Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:01
hallo!

Ik wou binnenkort een Areca ARC-1222 kopen en daarmee een leuke RAID 5 maken...

Nu vroeg ik me af of er al 1,5TB HDs zijn waar dit goed mee gaat?

Ik zie nl op pricewatch enkel deze staan:

Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1.5TB 1,5TB SATA2 32MB 7.200 3.5" Beoordeling: goed € 111,90
Samsung EcoGreen F2 HD154UI, 1.5TB 1,5TB SATA2 32MB 5.400 3.5" Beoordeling: geen € 131,50
Western Digital Caviar Green WD15EADS, 1.5TB 1,5TB SATA2 32MB 5.400 3.5" Beoordeling: zeer goed € 143,-

Dit zijn echter geen RAID Editions... Is dit echt nodig? Of is een normale editie ook goed als ie toevallig compatibel is met de RAID controller die je wilt gebruiken? (vandaar deze topic ;))

En mocht de Seagate een "ok" optie zijn, zijn alle firmware probs met deze HD intussen al achter de rug?

Bedankt

Masta

[ Voor 5% gewijzigd door Mastakilla op 20-04-2009 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191050

Over de SAS adapter kan ik helaas niet zoveel zeggen. Ik heb de Seagate 1,5 TB aan een Areca 1220 gehad, dit ging prima. Maar voor zover ik uit mijn hoofd kan zeggen gebruikt de Areca 1222 een andere controller chip voor de SAS aansluitingen, dus dan zeg dit nog niet zoveel helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:27
Als ik zo even de compatibiliteits lijst van Areca bekijk heb je toch echt de *NS versies nodig van de Seagate schijven voor een SAS controller. Dat zijn dus de enterprise versies van de Barracuda's. Er zijn 2 verschillen t.o.v. de 'normale' Barracuda's: ze hebben een anders geoptimaliseerde firmware en zijn op een hoger aantal bedrijfsuren (MTBF) gespecificeerd. Ze werken normaal echter prima in SATA-RAID-controllers, uitzonderingen daar gelaten (De Samsung F1-series bijv.)

De WD en Samsung staan echter ook niet in de lijst, dus die zou ik ook vermijden. Gewoon even wachten op de Barracuda ES van Seagate of kleinere schijven pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 20:46
Fauna schreef op maandag 20 april 2009 @ 15:44:
Als ik zo even de compatibiliteits lijst van Areca bekijk heb je toch echt de *NS versies nodig van de Seagate schijven voor een SAS controller. Dat zijn dus de enterprise versies van de Barracuda's. Er zijn 2 verschillen t.o.v. de 'normale' Barracuda's: ze hebben een anders geoptimaliseerde firmware en zijn op een hoger aantal bedrijfsuren (MTBF) gespecificeerd. Ze werken normaal echter prima in SATA-RAID-controllers, uitzonderingen daar gelaten (De Samsung F1-series bijv.)

De WD en Samsung staan echter ook niet in de lijst, dus die zou ik ook vermijden. Gewoon even wachten op de Barracuda ES van Seagate of kleinere schijven pakken.
Seagate levert de ES variant alleen in de 1TB variant. De 1.5TB zal vooralsnog niet volgen, dit geldt ook voor de 2TB versie.

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
en als ik dan de Areca ARC-1220 zou nemen? kan ik daar dan gewoon die Seagates wel op aansluiten?

Ik wist trouwens niet dat de ARC-1222 en de ARC-1220 zoveel verschilden... Ik dacht dat het gewoon andere poortjes waren...

Is er qua performance dan ook veel verschil? Zijn er grote nadelen aan de ARC-1220 tov de ARC-1222?

Bedankt...

edit: net nog even op de Areca site zitten rond kijken en het viel mij op dat de HDD en Mobo compatibility lists vrij outdated zijn (eind 2008 en 2006 resp). Heeft iemand een idee om de hoeveel tijd deze normaal geupdate worden (vooral dan wanneer devolgende update van de HDD lijst zal zijn)

edit2:
trouwens in the HDD compatibility list slaat "SATA HBAs" toch op de ARC-1220 en "SAS HBAs" op de ARC-1222, right?

[ Voor 39% gewijzigd door Mastakilla op 20-04-2009 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:58
Ikzelf heb 4 SAS Schijven en 4 SATA schijven in raid op een Smart Array (iets ander soort controller, maar wel te vergelijken) en die werken allmaal zonder problemen terwijl het 3 soorten zijn...)
De SAS Schijven zijn van Seagate de Cheettah 5k.4 serie.
Van de sata schijven zijn er 2 van Samnsung (HD01LJ 500GB) en 2 van Seagte (7200.11 500GB)
De 4 sata schijven zitten in raid5 naast elkaar, en dat werkt allemaal prima...

De RAID Editions geven je misschien iets meer performance, en je weet "zeker" (in relatieve zin) dat je geen firmware conflicten gaat krijgen als je er een paar samen in een raidopstelling hangt.
Hoe groot dat risico normaal gesproken is, weet ik niet.
Ikzelf heb nog nooit problemen gehad met enige schijf aan mijn controller...
Heb er alle merken behalve maxtor en hitachi aan gehad...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1106
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik heb een Adaptec 5805 met 3x de 1.5 TB barracuda's in RAID5 en deze lopen al enkele maanden als een zonnetje.

Alle negatieve info die je vind komt gewoon doordat de eerste lading van deze schijven slechte firmware hadden. De problemen hebben een tijdje aangehouden en daardoor krijg je het idee dat het zwaar slechte schijven zijn > amper positieve info te vinden verder. Je kunt ze nu in elk geval met een gerust hart kopen... Ik ben er in elk geval dik tevreden mee en ga er binnenkort nog 1 of 2 halen...

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Mastakilla schreef op maandag 20 april 2009 @ 17:11:
net nog even op de Areca site zitten rond kijken en het viel mij op dat de HDD en Mobo compatibility lists vrij outdated zijn (eind 2008 en 2006 resp). Heeft iemand een idee om de hoeveel tijd deze normaal geupdate worden (vooral dan wanneer devolgende update van de HDD lijst zal zijn)
De mobo list is inderdaad erg verouderd, daar zou ik ook niet echt naar kijken. Echter, de HDD compatibility list wordt elke paar maanden geupdate.

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
bedankt voor de reacties allemaal

heb intussen ff de 1TB schijfjes van de compatibility list zitten bekijken en de enige "betaalbare" daartussen is de Seagate Barracuda 7200.11 ST31000340AS, 1TB voor 89 euro... Deze is echter enkel compatible met de SATA HBA (ARC-1220?) en niet de SAS HBA (ARC-1222?)

De overige 1TB schijven zijn (de echte RAID Editions) zijn al meteen 1,5x a 2x zo duur

Zoals sommigen hierboven heb ik eigenlijk ook wel wat twijfels over de noodzaak van deze dure RAID Editions. Ik twijfel niet dat ze (iets) beter en betrouwbaarder zijn voor RAID, maar dat is dan ook eigenlijk de reden dat ik een RAID 5 wil: HDs zijn per definitie onbetrouwbaar... En als ik van 4 HDs op 5 jaar er 1 (RAID Edition) moet vervangen voor 140 euro per HD (700 euro) of 2 (non-RAID Edition) van de 4 op 5 jaar van 90 euro (540 euro), dan is de minder betrouwbare (maar eigenlijk even betrouwbaar aangezien het RAID 5 is) toch wel financieel een pak aantrekkelijker...
En ook qua performance zal ie tov de RAID Editions nog steeds best "ok" zijn

Ik geloof echter ook wel dat je met non-RAID Editions veel meer kans hebt op compatibiliteits issues... Dat is dan ook de reden van deze thread: uitzoeken welke "betaalbare" HDs compatibel zijn met een goeie controller zoals de Areca

Ik hoopte eigenlijk stilletjes dat er al wat meer mensen waren die 1,5TB HDs aan hun Areca hebben durven hangen ;)

misschien even voor de zekerheid:
De Areca controllers zijn toch nog steeds de "beste" all-round controllers voor RAID 5 systemen, right? (dus met een goed schalende (random) read EN write, fatsounlijke drivers / support voor allerlei OS en geen schandalig hoge 3ware, Adaptec top of the line prijzen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose

nose

size matters

Ik heb hier 6x Hitachi HDT721010SLA360 aan een ARC-1222 hangen, draait als een tierelier. Schijven kosten op het moment 77 euro :)

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
Mastakilla schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 00:31:

Ik hoopte eigenlijk stilletjes dat er al wat meer mensen waren die 1,5TB HDs aan hun Areca hebben durven hangen ;)
Dat heb ik ook, maar dan aan een ARC-1160 :) We hadden het over je SAS-HBA, de ARC-1222, en daarvoor zul je (van Seagate tenminste) een Barracuda ES voor nodig hebben. De normale SATA controllers van Areca kunnen echter prima overweg met de normale Seagates, zoals dus ook in de compatibiliteitslijst staat.

