met de seriële console terwijl het systeem boot, dan zou je gewoon alle kernel messages voorbij moeten zien komen, want dat is je primaire (en enige) console. En anders gewoon na booten dmesg runnen, zoals blackangel zegt.

Als het niet via die FT232 gaat, gaat het zeker niet.
Welke Debian installer gebruik je? Iets via U-boot? Wat is je config van U-boot? Daarnaast, welk OS staat er nu op? Kun je daarin wel die HDD vinden?
Welke Debian installer gebruik je? Iets via U-boot? Wat is je config van U-boot? Daarnaast, welk OS staat er nu op? Kun je daarin wel die HDD vinden?
Dat snap ik dus ook niet. Lijkt me dat je beter eerst los een filesystem image kunt bouwen, en die dan in één keer op de NAND schrijven (vanuit U-Boot), net als de kernel uimage. Je kunt bijna alles vanuit U-boot doen (zelfs U-boot flashen).
edit:
Ik zou eigenlijk eens moeten zien hoe de Ubuntu SheevaPlug installer dat doet... ik vermoed op bovenstaande manier.
edit:
Ik zou eigenlijk eens moeten zien hoe de Ubuntu SheevaPlug installer dat doet... ik vermoed op bovenstaande manier.
[ Voor 21% gewijzigd door Soultaker op 31-03-2010 01:40 ]
LZO is op ARM wel veel sneller dan GZIP. Ik heb m'n backupscript na wat tests aangepast van GZIP naar LZO om die reden._JGC_ schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 11:44:
Die NAND-flash is best snel. Ik heb hier UBIFS aangemaakt met zlib compressie, standaard is LZO. De CPU in de SheevaPlug draait zn hand niet om voor zowel LZO als Zlib, beide werkt snel.
LZO comprimeert wel wat minder goed.
Vandaag een Iomega iConnect binnengekregen. Is qua hardware bijna identiek aan de SheevaPlug (de processor is precies hetzelfde maar ondergeklokt naar ~1Ghz; 256MB RAM en 512MB flash; de iConnect heeft verder Wi-Fi aan boord en vÃer USB-poorten in plaats van één). Hier staat beschreven hoe je root-toegang kan krijgen via SSH... Zeker gezien de prijs (~80 euro; voor een SheevaPlug zit je al snel aan 130 euro met importrechten erbij) en de extra features lijkt dat ding me het overwegen waard voor iedereen die van plan is een SheevaPlug te kopen
[ Voor 4% gewijzigd door MisterData op 02-04-2010 12:55 ]
Als je bij newit koopt zit je op iets meer dan 100 euro (incl verzenden), heb je wel 512mb ram, hebt een sd-card slot, serial connectie. Met een usb hubje zit je ook zo op 4 poorten.MisterData schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 12:54:
Vandaag een Iomega iConnect binnengekregen. Is qua hardware bijna identiek aan de SheevaPlug (de processor is precies hetzelfde maar ondergeklokt naar ~1Ghz; 256MB RAM en 512MB flash; de iConnect heeft verder Wi-Fi aan boord en vÃer USB-poorten in plaats van één). Hier staat beschreven hoe je root-toegang kan krijgen via SSH... Zeker gezien de prijs (~80 euro; voor een SheevaPlug zit je al snel aan 130 euro met importrechten erbij) en de extra features lijkt dat ding me het overwegen waard voor iedereen die van plan is een SheevaPlug te kopen
Voor wifi heb ik al een WAP4410N-G5, daar hoef ik niet een sheeva of guruplug voor. Zoals eerder gezegd ga ik binnenkort gewoon de eSATA variant bestellen. Ik heb hier de SD-card nog van mijn huidige Sheevaplug, werkt dat ding zo out of the box.
Zo mijn Sheeva draait
hijs lief 
Net MLDonkey erop gezet, maar kan de config files niet vinden, weet iemand waar die staan?
EDIT: /var/lib/mldonkey
Waarom Locate ze niet vond
Net MLDonkey erop gezet, maar kan de config files niet vinden, weet iemand waar die staan?
EDIT: /var/lib/mldonkey

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 225842 op 03-04-2010 17:29 ]
locate vind pas iets nadat updatedb via cron gedraaid heeft, standaard gaat dat 's nachts. Als je het vandaag geinstalleerd hebt, staan de configfiles van mldonkey er niet bijAnoniem: 225842 schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 17:24:
Zo mijn Sheeva draaithijs lief
EDIT: /var/lib/mldonkeyWaarom Locate ze niet vond
Mijn 350Gb Iomega (zo'n RVS ding) externe 2.5" doet het prima op alleen de usb. Terwijl ik deze ook nog kán aansluiten op adapter-power. Heb de Sheeva hierop draaien.Soultaker schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 18:28:
[...]
Volgens mij zijn er voldoende USB-powered externe schijven te krijgen... die hebben geen externe voeding nodig in principe. Geen idee of die ook met de SheevaPlug werken, maar zo ja, dan zou ik verwachten dat een zuinige laptopschijf het ook moet kunnen, want in die USB-schijven zit eigenlijk zo'n zelfde schijf met wat USB hardware eromheen.
Maar misschien scheelt het net een paar milliampere, of levert de SheevaPlug net niet zoveel stroom als zou moeten... dat zou kunnen. Dat laatste zou wel erg jammer zijn natuurlijk.
Ik heb in mijn boot van de sheeva een 10seconden vertraging zitten: de usb schijf heeft even tijd nodig om wakker te worden. Als ik ineens doorga heb ik Kernelpanic.blackangel schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 18:44:
Juist, maar dat komt vaak genoeg voor. Kijk maar naar de hoeveelheid USBpowered disks met 2 USB-A male connectorsMaar schijnbaar niet het probleem. Spint de HDD wel uberhaupt op?
http://myubuntublog.wordp...omount-usb-drive-at-boot/
Deze link is niet helemaal mijn probleem: mijn sheeva pauzeert al voordat hij zoekt naar de bootdisk. Ik weet even niet meer het commando. Heb dat wel ergens gevonden toendertijd
[ Voor 14% gewijzigd door RielN op 06-04-2010 09:16 ]
Voeg eens rootdelay to aan je Uboot, aan de bootargs geloof ikRielN schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 09:13:
[...]
