Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Water temperaturen van 35 graden idle vind ik niet leuk meer,ik moet zeggen ik zit in een heel klein kamertje waarin 2 quadcores staan en 1 hexacore AMD .
Als ze allemaal aan staan hoef ik in de winter zelfs geen kachel meer te stoken in die kamer.
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Ik werk zelf overigens niet met stock koelers howrepic_fail schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 19:16:
[...]
85 graden stressed? Mijn cpu komt overclocked niet boven de 65 uit, met stock cooler en met bijna geen airflow. Waar haal je in hemelsnaam die 85 vandaan?
Haal een vriezer en doe daar je pc in.
Gegarandeerd lage temps
Op Eigen Risico
voorderest heb ik alles stofvrij gemaakt en nieuwe koelpasta op de plekken waar het kan geplaatst

En dan te bedenken dat de CPU temp slechts 50c was... even aanpassen in de bios (cool'n'quiet mag hem ook wel naar 60/65c brengen lol)
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
(Specs? Zie mijn Tweaker Gallery pagina)
[ Voor 5% gewijzigd door Tyrian op 09-07-2010 23:54 ]
http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page
Specs
Een mugen II rev.b Zijwaarts (Naar de achterste fan) of naarboven laten blazen..
Waarom?
Back = 120mm
Top = 2x140mm (CM690 Advanced II)
En wat is dan het beste, een Push of Pull setup?
Idle temperaturen: CPU: 40, GPU, 38, Northbridge 37

[ Voor 4% gewijzigd door RmanX op 10-07-2010 09:58 ]
AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K
andere 3 schijven liggen op 34, 35 en 36 graden.
systeem zelf doet nu 39 graden tijdens het kijken.
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Ik vind dat de kast goed zijn werk doet voor m'n harde schijven. Alleen moet ik nog wel m'n kast stof vrij gaan maken, want me videokaart ziet er niet zo blij uit. Of is dit normaal voor een 8800GT in idle en 80-85 graden in stress?
In me bios staat ingesteld dat me processor op 50graden constant moet draaien dus dat ziet er wel goed uit (graden bij "Core" is de goede waarde van me CPU). De fan heeft nog 29% fan speed aan ruimte zo te zien. Als hij wat werkt moet verrichten komt hij niet boven 56graden.
Verder draaien alle fans van me kast op de laagste stand behalve me fan aan de achterkant. Die heb ik even op medium gezet om de warmte van de videokaart beter af te voeren. Dat helpt eigenlijk maar zo'n 3 graden
Ook zegt een begintemperatuur niet zoveel en kan je de temperatuur beter na bijvoorbeeld 1 a 2 uur bekijken en dan zowel de idle als ook de stress temperatuur, want dan pas kan je bekijken in hoeverre een kast wel of niet goed koelt. Wees dus voorzichtig ermee om meteen te kijken bij opstart en dan denken van ow alles is oke want na een tijdje kan je temperatuur in de kast behoorlijk opgelopen zijn, waarbij ook nog de verschillende programmatjes van belang zijn.
Het beste is om vergelijkingen te kunnen trekken wanneer je veranderingen aan brengt m.b.t. tot koelen om je zoveel mogelijk bij 1 en hetzelfde programma te houden, omdat je dan daadwerkelijk voor jezelf kan zien of een extra fan bv nut had. Ik zelf gebruik bv Everest van Lavalys welke een van de betere programma's zijn voor meting van zowel temperatuur als ook harddisks en dergelijke, waarbij ik bv Asus Probe een van de minsten vind.
Verder nog een tip voor Core i7 gebruikers die tijdelijk wat warmteproblemen hebben namelijk je kan via het bios zowel HT ( Hyperthreading ) uitschakelen, de Turbofunctie uitschakelen en momenteel heb ik maar 2 cores ingeschakeld. Dit scheelt toch wel een graad of 5 en vond ik de moeite waard om mijn cpu heelhuids door de warmte heen te helpen, zeker omdat hier de kamer de temperatuur al bijna naar 32 graden gestegen is.
Laptop er bij, remote pc overnemen als ik hem nodig heb en anders lekker beneden verder.
Ik overleef het wel..
Had je beter wit karton kunnen nemen want zwart houd net de warmte vast terwijl wit de warmte weerkaatst, of zelfs beter nog zou zilverpapier aan de buitenkant kunnen zijn want dat werkaatst al zeer zeker veel warmte.ro3lie schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 16:12:
Ik zit zelf op de zolder en heb s'ochtends zon uit het noorden en s'middags zon van het zuiden. Dus altijd warm, ramen aan de zuidkant afgeplakt met zwart karton. Scheelt veel! Een airco neergezet. Gaat van 35 graden binnen temperatuur naar 20en dan alsnog vaak beneden zitten want daar is het helemaal niet warm.
Laptop er bij, remote pc overnemen als ik hem nodig heb en anders lekker beneden verder.
Ik overleef het wel..
Pc uitzetten en buiten zitten en beetje werken als het niet te warm is.
ik wel hoor hahaha deze kast (staat hier naast me). Ik ken geeneen andere kast die bij 26 graden in huis de harde schijven op 30 kan houden.Daarnaast gebruikelijk onderhoud uitvoeren mbt. stof verwijderen.

