Die linker heeft wel irritant witte schoenen ja, misschien dat ik daar nog wat aan kan doen. Opzich vond ik die hoek wel leuk omdat het net even dat reclamefolder idee doorbreekt.
Ik zou inderdaad die schoenen even wegclonen en kijken of er iets aan die rare schaduw van de buitenspiegel gedaan kan worden. 
Zo zie je er nooit eentje en dan twee in 1 weekend:

Radical SR8 by Alex Kamsteeg, on Flickr
Zo zie je er nooit eentje en dan twee in 1 weekend:

Radical SR8 by Alex Kamsteeg, on Flickr
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
@AtleX: Mooi standpunt en netjes gepanned!
Gister mn eerste dag op een circuit beleefd (Zandvoort) en dat beviel me heel goed! Heel gaaf om dat eens van dichtbij mee te maken. Driving-fun.com had een dag georganiseerd, ik was toevallig vrij en kon de auto lenen, dus dit leek me de perfecte kans.
@Nero355, je zei dat je een wit overall aan had, maar dat hadden er wel meer toch? Welke auto's had je gereden? Dan kijk ik mn foto's nog eens na.
Bij gebrek aan beter, heb ik mn 55-250IS gebruikt en dat ging prima. Er kwamen retescherpe platen uit, mits ik maar goed mee pande.
Lijkt me ook wel vet om zo'n dagje met wat tweakers te doen en dan moeten we eigenlijk zulke pers-hesjes fixen zodat je overal kan komen
1. Porsche 996 GT3 Cup

2. Porsche 997 GT3

3. Renault Clio RS

4. Lotus Exige

5. Porsche 996 GT3 Cup
Gister mn eerste dag op een circuit beleefd (Zandvoort) en dat beviel me heel goed! Heel gaaf om dat eens van dichtbij mee te maken. Driving-fun.com had een dag georganiseerd, ik was toevallig vrij en kon de auto lenen, dus dit leek me de perfecte kans.
@Nero355, je zei dat je een wit overall aan had, maar dat hadden er wel meer toch? Welke auto's had je gereden? Dan kijk ik mn foto's nog eens na.
Bij gebrek aan beter, heb ik mn 55-250IS gebruikt en dat ging prima. Er kwamen retescherpe platen uit, mits ik maar goed mee pande.
Lijkt me ook wel vet om zo'n dagje met wat tweakers te doen en dan moeten we eigenlijk zulke pers-hesjes fixen zodat je overal kan komen
1. Porsche 996 GT3 Cup

2. Porsche 997 GT3

3. Renault Clio RS

4. Lotus Exige

5. Porsche 996 GT3 Cup

Witte Adidas trui, Shoei XXXL dikkoppen helm in de F430/GT3/R8/GallardoScirocco schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 13:48:
Pers toegang kan je alleen op de Vrijdag voor 20 € krijgen en alleen op CPZ voor zover ik weet. Alle andere dagen moet je echt een Pro zijn en daar de papieren voor hebben helaas.Lijkt me ook wel vet om zo'n dagje met wat tweakers te doen en dan moeten we eigenlijk zulke pers-hesjes fixen zodat je overal kan komen
1/200 en 1/320 is best kort behalve op het rechte stuk. Probeer voor de grap 1/125 of langer als sluitertijd de volgende keer1. Porsche 996 GT3 Cup
[afbeelding]
2. Porsche 997 GT3
[afbeelding]
3. Renault Clio RS
[afbeelding]
4. Lotus Exige
[afbeelding]
5. Porsche 996 GT3 Cup
[afbeelding]
Wat ook leuk is als je de volgende keer 400 mm. of meer bij je hebt op de plek waar we elkaar hebben gesproken is gezichts uitdrukkingen van de rijders fotograferen in hun auto als ze uit de vorige bocht komen !!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
@Nero355: De volgende keer ga ik iets langere sluitertijden proberen, maar nu voor m'n eerste keer wilde ik gewoon een paar scherpe foto's. Verder vind ik de meeste wel goed gelukt qua beweging, teveel beweging is ook weer niet alles vind ik. 2,3,8 en 10 hadden misschien iets meer beweging mogen hebben, maar buiten dat vond ik ze gewoon heel vet 
Nog maar een paar:
6. Porsche 996 GT3 SuperCup

7. Nero355 in de Porsche 997 GT3?

8. BMW M3 (DTM??)

9. Lotus Exige

10. Radical SR3
Nog maar een paar:

8. BMW M3 (DTM??)

9. Lotus Exige

10. Radical SR3

[ Voor 16% gewijzigd door Scirocco op 17-03-2012 20:48 ]
Ze zijn wel goed, maar het kan dus gekker als je daar zin in hebtScirocco schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 20:40:
@Nero355: De volgende keer ga ik iets langere sluitertijden proberen, maar nu voor m'n eerste keer wilde ik gewoon een paar scherpe foto's. Verder vind ik de meeste wel goed gelukt qua beweging, teveel beweging is ook weer niet alles vind ik. 2,3,8 en 10 hadden misschien iets meer beweging mogen hebben, maar buiten dat vond ik ze gewoon heel vet
YUP7. Nero355 in de Porsche 997 GT3?
[afbeelding]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Zo! Daar zitten lekkere foto's tussen hoor!
1, 6 en 8 zijn mijn favorieten.
Even schaamteloos een plaatje van mijn auto. Ja, even snel in het donker geschoten op statief, en gewoon in de straat, dus fotografisch niet echt hoogstaand. Maar op de één of andere manier pakt de foto mij wel, vind hem er zo lekker gemeen uitzien zo!
Klikbaar voor 1080p
Even schaamteloos een plaatje van mijn auto. Ja, even snel in het donker geschoten op statief, en gewoon in de straat, dus fotografisch niet echt hoogstaand. Maar op de één of andere manier pakt de foto mij wel, vind hem er zo lekker gemeen uitzien zo!
Klikbaar voor 1080p