Ik heb in mijn boot van de sheeva een 10seconden vertraging zitten: de usb schijf heeft even tijd nodig om wakker te worden. Als ik ineens doorga heb ik Kernelpanic.
http://myubuntublog.wordp...omount-usb-drive-at-boot/
Deze link is niet helemaal mijn probleem: mijn sheeva pauzeert al voordat hij zoekt naar de bootdisk. Ik weet even niet meer het commando. Heb dat wel ergens gevonden toendertijd
Zoiets (voorbeeld is voor MMC...)
root=/dev/mmcblk0p3 rootfstype=ext3 rootdelay=5
Ik meld me hier even omdat ik van plan ben om binnenkort een GuruPlug server plus aan te schaffen. Vond de Sheeva altijd al wel interessant, maar wilde eigenlijk iets hebben met twee netwerk interfaces. Ga d'r waarschijnlijk Debian op zetten om de router/dhcp/dns functionaliteit van m'n server over te nemen.
Nu heb ik een webshop in Nederland gevonden die claimt ze binnenkort te kunnen leveren, en nog voor een redelijke prijs ook (een kleine 140 euro voor server plus + jtag module). Iemand toevallig ervaring/bekend met atstore? In de shopreview staan drie reviews uit 2001, dus dat schiet ook niet echt op.
Nu heb ik een webshop in Nederland gevonden die claimt ze binnenkort te kunnen leveren, en nog voor een redelijke prijs ook (een kleine 140 euro voor server plus + jtag module). Iemand toevallig ervaring/bekend met atstore? In de shopreview staan drie reviews uit 2001, dus dat schiet ook niet echt op.
If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA
Ik heb daar ook gepre-ordered, wacht nog op status-verandering, ook anderen die via andere kanalen bestellen hebben nog niets ontvangen.
Anoniem: 144867
Mijn 320Gb Samsung S2 Portable lijkt het ook te doen. Ben nog niet echt zwaar aan het dataschuiven geweest, maar tot zover ziet het er goed uit.RielN schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 09:01:
[...]
Mijn 350Gb Iomega (zo'n RVS ding) externe 2.5" doet het prima op alleen de usb. Terwijl ik deze ook nog kán aansluiten op adapter-power. Heb de Sheeva hierop draaien.
Mijn sheevaplug lijkt naar de jachtvelden gegaan te zijn. Ineens was hij, na een update en een reboot, niet meer benaderbaar. Ik kijk naar de lampjes en ik zie dit:
http://www.youtube.com/watch?v=-tVuu8k0hyM
let ook op het uittrekken van de stroomkabel en resetknopje, niks veranderd!
Zou hij kaduuk zijn?
Zou hij kaduuk zijn?
Ik kan de lampjes niet echt goed zien in het filmpje... zijn die uit?
Ik zou eerst eens proberen 'm aan de JTAG stekker te hangen en te kijken of 'ie nog boot. Zo niet, dan is 'ie misschien inderdaad kapot...
(Misschien was die externe harde schijf toch wat te veel voor de voeding? Dat zou wel erg jammer zijn natuurlijk.)
Ik zou eerst eens proberen 'm aan de JTAG stekker te hangen en te kijken of 'ie nog boot. Zo niet, dan is 'ie misschien inderdaad kapot...
(Misschien was die externe harde schijf toch wat te veel voor de voeding? Dat zou wel erg jammer zijn natuurlijk.)
[ Voor 21% gewijzigd door Soultaker op 05-05-2010 18:13 ]
HIj heeft het maandenlang gedaan ermee?
Ik geloof niet dat hij boot, aangezien die lampjes meteen weer beginnen te knipperen als ik er stroom aanzet. Normaal brandt het blauwe lampje op zijn minst effe.
De lampjes knipperen, en blijven doorknipperen als de spanning eraf is alsof een condensator leegloopt.
Ik geloof niet dat hij boot, aangezien die lampjes meteen weer beginnen te knipperen als ik er stroom aanzet. Normaal brandt het blauwe lampje op zijn minst effe.
De lampjes knipperen, en blijven doorknipperen als de spanning eraf is alsof een condensator leegloopt.
[ Voor 36% gewijzigd door RielN op 05-05-2010 18:40 ]
Anoniem: 269424
Juist hetzelfde meegemaakt. De voeding van de sheevaplug heeft het begeven.RielN schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 16:24:
Mijn sheevaplug lijkt naar de jachtvelden gegaan te zijn. Ineens was hij, na een update en een reboot, niet meer benaderbaar. Ik kijk naar de lampjes en ik zie dit:
Zou hij kaduuk zijn?
Bij het openmaken van de voeding was er een gesprongen condensator te zien.
Heb er een 5V 3A voeding aangekoppeld en alles werkt terug naar behoren.
Hier is een heel topic over het onderwerp;
http://plugcomputer.org/plugforum/index.php?topic=1318.0
Jammer dat die dingen zo onbetrouwbaar zijn blijkbaar... had jij ook extra devices aan de USB poort hangen?
Nee, geen, alleen die harddisk.
Het is dus een kapotte voeding.
Geen garantiegeval mogelijk hier? Een losse adapter vreet ook veel stroom, ik wil gewoon een werkend ding hij is nog geen jaar oud!
Het is dus een kapotte voeding.
Geen garantiegeval mogelijk hier? Een losse adapter vreet ook veel stroom, ik wil gewoon een werkend ding hij is nog geen jaar oud!
[ Voor 44% gewijzigd door RielN op 08-05-2010 00:55 ]
Ja, ik zou de leverancier zeker eens vragen naar de garantievoorwaarden.