Verwijderd

Dat ziet er niet al te fraai uit. Maar hij doet het dus nog wel? Wat ga je er nu mee doen om hem te koelen?Verwijderd schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 20:56:
Heb net een schijf los gekoppeld van wd , die schijf wordt heter dan 45 graden . Vindt het nog een wonder dat die nog niet kapot is , de verf is er al afgebladderd door de warmte . Zijn van de eerste generatie sata schijven , wat eigenlijk gewoon ide schijven zijn . Er zit alleen een extra chip in de hd gebouwd die er sata van maakt![]()
[afbeelding]
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Verwijderd
Voorlopig blijft die uitBlue-Tiger schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 20:59:
[...]
Dat ziet er niet al te fraai uit. Maar hij doet het dus nog wel? Wat ga je er nu mee doen om hem te koelen?
Mijn pc wordt nu in deze tijd van het jaar zo'n 65C, dat vind ik veel te warm voor een super simpel pc'tje (S7720.nl)
Ik heb aan de achterkant van mijn pc een rooster zitten waar alle warme lucht wordt afgevoerd. 4 bij zo'n 12 cm.
Nu is mijn vraag: Is het verstandig om er 2 4x4 cm fans te plaatsten zodat de hetelucht afvoer wordt versneld en de warme lucht sneller wordt afgevoerd, en dus de temps lager worden? Of is dit niet rendabel?
Dan zal ik alleen even moeten kijken hoe ik dat ga aansluiten, volgensmij geen fanaansluitingen meer vrij, maar nog we l1 of 2 andere. Ik heb alleen geen flauw idee hoe die aansluitingen heten. Ik zal er zo even een foto bij zetten.
Het is bedoening, niet bedoeling
Verwijderd
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2010 22:09 ]
Maar bedankt voor je reactie.
PS: 120mm gaat er denk ik nooit in passen.
Het is bedoening, niet bedoeling
Wacht inderdaad dan maar even op de airco. Ik heb ook wel eens overwogen om van die 40 mm led fannetjes te gebruiken in een casemod (met bijkomend het praktisch nut van die dingen) maar ben maar van dat idee afgestapt omdat het door iedereen werd afgeraden. En daarbij, 40 mm fans doen echt nauwelijks wat aan je airflow / hete lucht afvoer... Dus: lekker nog even wachten op die airco is mijn advies.martijntjuhh schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 22:13:
Ja, het is eigenlijk ook even afwachten wat de airco gaat doen die deze week geplaatst wordt, als de temperatuur dan zo'n 50 a 55 graden is, dan verander ik niks. Maar ik vroeg het me gewoon even af, omdat de dat ding ook zo warm blijft. Het is trouwens ook een superkleine pc (hxbxl is zo'n 20x10x30, dus airflow is totaal niet aanwezig eigenlijk).
Maar bedankt voor je reactie.
PS: 120mm gaat er denk ik nooit in passen.
Maak gelijk ff een back-up voor je zelf!Verwijderd schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 20:56:
Heb net een schijf los gekoppeld van wd , die schijf wordt heter dan 45 graden . Vindt het nog een wonder dat die nog niet kapot is , de verf is er al afgebladderd door de warmte . Zijn van de eerste generatie sata schijven , wat eigenlijk gewoon ide schijven zijn . Er zit alleen een extra chip in de hd gebouwd die er sata van maakt![]()
[afbeelding]
Verwijderd
pfff , weet niet hoeveel backups ik heb , maar genoeg , en toch zijn er een stuk of 15 foto s beschadigt .
Je ziet nog wel een jpeg bestand met omvang en preview , maar er komt niks te voorschijn