Maargoed, bij mij draaien dus 6x ST31500341AS schijven zonder problemen al ca. een half jaar. 4 van die schijven heb ik va SD15 naar SD1B geflashed, de andere 2 waren CC1G schijven waar geen problemen mee gerapporteerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
nose schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 05:18:
Ik heb hier 6x Hitachi HDT721010SLA360 aan een ARC-1222 hangen, draait als een tierelier. Schijven kosten op het moment 77 euro :)
dat is idd een koopje (zie dat ze momenteel zelfs 73 euro staan)

mocht 1,5TB niet lukken zal zoiets mijn backup plan zijn ;)

ik merk trouwens dat jij wel de el-cheapo SATA schijfjes aan SAS HBA hebt hangen en dat dit, in tegenstelling tot wat de meesten beweren, wel gewoon werkt...
is dit toeval? dat dit juist bij dit type / deze grootte, net wel goed gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Fauna schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 08:09:
[...]

Dat heb ik ook, maar dan aan een ARC-1160 :) We hadden het over je SAS-HBA, de ARC-1222, en daarvoor zul je (van Seagate tenminste) een Barracuda ES voor nodig hebben. De normale SATA controllers van Areca kunnen echter prima overweg met de normale Seagates, zoals dus ook in de compatibiliteitslijst staat.

Maargoed, bij mij draaien dus 6x ST31500341AS schijven zonder problemen al ca. een half jaar. 4 van die schijven heb ik va SD15 naar SD1B geflashed, de andere 2 waren CC1G schijven waar geen problemen mee gerapporteerd zijn.
das alvast fijn om te horen...

Even voor de duidelijkheid:
De reden dat ik in het start topic de Areca ARC-1222 vermeld was omdat ik dacht dat dit de opvolger van de ARC-1220 was... en dat die dus meer nieuwe schijven ondersteunde en beter / langer support zal hebben

Maar als ik het hier zo goed begrijp, is het op het vlak van compabiliteit (met betaalbare schijven) juist het tegenovergestelde...

zou dit een kwestie van tijd zijn? Zou het de moeite zijn om nog even te wachten op nieuwere firmwares / nieuwe compatibility list (die zou er binnenkort dan toch aan moeten komen hoop ik)

of zeggen jullie: koop gewoon zo'n ARC-1220...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
Het is alleen een leuke bijkomstigheid dat je SATA schijven ook op een SAS-controller kan aansluiten. Als je toch geen gebruik van SAS gaat maken volstaat een ARC-1220 prima. De 1222 heeft idd wel een nieuwere IOP processor erop zitten, maar ook met de 1220 zul je snelheden halen die meer dan voldoende moeten zijn, of je moet wel heel exotische plannen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:02
Ik ben ook aan het overwegen om een ARC-1220 te gebruiken in mijn homeserver.
Ik heb er alleen een raar gevoel bij dat de kaart toch reeds enkele jaren oud is, ik zoek dus een aantal argumenten die dit gevoel kunnen ontkrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unagi
  • Laatst online: 26-05 14:31

Unagi

Always aware...

BlackShadow schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 13:54:
Ik heb er alleen een raar gevoel bij dat de kaart toch reeds enkele jaren oud is, ik zoek dus een aantal argumenten die dit gevoel kunnen ontkrachten.
De 1220 doet ongeveer 400MB/sec, zal niet snel de bottleneck zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Heb me ondertussen al wat ingelezen over de compatibility van deze kaart en mijn Samsung F1 1TB schijfjes (zitten momenteel [onboard] in een softraid setup) zou ik al niet meer kunnen gebruiken, ook zou de kaart momenteel op een Gigabyte GA-MA78GM-S2H moeten komen...

[ Voor 10% gewijzigd door BlackShadow op 21-04-2009 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
BlackShadow schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 13:54:
dat heb ik ook wel een beetje ja...

maar is er tegenwoordig dan al een alternatief?

Bij mijn weten zijn schalen alle concurrenten niet qua writes (zelfs een enkele schijf is sneller) of zijn ze absurd duur (en die Areca is al absurd duur voor zo'n antiek product...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Mastakilla schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 15:03:
[...]

dat heb ik ook wel een beetje ja...

maar is er tegenwoordig dan al een alternatief?

Bij mijn weten zijn schalen alle concurrenten niet qua writes (zelfs een enkele schijf is sneller) of zijn ze absurd duur (en die Areca is al absurd duur voor zo'n antiek product...)
De Highpoint RocketRAID 3520 zou een waardige concurrent zijn en heeft (voor zover ik er al over gelezen heb) een betere compatibiliteit (denk aan de Spinpoint F1's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

BlackShadow schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 15:39:
[...]
De Highpoint RocketRAID 3520 zou een waardige concurrent zijn en heeft (voor zover ik er al over gelezen heb) een betere compatibiliteit (denk aan de Spinpoint F1's)
De compatibiliteit met de SamSung F1 serie zit niet zozeer in de RAID controllers, maar meer in de hardeschijven zelf. Wanneer je een RAID configuratie wilt gaan bouwen probeer dan zover als mogelijk van de F1 serie weg te blijven tenzij je de F1 RE pakt, welke een aangepaste firmware bevat.

Wanneer je reeds F1 schijven hebt dan kun je inderdaad twee dingen doen:

1. De F1 schijven van de hand doen.

2. Een controller kopen waar weinig tot geen problemen mee gemeld zijn (ookal zit daar al een risico aan vast) en hopen dat er geen problemen onstaan. Schakel in dit geval in iedergeval NCQ van de F1 schijven uit. Dit schijnt namelijk problemen te kunnen voorkomen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-06 07:55
Mastakilla schreef op maandag 20 april 2009 @ 09:40:
Nu vroeg ik me af of er al 1,5TB HDs zijn waar dit goed mee gaat?
Er zijn nu ook 2TB disks van WD die eventueel aan je eisen voldoen.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Brad Pitt schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 16:38:
[...]

Er zijn nu ook 2TB disks van WD die eventueel aan je eisen voldoen.
ik heb ze gezien op anandtech ja... ze zien er zeer leuk uit, echter de prijs is iets minder interessant :) (zelfs de gewone 2TB schijven zijn schandalig duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
BlackShadow schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 15:39:
[...]

Bedankt voor de tip... Deze ziet er idd zeer interessant uit... ook in de compatibilty list staan de "el cheapo" 1,5TB schijven van Seagate gewoon officieel tussen

nog even ter info:
voor 1,5TB schijven zou ik ongeveer tot 130-140 euro per stuk willen betalen
voor 1TB schijven tot ongeveer 90-100 euro

maw: alle RAID Editions vind ik eigenlijk gewoon te duur...

Dat is natuurlijk tenzij je geen fatsounlijke RAID 5 kunt maken met "normale" schijven, want dan heb ik geen andere keuze ;)

Maar ik denk dat uit deze thread al wel gebleken is dat dit wel kan, als je gewoon bepaalde combinaties vermijdt...

Om even terug te komen op die Highpoint:
ik had nooit gedacht dat ik ooit nog een Highpoint zou overwegen.... ik heb er vroeger 1 gehad voor ATA raid (ongeveer 150 euro toen), maar qua OS support stelde dat toen niet veel voor... (onder Windows deed ie echter wel wat ie moest doen, voor een "budget RAID 0 / 1" dan)
Als ik hun site mag geloven is dit intussen al wel beter...
Zijn er nog bepaalde redenen waarom ik deze Highpoint niet zou moeten overwegen intussen naar boven gekomen?