Overigens vind ik het wél interessant om hier te lezen hoe dit afloopt. Lijkt me voor andere SheevaPlug bezitters ook wel nuttig.
Overigens vind ik het wél interessant om hier te lezen hoe dit afloopt. Lijkt me voor andere SheevaPlug bezitters ook wel nuttig.
Dat had ik al gedaan, met mijn vraag wilde ik eigenlijk weten of ik niet onder andere (US) garantieregelingen zou vallen.
Ik heb nog geen reactie terug, maar heb de film en de link naar het topic gestuurd en de vraag hoe e.e.a. afgehandeld gaat worden (salesATglobalscaletechnologies.com en supportATglobalscaletechnologies.com)
Ik houd jullie ook op de hoogte. Mis m wel hoor ...
Ik heb nog geen reactie terug, maar heb de film en de link naar het topic gestuurd en de vraag hoe e.e.a. afgehandeld gaat worden (salesATglobalscaletechnologies.com en supportATglobalscaletechnologies.com)
Ik houd jullie ook op de hoogte. Mis m wel hoor ...
[ Voor 19% gewijzigd door RielN op 12-05-2010 13:17 ]
Het probleem met uitgefikte voedingen bij de Sheevaplug blijkt dus nog veel erger te zijn bij de Guruplug:
http://code-monkey.de/art...g-about-buying-a-guruplug
Voor mensen die dat ding bij een Europese shop gekocht hebben valt de Sheevaplug gewoon onder 2 jaar garantie. Voor mensen die dat ding met 90 dagen garantie gekocht hebben komt er als het goed is een $10 replacement PSU beschikbaar.
Ik zit er zelf aan te denken om de Sheevaplug open te maken en te voorzien van fatsoenlijke koeling. Het probleem met de brakke voedingen is niet zozeer de brakke elco's die gebruikt zijn, maar de brakke warmte-afvoer in combinatie met elco's die niet tegen dusdanig hoge temperaturen kunnen.
Voor mensen die dat ding bij een Europese shop gekocht hebben valt de Sheevaplug gewoon onder 2 jaar garantie. Voor mensen die dat ding met 90 dagen garantie gekocht hebben komt er als het goed is een $10 replacement PSU beschikbaar.
Ik zit er zelf aan te denken om de Sheevaplug open te maken en te voorzien van fatsoenlijke koeling. Het probleem met de brakke voedingen is niet zozeer de brakke elco's die gebruikt zijn, maar de brakke warmte-afvoer in combinatie met elco's die niet tegen dusdanig hoge temperaturen kunnen.
Mjah, ik heb de guruplug server plus nu bijna 2 weken draaien en heb alleen crashes gehad vanwege driverprobleem dat de ethernet op sommige Gbit switches heeft. Het ding draait rustig een week zonder reboot en wordt daarbij wel iets warm, maar ook niet schokkend erg warm._JGC_ schreef op maandag 31 mei 2010 @ 16:15:
Het probleem met uitgefikte voedingen bij de Sheevaplug blijkt dus nog veel erger te zijn bij de Guruplug:
De guruplug werkt hier niet aan mijn gigabit-switches, of met 2 keer ethernet tegelijk aangesloten (in het 1e geval reset binnen paar seconden, in het 2e geval, aan 2x 100 megabit na een paar uur).
Mijn SheevaPlug wordt ook niet echt warm, maar ik belast de voeding dan ook niet maximaal. Er zit alleen een SD-kaartje in momenteel. Ik heb wel een gigabit uplink maar helaas geen gigabit switch om mee te testen.
Ik vraag me af of de warmteproblemen te fixen zouden zijn door een paar extra gaten in de behuizing te maken? De standaardbehuizing is van vrij dik plastic en vrijwel compleet gesloten. Ik denk dat je er best wat gaten in zou kunnen maken (eventueel netjes een stukje gaas ervoor). Je hebt dan nog steeds niet echt airflow, maar toch wel aanzienlijk minder warmteopbouw binnenin, lijkt me.
Ik vraag me af of de warmteproblemen te fixen zouden zijn door een paar extra gaten in de behuizing te maken? De standaardbehuizing is van vrij dik plastic en vrijwel compleet gesloten. Ik denk dat je er best wat gaten in zou kunnen maken (eventueel netjes een stukje gaas ervoor). Je hebt dan nog steeds niet echt airflow, maar toch wel aanzienlijk minder warmteopbouw binnenin, lijkt me.
Hier ook een afgefikte voeding; heb GlobalScale gemailed, ben benieuwd wat ze gaan doen. Toevallig heb ik net dit weekend Debian aan de praat gekregen op de iOmega iConnect, een apparaat dat qua hardware identiek is aan de SheevaPlug (behalve dan dat er wat meer USB-poorten en een WLAN-adapter op zitten en dat er slechts 256MB RAM aanwezig is; een serial aansluiting moet je zelf maken met de pinheader aan de binnenkant); installatie ging prima met de instructies voor de OpenRD. Die vervangt 'm dus for the time being... 
Op het PlugForum lees ik trouwens dat het niet zo moeiljk is een externe voeding aan te sluiten (zolang het maar 5V/3A is vziw...). Misschien een betere optie dan die rommel in de SheevaPlug proberen te fixen...
Op het PlugForum is trouwens ook min of meer de consensus dat de problemen met de voedingen niet liggen aan de temperatuur of het gebruik van stroomvretende USB-apparaten (hoewel het kan helpen wellicht), maar dat de voeding simpelweg niet (lees op het randje) berekend is op 230V.
Op het PlugForum lees ik trouwens dat het niet zo moeiljk is een externe voeding aan te sluiten (zolang het maar 5V/3A is vziw...). Misschien een betere optie dan die rommel in de SheevaPlug proberen te fixen...