Volgensmij mogen AMD processors max. 60 graden worden. Je laat de processor maximaal belasten, dus 60,5 graden is dan niet zo heel gek. Misschien helpt het als je de processorkoeler even opnieuw erop zet, met nieuwe koelpasta. Of open je kast eens en haal al het stof dat je kunt vinden weg met een kwastje/stofzuiger (voorzichtig!).
amd's mogen rond de 70 worden zover ik weet, maar ligt net aan type etc..R15 schreef op maandag 12 juli 2010 @ 13:20:
@Kiwitje n.a.v. bericht van maandag 12 juli 2010 @ 12:54
Volgensmij mogen AMD processors max. 60 graden worden. Je laat de processor maximaal belasten, dus 60,5 graden is dan niet zo heel gek. Misschien helpt het als je de processorkoeler even opnieuw erop zet, met nieuwe koelpasta. Of open je kast eens en haal al het stof dat je kunt vinden weg met een kwastje/stofzuiger (voorzichtig!).
62+- voor amd p2 965
[ Voor 5% gewijzigd door [Remmes] op 12-07-2010 13:53 ]
ja, daag.
Misschien moet ik dat even doen inderdaad... Stof zit er niet in, haal hem regelmatig leegR15 schreef op maandag 12 juli 2010 @ 13:20:
Idle is ie trouwens 43 graden.
Ik denk wel goed. 1 fan voor in, 1 onder (140mm) in, 1 boven uit en 1 achter uit. Daarbij dus nog die push/pull op Mugen II. Alle fans behalve de 140mm zijn Nexus Real Silent 120mm. De 140mm is een Fractal Design 600rpmGhost Dog schreef op maandag 12 juli 2010 @ 14:28:
En hoe is je airflow, Kiwitje?
[ Voor 15% gewijzigd door Kiwitje op 12-07-2010 14:32 ]
Je airflow ziet er goed uit, bedenk ook wel dat de onderdelen warmer worden met zonnig weer.
Dat klopt.R15 schreef op maandag 12 juli 2010 @ 14:39:
@Kiwitje
Je airflow ziet er goed uit, bedenk ook wel dat de onderdelen warmer worden met zonnig weer.
Ik moet eens bedenken waar ik die koelpasta heb gelaten... Ik had ergens nog een tube'tje liggen. Dan maar opnieuw smeren! In ieder geval bedankt
Welke kast is dat......Blackwolf-nl schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 16:34:
[...]
ik wel hoor hahaha deze kast (staat hier naast me)
[afbeelding]
win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Kan iemand mij vertellen dan waar ik die kast kan kopen/krijgen?
Ben al heel erg lang op zoek naar een dergelijke kast maar deze is tot op vandaag nog ontvindbaar bij webshops.
win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
http://www.highflow.nl/behuizingen/diverse-merken-cases/gumbal696 schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 22:10:
[...]
Kan iemand mij vertellen dan waar ik die kast kan kopen/krijgen?
Ben al heel erg lang op zoek naar een dergelijke kast maar deze is tot op vandaag nog ontvindbaar bij webshops.
Verwijderd
Lijkt mij niet door de warmte te komen, heb een ide wd liggen uit een oude pc van de media markt, doet nu dienst als externe hdd en die heeft ook in een paar vakjes wat plekjes zoals je op jouw foto ziet. Lijkt mij meer dat daar iets te veel lak terecht is te komen, dingen hoeven ook niet mooi uit te zien natuurlijk, tegen 45 graden is die lak heus wel bestand, is ook geen verkeerde temp voor een hdd btwVerwijderd schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 20:56:
de verf is er al afgebladderd door de warmte