Beginning to realize the power...
Richard! heb je die Gumball ferarri ook in wallpaper formaat? Erg vette bak zo
En dat wilde ik ook aan Scirocoo vragen, met name de foto's:
Kwaliteit gaat aardig omhoog zo met dit soort foto's! Keep it up!
1080p wallpaper is voldoende
Was-ie niet vorig jaar te koop? Zag hem voorbij komen op Marktplaats.NeOpHyTe-NL schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 21:53:
Klikbaar voor 1080p
[afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Hatsieflatsie op 17-03-2012 23:44 ]
Zonder verder in details te treden: In z'n oude outfit (andere velgen, geen front-lip, geen zwarte koplampen, heeft hij een tijdje te koop gestaan ja. 'Te koop' was eigenlijk een wat groot woord, want het was meer een indicatie.Hatsieflatsie schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 23:43:
[...]
Was-ie niet vorig jaar te koop? Zag hem voorbij komen op Marktplaats.
Wilde echt even het project afmaken naar mijn smaak. En dat is nu bijna gedaan! Dan lekker een poos genieten en voordat we hem dan weer te koop zetten zijn we wel een tijdje verder.
Zonder pershesje kan je ook langs bijna de hele baan komen en op dagen zoals die DF dag afgelopen vrijdag heb je op zich ook geen hesje nodig hoor, de marshals zijn vrij relaxt dan.Scirocco schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 13:48:
Als je even je email door DM't zal ik hem je in Highres toesturenloewie1984 schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 22:17:
Richard! heb je die Gumball ferarri ook in wallpaper formaat? Erg vette bak zo
HT ForummerNeOpHyTe-NL schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 21:53:
Klikbaar voor 1080p
[afbeelding]
Erg vette MX-5 Turbo (turbo....toch?)
Zwarte velgen staan hem wel.
K to the KillaZ
Jaaa, HTforum!KillaZ schreef op zondag 18 maart 2012 @ 21:03:
[...]
HT Forummer![]()
Erg vette MX-5 Turbo (turbo....toch?)
Zwarte velgen staan hem wel.
Inderdaad o.a. een turbo, doet op de rollenbank 243pk en 300nm. (op de motor)
Vlak voor de Hugenholtzbocht heb je een ruimte tussen de hekken waar je doorheen kan als pers fotograaf. Ik wilde gewoon een paar foto's vanaf die plek maken dus was daar gewoon gaan staan. Ik stond 1 a 2 meter naast die opening en na een kwartier kwam die pick-up truck van t circuit al naar me toe gereden om te vertellen dat ik hier niet mocht staan. Hij deed verder heel vriendelijk inderdaad, maar ze letten er dus wel op.AtleX schreef op zondag 18 maart 2012 @ 12:45:
[...]
Zonder pershesje kan je ook langs bijna de hele baan komen en op dagen zoals die DF dag afgelopen vrijdag heb je op zich ook geen hesje nodig hoor, de marshals zijn vrij relaxt dan.
Waar sta jij dan meestal?
Same hereRichard! schreef op zondag 18 maart 2012 @ 18:35:
[...]
Als je even je email door DM't zal ik hem je in Highres toesturen
Vanaf de duinen kan je bijna helemaal om het circuit heen. Vanaf het hek aan het einde van de pitstraat en de opstelplaats daar kan je de Tarzan meepakken, Hunserug kan als je vanaf Heineken de duinen oploopt, de slinger na Gerlach kan je doen door het hek waar je langs moet onderweg naar de paddock, Luyendijk kan je gedeeltelijk zien vanaf de duinen als het hek op Paddock 2 naast de ingang van CPZ openstaat.
Gister samen met wat vrienden wezen toeren met het mooie weer, deze vond ik wel leuk geworden

Geschoten rond Hardinxveld-Giessendam en het onderwerp is Krentenbol hier op GoT.
Ik ben geen fan van de flares op elke foto en de tweede vind ik het sterkst uit je serie. 

Toyota Yaris by Alex Kamsteeg, on Flickr

Toyota Yaris by Alex Kamsteeg, on Flickr
Verwijderd
haha, Krentenbol indeed
foto die nog niet op show je auto staat

vind de foto van de chrysler echt vet trouwes
foto die nog niet op show je auto staat

vind de foto van de chrysler echt vet trouwes

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
@Neophyte-NL: niet slecht, helemaal niet slecht. Ook fanatiek poetser zo te zien 
@roberwt: Heb je die flare bewust opgezocht? Ik doe dat ook wel soms maar in combinatie met de bewerking wordt hij wat te extreem, vooral bij de laatste foto. Ook ik vind de tweede foto het meest geslaagd, maar je moet hier en daar (rechtsbovenin, maar ook bij andere foto's) wel opletten dat je niet nog een wit vlak overhoudt.
@Wok: mooie foto's, goede bewerking, alleen jammer van de voorruit in #1. En bijna een klassieker natuurlijk
.
Voor de mensen die zich de showcase van mcdronkz nog herinneren: ja, die heb ik als voorbeeld genomen, maar ik kom nog niet meteen in de buurt. In ieder geval is het een beter idee de auto en achtergrond apart te fotograferen, de twee foto's waar deze uit is samengesteld zijn op een verschillend punt gefocust (auto vs. boom) waardoor ze niet meer over elkaar bleken te passen zonder de achtergrond in drie delen te knippen en op te schuiven. Er is dus aardig meer tijd in gaan zitten dan ik had gehoopt:

Sunset 206 GTi by Maarten van Heek, on Flickr
Nog een ander plaatje, zonder verdere bewerking:

Peugeot 206 GTi by Maarten van Heek, on Flickr
De verhalen over het 'golden hour' zijn waar!
@roberwt: Heb je die flare bewust opgezocht? Ik doe dat ook wel soms maar in combinatie met de bewerking wordt hij wat te extreem, vooral bij de laatste foto. Ook ik vind de tweede foto het meest geslaagd, maar je moet hier en daar (rechtsbovenin, maar ook bij andere foto's) wel opletten dat je niet nog een wit vlak overhoudt.
@Wok: mooie foto's, goede bewerking, alleen jammer van de voorruit in #1. En bijna een klassieker natuurlijk
Voor de mensen die zich de showcase van mcdronkz nog herinneren: ja, die heb ik als voorbeeld genomen, maar ik kom nog niet meteen in de buurt. In ieder geval is het een beter idee de auto en achtergrond apart te fotograferen, de twee foto's waar deze uit is samengesteld zijn op een verschillend punt gefocust (auto vs. boom) waardoor ze niet meer over elkaar bleken te passen zonder de achtergrond in drie delen te knippen en op te schuiven. Er is dus aardig meer tijd in gaan zitten dan ik had gehoopt:

Sunset 206 GTi by Maarten van Heek, on Flickr
Nog een ander plaatje, zonder verdere bewerking:

Peugeot 206 GTi by Maarten van Heek, on Flickr
De verhalen over het 'golden hour' zijn waar!
[ Voor 2% gewijzigd door mvh op 30-03-2012 12:09 . Reden: Link showcase ]
Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together
Die focuspunten kan ik niet eens zien, wat me meer stoort is dat het licht op de auto alles behalve overeenkomst met het licht op de achtergrond, ik zal gewoon strobist gaan en niet zitten kloten met auto's in achtergronden gaan plakken..
Als ik bovenstaande foto's zie dan weet ik dat er nog eeen hoop te leren valt bij autofotografie.
@deblauwn: ik vind het teveel erop liggen qua belichting. Blauw knalt wel lekker maar het is nu allemaal teveel, misschien kan je auto iets meer laten blenden?
Afgelopen week ook even op stap geweest; wilde graag iets doen met ondergaande zon. Goed om te weten dat je met compositiefoto's mooie platen kan samenstellen.

Eigen kritiek: de voorkant te donker, zijkant heeft wel mooie gloed

Eigen kritiek: spiegeling in achterklep. Volgende keer eens op zoek naar een iets langere "tunnel" die op westen gelicht is.
@deblauwn: ik vind het teveel erop liggen qua belichting. Blauw knalt wel lekker maar het is nu allemaal teveel, misschien kan je auto iets meer laten blenden?
Afgelopen week ook even op stap geweest; wilde graag iets doen met ondergaande zon. Goed om te weten dat je met compositiefoto's mooie platen kan samenstellen.