Op het PlugForum is trouwens ook min of meer de consensus dat de problemen met de voedingen niet liggen aan de temperatuur of het gebruik van stroomvretende USB-apparaten (hoewel het kan helpen wellicht), maar dat de voeding simpelweg niet (lees op het randje) berekend is op 230V.
[ Voor 14% gewijzigd door MisterData op 31-05-2010 22:35 ]
Mja, die elco's zijn niet van de beste kwaliteit en worden daardoor extra warm. Tel daarbij op dat de warmte niet weg kan en je zit vast in een rondje waarbij dat ding steeds warmer wordt.
Ik heb de mijne al een hele tijd draaien met een slapende externe WD Passport drive eraan vanaf UBIFS op de interne NAND. De interne cardreader is ruk, dat ding kapt er gewoon op willekeurige momenten mee, vandaar dat ik overgestapt ben op UBIFS.
Ik heb een tijdje terug nog een eSATA sheeva binnengekregen, dat ding moet ik nog steeds configgen, heb ik nog 3 weken voor totdat ik op vakantie ga en daarna verhuizen
. Kwestie van kaartje uit vorige sheeva er even in, UBIFS configgen, hele zooi overkopieren en booten.
Ik heb de mijne al een hele tijd draaien met een slapende externe WD Passport drive eraan vanaf UBIFS op de interne NAND. De interne cardreader is ruk, dat ding kapt er gewoon op willekeurige momenten mee, vandaar dat ik overgestapt ben op UBIFS.
Ik heb een tijdje terug nog een eSATA sheeva binnengekregen, dat ding moet ik nog steeds configgen, heb ik nog 3 weken voor totdat ik op vakantie ga en daarna verhuizen
Jammer dat ook de guruplug zoveel problemen ondervind met de voeding. Dan wordt het toch maar even wachten tot ze met een nieuwe revisie van de guruplug komen.
Het schijnt dat alle nieuwe Guruplugs die besteld zijn al van het nieuwe type worden.
Dit mailtje van Newit.co.uk ontvangen..
We have had an update from Globalscale with regards to the second half of our order; they have told us that they should be ready around mid July.
Some of you may be aware that the current GuruPlugs have had some temperature issues, and Globalscale have tried various things to resolve this issue. They tell us they have now got their solution together and the units we are awaiting will be their redesign.
There a few changes to the GuruPlug Servers, these include:
· A new inductor on the motherboard
· A new daughterboard with a new power management chip
· More vents on the units
· A new external power supply unit
We see these design changes as a good thing for the product and for you.
Because you have pre ordered your unit(s) there will be no additional cost implications. But this further delay may not be acceptable for you, so we have come up with the three main options for you:
Dit mailtje van Newit.co.uk ontvangen..
We have had an update from Globalscale with regards to the second half of our order; they have told us that they should be ready around mid July.
Some of you may be aware that the current GuruPlugs have had some temperature issues, and Globalscale have tried various things to resolve this issue. They tell us they have now got their solution together and the units we are awaiting will be their redesign.
There a few changes to the GuruPlug Servers, these include:
· A new inductor on the motherboard
· A new daughterboard with a new power management chip
· More vents on the units
· A new external power supply unit
We see these design changes as a good thing for the product and for you.
Because you have pre ordered your unit(s) there will be no additional cost implications. But this further delay may not be acceptable for you, so we have come up with the three main options for you:
Ben enorm geintrigeerd geraakt door dit beestje en zoek me rot op het internet naar de Marvel 3.0 versie met de 2Ghz aan boord. (voor mensen die mij voor gek verklaren: YouTube: Plug Computer Live From CES 2010 zie je hem een paar keer voorbij komen, ook te zien op plugcomputer.org)
@Mirage
Is dat 'het nieuwe type' waar jij het over hebt?
Zelf ben ik namelijk op de GuruPlug Server Plus aan het loeren en natuurlijk het liefst 2Ghz als het even kan.
Met andere woorden, liever nog wat extra rekenkracht aan boord (en RAM ook als het even kon, maar dat lijkt gewoon allemaal standaard 512MB te zijn).
Het zal mijn oude 500Mhz AMD bak vervangen waarop een Exim mailserver met Mailscanner+clamav / PHP MySQL Apache Perl / SABNZBD / MLDonkey / Samba draaien. Nu is het al zo dat mijn WD MyBook aan het net aangesloten zit voor Samba/NFS doeleinden, en dacht ik eraan om een NFS share aan te maken waarop Ubuntu/Debian gemount gaat worden van de GuruPlug.
Hoofdzakelijke reden voor mij om de server eruit te donderen en de GuruPlug te nemen:
1) Server stond nu al dik 5 maandjes uit, bevalt prima, maar mis het geknutsel + eigen mailscanner + webserver.
2) WD MyBook werkt prima met SABnzbd, helaas is het python gebaseerde pakket toch net teveel gevraagd voor 200Mhz ARM + 32MB ram. Zo niet bij het downloaden als bij het par checken + extracten. (dan is het gewoon byebye response van SABnzbd ... NFS en samba lijden er minder onder, maar wel merkbaar)
3) Zoals eerder, knutselen, ik wil gewoon een klein repository servertje ervan maken met maven & subversion om wat te kunnen knutselen. Hudson is vermoedelijk teveel van het goede, daar mist het toch echt snel de RAM voor vermoed ik.
4) Energie bewuste vriendin
Iemand tips over de 2Ghz variant, waar ik deze kan vinden? Liefst met 2 Gbit connecties en extra RAM als het even kan
@Mirage
Zelf ben ik namelijk op de GuruPlug Server Plus aan het loeren en natuurlijk het liefst 2Ghz als het even kan.
Met andere woorden, liever nog wat extra rekenkracht aan boord (en RAM ook als het even kon, maar dat lijkt gewoon allemaal standaard 512MB te zijn).