En ivm de "el cheapo" 1.5TB Seagate HDs: weet iemand een vergelijking van deze staan met andere (5400rpm) 1,5TB HDs? ik zou nl wel graag willen weten hoeveel het scheelt in lawaai... (totale performance ligt bij mijn weten meer aan de RAID controller dan aan het type HD bij een "grotere" RAID 5... en stilte is voor mij ook best belangrijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 16:42
Tja, als jij de WD RE schijven te duur vind dan is dat natuurlijk jouw goed recht. Ik heb in de afgelopen 6 jaren diverse servers met RAID controllers in beheer gehad. Ik heb daar steeds voor WD RE schijven gekozen. Ik heb nu ongeveer 30 WD RE schijven die meer dan 3 jaar 24x7 aan het draaien zijn en ik heb nog maar 1 uitvaller gehad.

Als ik dat afzet tegen de problemen die ik in dezelfde tijd heb gehad met eenzelfde aantal gewone desktop schijven dan scheelt een factor 10! Mijn conclusie, de RE schijven (en vergelijkbare series van andere fabrikanten) zijn wat mij betreft hun meerprijs dubbel en dwars waard. 24x7 gebruik stelt gewoon andere eisen.

Wat de ouderdom van de Areca 1220 betreft. Het blijft gewoon een goede kaart, maar met de huidige schijven vormt de controller al snel de bottleneck en niet de harde schijven zelf. De software van Highpoint is in de loop van de jaren gelukkig steeds beter geworden. Onlangs heb ik op een HP 2320 de Online Capacity expansion moeten gebruiken en dat was een fluitje van een cent.

Ik heb ook een Areca 1220 met 8x WD RE3 250Gb. in beheer. De software die Areca voor haar kaarten meelevert is veelzijdiger maar niet gebruikersvriendelijker. De Areca is grofweg 2x sneller dan de Highpoint 2320. Dat is niet zo vreemd omdat de 2320 geen eigen IOP heeft maar gebruik maakt van de processor van de PC. Maar goed de HP 2320 is ook stukken goedkoper.

BTW, er zijn diverse berrichten dat je de samsung F1 wel aan een RAID kaart kunt hangen als de NCQ in de firmware maar uitgeschakeld. Dat heeft weer als nadeel dat de F1 een stukje langzamer zal werken.

Overigens de Areca 1220 kom je ook regelmatig op Marktplaats tegen. Wellicht is dat een optie.

[ Voor 7% gewijzigd door jwpmzijl op 22-04-2009 01:20 ]

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vind dat heel F1 verhaal een beetje overtrokken.

Zelf heb ik een 1120 (dus PCI-X) in mijn productieserver met 8 stuks Spinpoint F1 van 1TB per stuk.
Gewoon erop geprikt en gedaan alsof ik dom ben.... werkt echt prima. Niets NCQ uitzetten oid.

Het kan dus ook goed gaan.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Boudewijn schreef op woensdag 22 april 2009 @ 01:33:

Zelf heb ik een 1120 (dus PCI-X) in mijn productieserver met 8 stuks Spinpoint F1 van 1TB per stuk.
Gewoon erop geprikt en gedaan alsof ik dom ben.... werkt echt prima. Niets NCQ uitzetten oid.

Het kan inderdaad ook goed gaan, maar zoek eens op F1 + RAID of neem het ervaringen topic van de F1 serie eens door. Je zult dan heel veel problemen tegenkomen met deze serie hardeschijven wanneer zij in een RAID set zijn opgenomen.

Wanneer je een RAID5 configuratie gaat maken dan wil jij niet alleen de zekerheid van de redundancy die de RAID controller bied maar ook dat de hardeschijven met zekerheid stabiel blijven draaien en dat kun je niet zeggen in het geval van de Samsung F1 (DT) serie. (DT=Desktop)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja het gaat hier om een raid6 (gekozen ivm die DT modellen), en ik zie niet in waarom een samsung schijf eerder stuk zou gaan omdat hij in een raid array staat tov stand-alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Laatst online: 04-06 20:46
_Dune_ schreef op woensdag 22 april 2009 @ 09:21:
[...]

Het kan inderdaad ook goed gaan, maar zoek eens op F1 + RAID of neem het ervaringen topic van de F1 serie eens door. Je zult dan heel veel problemen tegenkomen met deze serie hardeschijven wanneer zij in een RAID set zijn opgenomen.

Wanneer je een RAID5 configuratie gaat maken dan wil jij niet alleen de zekerheid van de redundancy die de RAID controller bied maar ook dat de hardeschijven met zekerheid stabiel blijven draaien en dat kun je niet zeggen in het geval van de Samsung F1 (DT) serie. (DT=Desktop)
Andere optie is dan ook de HD103SI pakken. Kost nu slechts 71.40 EUR per stuk, uit de F2 serie, dus 2 x 500GB platter en 5400 RPM. Weliswaar hogere accesstimes dan de WD10EADS drives, maar wel goedkoper en voorzien van 500GB platters.

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
ik heb zelf ook wel wat interesse in gebruikservaringen met de samsung F2 1,5GB in zo'n highpoint of areca...

hoewel ie 20 euro duurder is dan zo'n seagate, is het geen oud model en heeft ie 3 ipv 4 platters
hij is wel maar 5400rpm ipv 7200rpm, maar dat wordt grotendeels gecompenseerd door de grotere platters

in totaal lijkt de F2 me iets betrouwbaarder, cooler, stiller en niet al te veel trager

maar de vraag is natuurlijk werkt ie fatsounlijk in de 3520 of 1220? (en met NQC?)

de F1 ga ik niet meer echt wagen trouwens na alle verhalen.... hoewel ik best geloof dat het soms goed kan gaan, zijn er voldoende even betaalbare alternatieven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose

nose

size matters

Mastakilla schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 09:39:
[...]

dat is idd een koopje (zie dat ze momenteel zelfs 73 euro staan)

mocht 1,5TB niet lukken zal zoiets mijn backup plan zijn ;)

ik merk trouwens dat jij wel de el-cheapo SATA schijfjes aan SAS HBA hebt hangen en dat dit, in tegenstelling tot wat de meesten beweren, wel gewoon werkt...
is dit toeval? dat dit juist bij dit type / deze grootte, net wel goed gaat?
Nee, dit is geen toeval. Deze disk is de opvolger van de 330 en die staat op de compatibility list van Areca. Dat is ook de reden dat ik ze gekocht heb. Bijna alle disks van Hitachi staan op die lijst, dus met dat merk zit je vrij goed.

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95122

Precies, dit kan ik bevestigen. Ik heb zelf 6x een 750 GB F1 op m'n 1120 zitten sinds januari 2008. 0 problemen tot nu toe. Ook de DT disken. Ook de Areca gewoon op SATA300 + NCQ geconfigureerd staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-06 13:25

_Arthur

blub

Anoniem: 95122 schreef op donderdag 23 april 2009 @ 11:45:
Precies, dit kan ik bevestigen. Ik heb zelf 6x een 750 GB F1 op m'n 1120 zitten sinds januari 2008. 0 problemen tot nu toe. Ook de DT disken. Ook de Areca gewoon op SATA300 + NCQ geconfigureerd staan.
Het NCQ verhaal ism Areca controllers is alleen van toepassing wanneer het een SAS controller betreft waar je SATA disks aan hangt.