Eigen kritiek: de voorkant te donker, zijkant heeft wel mooie gloed

Eigen kritiek: spiegeling in achterklep. Volgende keer eens op zoek naar een iets langere "tunnel" die op westen gelicht is.
Nee, nadat ik de achtergrond heb verschoven is dat ook niet meer zo zichtbaar, het is vooral dat de (iets minder scherp in-focus) auto iets groter was geworden waardoor er lelijke randjes zichtbaar waren. Maar strobist lijkt me nogal een opgave met de twee flitsertjes die ik hebRichard! schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 13:53:
Die focuspunten kan ik niet eens zien, wat me meer stoort is dat het licht op de auto alles behalve overeenkomst met het licht op de achtergrond, ik zal gewoon strobist gaan en niet zitten kloten met auto's in achtergronden gaan plakken..
Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together
Hoezo een grote opgave? Je kan het zelfs met een doen als je wilt
.
Zeldzaam op de weg, nog zeldzamer op het circuit:

Honda NSX by Alex Kamsteeg, on Flickr
Eén van de zeldzame moment tijdens het Nederlandse Time Attack dat je het halve veld op 1 foto kan vangen:

Honda Civic vs. everybody else by Alex Kamsteeg, on Flickr

Honda NSX by Alex Kamsteeg, on Flickr
Eén van de zeldzame moment tijdens het Nederlandse Time Attack dat je het halve veld op 1 foto kan vangen:

Honda Civic vs. everybody else by Alex Kamsteeg, on Flickr
[ Voor 42% gewijzigd door AtleX op 03-04-2012 18:16 ]
Twee flitsertjes zijn op zich al voldoende hoor, als je ze maar handig inzet. Plaatsing, afstand tot de auto, tijd van de dag, etc...deblaauwn schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 16:30:
[...]
Nee, nadat ik de achtergrond heb verschoven is dat ook niet meer zo zichtbaar, het is vooral dat de (iets minder scherp in-focus) auto iets groter was geworden waardoor er lelijke randjes zichtbaar waren. Maar strobist lijkt me nogal een opgave met de twee flitsertjes die ik heb
Dit is met 2x een Canon 430EXII:

MINI Cooper by MartijnKoevoets, on Flickr
Hoe heb je die fliters gepositioneerd? Ik neem aan een van de zijkant en een van de voorkant, maar op welke afstand en welke flitsinstellingen? Wil zeer binnenkort toch ook gaan beginnen met het strobisten van auto's.
Inderdaad, 1 recht op de voorkant, 1 recht op de zijkant. Beide op een meter of 4 afstand en ingezoomd tot 35mm. Flitsers gewoon op E-TTL, achtergrond 1 stop onderbelicht.
Oke tof
En wat voor flitskracht 1/1, 1/2?
^^ datMartijnGizmo schreef op woensdag 04 april 2012 @ 12:27:
Flitsers gewoon op E-TTL
Misschien de kentekenplaat iets donkerder shoppen, deze trekt naar mijn mening veel aandacht
Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen
Zie hier toch wel hele nette foto's voorbij komen 
Ben zelf afgelopen zondag naar een USA car meeting geweest in Muiden, leek me een leuk moment om mijn nieuwe DSLR (600D) een beetje uit te testen.
Hieronder een selectie van de foto's die ik het best gelukt vond. Sta uiteraard open voor commentaar want wil graag verbeteren
1.

Mustang by Deismyna, on Flickr
2. Vind zelf de achtergrond hier niet zo, maar dat heb je niet altijd voor het zeggen natuurlijk

Taxi by Deismyna, on Flickr
3.

Cougar by Deismyna, on Flickr
4.

Chevy by Deismyna, on Flickr
5.

Chevrolet Fairlane 500 by Deismyna, on Flickr
6. Beetje spelen met HDR, helaas maar vanuit 1 JPG, maar vind resultaat alsnog OK.

GMC Pickup HDR by Deismyna, on Flickr
Rest is hier te vinden.
Ben zelf afgelopen zondag naar een USA car meeting geweest in Muiden, leek me een leuk moment om mijn nieuwe DSLR (600D) een beetje uit te testen.
Hieronder een selectie van de foto's die ik het best gelukt vond. Sta uiteraard open voor commentaar want wil graag verbeteren
1.

Mustang by Deismyna, on Flickr
2. Vind zelf de achtergrond hier niet zo, maar dat heb je niet altijd voor het zeggen natuurlijk

Taxi by Deismyna, on Flickr
3.

Cougar by Deismyna, on Flickr
4.

Chevy by Deismyna, on Flickr
5.

Chevrolet Fairlane 500 by Deismyna, on Flickr
6. Beetje spelen met HDR, helaas maar vanuit 1 JPG, maar vind resultaat alsnog OK.

GMC Pickup HDR by Deismyna, on Flickr
Rest is hier te vinden.
[ Voor 66% gewijzigd door Deismyna op 10-04-2012 19:50 ]
Ben benieuwd wat jullie van mijn kiekje vinden dus kom maar op met jullie commentaar!

Beatle Cross by Bart O., on Flickr

Beatle Cross by Bart O., on Flickr
Waarom zouden anderen wel commentaar moeten leveren bij jouw foto, als je dat zelf ook niet doet?
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Waar haal je dat moeten vandaan? Ik zou het erg appreciëren als ze het wel deden maar er staat in de openingspost niet dat het hier verplicht is en de posts boven mij deden het ook niet. Sommige mensen vinden het gewoon leuk om er op te reageren anderen proberen erdoor te leren en een 3e heeft een weer andere reden en de 4e post gewoon niet.Universal Creations schreef op zondag 15 april 2012 @ 23:27:
Waarom zouden anderen wel commentaar moeten leveren bij jouw foto, als je dat zelf ook niet doet?
Normaal plaats ik altijd voldoende feedback maar was nu even ergens anders mee bezig, ik zal morgen even de tijd nemen.
Dan had je ook kunnen wachten met het posten van je foto tot wanneer je wel tijd had om commentaar te posten... Het is niet expliciet verplicht, maar het wordt expliciet wel verwacht... Lees de topic warning bij het posten van een bericht 'Dit topic is niet bedoeld voor foto's van speelgoed-autootjes.Bart.O schreef op zondag 15 april 2012 @ 23:47:
[...]
Waar haal je dat moeten vandaan? Ik zou het erg appreciëren als ze het wel deden maar er staat in de openingspost niet dat het hier verplicht is en de posts boven mij deden het ook niet. Sommige mensen vinden het gewoon leuk om er op te reageren anderen proberen erdoor te leren en een 3e heeft een weer andere reden en de 4e post gewoon niet.
Normaal plaats ik altijd voldoende feedback maar was nu even ergens anders mee bezig, ik zal morgen even de tijd nemen.
Ook hier is het gewenst dat je commentaar geeft op andermans foto's'
@UC: Van mij mogen jullie dit universeel verplicht maken over alle verzamel topics heen, hierdoor worden zo'n situaties vermeden, dit is toch een 'probleem' dat al verschillende jaren aansleept en steeds terugkomt.
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Moet zeggen dat ik de HDR-plaatjes op deze pagina net té overdreven vind naar mijn smaak.
Experimentje van afgelopen nacht:

Rover 400 by ThunderNet, on Flickr
Experimentje van afgelopen nacht:

Rover 400 by ThunderNet, on Flickr
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Je zei zelf: "Ben benieuwd wat jullie van mijn kiekje vinden dus kom maar op met jullie commentaar!"Bart.O schreef op zondag 15 april 2012 @ 23:47:
Waar haal je dat moeten vandaan? Ik zou het erg appreciëren als ze het wel deden maar er staat in de openingspost niet dat het hier verplicht is en de posts boven mij deden het ook niet.
Het is geen "moeten", maar het komt op mij over dat je er wel erg om verlegen zit. En dan heb ik zoiets van: geef zelf eerst het goede voorbeeld, want jongetjes die vragen worden overgeslagen
Prima, dat zien we heel graag.Normaal plaats ik altijd voldoende feedback maar was nu even ergens anders mee bezig, ik zal morgen even de tijd nemen.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Dit is best goed Bart, serieus. Vind het cool hoe je een zwarte auto op een zwarte achtergrond plaatst, en toch de contouren van de auto weet vast te leggen. Goed ook hoe je in de diepe schaduwen en felle highlights detail hebt weten te behouden. Als je het echt naar een hoger plan wilt tillen, analyseer dan eens deze foto:

PS: Zie ook dat Luuk van Kaathoven je foto gefaved heeft op Flickr, en dat zou je prima als een compliment kunnen beschouwen.