Het zal mijn oude 500Mhz AMD bak vervangen waarop een Exim mailserver met Mailscanner+clamav / PHP MySQL Apache Perl / SABNZBD / MLDonkey / Samba draaien. Nu is het al zo dat mijn WD MyBook aan het net aangesloten zit voor Samba/NFS doeleinden, en dacht ik eraan om een NFS share aan te maken waarop Ubuntu/Debian gemount gaat worden van de GuruPlug.
Hoofdzakelijke reden voor mij om de server eruit te donderen en de GuruPlug te nemen:
1) Server stond nu al dik 5 maandjes uit, bevalt prima, maar mis het geknutsel + eigen mailscanner + webserver.
2) WD MyBook werkt prima met SABnzbd, helaas is het python gebaseerde pakket toch net teveel gevraagd voor 200Mhz ARM + 32MB ram. Zo niet bij het downloaden als bij het par checken + extracten. (dan is het gewoon byebye response van SABnzbd ... NFS en samba lijden er minder onder, maar wel merkbaar)
3) Zoals eerder, knutselen, ik wil gewoon een klein repository servertje ervan maken met maven & subversion om wat te kunnen knutselen. Hudson is vermoedelijk teveel van het goede, daar mist het toch echt snel de RAM voor vermoed ik.
4) Energie bewuste vriendin
Iemand tips over de 2Ghz variant, waar ik deze kan vinden? Liefst met 2 Gbit connecties en extra RAM als het even kan
[ Voor 6% gewijzigd door LinuX-TUX op 27-06-2010 19:05 ]
In die filmpjes worden vziw ook zaken genoemd als H2, Q4 2010, m.a.w. houd het een en ander in de gaten, maar ga er van uit dat het december wordt. Globalscale zal wellicht nog even duren met die terugroep/upgrade actie van de GP/+.LinuX-TUX schreef op zondag 27 juni 2010 @ 19:02:
Ben enorm geintrigeerd geraakt door dit beestje en zoek me rot op het internet naar de Marvel 3.0 versie met de 2Ghz aan boord. (voor mensen die mij voor gek verklaren: YouTube: Plug Computer Live From CES 2010 zie je hem een paar keer voorbij komen, ook te zien op plugcomputer.org)
/me LinuX-TUX slaat zichzelf voor z'n kop dat ie niet eens thuis met geluid had bekekenLoekie schreef op zondag 27 juni 2010 @ 20:19:
[...]
In die filmpjes worden vziw ook zaken genoemd als H2, Q4 2010, m.a.w. houd het een en ander in de gaten, maar ga er van uit dat het december wordt. Globalscale zal wellicht nog even duren met die terugroep/upgrade actie van de GP/+.
Das wel jammer, vraag me af of ik zolang kan wachten. Aan de andere kant, voor het geld hoef je het niet te laten
PS: Iemand wel eens geprobeerd via apt-build naar de laatste ubuntu versie te gaan? Of praat ik nu echt regelrechte onzin en gaat dat nog steeds niet werken daar er geen arm5 en hoger build profiles worden geleverd oid?
[ Voor 16% gewijzigd door LinuX-TUX op 28-06-2010 00:51 ]
Ja, dat laatste is het probleem. Je hebt packages voor ARMv5LE nodig. Als je een up-to-date distro vind met ARMv5LE packages moet dat goed gaan, maar Ubuntu Embedded is dus helaas geen optie.
[ Voor 46% gewijzigd door Soultaker op 28-06-2010 01:38 ]
Debian is daarentegen geen enkel probleem...Soultaker schreef op maandag 28 juni 2010 @ 01:38:
Ja, dat laatste is het probleem. Je hebt packages voor ARMv5LE nodig. Als je een up-to-date distro vind met ARMv5LE packages moet dat goed gaan, maar Ubuntu Embedded is dus helaas geen optie.
Nee het spijt me, dit is een nieuwe revisie van de huidige Guruplug Server versie. Deze heeft/had serieuze hitte problemen en dat hebben ze aangepakt door het halve apparaat te vervangen schijnbaar.LinuX-TUX schreef op zondag 27 juni 2010 @ 19:02:
@Mirage
Het is nu wachten totdat deze versie uitgeleverd gaat worden. Over een 2ghz versie heb ik nog niks gelezen.
Heeft iemand eigenlijk al temperatuur montoring (in de CPU bijvoorbeeld) aan de praat? Ik maak me een beetje zorgen over mijn SheevaPlug nu met die hittegolf. Ik heb al gekeken op het plugcomputer forum maar de enige mensen die het daar over temperatuur hebben, hebben het over externe sensoren aangesloten via USB.
Het zou mooi zijn als ik via een driver (bijv lm-sensors) de ingebouwde temperatuur sensoren op het moederboard of de CPU kon uitlezen. Maar ik heb niet zo veel tijd om te experimenteren en geen zin om een goed werkend systeem te verprutsen vandaar dat ik me afvraag of iemand anders dit al voor elkaar gekregen heeft.
Edit: Ik heb trouwens al opgezocht dat lm-sensors niets vindt op een sheevaplug, maar ik bedoel of er dus iets anders specifiek voor arm is.
Het zou mooi zijn als ik via een driver (bijv lm-sensors) de ingebouwde temperatuur sensoren op het moederboard of de CPU kon uitlezen. Maar ik heb niet zo veel tijd om te experimenteren en geen zin om een goed werkend systeem te verprutsen vandaar dat ik me afvraag of iemand anders dit al voor elkaar gekregen heeft.
Edit: Ik heb trouwens al opgezocht dat lm-sensors niets vindt op een sheevaplug, maar ik bedoel of er dus iets anders specifiek voor arm is.
[ Voor 10% gewijzigd door GekkePrutser op 04-07-2010 16:22 ]
PSU van mijn sheevaplug is ook stuk, hij heeft 11 maanden goed gewerkt. Er zat alleen een hdd met externe voeding aan, dus hij kan ook kapot gaan zonder de usb poort zwaar te belasten. Ik heb geen zin in solderen, dus heb bij newit.co.uk een losse PSU besteld.
Hoe hebben jullie problemen met de kapotte powersupply opgelost?