Met de tropische temperaturen van een paar dagen terug waren enkele van mijn schijven nog warmer, zijn allen seagates maar verschillende groottes/series, de 2 1500gb's zijn nog het koelst, die hangen ook nog eens achteraan (2 rijen van 3 schijven achter een 14cm intake-fan) verschilt dus per schijf/serie/merk/grootte/snelheid/type enz.
Videokaart blijft onder de 70 (9800gtx+ oc). Niks nodig dus.
Core i5 4670k, 8gb, MSI GTX460 HAWK TA
een HD van 45 gr. is toch niet zo bijzonder? en de verf gaat echt niet bladeren op die temperatuur. Ik heb ook een dergelijke HD gehad en kwam zo uit de verpakking.Verwijderd schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 20:56:
[afbeelding]
Zoals Camacha ook al schrijft kan het technisch gezien absoluut niet dat een cpu op kamertemperatuur blijft en hiervoor 2 oorzaken kunnen zijn, namelijk ten eerste ligt het eraan met welk programma je de temperatuur meet en hier nogal een verschil in zit.rickyy schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 03:34:
Ik doe niks. Dankzij mn Arctic freezer 7 pro koeler is mijn E8400 constant op kamer temperatuur idle. Overdag dus rond de 30/35 graden. (in de winter/herfst 23/27 graden). Load komt ie niet boven de 45 uit.
Videokaart blijft onder de 70 (9800gtx+ oc). Niks nodig dus.
Een tweede punt is dat je niet 1 temperatuur hebt bij bv de E8400 maar 2 verschillende temperaturen namelijk t-case ( omhulsel van de cpu ) en de coretemps, en wil je een goede meting doen zul je naar beiden moeten kijken.
Ander bijkoment punt is ook nog eens dat niet alle sensoren zo precies zijn en je in jou geval er vanuit kan gaan dat je sensoren nogal een afwijking hebben, en je cpu zeker te weten echt niet op kamertemperatuur zal werken.
Een simpel rekensommetje is dat je ongeveer 10 graden bovenop de kamertemperatuur moet rekenen bij luchtkoeling wel te verstaan want bij waterkoeling ligt dat ietwat anders, maar dan zit je netjes als je dat haalt.
[ Voor 9% gewijzigd door Roel1966 op 14-07-2010 16:18 ]
je kan je cpu niet op kamertemp hebben...Henkie schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 17:21:
mijn kast+ koeling houd de cpu ook vaak zat rond kamertemperatuur hoor. als ik alles vol aan zet.
ja, daag.
zal een paar graden schelen maar absoluut niet veel in idle.
Zo'n graad of 5+Henkie schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 17:26:
rond de kamertemperatuur.
zal een paar graden schelen maar absoluut niet veel in idle.
Verwijderd
Verwijderd
In de winter ga ik hem buiten hangen denk ik kunnen we weer lekker oc;en als het een keer goed vriest.
(DON'T TRY THIS AT HOME)
Behuizing = Lancool K62 Red Dragon
2 *140 boven
1 * 120 voorkant
1 * 120 achterkant
4 * 120 (videokaart -> MK-13)
2 * 120 (processor -> Megahalems)
Die videokaartkoeler neemt nu al minstens 4 sloten in beslag. Daarnaast moet je eigenlijk nog één slot vrij houden aangezien die ventilatoren lucht moeten aanzuigen. 5 uitbreidings-sloten voor alleen de videokaart dus
[ Voor 5% gewijzigd door Bolletje op 15-07-2010 03:40 ]
En dat ding is nu -13°C ofzo?Bolletje92 schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 03:40:
Die videokaartkoeler neemt nu al minstens 4 sloten in beslag. Daarnaast moet je eigenlijk nog één slot vrij houden aangezien die ventilatoren lucht moeten aanzuigen. 5 uitbreidings-sloten voor alleen de videokaart dus