PS: Zie ook dat Luuk van Kaathoven je foto gefaved heeft op Flickr, en dat zou je prima als een compliment kunnen beschouwen.
[ Voor 14% gewijzigd door mcdronkz op 29-04-2012 16:13 ]
Ik heb alleen het idee dat die 206 aan het wheelien is of zo ... staat te schuin de verkeerde kant op
thxmcdronkz schreef op zondag 29 april 2012 @ 16:08:
Dit is best goed Bart, serieus. Vind het cool hoe je een zwarte auto op een zwarte achtergrond plaatst, en toch de contouren van de auto weet vast te leggen. Goed ook hoe je in de diepe schaduwen en felle highlights detail hebt weten te behouden. Als je het echt naar een hoger plan wilt tillen, analyseer dan eens deze foto:
[afbeelding]
Zo te zien is de foto van Jeff Ludes nog iets zwaarder gephotoshopt met een techniek die ik nog niet volledig onder de knie heb.
Denk dat die illusie gewekt wordt door de de schaduwen die alle kanten op gaan.nero355 schreef op zondag 29 april 2012 @ 17:39:
Ik heb alleen het idee dat die 206 aan het wheelien is of zo ... staat te schuin de verkeerde kant op
Het licht op de auto komt niet bepaald overeen met het licht op de achtergrond, vooral bij het kenteken is dit goed te zien, en als je een beetje oog voor fotografie heb zie je dat het in z'n geheel niet natuurlijk oogt.
Idee is leuk, uitvoering kan een stuk beter
.
Kleine serie van een 356 die laatst op een Porsche meeting had geschoten.

Idee is leuk, uitvoering kan een stuk beter
Kleine serie van een 356 die laatst op een Porsche meeting had geschoten.

Ja, ik had ze gezien op Flickr. #2 Is erg sterk!
@Bart.O: Opzich een vette plaat, maar de compo vind ik iets te krap en hij lijkt een beetje 'groenig' en dan bedoel ik niet alleen de auto.
@Richard: Leuke serie van die 356, lekker strak. Jammer dat je de 2e niet van iets hoger hebt genomen, naar mijn mening iets teveel voorgrond en te weinig stuur. Maar een creatief shot iig.
@AtleX: Prima detail shot, goed symmetrisch en een mooi exemplaar
Laatst weer naar CPZ geweest en weer heel wat moois gezien.
1. In mijn ogen toch een van de mooiste Ferrari's, samen met de 458 en 355.

2. 458 Italia
@Richard: Leuke serie van die 356, lekker strak. Jammer dat je de 2e niet van iets hoger hebt genomen, naar mijn mening iets teveel voorgrond en te weinig stuur. Maar een creatief shot iig.
@AtleX: Prima detail shot, goed symmetrisch en een mooi exemplaar
Laatst weer naar CPZ geweest en weer heel wat moois gezien.
1. In mijn ogen toch een van de mooiste Ferrari's, samen met de 458 en 355.

2. 458 Italia

Plaatje van een 8C competizione op Assen zondag

Incompl te
@ Richard, wauw! Wat een mooie sfeervolle foto's, lekker klassieke vibe zit erin, alleen heel klein beetje jammer van die 964 op dat laatste shot wat een ietwat afbreuk doet aan die klassieke sfeer.
@ AtleX, lekker scherp detail shot, ook weer eens wat andere dan dat rood bij Ferrari's. Misschien een klein beetje jammer van de vlekjes rechts, maar met dat korrelige van die metallic lak is het niet erg afleidend.
@ Scirocco, lekker panning en de kleur spat er van af! Ik vind persoonlijk die van de 458 Italia het mooiste, die F430 gaat een beetje ruim door de bocht (wel mooie spiegels!).
@ ArnoAG, spectaculair ding zo'n Alfa Romeo 8C Competizione, heb gistermiddag ook nog even in zo eentje gezeten (nummer 226 van de 500). Alleen je foto oogt een beetje ongemakkelijk naar mijn mening, ik denk dat iets lager misschien beter was geweest. Ook ligt de focus niet helemaal lekker, ik zou of een hogere f waarde nemen zodat de hele auto lekker scherp is of een lagere f waarde zodat het gene waar je op focust meer naar voren komt.
Hier wat foto's die ik gistermiddag heb gemaakt.

Ferrari 275 GTB by Jens van Bellen.

Ferrari F355 GTS by Jens van Bellen.

Alfa Romeo 8C Competizione Tailpipes by Jens van Bellen.

Alfa Romeo 8C Competizione Seat by Jens van Bellen.
@ AtleX, lekker scherp detail shot, ook weer eens wat andere dan dat rood bij Ferrari's. Misschien een klein beetje jammer van de vlekjes rechts, maar met dat korrelige van die metallic lak is het niet erg afleidend.
@ Scirocco, lekker panning en de kleur spat er van af! Ik vind persoonlijk die van de 458 Italia het mooiste, die F430 gaat een beetje ruim door de bocht (wel mooie spiegels!).
@ ArnoAG, spectaculair ding zo'n Alfa Romeo 8C Competizione, heb gistermiddag ook nog even in zo eentje gezeten (nummer 226 van de 500). Alleen je foto oogt een beetje ongemakkelijk naar mijn mening, ik denk dat iets lager misschien beter was geweest. Ook ligt de focus niet helemaal lekker, ik zou of een hogere f waarde nemen zodat de hele auto lekker scherp is of een lagere f waarde zodat het gene waar je op focust meer naar voren komt.
Hier wat foto's die ik gistermiddag heb gemaakt.

Ferrari 275 GTB by Jens van Bellen.

Ferrari F355 GTS by Jens van Bellen.

Alfa Romeo 8C Competizione Tailpipes by Jens van Bellen.

Alfa Romeo 8C Competizione Seat by Jens van Bellen.
@ArnoAG: Dit is nou een perfect B/W plaatje, zonder teveel nadruk op zwarte te leggen. Ook netjes gedaan met achtergrond.
@bello2185.. scherp, scherp. Ergens vind ik de eerste drie foto's toch beetje te krap afgesneden, naar mijn smaak.
Verder ben ik afgelopen weekend naar de Porsche Days in Spa geweest... paar pics:

@bello2185.. scherp, scherp. Ergens vind ik de eerste drie foto's toch beetje te krap afgesneden, naar mijn smaak.
Verder ben ik afgelopen weekend naar de Porsche Days in Spa geweest... paar pics:

[ Voor 6% gewijzigd door Hatsieflatsie op 16-05-2012 01:15 ]
Logisch, die was erbij...mcdronkz schreef op zondag 29 april 2012 @ 16:08:
@Richard! prachtige foto's van de 356, mijn teleurstelling na een snelle kentekencheck was wel groot (het is een VW uit '72)
.
@Scirocco: Erg mooi hoe je de combinatie van beweging in je foto's krijgt, en daarbij bijna HDR-achtige kleuren weet te houden. Is dat een stukje nabewerking of niet? Hoe dan ook mooie platen!
@hatsieflatsie: Ben t sowieso al met je commentaar eens, zeker over Bello2185, de 2e en 3e foto trekken mijn aandacht niet. Die van de stoel van de 8c vind ik daarentegen wel mooi.
Jouw foto van de pitlane heeft een mooi compositie. Ik heb zelf op de Porsche Days wat foto's geschoten, zal er vanavond een paar voor mijn vuurdoop plaatsen
. *edit* zie onderstaand
.
@all: mooi topic, mooi platen. Leuke experimenten en prachtige professionele foto's. Ook fijn om te zien dat er vanalles te leren valt. Mensen worden hier serieus genomen.
Edit: toevoeging van wat eigen foto's, afgelopen zondag gemaakt op de Porsche Days op Spa Francochamps. Heb alleen de cropfunctie toegepost in PS Elements, verder geen nabewerking. Ben benieuwd wat jullie te zeggen hebben
.