Hoe hebben jullie problemen met de kapotte powersupply opgelost?
Anoniem: 322353
Leuk om dit alles te lezen aangezien ik eraan dacht een SP te kopen. Maar nu vraag ik me af wat ik nu juist moet bestellen? En waar?
Hebben de SheevaPlugs ook al de zogenaamde PSU update ondergaan, of koop ik beter een guruPlug (die deze update wel heeft ondergaan).
Of is het het interessantste om een gewone Sheevaplug te kopen, deze open te gooien en te werken met een externe (deftige) PSU?
3 opties dus, maar voor welke ga ik het best?
Hebben de SheevaPlugs ook al de zogenaamde PSU update ondergaan, of koop ik beter een guruPlug (die deze update wel heeft ondergaan).
Of is het het interessantste om een gewone Sheevaplug te kopen, deze open te gooien en te werken met een externe (deftige) PSU?
Ik heb dit gekocht:
http://cgi.ebay.de/Netzte...%A4te&hash=item3cae0a0498
Even de + en - checken, daarna heb ik de stekker van de voeding losgeknipt en deze door het gat van de 220v voeding weer vastgesoldeerd. 3A moet écht genoeg zijn
Werkt weer naar behoren nu.
Net zo makkelijk eerlijk gezegd. Als je een beetje meer tijd hebt/handig bent kun je ook een mooie connector monteren om een adapter op te zetten.
http://cgi.ebay.de/Netzte...%A4te&hash=item3cae0a0498
Even de + en - checken, daarna heb ik de stekker van de voeding losgeknipt en deze door het gat van de 220v voeding weer vastgesoldeerd. 3A moet écht genoeg zijn
Net zo makkelijk eerlijk gezegd. Als je een beetje meer tijd hebt/handig bent kun je ook een mooie connector monteren om een adapter op te zetten.
[ Voor 17% gewijzigd door RielN op 30-07-2010 12:37 ]
Hoe zit dat dan precies? Toen ik mijn SheevaPlug openschroefde was de voeding verbonden met een vieraderige kabel; twee zwarte en twee rode. De rode is volgens de printplaat +5. Ik neem aan dat een van de twee zwarte de aardedraad is. Maar wat zijn die twee andere draden dan? Nog een keer aarde/+5V? Levert die voeding ze dan ook gesplitst aan, en is dan de ene voorziening voor USB devices ofzo? Hoe heb jij dat met je vervangende voeding opgelost, want voor zover ik kan zien is die slechts tweeaderig?
[ Voor 14% gewijzigd door Soultaker op 08-08-2010 04:51 ]
Om het nog wat ingewikkelder te makenAnoniem: 322353 schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 11:20:
Leuk om dit alles te lezen aangezien ik eraan dacht een SP te kopen. Maar nu vraag ik me af wat ik nu juist moet bestellen? En waar?

Een Hawk board
Cool, die hawk board. Lekker veel poorten enzo.
Maar helaas zou de 128MB ram voor mij veel te weinig zijn, de Sheevaplug heeft 512 en dan zie ik hem al vaak swappen.
Maar helaas zou de 128MB ram voor mij veel te weinig zijn, de Sheevaplug heeft 512 en dan zie ik hem al vaak swappen.
Tuurlijk, de vraag was meer of de twee rode beiden +5 en de twee zwarten beiden aarde waren.blaataaps schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 09:58:
Gelukkig kun je aan twee aders zonder probleem 4 draadjes vastmaken
Altijd jammer aan dit soort bordjes is dat ze wel video en audio supporten, maar te weinig processing power hebben om er iets zinnigs mee te doen. Je kunt er wel MP3tjes mee afspelen maar een gemiddelde film zal al te veel moeite zijn.Mr_gadget schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 16:17:
dit kan ook nog interessant zijn:
[afbeelding]
Een Hawk boardkost rond de 90 dollar.
[ Voor 46% gewijzigd door Soultaker op 08-08-2010 23:42 ]
Zijn er hier meer mensen die bij GlobalScale hebben bestelt ipv de europese leverancier New IT? Hoe lang duurt het ongeveer totdat ze shippen? Ik weet dat ze wat vertraging hadden opgelopen, maar deze maand zouden ze volgens de forums weer alles in stock moeten krijgen en versturen dacht ik zo.
Ik heb daar besteld, kreeg binnen 5 minuten een bevestiging maar had nog een mailtje er achteraan gestuurd met een paar vragen waar ik, kleine 4 weken na dato inmiddels, geen antwoord op heb gekregen. 2 Weken geleden via de website een vraag ingedient, wederom geen antwoord gehad tot op heden.
Feit dat ze helemaal niet reageren op correspondentie zit mij niet lekker. Lang leve spamfilters
Ik heb daar besteld, kreeg binnen 5 minuten een bevestiging maar had nog een mailtje er achteraan gestuurd met een paar vragen waar ik, kleine 4 weken na dato inmiddels, geen antwoord op heb gekregen. 2 Weken geleden via de website een vraag ingedient, wederom geen antwoord gehad tot op heden.
Feit dat ze helemaal niet reageren op correspondentie zit mij niet lekker. Lang leve spamfilters
Ze zijn zowiezo heel erg traag. Bij mij duurde het ook 2 maanden voor ze uberhaupt de bestelling verstuurden.LinuX-TUX schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 11:36:
Zijn er hier meer mensen die bij GlobalScale hebben bestelt ipv de europese leverancier New IT? Hoe lang duurt het ongeveer totdat ze shippen? Ik weet dat ze wat vertraging hadden opgelopen, maar deze maand zouden ze volgens de forums weer alles in stock moeten krijgen en versturen dacht ik zo.[...]
Eindelijk binnenGekkePrutser schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 20:01:
[...]
Ze zijn zowiezo heel erg traag. Bij mij duurde het ook 2 maanden voor ze uberhaupt de bestelling verstuurden.