Mijn Areca 1222 (met iop 384, dus de SAS variant) draait echter al bijna een jaar zonder problemen met 8 maal Samsung F1 1TB, hierbij staat NCQ wel uit. NCQ aan op deze controller gaf wel de nodige problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maar waarom doet iedereen er dan zo spastisch over? Veel mensen hebben toch gewoon een ordinaire sata controller ipv sas (iig in de prijsklasse van de F1 disks, als je meer geld aan je controller uitgeeft neem je denk ik ook wel duurdere disks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Boudewijn schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 11:42:
Maar waarom doet iedereen er dan zo spastisch over?
Als 1 iemand iets roept dat het kut is nemen veel mensen dat snel over. Blijft een feit dat gebreken van zaken wel gemeld worden terwijl je mensen waarbij het goed werkt meestal niet hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:20
Ik heb zelf 8x 1 TB F1's aan mijn Highpoint hangen en nooit problemen mee gehad. Maar ik gebruik ook software raid (Linux), mogelijk zal dat ook uitmaken tov de (echte) hardware raid die andere kaarten ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhh ja dat maakt uit omdat het hier een hardware probleem is (nou ja, meer een communicatie probleem dat wordt veroorzaakt door hardware).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Boudewijn schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 11:42:
Maar waarom doet iedereen er dan zo spastisch over? Veel mensen hebben toch gewoon een ordinaire sata controller ipv sas (iig in de prijsklasse van de F1 disks, als je meer geld aan je controller uitgeeft neem je denk ik ook wel duurdere disks).
Waarom iedereen zo spatisch doet? Dat is niet zo moeilijk, lees de Samsung F1 ervaringen topics eens door. Niet alleen hebben de F1 DT schijven poblemen op de Areca controllers, maar het loopt ook niet geheel lekker op de veel voorkomende onboard controllers vn Intel.

Het is heel simpel er worden met deze hardeschijven nu eenmaal meer problemen gemeld, dit kan natuurlijk ook komen doordat zij meer verkocht worden aangezien de prijs/prestatie verhouding van de F1 schijven altijd heel aantrekkelijk geweest zijn.

In iedergeval als een RAID configuratie wiltgaan gebruiken dan oe je dit over het algemeen om meer redundancie en zekerheid in het systeem in te bouwen. (afgezien van RAID0) Dan is het gewoon niet aan te raden hardeschijven te gebruiken waar isseus mee gemeld zijn en zelfs bij verschillende controller fabrikanten op de blacklist staan. Het is dan veel verstandiger een merk en type hrdeschijt te kiezen welke op de lijst van compatible hardeschijven voorkomt. Maar een ieder is natuurlijk vrij om toch voor de F1 DT hardeschijven te kiezen. persoonlijk zou ik he niet doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik heb ook alleen maar goede ervaringen.. 8x F1 750GB raid5 op een ACR1222 probleemloos.
Heb ook 10 F1's 1TB raid5 op een PERC5i hangen draait al ruim een jaar probleemloos.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
_Dune_ schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 18:34:
[...]

Waarom iedereen zo spatisch doet? Dat is niet zo moeilijk, lees de Samsung F1 ervaringen topics eens door. Niet alleen hebben de F1 DT schijven poblemen op de Areca controllers, maar het loopt ook niet geheel lekker op de veel voorkomende onboard controllers vn Intel.
Verder staan veel Samsungdisks ook als 'incompatible' of 'not recommended' op QVLs van bijvoorbeeld Areca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TERW_DAN schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 18:46:
[...]
Verder staan veel Samsungdisks ook als 'incompatible' of 'not recommended' op QVLs van bijvoorbeeld Areca.
Thanks TERW_DAN. :) Voor de rest: Het fijt dat controller fabrikanten de Samsung hardeschijven als incompatible of not-recommanded aanduiden zegt al genoeg. Fabrikanten doen dit namelijk niet zomaar.

Dus als je de keuze hebt kijk eerst op de QVL's en kies een compatible hardeschijf merk en type, om mogelijke problemen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Even over highpoint icm Samsung F1 schijven.

Ik heb vorige week een mailtje naar highpoint gestuurd om te vragen of deze schijf compatible is op hun 2340 controller. Het antwoord was ja.

Gister heb ik een 2340 ingebouwd samen met 3 F1's, en heb tot nu geen problemen gehad. Ik ben nu de array aan het expanden nadat ik de data van 1 andere F1 die ik al had heb overgepompt naar de nieuwe array. Ik ben benieuwd hoe dat gaat.

Tot nu nog geen problemen gehad, ben benieuwd :+

Daarna nog een WD 1TB toevoegen aan de array... best jammer dat het ander merk is, maar verwacht eigenlijk geen problemen....

[ Voor 11% gewijzigd door Extera op 25-04-2009 23:34 ]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Laatst online: 07-06 12:25

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Hier al geruime tijd ARC-1110 met 4x 1TB Samsung F1's en 0 problemen :*)

[ Voor 17% gewijzigd door Alfa Novanta op 25-04-2009 23:46 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-06 21:02

Sa1

nose schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 05:18:
Ik zit er sinds enige tijd ook aan te denken om een ARC-1222 te kopen, deze schijven die jij nu noemt staan op de compat list nog als testing, maar ik begrijp dat deze gewoon goed draaien? NCQ aan enzo? Heb je deze in een raid 5 hangen? Als dit namelijk een beetje goed draait ga ik dit gewoon aanschaffen.

Persoonlijk hoef ik geen ARC-1220 puur omdat het inderdaad een verouderde kaart is, de ARC1222 is niet heel veel duurder, en is wel beter voorbereid op de toekomst... misschien kan ik via via nog wel aan een leuke SAS schijf komen.. altijd leuk om van te booten of een vmware op te draaien.
1.5TB zou ik graag willen, maar als daar compleet geen zekerheid over is, dan ga ik dat risico niet nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose

nose

size matters

Sa1 schreef op zondag 26 april 2009 @ 10:37:
[...]

Ik zit er sinds enige tijd ook aan te denken om een ARC-1222 te kopen, deze schijven die jij nu noemt staan op de compat list nog als testing, maar ik begrijp dat deze gewoon goed draaien? NCQ aan enzo? Heb je deze in een raid 5 hangen? Als dit namelijk een beetje goed draait ga ik dit gewoon aanschaffen.

Persoonlijk hoef ik geen ARC-1220 puur omdat het inderdaad een verouderde kaart is, de ARC1222 is niet heel veel duurder, en is wel beter voorbereid op de toekomst... misschien kan ik via via nog wel aan een leuke SAS schijf komen.. altijd leuk om van te booten of een vmware op te draaien.
1.5TB zou ik graag willen, maar als daar compleet geen zekerheid over is, dan ga ik dat risico niet nemen :)
Draait hier inderdaad in raid 5, met NCQ aan. Als een zonnetje.

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 10:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Mastakilla schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 09:44:
[...]

das alvast fijn om te horen...

Even voor de duidelijkheid:
De reden dat ik in het start topic de Areca ARC-1222 vermeld was omdat ik dacht dat dit de opvolger van de ARC-1220 was... en dat die dus meer nieuwe schijven ondersteunde en beter / langer support zal hebben

Maar als ik het hier zo goed begrijp, is het op het vlak van compabiliteit (met betaalbare schijven) juist het tegenovergestelde...

zou dit een kwestie van tijd zijn? Zou het de moeite zijn om nog even te wachten op nieuwere firmwares / nieuwe compatibility list (die zou er binnenkort dan toch aan moeten komen hoop ik)

of zeggen jullie: koop gewoon zo'n ARC-1220...
Het prestatieverschil tussen de 500MHz IOP333 + Marvell sata-controller en de 800MHz IOP348 met geïntegreerde sas-controller is in de praktijk minimaal. Bij de ARC-1680 (500MHz IOP331) vs de ARC-1280 (800MHz IOP341 met marvell sata-controller) met beide 512MB cache en Raptors WD740ADFD begon ik pas bij tien schijven een verschil te zien.

Intel gaat stoppen met zijn I/O processors, daarom zijn er de laatste jaren weinig ontwikkelingen geweest en heeft de IOP348 mogelijk ook zo veel compatibiliteitsproblemen.

NCQ levert bij een enkele schijf meestal al geen prestatieverbetering op (een lichte prestatieafname komt vaker voor). In raid heb je er nog minder aan omdat een raid-array meerdere I/O's tegelijkertijd kan verwerken, waardoor de I/O queue bij gelijke belasting minder gevuld zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

Femme schreef op maandag 27 april 2009 @ 12:03:
[...]