By Raynor van Driel

By Raynor van Driel
Voor onderstaande foto, zou het dan veel schelen om een monopod te gebruiken? Ik heb namelijk nog geen statief, maar overweeg het wel ivm ver ingezoomde foto's, HDR en andere toepassingen van langere sluitertijd, zoals onderstaand.

By Raynor van Driel

By Raynor van Driel
@Scirocco: Erg mooi hoe je de combinatie van beweging in je foto's krijgt, en daarbij bijna HDR-achtige kleuren weet te houden. Is dat een stukje nabewerking of niet? Hoe dan ook mooie platen!
@hatsieflatsie: Ben t sowieso al met je commentaar eens, zeker over Bello2185, de 2e en 3e foto trekken mijn aandacht niet. Die van de stoel van de 8c vind ik daarentegen wel mooi.
Jouw foto van de pitlane heeft een mooi compositie. Ik heb zelf op de Porsche Days wat foto's geschoten, zal er vanavond een paar voor mijn vuurdoop plaatsen
@all: mooi topic, mooi platen. Leuke experimenten en prachtige professionele foto's. Ook fijn om te zien dat er vanalles te leren valt. Mensen worden hier serieus genomen.
Edit: toevoeging van wat eigen foto's, afgelopen zondag gemaakt op de Porsche Days op Spa Francochamps. Heb alleen de cropfunctie toegepost in PS Elements, verder geen nabewerking. Ben benieuwd wat jullie te zeggen hebben

By Raynor van Driel

By Raynor van Driel
Voor onderstaande foto, zou het dan veel schelen om een monopod te gebruiken? Ik heb namelijk nog geen statief, maar overweeg het wel ivm ver ingezoomde foto's, HDR en andere toepassingen van langere sluitertijd, zoals onderstaand.

By Raynor van Driel

By Raynor van Driel
[ Voor 64% gewijzigd door Rexxar op 16-05-2012 18:51 . Reden: Foto's toegevoegd ]
De eerste drie zijn technisch niks mis mee, maar missen net dat ene X-factor. Dat laatste heeft wel dat X-factor. Helemaal af, niks meer aan toe te voegen.
Ik vind een monopod echt helemaal niets bij panningshots. In plaats van dat ik dan mijn lichaam kan draaien moet ik dan om de monopod gaan bewegen en dan ben ik veel te traag. Er zijn wel mensen die erbij zweren en een goeie monopod is altijd handig om te hebben dus je zou het gewoon een keer kunnen proberen. Een monopod is trouwens geen vervanging voor een driepoot, voor langere sluitertijden of bracketing is een monopod minder geschikt aangezien je dan zelf je camera nog exact stil moet houden.Rexxar schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 12:57:
[afbeelding]
By Raynor van Driel
Deze vind ik het gaafst.
Gistermiddag nog even op Assen geweest:

BMW Z4 GTR by Alex Kamsteeg, on Flickr
Misschien een leuke toevoeging: Ik heb destijds Atlex ontmoet op een Drift evenement op Zandvoort. Eerste keer voor mij dus dan gaat alles mee, ook de monopod. Want: dat is zoveel makkelijker gebruiken!AtleX schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 09:49:
[...]
Ik vind een monopod echt helemaal niets bij panningshots. In plaats van dat ik dan mijn lichaam kan draaien moet ik dan om de monopod gaan bewegen en dan ben ik veel te traag. Er zijn wel mensen die erbij zweren en een goeie monopod is altijd handig om te hebben dus je zou het gewoon een keer kunnen proberen. Een monopod is trouwens geen vervanging voor een driepoot, voor langere sluitertijden of bracketing is een monopod minder geschikt aangezien je dan zelf je camera nog exact stil moet houden.
[...]
Deze vind ik het gaafst.Met een klein beetje nabewerking, helderheid en saturatie, zou 'ie nog strakker worden.
Gistermiddag nog even op Assen geweest:
[afbeelding]
BMW Z4 GTR by Alex Kamsteeg, on Flickr
Nou niet dus en precies om de reden die Atlex hierboven beschijft: niet alleen wordt je foto's scheef omdat je monopod blijft staan en jij vreemde capriolen uit moet halen om te pannen en de camera recht te houden, die hele monopod zit bij het pannen gewoon in de weg. Na 4 auto's ging de monopod dus dan ook weer de tas in.
K to the KillaZ
@Rexxar: Leuke foto's en helemaal met bovenstaande eens, vooral de laatste is een goede foto.
@Richard: Helemaal top, vandaag in Valkenswaard geweest bij klassieke autodealer, daar stond ook zo een Porsche, dezelfde??
Net terug van de Sezoensrally in Bocholt, helaas eerder afgelopen door een dodelijk ongeval, waarbij de bestuurder en navigator zijn omgekomen.
'S ochtends wel wat foto's geschoten.
(1) Citroën C4 WRC

(2) Mini JCW WRC

(3) Ford Escort MKII

(4) MG B V8
@Richard: Helemaal top, vandaag in Valkenswaard geweest bij klassieke autodealer, daar stond ook zo een Porsche, dezelfde??
Net terug van de Sezoensrally in Bocholt, helaas eerder afgelopen door een dodelijk ongeval, waarbij de bestuurder en navigator zijn omgekomen.
'S ochtends wel wat foto's geschoten.
(1) Citroën C4 WRC

(2) Mini JCW WRC

(3) Ford Escort MKII

(4) MG B V8

Verwijderd
@bennyd, ja en nee, ik kijk er doorheen en zie bijna 4 keer dezelfde foto. Waarom toch ja? Omdat de auto's overal scherp zijn, en je bij foto 2 ook nog een mooi moment hebt gevangen waar de voorwielen nog gedraaid zijn. 3 is ook een leuke foto door het publiek op de achtergrond, 4 heeft te weinig publiek. En bij 1 zie je goed dat foto's ook "te" schuin genomen kunnen worden, experimenteer de volgende keer eens met wat langere sluitertijden, of misschien doe je dit al. En zelf denk ik dat groothoek ook leuk kan zijn bij rally, heb zelf helaas nog nooit een rally gedaan.
@bennyd: Plaat 2 geeft mij het beste gevoel van beweging.
Vandaag de eerste editie van Aircooled Scheveningen; met prachtig weer, prachtige volkswagens en veel bekijks!
Vandaag de eerste editie van Aircooled Scheveningen; met prachtig weer, prachtige volkswagens en veel bekijks!

Hij staat schuin en ook de crop is niet 100% symmetrisch en dat vind ik best wel zonde 
Helaas zelf niet heen geweest dankzij zeer irritante hoofdpijn

bennyd: Ondanks dat het 4 redelijk dezelfde foto's zijn, vind ik ze toch stuk voor stuk goed gelukt. Die zijwaartse beweging van de MINI had wel wat duidelijker naar voren mogen komen, mooi moment wel!
WackyWindsurfer: Wat wilde je laten zien? Nu zie ik een gele, scheve, krappe foto van een VW (T1?). Ik denk dat deze foto er in je hoofd veel beter uit zag dan uiteindelijk op de computer.
Gisteren met de Mini en de UWA de polder ingedoken, met het volgende resultaat.
WackyWindsurfer: Wat wilde je laten zien? Nu zie ik een gele, scheve, krappe foto van een VW (T1?). Ik denk dat deze foto er in je hoofd veel beter uit zag dan uiteindelijk op de computer.