Ik heb deze week wat te hobby'en
Al met al ... 13 Juli besteld, 18 October binnen

De nieuwe generatie is al bijna uit, maarja.
Ze hebben een nieuwe revisie uitgebracht volgens mij, is die van jou helemaal passief gekoeld, of heeft ie een fan?
Even nog een klein schopje 
Ik heb sinds vorige week een Sheevaplug. Nu heb ik Debian op de SD kaart geinstalleerd, wat allemaal aardig werkt. Alleen de snelheid valt mij een beetje tegen
Heeft iemand ervaringen met een goede snelle SD kaart?
Ik heb sinds vorige week een Sheevaplug. Nu heb ik Debian op de SD kaart geinstalleerd, wat allemaal aardig werkt. Alleen de snelheid valt mij een beetje tegen
Heeft iemand ervaringen met een goede snelle SD kaart?
Ik heb bij mijn eerste sheevaplug een SD-kaart meegeleverd gekregen, performance is redelijk, maar betrouwbaarheid is gewoon ruk. Ik zou gewoon de interne flash formatteren met UBIFS en LZO compressie, is vele malen sneller dan ext3 op een SD-kaart.
Heeft een fan en niet zo stil ookblaataaps schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 18:36:
Ze hebben een nieuwe revisie uitgebracht volgens mij, is die van jou helemaal passief gekoeld, of heeft ie een fan?

Vermoed overigens NIET dat deze koelingsproblemen zal hebben, hoeveelheid luchtverplaatsing lijkt OK te zijn.Moet het natuurlijk wel netjes over de koelribben flowen, anders heb je er weinig aan
Helemaal geen Devkit besteld, achteraf nu ik lees wat de risico's zijn met uboot veranderingen misschien niet zo slim. Even polsen hoe ik gewoon die console op m'n desktop krijg zonder die devkit van hun, schijnt gewoon een serial over USB te zijn, hoop zonder bijkomstigheid van een appart converter blokje ofzo die ze stiekem in de kabel hebben zitten.
Zou een snellere SD kaart niet gewoon een uitkomst kunnen bieden vergeleken met die flash disk? Heb altijd begrepen dat flash voor hevige read/write acties niet echt een lange levensverwachting hebben._JGC_ schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 08:42:
Ik heb bij mijn eerste sheevaplug een SD-kaart meegeleverd gekregen, performance is redelijk, maar betrouwbaarheid is gewoon ruk. Ik zou gewoon de interne flash formatteren met UBIFS en LZO compressie, is vele malen sneller dan ext3 op een SD-kaart.
Anders, want ik zat er ook al over te denken, zou misschien een flashdrive aan USB een uitkomst kunnen bieden
Of zit daar ook hetzelfde type geheugen in verwerkt
[ Voor 29% gewijzigd door LinuX-TUX op 21-10-2010 09:24 ]
Daarom zijn er ook gewoon speciale filesystems voor flash. UBIFS en JFFS2 zijn daarvoor ontworpen: wear leveling en bad sector management. JFFS2 is waar dat ding standaard mee wordt uitgeleverd, UBIFS is een nieuwer filesystem wat gewoon tig keer sneller is en ook LZO of Zlib compressie ondersteunt. Ik heb op de ene sheevaplug LZO draaien, op de ander Zlib. De plug met LZO is iets sneller, aangezien zlib iets intensiever is voor de CPU.
Reden waarom ik de interne flash gebruik is niet zozeer vanwege de snelheid, maar vanwege betrouwbaarheid. De kaartlezer in de sheevaplug is nogal gammel, waardoor bij hevige schrijffuncties (apt-get update
), het rootfs soms gewoon wegvalt. Na 2x was ik het zat en heb ik de hele boel overgezet naar interne flash.
Overigens hebben SD cards en USB sticks hetzelfde probleem als de interne flash, maar kan je die gewoon vervangen als ze stuk zijn.
Reden waarom ik de interne flash gebruik is niet zozeer vanwege de snelheid, maar vanwege betrouwbaarheid. De kaartlezer in de sheevaplug is nogal gammel, waardoor bij hevige schrijffuncties (apt-get update

Overigens hebben SD cards en USB sticks hetzelfde probleem als de interne flash, maar kan je die gewoon vervangen als ze stuk zijn.
Misschien wel een goed idee om idd m'n debian op de interne flash te zetten.. Vanavond maar is even daaraan prutsen_JGC_ schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 08:42:
Voor de rest is m'n sheevaplug al bijna klaar. MPD, FreeNX erop en natuurlijk een simpel webservertje. En dit draait nog wel aardig snel
Gewoon een beetje strippen, verder zorgt die compressie ervoor dat je nog wel redelijk wat ruimte terugkrijgt.
Op mijn LZO-sheeva:
Op mijn Zlib-sheeva:
Beide zijn gekloond vanaf hetzelfde SD-kaartje, zit niet heel veel verschil tussen beide installaties.
Zlib doet het dus iets beter als je ruimte nodig hebt, alhoewel LZO het ook zeker niet verkeerd doet.
Op de Zlib Sheeva:
Count of bad physical eraseblocks: 5
Current maximum erase counter value: 25
Op de LZO Sheeva:
Current maximum erase counter value: 8
Die 5 blocks had ik op beide nieuw uit de doos, dus dat lijkt me standaard. De Zlib sheeva draait al een maandje of 6 langer dan de LZO sheeva.
Op mijn LZO-sheeva:
code:
1
2
3
4
5
| # df -h / Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/root 462M 247M 210M 55% / # du -hs / 397M / |
Op mijn Zlib-sheeva:
code:
1
2
3
4
5
| # df -h / Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/root 462M 194M 269M 42% / # du -hs / 392M / |
Beide zijn gekloond vanaf hetzelfde SD-kaartje, zit niet heel veel verschil tussen beide installaties.
Zlib doet het dus iets beter als je ruimte nodig hebt, alhoewel LZO het ook zeker niet verkeerd doet.