Het prestatieverschil tussen de 500MHz IOP333 + Marvell sata-controller en de 800MHz IOP348 met geïntegreerde sas-controller is in de praktijk minimaal. Bij de ARC-1680 (500MHz IOP331) vs de ARC-1280 (800MHz IOP341 met marvell sata-controller) met beide 512MB cache en Raptors WD740ADFD begon ik pas bij tien schijven een verschil te zien.

Intel gaat stoppen met zijn I/O processors, daarom zijn er de laatste jaren weinig ontwikkelingen geweest en heeft de IOP348 mogelijk ook zo veel compatibiliteitsproblemen.

NCQ levert bij een enkele schijf meestal al geen prestatieverbetering op (een lichte prestatieafname komt vaker voor). In raid heb je er nog minder aan omdat een raid-array meerdere I/O's tegelijkertijd kan verwerken, waardoor de I/O queue bij gelijke belasting minder gevuld zal zijn.
okay, als dit zo is (waar ik natuurlijk rustig van uit ga :)), wat is dan het advies, gezien jouw opmerking ga ik er dan vanuit dat de support / ondersteuning er niet op vooruit zal gaan de komende tijd. Is het betere alternatief dan de highpoint? ik wil hem gaan gebruiken voor 4x 1TB in raid 5 + 2x een raid1 van 500gb schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
thanks voor de reply Femme,

had idd al iets gelezen ivm Vertex / Intel IOP compability issues door dat Intel er niet meer aan werkt...

weet je toevallig al iets over een eventuele waardige / betaalbare opvolger voor de Intels?

Ik zag trouwens net dat Areca zijn compatibility lijst heeft geupdate
http://www.areca.us//supp.../HDDCompatibilityList.zip

ff kijken of er al 1,5TB schijven tussenstaan intussen...

edit:
hmm, dus nog steeds niet... vraag me af wat er dan verandert is...

zie trouwens ook net de WD Green 1,5TB veel in prijs is gezakt (onder de Samsung F2), dat maakt me dan ook benieuwd of deze goed werkt in de Highpoint of de Arecas?

[ Voor 20% gewijzigd door Mastakilla op 28-04-2009 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
ik las net ook devolgende review op tomshardware:
http://www.tomshardware.c...as-controller,2249-8.html

hier worden Adaptec, Areca en Promise 16 port sas controllers vergeleken

het viel me op dat de Adaptec geen Intel IOP gebruikt, maar een 1.2 GHz Dual-Core RAID on Chip (ROC)... en niet zo slecht uit de test kwam (zie wel geen random read / write test :( )

Die Adaptec RAID 51645 heeft blijkbaar ook een 8 poorts broertje (RAID 5805) dat wel de duurder is dan de Areca en Highpoint, maar misschien nog net als betaalbaar beschouwd kan worden als deze controller meer toekomst perspectief bied dan de Intel IOPs

Ik zag in de Adaptec compatibility list nog maar 1 1,5TB schijf (de antieke Seagate), maar ik zag bv al wel enkele SSDs (voor Intel) in de lijst (wat toch een beetje duid op dat ze nog moeite doen om iets te updaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
heb net in deze topic ontdekt dat die adaptec ook gewoon een IOP348 gebruikt :'(
Adaptec 5805 vs. Areca ARC-1222

maw: ik denk niet dat er momenteel alternatieven zijn... :/

[ Voor 19% gewijzigd door Mastakilla op 06-05-2009 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In het 3e kwartaal van dit jaar komt een mooi alternatief uit, zie het nieuws van tweakers hier. Deze gebruikt een Marvell chip ipv een Intel chip omdat Intel ermee zou stoppen. Zelf zit ik ook op deze raidcontroller te wachten, ben op het moment helaas controllerloos :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1106
Mastakilla schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 02:33:
heb net in deze topic ontdekt dat die adaptec ook gewoon een IOP348 gebruikt :'(

maw: ik denk niet dat er momenteel alternatieven zijn... :/
Maar wel een IOP348 1200Mhz 512MB ;) tegenover 800Mhz en 256MB van de Arc-1222. Dat was voor mij de reden om de Adaptec te nemen (door Femme laten vertellen dat je dit pas gaat merken bij doorvoersnelheden boven de +/-750MB/s). heb er achteraf geen spijt van. De 1.5Tb Seagate barracuda's draaien als een zonnetje al maanden, ik ga er binnenkort dan ook nog één of twee bij nemen.

[ Voor 32% gewijzigd door Rob1106 op 06-05-2009 09:22 ]

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noteboeki
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-10-2024
Ik sta op het punt een Qnap TS-219 te kopen en twijfel nog tussen de volgende 1,5T schijven.
De bedoeling is dat de 219 in RAID 1 gaat draaien.
1500GB Samsung Spinpoint
1500GB Seagate Barracuda
1500GB Western Digital Green Power

Vinden jullie de Western digital zijn meerprijs waard tov de andere?
Is het lagere RPM van de WD een minpunt? (ik wil de NAS gaan gebruiken voor opslag en HD streamen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

noteboeki schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 07:59:
Ik sta op het punt een Qnap TS-219 te kopen en twijfel nog tussen de volgende 1,5T schijven.
De bedoeling is dat de 219 in RAID 1 gaat draaien.
1500GB Samsung Spinpoint
1500GB Seagate Barracuda
1500GB Western Digital Green Power

Vinden jullie de Western digital zijn meerprijs waard tov de andere?
Is het lagere RPM van de WD een minpunt? (ik wil de NAS gaan gebruiken voor opslag en HD streamen.)
en wat heeft dit te maken met de vraag van de TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noteboeki
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-10-2024
Sa1 schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 10:42:
[...]
en wat heeft dit te maken met de vraag van de TS?
Niet veel, alleen in die zin dat er in dit topic over deze hd's gesproken werd.
Dacht ipv een heel nieuw topic te maken even in te haken of dit verhaal en te kijken wat de ervaringen zijn, wellicht heeft de TS al een keuze gemaakt en kan ik gebruik maken van zijn ideen of van die van anderen uiteraard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
bij mijn weten is de samsung de duurste in je opsomming

verder hangt het er vanaf wat je wilt eh...

de seagate is goedkoop, snel, oud, luid, warm en een stroomslurper... hij heeft ook meer platters dus meer kans om te sterven lijkt me
de samsung en wd zijn duur, trager (maar nog steeds ok), nieuw, stil, koud en zuiniger... en minder platters

het is maar wat je wilt...

Terug on topic:
Die aankondiging van die nieuwe Areca had ik toen idd ook gezien... maar damn zeg... 3e kwartaal... ik ben het nu al zoooo lang aan het uit stellen, weet ni of ik het nog zo lang kan volhouden...

is er al wat meer bekend intussen buiten deze aankondiging? en heeft iemand een idee of Areca meestal hun releasedates haalt? of stellen ze het, zoals de meeste andere fabrikanten, vaak 3x uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar durf ik geen uitspraken over te doen :+ Maar het valt me wel op dat er buiten dat artikel op tweakers bar weinig resultaten met Google naar voren komen. Misschien is dat een kwestie van creatief aanhalingstekens gebruiken in google :P maar bij mij werkte hij niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Anoniem: 191050 schreef op maandag 11 mei 2009 @ 19:15:
Daar durf ik geen uitspraken over te doen :+ Maar het valt me wel op dat er buiten dat artikel op tweakers bar weinig resultaten met Google naar voren komen. Misschien is dat een kwestie van creatief aanhalingstekens gebruiken in google :P maar bij mij werkte hij niet mee.
Iemand ondertussen al wat meer informatie/reviews/testjes gevonden/gedaan met de Adaptec 5805? Zit serieus te twijfelen om deze controller aan te schaffen icm een aantal 1,5TB schijven...

[ Voor 4% gewijzigd door BlackShadow op 02-06-2009 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1106
BlackShadow schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 11:12:
[...]

Iemand ondertussen al wat meer informatie/reviews/testjes gevonden/gedaan met de Adaptec 5805? Zit serieus te twijfelen om deze controller aan te schaffen icm een aantal 1,5TB schijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Dat topic was inderdaad al aangehaald in dit topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1106
Er is verder idd ook weinig over te vinden. Heb me toen ook gek gezocht...

