Ik heb even met Daniël over de kwestie gesproken. Ik heb deze week wat vrij ruimte in mijn planning en die ga ik inzetten om een aantal
quick wins voor het moderatiesysteem uit te voeren.
Mijn opmerking was in de eerste plaats bedoeld om aan te geven dat er nu echt eens wat moet gaan gebeuren. Het is ook geen nieuw inzicht wat ik hier mededeel, bij meer mensen leeft het idee. Ik heb wel de indruk dat dit moderatiesysteem beter werkte na de invoering.
Zelf ben ik altijd een voorstander geweest om modden aan een kleinere groep geselecteerden over te laten (de periode waarin we dat deden was imho de beste periode) , maar jij bent zelf degene geweest die besloten heeft dat iedereen de mogelijkheid moet hebben en nu roep je dan gewoon plat 'dat het op dit moment voor geen meter werkt'.
Er zijn talloze verbeterpunten aangedragen maar gezien de beperkte prioriteit die het mod-systeem krijgt blijven die punten liggen.
. . .
Kan idd aan jou liggen, je legt de lat voor wat interessant is blijkbaar ergens anders dan ik, wmb hoef ik geen Fok of GS cultuur op de FP.
Er heerst pertinent geen Fok! of GS-cultuur op Tweakers.net. Dat is helemaal geen probleem bij ons. Het overgrote deel van de gebruikers is respectvol tegenover anderen en het merendeel probeert on-topic bijdragen te leveren aan dicussies. Als al deze reacties op één hoop worden gegooid met off-topic reacties en reacties die weinig of niets toevoegen hoeven we niets te verwachten van een belonend effect van het moderatiesysteem.
Dat het moderatiesysteem nogal een ondergeschoven kindje is geef ik ruitelijk toe.
RoD schreef op maandag 08 juni 2009 @ 19:12:
[...]
Ik denk dat ik het hier wel mee eens ben. Als ik zelf op de FP kijk vind ik het maar moeilijk om meer +1's uit te delen. Imo zijn er in verhouding maar weinig reacties die de moeite van het lezen waard zijn. De rest valt misschien wel onder leuk geblaat, maar zijn geen dingen waar ik een +1/+2 aan zou willen hangen.
De lat voor een +1 ligt volgens het ontwerp van dit moderatiesysteem helemaal niet hoog. Het eerste doel is om een scheiding te krijgen tussen geneuzel en on-topic reacties. Die horen op +1. De positieve uitschieters onder de on-topic reacties horen vervolgens een +2 te krijgen.
Persoonlijk zou ik liever de 0 als "zinloos" niveau hebben. Met een +3-score zou zoiets eventueel kunnen. Ik vind het zelf nogal jammer dat loos geblaat met een 0 beloond mag worden. Daarbij wordt een 0 bij een reactie die wel "normaal" is maar geen meerwaarde inhoudt op dezelfde stapel gegooid en dat is niet terecht. Imo is dat waar het probleem ligt.
De 0 ís het zinloos niveau, hij wordt alleen niet als zodanig gebruikt. Iemand niets geven kan ik moeilijk een beloning geven. Het afstraffen van onschuldige off-topic reacties zal enkel tot onvrede leiden. Het is beter om on-topic reacties en de positieve uitschieters te belonen.
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 19:14:
[...]
Tenslotte, denk ik anderzijds dat het modbeleid/systeem een klein beetje overrated is: ik vermoed dat er een behoorlijk aantal users is die reacties op -1 leest. Die willen niets missen en maakt het niet uit. Ik zou wel eens benieuwd zijn hoeveel regulars (dus niet een toevallige bezoeker) wel niet op -1 lezen. Ik kan er naast zitten, in dat geval heeft het zeker op die grond toegevoegde waarde. Maar ik vermoed dat er best wel veel regulars op -1 / 0 lezen en dat er weinig gebruik wordt gemaakt van +1/+2 filtering (waar toch het systeem ook voor een groot deel zijn bestaan aan zou moeten ontlenen).
Ik geloof inderdaad ook wel dat het moderatiesysteem overrated is en teveel een speeltje is van de moderators. Een weergavemodus waarin de betere reacties als eerste worden getoond kan ervoor zorgen dat een gebruiker werkelijk iets opschiet met een schrijven van een mooie post. Voor de schrijvers is het prettig en hopelijk ook voor de lezers, die niet eerst een brij van off-topic reacties hoeven door te scannen alvorens bij de waardevolle reacties te komen. De vraag is een niet-chronologische volgorde van de threads verwarring veroorzaakt bij de lezers.