Nog niet
Maar volgens mij heeft 4 niet heel veel zin. Ik denk dat er ik er 3 van maak ivm de fancontroller...
Ik hoop dat je je speeltje terug krijgt
begin alvast contact op te nemen met een curator...JustMU schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 09:50:
Ik doe geen ene reet om mijn PC koel te houden, aangezien hij bij de RMA service van Cool-Prices staat en hopen dat ik hem nog terugkankrijgen >.>

Dat is inderdaad kote, maar 1 postief iets je kunt hem in iedergeval nu niet oververhit laten worden door dit weerJustMU schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 09:50:
Ik doe geen ene reet om mijn PC koel te houden, aangezien hij bij de RMA service van Cool-Prices staat en hopen dat ik hem nog terugkankrijgen >.>
De producten blijven gewoon van jou hoor, of wilde je de producten om ruilen voor een andere of waren ze defect?Patjeee schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 01:49:
[...]
begin alvast contact op te nemen met een curator...![]()
Net even een nieuw laagje koelpasta aangebracht. Had nog wat Arctic Silver 5 liggen. Een lijn aangebracht, met een pasje uitgesmeerd over de hele cpu zodat niks meer wit is. Scheelt een hoop zeg! nu idle 37 graden ipv 42.R15 schreef op maandag 12 juli 2010 @ 13:20:
En met Prime95 aan (4 workers maximaal) blijft de temp rond de 47-48. Ik ben dus dik tevreden zo!
[ Voor 57% gewijzigd door Kiwitje op 16-07-2010 16:20 ]

Beide side-panels eraf en de top-panel verwijdert. 1 fan die over het RAM-geheugen blaast aangezien die best heet kunnen worden (waars. vanwege de LEDs) en 1 fan die over de NB en CPU socket blaast, omdat de NB bij de rampage II gene erom bekend staat om heet te worden.
Kan volgens mij net zo goed een antec skeleton kopen
[ Voor 35% gewijzigd door peakaboo op 20-07-2010 03:50 ]
Ik vraag me af hoe slim dat is.
Cpu is 63 graden celsius idle onder load wil hij nog wel ~77 graden celsius worden.
ik heb een fan in mijn hele case en die is voor de cpu die draait op 4141rpm.
Misschien moet ik de stof eruit halen.
Lijkt me wel een must... 63 C idle en dan niks willen doenMutakalah schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 14:07:
Zoals altijd doe ik niks.
Ik vraag me af hoe slim dat is.
Cpu is 63 graden celsius idle onder load wil hij nog wel ~77 graden celsius worden.
ik heb een fan in mijn hele case en die is voor de cpu die draait op 4141rpm.
Misschien moet ik de stof eruit halen.

Ik heb een pc uit 2007 heb nog nooit stof eruit gehaald.Blue-Tiger schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 14:10:
[...]
Lijkt me wel een must... 63 C idle en dan niks willen doenEven stof verwijderen kan serieus een hoop schelen!
(sowieso een flut pc 2x moederboord kapot)
Yep, vind persoonlijk het standaard ATI design mooier, maar dit heeft ook wel wat. Als ze nou die blauwe strepen doorzichtig hadden gemaakt en er een ledje achter gestoptBlue-Tiger schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 05:46:
't Is de TOXIC toch?Wat ziet die kaart er wel heel lekker uit zeg ^^

Verwijderd
Verwijderd

Verwijderd
dan kan je nu fluiten naar je garantie, koele prijsjes is failiet (mischien toch te koud geworden daarJustMU schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 09:50:

[ Voor 99% gewijzigd door BGB4rn op 22-07-2010 13:16 ]
Signature
Wat doe je hier dan!!!Sayko schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 12:46:
Niet aanzetten en genieten van de zomer............

