Ik denk dat je wel onderscheid moet maken tussen semi-commerciele/officiele enquetes (met een user van Eenvandaag actief op het forum - voor een TV programma), en enquetes voor (afstudeer)studeeropdrachten e.d. Ik denk niet dat je kan verwachten dat Tweakers volledige kwaliteitstesten steeds kan uitvoeren.supperbas schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 01:00:
Die laatste zin "we toetsen immers niet op de inhoud omdat wij daar geen verantwoording voor hoeven te nemen en afleggen", persoonlijk ben ik van mening dat T.net alsnog een soort van kwaliteits test zou moeten doen of ff een korte review, zoals bv de nieuws berichten altijd keurig zijn geschreven, van hoog niveau en met uiterste zorg geschreven (dis weer die kwaliteit/trots van T.net)
Daarom ben ik persoonlijk van mening dat bv zown toestemming van zown enquete toch een zeker level moet worden gehaald om te zorgen dat dat stukje kwaliteit gewaarborgd wordt (hoeft niet netzo hoog te zijn als T.net maar je begrijpt me wel denk)
Bovendien heb je liever dat T.net zegt: we hebben een enquete gekregen maar die laten we jullie niet lezen omdat die niet professioneel genoeg is - of wil je dat liever zelf beoordelen?
want anders krijg je weer users klagen over censuur - waar het merendeel van de tweakers ook weer tegen zijn
Het probleem is meer ontstaan als een combinatie van factoren. Dan enkel een crappy enquete. een onderwerp dat erg gevoelig ligt, een groot publiekelijk onderzoek, voor een veel bekenen TV programma, afkomstig van een externe partij, met een user Puby die zelf spontaan afhaakt met reageren - en niet altijd met goede inhoudelijke kennis reacties komt.
Er moet denk ik alleen sprake zijn van strengere toetsing als enquetes worden aangeboden door commerciele bedrijven/semi-publieke instellingen e.d. Voor dergelijke grootschalige dingen mag de lat vind ik wat hoger liggen dan voor een enquete van een eigen actieve T.net user voor z'n studie.
Ik denk een checklijstje als?
(x) Is het een eigen user of een 3rd party?
(x) Is de 3rd party een commerciele instelling? -> T.net zitten niet snel te wachten op spam: streng toetsen.
(x) Is de 3rd party anderzins een grote instelling? -> T.net zitten niet snel te wachten op spam: streng toetsen.
(x) Is het een gevoelig onderwerp waar nuances belangrijk zijn? T.net zitten niet snel te wachten subjectieve enquetes: strenger toetsen.
(x) Waarvoor worden de resultaten van de enquete gebruikt? Prive (studie) of Publiekelijk?
Oftewel: leg een minimumnorm aan op basis van onderwerp en doel en bron van de enquete.
Dan verandert er niks aan het huidige beleid: alleen 'grote' enquetes die af en toe langskomen moeten worden nader onderzocht worden. Maar niet alle enquetes.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2009 08:06 ]