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 19:40:
[...]
Yep... 'neutraal' is veels te neutraal. En het veranderen van geel in groen heeft daar niets aan geholpen. Het hernoemen van 'neutraal' in iets negatievers zoals 'zinloos' of 'geen meerwaarde' werd echter niet geaccepteerd. (o.a. door Femme iirc? ) Niettemin zou dat volgens mij wel helpen om meer +1's en daarmee ook +2's te produceren. Maar dat zou 'te negatief' zijn t.o.v. de posters...
In de betaversie van het moderatiesysteem heette het 0-niveau nog 'Geen meerwaarde' of iets dergelijks. Dat is toen veranderd omdat sommige betatesters de benaming te negatief vonden. Ik ben inmiddels ook van mening dat we de betekenis van het 0-niveau niet moeten verhullen. Met betere benamingen kunnen we het doel van de niveaus duidelijker maken.
Het probleem van verschillende kwaliteiten op één stapel, komt wat mij betreft ook bij -1 ter sprake. Die geldt niet alleen voor pure flames, maar ook voor (zware) off-topics. Niettemin zijn er best mensen die die off-topics willen lezen. En daarmee komen we bij 'Only-Holoris' zijn opmerking. Zijn vraag over hoeveel het filter gebruikt wordt is trouwens niet nieuw, maar ik heb er nooit antwoord op gezien. Misschien iets dat niet gelogd wordt?
Ik ben sowieso van mening dat -1 alleen is bedoeld voor kwaadaardige reacties zoals echte flames en trolls. Treiteren, op de man spelen, groepen mensen beledigen en dat soort dingen. Kritiek uiten op een fabrikant, ook als het een beetje lullig is verpakt, moet geen aanleiding zijn om een -1 te ontvangen. Nu ontstaat vaak de indruk dat tweakers tere zieltjes zijn die niets kunnen hebben en dat is jammer.
Maar ik denk ook dat er veel mensen op -1 niveau kijken. En dan echt niet omdat ze de flames willen zien. Wat mij betreft moeten de daadwerkelijk flames, en fipo's e.d. beter gescheiden worden van zaken als zware off-topics. Ik denk dat een dergelijk -1 veel sneller als filter zou worden gebruikt.
De verdeling is als volgt:
-1 8082
0 258459
1 37635
2 1078
Opvallend veel filtering op +1.
Sowieso is een labeel 'neutraal' desastreus, want dat wordt gelijk door mensen als instap gebruikt, waar ze dan eventueel een punt bij of af halen. Dat werkt alleen bij systemen met een middennivau. Als je echter met een 4-niveau systeem wil werken, dan moet je mensen dwingen een keuze te maken. En dus moet de middelste 2 niveau's een duidelijk positief en negatief karakter hebben. Doe je dat niet, dan krijg je het probleem wat we nu hebben...
Geef ik je volledig gelijk en is iets waar we eenvoudig wat aan kunnen doen door de beschrijvingen te wijzigen.
Het levert inderdaad te weinig op. Sortering op kwaliteit (van 'root'-reacties om het simpel te houden) zou kunnen bijdragen aan het stimuleren van kwalitatief hoogwaardige reacties.
Ik heb aleens gepleit om (net als sommige andere sites) om een klein blokje te reserveren op de FP met de laatste top 5 +2 replies. Net zoals mensen het in het begin erg leuk vonden om hun tweakblog te zien staan in de lijst als iets exclusief en jammer vonden toen iedereen er in voor kwam, want toen wat het niet meer iets "exclusiefs". Dit levert niet zo zeer meer +2 replies op, maar maakt mensen wel wat bewuster.
We zijn op dit moment bezig met een dergelijk lijstje voor tweakblogs, productreviews en forumtopics. Eventueel zouden we ook reacties daaraan kunnen toevoegen.
mjtdevries schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 10:10:
[...]
Daarvoor heb je dan de volgende scores nodig:
-1: alleen flames en trolls
0: voor offtopic en echt totaal niets toevoegende posts
+1: voor alles wat on-topic is, ook al voegt het maar vrij weinig toe. (post die nu een 0,5 zouden scoren)
+2: voor alles wat on-topic is en goed onderbouwd. (de "dikke" +1s en alles wat daarboven zit)
Dat is feitelijk hoe het huidige systeem is ontworpen.
Ik vraag me alleen af of alleen de +2 voldoende is omdat gebleken is dat users dit teveel als een onhaalbaar Godlike-niveau zien. Vandaar de behoefte voor een +3.