Heb net 2 kachels (raptors) verwijderd en vervangen voor een SSD.
Andere cooler op mijn videokaart, van standaard evga geval naar AC gtx pro.
Verwijderd
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2010 09:21 ]
Put Smarties tubes on cats legs, make them walk like a robot.
Verwijderd
Min temp is 60 graden en max ligt tegen de 90

Zou ik dit met een scythe samurai ZZ kunnen terugbrengen op normaal niveau (en zonder lawaai)?
Ik denk dat hij nu de 40 graden Celsius haalt, idle. 40 graden C. koeler, dat zou knap zijn, ik denk niet dat dat mogelijk is.D4NG3R NL schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 09:49:
Ehm wacht.. 40c door koelpasta? Onmogenlijk, sorry hoe je het ook doet. dit betekend dat je CPU onder load dus dik over de 90c moeten hebben gezeten (even uitgaand van een realistische load temp van 58c) en dit overleeft hij echt niet.

Load is nu 38/42 graden, prime95
Core i5 750 @ stock en een Thermaltake Bigwater 760is met een EK Supreme LT Acetal
XFX 9800GTX @ stock, reference koeler is nu 61 graden idle, die wordt volgende week vervangen door een GTX460 waarschijnlijk
[ Voor 22% gewijzigd door FastFred op 24-07-2010 13:30 ]
Ik zit er alleen een beetje mee of ik nu voor de MX-3 van artic moet gaan of nog wachten op de MX-4. De reviews wijzen uit dat er een beetje prestatiewinst is maar vooral een betere spreiding van de pasta. De MX-4 wordt halverwege augustus verwacht. Het probleem is natuurlijk dat als ik wacht dat de zomer dan al zowat voorbij is en dat ik dan minder tijd heb om bezig te zijn met mijn pc vanwege een vakantie naar het buitenland die direct opgevolgd zal worden door een stage die tot half november duurt.
Ik overweeg sterk om voor de MX-3 te gaan maar ik ben wat afgeschrikt door de horror verhalen met betrekking tot het aanbrengen.
Wat zijn jullie ideeën hierover? Valt de MX-3 mee of zal ik echt problemen krijgen hiermee. Houd er rekening mee dat ik weinig ervaring heb met aanbrengen van koelpasta. Ik heb daar al veel over gelezen en gezien gisteren en vandaag. Ik overweeg de lijnmethode als ik er achter kan komen waar de cores in mijn i7 930 zitten. Als ik daar niet zeker van zal worden dan overweeg ik de kruismethode.
By the way, mijn mugen 2 was 2e hands waarbij de originele koeler niet erbij zat.
Verwijderd
Dat gebeurde dus ja: onder load tussen de 90 en 100 graden.D4NG3R NL schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 09:49:
Ehm wacht.. 40c door koelpasta? Onmogenlijk, sorry hoe je het ook doet. dit betekend dat je CPU onder load dus dik over de 90c moeten hebben gezeten (even uitgaand van een realistische load temp van 58c) en dit overleeft hij echt niet.
Nu zit hij op een nette 55 graden onder load.
Ik denk niet dat er 10 graden verschil tussen MX-3 en 4 gaat zitten, dus daarop wachten hoef je op zich niet te doen. Bovendien kun je nu de MX-3 gebruiken en over een tijdje vervangen voor 4, no big deal toch?
Horrorverhalen met koelpasta? Zo moeilijk is het toch echt niet..Lijnmethode? Kruismethode?
Qua fans kun je kijken naar Scythe Slipstreams; goedkoop en stil.
:D
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Zo'n tube kost niet veel.
Dat van het koelblok aan kunnen raken had ik ergens gelezen dat dit niet klopte. Daar stond dat je een koelblok niet aan zou kunnen moeten raken wanneer de cpu zo heet wordt. Waar dit stond weet ik zo niet meer. Ik ben gisteren en vandaag lang bezig geweest met research en dus heel wat sites bezocht.