Op de Zlib Sheeva:
Current maximum erase counter value: 25
Op de LZO Sheeva:
Current maximum erase counter value: 8
Die 5 blocks had ik op beide nieuw uit de doos, dus dat lijkt me standaard. De Zlib sheeva draait al een maandje of 6 langer dan de LZO sheeva.
Raden jullie aan om een serial kabel te bemachtigen als ik in de weer ga met uboot configuraties en alles? Ik weet niet hoe makkelijk het is om een gebrickte plug weer tot leven te wekken namelijk.
Heb nog niet uitgebreid de tijd ervoor gehad om mezelf in te lezen en dit weekend ben ik helaas ook weer op pad. Zou wel handig zijn als ik dat weet, zodat ik alvast 1 vooruit kan bestellen als dat het geval is.
Headless systemen heb ik meestal geen angst voor, totdat er ook een VGA port mist.
Doel van mijn config is eigenlijk de NAS met NFS share te mounten als root. Dus dat wordt kerneltje compilen & wat lowlevel configgen voor ik dat aan de praat krijg.
Heb nog niet uitgebreid de tijd ervoor gehad om mezelf in te lezen en dit weekend ben ik helaas ook weer op pad. Zou wel handig zijn als ik dat weet, zodat ik alvast 1 vooruit kan bestellen als dat het geval is.
Headless systemen heb ik meestal geen angst voor, totdat er ook een VGA port mist.
Doel van mijn config is eigenlijk de NAS met NFS share te mounten als root. Dus dat wordt kerneltje compilen & wat lowlevel configgen voor ik dat aan de praat krijg.
Ik heb op mijn sheevaplug een mini usb poort zitten die als een compoort gezien wordt zodra ik hem aansluit.. Ik vind het altijd handig als ik kan zien hoe de sheevaplug boot e.d. , maar jij hebt er geen mini usb poort op?
uhm ... neeNewjersey schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 13:32:
Ik heb op mijn sheevaplug een mini usb poort zitten die als een compoort gezien wordt zodra ik hem aansluit.. Ik vind het altijd handig als ik kan zien hoe de sheevaplug boot e.d. , maar jij hebt er geen mini usb poort op?
Wel iets met 4 pinnetjes wat lijkt op een potentieel USB connectortje, maar om nou te zeggen dat dit mini USB is, nee, niet echt.
Zal vanavond wel even een paar screenies online zetten.
Ik heb de Guru Plug Server (Plus) Zwart blokje 2x usb, 1 x eSATA, 2 x Gbit ethernet, BT, WiFi, SD card en 3 porten die ik niet kan thuisbrengen + een gat waarvan ik denk dat het de reset is.
3 porten:
1 : Wit, met 4 pinnen erin
2 : Wit, zit naast de bovenstaande 4 pins port, alleen wat meer pins
3 : Andere zijde, zwart pin slot, redelijk breed.
Balen, lijkt er wel op dat de JTAG nodig is als ik het zekere voor het onzekere wil nemen. Console, flashen ed verlopen allemaal via de JTAG
En ik had zoiets van ; zolang ik normaal console kan benaderen ben ik blij genoeg. JTAG is namelijk, volgens de site, for dev'ers & debugging purposes. Stom beredeneerd van mezelf dat ik ook daartoe zou kunnen behoren als ik met de kernel en bootsequence zou gaan spelen

edit:
Fout nederlands door 24/7 engels lullen & denken
Fout nederlands door 24/7 engels lullen & denken
[ Voor 24% gewijzigd door LinuX-TUX op 21-10-2010 14:34 ]
Die mini-USB-poort is dus de aansluiting op de interne JTAG port en seriële console van de SheevaPlug. Op de GuruPlug hebben ze die weggehaald (geen idee waarom precies) en vervangen door een connector waar je de GuruPlug JTAG Board op moet aansluiten om dezelfde functionaliteit te krijgen. Die moet je dan los kopen.
Ik vind die JTAG interface ook heel handig, al is het alleen maar omdat je dan met een wat geruster hart kunt aankloten omdat je altijd nog met de JTAG de boel kunt redden als je de bootloader per ongeluk verkloot.
Of je 'm moet kopen is aan jezelf. Strikt gezien heb je 'm niet nodig als je de standaard distro gebruikt, maar het is mijns inziens wel heel erg handig als je van plan bent het flashgeheugen te formatteren of de bootloader te updaten.
Ik vind die JTAG interface ook heel handig, al is het alleen maar omdat je dan met een wat geruster hart kunt aankloten omdat je altijd nog met de JTAG de boel kunt redden als je de bootloader per ongeluk verkloot.
Of je 'm moet kopen is aan jezelf. Strikt gezien heb je 'm niet nodig als je de standaard distro gebruikt, maar het is mijns inziens wel heel erg handig als je van plan bent het flashgeheugen te formatteren of de bootloader te updaten.
Conclusie had ik voor mezelf net getrokken. Dit keer wel uit engeland besteld. Vorige keer niet gedaan wegens absurde prijs + dat ze niet in stock waren. (en wel bij globalscale ... wat uiteindelijk lariekoek bleek te zijn)Soultaker schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 14:06:
Die mini-USB-poort is dus de aansluiting op de interne JTAG port en seriële console van de SheevaPlug. Op de GuruPlug hebben ze die weggehaald (geen idee waarom precies) en vervangen door een connector waar je de GuruPlug JTAG Board op moet aansluiten om dezelfde functionaliteit te krijgen. Die moet je dan los kopen.
Mooi dat ze daar gewoon bank transfer accepteren. Stukje vertrouwen, maar vermoed dat zij wachten tot het geld op hun rekening staat.
Heb hem besteld, kan ik idd met een gerust hart lekker domme fouten maken zonder dat m'n maag omdraait, het zweet me uitbreekt, het bloed uit m'n bovenlijf zakt
Hoop dat de shipment lekker vlot is!