T2, te herkennen aan de voorruit uit één geheel
Je hebt gelijk, nog een paar graden zie ik. Klik hier voor een rechte versie...nero355 schreef op maandag 21 mei 2012 @ 13:40:
Hij staat schuin en ook de crop is niet 100% symmetrisch en dat vind ik best wel zonde
/edit
Het was een geslaagde kijkdag, fotograferen was echter wel een uitdaging met de drukte (mooi weer).
Heerlijk al die mensen die lekker voor je lens duiken en foto's nemen zonder toeschouwers erop was bijna niet mogelijk.
Je moest veel geduld hebben en dan net tussen de kijkers door een plaatje schieten. Veel tijd om je compositie te optimaliseren was er niet helaas.
De auto's stonden verspreid over praktisch de gehele boulevard, vanaf de nieuwe voetgangersbrug bij Seinpostduin tot bijna aan het Zwarte Pad.
[ Voor 40% gewijzigd door WackyWindsurfer op 22-05-2012 21:07 ]
Ik denk dat deze auto er in je hoofd groter uit zag dan uiteindelijk voor de deur. Op zich siert het je dat je hem dan ook lekker klein op de foto zet!ThomasW schreef op maandag 21 mei 2012 @ 17:09:
bennyd: Ondanks dat het 4 redelijk dezelfde foto's zijn, vind ik ze toch stuk voor stuk goed gelukt. Die zijwaartse beweging van de MINI had wel wat duidelijker naar voren mogen komen, mooi moment wel!
[afbeelding]
Dat gele is een 'old filter', vond het wel bij de sfeer van de auto passen.
Krappe crop is ook een bewuste keuze geweest, lekker 'in the face'.
Sorry als het beide niet helemaal jouw smaak is.
En... ken je klassiekers!
Verwijderd
@WW voor mij is dit meer een snapshotje en niet echt over nagedacht, en is niet erg spannend neergezet.
@Thomas Niet mis als het gebouw op de achtergrond niet daar had gestaan was hij iets sterker geweest omdat het dan overkomt of er verder weinig leven is op het groen na, qua compositie is die wel lekker grafisch maar ik moet te veel zoeken naar de mini.
Deze nog van de fia gt 1 in Zolder afgelopen keer, een plaat waar ik zelf heel blij mee ben maar eigenlijk van de week pas weer tegenkwam:

Audi R8 by TimYoung 28, on Flickr
@Thomas Niet mis als het gebouw op de achtergrond niet daar had gestaan was hij iets sterker geweest omdat het dan overkomt of er verder weinig leven is op het groen na, qua compositie is die wel lekker grafisch maar ik moet te veel zoeken naar de mini.
Deze nog van de fia gt 1 in Zolder afgelopen keer, een plaat waar ik zelf heel blij mee ben maar eigenlijk van de week pas weer tegenkwam:

Audi R8 by TimYoung 28, on Flickr
Schitterende plaat!
Ben blij dat je 'm nog tegenkwam en hier post
Enige jammere vind ik de lampen op de achtergrond; je ziet niet goed dat het auto's zijn en zonder deze lampen was de achtergrond heerlijk rustig. Maar eigenlijk is dat mierenneukerij, niks dan mooi deze plaat
Ben blij dat je 'm nog tegenkwam en hier post
Enige jammere vind ik de lampen op de achtergrond; je ziet niet goed dat het auto's zijn en zonder deze lampen was de achtergrond heerlijk rustig. Maar eigenlijk is dat mierenneukerij, niks dan mooi deze plaat
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Ik vind 'm heel cool, maar de auto staat voor mij toch net wat te veel in de linkerbovenhoek, zou wat meer ruimte links en boven beter vinden.
The devil is in the details.
Of het onderste stuk eraf snijden, zodat je een panorama formaat krijgt...
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Of gewoon wat meer croppen zodat ook die veeg rechtsboven wegvalt en er een smallere donkere band onder over blijft. Dan valt ie al iets meer van de zijkant. Verder gewoon een heel mooi en spannend shot.
Mag ik hier vragen waar in Zuid Holland (rond Rotterdam/Den Haag zeg maar) nu bij uitstek mooie plekjes zijn om je eigen auto eens mooi op de foto te zetten?
Of kan ik daar beter een eigen topic voor openen ?
Of kan ik daar beter een eigen topic voor openen ?
't Gaat erom dat de locatie bij je auto past, je auto is immers het onderwerp. Zoek dus een locatie die je onderwerp er op z'n voordeligst uit laat zien, waarbij je rekening houdt met o.a. omgeving/uitstraling/kleur.InflatableMouse schreef op maandag 28 mei 2012 @ 17:44:
Mag ik hier vragen waar in Zuid Holland (rond Rotterdam/Den Haag zeg maar) nu bij uitstek mooie plekjes zijn om je eigen auto eens mooi op de foto te zetten?
Of kan ik daar beter een eigen topic voor openen ?![]()

Daar wil ik op inhaken, je wilt iets vertellen met een foto en dus is je locatie best belangrijk. Dat is iets wat ik steeds meer in mijn foto's probeer te verwerken. Raceauto? fotografeer op het circuit. Oude afgeleefde bak? Zet 'm in een achterbuurtje neer. Maar het kan ook iets heel anders zijn wat je eigenlijk totaal niet met de auto associeert. Ik heb vandaag een relatief saaie auto op de foto gezet, een compleet standaard station, op een basketballpleintje met een basketball op de grond. Goh, misschien is het toch geen ouwelullenbak? Het leuke gave plekje voor de ene auto hoeft dus niet leuk en gaaf te zijn voor een andere auto. Als ik die station in de pitlane op het circuit had gefotografeerd had het er totaal ongeloofwaardig uitgezien, bijvoorbeeld.mcdronkz schreef op maandag 28 mei 2012 @ 18:10:
[...]
't Gaat erom dat de locatie bij je auto past, je auto is immers het onderwerp. Zoek dus een locatie die je onderwerp er op z'n voordeligst uit laat zien, waarbij je rekening houdt met o.a. omgeving/uitstraling/kleur.
[ Voor 9% gewijzigd door AtleX op 28-05-2012 18:50 ]
Vorige week zondag weer een hoop moois vastgelegd op en rondom de Nürburgring 

Nette platen
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Prachtig!Richard! schreef op maandag 04 juni 2012 @ 00:28:
Vorige week zondag weer een hoop moois vastgelegd op en rondom de Nürburgring
[afbeelding]
[afbeelding]
Sig
@Freakout1: Wát een waanzinnige plaat! De grimmige kleuren passen er perfect bij en ook de DoF legt een goede focus op de Audi. Wanneer op de juiste manier gecropped naar 16:9 formaat, zal deze foto bij vele de weg naar een bureaublad achtergrond vinden!
@Richard: Heerlijke scherpte en kleuren! De eerste foto vind ik zelf net wat mooier, al is de E30 wel mijn favoriete wagen van de 2
Hier nog een plaatje van een jaar terug, alwaar ik het Top Gear Magazine team tegenkwam op de Stelvio Pass in Italië. Over 2 weken ga ik weer. Ik ben benieuwd wat ik dan tegenkom!

BP-005 by Verbruci, on Flickr
@Richard: Heerlijke scherpte en kleuren! De eerste foto vind ik zelf net wat mooier, al is de E30 wel mijn favoriete wagen van de 2
Hier nog een plaatje van een jaar terug, alwaar ik het Top Gear Magazine team tegenkwam op de Stelvio Pass in Italië. Over 2 weken ga ik weer. Ik ben benieuwd wat ik dan tegenkom!