Qua fans denk ik overigens aan of 4 scythe slipstreams 120mm 1600 of 2 slipstreams 140mm 1700. Scythe is helaas zo leuk geweest om het koelblok zo te maken dat er net niet 2 van 120 en 2 van 140 op kunnen. Wat zou de beste temps geven tegen het minste geluid? 4 fans van 120mm maken natuurlijk meer geluid maar zijn ze ook het efficiëntste. Ik kan me indenken dat de koelprestaties door een 3e en/of 4e 120mm fan maar weinig meer zijn dan twee keer de 140 mm.
De 2 140mm passen overigens in 120mm gaten, ik neem aan dat ze dus ook op de mugen 2 passen.
Je gebruikt de fanclips? Ik bedenk net dat slipstreams vrij dun zijn, dus moet je even kijken of het clipje er fatsoenlijk op wil. Een tie-wrapje of 4 kun je altijd als backup gebruiken
Dat je bij die temperaturen je koelblok niet zou moeten kunnen aanraken is onzin; als ik 1.5v op mijn E8400 zou zetten zou hij ook met gemak 70-80 graden worden, maar het koelblok zal zich er weinig van aantrekken denk ik zo. (nooit geprobeerd trouwens)
Temperatuur van de cores/cpu wordt zo goed als nooit 1 op 1 overgezet naar het koelblok, dan moet je wel een HEEELE goede koeler hebben.
edit: Misschien dat hij wel (zo goed als) onaanraakbaar wordt als je de koelers zou uitzetten en hem zou stresstesten met een hoog voltage, dan zal het koelblok na een paar minuten wel heet worden.
[ Voor 10% gewijzigd door KoffieNT op 24-07-2010 22:22 ]
:D
Stock koeler vervangen voor een Thermalright Ultra 120 xTreme rev. C.
Aantal fans uitgebreid van 2 naar 6 (4 scythe slipstreams aangesloten op mijn scythe kaze master pro)
Idle laat ik mijn 2 cooler master fans het werk doen (1 push op de cpu koeler en 1 outtake achterin de kast) en voor het 'echte' werk schroef ik de 4 knopjes op de kazemaster vol open
'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren
Dat van die 4 was ik idd al bang voor. Ik ga dan voor de 2 keer 140mm. En bedankt voor de tie-reep tip. Ik hoop dat de fannen passen.
Ik begrijp overigens dat de temperatuur van het blok niet 1-op-1 staat. De airflow in de kast en de koeler die er op zitten koelen het al af, ik vond het alleen vreemd dat het blok niet warm werd. Ik kan idd wel kijken wat er gebeurt als ik de fan even uitzet.
Laten we hopen dat ik de temps wat kan verlagen. Ik had mijn pc overklokt staan, ik liet even aan een kennis zien met welk programma ik de stabiliteit testte (Intel burn test) Al bij de standaard test liep de temperatuur te hoog op. Toen ik de overklok testte tijdens het OC'en was het een stuk lager. Het is nu ook een stuk warmer op mijn kamer. Hij staat op zolder waarbij de airco eigenlijk alleen werkt wanneer je hem bijna op jezelf richt, een veredelde ventilator zeg maar. Bij mijn pc kan het nu gemakkelijk oplopen tot 28 graden of meer. Tijdens de OC instellen was het hooguit 22-23 graden. Ik heb de OC direct maar even uitgezet.
En mijn processor van 4,0 naar 3,6 Ghz verlaagd en cpu voltage 0,02 V verlaagd.
Processor is nu max 68 graden (2 uur prime)
i7 920@4GHz - 6 Gb 1800Mhz Kingston DDR3- MSI Eclipse SLI - 5970
Verwijderd
Maak daar maar een halve rijstkorrel van. MEER dan genoeg! en dat uitsmeren gebeurd wel door de druk van je koeler.KoffieNT schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 21:26:
Horrorverhalen met koelpasta? Zo moeilijk is het toch echt niet..Lijnmethode? Kruismethode?, gewoon een erwtje (minder zelfs) en uitsmeren met een creditcard. Je kunt ook gewoon je vingers gebruiken maar dat is eigenlijk niet zoals het hoort.
Met je vingers???