[ Voor 73% gewijzigd door Rob1106 op 04-06-2009 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Rob1106 schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 16:07:
Er is verder idd ook weinig over te vinden. Heb me toen ook gek gezocht...
Spijtig genoeg :)
Ik ga het maar gewoon zelf uittesten en binnenkort de Adaptec aanschaffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

BlackShadow schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 13:13:
[...]

Spijtig genoeg :)
Ik ga het maar gewoon zelf uittesten en binnenkort de Adaptec aanschaffen!
Ik heb sinds vorige week een Areca ARC-1222 icm 4x 1TB Hitachi, en moet zeggen dat het echt top werkt!, gemiddeld zo'n 300MB/sec read / write (sequentieel) dus gaat echt vrij hard...

binnenkort maar m'n server inbouwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Ik heb sinds gisteren mijn Adaptec binnen, vanavond alles eens rustig bekijken, uittekenen en daarna inbouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

voor diegene die op de volgende areca serie wilde wachten:

http://www.webconnexxion...._info.php?products_id=991

.. maart 2010 dus.. pfff... ben blij dat ik eindelijk de knoop doorgehakt heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Maart 2010 is idd nog veel te lang.

Net ook ff dat filmpje bekeken dat op de hierboven gelinkte pagina staat en daaruit lijk ik ook te kunnen afleiden dat ie best prijzig wordt

ze spreken nl over 1500-2000 dollar voor de 24 poorts (waarvan de huidige generatie ongeveer 1000 dollar kost)

Daaruit kan ik afleiden dat de 8 poorts minimum 600 euro bij de introductie gaat kosten en waarschijnlijk eerder 700-800 euro :(

als iemand hier anders over denkt, laat maar weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het lijkt me nogal vroeg om nu al over de prijs te gaan speculeren. Een ARC-1680ix-24 kost bij Newegg overigens 1200 dollar. Areca kennende komen er eenvoudiger versies die voor een groter publiek betaalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
ic

1200 dollar is nog steeds een pak minder dan 1500-2000 dollar
dus zal de nieuwe 8 poorts volgens mij nog steeds een pak duurder zijn als de huidige 8 poorts (welke al op de rand van mijn budget ligt)

de 8 poorts gingen ze eerst uitbrengen (en is ook het minimum dat ik zou willen)
ik veronderstel dat je met "eenvoudigere" versies nl bedoelt "minder poorten"?

Ik denk dan ook dat ik niet ga wachten en zo'n "antiek" kaartje met de intel chip ga kopen (hoe vet die nieuwe er ook uit zien...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Heb ondertussen ook de knoop doorgehakt en voor de Adaptec 5805 gegaan.
BlackShadow in "[Benchmarks] Het grote: "Post hier je RA..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
het laatste stukje hardware waar ik op aan het wachten ben voor mijn nieuwe pc is onlangs aangekondigd (de auzentech hdmi soundcard komt eind juli eindelijk uit!)

ik ga dan ook rond die tijd kopen

ik merkte dat intussen de samsung 1,5TB F2s spotgoedkoop zijn geworden

heeft iemand ze toevallig al in de hierboven gemelde Areca, Highpoint of Adaptec geprobeert?

Areca heeft laatst hun compability lijst trouwens nogmaals geupdate

eindelijk staat er een 1TB+ schijf op!!

jammergenoeg is het de uberdure WD 2TB RE4
en als status staat er nog gewoon "testing"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Mastakilla schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 23:20:
het laatste stukje hardware waar ik op aan het wachten ben voor mijn nieuwe pc is onlangs aangekondigd (de auzentech hdmi soundcard komt eind juli eindelijk uit!)

ik ga dan ook rond die tijd kopen

ik merkte dat intussen de samsung 1,5TB F2s spotgoedkoop zijn geworden

heeft iemand ze toevallig al in de hierboven gemelde Areca, Highpoint of Adaptec geprobeert?

Areca heeft laatst hun compability lijst trouwens nogmaals geupdate

eindelijk staat er een 1TB+ schijf op!!

jammergenoeg is het de uberdure WD 2TB RE4
en als status staat er nog gewoon "testing"
Ik heb op de Adaptec 5 x Samsung F1 hangen en die doen het goed en stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
BlackShadow schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 09:07:
[...]

Ik heb op de Adaptec 5 x Samsung F1 hangen en die doen het goed en stabiel.
jup dat had ik idd gezien
maar ik vrees dat dit niet veel zegt over de 1,5TB F2s

toch bedankt hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Adaptec is blijkbaar de eerste om 1 vd recentere 1,5TB drives officieel te ondersteunen:
http://www.adaptec.com/NR...61109_Series5_LowPort.pdf

De WD Green staat nl nu in de lijst

jammergenoeg staan de goedkopere Samsung F2 en de nieuwe Barracuda (5900rpm) er nog steeds niet in (vooral die Barracuda interesseert me)

De antieke Barracuda 7200.11 staat er wel bij, maar ik heb liever een 3 platter HD

Highpoint en Areca hebben hun compabiliteits lijstje ook nog wel geupdate, maar daar staat niets interessants nieuw in :'(

[ Voor 39% gewijzigd door Mastakilla op 13-07-2009 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb sinds vorige week vier Seagate Barracuda LP's 1,5TB op een Areca ARC-1280 draaien en dat lijkt tot nu goed te gaan. Ik had aanvankelijk de GreenPower 1,5TB in bestelling staan maar die disken zijn momenteel zeer slecht leverbaar. Na drie weken wachten heb ik mijn order omgezet naar de Seagates die bij Salland direct op vooraad waren.

Het energieverbruik van de Barracuda LP 1,5TB is volgens de specs hoger dan van een GreenPower. Ik kwam aan 5,0 watt idle en 10,2 watt onder load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Femme schreef op maandag 13 juli 2009 @ 12:36:
Ik heb sinds vorige week vier Seagate Barracuda LP's 1,5TB op een Areca ARC-1280 draaien en dat lijkt tot nu goed te gaan. Ik had aanvankelijk de GreenPower 1,5TB in bestelling staan maar die disken zijn momenteel zeer slecht leverbaar. Na drie weken wachten heb ik mijn order omgezet naar de Seagates die bij Salland direct op vooraad waren.

Het energieverbruik van de Barracuda LP 1,5TB is volgens de specs hoger dan van een GreenPower. Ik kwam aan 5,0 watt idle en 10,2 watt onder load.
mooi om te weten!

ben wel nog steeds wat aan het twijfelen tussen de Areca, Highpoint en Adaptec.
Misschien overweeg ik zelfs een 2e hands kaartje als er toevallig iets leuks voorbij komt..

Binnenkort ga ik iig de knoop moeten doorhakken, 800GB begint nl echt te weinig te worden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fozz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 09:15

fozz

Are You In Or Out?

Ik heb zojuist 4x Samsung F2 154UI aan een Adaptec 4800sas gehangen, no go. :(
Wel POST (zonder size) wel zicht bij in drive select, maar niet voor create array e.d.
Had ik deze compatibility link maar eerder gezien.
Iemand suggesties, of ervaring in de frequentie van firmware upgrade in adaptec?
Maar eens kijken of ik deze dingen ergens kan ruilen tegen de 1TB F1's ..

[ Voor 0% gewijzigd door fozz op 07-10-2009 22:05 . Reden: typo's ]

Specs -There's a dozen reasons it won't work and eleven guys who don't care.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

fozz schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 22:04:
Ik heb zojuist 4x Samsung F2 154UI aan een Adaptec 4800sas gehangen, no go. :(
Wel POST (zonder size) wel zicht bij in drive select, maar niet voor create array e.d.
Had ik deze compatibility link maar eerder gezien.
Iemand suggesties, of ervaring in de frequentie van firmware upgrade in adaptec?
Maar eens kijken of ik deze dingen ergens kan ruilen tegen de 1TB F1's ..
Dan zou ik als ik jou was ook niet de F1's gaan proberen. Die schijnen ook erg kieskeurig te zijn mbt raidcontrollers.