BP-005 by Verbruci, on Flickr
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
@Richard!: Fijne platen weer
Toch een paar kanttekeningen:
- Bij de eerste zou ik net wat meer 'motion blur' willen zien in de achtergrond. Nu vind ik de achtergrond nog nèt even te nadrukkelijk aanwezig. Wel hele fijne kleuren en compositie
- Bij de tweede vind ik hem aan de rechterkant net iets te krap gekaderd. Verder erg prettig om naar te kijken!
Mooie reflecties en fijne kleuren 
@Major_ton: Net even te druk als geheel. Zowel de auto's in de voorgrond als de bergpartij in de achtergrond trekken nu mijn aandacht, net als het 'mannetje' rechts in beeld. Wel fijne kleuren en mooi scherp
Een probeersel van mijn kant:

- Bij de eerste zou ik net wat meer 'motion blur' willen zien in de achtergrond. Nu vind ik de achtergrond nog nèt even te nadrukkelijk aanwezig. Wel hele fijne kleuren en compositie
- Bij de tweede vind ik hem aan de rechterkant net iets te krap gekaderd. Verder erg prettig om naar te kijken!

@Major_ton: Net even te druk als geheel. Zowel de auto's in de voorgrond als de bergpartij in de achtergrond trekken nu mijn aandacht, net als het 'mannetje' rechts in beeld. Wel fijne kleuren en mooi scherp
Een probeersel van mijn kant:

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
@Major_ton: Vind het cool dat beide auto's zo'n beetje dezelfde kleurstelling hebben, dat brengt wel wat harmonie in de foto. Hij is wel wat aan de drukke en krappe kant.
@Wok: Je kunt duidelijk zien dat je er moeite in hebt gestoken!
De warme nabewerking is bijzonder, maar vanwege het ontbreken van helderheid (wolken e.d.) komt het wat 'viezig' over. De foto had wat meer impact gemaakt als de auto meer beeldvullend was geweest.
Ben enige tijd gestopt met fotograferen om er achter te komen hoe ik m'n fotografie naar een hoger plan kan tillen. Nu maar 's kijken of dat een beetje gelukt is.
Deze foto is gemaakt om wat dingen uit te testen met het oog op een toekomstige reportage:
@Wok: Je kunt duidelijk zien dat je er moeite in hebt gestoken!
Ben enige tijd gestopt met fotograferen om er achter te komen hoe ik m'n fotografie naar een hoger plan kan tillen. Nu maar 's kijken of dat een beetje gelukt is.
Deze foto is gemaakt om wat dingen uit te testen met het oog op een toekomstige reportage:

Je vraagt je altijd af hoe het bewerkt is, maar zien doe je het eigenlijk nooit. Puike foto, kan zo in een blad. In het groot valt wel op dat die miststreep onderaan de berg wel heel erg recht en qua lichttint een minimale streep heeft in het midden. Ik vermoed zo om de bovenkant van de foto met de berg er in te plakken. Dit detail stoort overigens totaal niet. Anders gezegd, je bewerking is zo goed als perfect gemaskeerd
En dan te bedenken dat deze foto, vermoed ik zo, ergens in een Hollandse polder is gemaakt.
Edit: misschien zou je wat details in je bandenprofiel terug kunnen halen of vind je de banden afleiden van de auto zelf?
En dan te bedenken dat deze foto, vermoed ik zo, ergens in een Hollandse polder is gemaakt.
Edit: misschien zou je wat details in je bandenprofiel terug kunnen halen of vind je de banden afleiden van de auto zelf?
[ Voor 10% gewijzigd door Karel V op 21-06-2012 13:03 ]
Alweer bijna een jaar terug, deze foto's van onze (destijds) nieuwe auto!
Was zo blij dat we hem hadden en er zo trots op dat ik met regen ben weggereden en maar op zoek ben gegaan naar een binnen locatie. Het werd een parkeergarage in de buurt, en met dat ik bezig was begon de zon te schijnen. Als de wiederweerga in de auto gestapt en naar het dak gereden, aldaar deze foto's gemaakt:

De naberwerking is voor sommige misschien té extreem, maar ik vind het erg bij de sfeer passen en het is een beetje van mijn stijl.
Was zo blij dat we hem hadden en er zo trots op dat ik met regen ben weggereden en maar op zoek ben gegaan naar een binnen locatie. Het werd een parkeergarage in de buurt, en met dat ik bezig was begon de zon te schijnen. Als de wiederweerga in de auto gestapt en naar het dak gereden, aldaar deze foto's gemaakt:

De naberwerking is voor sommige misschien té extreem, maar ik vind het erg bij de sfeer passen en het is een beetje van mijn stijl.
Dankje!SChief schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 00:34:
Zoals altijd een geweldige foto, vind het knap hoe je het elke keer weer voor elkaar krijgt.
Thanks! Die miststreep is inderdaad niet fotorealistisch genoeg, goed punt. In de banden zit inderdaad te weinig detail naar m'n smaak. Dat is een aandachtspuntje voor de volgende keer, met name omdat die auto op fraaie diagonaalbanden rijdt.Karel V schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 08:41:
Je vraagt je altijd af hoe het bewerkt is, maar zien doe je het eigenlijk nooit. Puike foto, kan zo in een blad. In het groot valt wel op dat die miststreep onderaan de berg wel heel erg recht en qua lichttint een minimale streep heef in het midden. Ik vermoed zo om de bovenkant van de foto met de berg er in te plakken. Dit detail stoort overigens totaal niet. Anders gezegd, je bewerking is zo goed als perfect gemaskeerd![]()
Je ziet inderdaad vrijwel nooit hoe dit soort foto's bewerkt zijn, maar daar kunnen we best iets aan veranderen hoor.
Dit is het origineel:

De auto wordt vervolgens vrijgesteld:

De auto wordt her en der bijgewerkt en krijgt wat kleurcorrecties:

De CGI omgeving wordt in de foto geplakt:

De CGI omgeving wordt interessanter belicht zodat 'ie minder 'vlak' wordt, en de auto er beter uit komt:

De auto wordt geïntegreerd/verankerd middels een schaduw:

Een passende lucht wordt in de foto geplaatst:

De lucht krijgt tal van kleurcorrecties en wordt belicht zodat 'ie in het geheel past:

Tot slot worden er een aantal globale kleurcorrecties toegepast.

Eigenlijk best eenvoudig dus.
mcdronkz schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:23:
[...]
Verhaal over hoe je 1000 uur bezig bent met één foto
<>
Eigenlijk best eenvoudig dus.

