Ik ben aan het zoeken naar een aardige camera rond de 200 euro.
Het is geen wereld budget, maar ik vraag dan ook niet om een studio camera.
Ik heb slechts een paar wensen voor mijn nieuwe camera:
- Geen DV bandjes, liefst gewoon geheugen kaartjes, CF/SD/SDHC.
- Moet optische zoom hebben, 3x is genoeg, meer altijd leuk. Digi zoom is niet belangrijk.
- Snelle pan scenes moet kunnen zonder rubberbeeld.
- Liefst mogenlijkheid tot 1080p opnames, ik wil mooie youtube filmpjes kunnen maken.
- Geen permanent ingebouwde accu.
Waar ik zelf al wat naar heb zitten kijken is de Camileo H20 van Toshiba, en de Bloggie CM5 van Sony.
Bijde leveren een aardig beeldje op voor 150~200 euro, en meer vraag ik er eigenlijk ook niet van.
Enkel zit ik wel met het probleem dat het soms lijkt dat de cameras erg last hebben van rolling shutter,
met andere woorden het gaat allemaal meehangen met de richting die je op panned.
Tenminste, ik neem aan dat dit rolling shutter effect genoemd wordt? Of komt dit door wat anders?
De Sony Bloggie is voor mij het makkenlijkste daar ik vaak naarboven zal moeten filmen,
maar om een of andere reden kan ik hier in nederland maar niet aan die camera komen.
Behalve dan pixmania maar dat schijnt een behoorlijke pruts winkel te zijn.
Google leverd ook niet zo heel veel op behalve rottige winkels die je wat aan proberen te smeren,
ik heb eigenlijk alleen nuttige informatie kunnen vinden uit tests en reviews op youtube.
En daaruit zijn die twee cams naarvoren gekomen.
Weet iemand een goede bron voor de vrij nieuwe Bloggie CM5 van sony?
Hij is pas op CES 2010 los gelaten door Sony, dus het is nog vroeg eigenlijk.
Een lang verhaal kort, wat is de beste "bang for a buck" met een budget tot 200 euro?