Ik heb zelf 1TB F1's aan mijn Areca 1222 hangen en dat werkt al lange tijd prima, echter heb ik destijds wel NCQ uit moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115047

3 dingen:
- Waarom kaap je een 4 maanden oud topic?
- Spinpoints durven lastig doen in raid, ze doen het niet noodzakelijk, maar dat risico wil je misschien niet nemen
- Volgens mij is de 4800 EOL, dus veel updates ga je er niet meer moeten voor verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYX
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-03 15:25

DYX

_Arthur schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 23:13:
[...]
Ik heb zelf 1TB F1's aan mijn Areca 1222 hangen en dat werkt al lange tijd prima, echter heb ik destijds wel NCQ uit moeten zetten.
Ik heb dezelfde opstelling en hij heeft ruim een jaar perfect gedraaid (heb hem nu vervangen door 4x Western Digital WD20EADS)

Maar zoals _Arthur zegt, de F1 drives zijn kieskeurig dus dat zou niet de beste keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fozz

fozz

Are You In Or Out?

Was niet te bedoeling om een toppic te kapen.
Het wel meer een resultaat op een search.
Ik had een adaptec 2420sa en die doet het prima met F1's
de 4800sas, die volgens de site nog supported is, heeft deze F1's zelfs bij de support disks staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYX
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-03 15:25

DYX

Weet je zeker dat de gewone F1 drives zijn en niet de Samsung Spinpoint F1 RAID HE103UJ, 1TB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fozz

fozz

Are You In Or Out?

volgende het compatibility doc. wel. "HD103UJ"
Daar heb ik er nog 4 van in gebruik.
Die gooi ik er vanavond maar eens aan om te kijken of die wel herkend worden.
(hopen dat mn array intact blijft..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fozz

fozz

Are You In Or Out?

net een mailtje van adaptec, met link naar nieuwere firmware.
Zal vanavond ff posten of dat helpt. iig nette service

Yep works like a charm.. _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door fozz op 16-10-2009 16:38 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Nu dit topic terug onder de aandacht is gebracht, zou ik hiervan gebruik willen maken om te vragen of er al mensen zijn die hun Adaptec 5805 van versie 16501 hebben geupgraded?
Caution: If your Adaptec controller is currently running firmware/BIOS version 16501, or you have arrays that were originally created under version 16501, please review ASK article# 16914 prior to performing this upgrade.
Question
Why am I not able to access my data after performing a firmware/BIOS upgrade on my Series 2 or Series 5 Adaptec controller, even though my arrays are still optimal and present?

This information applies to the following Operating System(s):
- This information is not Operating System specific
Answer
If your Series 2 or Series 5 controller is currently running firmware/BIOS version 16501 or you have arrays that were originally created under firmware/BIOS version 16501, please contact Adaptec Technical Support prior to performing a controller firmware/BIOS upgrade.

If you have already performed a controller firmware/BIOS upgrade from 16501, to a newer release and are experiencing an issue accessing your data, please contact Adaptec Technical Support.

Note: If you are unable to contact Adaptec Technical Support, and need immediate access to your data, please flash the Series 2 or Series 5 controller back to firmware/BIOS version 16501. This will resolve the data access issue, and allow time to contact Adaptec Technical Support for firmware/BIOS upgrade assistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115047

Ik heb die vraag eigenlijk ook, hoewel ik niet de voorlaatste versie van de firmware heb (nog ouder, weet zo van buiten niet welke versie), maar gaat dat daar ook mee gebeuren? Staat niets van op site, maar als dat niet zo is lijkt me een eventuele workaround om even te downgraden en dan terug te updaten. Misschien maar eens gewoon mailen naar Adaptec? Ze antwoorden daar vrij snel.

Als niemand zin heeft om even te mailen test ik het binnen een paar weken wel eens, moet toch een nieuwe array gaan maken, maar geen tijd de komende week of twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Anoniem: 115047 schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 16:47:
Ik heb die vraag eigenlijk ook, hoewel ik niet de voorlaatste versie van de firmware heb (nog ouder, weet zo van buiten niet welke versie), maar gaat dat daar ook mee gebeuren? Staat niets van op site, maar als dat niet zo is lijkt me een eventuele workaround om even te downgraden en dan terug te updaten. Misschien maar eens gewoon mailen naar Adaptec? Ze antwoorden daar vrij snel.

Als niemand zin heeft om even te mailen test ik het binnen een paar weken wel eens, moet toch een nieuwe array gaan maken, maar geen tijd de komende week of twee.
Wolgarnaal, heb je hier ondertussen nog wat mee getest? Heb er de afgelopen weken nog geen tijd voor gevonden. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Een paar maanden later en ik heb nog steeds geen aankoop gedaan :)

Maar nu begint het toch echt wel hard te kriebelen ;)

Intussen weet ik al wel dat ik voor de Seagate Barracuda LP HDs wil gaan.
Deze zijn intussen officieel supported door de Adaptec 5805 en lijken ook het meest compatibel voor RAID configs...

De controller ben ik wel nog niet helemaal uit...

Aan de ene kant neig ik naar de Adaptec 5805, maar aan de andere kant zie ik ook dat de LSI MegaRAID 9260 zo goed als te koop is ( http://www.salland.eu/pro...sas-9260-8i-lsi00198.html )

Ik vind het trouwens wel raar dat ie nu pas in een winkel aan het verschijnen is. Elders is deze kaart al maanden te koop...

Als ik het goed begrijp is het verschil tussen de Adaptec en de LSI hetvolgende:

Adaptec gebruikt de antieke IOP van Intel. Dit ding is intussen al 3 jaar oud en hoort thuis in een museum, maar het is wel een bewezen controller die in zijn tijd ook zeer goed was. Voor HDs is ie ook zeer goed, maar voor SSDs is het twijfelachtig of ie ooit echt goeie support gaat krijgen (Intel is gestopt met de support)

LSI gebruikt een modernere PowerPC controller met support voor SATA 3 enzo... Ook SSD support lijkt de goede richting op te gaan. En aangezien het product nog maar net uit is, zal de ontwikkeling ook nog wel ff verder gaan. Qua software en gebruiksvriendelijkheid is LSI naart schijnt wel een ramp vgl met bv Areca (heb geen vgl met Adaptec gevonden)

Ik wil er voorlopig gewoon 4 SATA 2 HDs insteken in een RAID 5 config. Later zal dit aantal uitbreiden naar een 8 tal schat ik. SSDs in RAID zal nog wel ff duren vooraleer ik daar aan denk. Ik wou voorlopig gewoon een Intel 160GB HD op mijn mobo controller aansluiten en deze periodiek backuppen... maar je weet maar nooit wat de toekomst brengt..

Ik vraag me dan ook af welke controller het beste is voor me... Ik heb geen ervaring met dit soort RAID 5 controllers en weet dan ook niet hoe erg die "crappy" software van LSI voor mij is... Ik wou de controller liefst gewoon 1 malig goed instellen voor een RAID 5 en daarna HDtje kunnen toevoegen of vervangen, als er 1tje sterft, zonder dat ik daarvoor dagen moet gaan prutsen... Zolang ik maar mijn data voor eeuwig kan bij houden en niet hoef te formateren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:15
Ik heb nog geen ervaring met de nieuwe LSI controllers, ik heb alleen ervaring met Dell PERC controllers uit diverse series, en met veel verschillende types 3Ware SATA controllers. Op de 9650SE is een chip met "PowerPC" opdruk te vinden. LSI heeft recentelijk 3Ware overgenomen, dus dan is het even de vraag of die nieuwe series een doorontwikkelde 3Ware is, of een doorontwikkelde MegaRAID met bijbehorende rommelsoftware.

Qua disks kan ik maar 1 ding zeggen: never de nooit niet seagate weer. Ik heb nu zoveel van die dingen klaarliggen voor RMA, en vorige week heeft zo'n 1.5TB ding het gepresteerd om 4 bays uit een supermicro server door te fikken waardoor ik een array kwijt was. Na vervangen van de hele server heeft ie daar ook 4 bays van uitgefikt, we hadden niet verwacht dat een van de disks het probleem zou zijn nml.
Tel daarbij op het feit dat zelfs hotspares bad sectors krijgen, dan hoef ik geen seagate weer. Voor de nieuwe fileservers zijn we dan ook weer terug bij Hitachi. 5 platters voor 2TB zal mij een rotzorg zijn, de 1TB drives hadden vroeger ook 5 platters, daar hebben we hooguit 3% uitval van gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

_JGC_ schreef op zondag 29 november 2009 @ 18:21:
Qua disks kan ik maar 1 ding zeggen: never de nooit niet seagate weer.
Met dat soort dingen kan ik me dat zeker voorstellen.. echter mijn ervaring is juist precies andersom. Ik heb de backplane van 2 equallogic arrays volledig naar de maan geholpen door een defecte hitachi. Deze zijn nu vervangen door seagates (in onze andere equallogics zitten al seagates) en draaien al ruim een 2 jaar zonder uitval.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja ik heb datzelfde met spinpoints.