Eenvoudig noem je dat?
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Whaha eenvoudig! man man wat een werk en wat een respect om zo'n plaat er van te maken! Hulde!
Ook leuk om te zien hoe een dergelijke foto tot stand komt!
het eind resultaat mag er zeker wezen
Ook leuk om te zien hoe een dergelijke foto tot stand komt!
het eind resultaat mag er zeker wezen
Inderdaad leuk om te zien en een zeer mooi resultaat.
De mate van het bandenprofiel vind ik juist goed passen, het maskeert de ruimte in je wielkast een beetje. De weerspiegeling in de auto is ook echt mooi gedaan, ik mis wel een stukje schaduw van de grond.
De mate van het bandenprofiel vind ik juist goed passen, het maskeert de ruimte in je wielkast een beetje. De weerspiegeling in de auto is ook echt mooi gedaan, ik mis wel een stukje schaduw van de grond.
Sig
Hoewel ik het goed gelukt vind en het resultaat mooi is, is het imho geen foto meer. Het is trucage en CGI en gaat zoveel verder dan de helderheid, saturatie en contrast aanpassen dat het voor mij niet meer dan goed gelukte namaak is. Dat vind ik ook zo jammer bij bijvoorbeeld John Zhang en Thomas van Rooij, die trucen ook zoveel.
[ Voor 6% gewijzigd door AtleX op 21-06-2012 10:55 ]
+1, het levert mooie platen op, maar fotografie speelt hier toch een ondergeschikte rol in het eindresultaat, en ik vind dus ook niet dat je het eindresultaat kunt beoordelen als foto, of fotografie. Maar buiten dit hokjes vakjes denken valt voor mij zeker wel onder kunst die ik waardeer, ik vind het er top uitzien, petje af!
TvR heeft voor een collega van mij wat pics gemaakt (Passion without limits), hoewel ik ze erg mooi vind, gaan ze i.m.o. wel erg ver.AtleX schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:53:
Hoewel ik het goed gelukt vind en het resultaat mooi is, is het imho geen foto meer. Het is trucage en CGI en gaat zoveel verder dan de helderheid, saturatie en contrast aanpassen dat het voor mij niet meer dan goed gelukte namaak is. Dat vind ik ook zo jammer bij bijvoorbeeld John Zhang en Thomas van Rooij, die trucen ook zoveel.
K to the KillaZ
Begrijp wat je bedoeld, hoewel ik je mening niet deel.AtleX schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:53:
Of je het wel of geen foto kunt noemen, is puur een kwestie van semantiek. Vind het persoonlijk niet zo relevant. Als het een fotorealistisch beeld is, is het voor mij gewoon een foto, ongeacht of 'ie met een camera, 3d software of met een penseel gemaakt is.
Het lijkt me onzinnig om je te laten beperken tot een bepaalde reeks aan bewerkingen zoals louter het aanpassen van het contrast of de helderheid. Ik heb altijd een bepaald beeld voor ogen, en dat probeer ik gewoon te realiseren met alle gereedschappen en technieken die in m'n vermogen liggen.
Heb altijd de wens gehad om een fotoreportage in een El Mirage achtige setting te kunnen maken. Zonder CGI was me dat waarschijnlijk nooit gelukt. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Daar is een mooi woord voor: Stijl.mcdronkz schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 11:36:
Het lijkt me onzinnig om je te laten beperken tot een bepaalde reeks aan bewerkingen zoals louter het aanpassen van het contrast of de helderheid. Ik heb altijd een bepaald beeld voor ogen, en dat probeer ik gewoon te realiseren met alle gereedschappen en technieken die in m'n vermogen liggen.
Wat ik professionals wel vaker zie doen is het model/onderwerp bijvoorbeeld in de studio fotograferen en de locatie zelf ook op de foto zetten en dat vervolgens samenvoegen tot één foto. Dat vind ik helemaal prima, dan heb je heel de foto zelf gemaakt.
Wat mcdronkz doet is 20% zijn eigen foto, 30% andermans foto's/beelden en 50% nabewerking
Heel knap, dat zeker, maar er zit weinig eigen foto in.
Wat mcdronkz doet is 20% zijn eigen foto, 30% andermans foto's/beelden en 50% nabewerking
The devil is in the details.
Je hebt niet helemaal gelijk, probeer namelijk wel zoveel mogelijk eigen beeldmateriaal te gebruiken omdat ik daar waarde aan hecht.Hahn schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 12:07:
Wat mcdronkz doet is 20% zijn eigen foto, 30% andermans foto's/beelden en 50% nabewerkingHeel knap, dat zeker, maar er zit weinig eigen foto in.
De rendering van de omgeving heb ik gemaakt in Vue en de lucht is stock. Heb een grote hoeveelheid zelf geschoten luchten en had eerst een 'Hollandse lucht' in de foto zitten, maar de huidige lucht past een stuk beter. En het beeld is het enige dat telt.
Persoonlijk vind ik het lef als je een totaal eigen stijl durft neer te zetten en dat je je werkwijze ook nog eens durf te delen. Dit is toch één van de weinige foto's waar ik echt van kan genieten. Geweldig dat we eerst zelf mogen bedenken hoe de foto tot stand is gekomen en daarna als bonus ook nog eens het beeldmateriaal mogen zien van hoe het werkelijk tot stand kwam.
Thumbs up!
Thumbs up!
Cool, bedankt!Karel V schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 13:24:
Persoonlijk vind ik het lef als je een totaal eigen stijl durft neer te zetten en dat je je werkwijze ook nog eens durf te delen. Dit is toch één van de weinige foto's waar ik echt van kan genieten. Geweldig dat we eerst zelf mogen bedenken hoe de foto tot stand is gekomen en daarna als bonus ook nog eens het beeldmateriaal mogen zien van hoe het werkelijk tot stand kwam.
Thumbs up!
Echt cool! Is er aleen topic voor meer van dit soort foto's? Ik wil hier wel meer over weten eigenlijk.
Er staat zo nu en dan wel iets op Dieselstation, bijvoorbeeld dit. Maar die kwaliteit haal ik nu nog niet.ThomasW schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:25:
Echt cool! Is er aleen topic voor meer van dit soort foto's? Ik wil hier wel meer over weten eigenlijk.
Over het maken van dit soort foto's is relatief weinig informatie te vinden maar het wijst zich redelijk vanzelf. Als je kunt tekenen (en vooral zien) heb je een grote voorsprong. Sla dan eens een aantal boeken open over compositie, kleurtheorie en retouching, en je bent al voor de helft op weg.
@ mcdronkz: Gaaf om die stappen te zien. Hoe heb je de reflectie van de ondergrond gedaan? Die zie ik in plaatje 3 al terugkomen, terwijl er toen nog geen achtergrond ingeplakt was..
Mooie foto's, al vind ik de nabewerking iets te heftig. (maar dat vind ik al snel, dus zegt misschien meer over mijn eigen smaak
)
Hier een foto die ik een aantal jaar geleden (in datzelfde dorp) gemaakt heb, de auto wordt momenteel gerestaureerd...

(klikbaar)
Populaire fotolocatie, zelf ook al meerdere keren gestaan.richard_1st schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 08:53:
Het werd een parkeergarage in de buurt, en met dat ik bezig was begon de zon te schijnen.
Mooie foto's, al vind ik de nabewerking iets te heftig. (maar dat vind ik al snel, dus zegt misschien meer over mijn eigen smaak
Hier een foto die ik een aantal jaar geleden (in datzelfde dorp) gemaakt heb, de auto wordt momenteel gerestaureerd...
(klikbaar)
Klopt inderdaad, de bewerkingen staan ook niet helemaal in chronologische volgorde.Merijn. schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:02:
@ mcdronkz: Gaaf om die stappen te zien. Hoe heb je de reflectie van de ondergrond gedaan? Die zie ik in plaatje 3 al terugkomen, terwijl er toen nog geen achtergrond ingeplakt was..
Ik was in mei een dagje op Assen en daar heb ik nog bergen materiaal van over gehouden, zojuist maar eens een uurtje besteed aan wat materiaal nabewerken en er een paar online zetten. 

BMW 635 CSI by Alex Kamsteeg, on Flickr

BMW 635 CSI by Alex Kamsteeg, on Flickr
Let op:
Dit topic is niet bedoeld voor foto's van speelgoed-autootjes.
Ook hier is het gewenst dat je commentaar geeft op andermans foto's
Dit topic is niet bedoeld voor foto's van speelgoed-autootjes.
Ook hier is het gewenst dat je commentaar geeft op andermans foto's