Overigens heb ik de vorige keer het wel met mijn vingers gedaan (gelukkig ging het goed, qua gezondheid dan). Ik zal nu zeker niet mijn vingers er aan blootstellen.
Verwijderd
Als je een baan in de hardware beoogt, dan is dat een goede regel, om inderdaad contact met lichaam te vermijden, omdat je er dagelijks mee bezig bent, een tiental keer wat koelpasta op je vingers ga je echt niet dood aan, anders mogen deze mensen dat maar bewijzen met medisch wetenschappelijk aantoonbare feiten.
Slim is natuurlijk om het zo snel mogelijk af te wassen, wat volgens mij ook staat aangegeven. Krijg je direct van dat spul binnen, via neus of ogen, of via je mond, goede kans dat je dan het beste meteen langs het ziekenhuis kunt gaan. Staat volgens mij ook in de handleiding.
Dat soort leraren heb je niet veel aan. Flipt eeder om aandachtstekort lijkt mij.
edit:
Voor de rest doe ik niks aan extra koeling, sterke4r nog ik tijdens de warme dagen alleen op CPU koeler en GPU koeler gedraait, maar wel ff kast opengehouden en soms een tafelventilator in de buurt erop gericht.
Je kun tot de max overklokken, en dan moet je in de zomer meestal kager gaan met settings. Ik klok nu gewoon over, net niet te ver, zodat warme dagen geen problemen moeten geven, dus in de winter zet kastkoeling heel laag, of uit en maak ik het dus iets warmer met testeen.
Een regelbare in- en outtake zijn natuurlijk erg handig.
edit2:
Vraagje, temperatuurgestuurde fancontrollers voor PC, zijn die duur of niet duur en zij die gemakkelijk verkrijgbaar?
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2010 02:00 ]
Ow? Ik lik m'n vingers er altijd bij af nadat ik het heb uitgesmeerd, lekker johVerwijderd schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 23:46:
[...]
Maak daar maar een halve rijstkorrel van. MEER dan genoeg! en dat uitsmeren gebeurd wel door de druk van je koeler.
Met je vingers???NOOIT maar dan ook NOOIT doen. Koelpasta is uiterst giftig en zeker met oplosmiddelen als aceton of alcohol gaat dat zo door je huid je bloedbaan in. (alcohol of aceton zijn toch wel de aangewezen goedjes om je oude prut van je cpu/koeler af te krijgen)
Dat valt allemaal wel mee. Precies hetzelfde als je met afgewerkte auto/motorolie werk... wanneer je elke dag in aanraking komt met dat spul moet je voorzorgsmaatregelen nemen want het is kankerverwekkend.fire-breath schreef op zondag 25 juli 2010 @ 00:04:
Dat van het giftig zijn heb ik idd gelezen in een reactie (volgens mij hier op tweakers). Een tweaker vertelde een keer aan een docent dat hij/zij de pasta altijd aanraakte, die docent begon zowat te flippen.
Overigens heb ik de vorige keer het wel met mijn vingers gedaan (gelukkig ging het goed, qua gezondheid dan). Ik zal nu zeker niet mijn vingers er aan blootstellen.
Verwijderd