Maakt het eigenlijk uit of je 5900rpm disks in een 8-disk raid6 gebruikt of 7200rpm?
Als in: Is dat erg goed merkbaar in een raid array qua performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hangt een beetje af waar je het voor gebruikt. Sequential reads merk je niet veel van, random reads gaan een stuk achteruit in performance en qua writes merk je er niet veel van met een fatsoenlijke RAID controller. Gebruik je het voor een DB server, dan zou ik geen 5900RPM disks nemen.

Wat betreft die seagates: ik heb nou al zoveel ellende met die dingen beleefd, we zijn destijds van Maxtor naar Seagate overgestapt, maar het lijkt er gewoon op dat Maxtor die 7200.11 serie heeft gebouwd. Ze sterven bij bosjes in de webservers en in de fileservers krijgen ze bad sectors terwijl ze niet eens meedraaien in een array.
Dan heb ik het nog niet eens over de firmware bug, die webservers sterven allemaal stuk voor stuk met bad sectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja ik weet niet exact wat voor reads ik op mijn systemen heb.
Momenteel heb ik een paar systemen met een areca 1120 + 8x spinpoint f1 7200 rpm, waar puur vmware server op draait.
De raid array zal niet 1-2-3 de bottleneck worden, maar met nieuwe systemen wil ik dat graag zo houden (2x nehalem + *veel* geheugen).

Aangezien spinpoints ondingen zijn (zeker icm een areca) zit ik naar diverse disks te kijken. Ik hoef geen enterprise modellen, domweg omdat er nog een 2e machine naast staat en ik raid6 draai.
Ik vind 1tb een mooie grootte omdat dit de meeste ruimte voor het minste geld biedt momenteel. Ik krijg de 6TB die ik overhoud trouwens niet op, dus dat is geen motivatie om grotere disks te kopen.

Ik zie op dit gebied een aantal schijven terugkomen:

Seagate Barracuda LP ST31000520AS -> 5900RPM.
Hitachi Deskstar 7K1000.B -> 16MB cache.
WD Caviar Green WD10EAVS -> 8MB cache.
WD Caviar Green WD10EADS -> Ziet er prima de bima uit. 32MB cache en 7200RPM
WD AV-GP WD10EVVS -> 8MB
Seagate SV35.5 Series ST31000525SV -> Ziet er prima de bima uit. 32MB cache en 7200RPM
Seagate Pipeline HD ST31000322CS -> 8MB
Maxtor DiamondMax 23 -> Ziet er ook ok uit alhoewel ik niet weet wat er met de merknaam maxtor gebeurt ivm garantie ec.
WD Caviar Green WD10000CS -> 16MB
WD AV-GP WD10EVDS -> ? RPM

Mijn ideale disk is een 7200RPM model met 32MB cache die niet uit de samsung fabrieken komt, en aan bijna alles scheelt wat, op die seagate en die WD na.

Echter weet ik niet wat nou wijs is. Deels omdat ik niet weet wat de invloed van de losse eigenschappen is in raid6, en deels omdat ik zelf niet weet welke requirements ik stel aan mijn raid array qua IO vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
WD*EADS is 5400RPM trouwens, dat zijn Caviar Green drives waar WD niet van wil vertellen dat ze 5400RPM draaien ;).

Wij hebben bij ons destijds voor 1.5TB 7200.11 drives gekozen. We hadden WD20EADS drives in bestelling staan, maar die konden niet geleverd worden. Naderhand bleek dat we het met 5400RPM drives in de problemen zouden komen, met 7200RPM drives staat de fileserver nogal eens op I/O te wachten, met 5400RPM wordt dat alleen maar erger. Op dat moment was de keuze tussen Samsung en Seagate, andere merken hadden nog geen >1TB drives op dat moment. Samsung maakt hele leuke disks, maar zijn onbruikbaar in RAID zoals je zelf al gemerkt hebt.
Bij de keuze voor de huidige drives hadden we keuze tussen Hitachi 7K2000, WD Caviar in diverse kleuren en een 5900RPM Seagate drive. We zijn voor de Hitachi gegaan, vnml omdat die de meeste opslag per euro gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

en deze seagate: ST31000525SV.

Die zit er best goed uit, vermist hij idd 7200 rpm is. Dat wordt echter niet door seagate gezegd,maar wel door diverse webshops. Wat vind jij ervan?

Is er een manier om erachter te komen wat voor soort IO ik vooral heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Seagate geeft nergens een toerental in de specs weer, maar als ik de SV35.5 series zo bekijk zijn het vnml harddisks toegespitst op multi-stream hdd recorders. Er wordt gesproken over transferrates van 140MB/s, iets wat je met een 5400RPM drive waarschijnlijk niet gaat halen, het zal dus wel een 7200RPM drive zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De MTBF van die SV35.5's is beter (1M) tov de 7200.11 serie (0.75M). Verder zou de interne snelheid van die SV35.5 serie schijven beter zijn.

Verder afaik weinig verschil, daardoor wordt het simpel :).

In hoeverre is seektime trouwens van belang voor raid arrays?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Jongens niet alles over 1 kam scheren ... F3 Samsung's zou je best een kans kunnen geven :)
Als ik zo door had beredeneerd dan had ik nooit 250 GB Hitachi's gekocht een aantal jaar terug na de horror verhalen van de Deskstar serie :P

Verder zou ik op de nieuwe Areca wachten die in Q1 van 2010 uitkomt met ook nog eens goede support voor SSD's !! Kan niet wachten tot ik hem kan bestellen :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
De 7200.11 is een desktopdrive, die wordt ook niet officieel ondersteund door de meeste RAID-controller-fabrikanten. De SV35 staat gewoon op de compatibility list van 3Ware, dus ik ga ervanuit dat het geen slechte keuze is.
Wat betreft Samsung... tja, ik ben enorm voorstander van de T166 en F1 series in desktopsystemen, ook nog maar 1 disk uitval van gehad op stuk of 30 disks, waarbij het twijfelachtig was of de disk wel het probleem was. Ik durf die dingen alleen niet in RAID setups te stoppen als ik alle horrorverhalen over Samsung zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mwa ik heb het wel aangedurfd met F1's en het gaat een hele tijd goed, en dan gaat het ook echt goed fout (6 disks dood in 3-4 weken op een totaal van 20 disks).
Samsungs hoef ik voorlopig echt niet meer, het is mischien mbt de F3 niet rationeel maar geef mij maar eens ongelijk ;).

Ik vind het op zich niet erg om die 7200.11's in een server te stoppen , domweg omdat ik dus raid gebruik en inexpensive disks (;)) gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zorg dan wel voor RAID6. Zoals eerder gezegd sparen die dingen bad sectors, ik krijg regelmatig dit soort meldingen:
WARNING Sector repair completed: port=10, LBA=0x67E46B86
WARNING Sector repair completed: port=10, LBA=0x67E46B8A

Laatste disks die dat hier presteerden waren Maxtors, blijkbaar heeft Seagate die feature ook in de 7200.11 gebouwd. Op het moment dat je RAID5 gaat rebuilden wil je niet met dit soort problemen komen te zitten, want dan is je data gewoon corrupt. De server uit bovenstaand voorbeeld draait nog RAID5, ik voer dan ook regelmatig een verify uit om straks niet voor verrassingen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik gebruik raid6, alhoewel ik dan idd liever voor die SV35's ga, domweg omdat ze amper duurder zijn.
Voor die paar centen wil dat gedonder liever niet hebben.

Pagina: 1 2 Laatste